Työtilan valaistus?

hmm.

Olisin kiinnostunut kuulemaan, miten muut taiteen tekijät ovat hoitaneet työtilansa valaistuksen. Nyt kun syksy pimenee, ei päivänvalon varaan juuri voi laskea, eikä tavallisilla hehku- tai pienoisloisteputkilampuilla tahdo saada riittävää valoa aikaan - ja heijastukset kankaalla ärsyttävät. Eli mikä olisi paras ratkaisu, kun haluaisin nähdä työni kunnolla rasittamatta silmiäni, niin, etteivät värit liiaksi vääristy?

4

474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm.

Olenko tosiaan ainoa tässä maassa, joka haikailee tällaisia lamppuja? Kuinka ihmeessä te muut näette maalata - vai maalaatteko kaikki vain päiväaikaan?

On se vaan kumma...eilen kävin valaisin/sähköliikkeessä kyselemässä valaistusmahdollisuuksista, ja sain kuulla, että Suomessa on niin pienet markkinat ettei kannata tuoda sitä eikä tätä. Mutta millä ihmeellä täällä näkee tehdä mitään kun on niin pahuksen pimeää koko ajan?

• Lanttu

Hankala sanoa mitään, kun itse maalaa pääasiassa yöllä ihan normaalien kattolamppujen valossa. Oishan se kiva kun olis kunnon lamput, mutta vaikka valo onkin tärkeää, en pidä sitä niin tärkeänä että alkaisin hommata sen kummallisempia valaisimia. Rahalle on muutakin käyttöä ja luonnistuu se maalaus ihan hyvin heikommassakin valaistuksessa.

Yhdellä tutulla ammattitaiteilijalla on suuria loisteputkia asennettu työhuoneeseen...tavallisten lisäksi on värillisiä eli keltaisia, punaisia ja sinisiä. Sen tarkemmin en osaa neuvoa.

• mummo
        Lanttu kirjoitti:

Hankala sanoa mitään, kun itse maalaa pääasiassa yöllä ihan normaalien kattolamppujen valossa. Oishan se kiva kun olis kunnon lamput, mutta vaikka valo onkin tärkeää, en pidä sitä niin tärkeänä että alkaisin hommata sen kummallisempia valaisimia. Rahalle on muutakin käyttöä ja luonnistuu se maalaus ihan hyvin heikommassakin valaistuksessa.

Yhdellä tutulla ammattitaiteilijalla on suuria loisteputkia asennettu työhuoneeseen...tavallisten lisäksi on värillisiä eli keltaisia, punaisia ja sinisiä. Sen tarkemmin en osaa neuvoa.

Itse olen järjestänyt työtilani valaistuksen seuraavasti: Katossa n. 40 cm telineen yläpuolella
        metrin päässä toisistaan 2 "suutarinvarjostinta" (leveä valkoinen alaspäin heijastava pinta), joissa oletettavasti kaikissa marketeissa myytävät 60 W päivänvalolamput (-lamput itse ovat siniset väriltään)ja lisäksi samalla lampulla varustettu pitkävartinen telineeseen kiinnitettävä klipsilamppu. Tällä valomäärällä näen erinomaisesti ja pystyn maalaamaan sekä öljy-että acryyliväreillä kuten päivänvalossa aivan hentoja nyansseja myöten.

• hmm.
        mummo kirjoitti:

Itse olen järjestänyt työtilani valaistuksen seuraavasti: Katossa n. 40 cm telineen yläpuolella
        metrin päässä toisistaan 2 "suutarinvarjostinta" (leveä valkoinen alaspäin heijastava pinta), joissa oletettavasti kaikissa marketeissa myytävät 60 W päivänvalolamput (-lamput itse ovat siniset väriltään)ja lisäksi samalla lampulla varustettu pitkävartinen telineeseen kiinnitettävä klipsilamppu. Tällä valomäärällä näen erinomaisesti ja pystyn maalaamaan sekä öljy-että acryyliväreillä kuten päivänvalossa aivan hentoja nyansseja myöten.

Kiitos vastauksista!

Aloin miettiä minkä takia tämä valoasia on niin ongelmallinen minulle...Itselläni kun on katossa valaisin, jossa on 3 40 W:n hehkulamppua, ja lisäksi telineen vieressä toiseen maalaustelineeseen viritettynä klipsivalo pienoisloisteputkella - eikä valo riitä kuitenkaan. Tai näkeehän siinä joten kuten maalata, mutta hämärää se on...

Joko silmäni ovat poikkeuksellisen huonot hämäränäöltään, tai sitten syynä on maalaustilan arkkitehtuuri. Huone, jossa olosuhteiden pakosta minun on maalattava, on toisesta päästä 4 m korkea, ja katto tulee vinosti alas normaaliin huonekorkeuteen ikkunan kohdalla. Jotenkin huoneen muoto tuntuu imevän kaiken valon, ainakin kattovalaisimista. Ja suurien loisteputkijärjestelmien asentaminen on käytännössä mahdotonta niin rahan kuin käytettävissä olevan tilankin puolesta.

Voi vika tosiaan olla silmissänikin, minulla on toisessa silmässä niin huono näkö, että varsinaisesti katselen maailmaa vain yhdellä silmällä. Hämärä valo rasittaa tämänkin takia, ja kun syvyysnäkö on melkein yksisilmäisen luokkaa, hämärässä on vaikea saada mistään selvää. Väittävät, että päivänvalo vähentää silmien rasitustakin...

No, mutta pitää kaiketi vielä haeskella oikeaa ratkaisua. Parhaillaan laskeskelen, jos rahani riittäisivät tällaiseen: http://uk.daylightcompany.com/product.plm/7/111
        Jos jollakulla olisi parempia ratkaisuja, otan neuvoja kiitollisena vastaan :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe