avioehto kuin myöhään voi tehdä vihkimisestä

tuloero.

kerro.

9

272

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cccccccc

      Ymmärtääkseni sen voi tehdä koska vaan, ei siinä mitään aikarajaa ole.

    • Hei nimimerkki, tuloero

      Onnitteluni, jos olet mennyt hiljattain naimisiin, kuten oletan. Avioehdon voi tosiaan tehdä milloin tahansa. Jos jo naimisiin mennessä puolisoilla on suuri ero taloudellisessa tilanteessa, niin sen voi tehdä heti silloin. Mutta voi sen toki tehdä myöhemminkin - jos toinen vaikka saa suuren perinnön tms. täysin henkilökohtaisen varallisuuden, hän voi haluta tehdä avioehdon. Sinun kannattaa varmaankin ottaa vaikkapa kunnalliseen lakineuvontaan yhteyttä tuon paperin laatimisessa.

      Hyvää viikonloppua,
      Pirkko-pappi

      • saletisti myöhäs

        no kuules tahdon sanoin 13v sitten... että sileen.


    • onneavaan

      Juu, avioehdon voi kyllä tehdä koska tahansa avioliiton aikana, mutta on toinen juttu suostuuko aviopuoliso siihen. Avioehtoa ei voi toinen yksin tehdä, se on sopimus. Voipi käydä niin, ettei mitään paperia voida laatia.
      Tilanteessa, jossa toinen saa omaisuutta ja toinen on varaton, ei köyhempi useinkaan ole halukas luopumaan avio-oikeudestaan.

    • Tontti vaan

      Itse olen miettinyt, että ehdottaisin puolisolleni avioehtoa. Mutta saa nähdä miten suhtautuu. Mielestäni se olisi kyllä ihan reilu juttu. Olen saanut perintönä tontin ja rahaa. Rahat olen jo suurimmaksi osaksi käyttänyt yhteiseen hyvään. Puolisoni vanhemmilla on testamentti, jonka mukaan heidän lapsensa aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta perittyyn omaisuuteen. Meillä on lapsi, joten hän kyllä perii aikanaan. Mutta jos ei olisi niin testamentissa on määrätty kelle omaisuus sitten menee.

      Ja haluaisin tehdä avioehdon (olemme siis jo naimisissa) mikä koskisi vain perimääni tonttia.

      • kokemus-k

        "Mutta jos ei olisi niin testamentissa on määrätty kelle omaisuus sitten menee."

        Tuo vanhempien testamentin ehto ei sinällään muuta perinnön saajaa. Mutta jos vaimosi saa heiltä perinnön ja sitten te eroatte, tuota perintöä ei lasketa mukaan kun omaisuutenne jaetaan.

        "Ja haluaisin tehdä avioehdon (olemme siis jo naimisissa) mikä koskisi vain perimääni tonttia. "

        Voit sen niin hyvin tehdä.


      • eiehtoiluaa
        kokemus-k kirjoitti:

        "Mutta jos ei olisi niin testamentissa on määrätty kelle omaisuus sitten menee."

        Tuo vanhempien testamentin ehto ei sinällään muuta perinnön saajaa. Mutta jos vaimosi saa heiltä perinnön ja sitten te eroatte, tuota perintöä ei lasketa mukaan kun omaisuutenne jaetaan.

        "Ja haluaisin tehdä avioehdon (olemme siis jo naimisissa) mikä koskisi vain perimääni tonttia. "

        Voit sen niin hyvin tehdä.

        Itse en missään nimessä suostuisi jälkikäteen tekemään avioehtoa, varsinki jos toinen on saanut lisää omaisuutta avion aikana. Kaikki menee puoliksi mahdollisen eron sattuessa.
        T N36vee


      • Tontti vaan
        kokemus-k kirjoitti:

        "Mutta jos ei olisi niin testamentissa on määrätty kelle omaisuus sitten menee."

        Tuo vanhempien testamentin ehto ei sinällään muuta perinnön saajaa. Mutta jos vaimosi saa heiltä perinnön ja sitten te eroatte, tuota perintöä ei lasketa mukaan kun omaisuutenne jaetaan.

        "Ja haluaisin tehdä avioehdon (olemme siis jo naimisissa) mikä koskisi vain perimääni tonttia. "

        Voit sen niin hyvin tehdä.

        Juu niin ei muuta. Tarkoitin vaan, että omaisuus menee puolisolleni, kun hänen vanhempansa kuolevat. Ja puolisoni kuoltua hänen lapselleen/lapsilleen (meidän lapselle). Mutta jos puolisollani ei olisi lasta niin testamentissa on määrätty, että kelle se sitten menee.

        Tällä hetkellä tosiaan puolisollani on avio-oikeus minun perimääni omaisuuteen, mutta minulla ei hänen. En hänen perittyä omaisuuttaan havittelekkaan, mutta mahdollisen eron tultua, en halua myöskään omastani hänelle antaa.

        Ja kun kuolen haluan lapseni saavan tontin kokoaan.


      • ukko343434
        eiehtoiluaa kirjoitti:

        Itse en missään nimessä suostuisi jälkikäteen tekemään avioehtoa, varsinki jos toinen on saanut lisää omaisuutta avion aikana. Kaikki menee puoliksi mahdollisen eron sattuessa.
        T N36vee

        "Itse en missään nimessä suostuisi jälkikäteen tekemään avioehtoa, varsinki jos toinen on saanut lisää omaisuutta avion aikana. Kaikki menee puoliksi mahdollisen eron sattuessa."

        Tuossa edellisessä tilanteessa, jossa toinen puoliso on testamentilla suljettu pois toisen puolison perinnöstä, olisi kyllä aika reilua tehdä avioehto joka toteuttaa vastaavan toisinkin päin (kyseinen ehto ei varmaan ollut tiedossa avioliiton solmimisen aikaan). Näin kummankaan perintöä ei laskettaisi mukaan mahdollisessa avioerotilanteessa.

        Itse kyllä vaatisin sitä ja saisin vaatimuksen läpikin. Jos taas tuollaista tilannetta ei ole, niin turha sitä on sitten jälkikäteen alkaa värkkäilemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1870
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1272
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      989
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      695
    Aihe