Näin laihdun ja tervehdyn

Kaunokainen 62v

Päätin antaa itselleni 60-vuotislahjaksi terveyden. Tajusin, että lihavuus on kehon sairaustila. Kymmenen viime vuoden aikana minulle on tullut lähes 60 kiloa ylipainoa. Olen tavallinen työssä käyvä nainen, joka on kärsinyt vatsavaivoista koko elämänsä. Viime vuosina olen kärsinyt erilaisista muistakin vaivoista: väsymisestä, hengenahdistuksesta, polvi- ja selkäkivuista yms. kunnes sitten isovarpaasta meni tunto ja kuukautta myöhemmin reisi meni osin tunnottomaksi. Silloin pelästyin. Jotain on tehtävä. Keväällä 2011 satuin Paula Heinosen luennolle, joka herätteli minua, mutta silloin en vielä tehnyt muuta, kun aloin tutkia terveysasioita innokkaammin ja kuunnella Terveyden tukipilareita.
Heinäkuusta 2011 alkaen olen syönyt kasviksia (brokkolisekoitus pakasteena) ja broileria/kalkkunaa/kalaa eri muodoissaan lämpimänä ruokana (puolet lautasesta) ja lisukeena erilaisia salaatteja (jääsalaatti, kurkku, tomaatti ja salaattijuusto. Päällä loraus kylmäpuristettua öljyä (avokado, seesami, oliivi). Välipalana syön 40 kcal rasvaton jogurttia siemen-pähkinäseikoitusta mustikoita (tai muita marjoja) ja hedelmän (esim puolikas banaani ja nektariini) ja ruispalan päällä erilaisia salaatinlehtiä, 17 % kermajuustoa, kalkkunaleikettä ja kurkkua. Iltaisin otan D-vitamiinia ja monivitamiinia kalaöljyä. Syön päivittäin seuraavasti: aamupala (klo 7 - 10), lounas 11-14. välipala 14-16, päivällinen 17-19 ja iltapala 20-22 . Lisäksi juon vettä, rasvatonta maitoa ja vihreää teetä. Käyn koiran kanssa lenkillä 3 kertaa päivässä n. 10- 30 min. Joka aamu teen venyttelyjumpan sängyssä. Paino on pudonnut yli 17 kg, polvet ja selkä ovat kivuttomat, tunnottomuutta ei enää ole, hengitys toimii, nukun paremmin enkä enää ole samalla tavalla väsynyt, askel on reippaampi ja tuntuu, että alan olla oma itseni taas. Ensimmäisenä vuotena aluksi meni hyvin, mutta sitten juhlat ja eritoten joulu aiheutti ongemia. Etsin netistä tietoa. Huomasin, että sokeria sisältävien tuotteiden syöminen aiheuttaa minulle riippuvuutta. Lisäksi kaikki kuiduttomat ruoka-aineet jättävät minulle nälän, kuten peruna, makaroni, riisi ja valkoinen leipä. Olen nyt elänyt sokeritta 24.7.2013 lähtien. Kunhan muistaa syödä 3 tunnin välein hallitusti ei ongelmia tule. Minulla on aina eväät mukana, jos joudun olemaan ruokieni luota pois yli 3 tuntia. Tuntuu, että olen löytänyt uuden nuoruuden.

16

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaunokainen 62v

      Lisään vielä, että valmistan ruuan uunissa seuraavasti. Syvälle uunipannulle leivinpaperi. Sen päälle levitetään 1 kg brokkolisekoitusta (parsakaali, kukkakaali, porkkana pilkottuna) sen päälle esim. hunajamarinoituja broilerifileesuikaleita 800 g - 1 kg). Paistetaan 175 asteessa keskikorkeaudella 45 min. Sammutan uuni ja otan ruokaa, mutta jätän pannun loput vielä jälkilämpöön, jolloin ylimääräinen neste haihtuu pois.Jäähtyneenä laitan sen muoviseen rasiaan jääkaappiin. Riittää minulle muutamaksi päiväksi.

    • yritän minä

      Loistavalta kuulostaa :) Onnea ja hyvää terveyttä sinulle. Joskus tarvitaan se herätys ja oman itsensä tähden.

      • Kaunokainen 62v

        Kiitos sinulle ja myös onnea yrittämiseesi.


    • ei maitoo

      Ota vitamiinit aamulla, kosk ne voivat piristää.

      Minun mielestäni syöt liian usein ja näinolen kroppa ei lepää lainkaan, kun koko ajan tulee ruokaa.

      Itse olen hoikka ja pyrin syömän näin ja voin hyvin.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

      Mutta se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.

      Vaihda maito veteen ehdottomasti.

      • Kaunokainen 62v

        Hei ei maitoo
        Verrattuna siihen, että aikaisemmin söin koko ajan, kolmen tunnin väli on huikee. Minulle tulee yleensä nyt nälkä 3 tunnin päästä. Ruoka, jota syön on todella hyvin sulavaa. Maito on varattu herkutteluun. Yleensä juon vettä. Tuo linkkisi sisältö on hyvä kannatettava.


    • 3+3

      Maito hidastaa aineenvaihduntaa ja turvottaa.

      Korkeintaan juustoa.

      Vettä janon 2-3 litraa päivässä.

      • Kaunokainen 62v

        Se on totta minunkin kohdallani. Vesikolpakko työpöydälläni on kyllä jatkuva seuralainen.


    • Kaunokainen 62v

      No niin, nyt mennään jo tammikuun puoliväliä. Jouluaikana tuli vähän herkuteltua, mutta palasin heti takaisin omaan ruokavaliooni. Sokerittomuus on hyvä juttu. Olen oppinut syömaan myös tuoretta ananasta ja persimonia. Tosi hyviä kumpikin. Juhla-aika on ohi ja elämä on nyt hieman helpompaa.

    • €€€

      5-6 ateriaa päivässä on ihan suositusten mukainen määrä. Jos joku voi hyvin syömällä harvemmin, tehköön niin.

      Niihin valmiiksi marinoituhin broilerisuikaleisiin käytetään broilerin huonoimmat odat ja valmis marinaadi sisältää ties mitä ja sokeria. Parempaa saat, kun ostat maustamattomia filesuikaleita tai kokonaisia fileitä, joita leikkaat haluttuun kokoon tai kypsennät kokonaisena. Mausteita ja marinaadipohjaa voi vaihdella (esim. öljy viinietikka tai maustamaton jogurtti )

      Aion kokeilla uunipannuateriaasi omin marinaadein. Kuulostaa herkulliselta.

      Laihduttajan ei kannata syödä hedelmiä kuin pari kolme annosta päivässä, sillä niiden sokeri fruktoosi on vielä lihottavampaa kuin sokeri. Silti ne 2-3 on hyvä syödä hedelmien hyvien ominaisuuksien takia. Yksi banaani vastaa energialtaan kahta muuta hedelmää. Siksi syönkin niitä vain puolikkaan yhdellä istumalla. Tiesitkö, etyä kun banaanin leikkaa veitsellä poikki ja jättää sen ilmavasti hedelmäkoriin, leikkauspintaan syntyy kalvo, joka suojaa hedelmää tummumiselta. Näin toisen puolikkaan voi syödä myöhemmin. Jos sen taas laittaa muovipussiin, se menee pilalle. Ananas, mandariini ja viinirypäleet ovat nekin hyvin sokerisia. Liian suuret annokset hedelmiä hidastavat laihtumista.

      • Kaunokainen 62v

        Olen maistellut eri marinaadeja, mutta Atrian hunajamarinoidut ja pehmeän pippuriset on tosi hyviä. Niissä on myös laadukas liha. Taidan olla vaan niin laiska, etten viitsi ruveta itse marinoimaan. Mutta sen olen huomannut, että vain fileesuikaleet ovat hyviä, ei paistisuikaleita, siinä on liikaa rasvaa,eikä koipia, niissä ei ole tarpeeksi hyvää lihaa ja jää hirveesti luita. Hedelmiä syön todellakin puolikkaina. Ei saa syödä liikaa banaania, muuten alkaa syötättämään. Pyrin saamaan joka aterialle kaikki chakran värit. punainen, oranssi, keltainan, vihreä, sininen, indigo, violetti (kulta ja valkoinen). Toi mun ruokavalio on ollut siitä hyvä, että voi syödä enemmän tai vähemmän, kunhan suhteet säilyy.
        Mä otan helposti banaanin kuoren auki ja nappaa siitä puolikkaan ja loput odottamaan seuraavaan kertaan. Ei sille paljon ehdi tapahtua. En pidä liian kypsistä banaaneista tai päärynöistä, joten käyn lähes joka toinen päivä hedelmäostoksilla. No mä olen todennut tämän hyväksi tavaksi. Minulla on tänään 6 kk siitä, kun aloin sokerittoman ruokavalion. Paino on pudonnut 11,3 kg. Se on hidasta, mutta haluan, että keho tervehtyy rauhallisesti, eikä jää roikkuvia nahkoja.


      • Kaunokainen 62 v
        Kaunokainen 62v kirjoitti:

        Olen maistellut eri marinaadeja, mutta Atrian hunajamarinoidut ja pehmeän pippuriset on tosi hyviä. Niissä on myös laadukas liha. Taidan olla vaan niin laiska, etten viitsi ruveta itse marinoimaan. Mutta sen olen huomannut, että vain fileesuikaleet ovat hyviä, ei paistisuikaleita, siinä on liikaa rasvaa,eikä koipia, niissä ei ole tarpeeksi hyvää lihaa ja jää hirveesti luita. Hedelmiä syön todellakin puolikkaina. Ei saa syödä liikaa banaania, muuten alkaa syötättämään. Pyrin saamaan joka aterialle kaikki chakran värit. punainen, oranssi, keltainan, vihreä, sininen, indigo, violetti (kulta ja valkoinen). Toi mun ruokavalio on ollut siitä hyvä, että voi syödä enemmän tai vähemmän, kunhan suhteet säilyy.
        Mä otan helposti banaanin kuoren auki ja nappaa siitä puolikkaan ja loput odottamaan seuraavaan kertaan. Ei sille paljon ehdi tapahtua. En pidä liian kypsistä banaaneista tai päärynöistä, joten käyn lähes joka toinen päivä hedelmäostoksilla. No mä olen todennut tämän hyväksi tavaksi. Minulla on tänään 6 kk siitä, kun aloin sokerittoman ruokavalion. Paino on pudonnut 11,3 kg. Se on hidasta, mutta haluan, että keho tervehtyy rauhallisesti, eikä jää roikkuvia nahkoja.

        Mie kokeilin jotain chili-hunaja marinaadia tuossa, mut se oli kyllä niin tulista, etten tykännyt. Nyt olen ostanut tuota huonajamarinoitua 1 kg pakkauksessa, kun niitä oli tarjouksessa. Rainbowkin oli ihan hyvää, tosin kuivempaa. Sain tyttäreltä luomuauringonkukanöljyä. Se on tosi hyvää tuossa salaatissa. Maha alkaa olla suht kohdallaan ja ryhti on paljon suorempi. Polvetkin alkavat olla oikeilla kohdillaan joka-aamuisen jumpan ansiosta.


    • Kaunokainen 62v

      No niin, elämä jatkuu. Painoa on nyt kaiken kaikkiaan pudonnut 18,2 kg. Olenpa huomannut, että odotan synttäreitä ja muita juhlia, että saisin herkutella. Hyvä on huomata, että ongelma on olemassa koko ajan. Salaattini on muuten hieman kehittynyt eli 100 g suomalaista jääsalaattia, 250 g luumutomaatteja puolitettuina, neljännes punasipuli suikaloituna, kotimainen kurkku pilkottuna, puoli purkillista salaattijuustoa, puoli purkillista suolavedessä marinoituja valkosipulin kynsiä, 2 kukkuraa ruokalusikallista Kalamata-oliiveja (kannattaa ottaa siemenet pois sisältä, ettei hammas lohkea), kourallinen tummia viinirypäleita, neljännes vesimeloni pilkottuna. Tästä tulee sellanen 2 litran astia salaattia, jota syön aina ruuan kanssa. On muuten hyvää. Ruoka on tuo sama, kuin ennenkin. Joskus ei saa noita Atrian filesuikaleita ja silloin olen kohdannut tosi huononmakuisia.

    • Kaunokainen 62 v

      Nyt olen lisännyt ruokavaliooni L-Glutamiinin ja Punariisin. L-Glutamiini-Foolihappo-B12-C-vitamiini -yhdistelmä korjaa suolen nukkapinnan vaurioita, suojaa haimatulehdukselta ja estää viinanhimoa. Ei tosin ole viinanhimoa, mutta voishan se vaikuttaa sokerinhimoonkin.

    • Kaunokainen 62 v

      No selvis sekin, mikä aiheutti sokerinhimoa. Jouduin syömään ensin viisaudenhampaan ientaskun tulehduksen sitten viisaudenhampaan leikkauksen vuoksi kaksi penisilliinikuuria peräkkäin. No käytin kyllä maitohappobakteereja, mutta silti oli turvotusta ja tuikkimista alamahassa. No sain vinkin, että liika hiivahan se siellä kiusaa. Ostin apteekista yhden hiivalääkkeen ja söin sen. Nyt ongelma on ohi. Painokin on pudonnut taas. Jo 19 kiloa alkuperäisestä. Kyllä odotukset on niin korkealla. Ja kesä tulossa. Ihanaa.

    • Kaunokainen 62 v

      Olen tehnyt nyt pähkinäsekoituksen itse. Tilaan Olivianilta netistä luomulaatuiset pähkinät (manteli, saksan-, hassel-, cashewpähkinät), siemenet (auringonkukan- ja kurpitsansiemenet) ja kuivat hedelmät (pilkon pieniksi) (aprikoosi, viikuna, taateli, rusinat ja gojimarjat) ja laitan jokaista aina desin kulhoon, sekoitan ja kaadan SAGA-Eväspussiin. Siitä on sitten mukava ottaa pari ruokalusikallista jogurttiannokseen. Tosi hyvää. Kokeile.

      • Kaunokainen 62 v

        Tänään on kulunut kulut 8 kk, kun pääasiallisesti lopetin sokerin käytön. Vierailisilla olen kyllä syönyt jonkin verran herkkuja, mutta olen syönyt omat ruokani pohjaksi, ettei lähe mopo käsistä. Kyllä sen heti huomaa, kun syö jotain, missä on sokeria, että tulee levoton olo ja rupee etsimään lisää. Säikähdin toissa iltana, kun rupesi tekemään jotain herkkua mieli, mutta onneksi huomasin, että minulla oli ruoka-aika. Kun sitten söin normaalin ateriani, ongelma hävisi. Paino putoaa vähän sahaamalla, mutta lihakset, nivelet ja iho paranevat koko ajan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      170
      29882
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      219
      19193
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      396
      10075
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6445
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      20
      4359
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3883
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      60
      3100
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1527
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1309
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      62
      1306
    Aihe