Yläasteelta huomattua

kouluavustaja

Ateistit ovat niitä kapinoivia murkkuteinejä, uskovat taas mallioppilaita joillla k.a. pyörii ysin ja kympin välillä.

Ateismi lähteekin todennäköisesti kapinasta yhteiskuntaa ja kaikkea itseään suurempaa ja vahvempaa vastaan.

42

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lickmyass

On se niin väärin, että pepun nuolennalla ja mielistelyllä on niin suuri merkitys arvosanoissa....

• :))

Omena opettajalle ja sitä rataa.

• mokasit jo nikissä

kouluavustaja

• dhjgjg

Olen atte ja k.a:ni oli 9:sin kieppeillä, broidini on kans ateisti ja sen k.a oli kympin kieppeillä. Mulla 5 L:ää sillä 6.

Ei mul oo tarvetta itteeni kehua, mut kun kerran aloitit skeidan jauhamisen nini...

Johan tutkimuksetkin osoittaa että uskovaiset on tyhymempiä ku ateistit, ja että ateistit tuntee uskonnot keskim. paremmin ku uskovaiste, jopa niin että uskovaiset tuntee oman uskontonsakin huonommin kuin mitä atet sen tuntevat, Ja se on näissä keskusteluissa tällä palstalla tosidtettu, samoin kuin kirkon kuoppaamalla oamalla palstallaan. Siellä huomattiin myös että kirkon papit eivät tunne oman kirkkonsa asioita, esim. talousasiat ja oppikysymyksetkin ja krist.usk. historia, edes yhtä hyvin kuin ateistit, (ainakin tiedostavat, aktiiviset sellaiset.)

Ateismi lähtee siitä että kaikkea kusetusta ei pidä ottaa ihan tosissaan, mm. mielikuvutusolennon palvomista ja -palvojia. Ihan itekin voi ajatella, kun olematon"jumala" siihen kerran aivot antoi.

• neiti...............

Minä olen ateisti ja olin kiltti ja hiljainen tyttö, hyvä koulussa. Minunkin keskiarvoni oli noin 9, taisi olla vähän enemmänkin. Älliä sain vain yhden, historiasta.
        Nykyään olen yliopistossa.

Kaikenlainen yleistys on typerää...

• Kalapagos (ei kirj.)
        neiti............... kirjoitti:

Minä olen ateisti ja olin kiltti ja hiljainen tyttö, hyvä koulussa. Minunkin keskiarvoni oli noin 9, taisi olla vähän enemmänkin. Älliä sain vain yhden, historiasta.

Yleistys voi olla typerää, mutta keskimääräisyys on asia erikseen. Yksilöiden älykkyyttä emme voi tietää, mutta voimme tietää, millä tasolla ateistien tai teistien älykkyydet keskimäärin ovat. Ja, kuten yllä todettiin niin keskimäärin ateistit ovat älykkäämpiä ja koulutetumpia. Skeptinen luonne lienee myös yksi tärkeä selittävä tekijä.

Itse en muista yläasteella kenenkään olleen uskova tai ainakaan tuoneen asiaa esille. Ja, mitä tulee nykytilanteeseen niin käytännössä kaikki tuntemani ateistit ovat korkeakoulun käyneitä. Osa Mensan jäseniä, osa tohtoreita. Että monella taisi olla tosiaan huono yläasteen numero esim. 9,1, kuten minullakin.

Jos olisin teisti niin, en kyllä lähtisi näihin älykkyys / koulutus väittelyihin, koska teistille käy kalpaten. On täysin selvää, että esimerkiksi koulutuksen kasvu korreloi ateistisuuden ja koulutuksen puute teistisyyden kanssa. Toisin sanoen, kun ihminen oppii riittävästi faktoja todellisuudesta tai oppii ylipäätään kriittisen ajattelun alkeita niin hän alkaa ymmärtämään uskonnollisten väitteiden puutteellisuuksia ja lapsellisuuksia.

Martti Luther sanoikin sattuvasti "Järki on uskon pahin vihollinen." -teoksessa Pöytäpuhe. Tämänkin aloituksen aloittajasta huomaa, että järki ei paljon päätä pakota, usko sen sijaan tuntuu pakottavan sitäkin enemmän.

• neiti............... kirjoitti:

Liityn myös omakehuketjuun ;) Minäkin olin arahko ja tunnollinen tyttö, ja keskiarvo pyöri 8,5-9,5 välillä eri lukukausina. Neljä ällää ja nyt korkeammalla asteella enemmän vähemmän hyvällä menestyksellä. Mutta tämäkin toki oma valintani: tajusin haluavani muutakin elämää kuin opiskelu, joten vaikka suht tunnollinen olen edelleen opintojen suhteen, välillä vaadin itseäni olemaan tunnollinen myös vapaa-ajan pitämisen suhteen, jollon en aina enää ihan kärkeen arvosanoissa yllä. Ja minä siis myös ateisti.

• duunari.
        Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

Yleistys voi olla typerää, mutta keskimääräisyys on asia erikseen. Yksilöiden älykkyyttä emme voi tietää, mutta voimme tietää, millä tasolla ateistien tai teistien älykkyydet keskimäärin ovat. Ja, kuten yllä todettiin niin keskimäärin ateistit ovat älykkäämpiä ja koulutetumpia. Skeptinen luonne lienee myös yksi tärkeä selittävä tekijä.

Itse en muista yläasteella kenenkään olleen uskova tai ainakaan tuoneen asiaa esille. Ja, mitä tulee nykytilanteeseen niin käytännössä kaikki tuntemani ateistit ovat korkeakoulun käyneitä. Osa Mensan jäseniä, osa tohtoreita. Että monella taisi olla tosiaan huono yläasteen numero esim. 9,1, kuten minullakin.

Jos olisin teisti niin, en kyllä lähtisi näihin älykkyys / koulutus väittelyihin, koska teistille käy kalpaten. On täysin selvää, että esimerkiksi koulutuksen kasvu korreloi ateistisuuden ja koulutuksen puute teistisyyden kanssa. Toisin sanoen, kun ihminen oppii riittävästi faktoja todellisuudesta tai oppii ylipäätään kriittisen ajattelun alkeita niin hän alkaa ymmärtämään uskonnollisten väitteiden puutteellisuuksia ja lapsellisuuksia.

Martti Luther sanoikin sattuvasti "Järki on uskon pahin vihollinen." -teoksessa Pöytäpuhe. Tämänkin aloituksen aloittajasta huomaa, että järki ei paljon päätä pakota, usko sen sijaan tuntuu pakottavan sitäkin enemmän.

Koulutus ei tarkoita älykkyyttä. Miksi elvistelet tuolla tavalla? Jumaliin uskomattomuus ei edellytä korkeakoulua tai muutakaan vuosia kestävää koulutusta.

Lue historiaa ja mieti vähän kuinka paljon ateisteja oli vaikkapa uskonnonvapauden jälkeen 1920-luvulla. Silloin ei ns. korkeampaa koulustusta ollut juurikaan saatavilla kuin harvoilla.

• xfghfg
        duunari. kirjoitti:

Koulutus ei tarkoita älykkyyttä. Miksi elvistelet tuolla tavalla? Jumaliin uskomattomuus ei edellytä korkeakoulua tai muutakaan vuosia kestävää koulutusta.

Lue historiaa ja mieti vähän kuinka paljon ateisteja oli vaikkapa uskonnonvapauden jälkeen 1920-luvulla. Silloin ei ns. korkeampaa koulustusta ollut juurikaan saatavilla kuin harvoilla.

Ei tosiaan välttämättä, ei ainakaan teologinen koulutus takaa älykkyyttä.

• ateistix

Kalapagos

Missä koulutuksesi vaiheessa huomasit, että jumalat eivät ole uskottavia? Minä huomasin sen jo alle kymmenvuotiaana.

• ateistix

Voisitko Kalapagos jossain vaiheessa vastata kysymykseeni?

• hmmmm
        ateistix kirjoitti:

Voisitko Kalapagos jossain vaiheessa vastata kysymykseeni?

Oletko tullut ajatelleeksi, että monilla (uskovilla tai ateisteilla) on muutakin elämää ja tekemistä tämän palstan jatkuvan päivystämisen sijasta?

• ateistix
        hmmmm kirjoitti:

Oletko tullut ajatelleeksi, että monilla (uskovilla tai ateisteilla) on muutakin elämää ja tekemistä tämän palstan jatkuvan päivystämisen sijasta?

Niin minullakin. Esitin kysymyksen ja ehkä jossain vaiheessa saan vastauksen, ei tästä nyt niin kovasti tarvitse hermostua.

• miss ei kirj.
        duunari. kirjoitti:

Kyllä ne on ne älykkäämmät jotka yliopistoihin ja korkeakouluihin valitaan. Tätä mieltä minä.

• duunari.
        miss ei kirj. kirjoitti:

Kyllä ne on ne älykkäämmät jotka yliopistoihin ja korkeakouluihin valitaan. Tätä mieltä minä.

No, ovatko korkeakoulun tai yliopiston käyneet ateisteja? Oletko tosiaan sitä mieltä, että ateismi riippuu koulutuksesta? Kerrohan nyt sitten minkälaisen koulutuksen jälkeen sinusta tuli ateisti.

• Kalapagos (ei kirj.)
        duunari. kirjoitti:

"Koulutus ei tarkoita älykkyyttä."

Ei niin, mutta älykkyyden ja koulutuksen välillä on kuitenkin korrelaatio. Toisin sanoen, mitä älykkäämpi olet sitä todennäköisemmin päädyt korkeakouluun. On kuitenkin totta, että älykkyys tai koulutus sinällään, eivät automaattisesti johda ateismiin.

"Jumaliin uskomattomuus ei edellytä korkeakoulua tai muutakaan vuosia kestävää koulutusta."

Ei edellytä ei. Kysymys olikin keskimääräisyyksistä. Korkeakoulu toimii kuitenkin siten, että yksilön kyky ajatella kriittisesti kehittyy ja tästä johtuen yksilö alkaa enenevissä määrin hylätä heikosti perusteltuja väitteitä. Yksi näistä heikosti perustelluista väitteistä on nimenomaan usko. Toisin sanoen, mitä paremmin koulutettua väestö on sitä todennäköisemmin se alkaa hylkäämään täysin tuulesta temmattuja väitteitä.

"Lue historiaa ja mieti vähän kuinka paljon ateisteja oli vaikkapa uskonnonvapauden jälkeen 1920-luvulla. "

No, miten paljon niitä ateisteja tuolloin oli? Itse en löytäyt aiheesta tietoa.

• Kalapagos (ei kirj.)
        ateistix kirjoitti:

Kalapagos

Missä koulutuksesi vaiheessa huomasit, että jumalat eivät ole uskottavia? Minä huomasin sen jo alle kymmenvuotiaana.

Ollessani ala-asteella? Onko sillä, jotain merkitystä? Kysymys on vain ja ainoastaan siitä, että koulutus antaa ihmiselle työkaluja käsitellä ja arvioida tietoa ja tiedon luotettavuutta. Kyky ajatella kriittisesti on ehkä paras anti, mitä koulutukselta voi saada ja tässä asiassa opin vielä paljon yliopistossa ollessani.

Mutta oikeastaan en tiedä, koska minusta tuli ateisti. En ole koskaan pitänyt itseäni teistinä tai krisittynä eli ehkä olen ollut aina ateisti. Enkä tiedä olenko, koskaan oikeasti uskonut Jumalaan tai jumaliin ja varsinkaan Yahween. En oikeastaan ole miettinyt koko asiaa kuin vasta 10 vuotta sitten, jolloin tietoisesti ajattelin olevani ateisti. Olin varmaan ollut ateisti jo paljon pidempään, mutta en ollut ajatellut asiaa tai pitänyt kysymystä kovin merkityksellisenä.

Ainut kerta elämässäni, kun tunsin edes hetkellistä tarvetta uskonnollisuudelle lienee ollut rippikoulussa. Tuolloinkin tunne liittyi enemmän tilanteeseen eli ryhmähenkeen kuin uskoon. Kirkosta erosin noin viisi vuotta sitten ja kirkkoon kuuluin vain ja ainoastaan perinteiden vuoksi.

• miss ei kirj.
        duunari. kirjoitti:

No, ovatko korkeakoulun tai yliopiston käyneet ateisteja? Oletko tosiaan sitä mieltä, että ateismi riippuu koulutuksesta? Kerrohan nyt sitten minkälaisen koulutuksen jälkeen sinusta tuli ateisti.

Ei tietenkään ateismi riipu koulutuksesta mutta http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288589444590.html
        Minusta ei ole koskaan "tullut" ateistia. En ole koskaan uskonut jumaliin. Joulupukista kyllä lapsena valehdeltiin ja vilkas lapsen mielikuvitus kun oli, uskoin mörköihin, keijukaisiin ja näkymättömiin kavereihin, eli ihan normaali lapsuus.

• miss ei kirj.

"Koulutus ei tarkoita älykkyyttä."

Ei niin, mutta älykkyyden ja koulutuksen välillä on kuitenkin korrelaatio. Toisin sanoen, mitä älykkäämpi olet sitä todennäköisemmin päädyt korkeakouluun. On kuitenkin totta, että älykkyys tai koulutus sinällään, eivät automaattisesti johda ateismiin.

"Jumaliin uskomattomuus ei edellytä korkeakoulua tai muutakaan vuosia kestävää koulutusta."

Ei edellytä ei. Kysymys olikin keskimääräisyyksistä. Korkeakoulu toimii kuitenkin siten, että yksilön kyky ajatella kriittisesti kehittyy ja tästä johtuen yksilö alkaa enenevissä määrin hylätä heikosti perusteltuja väitteitä. Yksi näistä heikosti perustelluista väitteistä on nimenomaan usko. Toisin sanoen, mitä paremmin koulutettua väestö on sitä todennäköisemmin se alkaa hylkäämään täysin tuulesta temmattuja väitteitä.

"Lue historiaa ja mieti vähän kuinka paljon ateisteja oli vaikkapa uskonnonvapauden jälkeen 1920-luvulla. "

No, miten paljon niitä ateisteja tuolloin oli? Itse en löytäyt aiheesta tietoa.

Voi helvata, hyvin sanottu!

• ateistix

Ollessani ala-asteella? Onko sillä, jotain merkitystä? Kysymys on vain ja ainoastaan siitä, että koulutus antaa ihmiselle työkaluja käsitellä ja arvioida tietoa ja tiedon luotettavuutta. Kyky ajatella kriittisesti on ehkä paras anti, mitä koulutukselta voi saada ja tässä asiassa opin vielä paljon yliopistossa ollessani.

Mutta oikeastaan en tiedä, koska minusta tuli ateisti. En ole koskaan pitänyt itseäni teistinä tai krisittynä eli ehkä olen ollut aina ateisti. Enkä tiedä olenko, koskaan oikeasti uskonut Jumalaan tai jumaliin ja varsinkaan Yahween. En oikeastaan ole miettinyt koko asiaa kuin vasta 10 vuotta sitten, jolloin tietoisesti ajattelin olevani ateisti. Olin varmaan ollut ateisti jo paljon pidempään, mutta en ollut ajatellut asiaa tai pitänyt kysymystä kovin merkityksellisenä.

Ainut kerta elämässäni, kun tunsin edes hetkellistä tarvetta uskonnollisuudelle lienee ollut rippikoulussa. Tuolloinkin tunne liittyi enemmän tilanteeseen eli ryhmähenkeen kuin uskoon. Kirkosta erosin noin viisi vuotta sitten ja kirkkoon kuuluin vain ja ainoastaan perinteiden vuoksi.

"Ollessani ala-asteella? Onko sillä, jotain merkitystä? "

- Sillä on sikäli merkitystä, että väität koulutuksen vaikuttavan ateismiin. Näin ei ole. Sakari Orava rukoilee ennen jokaista leikkausta:)

Haluaisin myös tietää mitä tarkoitat koulutuksella ihan yleisesti. Filosofiaa, puuseppäkoulutusta, kauppaopistoa, oikeustieteellistä, agronomikoulutusta vai mitä?

• Kalapagos (ei kirj.)
        ateistix kirjoitti:

"Ollessani ala-asteella? Onko sillä, jotain merkitystä? "

- Sillä on sikäli merkitystä, että väität koulutuksen vaikuttavan ateismiin. Näin ei ole. Sakari Orava rukoilee ennen jokaista leikkausta:)

Haluaisin myös tietää mitä tarkoitat koulutuksella ihan yleisesti. Filosofiaa, puuseppäkoulutusta, kauppaopistoa, oikeustieteellistä, agronomikoulutusta vai mitä?

Koulutus siinä mielessä, kuin se kehittää yksilön kykyä arvioida tiedon luotettavuutta ja uskottavuutta.

Vastasin tuonne toiseen ketjuun eli otetaan pätkä sieltä:

"On kuitenkin melko yllättävää, että yrität kieltää koulutuksen ja ateismin välillä olevan korrelaation. Jos tällaista korrelaatiota ei ole niin, miten sinä selität, että USA:n tiedeakatemian, eli National Academy of Sciences noin 2300 jäsenestä 93 prosenttia on ateisteja. kun samaan aikaan koko väestöstä n.90 % on uskovia."

"Samasuuntainen tulos saatiin myös Englannista, jossa Royal Academyn tutkijoista 3,3 prosenttia uskoi jumalaan, kun koko väestön osalta lukema oli 68%. Korrelaatio on niin vahva, että sitä on mahdoton kieltää. Tai jos voi niin olen kiinnostunut kuulemaan miten."

• neiti...............

"Yleistys voi olla typerää, mutta keskimääräisyys on asia erikseen. Yksilöiden älykkyyttä emme voi tietää, mutta voimme tietää, millä tasolla ateistien tai teistien älykkyydet keskimäärin ovat. Ja, kuten yllä todettiin niin keskimäärin ateistit ovat älykkäämpiä ja koulutetumpia. Skeptinen luonne lienee myös yksi tärkeä selittävä tekijä."

Tottakai voidaan tutkia näitä keskimääräisyyksiä. Mutta niiden keskimääräisyyksien perusteella ei pitäisi yleistää, että "koska olet uskovainen, niin olet tyhmempi kuin ateisti".
        Minun on kyllä kieltämättä vaikea ymmärtää, kuinka ihminen jolla on koulutusta ja joka osaa ajatella kriittisesti, voi uskoa esimerkiksi raamatun jumalaan. Mutta mikäs siinä, eipä se usko sinänsä minua haittaa...

• neiti...............
        kerettitytto kirjoitti:

Liityn myös omakehuketjuun ;) Minäkin olin arahko ja tunnollinen tyttö, ja keskiarvo pyöri 8,5-9,5 välillä eri lukukausina. Neljä ällää ja nyt korkeammalla asteella enemmän vähemmän hyvällä menestyksellä. Mutta tämäkin toki oma valintani: tajusin haluavani muutakin elämää kuin opiskelu, joten vaikka suht tunnollinen olen edelleen opintojen suhteen, välillä vaadin itseäni olemaan tunnollinen myös vapaa-ajan pitämisen suhteen, jollon en aina enää ihan kärkeen arvosanoissa yllä. Ja minä siis myös ateisti.

"Liityn myös omakehuketjuun ;) Minäkin olin arahko ja tunnollinen tyttö, ja keskiarvo pyöri 8,5-9,5 välillä eri lukukausina. Neljä ällää ja nyt korkeammalla asteella enemmän vähemmän hyvällä menestyksellä"

Kiva kun löytyy muita samantapaisia ihmisiä :)

• Lyhyet jäljet

Meille opetettiin jo lapsena, että valehteleminen on rumaa, vaikka sen tekisi mukamas hyvän asian puolesta. Ikävää ettei uskoville opeteta samaa, pitävät jatkuvaa valehtelemista ihan hyväksyttävänä. Sellaista on se uskismoraali.

Meidän luokalla oli tasan yksi tyttö joka luokiteltiin uskovaksi. Sen isä oli pappi ja äiti uskonnonopettaja. Tyttö oli aika säälttävä reppana, ahkera, tunnollinen ja erittäin hidasälyinen ressukka, joka ahkeralla puurtamisellaan pääsi vaivoin seiskan keskiarvoon ja oli yleensä kaikesta pihalla kuin lumiukko. Minä pääsin vaivatta ysin keskiarvoon ja ällän papereihin.

Sellaisia ne uskikset ovat, hitaita ja vähän säälittäviä tumpeloita. Uskovat sokeasti mitä tahansa, koska äly ja yleissivistys ei riitä loogiseen päättelyyn eikä minkään asian kriittiseen tarkasteluun pintaa syvemmältä. Valehtelemista mukamas hyvän asiansa puolesta eivät pidä yhtään minään.

• uusi "aloitus"

Itse olin nuorena tiiviin uskovaisten porukan mukana (huolimatta ihmisarkuudesta)....50-100 nuorta. Moni oli hyvä oppilas. Ympäri Suomea hajonnut "sakki" sisältää esim. 3 pappia, kirkon Neuvostoliiton/Venäjän erikoisasiantuntijan, metallurgian insinöörin, poliisin..Älliä oli päässä ja todistuksissa. Nuoret järjestivät (lukioikäiset) omin päin viikonloppuleirejä, joissa yleensä oli ulkolaisia puhujia (läh.brittejä) ja tulkkaus sujui vaivattomasti usealta. Muutama aikuinen oli mukana lähinnä uteliaisuuttaan. Itselläni oli tuolloin voimakkaita ihmispelkoja, joten koulu ei kiinnostanut. En lukenut läksyjä lainkaan, paljon poissaoloja. Olin metsissä ja luin hengellisiä kirjoja. Peruskoulussa sain pari stipendiä. Kuvaavaa oli viimeisenä koulupäivänä lukion alussa, että sain matikassa luokan ainoan kiitettävän ja kolme "kehoitusta" kielissä. Ilman älyttömiä fobioitani yliopisto olisi ollut ehdoton. Nyt ajauduin käyttämään kaikkea rauhoittavaa ja tein aikani hanttihommia. Uskoni on uudistunut nyt keski-ikäisenä ja onneksi terveitä aivosoluja riittää vielä johonkin. Itse olen aika epätavallinen tyyppi, enkä kelpaa kuvaamaan mitään yleistä. Paljon fiksuja uskiksia

• Sinulla on varmasti paljon kompetenssia niin pedagogiasta kuin didaktiikastakin niin ehdotan, että ryhdyt ponnekkaasti ajamaan asiaa sillä tietojeni mukaan Suomesta puuttuu uskonnollisuus painotteinen lukio.

Siellä olisi rauha ja jäärjestys.

Ypäjällä on jopa "hevospainotteinen lukio" ja alla muutama tavanomainen . (Turussa)

Englanninkielinen IB-linja/Turku International School
      ICT- lukio
      Ilmaisulinja
      Luonnontiedelinja
      Merilinja
      Musiikkilukio
      Urheilulukio

• Trolliedetector

Ilmeisesti kouluavustaja rikkoo lakia, koska kouluavustajilla ei ole pääsyä oppilaiden arvosanoihin. Mitenköhän avustaja on nuuskinut oppilaiden arvosanat selville? Varsinkin näiden "hyvien oppilaiden" osalta koska he eivät avustajia tarvitse.

• buahahahahaha

Heh, idiootti paljasti itsensä. Todistukset ovat julkisesti kaikkien saatavilla, eikä ap puhunut kuin keskiarvoista.

• Trolliedetector
        buahahahahaha kirjoitti:

Heh, idiootti paljasti itsensä. Todistukset ovat julkisesti kaikkien saatavilla, eikä ap puhunut kuin keskiarvoista.

Hahahaaha, no ei varmana ole. Ihmisten koulutodistukset eivät todellakaan ole kaikkien saatavilla.

• buahahahahahahahaha
        Trolliedetector kirjoitti:

Hahahaaha, no ei varmana ole. Ihmisten koulutodistukset eivät todellakaan ole kaikkien saatavilla.

http://www.uta.fi/opiskelu/tietosuoja/sanasto.html#todistus

Todistus

Todistukset ovat julkisia lukuun ottamatta sellaisia todistuksia, jotka sisältävät opiskelijan henkilökohtaisten ominaisuuksien sanallista arviointia koskevia tietoja. (JulkL 24 § 1 mom. 30 kohta)

• Trolliedetector
        buahahahahahahahaha kirjoitti:

http://www.uta.fi/opiskelu/tietosuoja/sanasto.html#todistus

Todistus

Todistukset ovat julkisia lukuun ottamatta sellaisia todistuksia, jotka sisältävät opiskelijan henkilökohtaisten ominaisuuksien sanallista arviointia koskevia tietoja. (JulkL 24 § 1 mom. 30 kohta)

Hehehehehe, vaikka todistukset eivät ole kokonaan salattuja niin ei niitä voi kuka tahansa pyytää noin vain. Tottakai koulut saavat todistustiedot kun niihin haetaan.

Kouluavustajan tulisi yksilöidä tietäen oppilaan nimi ja sosiaaliturvatunnus jotta saisi todistustiedon itselleen viranomaiselta. Mistäpä kouluavustaja saa sosiaaliturvatunnuksen nuuskituksi?

• buahahahahahahaha

Hehehehehe, vaikka todistukset eivät ole kokonaan salattuja niin ei niitä voi kuka tahansa pyytää noin vain. Tottakai koulut saavat todistustiedot kun niihin haetaan.

Kouluavustajan tulisi yksilöidä tietäen oppilaan nimi ja sosiaaliturvatunnus jotta saisi todistustiedon itselleen viranomaiselta. Mistäpä kouluavustaja saa sosiaaliturvatunnuksen nuuskituksi?

Ei siihen henkilötunnusta tarvita, oppilaan nimellä vaan kansliasta pyytämään niin kyllä se todistus annetaan.

24 §

Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat

Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä:

30) oppilashuoltoa ja oppilaan opetuksesta vapauttamista koskevat asiakirjat, oppilaan ja kokelaan koesuoritukset sekä sellaiset oppilaitoksen antamat todistukset ja muut asiakirjat, jotka sisältävät oppilaan henkilökohtaisten ominaisuuksien sanallista arviointia koskevia tietoja, samoin kuin asiakirjat, joista ilmenee ylioppilastutkintolautakunnan määräämien arvostelijoiden arvostelutehtäviä koskeva koulukohtainen työnjako, kunnes on kulunut vuosi kyseisestä tutkintakerrasta;

Huomaatko miten salassa pidettäviä EIVÄT ole todistukset, joissa ei ole mitään henkilökohtaista kirjallista kommenttia oppilaalle.

• Trolliedetector
        buahahahahahahaha kirjoitti:

Ei siihen henkilötunnusta tarvita, oppilaan nimellä vaan kansliasta pyytämään niin kyllä se todistus annetaan.

24 §

Salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat

Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä:

30) oppilashuoltoa ja oppilaan opetuksesta vapauttamista koskevat asiakirjat, oppilaan ja kokelaan koesuoritukset sekä sellaiset oppilaitoksen antamat todistukset ja muut asiakirjat, jotka sisältävät oppilaan henkilökohtaisten ominaisuuksien sanallista arviointia koskevia tietoja, samoin kuin asiakirjat, joista ilmenee ylioppilastutkintolautakunnan määräämien arvostelijoiden arvostelutehtäviä koskeva koulukohtainen työnjako, kunnes on kulunut vuosi kyseisestä tutkintakerrasta;

Huomaatko miten salassa pidettäviä EIVÄT ole todistukset, joissa ei ole mitään henkilökohtaista kirjallista kommenttia oppilaalle.

Ei varmana anneta todistusta kenelle tahansa. Se että ne ovat julkisia ei tarkoita että ne voisi julkaista vaikkapa internetissä.

Se että todistus ei ole salassapidettävä ei tarkoita että todistuksen saa antaa kenelle tahansa pyytäjälle. Pitää olla perusteltu syy ja uteliaisuus ei sellainen ole.

• pari vuotta sit

Ei varmana anneta todistusta kenelle tahansa. Se että ne ovat julkisia ei tarkoita että ne voisi julkaista vaikkapa internetissä.

Se että todistus ei ole salassapidettävä ei tarkoita että todistuksen saa antaa kenelle tahansa pyytäjälle. Pitää olla perusteltu syy ja uteliaisuus ei sellainen ole.

Mulle YH:n ope sano lukiossa että koulutodistukset ovat julkisia, ja niitä voi kuka tahansa mennä hakemaan koulusta jos niin haluaa.

• Olen kapinoiva murkkuteini

>:- 0

• "Ateistit ovat niitä kapinoivia murkkuteinejä, uskovat taas mallioppilaita joillla k.a. pyörii ysin ja kympin välillä."

Mitä muista kouluaikojen uusnatsiuskovaisista. Ei älynlahjat kovin korkeat ainakaan käyttäytymisen puolesta olleet.

"Ateismi lähteekin todennäköisesti kapinasta yhteiskuntaa ja kaikkea itseään suurempaa ja vahvempaa vastaan."

"Zuckermanin vuonna 2005 tekemän eri maita vertailevan tutkimuksen mukaan suomalaisista ateisteina, agnostikkoina tai persoonalliseen jumalaan uskomattomina itseään piti 28-60 %" - Wikipedia

Ja tämä onkin hyvä, koska näiden liberaalien ihmisten ansiosta Suomikin on saanut tasa-arvoisen avioliiton poliitikkojen käsittelyyn.

• losing my religion

Olin kapinoiva murkkuteini, jonka keskiarvo oli muistaakseni 9,6. Viittasin aina ja istuin ensimmäisessä rivissä. Lukiossa numerot putosivat, kun masennus iski, kiitos koulukiusaamisen ja olemattoman jumalan rakkauden. Helvettiähän se elämä oli silloin, ehkä siksi en välitä, vaikka jesse olisi totta ja joutuisin helvettiin kuoleman jälkeen kun en usko jumalaan. Ei pahempaa ole olemassakaan mitä olen käynyt jo läpi.

• Koulukeskiarvot minulla oli aika huonot (johtui alisuoriutumisesta) mutta älykkyydessä kuulun korkeimpaan prosenttiin. Mistään kapinasta ei ole todellakaan kyse vaan siitä että älyllinen rehellisyys ei anna myöten millekään jumaluskolle.
      Tai ehkä kapinasta voi sikäli puhua että ateistit ovat keskimäärin vähemmän auktoriteettiuskovia kuin uskovat, mutta silloinkin se on kapinointia valheellisuutta, vääryyttä yms. vastaan. Ateistit asettavat paljon herkemmin asioita kyseenalaiseksi eivätkä ole yhtä helpolla vietävissä kuin uskovat, jos nuo ovat kapinointia niin olkoon.

• 14 + 3

Mä olin se uskova seurakuntanuori. Meitä seurakuntanuoria oli aika paljon mun ikäluokassa. Mun keskiarvo oli huonoin, tasaista 9,2 yläasteelta lukioon. Kaipa se kerran käväisi 9,4 asti. Kavereillani keskiarvot oli 9,6 - 9,9.

Enpä paljon tuolloin vertaillut numeroita muiden kanssa. Ateisteista en sitten tiedä.

Yliopistoa en käynyt. Perheessäni ei ole ollut tapana. Muu suku kyllä päivitteli sitä, miksi en "mennyt" yliopistoon.

Mulla oli kuitenkin selvänä, mitä halusin ja olen ollut jo pitkään johto- ja kehittämistehtävissä.

Olen uskova edelleen.

• 14 + 3

Kai mun vielä pitää lisätä, että todennäköisesti numeroni olisivat olleet paremmat jos olisin nähnyt jonkin verran vaivaa ja esim. lukenut kokeisiin, mutta iltaisin ja viikonloppuisin oli aina muuta tekemistä.

Kapinoiva en ole ollut, mutta tapanani on ollut yleensä kyseenalaistaa jotenkin rakentavassa mielessä eteentulevia asioita ja sillä tavalla pyrkiä pitämään mieli avoimena.

• 14 + 3
        14 + 3 kirjoitti:

Kai mun vielä pitää lisätä, että todennäköisesti numeroni olisivat olleet paremmat jos olisin nähnyt jonkin verran vaivaa ja esim. lukenut kokeisiin, mutta iltaisin ja viikonloppuisin oli aina muuta tekemistä.

Kapinoiva en ole ollut, mutta tapanani on ollut yleensä kyseenalaistaa jotenkin rakentavassa mielessä eteentulevia asioita ja sillä tavalla pyrkiä pitämään mieli avoimena.

Kerrottakoon nyt vielä sekin, että kaverini "menivät" yliopistoon ja ovat nyt lääkäreitä, pappeja, opettajia, biokemistejä, insinöörejä, juristeja. Osa tehnyt lisurin, osa väitellyt.

• daadiidaa

itehän vetelin 6-7 k.a:ta yläasteen ja lukion kun ei kiinnostunat ne asiat. ylppäreissä vähän vaivaannuin ja kirjoitin 4M:ää ja C:en. Sit päätin lähtä kauppikseen ja pääsin taloustieteelliseen pääsykokeella. arvosanat ollu 4-5 sillon ku jaksanu lukea ja yleensä pääsen puolet vähemmällä kuin muut.

Eli joo ainakin itseni kohdalla pitää paikkaansa tuo "haasteen kaipaus". Yläaste ja lukio on niin helppoja kouluja että ei voi tosissaan jaksaa lukea kirjoja jotka on kirjotettu suunnilleen samanlain ku lasten sadut.

Onneksi yliopistossa on suurin osa turhasta tarinoinnista jätetty ja saa oikeasti vähän haastetta opiskeluun.

Voin kertoa näin jälkeenpäin että aika vähän arvostan hyviä arvosanoja lukio-peruskoulu akselista. Kertoo kyllä motivaatiosta ja persoonasta mutta ei todellakaan älykkyydestä mitään.

Nykyisin itse opiskelen yleissivistykselliset asiat ihan itse ja omalla ajalla niin voi suodattaa turhat asiat tehokkaasti pois.

ps. en muuten käy luennoilla koska opiskelen asiat yleensä nopeampaa ja tehokkaammin itse kuin kukaan luennoitsija opettaa ne asiat.

pps. olen ateisti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2963
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2564
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2225
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2138
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1702
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1536
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      19
      1195
    Aihe