Paksusuolen tähystys

Kipuilija

Vatsani on vaivannut minua jo vuosikausia. Kävin paksusuolen tähystyksessä ja kyselisin kuinka varma ko. tutkimus on ja mitkä sairaudet se paljastaa? Oli sen varran rankka toimitus ettei tee ihan heti mieli uudestaan.

3

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syöpis

      Mitäs näkyi? Olet varmaan ollut tietoinen tähystyksen syystä!

      Mikä siitä teki rankan? Epämukavahan se toki on alkaen litkujen pakkojuonnista.
      Minulla paljastui peräsuolen syöpä. Lyhennettiin 30cm.
      Sen jälkeen tirkistelty pariin otteeseen.

    • kokemusta on

      Voi kyllä todellakin olla erittäin rankka ja kivulias, vaikkakin hyvä tutkimus. Itsellä hyvin mutkikas suolisto, siitähän pitkälti riippuu paljonko kipua aiheutuu kun suolta laajennetaan. Mutkapaikat olivat todella vaikeat kuulemma myös lääkärille (vatsaelinkirurgi), eli tasoissa oltiin :)
      Mitään vakavaa ei onneksi löytynyt, mutta seuraava kerta menee anestesiassa jos on tullakseen.

    • jiihookoo

      Minun kohdallani etsittiin mahdollisia polyyppeja.Aivan peräsuolen suulla.peräaukon kohdalla oli yksi joka leikattin pois ja sen pohja poltettiin.
      Alun perin sitäkin lääkäri luuli peräpukamaksi joita sitten "hirtettiinkin" muutamia kolmeen otteeseen.
      Lääkäri halusi ottaa näytteet myös ohutsuolen päästä saman tähystyksen yhteydessä.
      Näytteestä todettiin Non-Hodkinin tauti eli imukudossyöpä,manttelisolulymfooma joka onneksi ei ollut ehtinyt levitä.
      Syöpäsoluja löytyi luuydinnäytteestäkin;luuytimestä.

      Alkoi solunsalpaajahoidot.
      Rankkojen hoitojen ja kantasolusiirron jälkeen olen nyt terve.Käyn puolivuosittain
      kontrolleissa.

      Itse en ole tähystystä kokenut kovinkaan hankalaksi.Muutaman kerran vatsaa kipristeli.Katselin näyttöruudulta tähystimen etenemistä paksusuolessa samalla kun lääkäri selitti missä milloinkin mennään.Samalla hän nyppäisi näytepaloja paksusuolen pinnalta ja ohutsuolesta mistä syöpäsolut alun perin löytyivät.
      Syöpäni hoitoon on tähystys kuulunut muutaman kerran,ja taas syyskuussa tähystys on edessä.En pahemmin jännitä itse toimitusta.Enemmänkin jännittää ne tulokset mutta kantasolusiirron ansiosta syöpä on todennäköisesti parantunut pysyvästi.

      Ne litkut joita joutuu juomaan edllisenä iltana vatsan tyhjentämiseksi eivät kieltämättä maistu kaikkein parhaimmalta.
      Mutta nenästä kiinni ja kulauttaa juoman nopeasti alas,kyllä se menee.

      Samoin pahaenteiseltä kuulostava lyyydinnäytteen otto on sujunut lähes kivutta.Minua on onnistanut siinä suhteessa että näytteen ottajat ovat olleet asiansa osaavia ja paikallispuudutus ihon pinnalla että luukalvolla ovat sujuneet
      niin että ei ole tarvinnut ottaa rauhoittavaa lääkettäkään.
      Luuydinnäyte on otettu joka kerta lantiön suurimmasta luusta.

      Lopuksi sanoisin että siunatut peräpukamat!.Ellei niitä olisi poisteltu ja lopuksi paikallinen kirurgini lähettänyt minua paksunsuolentähystykseen,ei Non-Hodginin tautia olisi löydetty varhaisessa vaiheessa ja syöpä olisi saanut rauhassa levitä ympäriinsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7531
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4476
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      62
      2933
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1689
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1667
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1453
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      13
      1362
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1060
    Aihe