KV huvinekirja kaikille yli 20 hv

Rannikkolaivuri ja M

aluksille, ihan sama purje vai moottori.

Loppuis itkeminen kuka väistää?

Koska moottorivene väistää aina, paitsi jos purjevene on ohittava vene!!

56

446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • byrokratia ei auta

      Niinkuin tuo jotain auttaisikin ...
      Tarviihan autollakin ajokortin, ja törppöjä liikenne täynnä.
      Tuo vesi- tai muu liikennekäytös lähtee asenteista ja tilanteen huomaamisesta. Kumpaankaan ei "paperi" auta, vaan olisi laajempi projekti.
      Hyvä tarkoitus lienee tuon avauksen takana kuitenkin

    • punikin avaus

      Aivan tarpeeksi harmia tuli rekisteröintipakosta ja saa pelätä, että kommarit innostuvat veneitä verottamaan.

    • 4+13

      Luoti päähän jokaiselle väyläkryssijälle, niin tilanne siistiytyy itsestään.

      • analyysi

        Mahtaa ketuttaa luovivat purjeneet, hanki elämä.


      • 4+13
        analyysi kirjoitti:

        Mahtaa ketuttaa luovivat purjeneet, hanki elämä.

        Kyllä. Aivan samalla tavoin kuin vaikkapa jalkakäytävällä vituttavat edessä hortoilevat humalaiset, joiden kulkutavassa ei ole järjen hiventä.


      • Mermies
        4+13 kirjoitti:

        Kyllä. Aivan samalla tavoin kuin vaikkapa jalkakäytävällä vituttavat edessä hortoilevat humalaiset, joiden kulkutavassa ei ole järjen hiventä.

        Purjeveneen kryssimisessä on selvä johdonmukaisuus ja logiikka. On harmi, jos ei kaikille aukene.


      • Raudanluja fakta
        Mermies kirjoitti:

        Purjeveneen kryssimisessä on selvä johdonmukaisuus ja logiikka. On harmi, jos ei kaikille aukene.

        Paskapuhetta. Jos vene on matkalla pisteestä A pisteesen B ja näitä pisteitä yhdistävällä suoralla ei ole väylänmutkaa tms. estessä, joka estää suoraviivaisen etenemisen, niin minkäänlaisessa mutkittelussa ei ole mitään johdonmukaisuutta eikä logiikkaa.


      • madon logiikalla
        Raudanluja fakta kirjoitti:

        Paskapuhetta. Jos vene on matkalla pisteestä A pisteesen B ja näitä pisteitä yhdistävällä suoralla ei ole väylänmutkaa tms. estessä, joka estää suoraviivaisen etenemisen, niin minkäänlaisessa mutkittelussa ei ole mitään johdonmukaisuutta eikä logiikkaa.

        Äärimmäisen yksinkertaisen mielen logiikalla ehkä noin on.


      • ZZZ1
        Raudanluja fakta kirjoitti:

        Paskapuhetta. Jos vene on matkalla pisteestä A pisteesen B ja näitä pisteitä yhdistävällä suoralla ei ole väylänmutkaa tms. estessä, joka estää suoraviivaisen etenemisen, niin minkäänlaisessa mutkittelussa ei ole mitään johdonmukaisuutta eikä logiikkaa.

        Taidat olla moottorivenemiehiä? Moottoriveneellä mennään paikasta A paikkaan B.

        Purkkarilla liikutaan vesillä ja nautitaan olosta. Ei sinne paikkaan B tarvitse edes mennä.


    • kippari2

      Ketjun aloituksessa on virhe.

    • 19+1

      Olisi oikein hyvä keino törsätä lisää verorahoja älyttömyyksiin ja paisuttaa hallintoa.

      Ilman mitään hyötyä kenellekään, paitsi muutamalle uudelle virkamiehelle.

      • Rannikkolaivuri M

        Saataisiin tontut pois vesiliikentstä


    • Ei kv.

      Kannatan koulutusta. Olen nyt itse käynyt kursseja kv. Kirjan saamiseksi ja kirja pitäisi olla kädessä toukokuussa. Merkintälaskut, virta- ja vuorovesilaskut eivät auta tähän asiaan. Siksi minusta riitäisi oikein hyvin että saaristolaivurikurssin sisältö olisi osattava meidän vesillä. Siellä käydään läpi merenkulun säännöt ja perusnavigointi.
      Huomaa että puhuin sisällöstä en itse kurssista.

    • Oppi ei kaada

      Kannatan, myös ketjun aloittaja voisi oppia jotain uutta esimerkiksi kalastusaluksista tai sukellustukialuksista :D

    • vanhakippari

      "Loppuis itkeminen kuka väistää?
      Koska moottorivene väistää aina, paitsi jos purjevene on ohittava vene!! "

      Ei taida korteista olla mitään hyötyä "Rannikkolaivuri ja M" kirjoittajalle.

      Kansainvälisten meriteiden ensimmäisen säännön mukaan kaikkien alusten on kaikin käytettävin keinoin pyrittävä välttämään yhteentörmäys. Eli kaikki väistävät.

      Lisäksi ahtailla kulkuteilla on noudatettava oikeanpuoleista liikennettä, mikäli alus siihen turvallisesti pystyy. Ahtaiksi kulkuteiksi katsotaan kaikki sisäväylät.

      Moottorialuksen on annettava purjeveneelle esteetön kulku, mutta purjealua ei saa toimillaan vaarantaa moottoriveneen turvallista liikkumista.

      Opetelkaa pojat veneilemään myös muut huomioiden. Ei ole mitään etuoikeuksia vaan pikemminkin velvollisuuksia huomioimaan muutkin vesilläliikkujat.

      Ipone ja Ipad veneilijöillä taitaa olla myös Iboat...

      • ppkkpk

        "Lisäksi ahtailla kulkuteilla on noudatettava oikeanpuoleista liikennettä, mikäli alus siihen turvallisesti pystyy. Ahtaiksi kulkuteiksi katsotaan kaikki sisäväylät.
        "

        Väylillä voi kryssiä.

        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030
        "9 sääntö
        Ahtaat kulkuväylät

        a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.
        "

        Tämä sääntö oikeuttaa kryssimisen väylän poikki rannasta rantaan, koska jos vene kryssisi pitkin ulkoreunaa, olisi se vaikeampi väistää.

        "b) Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.

        c) Alus, joka harjoittaa kalastusta, ei saa estää minkään itse ahtaassa kulkuväylässä navigoivan aluksen kulkua.

        d) Alus ei saa ylittää ahdasta kulkuväylää, jos ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Jälkimmäinen alus voi antaa 34 säännön d kappaleessa määrätyn äänimerkin, jos se on epävarma ylittävän aluksen aikeista.
        "

        Luoviva purjevene väistää laivoja, mutta ei huvimoottoriveneitä. Moottoriveneen on helppo väistää.

        "e) 1) Milloin ahtaassa kulkuväylässä ohitus voi tapahtua ainoastaan ohitettavan aluksen ryhdyttyä toimenpiteisiin turvallisen ohituksen varmistamiseksi, ohitusta aikovan aluksen on ilmaistava aikomuksensa antamalla 34 säännön c kappaleen 1 kohdassa määrätty asianmukainen äänimerkki. Ohitettavan aluksen on, jos se suostuu ohitukseen, annettava 34 säännön c kappaleen 2 kohdassa määrätty asianmukainen äänimerkki ja ryhdyttävä toimenpiteisiin turvallisen ohituksen varmistamiseksi. Epäröidessään se voi antaa 34 säännön d kappaleessa määrätyn äänimerkin.
        "

        2) Tämä sääntö ei vapauta ohittavaa alusta 13 säännössä määrätystä velvollisuudesta.

        f) Aluksen, joka lähestyy sellaista ahtaan kulkuväylän mutkaa tai aluetta, missä muita aluksia saattaa olla välissä olevan, näkyvyyttä haittaavan esteen takana, on navigoitava erityisen valppaasti ja varovasti sekä annettava 34 säännön e kappaleessa määrätty asianmukainen äänimerkki.

        g) Jokaisen aluksen on, milloin olosuhteet sen sallivat, vältettävä ankkurointia ahtaassa kulkuväylässä."

        "13 sääntö
        Ohitus

        a) Sen estämättä, mitä tämän osaston säännöissä muutoin on määrätty, jokaisen aluksen, joka ohittaa toista alusta, on väistettävä ohitettavaa alusta.

        b) Alusta on pidettävä ohittavana aluksena, kun se lähestyy toista alusta jostakin suunnasta enemmän kuin 22,5 astetta tämän poikkiviivan perän puolelta di toisin sanoen on sellaisessa asemassa ohitettavaan alukseen nähden, että se yöllä voisi nähdä ainoastaan tämän perävalon mutta ei sen kumpaakaan sivuvaloa.

        c) Jos alus on epävarma siitä, onko se toiseen alukseen nähden ohittava alus, sen on pidettävä itseään ohittavana aluksena ja toimittava sen mukaisesti.

        d) Mikään myöhempi muutos näiden kahden aluksen välisessä suuntimassa ei tee ohittavasta aluksesta alusta, joka näiden sääntöjen tarkoittamassa mielessä leikkaa toisen aluksen suunnan, eikä vapauta sitä velvollisuudesta pysytellä erillään ohittamastaan aluksesta ennen kuin se on lopullisesti ohittanut tämän ja selviytynyt siitä."


      • turvallinen kulku
        ppkkpk kirjoitti:

        "Lisäksi ahtailla kulkuteilla on noudatettava oikeanpuoleista liikennettä, mikäli alus siihen turvallisesti pystyy. Ahtaiksi kulkuteiksi katsotaan kaikki sisäväylät.
        "

        Väylillä voi kryssiä.

        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030
        "9 sääntö
        Ahtaat kulkuväylät

        a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.
        "

        Tämä sääntö oikeuttaa kryssimisen väylän poikki rannasta rantaan, koska jos vene kryssisi pitkin ulkoreunaa, olisi se vaikeampi väistää.

        "b) Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.

        c) Alus, joka harjoittaa kalastusta, ei saa estää minkään itse ahtaassa kulkuväylässä navigoivan aluksen kulkua.

        d) Alus ei saa ylittää ahdasta kulkuväylää, jos ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Jälkimmäinen alus voi antaa 34 säännön d kappaleessa määrätyn äänimerkin, jos se on epävarma ylittävän aluksen aikeista.
        "

        Luoviva purjevene väistää laivoja, mutta ei huvimoottoriveneitä. Moottoriveneen on helppo väistää.

        "e) 1) Milloin ahtaassa kulkuväylässä ohitus voi tapahtua ainoastaan ohitettavan aluksen ryhdyttyä toimenpiteisiin turvallisen ohituksen varmistamiseksi, ohitusta aikovan aluksen on ilmaistava aikomuksensa antamalla 34 säännön c kappaleen 1 kohdassa määrätty asianmukainen äänimerkki. Ohitettavan aluksen on, jos se suostuu ohitukseen, annettava 34 säännön c kappaleen 2 kohdassa määrätty asianmukainen äänimerkki ja ryhdyttävä toimenpiteisiin turvallisen ohituksen varmistamiseksi. Epäröidessään se voi antaa 34 säännön d kappaleessa määrätyn äänimerkin.
        "

        2) Tämä sääntö ei vapauta ohittavaa alusta 13 säännössä määrätystä velvollisuudesta.

        f) Aluksen, joka lähestyy sellaista ahtaan kulkuväylän mutkaa tai aluetta, missä muita aluksia saattaa olla välissä olevan, näkyvyyttä haittaavan esteen takana, on navigoitava erityisen valppaasti ja varovasti sekä annettava 34 säännön e kappaleessa määrätty asianmukainen äänimerkki.

        g) Jokaisen aluksen on, milloin olosuhteet sen sallivat, vältettävä ankkurointia ahtaassa kulkuväylässä."

        "13 sääntö
        Ohitus

        a) Sen estämättä, mitä tämän osaston säännöissä muutoin on määrätty, jokaisen aluksen, joka ohittaa toista alusta, on väistettävä ohitettavaa alusta.

        b) Alusta on pidettävä ohittavana aluksena, kun se lähestyy toista alusta jostakin suunnasta enemmän kuin 22,5 astetta tämän poikkiviivan perän puolelta di toisin sanoen on sellaisessa asemassa ohitettavaan alukseen nähden, että se yöllä voisi nähdä ainoastaan tämän perävalon mutta ei sen kumpaakaan sivuvaloa.

        c) Jos alus on epävarma siitä, onko se toiseen alukseen nähden ohittava alus, sen on pidettävä itseään ohittavana aluksena ja toimittava sen mukaisesti.

        d) Mikään myöhempi muutos näiden kahden aluksen välisessä suuntimassa ei tee ohittavasta aluksesta alusta, joka näiden sääntöjen tarkoittamassa mielessä leikkaa toisen aluksen suunnan, eikä vapauta sitä velvollisuudesta pysytellä erillään ohittamastaan aluksesta ennen kuin se on lopullisesti ohittanut tämän ja selviytynyt siitä."

        Luoviva purjevene ei saa liikkeillään varantaa muiden turvallista kulkua. Tarvittaessa purjeveneen on siirryttävä ajamaan moottorilla ja nostettava kärkikolmio, mikäli se ei kykene turvallisesti muutoin liikkumaan väylällä.

        Eivät purjehtijat ole mitään eritysoikeuksia omaavia veneilijöitä. Kaikkien on liikuttava siten, että siitä on mahdollisimman vähän vaaraa muille kulkijoille.


      • mopotasävaan
        turvallinen kulku kirjoitti:

        Luoviva purjevene ei saa liikkeillään varantaa muiden turvallista kulkua. Tarvittaessa purjeveneen on siirryttävä ajamaan moottorilla ja nostettava kärkikolmio, mikäli se ei kykene turvallisesti muutoin liikkumaan väylällä.

        Eivät purjehtijat ole mitään eritysoikeuksia omaavia veneilijöitä. Kaikkien on liikuttava siten, että siitä on mahdollisimman vähän vaaraa muille kulkijoille.

        "Luoviva purjevene ei saa liikkeillään varantaa muiden turvallista kulkua. "

        Määrittele, milloin purjevene liikkeilllään vaarantaa muiden turvallista kulkua. Ei käy vastaukseksi, ettei osaa arvoida mihin 6 solmua kulkeva suuri valkoinen kolmio menee.

        Laki ei määrittele, joten väylillä saa luovia.


      • 106
        mopotasävaan kirjoitti:

        "Luoviva purjevene ei saa liikkeillään varantaa muiden turvallista kulkua. "

        Määrittele, milloin purjevene liikkeilllään vaarantaa muiden turvallista kulkua. Ei käy vastaukseksi, ettei osaa arvoida mihin 6 solmua kulkeva suuri valkoinen kolmio menee.

        Laki ei määrittele, joten väylillä saa luovia.

        "Määrittele, milloin purjevene liikkeilllään vaarantaa muiden turvallista kulkua"

        Aina. Koska se liikkeet eivät ole johdonmukaisia ja järkeviä. Johdonmukaista ja järkevää on suoraviivainen eteneminen kohti määränpäätä. Piste.


      • faktaa sulle
        turvallinen kulku kirjoitti:

        Luoviva purjevene ei saa liikkeillään varantaa muiden turvallista kulkua. Tarvittaessa purjeveneen on siirryttävä ajamaan moottorilla ja nostettava kärkikolmio, mikäli se ei kykene turvallisesti muutoin liikkumaan väylällä.

        Eivät purjehtijat ole mitään eritysoikeuksia omaavia veneilijöitä. Kaikkien on liikuttava siten, että siitä on mahdollisimman vähän vaaraa muille kulkijoille.

        Kärkikolmiot kuuluu tieliikenteeseen, vesiliikenteen säännöissä sellaisia ei ole eikä tule.


      • rr3r3
        106 kirjoitti:

        "Määrittele, milloin purjevene liikkeilllään vaarantaa muiden turvallista kulkua"

        Aina. Koska se liikkeet eivät ole johdonmukaisia ja järkeviä. Johdonmukaista ja järkevää on suoraviivainen eteneminen kohti määränpäätä. Piste.

        "Aina. Koska se liikkeet eivät ole johdonmukaisia ja järkeviä. Johdonmukaista ja järkevää on suoraviivainen eteneminen kohti määränpäätä."

        Älä nyt viitsi olla tuollainen.

        "7 sääntö
        Yhteentörmäämisen vaara

        1) yhteentörmäämisen vaaran katsotaan olevan olemassa, jollei kompassisuuntima lähestyvään alukseen huomattavasti muutu"

        Luovivan purjeveneen suuntima muuttuu koko ajan verrattuna suoraan tuuleen kulkevaan -> ei ole yhteentörmäys vaaraa

        "17 sääntö
        Sen aluksen toimenpiteet, joka ei ole väistämisvelvollinen

        a) 1) Milloin toinen kahdesta aluksesta on velvollinen väistämään, on toisen pidettävä suuntansa ja nopeutensa."

        Noin luoviva purjevenekin tekee.


      • mene optikolle
        faktaa sulle kirjoitti:

        Kärkikolmiot kuuluu tieliikenteeseen, vesiliikenteen säännöissä sellaisia ei ole eikä tule.

        jos ei erota purjekolmiota kärkikolmiosta.


      • Bossu
        turvallinen kulku kirjoitti:

        Luoviva purjevene ei saa liikkeillään varantaa muiden turvallista kulkua. Tarvittaessa purjeveneen on siirryttävä ajamaan moottorilla ja nostettava kärkikolmio, mikäli se ei kykene turvallisesti muutoin liikkumaan väylällä.

        Eivät purjehtijat ole mitään eritysoikeuksia omaavia veneilijöitä. Kaikkien on liikuttava siten, että siitä on mahdollisimman vähän vaaraa muille kulkijoille.

        Eduskunnassa on oltu huolissaan jatkuvista epäilyistä purjeveneiden oikeuteen luovia. Tietojeni mukaan kohta hallitus esittääkin lakia, jossa tasapuolisesti moottoriveneetkin joutuvat luovimaan, ja näin riitely saadaan loppumaan. Moottoriveneiltä kielletään ajo lähemmäs kuin 45 astetta tuulesta. Ahtaille väylille tulee poikkeus, mutta silloin moottoriveneiden pitää myös kyetä nostamaan jonkinlainen purje lepattamaan, mikä on purjeveneissäkin käytåntönä. Ahtaan väylän määritelmä tunnustetaan epäselväksi, ja se ratkaistaankin tapauskohtaisesti suomi24-palstalla. Jos ei ole nettiyhteydet kunnossa, on turvallisinta jatkaa luovimista, kunnes kännykkää löytää kentän.


      • hohhoijaajo
        ppkkpk kirjoitti:

        "Lisäksi ahtailla kulkuteilla on noudatettava oikeanpuoleista liikennettä, mikäli alus siihen turvallisesti pystyy. Ahtaiksi kulkuteiksi katsotaan kaikki sisäväylät.
        "

        Väylillä voi kryssiä.

        http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030
        "9 sääntö
        Ahtaat kulkuväylät

        a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella.
        "

        Tämä sääntö oikeuttaa kryssimisen väylän poikki rannasta rantaan, koska jos vene kryssisi pitkin ulkoreunaa, olisi se vaikeampi väistää.

        "b) Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.

        c) Alus, joka harjoittaa kalastusta, ei saa estää minkään itse ahtaassa kulkuväylässä navigoivan aluksen kulkua.

        d) Alus ei saa ylittää ahdasta kulkuväylää, jos ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Jälkimmäinen alus voi antaa 34 säännön d kappaleessa määrätyn äänimerkin, jos se on epävarma ylittävän aluksen aikeista.
        "

        Luoviva purjevene väistää laivoja, mutta ei huvimoottoriveneitä. Moottoriveneen on helppo väistää.

        "e) 1) Milloin ahtaassa kulkuväylässä ohitus voi tapahtua ainoastaan ohitettavan aluksen ryhdyttyä toimenpiteisiin turvallisen ohituksen varmistamiseksi, ohitusta aikovan aluksen on ilmaistava aikomuksensa antamalla 34 säännön c kappaleen 1 kohdassa määrätty asianmukainen äänimerkki. Ohitettavan aluksen on, jos se suostuu ohitukseen, annettava 34 säännön c kappaleen 2 kohdassa määrätty asianmukainen äänimerkki ja ryhdyttävä toimenpiteisiin turvallisen ohituksen varmistamiseksi. Epäröidessään se voi antaa 34 säännön d kappaleessa määrätyn äänimerkin.
        "

        2) Tämä sääntö ei vapauta ohittavaa alusta 13 säännössä määrätystä velvollisuudesta.

        f) Aluksen, joka lähestyy sellaista ahtaan kulkuväylän mutkaa tai aluetta, missä muita aluksia saattaa olla välissä olevan, näkyvyyttä haittaavan esteen takana, on navigoitava erityisen valppaasti ja varovasti sekä annettava 34 säännön e kappaleessa määrätty asianmukainen äänimerkki.

        g) Jokaisen aluksen on, milloin olosuhteet sen sallivat, vältettävä ankkurointia ahtaassa kulkuväylässä."

        "13 sääntö
        Ohitus

        a) Sen estämättä, mitä tämän osaston säännöissä muutoin on määrätty, jokaisen aluksen, joka ohittaa toista alusta, on väistettävä ohitettavaa alusta.

        b) Alusta on pidettävä ohittavana aluksena, kun se lähestyy toista alusta jostakin suunnasta enemmän kuin 22,5 astetta tämän poikkiviivan perän puolelta di toisin sanoen on sellaisessa asemassa ohitettavaan alukseen nähden, että se yöllä voisi nähdä ainoastaan tämän perävalon mutta ei sen kumpaakaan sivuvaloa.

        c) Jos alus on epävarma siitä, onko se toiseen alukseen nähden ohittava alus, sen on pidettävä itseään ohittavana aluksena ja toimittava sen mukaisesti.

        d) Mikään myöhempi muutos näiden kahden aluksen välisessä suuntimassa ei tee ohittavasta aluksesta alusta, joka näiden sääntöjen tarkoittamassa mielessä leikkaa toisen aluksen suunnan, eikä vapauta sitä velvollisuudesta pysytellä erillään ohittamastaan aluksesta ennen kuin se on lopullisesti ohittanut tämän ja selviytynyt siitä."

        Tämä on taas tätä juupas eipäs väittelyä, mutta miten tämä tekee ahtaillailla kulkuväylillä rannasta rantaan kryssimisestä sallitumpaa?

        "a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella."

        Ja jos väylällä on paljon muuta liikennettä:

        "a) 1) Milloin toinen kahdesta aluksesta on velvollinen väistämään, on toisen pidettävä suuntansa ja nopeutensa."


      • gdgsbd
        hohhoijaajo kirjoitti:

        Tämä on taas tätä juupas eipäs väittelyä, mutta miten tämä tekee ahtaillailla kulkuväylillä rannasta rantaan kryssimisestä sallitumpaa?

        "a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista ja käytännössä mahdollista sitä kulkuväylän ulkoreunaa, joka on aluksen oikealla puolella."

        Ja jos väylällä on paljon muuta liikennettä:

        "a) 1) Milloin toinen kahdesta aluksesta on velvollinen väistämään, on toisen pidettävä suuntansa ja nopeutensa."

        "Tämä on taas tätä juupas eipäs väittelyä, mutta miten tämä tekee ahtaillailla kulkuväylillä rannasta rantaan kryssimisestä sallitumpaa?"

        Se on väistäjälle helpompaa siis turvalisempaa kuin jos vene luovisi väylän oikeassa reunassa käännöksiä koko ajan tehden.

        "a) Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on pysyttävä niin lähellä kuin on turvallista"


      • RannikkoIaivuri
        106 kirjoitti:

        "Määrittele, milloin purjevene liikkeilllään vaarantaa muiden turvallista kulkua"

        Aina. Koska se liikkeet eivät ole johdonmukaisia ja järkeviä. Johdonmukaista ja järkevää on suoraviivainen eteneminen kohti määränpäätä. Piste.

        Mä todella toivon, että sulla ei ole venettä. Minkäänlaista!


    • riittää

      Lisäksi väistettävän aluksen pitää säilyttää suunta ja nopeus (ei siis ainoastaan ohitettavan)

    • Pelisilmää

      Ahtaissa väylissä purjevene saa mennä vaikka silmät kiinni, mutta moottoriveneen on pakko aina väistää oikealta.

      Siksi yhteispelin kannalta onkin järkevä antaa siihen mahdollisuus.

      • silmää juuri

        Moottoriveneen ei ole mikään pakko väistää oikealta. Järkevääkin se on vain joka toinen kerta.


      • Pelisilmää vaan
        silmää juuri kirjoitti:

        Moottoriveneen ei ole mikään pakko väistää oikealta. Järkevääkin se on vain joka toinen kerta.

        Ahtaassa väylässä on pakko, muualla ei. Sitähän tässä oli kyse.
        Jos aluksen on pysyttävä niin lähellä oikeaa laitaa, kuin mahdolista, se ei voi väistää muualle.

        Toisaalta, kun kaikki tietää mihin suuntaan väistetään, se ei ole kenellekään ongelma ja yhteispeli sujuu (yhtä kirjoittajaa lukuunottamatta, mutta sillä onkin vaikeaa). On paljon helpompi kulkea vesillä, kun tietää etukäteen, miten muut väistävät, vai mitä?


      • käytä sitä silmää
        Pelisilmää vaan kirjoitti:

        Ahtaassa väylässä on pakko, muualla ei. Sitähän tässä oli kyse.
        Jos aluksen on pysyttävä niin lähellä oikeaa laitaa, kuin mahdolista, se ei voi väistää muualle.

        Toisaalta, kun kaikki tietää mihin suuntaan väistetään, se ei ole kenellekään ongelma ja yhteispeli sujuu (yhtä kirjoittajaa lukuunottamatta, mutta sillä onkin vaikeaa). On paljon helpompi kulkea vesillä, kun tietää etukäteen, miten muut väistävät, vai mitä?

        Eipä ole sellaista sääntöä. Yleissääntönä on hyvä väistää purjevenettä perän takaa. Oikealle väistäminen on mainittu säännöissä ainoastaan kahden vastakkaista kulkusuuntaa kohtaavan konealuksen tapauksessa. Hölmö ei tarvitse olla, kun ei kerran ole pakko.


    • Nettikarhulle

      Älkää nyt jumauta mussuttako motskarimieht, onhan teillä pakki veneessä!

      • Aina on yksi

        Aina löytyy joku, joka ihan periaatteessa tekee kiusaa muille. Ei ainakaan tarvitse ihmetellä, mistä joku ryhmä saa huonon maineen...


      • Kuumakalle

        Aika herkillä tuntuu jotkut olevan.
        Lukevat kirjoituksesta ihan omia asioitaan. Ei ennusta hyvää purjehduskesää hänelle itselleen eikä varmasti lähiympäristöllekään.

        Toivottavasti ei tarvitse ikinä olla tuollaisen kuumakallen lähellä. Olisko vaimo jättänyt ja töistä sanottu ettei tartte enää tulla? Muuten on vaikea käsittää tuollaista primitiibvireaktiota.


    • Hyvä vaan se on

      Kun täällä on niin viisaita ihmisiä, niin voisiko joku niistä fiksuista selittää, mitä haittaa kenellekään on siitä, jos joku moottorivene on ihan väylän oikeassa reunassa ja jättää koko muun väylän muiden käyttöön?

      Ei kai mikään pakota ehdoin tahdoin ohjaamaan sitä kohti, kun muualla on tilaa yllin kyllin?

      • en kiusaa itseäni

        En minä ainakaan valitse kurssia niin, että pakotan toisen väistämään. Jos se ei ole kiellettyä, niin se on ainakin hyvän merimiestavan vastaista.

        Voisi olla myös vaikea selittää, millä tavalla on tehnyt kaiken mahdollisen onnettomuuden välttämiseksi, jos on tietoisesti valinnut törmäyskurssin, jos toinen ei väistä :D

        Ennakointi on merimiestaitoa. sujuvuus merimiestapaa.


    • CAT 3208

      Autolla ajamiseen yleisillä teillä on laissa määrätty ajokortti pakolliseksi. Keskustelupalstat tulvii vääntämisestä, kumpi väistää risteyksessä. Polkupyörä vai auto, ei ensinkään selvää. Sama itkeminen jatkuisi, purje- vai mootorivenekö väistäääää...........

      • ei kaikille

        Onneksi laki on selvä, siis niille, jotka osaavat lukea ja ymmärtävät lukemansa...


    • Rannikkolaivuri M

      Autonkin on annettava tilaa suojatiellä kulkevalle jalankulkijalle, ja motskariveneen purjealukselle!

      Ei pitäis olla kovin vaikeeta kässätä, jos on aivot annettu!

    • Seglargubbe

      Säännön käsittäminen (= esim. liikennesääntö) ei varmasti ole kenellekään lukutaitoiselle ylivoimaista, mutta säännön noudattaminen ei silti (koskaan!) ole minkäänlaisessa vähänkään isommassa ihmispopulaatiossa mikään sataprosenttinen ehdottomuus.

      Vaikea uskoa, että kukaan ajokortin saanut ei tietäisi esim. että vilkkua tulee käyttää aina kaistaa vaihdettaessa, tai että kärkikolmio tarkoittaa väistämisvelvollisuutta. Kuitenkin, valitettavasti, noita sääntöjä näkee päivittäin rikottavan liikenteessä. Vieläpä nykyään enemmän kuin ennen. Tälle viimeksi mainitulle on varmasti inhimilliset syynsä, mutta ei se sitä silti hyväksyttäväksi tee.

      Olen itse suorittanut laivuritutkinnot (plus muutaman muunkin, ammattipuolen tutkinnon) ja opetankin vielä navigointikursseilla, mutta en silti usko pelkän veneilyajokortin poistavan vesiliikenteen ongelmia. Kuten ei auton ajokorttikaan poistanut tieliikenteen ongelmia. Silti esim. pyöräilijät (jotka liikkuvat yleisillä teillä) tuntevat ja myös noudattavat vielä selkeästi huonommin liikennesääntöjä kuin autoilijat. Jotain hyötyä ajokortista ja tutkinnoista siis kiistatta on. Toki ne vaativat myös ylläpitoa ja päivittämistä toisinaan. Sitä minkä on kerran oppinut, ei välttämättä muista koko ikäänsä. Itsen asiassa muistamme vain murto-osan siitä minkä joskus olemme tenttineet.

      Kyllä tärkeintä kaikesta on oikea asenne. Jos muistamme noudattaa hyvää merimiestapaa ja kunnioittaa toisia vesilläliikkujia, sekä toimia aina sen eteen, ettei onnettomuuksia tulisi, vaikka virheeseen syypää olisikin joku toinen, niin uskon, että moni ihminen säilyisi hengissä ja vielä useampi nautttisi enemmän veneilystä. Veneily edustaa useimmille vapaa-ajanviettoa ja onhan se äärimmäisen surullista, jos emme osaa relata edes lomillamme. Eikö?

      • ei noin

        Ajokortin aikoinaan hankkineena tiedän ettei kärkikolmiolla ole mitään vaikutusta silloin kun samassa risteyksessä on liikennevalot toiminnassa. Se ei siis siinä tilanteessa kerro väistämisvelvollisuudesta mitään.
        Vesillä liikkujilla tällaisetkin itsestäänselvyydet tuntuvat tämän foorumin viestien perusteella tuottavan vaikeuksia.


      • Liioitellaanko taas

        Mistä löytyisi tilastot siitä, kuinka monta kolaria tai kuolonuhria on Suomessa tapahtunut viimeisen 10 vuoden aika, tilanteessa jossa kaksi venettä on törmännyt toisiinsa ja jossa toinen on enenmmän tai vähemmän rikkonut lakia?


      • Seglargubben igen...
        ei noin kirjoitti:

        Ajokortin aikoinaan hankkineena tiedän ettei kärkikolmiolla ole mitään vaikutusta silloin kun samassa risteyksessä on liikennevalot toiminnassa. Se ei siis siinä tilanteessa kerro väistämisvelvollisuudesta mitään.
        Vesillä liikkujilla tällaisetkin itsestäänselvyydet tuntuvat tämän foorumin viestien perusteella tuottavan vaikeuksia.

        Jos (nimim. "ei noin") viitasit minun viestiini, niin sanoin, että kärkikolmio tarkoittaa väistämisvelvollisuutta. Ja sitä se edelleen tarkoittaa. Poikkeustapaukset ovat asia erikseen. En katsonut aiheelliseksi laittaa tähän suoraa ja täydellistä sitaattia tieliikennelain liikennesääntöjen risteysajosäännöistä. Sinulle vihjeeksi: luetun ymmärtäminenkin on taito sinällään:-)

        No, ehkä halusit vain olla nokkela. Suotakoon se.

        Asian ydin oli kuitenkin se, että mikään kortti veneilijöille ei takaa sääntöjen noudattamista, eikä edes niiden täydellistä tuntemista. Toki veneilyajokorttia, tai millä nimellä sitä halutaankaan kutsua, voidaan harkita, mutta sen ei pitäisi olla vain valtiolle epäsuora keino rahastaa veneilijöitä lisää. Jos sillä halutaan turvallisuutta lisätä, niin OK, mutta se tulisi sitten uloittaa sinne missä valtaosa onnettomuuksista tapahtuu. Järvialuille pieniin paatteihin. Ei kovin todennäköistä, että tätä tapahtuu. Mökkiläisten varpaille ei politikot uskalla tallata. Se olisi poliittinen itsemurha. Veneilijöitä on turvallisempaa kiusata.


    • huvine

      kirija sulusulle... ok

      • Liikennetilasto

        Kurssittamisesta voi olla kuitenkin jotain apua.
        Luin jostain, että 2/3 pyöräilijöistä ja 3/4 purjeveneilijöistä ei tunne väistämissääntöjä.

        Valitettavasti molemmat tulkitsevat säännöt niin, että heitä väistetään tilanteissa, joissa heillä on väistämisvelvollisuus.


      • t34t
        Liikennetilasto kirjoitti:

        Kurssittamisesta voi olla kuitenkin jotain apua.
        Luin jostain, että 2/3 pyöräilijöistä ja 3/4 purjeveneilijöistä ei tunne väistämissääntöjä.

        Valitettavasti molemmat tulkitsevat säännöt niin, että heitä väistetään tilanteissa, joissa heillä on väistämisvelvollisuus.

        "Luin jostain, että 2/3 pyöräilijöistä ja 3/4 purjeveneilijöistä ei tunne väistämissääntöjä. "

        Tuosta voi pääteellä, että lukija kulkee pääosin autolla ja moottoriveneellä. Moni autoilija ja moottoriveneilijä ei välitä lihasvoimilla kulkevista pätkän vertaa.

        http://yle.fi/uutiset/huomioliivikaan_ei_auttanut_pyorailijaa_-_autoilija_ajoi_paalle/6824074

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Moottorivene ajoi purjeveneen päälle Saaristomerellä/1135247236732


      • Q12
        Liikennetilasto kirjoitti:

        Kurssittamisesta voi olla kuitenkin jotain apua.
        Luin jostain, että 2/3 pyöräilijöistä ja 3/4 purjeveneilijöistä ei tunne väistämissääntöjä.

        Valitettavasti molemmat tulkitsevat säännöt niin, että heitä väistetään tilanteissa, joissa heillä on väistämisvelvollisuus.

        Minäkin luin jostain, että 5/6 moottoriveneilijöidtä ovat tiukkapipoja. Muutumkohan minäkin sellaiseksi, kun ajan purkkaria moottorilla:)


      • :D!
        Q12 kirjoitti:

        Minäkin luin jostain, että 5/6 moottoriveneilijöidtä ovat tiukkapipoja. Muutumkohan minäkin sellaiseksi, kun ajan purkkaria moottorilla:)

        :D

        Tais osua pahasti


      • Jäitä hattuun
        t34t kirjoitti:

        "Luin jostain, että 2/3 pyöräilijöistä ja 3/4 purjeveneilijöistä ei tunne väistämissääntöjä. "

        Tuosta voi pääteellä, että lukija kulkee pääosin autolla ja moottoriveneellä. Moni autoilija ja moottoriveneilijä ei välitä lihasvoimilla kulkevista pätkän vertaa.

        http://yle.fi/uutiset/huomioliivikaan_ei_auttanut_pyorailijaa_-_autoilija_ajoi_paalle/6824074

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Moottorivene ajoi purjeveneen päälle Saaristomerellä/1135247236732

        Olisiko kuitenkin niin, että polkupyöräilijöiden kohdalla säännöt ovat muuttuneet ja on paljon niitä, joita tieto ei ole koskaan saavuttanut.

        Purjehtijoiden osalta ei kannata hurskastella. Eikö se ole aika lähellä 3/4 viesteistä, joissa sanotaa, että moottorivene väistää aina purjevenettä?

        Varmaankin tuo sääntö pätee 99% tapauksista, mutta tutkimuksessa testattiinkin sääntöjen tuntemusta ei sitä, kuinka yleisiä eri tilanteet ovat.


      • ge2rg
        Jäitä hattuun kirjoitti:

        Olisiko kuitenkin niin, että polkupyöräilijöiden kohdalla säännöt ovat muuttuneet ja on paljon niitä, joita tieto ei ole koskaan saavuttanut.

        Purjehtijoiden osalta ei kannata hurskastella. Eikö se ole aika lähellä 3/4 viesteistä, joissa sanotaa, että moottorivene väistää aina purjevenettä?

        Varmaankin tuo sääntö pätee 99% tapauksista, mutta tutkimuksessa testattiinkin sääntöjen tuntemusta ei sitä, kuinka yleisiä eri tilanteet ovat.

        " moottorivene väistää aina purjevenettä? "

        Käytännössä moottorivene väistää aina purjevenettä, ongelmia ilmenee yleensä purjevenettä nopeampien moottoriveneiden kanssa.

        Meillä on nopea purjevene, joten 6-7 solmua kulkevia fiskareita on tullut väisteltyä ohi mentäessä.


      • toisaalta
        ge2rg kirjoitti:

        " moottorivene väistää aina purjevenettä? "

        Käytännössä moottorivene väistää aina purjevenettä, ongelmia ilmenee yleensä purjevenettä nopeampien moottoriveneiden kanssa.

        Meillä on nopea purjevene, joten 6-7 solmua kulkevia fiskareita on tullut väisteltyä ohi mentäessä.

        Näinhän se yleensä on.
        Tosin laki ei tunne moottoriveneitä vaan niputtaa kaikki konevoimalla kulkeviksi aluksiksi. Jos päässä on mielikuva siitä tavallisesta moottorivenekohtaamisesta, ei tule ajetelleeksi vaikkapa Kustaanmiekassa vastaan tulevaa ruotsinlaivaa.

        Se ei tietenkään tarkoita sitä, ettei ymmärtäisi antaa laivalle tilaa, mutta sääntötuntemuksesta ei saa pisteitä jos ei mieti eri tilanteita.


      • 0oj
        toisaalta kirjoitti:

        Näinhän se yleensä on.
        Tosin laki ei tunne moottoriveneitä vaan niputtaa kaikki konevoimalla kulkeviksi aluksiksi. Jos päässä on mielikuva siitä tavallisesta moottorivenekohtaamisesta, ei tule ajetelleeksi vaikkapa Kustaanmiekassa vastaan tulevaa ruotsinlaivaa.

        Se ei tietenkään tarkoita sitä, ettei ymmärtäisi antaa laivalle tilaa, mutta sääntötuntemuksesta ei saa pisteitä jos ei mieti eri tilanteita.

        "Tosin laki ei tunne moottoriveneitä vaan niputtaa kaikki konevoimalla kulkeviksi aluksiksi"

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vene
        "
        Vene on vedessä kulkeva alus, joka on laivaa pienempi. Laivan ja veneen erosta ei tiettävästi ole virallista määritelmää, mutta erään näkemyksen mukaan pituudeltaan yli 24-metrisiä aluksia voidaan pitää laivoina, koska niiden kuljettamiseen vaaditaan Suomessa tutkinto.
        "


    • Periaatteessa kannatan jonkinlaista koulutusta veneilijöille. Mikä se paperi tai ajokortti sitten onkaan, niin kertoo se ainakin sen, että perustieodot on kuljettajan hallussa.

      Vaikeaa on päättää kenellä tuollainen paperi pitäisi olla. Pidän kohtuuttomana, että järvellä verkkojaan kokeva vaari sellaisen joutuisi hommaamaan. Yhtä kohtuutonta on se kun teinipoika pieneesä simassa ajelee papan muskeliveneellä kavereidensa kanssa.

      Tuo kansainvälinen kuljettajankirja on isotöinen ja ehkä liian iso vaiva ihan kotivesien kippareile. Toisaalta se voi maksaa itsensä ja sen hommaamisen vaivan takaisin jo ensimmäisellä kerralla kun on lomamatkalla vuokraamassa venettä. Iso osa vuokraveneen hinnasta menee vakuutusyhtiölle. Useat venevuokraajat pudottavat hintaa melkoisesti kun on osaava vuokraaja ja virallinen kirja jonka vakuutusyhtiö huomioi heti vakuutuksen hinnassa. Kirjan kulut voi helposti kattaa viikon purjehduksella välimerellä. Tuo kirjahan vielä erittelee moottoriveneilyn, purjehduksen ja sisävedet (kanavat).

      Hankala tilanne ja jotain pitäisi tehdä. Ruotsin 12m laki ei oikein ole suhteessa vaaran riskiin. Olisiko parempi sitoa vaatimus veneen matkustajamäärän? Esimerkiksi alle 5-henkilöä saa kuljettaa ilman papereita ja sen yli vain "ajokortin" omaava kippari olisi kelvollinen?

      • se siitä

        Minäkin kannatan koulutusta, mutta en ajokorttipakkoa. En usko kortin parantavan tilannetta, jos "se nyt on pakko ottaa". En jaksaisi verrata tilannetta pakkoruotsiin enkä tieliikenteeseen.


    • Just de, presiis

      Jokainen osaa autoa, ei siis ajokorttia ja tieliikenteeseen, ja kouluttamattomat maalaisjullet ei tarvi ruotsia Tallinnassa!

      Föstordu

    • .....

      Voi hyvä rannikkolaivuri,

      Kyllähän sinun pitäisi jo saaristolaivurikurssilta tietää, että kulussa olevan Purjealuksen on väistettävä:
      1) ohjailukyvytöntä alusta;
      2) alusta, jonka ohjailukyky on rajoitettu;
      3) alusta, joka harjoittaa kalastusta.

      On siis aika monta muutakin tapausta, jossa purjevene väistää moottorialusta. Ykköstapauksessa mahdollisesti siis myös ihan moottorivenettä. Ja se väistämisvelvollisuus ei edes riipu konetehosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7917
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      176
      1744
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      61
      1015
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      191
      934
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      910
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      813
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe