Moottorin ostoa

SeaGul

Nyt suosituksia 50 heppasista perämoottoreista Buster Rs:ään.Ajattelin uutta Tohatsua,onko paha?Honda tuntuu kallilta ja yAmaha,entäpä Suzuki?
Evinryyd poissuljettu,pahan ääninen.Eikä ehkä myöskään Mercury.......
Ajatuksia ja kokemuksia tänne............

79

558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt nyt moottorien

      Heppaset hyppikää, ja Ihahaaa naurakaa,kun tuo eiku joka kesä kyselee.

    • Tohatsu

      Tohatsu on hinnaltaan edullinen muttamutta.....hinta ei sisälläkään kuin pelkän moottorin. Lisähinnasta saat ecotecin kaukarin, johdot, tankki ei kuulu, ei letkukaan.Pensanännikin lisähinnasta. Pensanännissä ja letkuissa voit päästä huokealla jos lukaiset läpi pensatissi topiikin ohjeet.

    • Osta ensimmäiseksi

      Se bensatissi, ja puristele sitä tämä kesä laiturilla istuskellen, ainakin kaheksan tuntia joka päivä. Kyllä se sitten selviää, kannattaako hankkia muuta, kuin se, jolla ei oo ajettu koko kesänä.

    • SeaGul1

      Yksi asiallinen vastaus, pari heikkoa heittoa, oonko kyselly ennenkin? Taisin olla kännissä.

    • evariforever

      Suosittelen airoja...

    • vm 41

      Kerran se vaan kirpaisee !
      Osta se kone joka on itselle mieluisin, ei kaduta pihistely jälkeenpäin.
      Usein tullaan jälkeenpäin katumapäälle ja vaihdetaan kone "ensi-ihastumiseen",
      se vasta kalliiksi tulee.
      Oston yhteydessä kannattaa kaikki koneen tarvittavat lisävehkeet kilpailuttaa, jopa koneen asennus veneeseen, on silloin koko paketti takuun piirissä.

      • halpa ja huollettu

        No ei se kallein ja mieluisin aina ole fiksuin ratkaisu. Kun ajattelee että halvimman ja kalleimman kunnollisen hintaeroon mahtuu lähivuosien bensat ja jopa huollot, toisiksi mieluisin huollettu on jatkossa parempi kuin paras ja huoltamaton. Vähän riippuu käyttöasteesta, jos on jäidenlähdöstä jäiden tuloon asti kalalla niin sittenhän se paras ja mieluisin on varmaan hyvä hankinta.


      • Aquarius A
        halpa ja huollettu kirjoitti:

        No ei se kallein ja mieluisin aina ole fiksuin ratkaisu. Kun ajattelee että halvimman ja kalleimman kunnollisen hintaeroon mahtuu lähivuosien bensat ja jopa huollot, toisiksi mieluisin huollettu on jatkossa parempi kuin paras ja huoltamaton. Vähän riippuu käyttöasteesta, jos on jäidenlähdöstä jäiden tuloon asti kalalla niin sittenhän se paras ja mieluisin on varmaan hyvä hankinta.

        Kyllä Tohatsun 50 hv sisältää kaikki tarpeet, siis tankin letkuineen ja kaukkarin. Eli akku ja vaihde- kaasukaapeli joiden pituus riippuu veneestä eivät kuulu.
        Ymmärtääkseni Tohatsun hinnastoissa on aina "täysi" kone.
        Itsekin olen vakavasti harkinnut Tohatsua. Uusin ja edullisin 50 hv kone.


    • EeeTecci
      • Eikä se E-tecin

        Ääni häpeä yhtään nelitahtisille.
        Kuuntelin pari vuotta sitten, kun tuli iltahämärissä tuli tuli pintaliukua kuusimetrinen koppivene satamaa kohti, ja kuului vaan himmeä suhina, äänen hiljainen pehmeys ihmetytti, ja kun vene paineli ohi n.30-40- metrin päästä, näin että sehän on Evarin valkoinen 150hp E-tec.


    • Fjordmiäs

      Itsellä oli aikaisemmassa veneessä Tohatsun 90TLDi vuosimallia 2007 jonka ostin uutena. Ajoin sillä kuusi kesään ja hyvin pelasi. Ei se ihan yhtä hiljainen tyhjäkäynnillä ole kuin nelari, mutta kulutus verrattavissa nelitahtiin ja muutenkin helppo ja halpa pitää.
      Niin, ja kyllä mulla ainakin kaikki tarpeellinen, siis tankki, mittaristo, kaukarit jne kuului hintaan.

    • inari8

      Suzuki on laadukas peli, aliarvostettu.

      • kulutusjuhlintaan

        Tietenkään se kallein ja fiksuin ei aina paras ratkaisu ole.
        Aloittaja on ostamassa uutta konetta, joten mitään kovin monen tonnin eroja hinnoissa tuskin pyörii. Siksi jos mieleisen koneen ostaa, ei ehkä tule harmiteltua kuin hintaa, jonka toisaalta taasen vesittää naapurien kateudella.
        Sama homma on auton sekä vaatteiden suhteen.


    • Seagul2

      Aika paljon hiljaista vauhtia tulee ajeltua,onkohan siinä Tohatsussa sitä uistelunopeus säätöä?Miten muuten nelitahti pelaa hiljaisilla nopeuksilla....
      Nykyinen kaksitahti Yamaha 40 tuntuu ehkä "tukkeentuvan"

    • Paino on pahasta

      Etsi mahdollisimman kevyt kone...-"-

    • pensanänni

      Yamahan 50 kaakkiseen ei ainakaan kuulu pensanänni eikä tankki, lisähintana tulee. voit kyl ostaa pilteemasta tankin, nännit sun muut saat ne paljon edukkaammin. pilteman nännit ja tankit on yamahan lisenssillä valmistettuja pilteman logolla, tuote on täysin samaa ja samaa laadukasta kumia pensatissikin on.

      • Ostin biltemasta

        Muovitankin en oo tyytyväinen moiseen koppanaan parista syystä. Letkun liitin tankissa on surkein mahdollinen, ei saa letkua kunnolla kiinni, kun on niin velttoa muovia, ja jos letku on mutkalla, saa ilmaa.
        ja ilmaruuvi on typerin mahdollinen, kun se ruuvi on kuopassa suojareunuksen sisässä. Kaikki paska ja töhnä kerääntyy ruuvin juureen taatusti , ja alipaineen muodostuessa tankkin, röhnä imeytyy sisään, kun ruuvin aukaisee.

        Muuten se läpinäkyvä bensa asteikko tankin kyljessä on hyvä.


      • ei hyvä ei hyvä
        Ostin biltemasta kirjoitti:

        Muovitankin en oo tyytyväinen moiseen koppanaan parista syystä. Letkun liitin tankissa on surkein mahdollinen, ei saa letkua kunnolla kiinni, kun on niin velttoa muovia, ja jos letku on mutkalla, saa ilmaa.
        ja ilmaruuvi on typerin mahdollinen, kun se ruuvi on kuopassa suojareunuksen sisässä. Kaikki paska ja töhnä kerääntyy ruuvin juureen taatusti , ja alipaineen muodostuessa tankkin, röhnä imeytyy sisään, kun ruuvin aukaisee.

        Muuten se läpinäkyvä bensa asteikko tankin kyljessä on hyvä.

        Ostin kans sen bilteman 23 litrasen säiliön, ja mittarin siihen, joka ei muuten toimi. Se kelluke takertuu siihen kierrerautaan, ja kellutusvoima on liian mitätön jotta se nousisi ja kääntäisi viisaria, edes paikallaan puhumattakaan aallokossa.


      • Pakko ne on
        ei hyvä ei hyvä kirjoitti:

        Ostin kans sen bilteman 23 litrasen säiliön, ja mittarin siihen, joka ei muuten toimi. Se kelluke takertuu siihen kierrerautaan, ja kellutusvoima on liian mitätön jotta se nousisi ja kääntäisi viisaria, edes paikallaan puhumattakaan aallokossa.

        Nykyään rakentaa ite, jopa tankitkin ! On hämmästyttävää porukkaa tuon paskanmaahantuojat, että kehtaavatkin syöttää suomalaisille veneilijöille tuommosia ala-arvoisia siansonta tankkeja, ja aivan paskoja bensatissejä, ja nollakelissä jäykistyviä letkuja, ja TÄYSIN YLIHINTAISTA PSKAA !!!

        Jollekkin olisi hyvä markkinarako, joka rupeaa pitämään huolen siitä, että LAATU PÄTEE, vai saako sitä hyvää laatua enää mistään, vai onko kaikki vain kiinalaista sontaa !!!


    • Ostitko

      biltemasta pelkän tankin vai otitko pensanänni ja letkun myös vai ooko
      laittant ihan aluperäiset tisulin ja pensaletkun?

    • moottorijostain

      Miten olisi sellainen 70 -luvun 50 hv Terhi ? Eikös se olisi oikein toimiva ja laadukas valinta ;)))))))

      • varmastitoimivaratkaisu

        On se Terhintisuli, eli pensanänni! Pidä sitä kovana ja hyvänä niin homma toimii!


    • riippuu tarpeesta...

      Jos tarvii kuskata raskasta kuormaa, nii evinrudessa paras vääntö.
      Jos ajelet yksin tai kevyellä kuormalla, joku 4-tahti kone (yamaha, honda, suzuku) riittää.

      • Tuo mainosvideo oli taas esimerkki, kuinka tietämättömille luodaan mielikuvia asioista joilla ei ole mitään yhteyttä mainoksen väitteeseen. !

        Paikoillaan olevan ( ei venenopeutta) moottorin työntövoima on lähes täysin riippuvainen potkurivalinnasta , ja vielä lisäksi, vaikka nousu olisi optimaalinen, niin samalla teholla saadaan halkaisijaltaan suuremmalla potkurilla suurempi työntövoima.
        Työntövoima riippuu siis vain tehosta ja potkurin valinnasta, moottorin vääntömomentilla ei ole mitään osaa asiaan.


      • se on helppoa kun ..
        e.d.k kirjoitti:

        Tuo mainosvideo oli taas esimerkki, kuinka tietämättömille luodaan mielikuvia asioista joilla ei ole mitään yhteyttä mainoksen väitteeseen. !

        Paikoillaan olevan ( ei venenopeutta) moottorin työntövoima on lähes täysin riippuvainen potkurivalinnasta , ja vielä lisäksi, vaikka nousu olisi optimaalinen, niin samalla teholla saadaan halkaisijaltaan suuremmalla potkurilla suurempi työntövoima.
        Työntövoima riippuu siis vain tehosta ja potkurin valinnasta, moottorin vääntömomentilla ei ole mitään osaa asiaan.

        Jos ja kun minä haluaisin 50 hp koneen ostaa, en missään nimessä alkaisi täältä kyselemään paremmuudesta. Sehän on ihan sama jos lueskelet mainoksia ja teet niiden pohjalta valinnan.
        Asiallista sekä pätevää arvosteluahan löytää kyllä alan julkaisuista, joiden avulla kyllä oikean myllyn tarpeisiinsa jokainen löytää.
        Valinnan teko on hyvin yksinkertainen.
        Listaa vain tarpeet mihin konetta käytät.
        Vertaat (ammattilaisten) arvostelujen pohjalta koneiden paremmuus.
        Lopuksi, ostat vain sen, mihin sinulla on vain varaa.


      • 2-tahti=kierroskone
        e.d.k kirjoitti:

        Tuo mainosvideo oli taas esimerkki, kuinka tietämättömille luodaan mielikuvia asioista joilla ei ole mitään yhteyttä mainoksen väitteeseen. !

        Paikoillaan olevan ( ei venenopeutta) moottorin työntövoima on lähes täysin riippuvainen potkurivalinnasta , ja vielä lisäksi, vaikka nousu olisi optimaalinen, niin samalla teholla saadaan halkaisijaltaan suuremmalla potkurilla suurempi työntövoima.
        Työntövoima riippuu siis vain tehosta ja potkurin valinnasta, moottorin vääntömomentilla ei ole mitään osaa asiaan.

        2-tahtikoneissa oli vielä jokunen vuosi sitten parempi kiihtyvyys, ja kuorman kesto. Perustekniikaltaan 2-tahtikone tekee työtä jokaisella kampiakselin kierroksella.
        (Nelarikone joka toisella)
        Vääntöä 2-tahtisessa siis enemmän, vaikka teho olisi sama kuin nelarissa.

        Uusissa koneissa tuo ero on kuitenkin tasoittunut., koska 4-tahtisiin tullut mm. parempi polttoaineen suihkutus ym. tekniikkaa.

        http://venetieto.fi/neli-vai-kaksitahtinen
        http://venelehti.fi/jutut/40-hevosvoiman-peramoottorit-vertailussa


      • Väärin taas !
        2-tahti=kierroskone kirjoitti:

        2-tahtikoneissa oli vielä jokunen vuosi sitten parempi kiihtyvyys, ja kuorman kesto. Perustekniikaltaan 2-tahtikone tekee työtä jokaisella kampiakselin kierroksella.
        (Nelarikone joka toisella)
        Vääntöä 2-tahtisessa siis enemmän, vaikka teho olisi sama kuin nelarissa.

        Uusissa koneissa tuo ero on kuitenkin tasoittunut., koska 4-tahtisiin tullut mm. parempi polttoaineen suihkutus ym. tekniikkaa.

        http://venetieto.fi/neli-vai-kaksitahtinen
        http://venelehti.fi/jutut/40-hevosvoiman-peramoottorit-vertailussa

        Tehohan voidaan tehdä joko momentilla tai kierroksilla.
        Se meinaa että ns. kierroskoneissa on pienempi vääntömomentti kuin saman tehoisessa harvemmin pyörivässä.
        Varsinkin vanhemmissa 2-tahtisissa, momenttikäyrä huipputehon alapuolella oli lähes säälittävä 4-tahtisiin verrattuna mutta kiihtyvyys oli kuitenkin "parempi" (tuntumaa).
        Ilmiö johtuu siitä että 2- tahtinen on kierrosherkempi liikkuvien massojensa pienuudesta johtuen ja saavuttaa nopeammin kierrosluvun, jossa potkurin työntövoima on suurimmillaan.
        Vääntömomentilla tai teholla em. kierroslukua alemmilla kierroksilla ei ole mitään merkitystä, riittää että kierrokset saadaan riittävän korkeaksi.(katsokaa potkurikäyrää ja verratkaa moottorin tehoäyrään.)

        Ja vielä selvennykseksi , jos kahdessa moottorissa on sama teho samoilla kierroksilla, niissä on myös sama vääntömomentti, olipa moottori diesel tai mikä-tahtinen tahansa.


      • lauhdutajalle
        2-tahti=kierroskone kirjoitti:

        2-tahtikoneissa oli vielä jokunen vuosi sitten parempi kiihtyvyys, ja kuorman kesto. Perustekniikaltaan 2-tahtikone tekee työtä jokaisella kampiakselin kierroksella.
        (Nelarikone joka toisella)
        Vääntöä 2-tahtisessa siis enemmän, vaikka teho olisi sama kuin nelarissa.

        Uusissa koneissa tuo ero on kuitenkin tasoittunut., koska 4-tahtisiin tullut mm. parempi polttoaineen suihkutus ym. tekniikkaa.

        http://venetieto.fi/neli-vai-kaksitahtinen
        http://venelehti.fi/jutut/40-hevosvoiman-peramoottorit-vertailussa

        Ja taas koti inssit laukovat totuuksia niin kuin se yksi lauhdutusvesi-isäntä pari viikkoa sitten.


      • Eipä taida E.D.G
        e.d.k kirjoitti:

        Tuo mainosvideo oli taas esimerkki, kuinka tietämättömille luodaan mielikuvia asioista joilla ei ole mitään yhteyttä mainoksen väitteeseen. !

        Paikoillaan olevan ( ei venenopeutta) moottorin työntövoima on lähes täysin riippuvainen potkurivalinnasta , ja vielä lisäksi, vaikka nousu olisi optimaalinen, niin samalla teholla saadaan halkaisijaltaan suuremmalla potkurilla suurempi työntövoima.
        Työntövoima riippuu siis vain tehosta ja potkurin valinnasta, moottorin vääntömomentilla ei ole mitään osaa asiaan.

        Tajuta, että tuon Evarin ja Jamahan yhteenotto video on haastettavissa !

        Mutta tähän päivään mennessä ei oo jamaha haastanu :)) Mistähän johtunee moinen vetämättömyys ?

        Miten helevetissä tuommosta vertailua voi tehä, jos ei potkurit ole täsmälleen oikein kummassakin moottorissa,-mahdollisimman suuren työntövoiman saavuttamiseksi ? Muutenhan se olisi pelkkää lapsellista pelleilyä !!!

        Ja senhän pitäisi olla aivan selvää, että kaksitahtinen hoitaa enemmän tehoa, koska se potkiikin kaksinkertaisen määrän nelitahtiseen verrattuna :))


      • Eipä taida E.D.G kirjoitti:

        Tajuta, että tuon Evarin ja Jamahan yhteenotto video on haastettavissa !

        Mutta tähän päivään mennessä ei oo jamaha haastanu :)) Mistähän johtunee moinen vetämättömyys ?

        Miten helevetissä tuommosta vertailua voi tehä, jos ei potkurit ole täsmälleen oikein kummassakin moottorissa,-mahdollisimman suuren työntövoiman saavuttamiseksi ? Muutenhan se olisi pelkkää lapsellista pelleilyä !!!

        Ja senhän pitäisi olla aivan selvää, että kaksitahtinen hoitaa enemmän tehoa, koska se potkiikin kaksinkertaisen määrän nelitahtiseen verrattuna :))

        Eipä voi kuin ihailla noin vilpittömästi tyhmyyttään esittävää avautumista.

        Koko mainos on juurikin pelkkää lapsellista pelleilyä , haasteista voi puhua aivan vapaasti, järkevästi asiaansa suhtautuvat valmistajat eivät lähde moiseen yksityisen jälleenmyyjän tempaisemaan farssiin pilaaman mainettaan.

        Muutenkin tunnut olevan vielä hieman kaukana asian oivaltamisesta, teho on eräs mittayksikkö jolla kuvataan kykyä tehdä työtä, siihen ei moottoreiden toiminta liity mitenkään, 150 hv on 150 hv 2-tai-4-tahtisessa tasan yhtä suuria ja senhän nyt pitäisi olla aivan selvää.


      • k.d.e..
        e.d.k kirjoitti:

        Eipä voi kuin ihailla noin vilpittömästi tyhmyyttään esittävää avautumista.

        Koko mainos on juurikin pelkkää lapsellista pelleilyä , haasteista voi puhua aivan vapaasti, järkevästi asiaansa suhtautuvat valmistajat eivät lähde moiseen yksityisen jälleenmyyjän tempaisemaan farssiin pilaaman mainettaan.

        Muutenkin tunnut olevan vielä hieman kaukana asian oivaltamisesta, teho on eräs mittayksikkö jolla kuvataan kykyä tehdä työtä, siihen ei moottoreiden toiminta liity mitenkään, 150 hv on 150 hv 2-tai-4-tahtisessa tasan yhtä suuria ja senhän nyt pitäisi olla aivan selvää.

        Et sitten taida olla oikeen perillä moottoritekniikasta. Lukaseppas tuosta faktaa 2-tahti ja 4-tahtikoneen erosta !! Ja wikipedia puhuu tällä kertaa totta. (joskus sielläkin kirjoitetaan nimittäin passskaaa)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksitahtimoottori


      • dke edk ked jne
        k.d.e.. kirjoitti:

        Et sitten taida olla oikeen perillä moottoritekniikasta. Lukaseppas tuosta faktaa 2-tahti ja 4-tahtikoneen erosta !! Ja wikipedia puhuu tällä kertaa totta. (joskus sielläkin kirjoitetaan nimittäin passskaaa)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksitahtimoottori

        Kyllä 150 hv on samoilla kierroksilla on sama riippumatta mikä kone sitä akselia vääntää.

        MUTTA, paljonko koneesta löytyy lisää vaantöä sillä kierrosluvulla ja muilla vaikuttaa ajettavuuteen☺

        Ja pensapaine on ainatärkeä... Puristakaa hyvät ihmiset nännejä....


      • ei jummarra
        k.d.e.. kirjoitti:

        Et sitten taida olla oikeen perillä moottoritekniikasta. Lukaseppas tuosta faktaa 2-tahti ja 4-tahtikoneen erosta !! Ja wikipedia puhuu tällä kertaa totta. (joskus sielläkin kirjoitetaan nimittäin passskaaa)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksitahtimoottori

        Opetteleppa ensin ymmärtämään lukemaasi.
        Vikipediassa sanottiin vain että >2T on tehokkaampi saman kokoisen ja painoiseen 4T verrattuna


      • faktaaa!!!
        e.d.k kirjoitti:

        Eipä voi kuin ihailla noin vilpittömästi tyhmyyttään esittävää avautumista.

        Koko mainos on juurikin pelkkää lapsellista pelleilyä , haasteista voi puhua aivan vapaasti, järkevästi asiaansa suhtautuvat valmistajat eivät lähde moiseen yksityisen jälleenmyyjän tempaisemaan farssiin pilaaman mainettaan.

        Muutenkin tunnut olevan vielä hieman kaukana asian oivaltamisesta, teho on eräs mittayksikkö jolla kuvataan kykyä tehdä työtä, siihen ei moottoreiden toiminta liity mitenkään, 150 hv on 150 hv 2-tai-4-tahtisessa tasan yhtä suuria ja senhän nyt pitäisi olla aivan selvää.

        Jos on kaksi täysin samantehoista konetta. toinen esim. 100 hv. 2-tahti diesel, ja toinen 100 hv 4-tahti bensakone. Veikkaampa että tuossa dieselissä on parempi vääntömomentti. bensakoneissa ero pienempi, mutta 2-tahtisessa silti parempi vääntö..
        eli jos on liukuva vene kyseessä,, niin 2-tahtikone jaksaa nostaa isomman kuorman pinnalle.


      • Faktaa Urpoille
        faktaaa!!! kirjoitti:

        Jos on kaksi täysin samantehoista konetta. toinen esim. 100 hv. 2-tahti diesel, ja toinen 100 hv 4-tahti bensakone. Veikkaampa että tuossa dieselissä on parempi vääntömomentti. bensakoneissa ero pienempi, mutta 2-tahtisessa silti parempi vääntö..
        eli jos on liukuva vene kyseessä,, niin 2-tahtikone jaksaa nostaa isomman kuorman pinnalle.

        Jos potkurille halutaan 2500 r/min ja potkuriakselille tulee tehoa 100 hv, niin akselin vääntömomentti on 280 Nm / 2500 kierroksella, riippumatta siitä onko moottorina turbiini, höyrykone tai mikä tahansa voimalähde.

        Katsokaa vaikka Wikistä , ei nää perusteet ole mielipideasioita.


      • NMxRPM Pitkäisku
        Faktaa Urpoille kirjoitti:

        Jos potkurille halutaan 2500 r/min ja potkuriakselille tulee tehoa 100 hv, niin akselin vääntömomentti on 280 Nm / 2500 kierroksella, riippumatta siitä onko moottorina turbiini, höyrykone tai mikä tahansa voimalähde.

        Katsokaa vaikka Wikistä , ei nää perusteet ole mielipideasioita.

        Aivan, mutta dieselikoneen pidemmän iskun ansiosta se jaksaa vääntää paremmin kuin potkurikäyrän mukaan valittu 2t perämoottori. Sen huomaa helposti vertailussa.
        Myös nelitahtikone vääntää hyvin koska venttiilien jousista vapautuva voima pystytään käyttämään kiihdytyksissä hyväksi.


      • eedeekoolle
        e.d.k kirjoitti:

        Eipä voi kuin ihailla noin vilpittömästi tyhmyyttään esittävää avautumista.

        Koko mainos on juurikin pelkkää lapsellista pelleilyä , haasteista voi puhua aivan vapaasti, järkevästi asiaansa suhtautuvat valmistajat eivät lähde moiseen yksityisen jälleenmyyjän tempaisemaan farssiin pilaaman mainettaan.

        Muutenkin tunnut olevan vielä hieman kaukana asian oivaltamisesta, teho on eräs mittayksikkö jolla kuvataan kykyä tehdä työtä, siihen ei moottoreiden toiminta liity mitenkään, 150 hv on 150 hv 2-tai-4-tahtisessa tasan yhtä suuria ja senhän nyt pitäisi olla aivan selvää.

        Onhan se itsestään selvää, että lalsitahtinen kehittää enemmän tehoa alakierroksilla, kun kaasu työnnetään täysille ! NELITAHTINEN saman nimellistehon omaava kone saa samassa ajassa kaasuauki periaatteessa vain puolet bensamäärästä, jolloin tehonmuodostus on aivan taatusti huonompi, kuin kaksitahtisilla.
        Sama tulee esille, kun lisätään porukkaa veneeseen. Aikoinaan oli 90hv testi Kippari-lehdessä , jossa lisäsivät porukkaa. Kävi niin että Honda ja jamaha ei saanu porukkaa pintaan, vaan niiden kulutuskäyrä nousi lopulta pystysuoraan ylös, ja kakstahtinen Johnsson työnsi veneen pintaan, eikä ollu moksiskaan kuorman lisäyksestä. Nelitahtiset samantehoiset eivät pystyneet lähellekkään samaan.

        Ja aivan sama juttu on Evarin E-tecin ja nelitahtisten välillä tänäkin päivänä.

        Tai nelitahtisten on kulutettava kaksinkertainen määrä bensiiniä, että saavuttavat saman vääntövoiman alakierroksilla.


      • Anteeksi nuo
        eedeekoolle kirjoitti:

        Onhan se itsestään selvää, että lalsitahtinen kehittää enemmän tehoa alakierroksilla, kun kaasu työnnetään täysille ! NELITAHTINEN saman nimellistehon omaava kone saa samassa ajassa kaasuauki periaatteessa vain puolet bensamäärästä, jolloin tehonmuodostus on aivan taatusti huonompi, kuin kaksitahtisilla.
        Sama tulee esille, kun lisätään porukkaa veneeseen. Aikoinaan oli 90hv testi Kippari-lehdessä , jossa lisäsivät porukkaa. Kävi niin että Honda ja jamaha ei saanu porukkaa pintaan, vaan niiden kulutuskäyrä nousi lopulta pystysuoraan ylös, ja kakstahtinen Johnsson työnsi veneen pintaan, eikä ollu moksiskaan kuorman lisäyksestä. Nelitahtiset samantehoiset eivät pystyneet lähellekkään samaan.

        Ja aivan sama juttu on Evarin E-tecin ja nelitahtisten välillä tänäkin päivänä.

        Tai nelitahtisten on kulutettava kaksinkertainen määrä bensiiniä, että saavuttavat saman vääntövoiman alakierroksilla.

        kirjoitusvirheet. ei tullu tarkistettua ennen lähettämistä.


      • Voisitko sinä
        Väärin taas ! kirjoitti:

        Tehohan voidaan tehdä joko momentilla tai kierroksilla.
        Se meinaa että ns. kierroskoneissa on pienempi vääntömomentti kuin saman tehoisessa harvemmin pyörivässä.
        Varsinkin vanhemmissa 2-tahtisissa, momenttikäyrä huipputehon alapuolella oli lähes säälittävä 4-tahtisiin verrattuna mutta kiihtyvyys oli kuitenkin "parempi" (tuntumaa).
        Ilmiö johtuu siitä että 2- tahtinen on kierrosherkempi liikkuvien massojensa pienuudesta johtuen ja saavuttaa nopeammin kierrosluvun, jossa potkurin työntövoima on suurimmillaan.
        Vääntömomentilla tai teholla em. kierroslukua alemmilla kierroksilla ei ole mitään merkitystä, riittää että kierrokset saadaan riittävän korkeaksi.(katsokaa potkurikäyrää ja verratkaa moottorin tehoäyrään.)

        Ja vielä selvennykseksi , jos kahdessa moottorissa on sama teho samoilla kierroksilla, niissä on myös sama vääntömomentti, olipa moottori diesel tai mikä-tahtinen tahansa.

        Lopettaa sen humpuukin, ja esitä yksikin teoria, miksi nelitahtinen moottori olisi parempi kilpamoottori, kuin kaksitahtinen !!!

        ja usko nyt jo, että korkeintaan tyhjäkäynnillä nelitahtinen moottori voi olla paikallaan, mutta kaksitahtisenakin se on helposti saavutettavissa !


    • Vääntäjä

      Ei ole merkitystä onko vääntävä diesel vai 2 tahdin kaasaripensakone.
      Jos nimellisteho on sama molemmissa, myös vääntömomentti on täsmälleen sama. Vaikka myyteissä ja pubessa räksytetään poikkeuksellisen vääntävistä koneista on totuus kuitenkin tarinaa ihmeellisempää! ;-)

      • maalaissepillejadorkille

        Teho on kierrosluku kertaa momentti. Aina. Ja pensanänni on hyvä olla kunnossa :)


      • Mutta kun ne

        Ei ole samoja.


    • Vääntö=voima

      Muistakaapa lapsukaiset hiekkalaatikollanne että VÄÄNTÖ=VOIMA.
      Eli tietyllä heppa-arvolla on aina sama vääntömomentti.
      Oli se kakstahti tai diesel ei merkitystä.

      • diesel=vääntö=voima

        Ei, ei kuomaseni. Dieselin voima on kovempi vääntö, ei 2t pensalla sinne asti pääse, vaikka polttoainepaine olisi jatkuvasti kovana.


      • Noinko on ?
        diesel=vääntö=voima kirjoitti:

        Ei, ei kuomaseni. Dieselin voima on kovempi vääntö, ei 2t pensalla sinne asti pääse, vaikka polttoainepaine olisi jatkuvasti kovana.

        No pojat !
        Bensiinillä se mäntämoottori toimii paljon tehokkaammin kuin dieselillä.
        Vilkaises joskus ihan vertaillen samankokoista bensa ja dieselmoottoria samoilla ahtopaineilla, niin yllätys , yllätys bensakoneessa vääntöä on tuplasti ja tehoa vielä enemmän.


      • fysikaalinen totuus!
        Noinko on ? kirjoitti:

        No pojat !
        Bensiinillä se mäntämoottori toimii paljon tehokkaammin kuin dieselillä.
        Vilkaises joskus ihan vertaillen samankokoista bensa ja dieselmoottoria samoilla ahtopaineilla, niin yllätys , yllätys bensakoneessa vääntöä on tuplasti ja tehoa vielä enemmän.

        Pojat pojat! Pensiini ottomoottorilla on oktaansiluku ja dieselillä setaaniluku. Tästä polttoaineen fysikaalisesta erosta, eri höyrystymislämpötiloista johtuen koneen lämpöprosessi carnot mallilla on tehokkaampi dieselille vaikka se olisi etukammiotyyppiä.
        2t kone ei jännitä jousia mutta hukkaa ison osan syöttöpensansta pakoportista ulos akuatisena aaltona joka jaittaa saman väännön syntyä kuin vastavana vuodenaikana rakennetussa dieselkoneessa!


      • Heh heh !
        fysikaalinen totuus! kirjoitti:

        Pojat pojat! Pensiini ottomoottorilla on oktaansiluku ja dieselillä setaaniluku. Tästä polttoaineen fysikaalisesta erosta, eri höyrystymislämpötiloista johtuen koneen lämpöprosessi carnot mallilla on tehokkaampi dieselille vaikka se olisi etukammiotyyppiä.
        2t kone ei jännitä jousia mutta hukkaa ison osan syöttöpensansta pakoportista ulos akuatisena aaltona joka jaittaa saman väännön syntyä kuin vastavana vuodenaikana rakennetussa dieselkoneessa!

        Vitsailetko vai oletko tosiaan noin ulkona.

        2-tahtisia vertaat vanhoihin mopoihin, nykyään voi olla
        venttiilit ja suoraruiskutus niin että ei ne mitään hukkaa.
        Carnot.n prosessi kuvaa vain hyötysuhdetta ei tehoa ja täysin
        eristettyä moottoria ei vielä ole tehty.
        Setaani / oktaaniluku, saati höyrystymislämpö eivät vaikuta
        tehoon.
        Dieselin ongelma on nesteenä ruiskutettu polttoaine, joka
        ensin höyrystyy ja palaessa vaatii paikallisena runsaan ilmaylimäärän, joka on hidasta ja tehotonta verrattuna homogeenisen seoksen palamiseen.
        Joten bensalla saadaan samoissa olutsuhteissa huomattavasti suurempi teho kuin diesel- ruiskutuksella.


      • heh heh heh heh jne..
        Heh heh ! kirjoitti:

        Vitsailetko vai oletko tosiaan noin ulkona.

        2-tahtisia vertaat vanhoihin mopoihin, nykyään voi olla
        venttiilit ja suoraruiskutus niin että ei ne mitään hukkaa.
        Carnot.n prosessi kuvaa vain hyötysuhdetta ei tehoa ja täysin
        eristettyä moottoria ei vielä ole tehty.
        Setaani / oktaaniluku, saati höyrystymislämpö eivät vaikuta
        tehoon.
        Dieselin ongelma on nesteenä ruiskutettu polttoaine, joka
        ensin höyrystyy ja palaessa vaatii paikallisena runsaan ilmaylimäärän, joka on hidasta ja tehotonta verrattuna homogeenisen seoksen palamiseen.
        Joten bensalla saadaan samoissa olutsuhteissa huomattavasti suurempi teho kuin diesel- ruiskutuksella.

        Eihän tässä ollut kyse vanhoista mopoista, vaan 2t koneiden ja dieseleiden lämpömoottoreiden keskipaineiden vertaiöuista, joissa dieseli voittaa aina koska polttoöljyn höyristymislämpötila on noin 76 astetta eli se ei haihdu hukkaan samalla tavalla kuin pensakoneessa.
        2t koneissa tätä ongelmaa on yritetty vähentää asentamalla nk reed tyyppisiä läppäventtiileitä pitämään kaasuuntumispaine tarpeeksi kovana kampikammiossa.
        Dieselissä ei tunnetusti tätä ongelmaa ole, polttoaine ruiskutetaan suoraan sylinteriin, joka ei vaadi polttoainetta hukkaavaa squish zonea käydäkseen hyvin.
        Tästä keskustelusta huomaa että taas on kaikenlaisia itseoppineita moottoriinssejä täällä kirjoittelemassa väärinymmärrettyjä netistä luettuja faktoja.


    • SeaGul3

      Elikä kyselenkö myös niitä newtoneita sieltä akselista vertaillessani niitä moottoreita?

    • Voimatahti

      Kun ostat perämoottoria, kysy potkuriakselivääntöä koska se on tärkein
      voiman suure ja arvo joka on tärkein. Heppaluku on sivuseikka ja sitäpaitsi
      hevosvoima ei edes ole nykypäivän standardin mukainen mittayksikkö.
      Puhutaan kilovatteist ja newtonmetreist, ja se voima eli vääntö joka potkuriakselilta ulos tulee on ratkaiseva tekijä moottorivalinnassasi.

      • Tehoa vain tarvii

        Kyselet vain tehoa.
        Vaikka siellä potkuriakselilla olisi vääntöä miten paljon vaan, mutta pyörähtää kerran minuutissa, niin ei se vene oikein liiku.


      • Newtonin vääntö ok

        Joo kyllä se vääntö NewtonMeetri on se tärkein mittari koneen tehosta. Hevosvoimat ja kiloWatit on jo vanhentuneita suureita, niitä käytetään vain kehittyvillä markkinoilla.
        Se että pyöriikö potkuriakseli ollenkaan on toissijaista, vääntöhän on tärkeintä.


      • Newtonilla liikkuu
        Tehoa vain tarvii kirjoitti:

        Kyselet vain tehoa.
        Vaikka siellä potkuriakselilla olisi vääntöä miten paljon vaan, mutta pyörähtää kerran minuutissa, niin ei se vene oikein liiku.

        Kyll se vaan liikkuu. Esim. jos laitetaan formula 1 veneen moottori jossa tehoja n. 300-400hv ja kierroksia n. 10 000 r/min. johonki 50 tonnin rautalaivaan, niin luulen että se paaatti tuskin hievahtaa paikoiltaan.

        Mutta kun laitetaan 400 hv diesel-kone perään, niin johan liikahtaa..


      • VOIMA=VÄÄNTÖ
        Tehoa vain tarvii kirjoitti:

        Kyselet vain tehoa.
        Vaikka siellä potkuriakselilla olisi vääntöä miten paljon vaan, mutta pyörähtää kerran minuutissa, niin ei se vene oikein liiku.

        Idiootti, mitä jos on tuhat heppaa mutta potkuriakseli pyörähtää kerran minuutissa?
        Silloinko vene liikkuu?? Vittun idiootti. Voima eli vääntö ratkaisee, hevosvoimat voi jättää paskantuoksuisten ravimiesten ja manne hevosmiesten mittayksiköiksi.


      • huutavalle urpålle
        VOIMA=VÄÄNTÖ kirjoitti:

        Idiootti, mitä jos on tuhat heppaa mutta potkuriakseli pyörähtää kerran minuutissa?
        Silloinko vene liikkuu?? Vittun idiootti. Voima eli vääntö ratkaisee, hevosvoimat voi jättää paskantuoksuisten ravimiesten ja manne hevosmiesten mittayksiköiksi.

        Taitaapi olla sama mies linjoilla joka selitti että suolakiteet lauhtuu :)
        Koulussa oli aikanaan fysiikanopettaja joka sanoi likalle luokassa että sinulle en enää selitä tätä asiaa, koska sinä et sitä kuitenkaan ymmärrä.
        Tämä momentti kertaa kierrosluku on joillekkin ihan liian vaikeaa, turha selittää.

        Ajattelin yrittää kertoa koneen momenttikäyrästä ja potkurikäyrästä, mutta tämä on väärä foorumi siihen.

        Eli keskitytään pensanännien puristamiseen...


      • huutavalle urpålle kirjoitti:

        Taitaapi olla sama mies linjoilla joka selitti että suolakiteet lauhtuu :)
        Koulussa oli aikanaan fysiikanopettaja joka sanoi likalle luokassa että sinulle en enää selitä tätä asiaa, koska sinä et sitä kuitenkaan ymmärrä.
        Tämä momentti kertaa kierrosluku on joillekkin ihan liian vaikeaa, turha selittää.

        Ajattelin yrittää kertoa koneen momenttikäyrästä ja potkurikäyrästä, mutta tämä on väärä foorumi siihen.

        Eli keskitytään pensanännien puristamiseen...

        Kas kas !
        Joku järkeväkin joukossa ja oivaltanut asian oikein, täällä ei kannata selittää mitään, hukkaan menee.
        Sen voi ihmeteltäväksi heittää " vääntömiehille" kummasteltavaksi, että potkurin työntövoima riippuu summilleen sen pyörintänopeuden neliöstä.


    • Vääntävää voimaa

      Kyllä se lapsukaiset niin on että väännöllä se vene eteenpäin vie.
      Heppaluku on vain kehitysmaita varten tehty tarra moottorin kopassa.
      VÄÄNTÖMOMENTTI=VOIMA, eli voima joka potkuria pyörittää.
      Ja vielä toisinpäin VOIMA=VÄÄNTÖ, eli ei edelleenkään idiootit heppaluku.
      Jos akseli pyörii kierroksen tietyllä vääntömomentilla niin se on ihan vittun sama pyöriikö se sen kierroksensa minuutissa vai tunnissa, vääntö on silti se kantava voiman suure joka potkuria liikuttaa saatana. Vittun idiooti kun kaiki pitää rautalangasta vääntää. Hevosvoimilla ei kulkuneuvot liiku, pierua pörryyttävät
      hevoset on ravimiehiä varten. VIELÄ KERRAN VITTUN URPOT VÄÄNTÖ=VOIMA!

      • urpålle taas palautetta

        Onneksi olkoon! Olet juuri henkilökohtaisesti tuhonnut 250 bioden edestä ihmiskunnan kehitystä konetekniikasta. Herra Newtonkin pyörii haudassaan.
        Ei ole mitään eroa kierrosnopeudella... Leikitkö vai oletko oileasti noin tietämätön? Urpå!


      • Voima ei ole teho...

        Joo vääntö=voima mutta vääntö x kierrosnopeus = teho :)
        Ymmärrätkö voiman ja tehon eron? Tehossa tehdään työt
        , koska siinä om mukana sekä voima että nopeus ja aika.

        Kyllä näitä kotitekoisia insinöörejä riittää täällä.


    • Väännättäjä

      Teho on voiman ja väännön sivutuotteena muodostuva arvo jolla ei ole moottorin suorituskyvyn kannalta suurta merkitystä. Kerrataan vielä että VÄÄNTÖ=VOIMA.
      Tämän kaavan kun tiedostaa niin on helppo lähteä moottorikaupoille.
      Vääntömomentti syntyy tietyllä kierrosnopeudella palotapahtuman prosessin tuottamana VOIMANA.Hevosvoima syntyy korkealla kierrosnopeudella, vääntö kehittyy alhaisella kierrosnopeudella ja pysyy vakiomuotoisena suureena ylärekisteriin saakka.

      • youignorantbastard

        Ja maapallo on litteä...


      • Anna jo olla

        Älä viitti vedättää.
        Täällä on aikuisiakin joskus vilkaisemassa ja naureskelemassa sun älyttömyyksiä.


      • yleistys

        Tämä on aika lähellä totuutta. Jos unohdetaan työtahtien määrät ja höyrystymiset ja muut teoriat ja pysytään arkikokemuksessa ja kaupallisissa tuotteissa ja bensassa, niin voidaan yleistää että:

        - 50hv on aina 50 hv, oli 2 tai 4-tahtikone. Ja
        - yleensä nelitahtikoneen paras tehoalue ob matalammalla ja laajemmalla kierroslukualueella. 4-tahti on usein hiljaisempi juuri siksi. Se on myös saasteettomampi.
        -usein samantehoinen 2-tahtikone on kevyempi ja halvempi.
        -


      • Etkö oo vieläkään
        yleistys kirjoitti:

        Tämä on aika lähellä totuutta. Jos unohdetaan työtahtien määrät ja höyrystymiset ja muut teoriat ja pysytään arkikokemuksessa ja kaupallisissa tuotteissa ja bensassa, niin voidaan yleistää että:

        - 50hv on aina 50 hv, oli 2 tai 4-tahtikone. Ja
        - yleensä nelitahtikoneen paras tehoalue ob matalammalla ja laajemmalla kierroslukualueella. 4-tahti on usein hiljaisempi juuri siksi. Se on myös saasteettomampi.
        -usein samantehoinen 2-tahtikone on kevyempi ja halvempi.
        -

        Nähny sitä filmiä on saman veneen perässä 150hv nelitahtinen Jamaha, ja 150hv E-tec ?
        Vuoronperään nostivat toisen ylös ja toisella kaasu pohjaan. Jamaha ei saanu venettä pintaan, vaan nopeudeksi jäi vajaa 14 solmua, ja E-tecillä yli 30 solmua. Varmaan täyskaasulla jamaha kulutti rutkasti enemmän bensiiniä samalle matkalle !

        Siinä nähhään vääntö ja teho, ja sen puute, vaikka kummassakin oli 150hv. !


      • Evari-hevari
        Etkö oo vieläkään kirjoitti:

        Nähny sitä filmiä on saman veneen perässä 150hv nelitahtinen Jamaha, ja 150hv E-tec ?
        Vuoronperään nostivat toisen ylös ja toisella kaasu pohjaan. Jamaha ei saanu venettä pintaan, vaan nopeudeksi jäi vajaa 14 solmua, ja E-tecillä yli 30 solmua. Varmaan täyskaasulla jamaha kulutti rutkasti enemmän bensiiniä samalle matkalle !

        Siinä nähhään vääntö ja teho, ja sen puute, vaikka kummassakin oli 150hv. !

        Jammumiehet ei kestä katsoa totuutta .. linkissä on 225hv. koneet, mutta muuten sama testi..

        http://www.youtube.com/watch?v=7hKoQCkRryc


      • Muistin
        Evari-hevari kirjoitti:

        Jammumiehet ei kestä katsoa totuutta .. linkissä on 225hv. koneet, mutta muuten sama testi..

        http://www.youtube.com/watch?v=7hKoQCkRryc

        Moottoreiden tehot väärin. Mutta just tuota testiä tarkoitin,.


      • Reklam rules
        Evari-hevari kirjoitti:

        Jammumiehet ei kestä katsoa totuutta .. linkissä on 225hv. koneet, mutta muuten sama testi..

        http://www.youtube.com/watch?v=7hKoQCkRryc

        Näistä "testeistä" on ollut polemiikkia muuallakin.
        Kävi näes niin että varattiin vanha 200 hv Yamaha malli, jota myytiin myös merkinnällä 225.
        Se oli tilavuudeltaan 2.8 L ja todella hengetön ja nykyään Yamahan 200,225 ja 250 on 3,4 L moottorilla, jonka suoritusarvot on aivan eri tasolla.
        On muuten tosi halpahintainen keino vetää kotiin päin, mutta Jenkeille näkyy uppoavan mikä vaan , kunhan tulos saadaan näyttämään halutulta.

        Tuossa koneiden käppyrät, joista selvenee, kelle selvenee että kovin eritehoisia moottoreita on laitettu vastakkain.

        http://community.evinrude.com/t5/image/serverpage/image-id/1143i545BF3A0451A25DC/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1


      • voimamies
        Muistin kirjoitti:

        Moottoreiden tehot väärin. Mutta just tuota testiä tarkoitin,.

        Kun pensa palaa kampikammiossa syntyy aina VOIMAA ELI VÄÄNTÖÄ.
        Ei tehoa jonka suureena heppalukua käytetään.
        VÄÄNTÖ ELI VOIMA sitä potkuria liikuttaa. Pensaa palaa kakstahissa vähemmän ja voimaa on enemmän.


      • Pöhöpöhöö
        Reklam rules kirjoitti:

        Näistä "testeistä" on ollut polemiikkia muuallakin.
        Kävi näes niin että varattiin vanha 200 hv Yamaha malli, jota myytiin myös merkinnällä 225.
        Se oli tilavuudeltaan 2.8 L ja todella hengetön ja nykyään Yamahan 200,225 ja 250 on 3,4 L moottorilla, jonka suoritusarvot on aivan eri tasolla.
        On muuten tosi halpahintainen keino vetää kotiin päin, mutta Jenkeille näkyy uppoavan mikä vaan , kunhan tulos saadaan näyttämään halutulta.

        Tuossa koneiden käppyrät, joista selvenee, kelle selvenee että kovin eritehoisia moottoreita on laitettu vastakkain.

        http://community.evinrude.com/t5/image/serverpage/image-id/1143i545BF3A0451A25DC/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

        Saa siihen laittaa minkä tahansa jamahan nelitahtisen, niinkun vääntö ei yksinkertaisesti riitä, niin se ei vain riitä, ja sillä sipuli, eikä siitä sen paremmin riitä !

        Koitappa ite vaikka potkukelkalla, kun jätät joka toisen potkun väliin, ja toinen potkaisee kakskertaa enemmän, niin miten kuvittelet pärjääväsi, varsinkin kiihdytyksissä, saatikka sitten kuormalla ???


    • Vääntövoima

      VÄÄNTÖ=VOIMA. Katsokaapa evinruden tug of war, kakstahti vetää pinnan alle yamahan nelitahdin. Nelitahdissa on piikikäs vääntökäyrä joka on suppealla alueella esiintyvä. kakstahti vääntää vahvasti kautta kierroslukualueen.
      Heppaluku on sama, eli VÄÄNTÖ ELI VOIMA RATKAISEE.
      E tech teknologia on hyötysuhteeltaan muutenkin tehokkaampi kuin vanhanaikainen nelitahti joka on raskaskin. Pensa pumppataan suoraan suuttimeen joka höyrystää sen männän laelle poltettavaksi. Syntyy VOIMAA ELI VÄÄNTÖÄ. Idiootit. Milläs te takapihan hiekkalaatikon vannabe moottorimekaanikot/insinöörit tämän selitätte???

      • Hyvääyötävääntömies

        Vääntö on voima ok. Mutta voima EI ole vielä TEHO!

        En jaksa selittää tätä sinulle, koska et sitä kuitenkaan ymmärrä. On vähän sama haaste kuin selittää hydrodynamiikkaa apinalle. Apina ei sitä kykene ymmärtämään, eikä sillä loppujen lopuksi ole yhtään mitään eroa jos se sen ymmärtää.

        Apinaa ei tarvita veneen suunnittelussa, eikä sinua tarvita veneen moottorin mitoituksessa tai valinnassa. Minä menen nyt nukkumaan hyvin mielin.

        Älä koskaan väittele idoootin kanssa. Hän vie sinut omalle tasolleen ja voittaa kokemuksellaan :)


    • Voimavääntää

      Apinalle apinoin, VOIMA EI OLE TEHO niinkuin jo huomasit, VOIMA=VÄÄNTÖ, niinkuin olen sinulle pässinpää yrittänyt kertoa jo kymmenen kertaa.
      Nyt menen iloisena ja levollisena vaimoni viereen nukkumaan, mene sinäkin
      tumputtamaan peräkammariisi ja ota wannabe moottori insinöörin paksut pullonpohja silmälasit pois päästä niin saat paremmin nukuttua!;-)
      Voima ja teho ovat kaksi eri asiaa, kerron myöhemmin mitä nuo suureet ovat ja miten ne muodostuvat käytännön tasolla stanan idiootit.

      • vm 41

        Jokin laite ei välttämättä ole tehokas vaikka siinä olisi voimaa, joka on muodostunut liikkeestä (väännöstä )
        Teho on vasta tulos, käytetyn voiman määrästä, vääntäessä.


    • töhätsy

      Itsellä ollut Tohatsu 50 TLDI nyt 7 vuotta ja koneessa ei ole ollut mitään vikaa. Ääni on vähän karkea, se on selkein miinus. Mutta lähtee aina hyvin käyntiin ja ollut luotettava ja kiihtyy ok, siksi ei pahaa sanottavaa. Kulutus ehkä 2 l vastaavaa nelitahtista enemmän matkanopeudella. Itselleni tosin tulee ajotunteja 25-30 kesässä joten ei niin suuri miinus. Ja huollot voi tehdä pääosin itse, siitä myös säästöä.

    • häirintää

      Älä ny sekoita hyvää keskustelua millään peräprutkulla, kun täällä yritetään voimalla vääntää tietoa tehottomaan päähän.

      • Sans muuta & taas

        Nämä vääntöpölvästit ei ole ymmärtäneet että voima yksin ei ole mitään energiaan tai tehoon.
        Pyörän pulteissa, jokaisessa on 200 Nm momentti, mutta autoa ne ei kuljeta mihinkään, hydraulitunkissa on voimaa 50000 N , mutta kuulantyönnössä sillä ei pallo lennä.
        Liike on ehdoton edellytys, ja silloin voima on vain ylsi osa, jonka suuruutta voidaan säätää välityksillä, esim. potkuriakselille tuleva vääntö riippuu alennusvaihteen suhteesta, se ei ole suorituskyvyn mitta.
        Peruskoulun fysiikka toivottavasti osaa sitten joskus valottaa näitä vääntölapsospellejä kokonaisuuden ihmeellisestä koostumuksesta.

        Ps.
        Katsokaa tuota linkkiä moottorin momenteista.
        Vapaastihengittävissä moottoreissa suuruus riippuu iskutilavuudesta ja muoto on yhtäläinen ja samoin muokattavissa sekä 2-, että 4-tahtisissa.


      • 2-tahtisen omist..

        No tuo tais olla ainoita järkeviä vastauksia aloittelijan kysymykseen. Keskustelu näyttää mennee hieman sivuraiteille .. teho / vääntö,.... ja 2-tahti vs 4- tahti väittelyksi..

        2-tahtisen , ja 4-tahtisen teho, ja vääntöerot ovat aika pieniä alle 100hv koneissa, Erot tulee näkyviin vasta suuremmissa (yli 150 hv) koneissa.

        Painotkin suurinpiirtein samaa luokkaa 50 heppasissa. Evinrude 50 jopa hieman painavamopi kuin tohatsun 50hv. kone.
        2-tahtisten etu on huoltovapaus..Eli ei tartte vaihdella muuta kuin peräöljyjä silloin tällöin.


    • SeaGul4

      nII..ii mitens ne huollot,kun meinasin sitä 4 tahtista--- niin eihän nyky autoihinkaan
      vaihdeta öljyjä kun jossain 30tkm paikkeilla.Eikös ne peräprutkutkin ole yhtä huoltovapaita?Ei kai joka vuosi sentään?

      • 2-tahtisen omist...

        Suositus on että vuosittain vaihdetaan perseöljyt, ja 4-tahtisiin myös koneöljyt, ja suodatin. Mutta sehän on ittestä kiinni, mitä tekee, ja milloin tekee..

        Pakko ei ole tehdä mitään, mutt kone voi joku kevät, tai kesä sanoa työsopimuksen irti, jos sitä ei oo tapeeksi hoivattu..

        http://venetieto.fi/peramoottorin-huolto


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe