Synkronisiteetti eöämäntapana

Synteesin tulos

Tässä todella mielenkiintoinen ja valaiseva ohjelma synkronisiteetista:

Synchronicity - Hollanti 2013
http://areena.yle.fi/tv/2151196

Ohjelmassa tuodaan esille muutama uskomaton "yhteensattuma" elävästä elämästä, ja myös buddhalaisuudessa vaikuttavasta elämän synkronisiteetista, ja myös sivutaan kristilliseltä "johdatuksen" kannalta nähtynä synkronisiteettiä.

Tämä dokumentti antoi toivoa yllättävän paljon, synkronisiteetin heittäytymisen varaan ohjailtavaksi.

Olen ollut hyvinkin avoin asialle aikoinani, kun oikeastaan opiskelin Jungia hänen kirjallisuuden kauttaan, soitin sitten jopa K.V. Laurikaiselle ja keskustelin hänen kanssaan Jungista ja Wolfgang Paulista ja esitin ymmärtäväni kvanttifysiikan ja synkronisiteetin yhteyksiä vaikka ei ne vielä silloin auenneet siinä määrin, että asian olisi osannut oikein sisäistää.

Kukaan ei ole tukenut tämänlaisen elämänfilosofian perään, joten allekirjoittaneenkin "avoin mieli" kuihtui aikoinaan pikkuhiljaa pois, näille näkymättömissä ja taustalla hienovaraisesti vaikuttaville synkronisille syy-yhteyksille.

Kannatan avointa mieltä juuri samaan tapaan elämänkatsomusmalliksi, miten ylläolevan ohjelman ihmisetkin sen ovat vapaalla ja oikean asenteen tuntuisella tavalla vastaanottaneet elämäänsä.

Palaset loksahtelevat paikoilleen, mutta vain, jos sinä tämän sallit näille elämässä ympärillesi oleville palasille.

Alla kohta aikaisemmin käydyistä keskusteluyrityksistä samasta aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12059620#comment-66552079-view

Ja alla C. G. Jungista:

https://www.google.fi/webhp?ei=w7sWU_PtKYeEyAO3woD4Bg&ved=0CAYQqS4oBA#q=carl g jung

35

2057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Synteesin tulos

      Tässä buddhalaisuuden puolelta keskustelua aiheesta:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12098822

      Pisti silmään erityisesti tällainen lause:

      "Sinä et tietoisesti ylläpidä mailmankaikkeutta. On olemassa sinua suurempi fokus. Olet ymmärtänyt Jumalan luonteen mutta olet unohtanut ettei kuolemasi ole käsissäsi. Alat vain siinä tekemään yhteistyötä suurempien fokuksien kanssa."

    • Ihmeellisiä ...

      Minua häiritsee tässä "ilmiössä", minkä tieteellistä ymmärtämistä estää jo pelkästään vähäinen koulutukseni, se, että inhimillisesti ainakin tavalliselle ihmiselle yliluonnollisilta ja äärimmäisen epätodennäköisille satunnaisille ilmiöille löydetään selityksiä esim. kvanttimekaniikasta (tiedot käsittääkseni ainakin toistaiseksi hyvin vähäisiä, "aavistuksenomaisia"). Heti jo alkuvaiheessa ilmiöön ei haluttaisi sisällyttää mitään uskonnollista vaihtoehtoa. Päinvastoin näilläkin pohdinnoilla yritetään sulkea ne pois ja antaa "uskonnollisillekin ihmeille" tieteellinen selitys. Ymmärsinkö edes osittain oikein? Ilmiö on sisänsä hyvin mielenkiintoinen. n. 15 vuotta sitten (?) oli TV:ssä sarja filosofien keskusteluista ja siinä oli esimerkkinä, kuinka (sodanaikana ?) linnut eri maissa, jotka eivät olleet toistensa kanssa tekemisissä, suunnilleen yhtä aikaa keksivät tavan avata oven eteen jätettyjen maitopullojen korkkeja.

      • >>...esimerkkinä, kuinka (sodanaikana ?) linnut eri maissa, jotka eivät olleet toistensa kanssa tekemisissä, suunnilleen yhtä aikaa keksivät tavan avata oven eteen jätettyjen maitopullojen korkkeja.


      • pohdiskelija
        kekek-kekek kirjoitti:

        >>...esimerkkinä, kuinka (sodanaikana ?) linnut eri maissa, jotka eivät olleet toistensa kanssa tekemisissä, suunnilleen yhtä aikaa keksivät tavan avata oven eteen jätettyjen maitopullojen korkkeja.

        "kekelle"
        Huomasit varmaan kysymysmerkkejä viestissäni. Ymmärtänet, ettei kaikki asiat jääneet mieleeni kauan sitten tulleesta ohjelmasta yhdellä katselukerralla aiheesta, joka oli minulle entuudestaan tuntematonta. Kuitenkin olin ymmärtävävinäni ajatuksen lintujen kollektiivisesta älykkyydestä, jossa linnut toisistaan tietämättöminä keksivät saman idean. Jos myöhemmin "ilmiö" on saanut arkipäiväisen tms. selityksen, minulla ei voi olla siitä tietoa. Toivon, että asiavirheeni, jota pahoittelen, ei vesittäisi koko viestiäni. Ystävällisesti


      • pohdiskelija kirjoitti:

        "kekelle"
        Huomasit varmaan kysymysmerkkejä viestissäni. Ymmärtänet, ettei kaikki asiat jääneet mieleeni kauan sitten tulleesta ohjelmasta yhdellä katselukerralla aiheesta, joka oli minulle entuudestaan tuntematonta. Kuitenkin olin ymmärtävävinäni ajatuksen lintujen kollektiivisesta älykkyydestä, jossa linnut toisistaan tietämättöminä keksivät saman idean. Jos myöhemmin "ilmiö" on saanut arkipäiväisen tms. selityksen, minulla ei voi olla siitä tietoa. Toivon, että asiavirheeni, jota pahoittelen, ei vesittäisi koko viestiäni. Ystävällisesti

        Onhan se aina mahdollista että ilmiö olisi alkanut erillisistä paikoista, mutta sellaisesta ei ainakaan ole näyttöä.

        Tarkoitukseni ei tietenkään ollut mollata sinua, vaan tarkentaa asiaa ja tarjota linkki asiaa käsittelevään tutkimukseen.


    • Aiemmin on voinut katsoa ohjelmaa hitaan nettiyhteyteni vuoksi, mutta nyt sain tilaisuuden katsoa ohjelman ja olihan se toki kiinnostava.

      Ohjelma konkretisoi synkronisiteettia esimerkkien avulla, mutta ei sekään edennyt ilmiön selittämisessä. Samat nimet mainittiin, joista täällä on jo puhuttu: C. G. Jung ja W. Pauli. Todettiin, että "synkronisiteetti ilmeisesti nujersi Jungin" eli että hän ei yrityksistään huolimatta kyennyt selittämään sitä. Sikäli kuin tiedän, ei sitä ole kukaan muukaan tähän mennessä selittänyt.

      Tämä Rauno Hämäläisen artikkeli on minulle tähän asti selkein esitys synkronisiteetista, vaikka painokkaasti ilmoitan, että en ymmärrä sen kvanttifysiikkaa oskelletelevia kohtia: http://www.protsv.fi/lfs/verkko/RH-KVL.htm

      " TODELLISUUDEN KOMPONENTIT

      "Tieteen rationaalisen maailmankuvan perustana ovat fyysiset ja psyykkiset kokemukset. Sen kriittinen analyysi on kuitenkin osoittanut, että kaikille havainnoille ei voida löytää selityksiä tieteen menetelmiä käyttäen: yksittäistapahtumien täydellinen kuvailu ei ole mahdollinen." Näin kirjoittaa K.V.Laurikainen väitöskirjaksi tarkoitetussa tutkielmassaan "Tieteellä on rajansa" vuodelta 1997. Tässä nojataan koko laidalta kvanttimekaniikkaan. Itse asiassa mikromaailmassa yksittäistapahtuma on olemassa vain teoriassa.

      Tästä Laurikainen tekee Paulia mukaillen johtopäätöksen, että itse todellisuus jää tavoittamattomaksi - transsendenttiseksi. Tätä käsitystä tukee voimallisesti mikromaailmaa rajaava luonnonlaki, joka ilmenee Heisenbergin esittäminä epätarkkuusrelaatioina, joiden yleispätevyyttä ei ole voitu asettaa kyseenalaiseksi. Luonnolle jää vapaan valinnan mahdollisuus, jota erityisesti Laurikainen korostaa. Se, mitä emme pysty eksaktisti newtonilaisessa mielessä ennustamaan on irrationaalista. Näin siis todellisuudella on myös irrationaalinen komponentti fyysisen ja psyykkisen ohessa. Lähinnä tämä huomio lienee rohkaissut tekijöitään pyrkimään diskussioon teologian kanssa. Tähän viittaa myös Paulin toteamus:"1600-luvulla mentiin ehken hiukan liian pitkälle". Mentiin niin pitkälle, että diskussio tuolloin voimallisen teologian kanssa katkesi ja ajoittain johti vihamieliseen kyräilyyn. "
      ____

      Artikkelissa todetään myös näin:
      "Mikrofysiikan käsitys aineesta on kaksijakoinen. Hiukkasilla on Januksen kasvot (Louis de Broglie 1892-1983). Ne ovat aaltoja tai/ja hiukkasia. Kyseessähän ei ole mikään varsinainen paradoksi. Mittaustavan mukaan saamme hiukkas- tai aaltokuvan esille. Nils Bohr tulkitsi tämän kaksinaisuuden siten, että hiukkas- ja aaltokuvat ovat toisiaan täydentäviä, siis komplementaarisia. Tässä hän toi esille niin itämaisesta ajattelusta tutun kuvion kuin yhtä hyvin vaikkapa Hegelin ja Marxin introduseeraamat täydellistävän synteesin edellyttämät teesin ja antiteesin käsitteet."

      Ihmisen elämässä synkroniseetti toteutuu kuitenkin arjessa ja jokainen joka siihen törmää, joutuu jäsentämään ja selittämään ilmiön omassa viitekehyksessään.
      Edellä lainaamaani viitaten ajattelen, että synkronisiteettia voi tarkastella eri näkökulmista ja antaa sille "vastakkaisia" tulkintoja - joiden ei tarvitse olla toisiaan poissulkevia.

      • synteesin tulos

        Tuo linkittämäsi Rauno Hämäläisen linkki vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, pitää perehtyä siihen tarkemmin paremman ajan kanssa ;-]

        "Hiukkasilla on Januksen kasvot (Louis de Broglie 1892-1983)."

        Tästä tuli mieleen, miten luonnossa ja elämässä näkyy joka paikassa symmetrisyys, ihmiskasvot ovat symmetriset, solun jakautuminen tapahtuu symmetrisesti, on löydetty "peilisolut" ihmisaivoista jotka reagoivat muuntaen aivosähkökäyrää silloin, kun ihminen on kasvokkain toisen ihmisen kanssa.

        Löytyi neged-sanaa selatessa tosi mielenkiintoinen Isaac Asimovin kirja, joka käsittelee tätä "kasvokkain" olemisen ongelmaa, ja tämähän tapahtuu juuri nyt, nykyaikana.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Alaston_aurinko

        Symmetrisyys, vastakkaisuus, kasvokkaisuus siis viittaa juutalaisten "neged"-käsitteeseen (=kasvokkain) johon miestä ja vaimoa kehoitetaan käymään heidän liitossaan, aina kun tarve vaatii, siis kasvokkain, ja tämä löytyy liiton arkin päältä, siitä paikasta jossa JHWH ilmestyy ihmiselle. Tämä paikka on arkin kannen päällä, niiden kahden kerubin välissä jotka piti valmistaa siten, että ne ovat "kasvokkain".

        Toinen Mooseksen kirja 24. luvusta alkaen, jae 18 : Ja tee kaksi kultakerubia, tee ne kohotakoista tekoa, armoistuimen molempiin päihin.
        19 Tee toinen kerubi toiseen päähän ja toinen kerubi toiseen päähän. Tehkää kerubit armoistuimesta kohoaviksi, sen kumpaankin päähän.
        20 Ja kerubit levittäkööt siipensä ylöspäin, niin että ne peittävät siivillänsä armoistuimen, ja niiden kasvot olkoot vastakkain; armoistuinta kohti olkoot kerubien kasvot käännetyt.
        21 Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.

        22 Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän.

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2. Moos. 25:1&rnd=1395560982331

        Nyt pitää huomata, että kaikki mikä tehtiin liiton arkkiin, oli kultaa, kaikkein kalleinta senaikaista jalometallia. Miksi näin? Sen takia, että kaikkien israelilaisten ajatukset kohdistuisivat kokonaisvaltaisesti tabernaakkelia, ilmestysmajaa, pyhää, ja varsinkin kaikkein pyhintä kohti.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmestysmaja

        Miksi tämä? Siksi, koska Mooses sai Jumalalta viisauden ja ymmärryksen ajatusten, positiivisten ajatusten, siis rukouksen voimasta. Ja tämä liittyy synkronisiteettiin. Kun yli puolimiljoonainen Juudan kansa siis antoi omastaan, omaisuudestaan kullat ja hopeat ja jalokivet ja kaiken puhtaimman materiaalin kankaista ja puista ynnämuusta lähtien ilmestysmajan rakentamista varten, joka sitten rakennettiin arkkityyppisten sääntöjen mukaan jotka Mooses sai JHWH:lta, niin kaikkien isralilaisten katseet ja ajatukset kääntyivät AINA kaikkein pyhintä kohtaan. Tästä piti huolen siis siellä kaikkein pyhimmässä oleva maallisestikin arvokas kulta.

        Kokonaisvaltaisuudesta oli ja on siis kysymys kaikkinensa silloin, kun halutaan kohdistaa hyvä oikeaan paikkaan.

        Nyt hyvä tuntuu haahuilevan ympäri maailmaa ilman että kukaan saa siitä kiinni, kirkoista hyvä pakenee marketteihin ja pankkeihin ja taidemuseoihin ynnä muihin nyky"pyhättöihin", eikä pysy enää samalla tavalla samassa paikassa kuin vanhan ajan papit sen vielä keskittivät temppeleihin.

        Siellä missä ihmisten hyvät ajatukset ovat, siellä myös on heidän sydämensä, ja vastavuoroisesti, siellä minne ihmisten pahimmat ajatukset suuntautuvat, siellä "kiroukset" majailevat.


      • synteesin tulos

        Synkronisiteetti

        Tässä hyvä linkki Jungista:
        http://www.sunpoint.net/~raimonikula/jung/cgjung.htm

        "Synkronismissa (Kreikan synkroninen - samaan aikaan) liikutaan samanaikaisten tapahtumien parissa, mutta Jung muutti tarkoituksellisesti termin muotoon "synkronisiteetti" kuvaamaan suhteellisen nopeasti peräkkäin esiintyviä tapahtumia, jotka eivät ole sidoksissa syy-yhteydellä toisiinsa. Mutta tarkkailija kokee suhteen liittävän mielekkäästi kaksi erillistä asiaa toisiinsa. Tarkkailijan oma tajunta luo yhteyden. Synkronisiteetti menee hyvin yksiin sanaparin "mielekäs sattuma" kanssa. Jung tarjoili useita esimerkkejä synkronisiteeteistä omassa elämässään. Esimerkiksi kerran puutarhassa potilaan kanssa, Jung istui ja totesi potilaan unien olevan ilmiselvästi seksuaalisia merkitykseltään. Potilas vastusti tätä ja vaati Jungilta toisenlaista tulkintaa – jungilaista tulkintaa. Silloin puutarhan polulle laskeutui varpunen ja heti perään toinen. Linnut alkoivat paritella. Viesti oli melko selvä – joskus on hyväksyttävä se että unien seksuaalinen tulkinta on aivan oikea - jopa jungilaisille.

        Toisen kerran naispotilas kertoi juuri Jungille unestaan, jossa oli esiintynyt kultainen kovakuoriainen. Samalla hetkellä ikkunan takaa kuului rapinaa. Jung avasi ikkunan ja nappasi hyönteisen kouraansa – se oli kultainen kovakuoriainen. Merkityksellinen sattuma antaa heti tunteen siitä, että kyse on jostain painavasta asiasta, jossa on viesti kokijalle.

        Monet sykronisiteetin mukaiset tapahtumat ovat myös huvittavia ja hämmentäviä. Alan Vaughan kertoo kirjassaan monia esimerkkejä tästä. Pienessä amerikkalaisessa kaupungissa julkaistiin paikallislehteä Alton Evening Telegraph. Lehdessä työskenteli Mildred West, jonka tehtäviin kuului mm. kirjoittaa edesmenneiden kaupunkilaisten muistokirjoitukset. Mildred lähti kerran viikon lomalle ja lehti jäi ilman obituaarien kirjoittajaa. Ei haitannut koska sillä viikolla ei yksikään kaupunkilainen kuollut. Normaali kuolinrytmi 2500 asukkaan pikkukaupungissa oli 10hlö/viikko. Kuolema ja Mildred pitivät lomansa samaan aikaan.

        Entä mitä on sanottava ajallisista "yhteensattumista", jotka ovat kokijalleen hyvin merkityksellisiä. Sellaisesta kertoo politiikan tukija Juhani Suomi, joka on erikoistunut Urho Kekkoseen, mutta on kirjoittanut Suomen lähihistoriasta paljon muutakin kuin Kekkos-elämäkertoja. Hänen kynästään on lähtenyt mm. Risto Rytin tie Suomen politiikan johtoon. Suomi paljasti että hän on syntynyt samalla kellonlyömällä (16.50), kun Risto Rytin uudelleen presidentiksi valinnut valitsijamieskokous 15.2.1943 päättyi. Henkilön syntymä ja tärkeä valtiollinen tapahtuma kytkeytyvät yhteen ns. sattumanvaraisesti, mutta se on vaikuttanut Juhani Suomen valintoihin tavalla, jota järjen avulla on vaikea selittää.

        Synkronisiteetti edellyttää että havaitsijan sisäinen tila vastaa ulkoisen maailman tai ympäristön tilaa ja "tuottaa" samanaikaisen tapahtuman, yhteensattuman. Epäilemättä Jung innostui uudesta käsitteestä niin että hän uumoili sillä voitavan selittää paljon mystisiä asioita, parapsykologisia ilmiöitä, astrologiaa, I Chingin toimintaa ja kaukovaikutusta. Viime kädessä myös synkronisiteetit viittaavat suurimpaan mahdolliseen ratkaisemattomaan arvoitukseen: miten ruumis ja fyysinen maailma on yhteydessä psyykkiseen, aineettomaan tietoisuuteen? Jungilla oli useita kohtaamisia tämän kysymyksen parissa, mutta se jäi ratkaisematta. Yhteistyö maailmankuulun Fyysikon, Wolfgang Paulin kanssakaan ei tuonut suurta edistysaskelta siihen miten ymmärtää kvanttifysiikan ja ihmistajunnan yhteispeliä. He julkaisivat vuonna 1952 yhteisen teoksen Naturerklärung und Psyche (Luonnonselitys ja psyyke), jossa pyrittiin lähestymään aineellisen maailman, fysiikan ja psyykkisen maailman yhteisiä lenkkejä.

        Siinä missä astrologiaa pitkään valaisi ikivanha maksiimi: "Niin ylhäällä kuin alhaalla", (Se mikä tapahtuu taivaalla, tapahtuu myös maan päällä) voi sanoa että Jungin ymmärtämä synkronisiteetti perustui ajatukseen: " Niin ulkona kuin sisällä". Sisäinen mielentila tai alitajuinen voimien kerääntyminen heijastui ulkoisen todellisuuden kautta ja sai siitä lisämerkitystä ja painoarvoa. Voimakas synkronisiteetin kokeminen pysäyttää ihmisen pohtimaan oman elämäntilanteen tai tietyn kysymyksen tärkeyttä.

        Synkronisiteetti voi ilmetä lähinnä kolmella tapaa: 1) sisäinen subjektiivinen tapahtuma, visionäärinen tai unenomainen kokemus, jota vastaa samanaikainen ulkoinen tapahtuma. 2) Sama, mutta ulkoinen asia tapahtuu kaukana kokijasta 3) Sama, mutta ulkoinen tapahtuma sattuu vasta tulevaisuudessa."


      • synteesin tulos kirjoitti:

        Tuo linkittämäsi Rauno Hämäläisen linkki vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, pitää perehtyä siihen tarkemmin paremman ajan kanssa ;-]

        "Hiukkasilla on Januksen kasvot (Louis de Broglie 1892-1983)."

        Tästä tuli mieleen, miten luonnossa ja elämässä näkyy joka paikassa symmetrisyys, ihmiskasvot ovat symmetriset, solun jakautuminen tapahtuu symmetrisesti, on löydetty "peilisolut" ihmisaivoista jotka reagoivat muuntaen aivosähkökäyrää silloin, kun ihminen on kasvokkain toisen ihmisen kanssa.

        Löytyi neged-sanaa selatessa tosi mielenkiintoinen Isaac Asimovin kirja, joka käsittelee tätä "kasvokkain" olemisen ongelmaa, ja tämähän tapahtuu juuri nyt, nykyaikana.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Alaston_aurinko

        Symmetrisyys, vastakkaisuus, kasvokkaisuus siis viittaa juutalaisten "neged"-käsitteeseen (=kasvokkain) johon miestä ja vaimoa kehoitetaan käymään heidän liitossaan, aina kun tarve vaatii, siis kasvokkain, ja tämä löytyy liiton arkin päältä, siitä paikasta jossa JHWH ilmestyy ihmiselle. Tämä paikka on arkin kannen päällä, niiden kahden kerubin välissä jotka piti valmistaa siten, että ne ovat "kasvokkain".

        Toinen Mooseksen kirja 24. luvusta alkaen, jae 18 : Ja tee kaksi kultakerubia, tee ne kohotakoista tekoa, armoistuimen molempiin päihin.
        19 Tee toinen kerubi toiseen päähän ja toinen kerubi toiseen päähän. Tehkää kerubit armoistuimesta kohoaviksi, sen kumpaankin päähän.
        20 Ja kerubit levittäkööt siipensä ylöspäin, niin että ne peittävät siivillänsä armoistuimen, ja niiden kasvot olkoot vastakkain; armoistuinta kohti olkoot kerubien kasvot käännetyt.
        21 Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.

        22 Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän.

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2. Moos. 25:1&rnd=1395560982331

        Nyt pitää huomata, että kaikki mikä tehtiin liiton arkkiin, oli kultaa, kaikkein kalleinta senaikaista jalometallia. Miksi näin? Sen takia, että kaikkien israelilaisten ajatukset kohdistuisivat kokonaisvaltaisesti tabernaakkelia, ilmestysmajaa, pyhää, ja varsinkin kaikkein pyhintä kohti.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmestysmaja

        Miksi tämä? Siksi, koska Mooses sai Jumalalta viisauden ja ymmärryksen ajatusten, positiivisten ajatusten, siis rukouksen voimasta. Ja tämä liittyy synkronisiteettiin. Kun yli puolimiljoonainen Juudan kansa siis antoi omastaan, omaisuudestaan kullat ja hopeat ja jalokivet ja kaiken puhtaimman materiaalin kankaista ja puista ynnämuusta lähtien ilmestysmajan rakentamista varten, joka sitten rakennettiin arkkityyppisten sääntöjen mukaan jotka Mooses sai JHWH:lta, niin kaikkien isralilaisten katseet ja ajatukset kääntyivät AINA kaikkein pyhintä kohtaan. Tästä piti huolen siis siellä kaikkein pyhimmässä oleva maallisestikin arvokas kulta.

        Kokonaisvaltaisuudesta oli ja on siis kysymys kaikkinensa silloin, kun halutaan kohdistaa hyvä oikeaan paikkaan.

        Nyt hyvä tuntuu haahuilevan ympäri maailmaa ilman että kukaan saa siitä kiinni, kirkoista hyvä pakenee marketteihin ja pankkeihin ja taidemuseoihin ynnä muihin nyky"pyhättöihin", eikä pysy enää samalla tavalla samassa paikassa kuin vanhan ajan papit sen vielä keskittivät temppeleihin.

        Siellä missä ihmisten hyvät ajatukset ovat, siellä myös on heidän sydämensä, ja vastavuoroisesti, siellä minne ihmisten pahimmat ajatukset suuntautuvat, siellä "kiroukset" majailevat.

        Itselleni ei noista "hiukkasten Januksen kasvoista" tullut mieleen symmetrisyys - vaan komplementaarisuus, kuten artikkelikin puhuu. Osat, jotka yhdessä muodostavat kokonaisuuden. (No, ehkä symmetrisyys voidaan laskea tähän mukaan?).
        Itse ymmärsin komplementaarisuuden niin, että kaksi erilaista muodostavat kokonaisuuden, siis oikeastaan dualistinen perusajatus, kuten jin ja jang.


      • synteesin tulos kirjoitti:

        Synkronisiteetti

        Tässä hyvä linkki Jungista:
        http://www.sunpoint.net/~raimonikula/jung/cgjung.htm

        "Synkronismissa (Kreikan synkroninen - samaan aikaan) liikutaan samanaikaisten tapahtumien parissa, mutta Jung muutti tarkoituksellisesti termin muotoon "synkronisiteetti" kuvaamaan suhteellisen nopeasti peräkkäin esiintyviä tapahtumia, jotka eivät ole sidoksissa syy-yhteydellä toisiinsa. Mutta tarkkailija kokee suhteen liittävän mielekkäästi kaksi erillistä asiaa toisiinsa. Tarkkailijan oma tajunta luo yhteyden. Synkronisiteetti menee hyvin yksiin sanaparin "mielekäs sattuma" kanssa. Jung tarjoili useita esimerkkejä synkronisiteeteistä omassa elämässään. Esimerkiksi kerran puutarhassa potilaan kanssa, Jung istui ja totesi potilaan unien olevan ilmiselvästi seksuaalisia merkitykseltään. Potilas vastusti tätä ja vaati Jungilta toisenlaista tulkintaa – jungilaista tulkintaa. Silloin puutarhan polulle laskeutui varpunen ja heti perään toinen. Linnut alkoivat paritella. Viesti oli melko selvä – joskus on hyväksyttävä se että unien seksuaalinen tulkinta on aivan oikea - jopa jungilaisille.

        Toisen kerran naispotilas kertoi juuri Jungille unestaan, jossa oli esiintynyt kultainen kovakuoriainen. Samalla hetkellä ikkunan takaa kuului rapinaa. Jung avasi ikkunan ja nappasi hyönteisen kouraansa – se oli kultainen kovakuoriainen. Merkityksellinen sattuma antaa heti tunteen siitä, että kyse on jostain painavasta asiasta, jossa on viesti kokijalle.

        Monet sykronisiteetin mukaiset tapahtumat ovat myös huvittavia ja hämmentäviä. Alan Vaughan kertoo kirjassaan monia esimerkkejä tästä. Pienessä amerikkalaisessa kaupungissa julkaistiin paikallislehteä Alton Evening Telegraph. Lehdessä työskenteli Mildred West, jonka tehtäviin kuului mm. kirjoittaa edesmenneiden kaupunkilaisten muistokirjoitukset. Mildred lähti kerran viikon lomalle ja lehti jäi ilman obituaarien kirjoittajaa. Ei haitannut koska sillä viikolla ei yksikään kaupunkilainen kuollut. Normaali kuolinrytmi 2500 asukkaan pikkukaupungissa oli 10hlö/viikko. Kuolema ja Mildred pitivät lomansa samaan aikaan.

        Entä mitä on sanottava ajallisista "yhteensattumista", jotka ovat kokijalleen hyvin merkityksellisiä. Sellaisesta kertoo politiikan tukija Juhani Suomi, joka on erikoistunut Urho Kekkoseen, mutta on kirjoittanut Suomen lähihistoriasta paljon muutakin kuin Kekkos-elämäkertoja. Hänen kynästään on lähtenyt mm. Risto Rytin tie Suomen politiikan johtoon. Suomi paljasti että hän on syntynyt samalla kellonlyömällä (16.50), kun Risto Rytin uudelleen presidentiksi valinnut valitsijamieskokous 15.2.1943 päättyi. Henkilön syntymä ja tärkeä valtiollinen tapahtuma kytkeytyvät yhteen ns. sattumanvaraisesti, mutta se on vaikuttanut Juhani Suomen valintoihin tavalla, jota järjen avulla on vaikea selittää.

        Synkronisiteetti edellyttää että havaitsijan sisäinen tila vastaa ulkoisen maailman tai ympäristön tilaa ja "tuottaa" samanaikaisen tapahtuman, yhteensattuman. Epäilemättä Jung innostui uudesta käsitteestä niin että hän uumoili sillä voitavan selittää paljon mystisiä asioita, parapsykologisia ilmiöitä, astrologiaa, I Chingin toimintaa ja kaukovaikutusta. Viime kädessä myös synkronisiteetit viittaavat suurimpaan mahdolliseen ratkaisemattomaan arvoitukseen: miten ruumis ja fyysinen maailma on yhteydessä psyykkiseen, aineettomaan tietoisuuteen? Jungilla oli useita kohtaamisia tämän kysymyksen parissa, mutta se jäi ratkaisematta. Yhteistyö maailmankuulun Fyysikon, Wolfgang Paulin kanssakaan ei tuonut suurta edistysaskelta siihen miten ymmärtää kvanttifysiikan ja ihmistajunnan yhteispeliä. He julkaisivat vuonna 1952 yhteisen teoksen Naturerklärung und Psyche (Luonnonselitys ja psyyke), jossa pyrittiin lähestymään aineellisen maailman, fysiikan ja psyykkisen maailman yhteisiä lenkkejä.

        Siinä missä astrologiaa pitkään valaisi ikivanha maksiimi: "Niin ylhäällä kuin alhaalla", (Se mikä tapahtuu taivaalla, tapahtuu myös maan päällä) voi sanoa että Jungin ymmärtämä synkronisiteetti perustui ajatukseen: " Niin ulkona kuin sisällä". Sisäinen mielentila tai alitajuinen voimien kerääntyminen heijastui ulkoisen todellisuuden kautta ja sai siitä lisämerkitystä ja painoarvoa. Voimakas synkronisiteetin kokeminen pysäyttää ihmisen pohtimaan oman elämäntilanteen tai tietyn kysymyksen tärkeyttä.

        Synkronisiteetti voi ilmetä lähinnä kolmella tapaa: 1) sisäinen subjektiivinen tapahtuma, visionäärinen tai unenomainen kokemus, jota vastaa samanaikainen ulkoinen tapahtuma. 2) Sama, mutta ulkoinen asia tapahtuu kaukana kokijasta 3) Sama, mutta ulkoinen tapahtuma sattuu vasta tulevaisuudessa."

        Kiinnostava artikkeli Jungista, josta tämä synkronisiteettilainaus on vain osa. Tuota täytyy lukea ajatuksen kanssa, enkä osaa nopeasti kommentoida sitä. Mutta tutkin artikkelia ja pohdin :-)


      • pienin ja suurin
        kaarne kirjoitti:

        Itselleni ei noista "hiukkasten Januksen kasvoista" tullut mieleen symmetrisyys - vaan komplementaarisuus, kuten artikkelikin puhuu. Osat, jotka yhdessä muodostavat kokonaisuuden. (No, ehkä symmetrisyys voidaan laskea tähän mukaan?).
        Itse ymmärsin komplementaarisuuden niin, että kaksi erilaista muodostavat kokonaisuuden, siis oikeastaan dualistinen perusajatus, kuten jin ja jang.

        "Symboleissa ovat tietyt samankaltaisuudet ja ne leviävät samankaltaisina eri paikoissa ja aikoina, yksinkertaisesti siksi että kaikkien ihmisten mielet ovat pohjimmiltaan samanlaisia."

        Ovatko kaikkien ihmisten aivotkin siis komplementaarisia? Symmetrisyys on sidottu painovoimaan ja materiaan, korjaanpa tuolta ylempää.


      • pienin ja suurin kirjoitti:

        "Symboleissa ovat tietyt samankaltaisuudet ja ne leviävät samankaltaisina eri paikoissa ja aikoina, yksinkertaisesti siksi että kaikkien ihmisten mielet ovat pohjimmiltaan samanlaisia."

        Ovatko kaikkien ihmisten aivotkin siis komplementaarisia? Symmetrisyys on sidottu painovoimaan ja materiaan, korjaanpa tuolta ylempää.

        Minä ymmärrän asian tällä hetkellä niin, että aivot elimenä ovat kyllä ihan materiaa, ja sillä tasolla tarvitse niiden suhde tähän komplementaarisuuteen on sama kuin kaiken muunkin materian.
        Toiminnallisesti aivot ovat tieysti myös prosessi, tai prosessin osa. Aivojen funktiohan ei ole maata pääkopan sisällä harmaana materiana, vaan tuottaa kokemusta todellisuudesta.

        Tuo prosessi on ymmärrykseni mukaan sen komplementaarisuuden ytimessä: toisaalta materiaa ja toisaalta olemuksellisesti jotain ihan muuta: kokemusta ja tietoisuutta. Jungin ja Paulin kaavailut ovat mielestäni upotettavissa emergentin materialismin ideaan.

        Kyse on ymmärrykseni mukaan psyyken ja sen ulkopuolisen todellisuuden suhteesta, jossa todellisuus vaikuttaa psyykeen, mutta myös psyyke todellisuuteen.
        Maailma olisi siis yhtä aikaa sekä fyysinen, että henkinen - ihmisen kokemuksen sisällä. Ihmisen kokemus fyysisestä maailmasta on aina henkinen (tai psyykkinen), joten mitään muuta kuin henkistä (tai psyykkistä) käsitystä tai kuvausta maailmasta ei oikeastaan ole olemassa. Siksi kaikki mitä ihminen voi saada tietää maailmasta on komplementaarista: yhtä aikaa fyysistä ja henkistä.

        Äläkä nyt vaadi mua ymmärtämään tätä asiaa :-). Tämä keskustelu kulkee mun ymmärryksen rajoilla. Siksi se kiinnostaakin.


      • synteesin tulos
        kaarne kirjoitti:

        Minä ymmärrän asian tällä hetkellä niin, että aivot elimenä ovat kyllä ihan materiaa, ja sillä tasolla tarvitse niiden suhde tähän komplementaarisuuteen on sama kuin kaiken muunkin materian.
        Toiminnallisesti aivot ovat tieysti myös prosessi, tai prosessin osa. Aivojen funktiohan ei ole maata pääkopan sisällä harmaana materiana, vaan tuottaa kokemusta todellisuudesta.

        Tuo prosessi on ymmärrykseni mukaan sen komplementaarisuuden ytimessä: toisaalta materiaa ja toisaalta olemuksellisesti jotain ihan muuta: kokemusta ja tietoisuutta. Jungin ja Paulin kaavailut ovat mielestäni upotettavissa emergentin materialismin ideaan.

        Kyse on ymmärrykseni mukaan psyyken ja sen ulkopuolisen todellisuuden suhteesta, jossa todellisuus vaikuttaa psyykeen, mutta myös psyyke todellisuuteen.
        Maailma olisi siis yhtä aikaa sekä fyysinen, että henkinen - ihmisen kokemuksen sisällä. Ihmisen kokemus fyysisestä maailmasta on aina henkinen (tai psyykkinen), joten mitään muuta kuin henkistä (tai psyykkistä) käsitystä tai kuvausta maailmasta ei oikeastaan ole olemassa. Siksi kaikki mitä ihminen voi saada tietää maailmasta on komplementaarista: yhtä aikaa fyysistä ja henkistä.

        Äläkä nyt vaadi mua ymmärtämään tätä asiaa :-). Tämä keskustelu kulkee mun ymmärryksen rajoilla. Siksi se kiinnostaakin.

        "Hiukkasilla on Januksen kasvot (Louis de Broglie 1892-1983)."
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11695198#comment-66870147-view
        Tuli sekaannus tuossa ylempänä, ylläolevasta linkistä pääsee toiseen aloittamaani aloitukseen, jossa ainakin sivutaan kyseisiä aiheita.


      • synteesin tulos kirjoitti:

        "Hiukkasilla on Januksen kasvot (Louis de Broglie 1892-1983)."
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11695198#comment-66870147-view
        Tuli sekaannus tuossa ylempänä, ylläolevasta linkistä pääsee toiseen aloittamaani aloitukseen, jossa ainakin sivutaan kyseisiä aiheita.

        Ei hätää. Sain silti omia ajatuksiani taas kärpäsen askeleen verran eteenpäin :-)


      • Macrame
        synteesin tulos kirjoitti:

        Tuo linkittämäsi Rauno Hämäläisen linkki vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, pitää perehtyä siihen tarkemmin paremman ajan kanssa ;-]

        "Hiukkasilla on Januksen kasvot (Louis de Broglie 1892-1983)."

        Tästä tuli mieleen, miten luonnossa ja elämässä näkyy joka paikassa symmetrisyys, ihmiskasvot ovat symmetriset, solun jakautuminen tapahtuu symmetrisesti, on löydetty "peilisolut" ihmisaivoista jotka reagoivat muuntaen aivosähkökäyrää silloin, kun ihminen on kasvokkain toisen ihmisen kanssa.

        Löytyi neged-sanaa selatessa tosi mielenkiintoinen Isaac Asimovin kirja, joka käsittelee tätä "kasvokkain" olemisen ongelmaa, ja tämähän tapahtuu juuri nyt, nykyaikana.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Alaston_aurinko

        Symmetrisyys, vastakkaisuus, kasvokkaisuus siis viittaa juutalaisten "neged"-käsitteeseen (=kasvokkain) johon miestä ja vaimoa kehoitetaan käymään heidän liitossaan, aina kun tarve vaatii, siis kasvokkain, ja tämä löytyy liiton arkin päältä, siitä paikasta jossa JHWH ilmestyy ihmiselle. Tämä paikka on arkin kannen päällä, niiden kahden kerubin välissä jotka piti valmistaa siten, että ne ovat "kasvokkain".

        Toinen Mooseksen kirja 24. luvusta alkaen, jae 18 : Ja tee kaksi kultakerubia, tee ne kohotakoista tekoa, armoistuimen molempiin päihin.
        19 Tee toinen kerubi toiseen päähän ja toinen kerubi toiseen päähän. Tehkää kerubit armoistuimesta kohoaviksi, sen kumpaankin päähän.
        20 Ja kerubit levittäkööt siipensä ylöspäin, niin että ne peittävät siivillänsä armoistuimen, ja niiden kasvot olkoot vastakkain; armoistuinta kohti olkoot kerubien kasvot käännetyt.
        21 Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.

        22 Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän.

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2. Moos. 25:1&rnd=1395560982331

        Nyt pitää huomata, että kaikki mikä tehtiin liiton arkkiin, oli kultaa, kaikkein kalleinta senaikaista jalometallia. Miksi näin? Sen takia, että kaikkien israelilaisten ajatukset kohdistuisivat kokonaisvaltaisesti tabernaakkelia, ilmestysmajaa, pyhää, ja varsinkin kaikkein pyhintä kohti.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmestysmaja

        Miksi tämä? Siksi, koska Mooses sai Jumalalta viisauden ja ymmärryksen ajatusten, positiivisten ajatusten, siis rukouksen voimasta. Ja tämä liittyy synkronisiteettiin. Kun yli puolimiljoonainen Juudan kansa siis antoi omastaan, omaisuudestaan kullat ja hopeat ja jalokivet ja kaiken puhtaimman materiaalin kankaista ja puista ynnämuusta lähtien ilmestysmajan rakentamista varten, joka sitten rakennettiin arkkityyppisten sääntöjen mukaan jotka Mooses sai JHWH:lta, niin kaikkien isralilaisten katseet ja ajatukset kääntyivät AINA kaikkein pyhintä kohtaan. Tästä piti huolen siis siellä kaikkein pyhimmässä oleva maallisestikin arvokas kulta.

        Kokonaisvaltaisuudesta oli ja on siis kysymys kaikkinensa silloin, kun halutaan kohdistaa hyvä oikeaan paikkaan.

        Nyt hyvä tuntuu haahuilevan ympäri maailmaa ilman että kukaan saa siitä kiinni, kirkoista hyvä pakenee marketteihin ja pankkeihin ja taidemuseoihin ynnä muihin nyky"pyhättöihin", eikä pysy enää samalla tavalla samassa paikassa kuin vanhan ajan papit sen vielä keskittivät temppeleihin.

        Siellä missä ihmisten hyvät ajatukset ovat, siellä myös on heidän sydämensä, ja vastavuoroisesti, siellä minne ihmisten pahimmat ajatukset suuntautuvat, siellä "kiroukset" majailevat.

        Sulla on mennyt vähän ohi peilisolujen toiminta. Peilisolut aktivoituvat tietyllä tavalla, kun ihminen näkee esim. toisen vaikka hyppivän tasajalkaa, ja ne aktivoituvat samoin kun ihminen itse hyppii tasajalkaa. Eli asian näkeminen ja tekeminen luovat saman reaktion. Peilisolujen ansiosta mm. suuret ryhmät pystyvät marssimaan tai taputtamaan tahdissa.


      • Tappotahtia
        synteesin tulos kirjoitti:

        Synkronisiteetti

        Tässä hyvä linkki Jungista:
        http://www.sunpoint.net/~raimonikula/jung/cgjung.htm

        "Synkronismissa (Kreikan synkroninen - samaan aikaan) liikutaan samanaikaisten tapahtumien parissa, mutta Jung muutti tarkoituksellisesti termin muotoon "synkronisiteetti" kuvaamaan suhteellisen nopeasti peräkkäin esiintyviä tapahtumia, jotka eivät ole sidoksissa syy-yhteydellä toisiinsa. Mutta tarkkailija kokee suhteen liittävän mielekkäästi kaksi erillistä asiaa toisiinsa. Tarkkailijan oma tajunta luo yhteyden. Synkronisiteetti menee hyvin yksiin sanaparin "mielekäs sattuma" kanssa. Jung tarjoili useita esimerkkejä synkronisiteeteistä omassa elämässään. Esimerkiksi kerran puutarhassa potilaan kanssa, Jung istui ja totesi potilaan unien olevan ilmiselvästi seksuaalisia merkitykseltään. Potilas vastusti tätä ja vaati Jungilta toisenlaista tulkintaa – jungilaista tulkintaa. Silloin puutarhan polulle laskeutui varpunen ja heti perään toinen. Linnut alkoivat paritella. Viesti oli melko selvä – joskus on hyväksyttävä se että unien seksuaalinen tulkinta on aivan oikea - jopa jungilaisille.

        Toisen kerran naispotilas kertoi juuri Jungille unestaan, jossa oli esiintynyt kultainen kovakuoriainen. Samalla hetkellä ikkunan takaa kuului rapinaa. Jung avasi ikkunan ja nappasi hyönteisen kouraansa – se oli kultainen kovakuoriainen. Merkityksellinen sattuma antaa heti tunteen siitä, että kyse on jostain painavasta asiasta, jossa on viesti kokijalle.

        Monet sykronisiteetin mukaiset tapahtumat ovat myös huvittavia ja hämmentäviä. Alan Vaughan kertoo kirjassaan monia esimerkkejä tästä. Pienessä amerikkalaisessa kaupungissa julkaistiin paikallislehteä Alton Evening Telegraph. Lehdessä työskenteli Mildred West, jonka tehtäviin kuului mm. kirjoittaa edesmenneiden kaupunkilaisten muistokirjoitukset. Mildred lähti kerran viikon lomalle ja lehti jäi ilman obituaarien kirjoittajaa. Ei haitannut koska sillä viikolla ei yksikään kaupunkilainen kuollut. Normaali kuolinrytmi 2500 asukkaan pikkukaupungissa oli 10hlö/viikko. Kuolema ja Mildred pitivät lomansa samaan aikaan.

        Entä mitä on sanottava ajallisista "yhteensattumista", jotka ovat kokijalleen hyvin merkityksellisiä. Sellaisesta kertoo politiikan tukija Juhani Suomi, joka on erikoistunut Urho Kekkoseen, mutta on kirjoittanut Suomen lähihistoriasta paljon muutakin kuin Kekkos-elämäkertoja. Hänen kynästään on lähtenyt mm. Risto Rytin tie Suomen politiikan johtoon. Suomi paljasti että hän on syntynyt samalla kellonlyömällä (16.50), kun Risto Rytin uudelleen presidentiksi valinnut valitsijamieskokous 15.2.1943 päättyi. Henkilön syntymä ja tärkeä valtiollinen tapahtuma kytkeytyvät yhteen ns. sattumanvaraisesti, mutta se on vaikuttanut Juhani Suomen valintoihin tavalla, jota järjen avulla on vaikea selittää.

        Synkronisiteetti edellyttää että havaitsijan sisäinen tila vastaa ulkoisen maailman tai ympäristön tilaa ja "tuottaa" samanaikaisen tapahtuman, yhteensattuman. Epäilemättä Jung innostui uudesta käsitteestä niin että hän uumoili sillä voitavan selittää paljon mystisiä asioita, parapsykologisia ilmiöitä, astrologiaa, I Chingin toimintaa ja kaukovaikutusta. Viime kädessä myös synkronisiteetit viittaavat suurimpaan mahdolliseen ratkaisemattomaan arvoitukseen: miten ruumis ja fyysinen maailma on yhteydessä psyykkiseen, aineettomaan tietoisuuteen? Jungilla oli useita kohtaamisia tämän kysymyksen parissa, mutta se jäi ratkaisematta. Yhteistyö maailmankuulun Fyysikon, Wolfgang Paulin kanssakaan ei tuonut suurta edistysaskelta siihen miten ymmärtää kvanttifysiikan ja ihmistajunnan yhteispeliä. He julkaisivat vuonna 1952 yhteisen teoksen Naturerklärung und Psyche (Luonnonselitys ja psyyke), jossa pyrittiin lähestymään aineellisen maailman, fysiikan ja psyykkisen maailman yhteisiä lenkkejä.

        Siinä missä astrologiaa pitkään valaisi ikivanha maksiimi: "Niin ylhäällä kuin alhaalla", (Se mikä tapahtuu taivaalla, tapahtuu myös maan päällä) voi sanoa että Jungin ymmärtämä synkronisiteetti perustui ajatukseen: " Niin ulkona kuin sisällä". Sisäinen mielentila tai alitajuinen voimien kerääntyminen heijastui ulkoisen todellisuuden kautta ja sai siitä lisämerkitystä ja painoarvoa. Voimakas synkronisiteetin kokeminen pysäyttää ihmisen pohtimaan oman elämäntilanteen tai tietyn kysymyksen tärkeyttä.

        Synkronisiteetti voi ilmetä lähinnä kolmella tapaa: 1) sisäinen subjektiivinen tapahtuma, visionäärinen tai unenomainen kokemus, jota vastaa samanaikainen ulkoinen tapahtuma. 2) Sama, mutta ulkoinen asia tapahtuu kaukana kokijasta 3) Sama, mutta ulkoinen tapahtuma sattuu vasta tulevaisuudessa."

        "Normaali kuolinrytmi 2500 asukkaan pikkukaupungissa oli 10hlö/viikko. Kuolema ja Mildred pitivät lomansa samaan aikaan."

        Eli 480 henkeä per vuosi. Voi kai sanoa kuolevaksi kaupungiksi jo?


      • Tappotahtia
        Tappotahtia kirjoitti:

        "Normaali kuolinrytmi 2500 asukkaan pikkukaupungissa oli 10hlö/viikko. Kuolema ja Mildred pitivät lomansa samaan aikaan."

        Eli 480 henkeä per vuosi. Voi kai sanoa kuolevaksi kaupungiksi jo?

        Siis 520, mikähän ajatuskatko tuossakn kohtaa tuli. Aivot kuolemassa?


    • Noissa sielun syövereihin porautuvissa filosofioissa on perusideassa usein mukana joku yliluonnollinen osio. Tässä Jungissa on arkkityypit.

      "Arkkityypit ovat kaikille ihmisille yhteisiä, alitajuisia sielunsisältöjä, jotka ilmenevät myyteissä, taruissa ja uskonnoissa...Arkkityypin varsinainen olemus ei ole näkyvä, eikä rationaalisesti käsiteltävä. Arkkityyppi on apriorinen ja tiedostamaton tajunnansisältö, jolla on oma psyykkinen energiansa. Arkkityypit sijaitsevat kollektiivisessa piilotajunnassa, ja ne tulevat esiin unissa ja myyteissä ja vaikuttavat psyyken rakentumiseen." wiki

      Että semmoisia.

      Kovin mystisiltä ja luonnonlakien vastaisilta nuo vaikuttaa ja koska mitään yliluonnollista ei ole kuitenkaan koskaan todistettu olevan olemassa, niin jätän arkkityypit ja arkit muiden pohdittavaksi.

      Suhtaudun niihin vakavasti ja ne alkaa kiinnostaa minua samalla hetkellä, kun löytyy todistettavasti jotain yliluonnollista.

      • Täytyy laittaa pari lainausta aloituksen artikkelista koskien psyyken rakennetta ja arkkityyppejä:

        "Jungin käsite kollektiivinen alitajunta on usein väärinymmärretty jonkinlaisena rodun muistina. Itse asiassa, mitä Jung tarkoittaa termillä on sitä, että meillä on yhteinen psykologinen perintö, aivan kuten meillä on yhteistä fyysistä perintöä. Symboleissa ovat tietyt samankaltaisuudet ja ne leviävät samankaltaisina eri paikoissa ja aikoina, yksinkertaisesti siksi että kaikkien ihmisten mielet ovat pohjimmiltaan samanlaisia. ... Jung sanoi, että ei ole kyse mielen kuvien periytymistä, vaan pikemminkin perinnöllinen alttius kokea tietynlaisia kuvia. Yleisesti toistuvan kritiikin mukaan Jungin työ näyttää perustuvan väärinkäsitykseen tästä."

        "On hyvä muistaa että Jung ei tarkoittanut että Persoona, Varjo tai Ego olisivat ihmisen sisällä toimivia erillisiä pikku ihmisiä tai komponentteja tai ihmisyyteen liimattavia osa-alueita. Ne saattoivat eriytyä toisistaan, mutta kysehän on psyyken dynamiikan kuvauksesta, jossa näillä käsitteillä on oma kuvaileva ja patologiaa paljastava tehtävänsä."
        http://www.sunpoint.net/~raimonikula/jung/cgjung.htm

        Jung kyllä kiinnostui pohtimaan yliluonnollisiakin asioita, erityisesti vanhemmiten, mutta hänen kuvauksensa psyyken rakenteesta ei sisällä yliluonnollisia komponentteja.


      • synteesin tulos

        "Arkkityypit sijaitsevat kollektiivisessa piilotajunnassa, ja ne tulevat esiin unissa ja myyteissä ja vaikuttavat psyyken rakentumiseen."

        Ne tulee esille ihmisten unien kautta muodostetuissa myyteissä, ne ei siis ole itse yliluonnollisia.

        Arkkityypit eivät siis ole yliluonnollisia, vaan jokaisen ihmisen sisällä vaikuttavaa "tajuntaa", "tietoisuutta", jota ei ole vielä osattu ja pystytty kartoittamaan.


      • kaarne kirjoitti:

        Täytyy laittaa pari lainausta aloituksen artikkelista koskien psyyken rakennetta ja arkkityyppejä:

        "Jungin käsite kollektiivinen alitajunta on usein väärinymmärretty jonkinlaisena rodun muistina. Itse asiassa, mitä Jung tarkoittaa termillä on sitä, että meillä on yhteinen psykologinen perintö, aivan kuten meillä on yhteistä fyysistä perintöä. Symboleissa ovat tietyt samankaltaisuudet ja ne leviävät samankaltaisina eri paikoissa ja aikoina, yksinkertaisesti siksi että kaikkien ihmisten mielet ovat pohjimmiltaan samanlaisia. ... Jung sanoi, että ei ole kyse mielen kuvien periytymistä, vaan pikemminkin perinnöllinen alttius kokea tietynlaisia kuvia. Yleisesti toistuvan kritiikin mukaan Jungin työ näyttää perustuvan väärinkäsitykseen tästä."

        "On hyvä muistaa että Jung ei tarkoittanut että Persoona, Varjo tai Ego olisivat ihmisen sisällä toimivia erillisiä pikku ihmisiä tai komponentteja tai ihmisyyteen liimattavia osa-alueita. Ne saattoivat eriytyä toisistaan, mutta kysehän on psyyken dynamiikan kuvauksesta, jossa näillä käsitteillä on oma kuvaileva ja patologiaa paljastava tehtävänsä."
        http://www.sunpoint.net/~raimonikula/jung/cgjung.htm

        Jung kyllä kiinnostui pohtimaan yliluonnollisiakin asioita, erityisesti vanhemmiten, mutta hänen kuvauksensa psyyken rakenteesta ei sisällä yliluonnollisia komponentteja.

        Ok.


      • synteesin tulos kirjoitti:

        "Arkkityypit sijaitsevat kollektiivisessa piilotajunnassa, ja ne tulevat esiin unissa ja myyteissä ja vaikuttavat psyyken rakentumiseen."

        Ne tulee esille ihmisten unien kautta muodostetuissa myyteissä, ne ei siis ole itse yliluonnollisia.

        Arkkityypit eivät siis ole yliluonnollisia, vaan jokaisen ihmisen sisällä vaikuttavaa "tajuntaa", "tietoisuutta", jota ei ole vielä osattu ja pystytty kartoittamaan.

        Ok. Suhtaudun silti niihin samalla skeptisyydellä kuin meemeihin aina siihen asti, että ne on laajasti hyväksytty ja itselleni edes auttavan ymmärrettävästi selitetty.


      • uusia näkymiä?
        ikiateisti kirjoitti:

        Ok. Suhtaudun silti niihin samalla skeptisyydellä kuin meemeihin aina siihen asti, että ne on laajasti hyväksytty ja itselleni edes auttavan ymmärrettävästi selitetty.

        Näin hiljattain pätkän yhdestä dokumentista. En tiedä/muista käsiteltiinkö siinä kuinka paljon rajakokemuksia, mutta kuolemaan se liittyi. Ohjelmassa ollut tutkija piti tärkeänä alkaa selvittämään, onko osa ihmisen tietoisuudesta "aivojen ulkopuolella"..aivoista riippumatonta.....näin ymmärsin. Siinä ei mielestäni viitattu uskontoon.


      • uusia näkymiä? kirjoitti:

        Näin hiljattain pätkän yhdestä dokumentista. En tiedä/muista käsiteltiinkö siinä kuinka paljon rajakokemuksia, mutta kuolemaan se liittyi. Ohjelmassa ollut tutkija piti tärkeänä alkaa selvittämään, onko osa ihmisen tietoisuudesta "aivojen ulkopuolella"..aivoista riippumatonta.....näin ymmärsin. Siinä ei mielestäni viitattu uskontoon.

        uusia näkymiä?

        >>>tutkija piti tärkeänä alkaa selvittämään, onko osa ihmisen tietoisuudesta "aivojen ulkopuolella"..aivoista riippumatonta.....näin ymmärsin.>Siinä ei mielestäni viitattu uskontoon.


      • ehkä näinkin?
        kaarne kirjoitti:

        Täytyy laittaa pari lainausta aloituksen artikkelista koskien psyyken rakennetta ja arkkityyppejä:

        "Jungin käsite kollektiivinen alitajunta on usein väärinymmärretty jonkinlaisena rodun muistina. Itse asiassa, mitä Jung tarkoittaa termillä on sitä, että meillä on yhteinen psykologinen perintö, aivan kuten meillä on yhteistä fyysistä perintöä. Symboleissa ovat tietyt samankaltaisuudet ja ne leviävät samankaltaisina eri paikoissa ja aikoina, yksinkertaisesti siksi että kaikkien ihmisten mielet ovat pohjimmiltaan samanlaisia. ... Jung sanoi, että ei ole kyse mielen kuvien periytymistä, vaan pikemminkin perinnöllinen alttius kokea tietynlaisia kuvia. Yleisesti toistuvan kritiikin mukaan Jungin työ näyttää perustuvan väärinkäsitykseen tästä."

        "On hyvä muistaa että Jung ei tarkoittanut että Persoona, Varjo tai Ego olisivat ihmisen sisällä toimivia erillisiä pikku ihmisiä tai komponentteja tai ihmisyyteen liimattavia osa-alueita. Ne saattoivat eriytyä toisistaan, mutta kysehän on psyyken dynamiikan kuvauksesta, jossa näillä käsitteillä on oma kuvaileva ja patologiaa paljastava tehtävänsä."
        http://www.sunpoint.net/~raimonikula/jung/cgjung.htm

        Jung kyllä kiinnostui pohtimaan yliluonnollisiakin asioita, erityisesti vanhemmiten, mutta hänen kuvauksensa psyyken rakenteesta ei sisällä yliluonnollisia komponentteja.

        Apriorisen kai voisi ymmärtää myös aivojen, tai tarkemmin keskushermoston, rakenteesta johtuvaksi?


      • ehkä näinkin? kirjoitti:

        Apriorisen kai voisi ymmärtää myös aivojen, tai tarkemmin keskushermoston, rakenteesta johtuvaksi?

        Ylempänä ikiateistin lainauksessa on pätkä: "Arkkityypin varsinainen olemus ei ole näkyvä, eikä rationaalisesti käsiteltävä. Arkkityyppi on apriorinen ja tiedostamaton tajunnansisältö, jolla on oma psyykkinen energiansa."

        En tiedä, voiko tuon perusteella sanoa kaiken apriorisen johtuvan keskushermoston rakenteesta.


    • Jatkan keskustelua otsikkosi pohjalta: synkronisiteetti elämäntapana.

      En oikein tiedä, kuinka synkronisiteetti voisi toimia elämäntapana.

      Mulla on kuitenkin yksi synkronisiteettinen kokemus.
      Isäni kuoli viime kesänä, kesäkuun alussa. Noin kaksi viikkoa hänen kuolemansa jälkeen istuin rakkaani kanssa terassilla ja yhtäkkiä hänen katseensa jähmettyi lähellä kasvaan mäntyyn. Katseeni tavoitti saman, mitä hän näki: männyn rungossa oli tumma, selkeä risti katseen korkeudella. Emme olleet kumpikaan nähneet sitä aiemmin, vaikka olemme vuosia istuneet samassa paikassa ja katselleet mäntyä ja sen takana avautuvaa maisemaa.

      Kohta on vuosi kulunut isäni kuolemasta ja risti on haalistunut. Sitä ei enää tunnista ristiksi kuin joskus sadeilmalla, kun runko on märkä, silloin se tulee esiin, vaikka sen muoto on muuttunut epämääräisemmäksi. Minua kiinnostaa, katoaako se kokonaan 7.6. mennessä, jolloin tulee tasan vuosi isäni kuolemasta.

      Minusta tässä toteutuu synkronisiteetti siinä muodossa, kuin se esim Wikipediassa määritellään:
      "käsite, joka tarkoittaa merkitsevää yhteensattumaa. Se viittaa tilanteisiin, joissa kaksi tai useampi toisiinsa näennäisesti liittymätön asia tapahtuu rinnakkain. Tapahtumilla ei ole kausaalista yhteyttä, mutta niitä yhdistää symbolinen merkitys."

      Noilla asioilla oli ehdottomasti symbolinen yhteys ja merkitys meidän mielissämme. En yritä selittää tätä tapahtumaa rationaalisesti, mutta ilman muuta se vaikuttaa sisälläni symbolisesti.

      Mutta miten tästä päästään synkronisiteettiin elämäntapana?

      • Synteesin tulos

        Ei se vaadi muuta kuin avoimen mielen. Että pitää oman mielensä avoimena, eikä ainakaan kiellä asioita jotka näkee ja kuulee, tai jopa tuntee ja haistaa ja maistaa. Nykypäivänä avoimen mielen ylläpitäminen vaatii ponnistelua, koska nykyaika on niin täynnä melua, kiirettä, stressiä.

        Tuo teidän yhdessä näkemä risti puussa sun isän kuoleman jälkeen on kyllä teille ihan selvä merkki, johon minä en osaa sanoa muuta kuin että se on juuri teille molemmille tarkoitettu. Ettehän te molemmat olisi muuten sitä, toisillenne siitä puhumatta, voineet tietää mikä merkki puussa oikein näkyy. Mielenkiintoisinta siinä onkin juuri se, että se on ja näkyy, konkreettisena, ja jos se nyt sitten haalistuu kokonaan pois näkyvistä tasan vuoden kuluttua isäsi kuolemasta, niin olisiko teillä suruaika tullut täyteen silloin?

        Komplementaarisuudella tarkoitin ihmisaivoissa sitä että ovatko ihmisten aivot, tai tietoisuudet synkronissa juuri kertomasi "yhteinen havainto risti puussa"-esimerkin mukaan vaikkapa? Ovatko kaikkien ihmisten aivot, ja tietoisuus, Jungin ja kumppaneiden etsimällä tavalla, yhteydessä toisiinsa komplementaarisella tavalla. Mutta me olemme kaikki erkaantuneet tästä "toisesta todellisuudesta" alussa mainitsemani hälyn ja kiireen takia?

        Näin nimittäin viime yönä unta serkustani ja taas kerran mietin, näkikö hän minusta myös unta viime yönä, tai ajatteliko hän minua juuri sillä hetkellä. En saa tietää taaskaan ja vieläkään vastausta, koska en tietenkään kehtaa tällaisen pikkujutun takia ottaa häneen pitkän eron jälkeen yhteyttä. Ja näinhän se on monen muunkin mahdollisen 'synkronisiteetin' suhteen. Olemme vaillinaisia ja rikkinäisiä tässä ajassa ja paikassa.

        Monet asiat puhuu kuitenkin unienkin tulkinnan kautta siitä että tässä toisessa todellisuuden tasossa ihmisten mielet ja yhteinen tietoisuus kohtaavat, jollain lailla, jollain tavalla. Itse uskon tähän oman kristillisen taustani ja henkilöhistoriani kautta, mutta en halua tuputtaa enempää sitä puolta, vaikka mieli tekisi :-) , aivoradat kun ovat oppineet yhdet mutkattomat reitit, niin niitä ne vanhat aivot haluavat sitten mennä.

        Elämäntavaksi tarkoitin siis avointa mieltä, irti kaikista negaatioista, lähinnä nyt tulee mieleen Dalai Laman munkkien tapainen hiljainen ja rauhallinen ja kaikin tavoin sopusoinnussa ympäröivän maailman kanssa oleva tapa elää. Olisipa tämä kaikille joskus mahdollista. Tällöin varmaan "se suuri Jumalan :-) vielä salattu synkronisiteetti"(=tulihan se sieltä) antaa sinulle ja rakkaallesikin osuvimmat vastaukset elämäänne.


      • synteesin tulos
        Synteesin tulos kirjoitti:

        Ei se vaadi muuta kuin avoimen mielen. Että pitää oman mielensä avoimena, eikä ainakaan kiellä asioita jotka näkee ja kuulee, tai jopa tuntee ja haistaa ja maistaa. Nykypäivänä avoimen mielen ylläpitäminen vaatii ponnistelua, koska nykyaika on niin täynnä melua, kiirettä, stressiä.

        Tuo teidän yhdessä näkemä risti puussa sun isän kuoleman jälkeen on kyllä teille ihan selvä merkki, johon minä en osaa sanoa muuta kuin että se on juuri teille molemmille tarkoitettu. Ettehän te molemmat olisi muuten sitä, toisillenne siitä puhumatta, voineet tietää mikä merkki puussa oikein näkyy. Mielenkiintoisinta siinä onkin juuri se, että se on ja näkyy, konkreettisena, ja jos se nyt sitten haalistuu kokonaan pois näkyvistä tasan vuoden kuluttua isäsi kuolemasta, niin olisiko teillä suruaika tullut täyteen silloin?

        Komplementaarisuudella tarkoitin ihmisaivoissa sitä että ovatko ihmisten aivot, tai tietoisuudet synkronissa juuri kertomasi "yhteinen havainto risti puussa"-esimerkin mukaan vaikkapa? Ovatko kaikkien ihmisten aivot, ja tietoisuus, Jungin ja kumppaneiden etsimällä tavalla, yhteydessä toisiinsa komplementaarisella tavalla. Mutta me olemme kaikki erkaantuneet tästä "toisesta todellisuudesta" alussa mainitsemani hälyn ja kiireen takia?

        Näin nimittäin viime yönä unta serkustani ja taas kerran mietin, näkikö hän minusta myös unta viime yönä, tai ajatteliko hän minua juuri sillä hetkellä. En saa tietää taaskaan ja vieläkään vastausta, koska en tietenkään kehtaa tällaisen pikkujutun takia ottaa häneen pitkän eron jälkeen yhteyttä. Ja näinhän se on monen muunkin mahdollisen 'synkronisiteetin' suhteen. Olemme vaillinaisia ja rikkinäisiä tässä ajassa ja paikassa.

        Monet asiat puhuu kuitenkin unienkin tulkinnan kautta siitä että tässä toisessa todellisuuden tasossa ihmisten mielet ja yhteinen tietoisuus kohtaavat, jollain lailla, jollain tavalla. Itse uskon tähän oman kristillisen taustani ja henkilöhistoriani kautta, mutta en halua tuputtaa enempää sitä puolta, vaikka mieli tekisi :-) , aivoradat kun ovat oppineet yhdet mutkattomat reitit, niin niitä ne vanhat aivot haluavat sitten mennä.

        Elämäntavaksi tarkoitin siis avointa mieltä, irti kaikista negaatioista, lähinnä nyt tulee mieleen Dalai Laman munkkien tapainen hiljainen ja rauhallinen ja kaikin tavoin sopusoinnussa ympäröivän maailman kanssa oleva tapa elää. Olisipa tämä kaikille joskus mahdollista. Tällöin varmaan "se suuri Jumalan :-) vielä salattu synkronisiteetti"(=tulihan se sieltä) antaa sinulle ja rakkaallesikin osuvimmat vastaukset elämäänne.

        Ps. Yksi mahdollisuus mikä tuli mieleen ulkomaailmasta tulleiden "merkkien" ja "viestien" tulkintaan, on samanlainen kuin unien tulkinta. Jokaisen ihmisen pitää siis tulkita saamansa "ilmoitukset" oman henkilöhistoriansa kautta. Tämän johdosta en lähde tulkitsemaan tuota näkemäänne ristiä puussa millään lailla, vaan kehotan teitä miettimään sen syvempää merkitystä teidän yhteiselonne ja isänne kautta ja miksei sen puun kautta jossa se merkki on, oliko se puu teidän isällenne jotenkin rakas puu, onko se sinun kiipeilypuu tms. jossa sattui jotain merkitsevää joskus aikoinaan.

        Näin itse viime yönä monimerkityksellistä unta jossa monet asiat omassa elämässäni loksahtelivat taas paikoilleen, esimerkiksi vanha opiskelu-ja kämppäkaverini ilmaantui siihen pitkästä aikaa ja keskusteltuamme niitä näitä, hän minua edellä kävellessään liukastui jäisellä kevättiellä ja liukui pois jyrkkää mäkeä ja kun juoksin hädissäni hänen peräänsä enkä nähnyt vilaustakaan hänestä ihmeekseni, tajusin myöhemmin herättyäni että tämä oli vain unen tapa siirtää jo käsitelty asia nopeasti pois sivuun. Kysymys ei siis ole ollenkaan siitä että opiskelukaverillani olisi jokin hätä tvs vaan minun, minun unessa, minä, käsittelin oman vanhan 'syyllisyyteni' hänen suhteen selväksi, ja uni näytti minulle että 'se on hän, enkä minä' joka oli silloin aikoinaan "liukkailla jäillä" oman hurlumhei elämänasenteensa kanssa.

        Näin unet selvittelee asiat pois päiväjärjestyksestä hyvinkin hienovaraisesti.

        Unitutkija Anne-Lindholm Kärki osaa selittää tuon unien 'tyylin' ratkoa ja selvitellä asioita luonnollisesti ja rationaalisesti
        http://www.annelindholm-karki.fi/index.html

        Yle Puhe 26.10.2012 Puheen aamu
        Hyvää unta voi kutsua takaisin
        http://areena.yle.fi/radio/1720600

        Mutta tilanne arkimaailmassa on paljon vahvempi. Kuten mainitsemasi esimerkin suhteen. Arkitietoisuuden "merkkien" pitääkin pysyä kauemmin esillä. Kunnes niiden aika on painua sitten taka-alalle. Sen uskallan sanoa "risti puussa"-merkkiin, että jotain se teille kertoo vahvasti, mutta jos esimerkiksi sinulla on negatiivinen henkilöhistoria ristin ja siis kristinuskon suhteen, niin silloin tuo merkki ei ole sinulle hyvä merkki, se ei lähde hyvältä perustalta, kuten se lähtee esimerkiksi minun henkilöhistoriassa, koska olen saanut yleensä ainoastaan positiivista apua ja palautetta kristillisyydestä.


      • synteesin tulos kirjoitti:

        Ps. Yksi mahdollisuus mikä tuli mieleen ulkomaailmasta tulleiden "merkkien" ja "viestien" tulkintaan, on samanlainen kuin unien tulkinta. Jokaisen ihmisen pitää siis tulkita saamansa "ilmoitukset" oman henkilöhistoriansa kautta. Tämän johdosta en lähde tulkitsemaan tuota näkemäänne ristiä puussa millään lailla, vaan kehotan teitä miettimään sen syvempää merkitystä teidän yhteiselonne ja isänne kautta ja miksei sen puun kautta jossa se merkki on, oliko se puu teidän isällenne jotenkin rakas puu, onko se sinun kiipeilypuu tms. jossa sattui jotain merkitsevää joskus aikoinaan.

        Näin itse viime yönä monimerkityksellistä unta jossa monet asiat omassa elämässäni loksahtelivat taas paikoilleen, esimerkiksi vanha opiskelu-ja kämppäkaverini ilmaantui siihen pitkästä aikaa ja keskusteltuamme niitä näitä, hän minua edellä kävellessään liukastui jäisellä kevättiellä ja liukui pois jyrkkää mäkeä ja kun juoksin hädissäni hänen peräänsä enkä nähnyt vilaustakaan hänestä ihmeekseni, tajusin myöhemmin herättyäni että tämä oli vain unen tapa siirtää jo käsitelty asia nopeasti pois sivuun. Kysymys ei siis ole ollenkaan siitä että opiskelukaverillani olisi jokin hätä tvs vaan minun, minun unessa, minä, käsittelin oman vanhan 'syyllisyyteni' hänen suhteen selväksi, ja uni näytti minulle että 'se on hän, enkä minä' joka oli silloin aikoinaan "liukkailla jäillä" oman hurlumhei elämänasenteensa kanssa.

        Näin unet selvittelee asiat pois päiväjärjestyksestä hyvinkin hienovaraisesti.

        Unitutkija Anne-Lindholm Kärki osaa selittää tuon unien 'tyylin' ratkoa ja selvitellä asioita luonnollisesti ja rationaalisesti
        http://www.annelindholm-karki.fi/index.html

        Yle Puhe 26.10.2012 Puheen aamu
        Hyvää unta voi kutsua takaisin
        http://areena.yle.fi/radio/1720600

        Mutta tilanne arkimaailmassa on paljon vahvempi. Kuten mainitsemasi esimerkin suhteen. Arkitietoisuuden "merkkien" pitääkin pysyä kauemmin esillä. Kunnes niiden aika on painua sitten taka-alalle. Sen uskallan sanoa "risti puussa"-merkkiin, että jotain se teille kertoo vahvasti, mutta jos esimerkiksi sinulla on negatiivinen henkilöhistoria ristin ja siis kristinuskon suhteen, niin silloin tuo merkki ei ole sinulle hyvä merkki, se ei lähde hyvältä perustalta, kuten se lähtee esimerkiksi minun henkilöhistoriassa, koska olen saanut yleensä ainoastaan positiivista apua ja palautetta kristillisyydestä.

        "Yksi mahdollisuus mikä tuli mieleen ulkomaailmasta tulleiden "merkkien" ja "viestien" tulkintaan, on samanlainen kuin unien tulkinta. Jokaisen ihmisen pitää siis tulkita saamansa "ilmoitukset" oman henkilöhistoriansa kautta."

        Tämän minä ymmärrän samalla tavalla: juuri tätä mielestäni merkitsee se, että synkronistisilla sattumilla on symbolinen merkitys.

        Samoin olen yleisellä tasolla samaa mieltä siitä, että mielen avoimena pitäminen on hyvä asia ja riittää myös synkronisiteettiasiassa. Halusin tarkentaa, onko sinulla jokin täsmällisempiohjeistus asiassa. Ei ollut, ja se on minusta hyvä :-)

        "Komplementaarisuudella tarkoitin ihmisaivoissa sitä että ovatko ihmisten aivot, tai tietoisuudet synkronissa juuri kertomasi "yhteinen havainto risti puussa"-esimerkin mukaan vaikkapa? "

        Minusta tähän riittää ihan se, että meillä oli yhteinen kokemus isäni kuolemasta, molemmilla . En näe että se edellyttäisi mitään muuta yhteyttä kuin jaetun kokemuksen, jolloin yleisellä kuoleman symbolilla oli sama kaikupohja molempien kokemuksessa.


      • ute-lias
        kaarne kirjoitti:

        "Yksi mahdollisuus mikä tuli mieleen ulkomaailmasta tulleiden "merkkien" ja "viestien" tulkintaan, on samanlainen kuin unien tulkinta. Jokaisen ihmisen pitää siis tulkita saamansa "ilmoitukset" oman henkilöhistoriansa kautta."

        Tämän minä ymmärrän samalla tavalla: juuri tätä mielestäni merkitsee se, että synkronistisilla sattumilla on symbolinen merkitys.

        Samoin olen yleisellä tasolla samaa mieltä siitä, että mielen avoimena pitäminen on hyvä asia ja riittää myös synkronisiteettiasiassa. Halusin tarkentaa, onko sinulla jokin täsmällisempiohjeistus asiassa. Ei ollut, ja se on minusta hyvä :-)

        "Komplementaarisuudella tarkoitin ihmisaivoissa sitä että ovatko ihmisten aivot, tai tietoisuudet synkronissa juuri kertomasi "yhteinen havainto risti puussa"-esimerkin mukaan vaikkapa? "

        Minusta tähän riittää ihan se, että meillä oli yhteinen kokemus isäni kuolemasta, molemmilla . En näe että se edellyttäisi mitään muuta yhteyttä kuin jaetun kokemuksen, jolloin yleisellä kuoleman symbolilla oli sama kaikupohja molempien kokemuksessa.

        Mikä se risti siinä puunrungossa sitten on? Jokin kaarnamuodostuma vai?


      • ute-lias kirjoitti:

        Mikä se risti siinä puunrungossa sitten on? Jokin kaarnamuodostuma vai?

        Kyllä. Se on/oli puun rungon halkeamista ja kaarnasta muodostunut kuvio. Eihän se puun rungossa oikein muuta voi olla.


      • synteesin tulos
        Synteesin tulos kirjoitti:

        Ei se vaadi muuta kuin avoimen mielen. Että pitää oman mielensä avoimena, eikä ainakaan kiellä asioita jotka näkee ja kuulee, tai jopa tuntee ja haistaa ja maistaa. Nykypäivänä avoimen mielen ylläpitäminen vaatii ponnistelua, koska nykyaika on niin täynnä melua, kiirettä, stressiä.

        Tuo teidän yhdessä näkemä risti puussa sun isän kuoleman jälkeen on kyllä teille ihan selvä merkki, johon minä en osaa sanoa muuta kuin että se on juuri teille molemmille tarkoitettu. Ettehän te molemmat olisi muuten sitä, toisillenne siitä puhumatta, voineet tietää mikä merkki puussa oikein näkyy. Mielenkiintoisinta siinä onkin juuri se, että se on ja näkyy, konkreettisena, ja jos se nyt sitten haalistuu kokonaan pois näkyvistä tasan vuoden kuluttua isäsi kuolemasta, niin olisiko teillä suruaika tullut täyteen silloin?

        Komplementaarisuudella tarkoitin ihmisaivoissa sitä että ovatko ihmisten aivot, tai tietoisuudet synkronissa juuri kertomasi "yhteinen havainto risti puussa"-esimerkin mukaan vaikkapa? Ovatko kaikkien ihmisten aivot, ja tietoisuus, Jungin ja kumppaneiden etsimällä tavalla, yhteydessä toisiinsa komplementaarisella tavalla. Mutta me olemme kaikki erkaantuneet tästä "toisesta todellisuudesta" alussa mainitsemani hälyn ja kiireen takia?

        Näin nimittäin viime yönä unta serkustani ja taas kerran mietin, näkikö hän minusta myös unta viime yönä, tai ajatteliko hän minua juuri sillä hetkellä. En saa tietää taaskaan ja vieläkään vastausta, koska en tietenkään kehtaa tällaisen pikkujutun takia ottaa häneen pitkän eron jälkeen yhteyttä. Ja näinhän se on monen muunkin mahdollisen 'synkronisiteetin' suhteen. Olemme vaillinaisia ja rikkinäisiä tässä ajassa ja paikassa.

        Monet asiat puhuu kuitenkin unienkin tulkinnan kautta siitä että tässä toisessa todellisuuden tasossa ihmisten mielet ja yhteinen tietoisuus kohtaavat, jollain lailla, jollain tavalla. Itse uskon tähän oman kristillisen taustani ja henkilöhistoriani kautta, mutta en halua tuputtaa enempää sitä puolta, vaikka mieli tekisi :-) , aivoradat kun ovat oppineet yhdet mutkattomat reitit, niin niitä ne vanhat aivot haluavat sitten mennä.

        Elämäntavaksi tarkoitin siis avointa mieltä, irti kaikista negaatioista, lähinnä nyt tulee mieleen Dalai Laman munkkien tapainen hiljainen ja rauhallinen ja kaikin tavoin sopusoinnussa ympäröivän maailman kanssa oleva tapa elää. Olisipa tämä kaikille joskus mahdollista. Tällöin varmaan "se suuri Jumalan :-) vielä salattu synkronisiteetti"(=tulihan se sieltä) antaa sinulle ja rakkaallesikin osuvimmat vastaukset elämäänne.

        "Itse uskon tähän oman kristillisen taustani ja henkilöhistoriani kautta, mutta en halua tuputtaa enempää sitä puolta, vaikka mieli tekisi :-) , aivoradat kun ovat oppineet yhdet mutkattomat reitit, niin niitä ne vanhat aivot haluavat sitten mennä."

        Ei naurata ;-)


      • synteesin tulos kirjoitti:

        "Itse uskon tähän oman kristillisen taustani ja henkilöhistoriani kautta, mutta en halua tuputtaa enempää sitä puolta, vaikka mieli tekisi :-) , aivoradat kun ovat oppineet yhdet mutkattomat reitit, niin niitä ne vanhat aivot haluavat sitten mennä."

        Ei naurata ;-)

        En ymmärrä.


    • Anonyymi

      Onkohan täällä jo ratkaistu, että miten kvanttifysiikka selittää synkronisiteetin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1340
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1128
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      47
      916
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      69
      897
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      860
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe