Luontoon liittyviä lapsuusmuistoja

biologinalku

Luonto on monin tavoin mukana useimpien pienten lasten elämässä: uimamontulla yritetään pyydystää kaloja, niityllä jahdataan perhosia ja tedään voikukkaseppeleitä, ötököitä vangitaan pyrkkeihin ja niin edelleen. Ja kukapa ei olisi joskus onkinut mato-ongella. Pienet lapset ovat myös uteliaita ja kyselevät paljon - he ovat todellisia luonnontieteilijöitä. Jokaisella teistä varmasti on jonkilaisia luontoon liittyviä lapsuusmuistoja, jotka voitte jakaa muillekin. Itse olen ollut pienestä asti kiinnostunut luonnosta ja luonto on ollut oleellisena osana mukana lähes kaikissa leikeissäni. Esikouluiässä olin innokas pikku kalamies, mutta sitten,olisiko ollut kymmenen ikävuoden kieppeillä, aloin kiinnostua eniten linnuista ja myös sienestys alkoi houkutella.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • biologinalku

      Eikö kenelläkään ole tosiaan mitään kerrottavaa?

    • No olen minäkin niitä pieniä mustia kaloja pyydystänyt. Sitten joskus siskoni kummin kaverin kakaran kanssa jahdannut ötököitä ja liiskannut perhosia. Poika oli saanut viikkokausien traumat.... Sitten muistan hämärästi, että kerättiin jonnekin saaveihin joskus jotain valkoisia kukkia. Kukkaseppeleitä olen tehnyt. Ja meillä oli tapana rakentaa heinistä ja kivistä puutarhoja hiekkalaatikolle... Pyydystettiin myös perhosia ja laitettiin jonnekin lasipurkkeihin tyyliin... Sääliksi käy nykyään.

      Näistä ei-terrorisointi hommista muistan kalastaneeni ja marjoja on myös tullut poimittua. Varmaan pitää tänäkin syksynä lähtä. Sitten meillä oli mummun ja papan (kyllä, käytän tuota sanaa) kanssa tapana käydä "makkaranpaistossa". Käytiinhän me kyllä kotonakin ja nykyään oksettaa jostain syystä ajatellakin...

      • HeKeKee'd

        Mä olen kolmevuotiaasta asti käynyt kalassa joka vuosi. Myöskin tämä alue, jossa asun, oli alkujaan pelkkää metsää. Iskän kanssa etittiin eläinten jälkiä talvimetiköstä. Nyt täältä on raivattu metsää, ja ketut ovat lähteneet. :( Etsin myös harvinisia kiviä kavereiden kanssa rikastumisen toivossa, se oli tosi siistiä. Löydettiinkin kerran iso kivimöhkäle (kvartsia) joka luokiteltiin sitten arsenikkikiisuksi :D Heheh.


      • HeKeKee'd kirjoitti:

        Mä olen kolmevuotiaasta asti käynyt kalassa joka vuosi. Myöskin tämä alue, jossa asun, oli alkujaan pelkkää metsää. Iskän kanssa etittiin eläinten jälkiä talvimetiköstä. Nyt täältä on raivattu metsää, ja ketut ovat lähteneet. :( Etsin myös harvinisia kiviä kavereiden kanssa rikastumisen toivossa, se oli tosi siistiä. Löydettiinkin kerran iso kivimöhkäle (kvartsia) joka luokiteltiin sitten arsenikkikiisuksi :D Heheh.

        Meidänkin entiseen mummolaan pääsi ennen pyöräilemään metsän kautta. Nykyään, jos samaa reittiä koittaa pyöräillä, niin lestat tuijottavat murhaavasti. Eli taloja rakennettu. :(


    • Minulle kävi niin, että kun olin joku 8-10vuotias kävelin lähimetsässämme aamulla isäni kanssa. Kävelimme metsässä ja yhtäkkiä alkoi kuulua "kolistelua" niinkuin peuran sarvet olisivat lyöneet yhteen. Luulimme, että se olisi ollut peura. Tai minä luulin sen ikäisenä. Oli kevät ja kävelimme suolla. Siinä vieressä menee suosittu kävelypolku ja muutenkin se paikka on vain noin 400m -700m päässä asutuksesta. Myöhemmin kun ajattelee asia niin se ääni kuulosti erehdyttävän paljon metsolta ja nyt olen tullut siihen lopputulokseen, että sen täytyi olla metso

      . Olen kyllä nähnyt pyitä tuolla lähimetsässä, mutta en metsoa. En koskaan, iskä sanoi, että hän näki 20v sitten metson tuossa samassa metsässä. Mutta se asia joka minua ihmetyttää on, että voiko metso olla noin lähellä asutusta ja suosittua kävelypolkua? Hieno kokemus muutenkin!

      Kohta aloitan harjalintujen etsimisen kun alkaa syksykin, minun on vain pakko nähdä se lintu viälä tänän vuonna :D Mutta hyvin mahdollista, onhan tarkaalleen tässä paikassa nähty harjalintu. Siis tarkalleen siellä missä asun.. ei nyt ihan kadulleen tai niin, mutta tarkalleen tässä kylässä tai mikä tämä nyt onkaan. Toivon, että löydän harjalinnun. Olenhan 1% mahdollisuudella jo nähnyt sen, mutta se on äärimmäisen epätodennäköistä, koska todennäköisesti se oli rastas tai joku muu. Mutta en voi sulkea pois tätä,koska näin sen autosta, en erottanut värejä, se oli nurmikolla ja se oli rastaan ja harjalinnun kokoinen . :DD

      Kameran asetus on pielessä jotenkin, ottaa kuvia TZ tilassa, vaikka on P tilassa. Elikkä siinä tilassa missä pienikin heilahdus voi pilata kuvan ja missä on joku aika ja valotus. Äh en minä tiädä paljoa kameroista.

      Mutta kuiteskin.. pähkinähakki ja kaakkuri (samassa metsässä muuten) ovat olleet hienoimpia kokemuksia. Ja olenhan saanut niistä kuviakin.. kuhankeittäjä olisi toivelistalla. Senkin olen nähnyt 2% mahdollisuudella.. hehhe minulla on vilkas mielikuvitus. Jäi muuten mietityttään, kun näin nurmikolla linnun, joka oli rastaan kokoinen, mutta se meni aidan taakse. Olisikohan se ollut harjalintu? (todennäköisesti räkättirastas), mutta hyvin mahdollista. Harjalintu, kun joskus näkisin sen kunnolla ja saisin siitä kuvan. Talvella sitten bongaillaan ruokintapaikalla pähkinänakkeleita :DD.. toivon, että näen sellaisen, mutta hyvin mahdollista.

      • biologinalku

        Olen nähnyt muutaman metson lentävän sellaisen virkistysalueen yllä, missä liikkuu paljon ihmisiä, kuten lenkkeilijöitä ja frisbeegolfaajia. Internetistä olen myös lukenut kaupungissa oleskelleesta metsosta, joka ilmeisesti oli sellainen ns. hullu metso. Kun metsojen elinympäristöt pirstoutuvat, metsoja jää eristyksiin omiin metsäsaarekkeisiinsa. Siellä ne yrittävät pitää soidinta, mutta eivät näekään koppelon koppeloa ja tulevat hulluiksi. Tämä on nyt tällainen rautalangasta väännetty malli, mutta havainnollistaa kuitenkin, miten ihmisen toiminnan seurauksena metso saattaa tulla hulluksi ja uhitella soidinelein vaikka ihmiselle tai tulla kaupunkiin syömään puistojen mäntyjä.

        Harjalintu mahtaa olla niin omalaatuinen lintu, että sitä on vaikea räkättirastaaksi luulla. Toivotan onnea harjalinnun etsintään. Minnullekin se olisi uusi laji koko elämälleni, lintuharrastajaslangilla sanottuna elämänpinna eli elis.


      • biologinalku kirjoitti:

        Olen nähnyt muutaman metson lentävän sellaisen virkistysalueen yllä, missä liikkuu paljon ihmisiä, kuten lenkkeilijöitä ja frisbeegolfaajia. Internetistä olen myös lukenut kaupungissa oleskelleesta metsosta, joka ilmeisesti oli sellainen ns. hullu metso. Kun metsojen elinympäristöt pirstoutuvat, metsoja jää eristyksiin omiin metsäsaarekkeisiinsa. Siellä ne yrittävät pitää soidinta, mutta eivät näekään koppelon koppeloa ja tulevat hulluiksi. Tämä on nyt tällainen rautalangasta väännetty malli, mutta havainnollistaa kuitenkin, miten ihmisen toiminnan seurauksena metso saattaa tulla hulluksi ja uhitella soidinelein vaikka ihmiselle tai tulla kaupunkiin syömään puistojen mäntyjä.

        Harjalintu mahtaa olla niin omalaatuinen lintu, että sitä on vaikea räkättirastaaksi luulla. Toivotan onnea harjalinnun etsintään. Minnullekin se olisi uusi laji koko elämälleni, lintuharrastajaslangilla sanottuna elämänpinna eli elis.

        Kun näkee kaukaa linnun ja ei erota muuta kuin koon ja että se on nurmikolla niin ei voi oikein tunnistaa, mutta uskosin niiden olevan räkättirastaita. Olen vain liian innoissani siitä linnusta. :D


    • "D44" Suurin osa (99%) mun lapsuusmuistoista littyy luontoon. Ikäni mie oon onkinu ja marjastannu ja retkeilly ja muuta. Kyllä, serkkujen kaa mettästettiin ötököjä ja tunkettiin purkkiin. Met tehimmä myös "keittoa", eli revittiin pihalta kasveja ja laitetti vetteen.

      On koirien ja kissojen kaa temmelletty ja puihin kiivetty ja mettisä ravattu paljain jalloin.

      Keränny pentuna kiviäki varmaa monta sankollista.....

      Vähän kaikkea sitä on tullu tehtyä ja edelleen marjasa ja ongela ja muuten vaa pyörin luonnosa.

    • No olenhan minä itsekin luontoa, vaikka istun sisällä. Hehhee, tässäpä kysymys Trotskille, Tutkijalle ja muille vääntäjille: Miten määrittelette luonnon?

      Itse en jaksa ajatella, joten on näppärä laittaa muut miettimään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe