Miltä tuntuu?

Ei hyvältä tunnu

Kun, et tule koskaan ostamaan uutta autoa?
Miltä tuntuu kun asut lopunelämääsi vuokralla?
Miltä tuntuu kun elämä on kituuttamsita päivästä päivää ihan sinne hautaan asit?
Miltä tuntuu kun kuilu todellisuuden ja ihmisten mielen välissä on niin syvä, ettei sinua oel olemassa edes enää kanssaihmisille?
Miltä tuntuu kun, et tule koskaan ostamaan uusia vaatteita?
Miltä tuntuu kun syöt lopunelämäääsi ala-arvoista ruokaa
(mikä kyllä lyhentää sitä elinkaarta mukavasti)

Miltä tuntuu käyttää toisen vanhaa ikuisesti?

64

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla ei ole

      koskaan ollut autoa eikä ajokorttia, ja tuskin tulee tässä keski-iän kynnyksellä enää olemaankaan.

      Tuntuu oikein hyvältä.

      Miltäs sinusta sitten tuntuu?

      • Ei hyvältä tunnu

        En kysynyt onko korttia vai ei,kyse oli autosta.
        Minulla on hieman apea mieli..Kiitos kysymästä


    • Olen onnellinen

      Kun, et tule koskaan ostamaan uutta autoa?
      *** Tykkään enempi vanhoista, niitä voi korjailla ja huoltaa itse ja uuden auton arvo romahtaa ensimmäisten vuosien aikana silmissä = todella huono sijoitus. Käytetty on myös ekologinen valinta, vähemmän romujätettä ja vähemmän uuden valmistukseen haaskattua energiaa & materiaaleja. Itsetunto perustuu minäkuvaan, ei statussymboliin.

      Miltä tuntuu kun asut lopunelämääsi vuokralla?
      *** Helpolta, huolettomalta, vapaalta. Ei huolta remonteista, ei lämmityksestä, ei mistään, pienellä vuokran kuukausittaisella maksamisen vaivalla huoletonta yksinkertaista arkea. Muuttamaan pääsee millon vaan kuukauden irtisanomisajalla, eikä tarvi murehtia asuntokaupan jumittamisesta, tai myyntihintojen romahtamisista..

      Miltä tuntuu kun elämä on kituuttamsita päivästä päivää ihan sinne hautaan asit?
      *** Kaikki on suhteellista, vähemmän kaikkea on itseasiassa helpompaa ja huolettomampaa elämää. Mitä vähemmän omistaa, sitä vähemmän on vastuuta kannettavana. Vaatimattomasti eläen osaa nauttia sellaisista asioista, mitä kulutushysteerikot ei edes huomaa.

      Miltä tuntuu kun kuilu todellisuuden ja ihmisten mielen välissä on niin syvä, ettei sinua oel olemassa edes enää kanssaihmisille?
      *** Tämä olikin ihan uus juttu, ei ole tullut huomattua, onkohan tätä liikkeellä ja onkohan tähän kehitetty rokotetta?

      Miltä tuntuu kun, et tule koskaan ostamaan uusia vaatteita?
      *** Vähemmän pettymyksiä, usein uudet vaatteet osoittautuu huonolaatuisiksi ja menee muodottomiksi, menettää värinsä, tai kutistuu jo ensimmäisessä pesussa. Kirppisvaatteet on sen sijaan jo kestävyytensä ja laatunsa osoittaneet. Kirppisvaatteita voi hankkia ja pistää kiertoon hyvällä omallatunnolla, ei kuormita luontoa, ei haaskaa luonnonvaroja, ei käytä lapsityövoimaa.. Kirppisvaatteilla voi pukeutua persoonallisesti ja elää olematta persoonatonta massaa.

      Miltä tuntuu kun syöt lopunelämäääsi ala-arvoista ruokaa
      (mikä kyllä lyhentää sitä elinkaarta mukavasti)
      *** Puhtaista raaka-aineista tehty kotiruoka maistuu valmisruokaa paremmalle ja sitä syömällä myös vointi on huomattavasti parempi verrattuna teolliseen ruokaan. Ei lisäaineita, ei muunneltuja rasvoja, ei keinotekoisia makeutusaineita, ei teurasjätettä, vaan tieto siitä mitä suuhunsa laittaa.

      Miltä tuntuu käyttää toisen vanhaa ikuisesti?
      *** Hyvältä, monessa vanhassa asiassa on sitä jotain, ajan patinaa ja elämäntarinaa, tunnelmaa, viihtyisyyttä ja kodikkuutta. Persoonallisuutta. Lisäksi saa hyvän ekologisen omantunnon.

      Miltä sinusta tuntuu?

      • Ei hyvältä tunnu

        Siltä tuntuu minusta, että sinusta tuntuu pahalta etkä oikein jaksanut keskittyä tuohon kaikkeen.Ehkä kysyin liikaa tai liian vaikeasti?
        Mutta minusta tuntuu apealta edelleen.


    • kaunis päivä

      Kerran kauan sitten ostin käytetyn auton. Hyvä oli, riitti minulle mainiosti. Pari vuotta sillä ajeltuani en ole kaivannut uutta enkä vanhaa autoa. Mukavampi on elämä ilman omaa autoa.

      Se on vaan sillä tavalla, että on ihmisiä, joilta aina puuttuu jotakin, vaikka on kaikki tarpeellinen ja enemmänkin, ja sitten on ihmisiä, jotka ovat kovin tyytyväisiä vaatimattomissakin ulkonaisissa puitteissa. Kyllä se tyytyväisyys ja onni tulee ihan vaan omasta päästä, ei tavarasta.

      Viisaasti ajateltuna on hyvä iloita siitä mitä on eikä surra sitä mitä ei ole.

      • Ei hyvältä tunnu

        Etkä myöskään tahdo lottovoittoa koska on mukavampi olla ilman,eiks nih?
        Tuota kutsutaan itsepetokseksi tai lyhytnäköisyydeksi..Valitse kumman haluat.
        Kyllä tässä selvityy..Mutta ei elä.
        Raha ei tuo onnea..Nuo juttusi ovat samanlaista köyhän löpinää,
        mitä olemme harrastaneet maailman sivu.


      • Pitkäaikatyötön
        Ei hyvältä tunnu kirjoitti:

        Etkä myöskään tahdo lottovoittoa koska on mukavampi olla ilman,eiks nih?
        Tuota kutsutaan itsepetokseksi tai lyhytnäköisyydeksi..Valitse kumman haluat.
        Kyllä tässä selvityy..Mutta ei elä.
        Raha ei tuo onnea..Nuo juttusi ovat samanlaista köyhän löpinää,
        mitä olemme harrastaneet maailman sivu.

        En minä ainakaan halua lottovoittoa. Vaikka yksittäisen kupongin hinta vaikuttaa pieneltä, niitä voi joutua ostamaan koko elämänsä ilman merkittäviä voittoja. En siis osta ensimmäistäkään.

        Järkevämpää on sijoittaa rahansa sellaiseen kohteeseen, joka tuottaa varmasti tuloja tai pienentää varmasti menoja. Tätä kutsutaan taloudelliseksi ajatteluksi.


      • kaunis päivä
        Ei hyvältä tunnu kirjoitti:

        Etkä myöskään tahdo lottovoittoa koska on mukavampi olla ilman,eiks nih?
        Tuota kutsutaan itsepetokseksi tai lyhytnäköisyydeksi..Valitse kumman haluat.
        Kyllä tässä selvityy..Mutta ei elä.
        Raha ei tuo onnea..Nuo juttusi ovat samanlaista köyhän löpinää,
        mitä olemme harrastaneet maailman sivu.

        Tosi on niin, että en tahdo lottovoittoa. Minulla on kaikki, mitä tarvitsen hyvään elämään. On tilava koti, riittävät tulot, tekemistä, harrastuksia, hyvät sukulaiset ja ystävät. Töitäkin on tarjottu, vaikka olen eläkkeellä.(Minkähän vuoksi joillekin ei löydy työtä?)

        Siis lottovoittoa ei tässä todellakaan kaivata!


      • Pitkäaikatyötön
        kaunis päivä kirjoitti:

        Tosi on niin, että en tahdo lottovoittoa. Minulla on kaikki, mitä tarvitsen hyvään elämään. On tilava koti, riittävät tulot, tekemistä, harrastuksia, hyvät sukulaiset ja ystävät. Töitäkin on tarjottu, vaikka olen eläkkeellä.(Minkähän vuoksi joillekin ei löydy työtä?)

        Siis lottovoittoa ei tässä todellakaan kaivata!

        "Töitäkin on tarjottu, vaikka olen eläkkeellä.(Minkähän vuoksi joillekin ei löydy työtä?)"

        Mielestäni kyse on ainakin osittain erilaisista kierteistä, joihin ihmiset joutuvat eläessään. Yksi ystävystyy kaveriin, joka jonain päivänä kertoo työmahdollisuudesta. Hän hakee töitä ja saa sen. Työpaikassa hän tapaa uusia kavereita, joiden kautta löytyy uusia mahdollisuuksia ja sosiaalinen verkosto pyrkii vain kasvamaan. Jos hänet tiedetään myös hyväksi työntekijäksi, häntä ollaan kiinnostuneita palkkaamaan yhä uudestaan.

        Toinen ei tutustu niihin ihmisiin, joiden kautta saisi töitä. Välillä toki löytyy pätkä- ja silpputyötä, mutta tie nousee pystyyn yhä uudestaan. Pahimmillaan joku vihamies alkaa haittaamaan hänen elämäänsä esimerkiksi perättömiä huhuja levittämällä. Kun työkokemus on vähäistä eikä suosittelijoita löydy, häntä epäröidään palkata. Työssäkäyvät tykkäävät leimata häntä (ja muitakin työttömiä) toistuvan työttömyyden takia epäonnistujaksi, jonka työttömyys on hänen oma vikansa. Heidän oma elämänsä tuntuu silloin onnistuneemmalta, kun on joku jota halveksia.


      • Kysyn vaan
        Ei hyvältä tunnu kirjoitti:

        Etkä myöskään tahdo lottovoittoa koska on mukavampi olla ilman,eiks nih?
        Tuota kutsutaan itsepetokseksi tai lyhytnäköisyydeksi..Valitse kumman haluat.
        Kyllä tässä selvityy..Mutta ei elä.
        Raha ei tuo onnea..Nuo juttusi ovat samanlaista köyhän löpinää,
        mitä olemme harrastaneet maailman sivu.

        Aloittajalta kysyisi uskooko hän tosiaankin siihen että raha ratkaisee kaikki ongelmat? Jos voittaisit lotossa kymmenen miljoonaa euroa olisi elämäsi jatkuvaa pääsiäistä, vappua, juhannusta ja joulua? Et enää koskaan tuntisi surua ja murhetta koska olisit rikas?

        Vai kävisikö niin että muutaman vuoden kuluttua huomaisit ettei elämä miksikään ihmeelliseksi muuttunut, olisit edelleen tyytymätön mutta eri asioista?


      • Ei hyvältä tunnu
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Aloittajalta kysyisi uskooko hän tosiaankin siihen että raha ratkaisee kaikki ongelmat? Jos voittaisit lotossa kymmenen miljoonaa euroa olisi elämäsi jatkuvaa pääsiäistä, vappua, juhannusta ja joulua? Et enää koskaan tuntisi surua ja murhetta koska olisit rikas?

        Vai kävisikö niin että muutaman vuoden kuluttua huomaisit ettei elämä miksikään ihmeelliseksi muuttunut, olisit edelleen tyytymätön mutta eri asioista?

        Sitäkö tuossa hain??..Aivan. Aika harvaan kuule noista tarvitaan lottoa
        koeta miettiä nyt elämääsi 20 vuotta eteenpäin..?


    • köyhä ja kipeä

      Ne jotka rikastua tahtovat, lankeavat paulaan...
      Kituuttamista on se kun ajattelee kaikkea rahan kautta. Uutta vaatetta saa itse tekemällä. Todellisuuden voi itse määrittää vaikka kuinka joku - samassa veneessä oleva- hups - surkeilee puolestasi.
      Ruoka on terveellistä ja muutoinkin parempi syödä kotona.
      Ei minulta mitään puutu.

      • Ei hyvältä tunnu

        Ja toinen...Uusia vaatteita ei voi itse tehdä jos ei ole kangasta
        ja selvästi et ole tajulla mitä metri maksaa. Kellä tässä olisi varaa ulkona syödäkkään. Halvimpia kaupan E-aineita saat vedellä vaikka kuinka teet itse.

        Juu ei tietenkään puutu,et mistään hinansta muuttaisi elämäsi suuntaa jos se olisi omissa käsissäsi. esim:edellä mainittu voittaisit lotossa (tiedän että on typerä esimerkki mutta ainut mitä te näytätte ymmärtävän). Niin ei sinulta mitään puuttuisi heittäisit vaan kupongit pois ja jatkaisit.


      • ed.
        Ei hyvältä tunnu kirjoitti:

        Ja toinen...Uusia vaatteita ei voi itse tehdä jos ei ole kangasta
        ja selvästi et ole tajulla mitä metri maksaa. Kellä tässä olisi varaa ulkona syödäkkään. Halvimpia kaupan E-aineita saat vedellä vaikka kuinka teet itse.

        Juu ei tietenkään puutu,et mistään hinansta muuttaisi elämäsi suuntaa jos se olisi omissa käsissäsi. esim:edellä mainittu voittaisit lotossa (tiedän että on typerä esimerkki mutta ainut mitä te näytätte ymmärtävän). Niin ei sinulta mitään puuttuisi heittäisit vaan kupongit pois ja jatkaisit.

        Mistä tietäisin, niin..
        Esimerkkejä:
        Palakangas josta tein paitapuseron, riittäisi vielä lyhythihaiseenkin, hinta 15,75.
        4 metriä paitakangasta 27,96, josta kaksi paitapuseroa.


      • Ei hyvältä tunnu
        ed. kirjoitti:

        Mistä tietäisin, niin..
        Esimerkkejä:
        Palakangas josta tein paitapuseron, riittäisi vielä lyhythihaiseenkin, hinta 15,75.
        4 metriä paitakangasta 27,96, josta kaksi paitapuseroa.

        Ja kaupasta ostettna 19,90 € kolme kappaletta...
        Ja ei kun valrtiovarainministeriksi.


      • ed.
        Ei hyvältä tunnu kirjoitti:

        Ja kaupasta ostettna 19,90 € kolme kappaletta...
        Ja ei kun valrtiovarainministeriksi.

        Mikä sopii yhdelle ei taas toiselle.
        Tarkastelet asiaa eri kannalta, väitän kuitenkin että kun aina ostaa valmisvaatteita, ne tulevat 2-3 kertaa kalliimmaksi kuin itse tehdyt.
        Tietenkin elämän suunta olisi muuttunut ainakin jossain vaiheessa, tarkoitin että kaiken sen mitä olen tarvinnutkin olen saanut.


    • Helppo elämä

      Kun, et tule koskaan ostamaan uutta autoa? Kaikki ajavat käytetyillä autoilla, auto kannattaa ostaa käytettynä
      Miltä tuntuu kun asut lopunelämääsi vuokralla? Ei tarvitse asua lopun elämää vuokralla, koska vuokran hinnalla maksaa omaa asuntoa kummasti ja asunto on joskus oma.
      Miltä tuntuu kun elämä on kituuttamsita päivästä päivää ihan sinne hautaan asit? Asialle voi myös itse tehdä jotain, kts. edellinen kohta ja hallitsemalla talouttaan voi tehdä yllättäviäkin säästöjä, joilla elämä muuttuu.
      Miltä tuntuu kun kuilu todellisuuden ja ihmisten mielen välissä on niin syvä, ettei sinua oel olemassa edes enää kanssaihmisille? Voit kehittää itseäsi, että tuota kuilua ei ole.
      Miltä tuntuu kun, et tule koskaan ostamaan uusia vaatteita? Mitä siitä, voit ihan hyvällä omallatunnolla käyttää kirpparilta hankittuja vaateita, niin tekevät monet rikkaatkin, vaikka muuta kuvittelet.
      Miltä tuntuu kun syöt lopunelämäääsi ala-arvoista ruokaa
      (mikä kyllä lyhentää sitä elinkaarta mukavasti). Terveellinen ruoka ei maksa, päinvastoin köyhän terveellinen ruoka pidentää elinkaartasi, kun vain opettelet oikeat ruokailutottumukset. Tupakalla lyhennät elämääsi ja muilla huonoilla elämäntavoilla, joilla ei ole mitään yhteyttä köyhyyteen.

      Miltä tuntuu käyttää toisen vanhaa ikuisesti? Olen ylpeä voidessani käyttää toisen vanhaa, huonekalut ovat oikeaa puuta ja niillä on tarina mm. kirjoituspöytäni on erään kuuluisan kirjailijan vanha kirjoituspöytä, radiopöytä on erään presidenttimme kalustoon liittyvä, nojatuolit ovat valmistettu 1930-luvulla ja uusin niihin verhoilun jne.

      • Ei hyvältä tunnu

        Puuta heinää ja muutama vesiperä..Tuon huonekalu jutun allekirjoitan
        On sen verran säästöjä että Ikeaa saisi mutta diggaan 70 ja 80-lukujen
        ajatuksesta tehdä masiivipuusta kaluja jotka kestävät sellaisen 200 vuotta.


    • pettynyt nuori

      Aika pskalle tuntuu. Tulevaisuus näytää hyvin heikolle ja tässä nyt sitten paiskin töitä ilmaiseksi 1 € tuntipalkalla kun muuten muka syrjäydyn ja elämänhallintani kannalta. Ihan oikeesti tämä on naurettavaa riistoa!

      Ihan sama minne hakee töihin niin aina puhutaan ensin palkattomasta työharjoittelusta ja tiedustellaan saako minusta palkkatukea. Ehkä muka palkattaisiin kuukausien päästä. Kaikki sen tietävät että yritykset vain ottavat ilmaistyövoimaa sen takia ettei oikeasti tarvi palkata ketään.

      • Ei hyvältä tunnu

        Jeps ja se vaan pahenee..Kun tulet siihen kohtaa ,että vanhenet tai sairastut niin se on menoa. Hyääv duuniin pääset jos on suhteita
        ta tuuria..molempia tarvitaan joskus..

        Tuo ihmisten lyhytnäköisyys tässä köyhyysasiassa kauhistuttaakin.
        Pärjätään nyt kun ikää on 18-40..Mitä sitten kun ollaan 50-80?
        Koko elämä mennyt manapäällisessä helvetissä ja loppu tulee kitumalla.


      • Tämä pitää
        Ei hyvältä tunnu kirjoitti:

        Jeps ja se vaan pahenee..Kun tulet siihen kohtaa ,että vanhenet tai sairastut niin se on menoa. Hyääv duuniin pääset jos on suhteita
        ta tuuria..molempia tarvitaan joskus..

        Tuo ihmisten lyhytnäköisyys tässä köyhyysasiassa kauhistuttaakin.
        Pärjätään nyt kun ikää on 18-40..Mitä sitten kun ollaan 50-80?
        Koko elämä mennyt manapäällisessä helvetissä ja loppu tulee kitumalla.

        "Jeps ja se vaan pahenee..Kun tulet siihen kohtaa ,että vanhenet tai sairastut niin se on menoa. Hyääv duuniin pääset jos on suhteita
        ta tuuria..molempia tarvitaan joskus.."

        Rikkaat elää ikuisesti? Kyllä se on heillekin menoa, ei kuoleman kanssa voi mitään diiliä tehdä. Kun on aika lähteä niin sitten lähdetään vaikka olisi miljardeja.


    • jamassa

      -Auto ollut enkä toista ota vaikka saisin ilmaiseksi, bussit kulkee ja pyörä löytyy.
      -Omistus rivarikin ollut, enkä toista kertaa tee asuntolainaa. Vuokralla samassa talossa jo 17 vuotta ja todella tyytyväinen elämääni.
      -Kituuttaa ja kituuttaa mitä se sitten tarkoittaakaan.
      - Vaatteiden ostamista olen inhonnut aina, mikään ei ole niin rasittavaa kuin juosta kaupoissa ympäri kaupunkia. Ajankuluksi kiertelen kirppareita ja aina on jotain löytynyt ja jos esim. sisko siivoaa kaappejaan ja tuo näytille vanhoja vaatteitaan niin sieltäkin yleensä löydän itselleni hyviä vaatteita.
      -Nautin ruuan laitosta ja teen itse lähes kaiken.Väitän, että syömme rikkaita paremmin ja terveellisemmin koska en käytä eineksiä ja teollisiatuotteita.
      Kun ei ole varaa humputella harrastuksissa ja shoppailemassa on aikaa keskittyä
      esim. juuri ruuanlaittoon.

    • häntä pystyyn!

      Taidat olla apealla tuulella tai jopa masentunut? Minullakin on rahat vähissä, mutta elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin rahalla ostettavat asiat. Ei ne tee ihmistä onnelliseksi, vaikka ehkä luulet niin. Elämä ei ole täydellistä kenelläkään.

      Minä teen työtä, josta en erityisemmin piittaa, mutta se on minulle arvokas, koska saan siitä palkkaa ja sitä kautta pystyn ruokkimaan lapseni. Ravintolassa mekään emme voi käydä, mutta sitä voi itse opetella tekemään hyvää tai jopa parempaa ruokaa kuin ravintolassa.

      Kummipoika haki töihin roskakuskiksi ja pääsi, vaikkei ollut sen kummempaa ammattikoulutusta. Tytär jakaa mainoksia. Itse olen joskus lisätuloja hankkinut öisin lehtiä jakamalla. Sukulaistyttö on kaupassa töissä. Aika moni lasteni kaveri on hampurilaisravintolassa töissä.

      Monenlaisia töitä on, jos ne vain kelpaavat. Nykyisin tahtoo nuorten ongelmana olla se, että mikään ei kiinnosta tai sitten ne kiinnostavat alat kuten media-ala ja markkinointi, lätkämiljonääri, rokkistara, näyttelijä, eläinlääkäri, ovat niin älyttömän haluttuja, että töitä ei mitenkään riitä kaikille. Silloin joutuu miettimään muita vaihtoehtoja. Valitettavan monilla nuorilla ei ole tarpeeksi tahtoa ja päättäväisyyttä kysellä työpaikkoja ja olla reipas työhaastattelutilanteissa.

      Minä en päässyt haluamaani korkeakouluun. Kävin vain ammattikoulun. Nyt tälläkään alalla ei tahdo riittää töitä, vaan joudun hakeutumaan uudestaan koulun penkille. En minä aio katkeroitua, koska se ei auta yhtään mitään. Maailma muuttuu ja itse on muututtava siinä mukana, koska minä ainakaan en halua elää pelkkien tukien varassa yhteiskunnan armoilla.

      Minäkin ostan vaatteet kirppikseltä, syön itsetekemääni terveellistä ruokaa (olen esim. opetellut tykkäämään puurosta) enkä voi kuin haaveilla esim. uudesta autosta. Sinulla voi kuitenkin olla joskus mahdollisuus saada elämääsi uutta nostetta, jos alat seurustella ja sitä kautta muutatte yhteen.

      • Ei hyvältä tunnu

        Et ymmärtääkseni ymmärätnyt mitä yritin sanoa.


      • summercity
        Ei hyvältä tunnu kirjoitti:

        Et ymmärtääkseni ymmärätnyt mitä yritin sanoa.

        Kyse on pitkälti omasta asenteestasi. Jos jäät surkuttelemaan esim. sitä, että sinulla ei ole varaa uuteen autoon, niin voit toki jäädä märehtimään sitä fiilistä. Sellainen itsesääli ei vaan paranna omaa tilannettasi pätkääkään!

        Sinun pitää päättää, että mitä elämässäsi haluat ja tehdä kaikkesi, että saavutat sen. Jos todella haluat, että elämäsi tärkein asia on rikastuminen keinolla millä hyvänsä, niin kyllä sinä pystyt rikastumaan. Se vaan vaatii ihan hirveästi päättäväisyyttä ja tahtoa. Pelkkä kotona itkeminen ja rikkaiden haukkuminen ei auta asiaa tippaakaan.

        Vaikka tällä palstalla haukutaan paljon rikkaita, niin tiedän työni kautta pari miljonääriä. He jos ketkä ovat todella kovia tekemään työtä. He ovat myös erittäin tarkkoja rahastaan eivätkä tuhlaile sitä sinne ja tänne. He myös vaativat esim. omilta lapsiltaan erinomaisia arvosanoja ja edellyttävät kotitöiden tekemistä ja kasvattavien harrastusten harrastamista jne. Kurinalaisuus ja kannustaminen ovat avainasemassa.

        Päätä mitä haluat ja tee suunnitelma, että miten saavutat sen. Lottovoitosta haaveilu ei ole ratkaisu. Menet opiskelemaan tai töihin. Ole valmis tekemään ikäviäkin ratkaisuja esim. muuttamaan ulkomaille, jos se palvelee tavoitettasi. Mene esim. Norjaan rahakkaisiin töihin ja asu halvimmalla mahdollisella tavalla esim. alivuokralaisena. Sillä tavalla saat pesämunaa, jota voi laittaa poikimaan.


    • Tämmöisiä askareita

      Hyvältä tuntuu!

      Auto on 13v vanha mutta ehjä Toyota. Jos tulot ovat näinkin pienet, niin tyydyn tähän nykyiseen menopeliin. Tarvetta ei tosiaankaan ole vaihtaa kun edes ruostetta ei ole, jota kyllä itsekin ihmettelen. Käytän myös julkistaliikennettä paljon ja polkupyörää. Nämä antaa mukavan kompinaation kun vaihtelee kulkuneuvoa noin parin kuukauden välein. Nyt olen ajanut kevättalvesta asti polkupyörällä ja ajattelin vaihtaa toistaiseksi autoon. Tuntuu ihan uutuuden viehätykseltä! Syksyllä taas linja-autolla ajattelin liikkua.

      Paljon on samoja ajatuksia kuin aikaisemmilla, että kirppareita pitäisi alkaa taas suosimaan. Sieltä saa kuitenkin muutamalla eurolla sen, mikä uutena maksaa paljon.

      Ruokaostoksiin kiinnitän myös paljon aikaa. Kaikki tarjoukset pengotaan ja -30% tuotteet. Kierrän kaikki kauppaliikkeet ja niitä on täällä paljon. Itse ostan siten että jos joku tuote on halpa, niin ostan vaikka en tarvitsisikaan ja laitan pakkaseen/säilöön. Itse olen tyytyväinen ja se on voitto kun ruokalaskut jää minimaaliseksi.

      Vuokra-asunto ei ole ongelma, kun asumiskulut ja asunnon laatu ovat hyvinkin kilpailukykyiset omistus-sellaiseen verrattuna. Näin ei tietenkään kaikilla ole, että asiat olisivat näin hyvin. Ei välttämättä kummallakaan leirillä?

      Tupakki ja päihteet ovat myös pannassa, jos aikoo pienillä rahoilla pärjätä ja säästöönkin saada jotain 100-150€. Tämä on erittäin hyvä asia, jos näistä kahdesta pahasta pääsee edes rahanpuutteen takia eroon.

      Kaikenlaisia projekteja voi olla köyhänäkin! Vain mielikuvitus rajana. Olen siis kohtuu tyytyväinen.

      Aloittajasta vaistoan jotain katkeruutta? Ei kai muuten tulisi nälissään noi kummia kyselemään?

    • tuntuuhan se111

      Tähän voisi lisätä.

      MIltä tuntuu kun sinulla ei koskaan tule olemaan varaa jäädä eläkkeelle?
      Miltä tuntuu kun vuokrat ja ruoka kallistuu kokoajan nopeammin eikä ole kuin pätkätöitä eikä sitäkään aina?
      Miltä tuntuu kun et koskaan saa palkankorotusta, koska seuraavassa pätkätyössä on aina huonompi palkka kun edellisessä?
      Miltä tuntuu kun kaikki rahat menee vuokraan?
      Miltä tuntuu kun jotkut ääliöt jakelee säästöohjeita vaikka on mahdotonta säästää (jos palkka on 800€ ja vuokra 800€ kuussa on mahdotonta säästää paitsi jättämällä vuokra maksamatta)?
      Miltä tuntuu kun sinulle ei kerry eläkettä ollenkaan kun ei ole ollut ikinä kunnollista vakituista duunia?

      Miltä tuntuu kun vanhempasikin ovat työttömiä etkä koskaan ole saanut mitään apua vanhemmiltasi?

      Miltä tuntuu kun et tunne ketään kuka voisi järjestää kunnollisen duunin toisin kuin hyvä osaisissa perheissä?

      Miltä tuntuu kun et ole ikinä päässyt ulkomaan matkalle vaikka kiven heiton päässä olevassa hyväosaisessa perheessä käydään ulkomailla kolme kertaa joka vuosi?

      • mpqsxp

        Jos saat palkkaa 800 €/kk ja vuokrasi on myös tuo 800 niin mars hakemaan toimeentulotukea ja asumistukea.


      • oikeasti2
        mpqsxp kirjoitti:

        Jos saat palkkaa 800 €/kk ja vuokrasi on myös tuo 800 niin mars hakemaan toimeentulotukea ja asumistukea.

        Joo ja samalla joudut toimittamaan kaikki tilitietosi, asuintietosi, palkkatietosi viranomaisille usean kuukauden ajalta ja alistumaan muuhun nöyryyttävänä kyttäykseen, että saat muutaman euron lisää.

        Toki voit olla toimittamattakin, mutta sitten et saa euroakaan.

        Aikoinaan kun hain sossusta apua ei riittänyt se, että näytin verkkopankista kaikki tietoni ne piti vielä tulostaa viranomaisten käyttöön erikseen. Sieltä viranomainen sitten tutki rivi riviltä ai oletkin siirtänyt tässä kuussa 10€ veikkauksen tilille toimitappas mulle sun veikkauksen tunnuksetkin, että voidaan tarkistaa, että sulla ei ole rahaa siellä piillossa.


      • Ei hyvältä tunnu

        Kolmas joka alkaa olemaan hajulla siiä mitä ajoin takaa..Ja tätä hautaan asti =)


      • köyhä

        Heti ensimmäinen kysymys päin persettä. Olen eläkkeellä. Eläke pieni, siksi köyhä. Köyhiä on muitakin kuin työttömiä.


    • yksinäinen aina.

      Ostan joskus uusia vaatteita ja syön mielesäni hyvää ruokaa. Asunnot ja autot ei tee minua onnelliseksi eikä mikään tavara. Sen tuntuu pahalta että en saa naiselta koskaan hyväksyntää ja rakkautta kun olen työtön. Naiset ei halua työtöntä miestä ja rakkaudeton elämä ei tunnu hyvältä. Rikolliset ja murhaajat saa rakkautta ja naiset seurustelee niiden kanssa. Työtön ja rehellinen joka ei tee rikoksia ei saa rakkautta eikä halauksia edes.

      • onni on

        Yksinäisyytesi ei voi johtua työttömyydestä! Ihan varmasti löytyy naisia jotka arvostavat elämässä muuta kuin maallista mammonaa. Hae aktiivisesti kontaktia oikeisiin ihmisiin oikeassa elämässä. Varmasti löydät seuraa kun vain itse olet avoin.


      • yksinäinen aina
        onni on kirjoitti:

        Yksinäisyytesi ei voi johtua työttömyydestä! Ihan varmasti löytyy naisia jotka arvostavat elämässä muuta kuin maallista mammonaa. Hae aktiivisesti kontaktia oikeisiin ihmisiin oikeassa elämässä. Varmasti löydät seuraa kun vain itse olet avoin.

        Olin 11 v vaki duunissa ja olin silloin myös yksinäinen. Tienasin paperitehtaalla 3500 verojen jälkeen käteen ja kuvittelin että joku nainen ottais miehen jolla talous on kunnossa. Sitte paperitehddas meni konkkaan ja musta tuli isompi luuseri.


    • 181

      Ei sillä ole väliä, ostaako uuden vai käytetyn auton.

      Voisin ostaa uuden, mutta ostan "järkevän" käytetyn. Edellinen käytetty maksoi 47'000€.

      Ei kuluttamisen pidä olla mikään itseisarvo.

      Sen ettei kykene ostamaan uutta autoa koskaan, eipitäisi mitenkään angstata, en minäkään angstaa käytetystä autostani.

      Mutta onneksi nuoruudessani ymmärsin että opiskelu kannattaa, lähtökohtani oli rahallisesti olin 17 vuotiaana omillani. Nyt asiat ovat hyvin, eikä minulla ole tarvetta ostaa käyttämätöntä autoa.

      Toisen asuntoni taas ostin aivan uutena, se oli jotenkin kivaa.

    • Voi eikääää!11111

      No mikset mee töihin? HÄHH?????

      • siksi11

        Siksi koska sinun kaltaiset tyhjäntoimittajat on siellä suojatyöpaikoissa tulppana niin kenelläkään ei ole varaa palkataketään kun kaikki rahat menee teikäläisten elättämiseen.

        Luulette vielä olevanne jotain kun hyvää hyvyyttä teidän annettaan päteä suojatöistänne käsin.


    • helwiira

      Miltä tuntuu, kun kuolinvuoteella tajuaa, että koko elämä on mennyt ruikuttamiseen?

      Jos on velliä panna tuulensuojaan ja rasua lämpimiksi, niin hätäkö ihmisen on?

      • Tämä pitää

        "Miltä tuntuu, kun kuolinvuoteella tajuaa, että koko elämä on mennyt ruikuttamiseen?"

        Ei varmaan kivalta mutta sitten kun on kuollut on aivan samantekevää millaisen elämän on elänyt. Sitä kun on kuollut ja pysyy ikuisesti kuolleena. Ei iloja, ei suruja, ei mitään. Ihminen on lakannut olemasta.


    • jooopa jooo...

      Kun, et tule koskaan ostamaan uutta autoa?

      ""90-luvulla luulin etten koskaan köyhänä tule uutta autoa hankkimaan. No terästäydyin jää päätin etten köyhäksi jää ja nytten 8:as uusi auto hankittu vaimolle ja itselle."

      Miltä tuntuu kun asut lopunelämääsi vuokralla?

      "No sekin tuntui toivottomalta mutta lopuksi ostimme 85 m2 rivarin 2002. Vaihtui viime kesänä 215m2 taloon 2000 luvulta."

      Miltä tuntuu kun elämä on kituuttamsita päivästä päivää ihan sinne hautaan asit?

      "On se edelleen kädestä suuhun eläämistä vaikka töissä molemmat ollan. Onhan asuntovelkaakin vaikka vuokralla toki olisi kalliimpaa asua"

      Miltä tuntuu kun kuilu todellisuuden ja ihmisten mielen välissä on niin syvä, ettei sinua oel olemassa edes enää kanssaihmisille?

      "Tuo tunne oli tosiaan 90-luvulla tietyn ajan mutta koska päätin taistella tilannetta vastaan niin eipä enää ole. Monet vain antautuneet asiaan eivätkä osaa hoitaa asiansa"

      Miltä tuntuu kun, et tule koskaan ostamaan uusia vaatteita?

      No ostamatta jääneet v aatteeni on kyllä aikaansaamattomuutta"

      Miltä tuntuu kun syöt lopunelämäääsi ala-arvoista ruokaa

      "Kohtuuruokaa kyllä syödään ja vihannesten kanssa. Välillä ravintolassa"
      (mikä kyllä lyhentää sitä elinkaarta mukavasti)

      Miltä tuntuu käyttää toisen vanhaa ikuisesti?

      "Tuota noin viime aikaiset ostokset kyllä antiikkia (yli 100 v.) taikka uutta. "

      Vaikka nyt asiat kohtuulliset niin ollaan mekin vaimon kanss eletty tosi köyhinä. Eikä ihan vähän aikaa kun ulosóttokin kesti liki 10 vuotta. Rahaa ruokaan oli pahimpina vuosina vähemmän kuin sossun asiakkaalla vaikka olin töissä ja vaimo opiskeli.

    • iuritur

      Asun mielelläni lopun elämääni vuokralla ja autoa en ole koskaan edes halunnut. Joten ei kiinnosta nuo. Niin köyhä en ole etten vaatteita saa. Ja syön monipuolisesti En juo alkoholia, enkä polta.

      Kituuttamistahan tämä elämä on. Se ei kyllä ole kivaa. Sitä tulee olemaan edessä vielä hyvin monia vuosia.

      T:Kuntoutuja

      • Ei hyvältä tunnu

        Vasta kun sinulla on varaa helikopteriin voit todeta halutko helikopterin vai et.
        Sitä ennen se on vain köyhän itsepetosta..Voit sanoa ,että Ferrari on autona surkea..Mutta vasta kun olet sellaisen testannut. Voit sanoa, että et halua omistaa junaa..Mutta vasta kun sinulla on ollut taloudelliset edellytykset omistaa sellainen.
        Ymmärrätkö eroa tosielämällä ja itsepetoksella?

        sitä ennen kaikkia on vain tekosyytä ja selitystä.


      • Tämä pitää
        Ei hyvältä tunnu kirjoitti:

        Vasta kun sinulla on varaa helikopteriin voit todeta halutko helikopterin vai et.
        Sitä ennen se on vain köyhän itsepetosta..Voit sanoa ,että Ferrari on autona surkea..Mutta vasta kun olet sellaisen testannut. Voit sanoa, että et halua omistaa junaa..Mutta vasta kun sinulla on ollut taloudelliset edellytykset omistaa sellainen.
        Ymmärrätkö eroa tosielämällä ja itsepetoksella?

        sitä ennen kaikkia on vain tekosyytä ja selitystä.

        Ei kenelläkään ole varaa kaikkeen, ei edes maailman rikkaimmalla miehellä. Vai että oikein helikopteri ja ferrari pitäisi saada, sekö sinut tekisi onnelliseksi? Lapsellisia haaveita, kun kasvat isoksi niin eiköhän tuollaiset haihatukset lopu.


    • nuukuus kunniaan

      Auton pito tulee niin kalliiksi, että normaalituloisenkin kannattaa harkita kaksi kertaa, onko autolle todellista tarvetta. Uuden auton hinta putoaa huimasti jo matkalla autokaupasta kotiin. Uutta autoa ei kannatakaan ostaa, ellei sitä työn takia välttämättä tarvitse. Silloinhan saa usein kilometrikorvauksia.

      Vuokrarahalla lyhentää mukavasti asuntolainaa. Laskettava on tietysti tarkoin, millaiseen asuntoon on oikeasti varaa.

      Kituuttaminen on varmaankin kamalaa. Nuukailu on mielenkiintoista.

      Jos tuollainen kuilu on olemassa, se johtuu jostakin muusta kuin rahasta. Rahalla ei saa todellisia ystäviä, vaan pelkkiä siipiveikkoja.

      Alennus- ja loppuunmyynneistä saa joskus uusia vaatteita muutamalla eurolla. Kannattaa seurata ilmoituksia.

      Vähälläkin rahalla pystyy valmistamaan kunnon ruokaa. Itse tehty ruoka on yleensä halvinta ja terveellisintä.

      Toisen vanhan käyttäminen on okei jos on kysymys esim. perintöhuonekaluista yms. Toisten vanhoja alusvaatteita, kenkiä yms. en pysytyisi käyttämään. Mieluummin säästän jossakin muussa asiassa tai hankin rahat viraapelihommilla tai vaikka pulloja keräämällä. Siihen on oiva tilaisuus taas vappuna.

      • EI hyvältä tunnu

        Ei nyt ihan mennyt putkeen. Missasit pointin.


    • oiuy

      Miltä tuntuu kun asut lopunelämääsi vuokralla? Ei tarvitse asua lopun elämää vuokralla, koska vuokran hinnalla maksaa omaa asuntoa . Niinhän sitä luulis mutta mitään asumistukea ei saa ja ei toimeentulotukea asunnon lainoihin. Tuetaan vaan rikkaita vuokranmaksun muodossa. Rikkaille sopii erittäin hyvin että köyhä tekee töitä euron tuntipalkalla. Nyt ollaan jo samassa tilanteessa kun1900 luvun alussa, silloinhan enemmistö Suomalaisista oli rikkaiden kartanoiden palveluksessa. Asuttiin kartanon mailla maksetiin kallista vuokraa ruualla ja maksettiin vuokravelkaa taxvärkeillä. Tehtaissakin oli ihan sama juttu, pienellä palkalla ja isommat firmat ,niillä oli asunto tarjota. Lopulta köyhät sai tarpeekseen ja alottivat kansalaiskapinan. Nykyään köyhällä ei ole varaa käydä edes lääkärissä ,joka työssäkäyvillä on ilmainen , eikä ole varaa syödä lääkkeitä vaikka lääkäri määräisikin.

      • Mites on

        Eikös reseptilääkkeisiin saa sossusta maksusitoumuksen??


    • tuntuuhyvältä

      olen ostanut taloni 'käytettynä' mutta tehnyt itse siitä 'uuden''-veroisen ja haluamanilaisen... 3 kertaa olen uuden auton ostanut... kaikki kamppeet ja romppeet on uutena hankittu... tauluja olen tosin kirpparilta 'käytettynäkin' ostanut....enää en uutta autoa, enkä käytettyäkään osta, nykyinen riittää ninkauan kuin autoa tarvin ja omat kilometrit takaa kunnon.Rättejä ostan kun mieleinen kohdalle osuu, viimekesänä ei ainutkaan miellyttänyt, nyt on jo useita.
      Taloni voin myydä kun tarpeeksi vanhaksi tullaan ja siitä saa niin paljon kuitenkin jotta vuokralla asuu sitten vaikka toisen elämän mitan tai käyttää omiin hyvänäpitoihin.
      Eineksiä ei käytetä, itse tehden paras laatu ja ei mitään lisäainemättöä.

      • Tämä pitää

        Kaikki ajaa vanhalla autolla. Heti kun auton ajaa autokaupasta ulos on se vanha ja joka päivä vanhenee lisää. Sama koskee kaikkea muutakin, eivät ole kuin hetken uusia, sitten vanhoja.


    • No hätä

      En tarvitse edes käytettyä autoa, Helsingissä julkinen toimii niin hyvin.
      Mieluusti asun vuokralla koska on halpa kaupungin asunto. Tässä voi asua huoletta loppuikänsä.
      Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Joka kuukausi jää 50-100 euroa säästöön, niitä voi käyttää esim. kesällä.
      Minulla on paljon ystäviä, onko aloittajalla?
      Uusia vaatteita ostan jatkuvasti. Juuri tällä viikolla kahdet farkut tarjouksesta yhteensä 50 euroa.
      Kun itse tekee voi syödä hyvää, terveellistä ja edullista ruokaa.

      Aloittaja voisi kertoa ihmeellisestä luxuselämästään, kerro mitä kaikkea siihen kuuluu?

      • yx vain

        Minä taas olen valinnut Helsingissä omistusasumisen. Tosin asuntoni on vanhalla työläisalueella kerrostalossa ja asunnon koko on alle 20 neliötä. Edes suihkua ei ole kodissani. Mutta asumiskulut ovat pienet. Sähkö- ja vakuutusmaksut ovat edulliset. Autoa en tarvitse, koska raitiovaunulla, bussilla tai junalla pääsen tarvittaessa minne haluan. Aika harvoin tarvitsee turvautua taksiin tai vuokra-autoon. Nuuksion kansallispuistoonkin pääsee bussilla, jos haluaa luonnon rauhaa.

        Koska tilat on pienet, niin vaatteita ja muuta maallista mammonaa on tosi vähän. On vapauttavaa, kun ei tarvitse koko ajan omistaa kaikkea mahdollista.

        Koska asuntolainaa on vielä, niin syön edelleen itsetehtyä ruokaa. Kaalikeitot jne ovat halpoja ja terveellisiä. Painokin pysyy kurissa.

        Teen työtä, josta en tykkää yhtään. Saan kuitenkin siitä rahaa, jotta voin maksaa asuntoni. Ehkä jossakin vaiheessa velattomana ostan maaseudulta omakotitalon kaukana kaupungeista.


      • Anna palaa
        yx vain kirjoitti:

        Minä taas olen valinnut Helsingissä omistusasumisen. Tosin asuntoni on vanhalla työläisalueella kerrostalossa ja asunnon koko on alle 20 neliötä. Edes suihkua ei ole kodissani. Mutta asumiskulut ovat pienet. Sähkö- ja vakuutusmaksut ovat edulliset. Autoa en tarvitse, koska raitiovaunulla, bussilla tai junalla pääsen tarvittaessa minne haluan. Aika harvoin tarvitsee turvautua taksiin tai vuokra-autoon. Nuuksion kansallispuistoonkin pääsee bussilla, jos haluaa luonnon rauhaa.

        Koska tilat on pienet, niin vaatteita ja muuta maallista mammonaa on tosi vähän. On vapauttavaa, kun ei tarvitse koko ajan omistaa kaikkea mahdollista.

        Koska asuntolainaa on vielä, niin syön edelleen itsetehtyä ruokaa. Kaalikeitot jne ovat halpoja ja terveellisiä. Painokin pysyy kurissa.

        Teen työtä, josta en tykkää yhtään. Saan kuitenkin siitä rahaa, jotta voin maksaa asuntoni. Ehkä jossakin vaiheessa velattomana ostan maaseudulta omakotitalon kaukana kaupungeista.

        "Teen työtä, josta en tykkää yhtään. Saan kuitenkin siitä rahaa, jotta voin maksaa asuntoni. Ehkä jossakin vaiheessa velattomana ostan maaseudulta omakotitalon kaukana kaupungeista."

        Eli elät sitten joskus kaukaisessa tulevaisuudessa maalla omakotitalossa. Tuossa menee elämä hukkaan. Voihan olla että kuolla kupsahdat vaikka huomenna. Elämä on tässä ja nyt, ei sitten "joskus".


      • ........
        yx vain kirjoitti:

        Minä taas olen valinnut Helsingissä omistusasumisen. Tosin asuntoni on vanhalla työläisalueella kerrostalossa ja asunnon koko on alle 20 neliötä. Edes suihkua ei ole kodissani. Mutta asumiskulut ovat pienet. Sähkö- ja vakuutusmaksut ovat edulliset. Autoa en tarvitse, koska raitiovaunulla, bussilla tai junalla pääsen tarvittaessa minne haluan. Aika harvoin tarvitsee turvautua taksiin tai vuokra-autoon. Nuuksion kansallispuistoonkin pääsee bussilla, jos haluaa luonnon rauhaa.

        Koska tilat on pienet, niin vaatteita ja muuta maallista mammonaa on tosi vähän. On vapauttavaa, kun ei tarvitse koko ajan omistaa kaikkea mahdollista.

        Koska asuntolainaa on vielä, niin syön edelleen itsetehtyä ruokaa. Kaalikeitot jne ovat halpoja ja terveellisiä. Painokin pysyy kurissa.

        Teen työtä, josta en tykkää yhtään. Saan kuitenkin siitä rahaa, jotta voin maksaa asuntoni. Ehkä jossakin vaiheessa velattomana ostan maaseudulta omakotitalon kaukana kaupungeista.

        Missä käyt suihkussa?


      • Pitkäaikatyötön
        Anna palaa kirjoitti:

        "Teen työtä, josta en tykkää yhtään. Saan kuitenkin siitä rahaa, jotta voin maksaa asuntoni. Ehkä jossakin vaiheessa velattomana ostan maaseudulta omakotitalon kaukana kaupungeista."

        Eli elät sitten joskus kaukaisessa tulevaisuudessa maalla omakotitalossa. Tuossa menee elämä hukkaan. Voihan olla että kuolla kupsahdat vaikka huomenna. Elämä on tässä ja nyt, ei sitten "joskus".

        Suomalaisessa yhteiskunnassa on hyvin harvinaista, että kuolla kupsahtaa tuosta vain. On tämä sen verran vakaa maa monellakin tavalla ajateltuna. Nimimerkki "yx vain" toimii taloudellisesti järkevästi ja hyvällä todennäköisyydellä nostaa itsensä varsin mukavaan asemaan.

        Pienestä kaupunkiyksiöstä saa myydessä sievoisen summan sitten myöhemmin, ja jos taloudellisesti oikein hyvin käy, siihen voi vaikka ottaa joskus vuokralaisen lottovoitosta unelmoimaan.


      • ei2
        ........ kirjoitti:

        Missä käyt suihkussa?

        Varmaankin työpaikalla. Ei ollut minunkaan ensimmäisessä vuokrakämpässä suihkua. Ei edes lämmintä vettä. Eikä keskusantennia . Tämä siis -80 luvulla.


      • Pitkäaikatyötön
        ei2 kirjoitti:

        Varmaankin työpaikalla. Ei ollut minunkaan ensimmäisessä vuokrakämpässä suihkua. Ei edes lämmintä vettä. Eikä keskusantennia . Tämä siis -80 luvulla.

        Oli meidänkin taloyhtiössä vuoden 2002 putkiremonttiin asti yksiöitä ilman suihkua. Asukkaat saivat kai käyttää yhteissaunan pesuhuonetta muulloinkin kuin saunapäivänä. En ole varma, koska itse en ole käyttänyt saunaamme koskaan, mutta luultavasti näin, koska sauna on lämmitetty vain kerran viikossa.


    • Voi tehdä jotai

      Ei köyhyyteen ole pakko jäädä, asialle voi AINA tehdä jotain.

      Auto ei ole mikään välttämättömyys ja kaikki ajavat käytetyillä autoilla, rikkaat ja hyvin varakkaat ostavat usein autonsa käytettynä ja säästävät siten rahaa.

      Vuokralla asumisen voi helposti lopettaa, hankkimalla oman asunnon. Vuokralla voi tietty asua, mutta vuokran hinnalla maksaa omaakin asuntoa kummasti omaksi, niin sillä vuokralla maksetaankin, mutta jollekin toiselle... Halpoja omistusasuntoja on tarjolla halukkaille runsaasti.

      Ei elämää tarvitse kituuttaa lopun elämää, voi hankkia koulutusta parempiin töihin, muuttaa elämäntapojaan mm. jättämällä tupakan pois. Jos itse ei osaa saada talouttaan kuntoon, on tarjolla talousneuvontaa eri instansseissa.

      Sosiaalisia suhteita kannattaa pitää yllä, ettei syrjäydy. Monien harrastusten kautta pääsee mukaan erilaiseen toimintaan, jossa ei katsota taloudellista asemaa, mm. shakkikerho ja erilaiset yhdistykset.

      Monet ostavat vaatteita kirpputoreilta, ei siinä ole mitään hävettävää. Erilainen ylijäämä kama on kovaa valuuttaa. Alusvaatteita saa sen verran halvalla, että niitä kannattaa ostaa uutena.

      Terveellinen ruoka ei ole kallista, joten ruokailutottukset terveellisyyden mukaan ja rahaa jopa säästyy!!

      • Köyhyys123

        "Ei köyhyyteen ole pakko jäädä, asialle voi AINA tehdä jotain. "

        Entä jos on jo ulosotosso viranomaisten liian pitkien käsittely aikojen takia, jotka rikkovat Suomen perustuslakia, mutta suomessa perustuslainrikkomisesta ei voi saada mitään rangaistusta, koska siitä ei ole säädetty mitään rangaistusta. Viranomaiset voivat vapaasta olla käsittelemättä työttömyysturva hakemusta vaikka vuosia ilman mitään ongelmia.

        Entä jos vanhempasikin ovat työttömiä ja varattomia eivätkä voi auttaa?

        Entä jos sinulla ei ole rahaa edes linja-autolippuun, että voisit matkustaa edes työhaastatteluun, viranomaisten konttoreihin ja niin edelleen miten pääset köyhyydestä?

        Entä jos valtio ja kunnat ovat vuosien ajan jättäneet terveytesi hoitamatta ja sinulla on jo monia terveysongelmia?


      • Voi tehdä jotai
        Köyhyys123 kirjoitti:

        "Ei köyhyyteen ole pakko jäädä, asialle voi AINA tehdä jotain. "

        Entä jos on jo ulosotosso viranomaisten liian pitkien käsittely aikojen takia, jotka rikkovat Suomen perustuslakia, mutta suomessa perustuslainrikkomisesta ei voi saada mitään rangaistusta, koska siitä ei ole säädetty mitään rangaistusta. Viranomaiset voivat vapaasta olla käsittelemättä työttömyysturva hakemusta vaikka vuosia ilman mitään ongelmia.

        Entä jos vanhempasikin ovat työttömiä ja varattomia eivätkä voi auttaa?

        Entä jos sinulla ei ole rahaa edes linja-autolippuun, että voisit matkustaa edes työhaastatteluun, viranomaisten konttoreihin ja niin edelleen miten pääset köyhyydestä?

        Entä jos valtio ja kunnat ovat vuosien ajan jättäneet terveytesi hoitamatta ja sinulla on jo monia terveysongelmia?

        Ensinnäkin ulosotossa olevien saatavien hoitamisesta voi AINA sopia. Lisäksi viranhaltijoiden virheistä voi valittaa, juuri hiljan sai eräskin käräjätuomari sakot liian pitkiksi venyneistä käsittelyajoista http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194892381746/artikkeli/karajatuomarille sakot hovista - kasittelyt venyivat liikaa.html

        Vanhempien työttömyys taikka varattomuus ei ole mikään syy olla samassa tilanteessa heidän kanssaan, eikä monasti vanhempien taustalla ole mitään merkitystä siihen, että miten joku pärjää elämässään. Vaikka usein kotoa opittu malli siirtyykin seuraaville sukupolville, ei sen tarvitse olla aina korreloiva tekijä köyhyyteen.

        Työhaastatteluista voi sopia ja järjen käyttö on sallittua, kavereiden kyydillä on mahdollista mennä pidemmällekin matkalle, sillä yleensä kavereilta löytyy auttamisen halua tälläisissä tilanteissa.

        Valtio ja kunnat huolehtivat terveydestäsi, jopa itse aiheutettujen terveysongelmien hoidossa, kun vain hakee apua. Suomessa ei jätetä ketään kadulle hoitamattomana rahan puutteessa, kuten useissa muissa maissa mm. USA on aika tyly valtio köyhille, joilla ei ole vakuutusta terveyden hoitoon ja sairastumisen varalle.


    • 15156

      itsehän se on terveytensä hoidettava eikä valtio tai kunta...oletko täys'päinenkään....

      • köyhä

        Aijaa?? Kun itsariakaan ei anneta tehdä... Syö tätä lääkettä syö tuota lääkettä. Firmat rikastuu, raha pyörii. En minäkään tässä olisi, jos ei olisi pakolla hoidettu.


    • ei ihmeellistä

      Kun, et tule koskaan ostamaan uutta autoa?
      No ei ole ollut vanhaakaan. Hyvin on ilman autoa tullut toimeen.
      Miltä tuntuu kun asut lopunelämääsi vuokralla?
      Ihan normaalilta, en ole muulla tavalla koskaan elänytkään itsenäistyttyäni kotoa.
      Miltä tuntuu kun elämä on kituuttamsita päivästä päivää ihan sinne hautaan asit?
      Ärsyttää joskus loppukuusta, mutta eiköhän tuhlaaminen lopu vanhemmiten.
      Miltä tuntuu kun kuilu todellisuuden ja ihmisten mielen välissä on niin syvä, ettei sinua oel olemassa edes enää kanssaihmisille?
      Eihän minua ole koskaan ollut olemassa? Mitä nyt oikein ajat takaa? En ymmärrä..
      Miltä tuntuu kun, et tule koskaan ostamaan uusia vaatteita?
      Kyl niitä kirpputorilta löytyy. On jotakin itsekin tehty. Ja joskus kerran vuodessa voi kaupastakin ostaa jotkut ökyhintaiset housut.
      Miltä tuntuu kun syöt lopunelämäääsi ala-arvoista ruokaa
      (mikä kyllä lyhentää sitä elinkaarta mukavasti)
      Eihän kaupasta muuta enää saakaan. Kaikki myrkytetty moneen kertaan.
      Sitäpaitsi, jos joskus löydän jonkun autiotalon jostain korvesta sopivaan hintaan (jos pystyn säästämään jotain) niin viljelen kyllä itselleni sen verran kun jaksan ihan omaa luomu ruokaa.

      Miltä tuntuu käyttää toisen vanhaa ikuisesti?
      Suurin osa mitä omistan on ostettu uutena. Nyt olen köyhä. Ei tässä muiden entisiä käytetä, vaikka rahan kanssa vaikeaa onkin tällä hetkellä. Tosin esim. vaatteet kuluu, jossain vaiheessa kirpparilta uudet juu, mutta ei se miltään erityiseltä tunnu.

    • X-muija

      Kun, et tule koskaan ostamaan uutta autoa?
      En tarvitse autoa ollenkaan, kaikki on 2 km säteellä asunnostani myin auton pois, kun ostin tämän asunnon.

      Miltä tuntuu kun asut lopunelämääsi vuokralla?
      Asun omassa asunnossa, sen myynti arvo on nyt 5x ostoarvonsa.

      Miltä tuntuu kun elämä on kituuttamista päivästä päivää ihan sinne hautaan asti?
      ?
      Mitähän tuo on? Minulla on harrastuksia ystäviä ja tuttavia, aika niin tarkalla, että kaikki on merkattava kalenteriin ja tarkistettava ettei mene tärkeitä asioita päällekkäin. Tosin samalle päivälle en ota useampia menoja.

      Miltä tuntuu kun kuilu todellisuuden ja ihmisten mielen välissä on niin syvä, ettei sinua ole olemassa edes enää kanssaihmisille?
      En ole, edes oman elämäni maailman kaikkeus. Olen hyvin vahvasti olemassa, koska minä tarvitsen ja minua tarvitaan monessa.

      Miltä tuntuu kun, et tule koskaan ostamaan uusia vaatteita?
      En ole vielä koskaan ostanut käytettyä vaatetta, mutta olen teettänyt ompelijalla monia vaateistani.

      Miltä tuntuu kun syöt lopun elämääsi ala-arvoista ruokaa
      (mikä kyllä lyhentää sitä elinkaarta mukavasti)
      Olen kokki koulutukseltani, kaikkiaan 5 vuoden talousalan koulutus, sovellan sitä kuin luonnostaan myös kotiaterioihin ja ruokailuun.

      Miltä tuntuu käyttää toisen vanhaa ikuisesti?
      Toisen vaha? X-mies oli ollut aviossa ja ikävä kyllä totesin samat syyt pätevät yhä, otin eron.

    • Köyhyydestä pääsee

      Esittämiisi seikkoihin voit itse vaikuttaa, niin ettei koko elämää tarvitse viettää köyhyydessä, ellet itse valitse köyhyyttä.

      Työtä ja opiskelua on tarjolla, jos vain haluaa tehdä työtä ja opiskella. Nykyän on helppo lähteä ulkomaille työn perässä, tosin ei se vallan vaikeaa ole ollut koskaan.

      Uusi auto ei ole mikään mahdoton juttu kenellekään Suomessa, jos sellaisen haluaa. Vaan onko järkeä ostaa uutta autoa.

      Omaan asuntoon pääsee nykyisellään varsin helposti asumaan, on eri vaihtoehtoja tarjolla runsaasti. Ihan esimerkkinä, itse rakensin omakotitalon työttömyysaikanani, halpa tontti ja halvat rakennustavarat, työttömällä on aikaa rakentaa. Muutin keskeneräiseen taloon asumaan heti, kun siihen oli mahdollisuus ja säästin asumiskuluissa. Asuin talossa sen aikaa, että sain myydä sen verovapaasti ja rakensin toisen talon samalla systeemillä. Toisen talon myytyäni oli täysin velaton ja asuin omassa talossani.

      Ryhdistäydy!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe