Suhteen lopetus vai seuraava askel?

Väinämöinen123

Olen ollut suhteessa jo lähes neljä vuotta ja en ole niin tarkasti miettinyt suhteen etenemistä - pääasia on ollut, että viihdyn toisen kanssa ja on ollut hauskaa. Kuitenkin neljä vuotta on pitkä aika ja olen saanut, noh, hienovaraisia kommentteja ystäviltäni, perheeltäni ja tyttöystäväni, että ehkä olisi aika ottaa seuraava askel suhteessa.

Tyttöystäväni kyllä sopii minulle hyvin: meillä on samanlaiset kiinnostuksen kohteet, tulemme hyvin toimeen, olemme kumpikin hyvin rationaalisia ihmisiä, meillä on suht samanlaiset elämänarvot jne. Ongelmaksi koituu tämä: en ole varma rakastanko häntä. En ole tuntenut ketään naista kohtaan "rakkautta" ja olen hieman skeptinen, että tapaisin naista joka pystyisi muuttamaan tätä tilannetta. Vuosia sitten seurustelin tytön kanssa jota luulin silloin rakastavani, mutta näin jälkikäteen ajatellen ei se sitä voinut olla. On tietenkin mahdollista, etten vain tiedä mitä rakkaus on, mutta luulisi sen olevan tunne ettei pysty elämään ilman toista ja hänen menettämisensä olisi pahin asia mitä voisi tapahtua.

Uskon kyllä, että jos jatkan suhdetta niin toimisimme hyvänä "tiiminä" ja meillä olisi varmastikin aika vakaa elämä. Mutta onko tuo riittävästi? Kannattaako olla suhteessa mikä järkisyistä kyllä toimii, mutta josta puuttuu rakkaus ja intohimo? Onko tuollainen edes reilua häntä kohtaan?

7

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuntele sydäntäsi

      Oioi, kyllä rakkaus ja intohimo ovat ehdottomasti tärkeitä suhteessa!

      Jos epäröit kannattaako jatkaa suhteessa, niin se on jo varma merkki ettei todellakaan kannata.

      Jos oikeasti mikään iso asia ei ole suhteessa pielessä ja silti harkitset haluatko jatkaa, niin suhteenne on tullut tiensä päähän.

      Rakkautta on myös osata luopua toisesta, jos tietää, että suhteen päättyminen on hänelle ja tietenkin molemmille hyväksi. Aito rakkaus ei kahlitse eikä toisen menettäminen ole paha asia, vaikka toista rakastaisikin sydämensä pohjasta.

    • tunnelukkosi

      Jos et neljässä vuodessa myöskään ole törmännyt kertaakaan neitoon, johon olet äkkirakastunut tai edes kiihkeästi ihastunut, niin..
      luulen että "ongelmasi" vain on rationaalinen, järkeilevä luonteenlaatu. Et rakasta koska olet sinä laimeine tunteinesi. Nyt suvaitsisin tiedustella miten makuukammarissa menee ja millä mielellä tyttö on suhteesi? Jos ei mitään valittamista kummassakaan, haluaisin toivottaa teille molemmille vakaata, järkevää loppuelämää myös perheenisänä ja -äitinä.
      Nykyään filmeissä ja TV:ssä aivopestään ihmiset luulemaan, että tosielämässäkin pitäisi olla intohimoa, suuria tunteita ja temperamentin räiskyntää. Jotkut nyt vaan ovat tasaisempia. Ja tod. näk. tasapainoisempia, noin yhteiskunnan kannalta.

      Sanoisin että rakkauden joko löydät tai olet löytämättä omasta sydämestäsi. Tämän kumppanin kanssa, tai jotenkin muuten. Omia vikoja ei kuitenkaan kannata sälyttää toisen taakaksi. Keskustelun paikka parisuhteessa?

      • Väinämöinen123

        Ensinnäkin: kiitoksia asiallisista vastauksista. Tämä on vähän yllättävää Suomi24:n tapaisessa paikassa.

        Toki ihastumisia on tullut tuon neljän vuoden aikana ja ne ovat myös menneet - luultavasti on ihan normaaliakin parisuhteessa. Minuunkin ovat muutamat naiset ihastuneet ja monia tilaisuuksia pettämiseen olisi ollut, mutta en kestäisi itseäni jos pettäisin jonkun läheisen ihmisen luottamuksen noin pahasti. Yksi sellainen "kiihkeä ihastuminen" oli naispuolisen ystäväni kanssa jossa kumpikin osapuoli oli erittäin ihastunut toisiinsa, mutta lopetin sen kun tajusin, että ennemmin tai myöhemmin tekisimme jotain mitä katuisin. Tosin tunnen, että petin tyttöystävääni tunnetasolla, vaikkei mitään fyysistä pettämistä ehtinyt tapahtuakaan.

        Olen itse aika konservatiivinen seksin suhteen ja kieltämättä, varsinkin suhteen alussa, meidän oli vaikea löytää yhteistä säveltä. Sanoisin, että seksielämämme on hyvin tavallista ja tyydyttävää (kumpikin saa kyllä mitä haluaa), mutta se tuntuu mielestäni ehkä jonkin verran suorittamiselta. Tästä olemme keskustelleet suhteen aikana ja se on muuttunut kyllä parempaan suuntaan. Seksi ei ole itselleni kauhean tärkeä asia, mutta toki se on osa parisuhdetta.

        Tyttöystäväni haaveilee yhteenmuutosta ja yhteisestä tulevaisuudesta joten uskoisin hänen myös haluavansa sitä minun kanssani. Tosin kuten mainitsin niin myös hän on rationaalinen ihminen ja keskustelemme monista asioista enemmän käytännöllisistä syistä kuin tunteellisista. Emme riitele oikeastaan koskaan ja pystymme keskustelemaan asioista ilman, että loukkaamme toisiamme.

        Mutta rakkaus on todellakin monimutkainen asia itselleni. En nuorempana saanut läheisyyttä oikeastaan mistään, edes kotoa, ja välillä tuntuukin, etten sen takia ehtinyt kehittyä täysin aikuiseksi tunneasioissa. Tunnen tyttöystävääni kohtaan kyllä kunnioitusta, kiintymystä ja yhteenkuuluvuutta, mutta toisaalta hän ei kuitenkaan ole herättänyt minussa kauheastikaan romanttisia tuntemuksia. Olen seurustellut useamman tytön kanssa elämäni aikana ja ainoastaan yksi tyttö sai sellaisen tunteen minussa aikaiseksi jota en ole koskaan kokenut. Sen tunti koko kropassa ja sumensi täysin loogisen ajattelun.

        Ehkä kuulostan tekstieni perusteella hyvin kylmältä ja jopa robottimaiselta, mutta tämä ei toki kerro kaikkea minusta tai tyttöystävästäni. Yleensä kirjoittaessani tämä tyyli vain korostuu enemmän kuin oikeassa elämässä.


    • Nuorenhuoli

      Itse ajattelen että rakkautta on monenlaista. Järjestetyt avioliitot tuo onnelisia parisuhteita joten minä katsoisin rauhassa. Vältä hätiköityä päätöstä.

    • PuhuIhminen

      Aluksi pitää sanoa, että ei sinussa ole mitään "vikaa", vaikka varmasti niin joskus ajatteletkin. Ihmisiä on tunne-järki -skaalalla janan jokaiseen kohtaan, eikä mikään niistä ole toistaan oikeampi. Ei todellinen rakkaus ole elokuvien järjen sumentavaa poltetta, vaan enemminkin sellaista lämmintä välittämistä, tieto siitä, että toinen rakastaa ja hyväksyy sinut, ja että voitte yhdessä voittaa elämän haasteet. Rakastaminen on sikäli ongelmallista, että sanotaan, että tunteen kyllä tunnistaa sellaisen osuessa kohdalle, mutta toisaalta rakastamiseen voi myös kasvaa ajan kanssa. Itse näkisin asian ennemminkin niin, että rakkauteen on olemassa monenlaisia teitä ja erilaisia kulkutyylejä.

      Myös seksuaalisuus on hyvin vaihtelevaa. On pareja, joilla ei ole juurikaan hellyyttä tai läheisyyttä, mutta hyvinkin aktiivinen seksielämä. Toisaalta on myös pareja, joilla ei ole lainkaan seksiä, mutta parisuhteessa on välittämistä ja läheisyyttä. Mikäli oma tilanteenne sopii teille molemmille vallan hyvin, ei siinä mitää ongelmaa ole.

      Voisit kokeilla vaikka ajatusleikkiä, jossa kuvailisit omasta mielestäsi täydellisen parisuhteen? Älä ajattele, millainen parisuhteen pitäisi olla, vaan millainen juuri sinun mielestäsi täydellinen setti olisi. Vertaa sitten nykyistä parisuhdettasi tähän mielikuvaan. Yksikään parisuhde ei ole täydellinen - kaikissa riidellään ja kaikissa on omat ikuisuusongelmansa - eli pohdi, onko tämä parisuhde sinulle... riittävä (huono sanavalinta, mutta ymmärrät varmaan). Oman parisuhteensa "pisteyttämisessä" ei sinänsä ole mitään järkeä, mutta itselle täydellisen parisuhteen kuvittelemisella voi saada työkaluja oman parisuhteensa tarkasteluun.

      Mutta itse kysymys kai oli sinun mahdollisuudestasi rakastaa. Epäilit elämänvaiheidesi mahdollisesti vaikuttaneen kykyysi kokea läheisyyttä. Se on hyvinkin mahdollista, ja useinhan tuollaiset tukkeumat tuppaavat tulehtumaan vanhemmiten, mitä varmaankin itsekin osittain pelkäät. Kuulostat kaikin puolin fiksulta ja oman parhaasi ymmärtävältä henkilöltä, joten ehkä sinun kannattaisi käydä näitä tunteita läpi terapeutin kanssa. Parisuhdeterapeuteilla voi käydä myös itsekseen, puimassa omia tuntojaan, ja aihealue on heille varmasti tuttu. Voit ajatella sitä eräänlaisena oman henkisen puolesi koulutuksena, ja joka tapauksessa olisi viisaampaa sijoittaa itseesi nyt, sen sijaan että 20 vuoden päästä huomaisitkin olevasi itsellesi tuntematon ihminen.

      Lopuksi vielä: ehkä voisit puhua asiasta tyttöystäväsi kanssa? Mitkä ovat hänen odotuksensa parisuhteelta ja tunteensa sinua kohtaan? Aihe voi tietenkin olla hyvin räjähdysherkkä, mutta ehkä kahdella rationaaliselle ihmiselle tunteista puhuminen voisi tehdä hyvää?

    • love is...

      ehkä tärkeintä on että sanot tytölle ettet rakasta vaan haluat kumppanuutta ja olla tiimi kunnes löydät jonkun johon ehkä rakastut ja jätät hänet... vai miten se meni? toisen pitää tietää miksi olet suhteessa, että voi itse päättää hukkaako rakkausaikaansa ja toivooko liikoja, älä valehtele tunteistasi hänelle

    • nainen---

      On olemassa mahdollisuus, että jossain vaiheessa elämääsi osuu nainen, joka "tuntuu". Kaikki ihmiset eivät vain herätä meissä mitään tunteita vaikka olisivatkin mukavia ja muuten sopivia.

      Sanoit itsekin, että neljä vuotta on pitkä aika. Jos olisit oikeasti halunnut, olisitte jo muuttaneet yhteen ja edenneet suhteessa.

      Tuollaisen nykyisenkaltaisen suhteen voit saada mielestäni aika monen naisen kanssa. Jos nykyinen naisesi ei ole mitenkään speciaali sinulle, saatat myöhemmin vaikeuksien tullessa eteen miettiä, miksi olettekaan yhdessä kun rakkautta ei ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe