Kun romaninainen hakee toimeentulotuesta rahaa hameen teettämiseen, hän saa aivan erilaisen summan eri puolilla Suomea.
Toimeentulotukea voi myöntää tavallista suurempiin vaatemenoihin. Tällaisiksi tavallista suuremmiksi menoiksi lasketaan muun muassa romaninaisen vaatemenot.
Kysyimme Suomen suurimpien kaupunkien sosiaalitoimista, kuinka paljon romaninainen saa hameen hankintaan rahaa.
Suurin osa kaupungeista myöntää vähävaraiselle hakijalle hameeseen rahaa joka toinen tai joka kolmas vuosi. Helsingissä ja Jyväskylässä romanihameeseen saa tarvittaessa rahaa vuosittain, Helsingissä 410 euroa ja Jyväskylässä 400 euroa.
Vähiten rahaa romanihameeseen saa Kouvolassa, jonka sosiaalitoimi myöntää hameen hankkimiseen rahaa 400 euroa kolmen vuoden välein.
Romaninainen saa Suomen suurimmissa kaupungeissa hameen hankintaa varten siis 133-410 euroa vuodessa.
MTV Uutisten tutkiva ryhmä teki toimeentulotuesta kyselyn Suomen kymmeneen suurimpaan kaupunkiin. Kaikki kymmenen kaupunkia eli Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Kuopio, Lahti ja Kouvola, vastasivat kyselyyn.
Koko kyselyn tuloksista tarkemmin illan Seitsemän uutisissa ja Tutkiva45:n sivuilla.
Mustilaisia sorretaan!
28
646
Vastaukset
- Lovvoa ei hameeseen
Minäkin tarvitsisin uuden hameen, vaikka en ole mustilainen.
Olisi kiikarissa musta nahkahame ja silkkinen juhlapusero siihen.
Mahtaisko so´ssusta saada rahaa siihen, vaikka en ole romaninainen? - persut avautuu
valkoiset sortajat hiljaa
- lisä selvitystä
Tuulipukua ja lenkkareita vailla ollaan täällä. T-paita allekin olisi kiva saada. Parilla sataa saisin komiat ulkoiluvermeet, mitkä kelpaisi niin arkena kuin pyhänä.
Eipä heru tukea sossusta, vaikka työmarkkinatuella elellen. - ei huolen häivää
Tämän noin 400 euroa kun hakee joka kaupungista, niin kuinka paljon on loppusumma?
- dfdsfds25
Olisi ihan mukavaa jos jostain saisi myös ihan suomalaiset tukea vaatteiden ostamiseen. Itse olen opiskelija ja saan n. 405€/kk opinto -ja asumistukea ja vuokra on 419€/kk, ei siinä muutenkaan paljoa syödä ja osteta uusia vaatteita vaikka sitten tarvitsisikin
- ilman rasismia
Niin ja muistan kun joskus vanhaan hyvään aikaan sai mustalaisesta tapporahaa. Nyt niistä saa maksaa.
- !!!!!!!!!
mustilainen on murresana. Romani on sallittu. Koskaan ei ole maksettu tapporahaa mustalaisista. kaikki romanitkaan eivät saa vaaterahaa.
- ((((((((
!!!!!!!!! kirjoitti:
mustilainen on murresana. Romani on sallittu. Koskaan ei ole maksettu tapporahaa mustalaisista. kaikki romanitkaan eivät saa vaaterahaa.
Kyllä pitäisi varasteluhameeseen rahaa saada.
- KaajoRaklo
Kyllä kaikki Kääjeet saa hamerahansa koska kyse on kulttuuriperinteestä!
Saamelaiset eivät taida saada, vaikka ovat ensimmäisinä tämän maan asuttaneet ja Suomalaiset tuli paljon myöhemmin... - epra
Tämä mustalaisten ja mamujen hyysääminen pitäisi lopettaa. Ei riitä veroeuroja veronmaksajilta.
- Osta kello!
Taisi olla paljon vääriä tietoja.
Minun ntietooni on tullut, että.
Romanit ovat kunnon kansalaisia. He eivät koskaan käy sosiaalitoimistoissa. He kouluttautuvat hyvin. Kaikki käyvät työssä.
Romanit ovat rehellisiä ihmisiä. He eivät koskaan varasta. Heihin voi aina luottaa. Romanit myös auttavat valkolaisia antamalla heille rahaa ja ruokaa.- Pitsikauppias
Ja mitä vielä?
Osta kuule miult hyvä kello. Se ei kauaa tuntia pyyhkäse.
- veronmaksaja parka
Kun romaninainen käyttää vain tuota yhtä hamettaan, niin miksi hänelle ei riittäisi toimeentulotuen perusosaan jo sisällytetty vaateraha?
Miksi hänelle täytyy kustantaa SEKÄ kaikkien muidenkin saama vaateraha ja SEN LISÄKSI vielä saada tämä "erityinen" lisätuki?
Jos minä olisin perustoimeentulotuessa asiakkaana, ja päättäisin, että minulla täytyy olla tietynlainen erikoisasu, jota pitäisi ainoana asusteenani, niin ei minulle sitä varten mitään lisärahaa myönnettäisi. Jos sellaista vaatisin, minulle sanottaisiin, että sinähän saat jo vaaterahan, sillä se sisältyy perusosaan.
Miten ihmeessä on voitu luoda näin eriarvoistava systeemi?
Systeemi on myös mahdollistanut äärimmäisen pröystäilyn näillä vaatteilla. Nehän eivät ole mikään oikea satojen vuosien tradition tulos, vaan hameen ulkonäkö on muotoutunut 1920-luvulta lähtien kasvaen aina vain materiaalimäärässään ja kalleudessaan. - Hah hah haa.
Hauska repliikki:
"Minun tietooni on tullut, että.
Romanit ovat kunnon kansalaisia. He eivät koskaan käy sosiaalitoimistoissa. He kouluttautuvat hyvin. Kaikki käyvät työssä.
Romanit ovat rehellisiä ihmisiä. He eivät koskaan varasta. Heihin voi aina luottaa. Romanit myös auttavat valkolaisia antamalla heille rahaa ja ruokaa. "
Lisään,
heitä ei ole vankiloissa. - Tunne historiasi!
Ainoat,jotka eivät Suomessa ole mamuja on Saamelaiset! Te kaikki muut olette mamuja!
- Totta se on..
Saamelaiset ovat tosiaan alkuperäiskansa ja me Suomalaiset olemme änkeneet
tänne mamuina! - höpöhöpö.
Totta se on.. kirjoitti:
Saamelaiset ovat tosiaan alkuperäiskansa ja me Suomalaiset olemme änkeneet
tänne mamuina!todista
- gdfhfg
Voit sinä niin ajatella, mutta miten se liittyy ketjun aiheeseen?
- Kansakoulun ope
"höpöhöpö" olet idiootti joka ei tiedä historiasta mitään!
Tai todennäköisesti vielä niin lapsi,ettet ole yläasteella?- Kerro lisää
Höpö-höpö, "ope".
- 17 ja +
Luulette
vaan
kun
olette
siinä
iässä. - 16+5
Joo, kyllä muakin toi vituttaa. Samalla saisivat tulla toimeen kuin muutkin. Ei mitään erityiskohtelua pitäisi olla jollekin tietylle ihmisryhmälle. Prkle.
Ei ne vaatteet ilmaisia muillekaan ole.
Mitään perusteita ei ole tällaiselle erityiskohtelulle. Heti vaateraha lakkautettava! - Arja Laine
Vastenmielistä sakkia kaikki mustalaiset. Niistä voisi tehdä ratikan ratapölkkyjä.
- Outoa..
Persunaiset haisee paskalle.
- Vaihtotähti levis
Paljos sitä mersunhuoltorahaa saa sossusta per kuukausi?
- Mannekiinni
Jos on Hiace, niin siihe ainaski saa 200 euroo pitsiverhoja varten. Ei kato mee leimalta läpi jos on likaseet!
- Mikä köyhä oot?
Meinaaks sää hei et mun mersu tulee toimee ilman huoltoo?
- Kuka on?
Siinä se nyt nähdään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o2205326Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki353071Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.1322393"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää2101983Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol631520Niin että miten
Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua74864Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun
Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan8761Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet
Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni122747- 48689
Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa
Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui7687