hikoilua päivin öin

vieraileva tähti

Löytyyköhän täältä kohtalotoveria, jolle ei tunnu löytyvän hormonikorvaushoidoista apua hirmuisiin hikoilupuuskiin? Itselläni on leikattu kohtu ja molemmat munasarjat 1,5 vuotta sitten. Olen 45v. Aluksi sain suun kautta Zumenonia, jolla ei tehoa. Sen jälkeen siirryttiin Estradot-laastareihin aloittaen 75mikrog., sitten 100mikrog.ja lopulta 125mikrog, joka on ilmeisesti aivan maksimiannos. Aluksi niistä tuntui olevan apua, mutta jonkin ajan kuluttua kuumat aallot palasivat epäsäännöllisen säännöllisesti, sekä päivällä että yöllä. Välillä tuntuu, että hikoilu yltyy silloin kun olen vaihtanut uudet laastarit, toisinaan taas kun laastarin vaihto alkaisi olla käsillä. Ja joskus ihan muulloin vaan... Ihoni on aika herkkä eli reagoi laastarin liimaan ja välillä iho on hyvin punainen vaihtaessani laastarin paikkaa. Gyne epäili tämän vaikuttavan hormonin imeytymiseen. Aluksi laitoin laastarit alavatsalle kuten ohjeissa on. Sitten vaihdoin paikkaa käsivarteen. Olen miettinyt, että voinko kenties välillä saada hormonin yliannoksen ja välillä sitten taas on kyseessä vajaus? Voiko hikoilu johtua myös liian suuresta hormonimäärästä? Onko kellään kokemusta ja tietoa asiasta? Alkaa olla todella tuskainen olo tämän laastarirumban keskellä.

6

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs vaan

      Olisikos geelistä apua? Tai ihan Progynovasta joka on estrogeenia.Itse sain avun progynovasta ja syön nyt 1mg mutat jos hikoilunpuuskat palaavat niin sitten annosta voidaan nostaa 2mg. Syön myös femisoijaa ja kamalat yöhikoilut ovat ohitse.Olen 48v. ja kohtu positettu.Munasarjat jätettiin koska olin 42 v silloin.

      • Samaa tavaraa

        Zumenon on samaa pelkkää estrogeenia kuten Progynovakin. Itse käytän kolmatta merkkiä estrogeeniä (Estradiol). Yleensä pillerit tehoavat paremmin kuin laastarit tai geelit ellei sitten käytä samaan aikaan jotain luontaislääkettä joka heikentää lääkken imeytymistä. Annosta voidaan nostaa jopa tuosta 2 mg / vrk mutta se on yleensä tavanomaisesti käytettävä suurin annos joka riittänee useimmille.

        Kyllä minullakin tulee hikoilupuuskia suuremmalla pilleriannoksellakin, mutta ne eivät ole varsinaisia kuumia aaltoja (ei tule yleistä kuumotusta, vain pelkkää hikoilua).


    • vieraileva tähti

      Kiitos vastauksista! Täytyy kysyä gyneltä tuota geeliäkin kun sitä en ole vielä kokeillut. Sitähän pystyis lisäämään aina tarpeen tullen. Minulla noiden tablettien suhteen tulee ilmeisesti imeytymisessä ongelmaa sen vuoksi, että olen keliaakikko ja muutenkin allerginen. Ravintoaineidenkin suhteen on ongelmia imeytymisessä, samoin ilmeisesti myös lääkkeiden. Lisäksi mulla on paha refluksivaiva, johon syön happosalpaajaa, joten silläkin lienee osuutensa asiaan. Sellasta se on kun kremppaa on vähän siellä ja täällä ;-)

      • Samaa tavaraa

        Zumenon on mikrokiteinen tabletti joten sen voi ottaa myös kielen alla liuottamalla, vaikka valmistaja ei sitä suosittelekaan (gynekologilta saatu ohje). Kielen alla liuottamalla lääkeaine imeytyy suoraan verenkiertoon (kuten geelistä ja laastarista) joten nuo ruuansulatuksen ongelmat vältetään. Pillerin teho myös suurenee tällä tavoin joten jos oireet pahenee, kannattaa kokeilla annoksen pienentämistä puolittamalla pilleri. Samoin pilleriä osittamalla lääkkeen voisi ottaa pitkin päivää jolloin estrogeenin määrä verenkierrossa säilyisi tasaisena.


    • vieraileva tähti

      Kiitos tuosta Zumenon-vinkistä! Jos tosiaan gyne on sellaista annostelutapaa suositellut niin eipä kai siitä silloin voi haittaakaan olla. Kotoa löytyy noita pillereitä, joten kokeillaan :-)

      • vieraileva tähti

        Tarinani on saanut uuden käänteen... Kun tuo kielenalus konstikaan ei tehonnut, mietin pääni puhki missä voi vika piillä. Tulipa sitten mieleen muut lääkkeeni. Noin vuosi sitten kohtu/munasarjaleikkauksen jälkimainingeissa sain 10mg Triptyliä kipukynnystäni nostamaan ja samalla unenlaatua parantamaan. Jostain syystä en missään vaiheessa epäillyt tämän lääkkeen osuutta oireisiini. Toki olin lukenut pakkausselosteesta sen haittavaikutuksina olevan hikoilun. Mutta olin sen sivuuttanut koska hikipuuskani olivat samanlaisia kuin aiemmat hormonivajauksesta johtuvat puuskat. Päätinpä kokeilla Triptylin osuutta asiaan. Vähensin ensin pilleriä puolikkaaseen, jota söin useamman päivän. Sitten taasen vähensin neljäsosaan ja nyt olen ollut pari päivää kokonaan ilman. Jo puolikkaaseen siirtyminen vähensi hikipuuskia, neljäsosalla tuli enää satunnaisia ja nyt olen päässyt tuosta ongelmasta!!! Eli tyhmästä päästä kärsii koko kroppa ja joskus varsin pitkäänkin.... Meikäläisellä näkyy olevan aika pitkät piuhat ennen kuin järjen valo löytää perille. Mitä tästä opimme; kannattaa siis syynätä tarkkaan nuo lääkkeidensä tuoteselosteet ja ottaa ne oikeasti todesta.
        Kiitos teille vastaajat! Nyt yritän selvitä hiukan katkonaisempien yöunien ja pikkusärkyjeni kera, mutta hikoilematta :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe