Tätä on todellinen köyhyys

eräs opiskelija

Olen elänyt pelkän opintotuen varassa jo melkein 3 vuotta putkeen. Vuokran jälkeen käteen on jäänyt n. 140 €/kk. Opiskeluun liittyvät pakolliset kustannukset (ylioppilaskunnan jäsenmaksu, monistemaksut, laboratoriotarvikkeet, laskin, kynät ja paperit ym.) on syönyt siitä n. 20 €/kk. Ruokaan ja kaikkeen muuhun on siis jäänyt yhteensä 4 €/vrk. Sillä olen jotenkin pärjäillyt, vaikka tiukkaa tekee eikä mihinkään ylimääräiseen ole varaa.

36

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistan ne ajat

      Tuo on kyllä rankkaa. Koeta jotenkin jaksaa.

      On tosi surkeaa, että opiskelijat joutuvat elämään niin mikroskooppisilla tuilla, vaikka päivätöinään opiskelevat ja iltakaudetkin joutuvat lukemaan. Miten voi opiskella täydellä potentiaalilla jos koko ajan joutuu kituuttamaan ja joskus olemaan nälässäkin päivätolkulla jos tulee joku yllättävä meno? Opintotukien tulisi olla vähintään työmarkkinatuen suuruisia.

      Olisi yhteiskunnan etu, että ahkerat nuoret ihmiset opiskelisivat täydellä potentiaalilla ja valmistuisivat tavoiteajassa kun ei tarvitsisi lykätä opiskeluja työnteon takia (ne onnekkaat ketkä sattuvat töitä vielä saamaan).

    • ihmettelijä

      Suomi ei tykkää lapsiperheistä eikä opiskelijoita eikä vanhuksista, sairaista... heille ei apua riitä.

      Minun lapseni joutui lopettamaan opiskelut kun ei pystynyt enää ruokaa ostamaan, enkä minä voinut avustaa rahallisesti.
      Hän olisi nyt vuoden lopussa valmistunut, mutta ei pystynyt opiskelemaan, meni kortistoon ja on nyt työtön. Nyt saa vuokran maksettua ja ruokaa. Lainaa ei halunnut ottaa eikä jäädä ikuisesti velkavankeuteen. Hänellä on jo yksi ammatti mutta halusi kouluttautua lisää, mutta rahallisesti se ei kannata. Kortisto ainoa pelastus.

      Työttömänä pärjää nyt paremmin kuin opiskelijana. Semmoinen on meidän hyvinvointi suomi. Kortistoon vaan niin saa ruokaa.

      Onhan se kurjaa, mutta nykyhallitus on tehnyt kaikesta niin vaieketa, paitsi omista asioistaan, rhaa tulee sinne kun roskaa... muut saakärisiä.

      Onneksi työttömänä pärjää, yhteiskunnan elättinä.

      • Säätynsä mukaan

        Kokoomus haluaa pitää köyhät poissa opiskelemasta. Silloin riittää koulutuspaikkoja vähemmänkin lahjakkaille herraskakaroille, jotka saavat tällä tavalla säätynsä mukaisen paikan yhteiskunnassa.


      • ei ymmärrä...

        Harjoittaisi nyt sitä yhtäkin ammattia ja säästäisi rahaa jolla voisi opiskella sen toisen ammatin loppuun. Eikä maata kortistossa....Itse kustansin omat opiskelut suurimmaksi osaksi työnteolla, opintolainalla ja pienellä olemattomalla tuella 80-luvulla.


      • Työtä kyllä etsii
        ei ymmärrä... kirjoitti:

        Harjoittaisi nyt sitä yhtäkin ammattia ja säästäisi rahaa jolla voisi opiskella sen toisen ammatin loppuun. Eikä maata kortistossa....Itse kustansin omat opiskelut suurimmaksi osaksi työnteolla, opintolainalla ja pienellä olemattomalla tuella 80-luvulla.

        Kyllä hän harjoittaisi jos töitä olisi, sen takiahan hän lähti toista ammattia opiskelemaan kun ei saanut sitä työtä mikä oli ensimmäinen ammatti! Oli töisä 1,5 v jonka jälkeen työt loppu ja lähti opiskelemaan, mutta kun sillä opintorahalla ei elä, eikä lainaa uskalla ottaa, kaikki ei halua velkavankeuteen tässä ajassa.
        Eikä tosiaan makaa kortistossa, ahkerampaa työn etsijää en ole tavannut kuin tyttäreni.


      • Pitkäaikatyötön
        Työtä kyllä etsii kirjoitti:

        Kyllä hän harjoittaisi jos töitä olisi, sen takiahan hän lähti toista ammattia opiskelemaan kun ei saanut sitä työtä mikä oli ensimmäinen ammatti! Oli töisä 1,5 v jonka jälkeen työt loppu ja lähti opiskelemaan, mutta kun sillä opintorahalla ei elä, eikä lainaa uskalla ottaa, kaikki ei halua velkavankeuteen tässä ajassa.
        Eikä tosiaan makaa kortistossa, ahkerampaa työn etsijää en ole tavannut kuin tyttäreni.

        "Hän olisi nyt vuoden lopussa valmistunut, mutta ei pystynyt opiskelemaan, meni kortistoon ja on nyt työtön. Nyt saa vuokran maksettua ja ruokaa. Lainaa ei halunnut ottaa eikä jäädä ikuisesti velkavankeuteen."

        Ei kuulosta normaalilta valintatilanteelta. Miksi lähteä opiskelemaan, jos kesken opiskelun alkaa ajatella, ettei voi kuitenkaan työllistyä? Elämässä tulee toki yllätyksiä, mutta niistä ei ole tässä puhuttu. Pieni opintolaina ei yleensä johda ikuiseen velkavankeuteen tai muuhunkaan kohtuuttomuuteen.

        Itse en enää aio ottaa kolmatta opintolainaa, varsinkin kun on toinen vielä maksamatta. Kuitenkin opiskelemaan lähteminen käytännössä tarkoittaa sitä, että jos opintotuella ei pärjää (kuten yleensä ei), on joko käytävä töissä tai otettava lainaa. Tai molempia.


      • työtön pärjää
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "Hän olisi nyt vuoden lopussa valmistunut, mutta ei pystynyt opiskelemaan, meni kortistoon ja on nyt työtön. Nyt saa vuokran maksettua ja ruokaa. Lainaa ei halunnut ottaa eikä jäädä ikuisesti velkavankeuteen."

        Ei kuulosta normaalilta valintatilanteelta. Miksi lähteä opiskelemaan, jos kesken opiskelun alkaa ajatella, ettei voi kuitenkaan työllistyä? Elämässä tulee toki yllätyksiä, mutta niistä ei ole tässä puhuttu. Pieni opintolaina ei yleensä johda ikuiseen velkavankeuteen tai muuhunkaan kohtuuttomuuteen.

        Itse en enää aio ottaa kolmatta opintolainaa, varsinkin kun on toinen vielä maksamatta. Kuitenkin opiskelemaan lähteminen käytännössä tarkoittaa sitä, että jos opintotuella ei pärjää (kuten yleensä ei), on joko käytävä töissä tai otettava lainaa. Tai molempia.

        Ota pois vaan... syö sinä lainalla, kaikki ei ota ruokalainaa.

        Hallitus haluaa että olet varsin nuorena jo velkavankeudessa, sinulla on nuonea jo luottohäiriöitä... siksi vaaditaan että nuori ottaa lianaa, jotta pääsee luottohäiriömerkintöihin, ja kaikki vakikeutuu..

        Se on suunniteltu juttu, kunhan eduskunnassa kaikki pärjää niin muut on sitten mitättömiä.
        Siksi en opiskele enkä mene töihin ellen saa palkkaa.

        Työttömän päjrää tosi hyvin. Huomeen tulee työttömyyskrovaus ja tt tuki heti kun laitan hakemuksen postitse.. niin sieltä tulla tupsahtaa 600 e tt tukea, jota ei tarvi maksaa takasin niikunkuin opintolainaa... kiva kiva.


    • omat valinnat!!!!!!!

      Opintolaina-systeemi on alun perin aloitettu juuri sen takia, että kaikilla olisi mahdollisuus opiskella.

      Nyt sitten jotkut päättävät, että eivät ota lainkaan lainaa, vaan elävät vapaaehtoisesti pelkällä opintotuella. "Lainaa ei halunnut ottaa eikä jäädä ikuisesti velkavankeuteen."

      Minä olen opiskellut lainalla, hankkinut sillä tavalla ammatin ja työtä sekä maksanut lainani pois.

      Opiskelijankaan ei ole tosiaan ole pakko nähnä nälkää.

      • 19+7

        Miksei työttömille ole työttömyyslainaa, joka täytyy maksaa takaisin sitten kun ehkä joskus saa töitä? Miksi vain opiskelijat pakotetaan rahoittamaan normaaliin elämiseen kuuluvia kustannuksia lainalla?

        Joskus muinoin koulutus takasi töitä, mutta nykyään moni valmistuu suoraan pitkäaikaistyöttömäksi.


    • med.ass

      Sit pitää varmaan käyttää tervettä järkeä, kun valitsee sitä opiskelupaikkaansa.

      Meistä kaikista ei voi tulla media-assistentteja.

    • 200 % velkaa

      Suomi otti käyttöön oppivelvollisuuden vuoden 1921 oppivelvollisuuslailla, joka määräsi kaikille pakolliseksi vähintään kuusivuotisen kansakoulun oppimäärän suorittamisen.
      Käyttöönotto tapahtui verrattain myöhään, sillä oppivelvollisuudesta ei ollut onnistuttu säätämään Venäjän alaisuudessa.
      Oppivelvollisuutta myös vastustettiin, sillä kansakoulun pelättiin olevan yhteiskunnalle kallis ja kasvattavan huonoja työntekijöitä.
      Käytännössä oppivelvollisuus toteutui suurimmassa osassa maata jo 1920-luvulla, mutta Tunturi-Lapissa viimeiset syrjäkylät saatiin kouluverkon piiriin vasta 1950-luvulla.

      Oppivelvollisuuden suorittaminen

      Suomessa oppivelvollisuus alkaa yleensä sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Koulun aloittamista voidaan kuitenkin siirtää vuodella myöhemmäksi tai aikaisemmaksi. Yleisimmin oppivelvollisuus suoritetaan peruskoulussa, joka opettaa oppimäärään kuuluvia oppiaineita.
      Oppivelvollisuus on mahdollista suorittaa myös muulla tavoin kuin peruskoulua käymällä - tällöin oppivelvollisen vanhemmat ovat vastuussa siitä, että oppivelvollinen saa perusopetuksen oppimäärän mukaiset tiedot.

      Opintotuen historia

      Valtion takaamia lainoja on myönnetty vuodesta 1959 alkaen, tosin silloin sitä myönnettiin harkinnanvaraisesti.
      Korkotukilainat tulivat käyttöön 1969 ja vuonna 1972 astui voimaan uusi opintotukilaki, josta sai alkunsa nykymuotoinen opintotuki.
      Korkojen noustessa ja pankkien osittain jopa kieltäytyessä myöntämästä lainaa opintotukeen lisättiin asumislisä vuonna 1977.
      Opintotuki säilyi pitkään opintolainapainotteisena, kunnes vuonna 1992 opintorahaa korotettiin tuntuvasti.
      Korkeakouluopiskelijoiden opintorahaa ei nostettu vuoden 1992 jälkeen ennen vuotta 2008, ja 1995 sitä laskettiin.
      Toisen asteen opiskelijoiden opintorahaa korotettiin 1994 ja laskettiin seuraavana vuonna.
      Vuonna 1992 korkotukilainat poistuivat.
      Asumislisää ja opintolainan valtiontakausta korotettiin edellisen kerran 2005.

      Kun Itse valmistuin 1984 oli minulla opintovelkaa tulevan ammatini kahden vuoden nettopalkkan verran. Muuta mahdollisuuta ei ollut, kaksi lasta ja olin yksinhuoltajana. Ei ollut tulevaa työpaikkaa tiedossa mutta paperit olivat erin omaiset opiskelun päätyttyä keväällä sain vakituisen työpaikan syksyllä. Ei tippunut taivaalta eikä vaivatta.

    • vinkkinä sulle

      Silloin olet oikeutettu toimeentulotukeen! 470e/kk pitää jäädä käyttörahaa KAIKKIEN PAKOLLISTEN MENOJEN JÄLKEEN! Joo kyllähän ne kehoittaa ottamaan opintolainaa tai menemään töihin. Opintolaina otetaan tulona huomioon nostettaessa, mutta ei menona maksettaessa.

      • ei lainaa!

        TR tukea ei saanut kun ei ollut opintolainaa nostettuna! Se on siis pakkolainaa että saat ruokaa. Siihen ei kaikki lähde mukaan, maksat niitä makarooneja loppuelämäsi.

        Esim minulla ei ole yhtään pankkilainaa kaikki rahat laskujen jälkeen omaan käyttöön mitä jää jos jää.


      • trtrtr5656767

        Ei tule mitään toimeentulotukea jollet ole juoppo.. Ainakaan täällä ei muut saamitään. Olen itsekin n. 120 eurolla toimeen tuleva per kuukausi. Siinä rahat jotka on ruokaan. Aina ei edes sitä jos laskuja enemmän. Yllätyksiä. Pahana aikana kävin sossussa. Tulos. none. Kuulemma omaisuutta liikaa. Myy sitä. Omistan 200 euron auton ja katon pääpäällä. mummonmökki kokoa. Parempi kuolla nälkään vissiinvaltion mielestä mutta kyllä kreikka avut pyörii ja EU jutut mitkä kustantaa vaikka mitä...


      • Pitkäaikatyötön

        "470e/kk pitää jäädä käyttörahaa KAIKKIEN PAKOLLISTEN MENOJEN JÄLKEEN!"

        Pikku päivitys tuohon; Toimeentulotuen perusosa on 480,20 euroa yksin asuvalla. Siis sen lisäksi, mitä asumismenoihin, sähkölaskuun, kotivakuutukseen ja reseptilääkkeisiin on mennyt.
        http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki


    • mitävinkumistatästä

      Käsittämätöntä typeryyttä olla ottamatta lainaa ja siten kieltäytyä koulutuksesta, joka johtaisi työn saantiin. Ja ihan turha valittaa, että koulutus ei takaa työtä. Kyllä saa töitä, jos on älliä valita koulutus alalta, jolla on työvoimapulaa JA on tarvittaessa valmis muuttamaan sen työn perässä.

      Kaikki ei tosiaankaan voi olla media-assistentteja ja vuosisatojen ajan on Suomesta muutettu ulkomaille työn perässä ja myös Suomen sisällä.

      Olen aina äänestänyt vasemmistoa ja ollut vähäosaisten puolella. Nyt ihan oikeasti harkitsen takin kääntöä puoluekannassani. En halua itse omalla työlläni elättää vapaaehtoisesti ilman koulutusta ja työtä jääneitä. Pärjätkää kerrankin omillanne!

      • Syö pääs!

        .. niin johtaisi... mutta jos ei johda? Kuka maksaa lainan takasin, sinäkö? Kyllä tääälä on töitä etsitty varmaan suurin osa ihmisitä, raha kelpaa kaikille, mutta pitää saada sitä palkkaa eikä tehdä ilmasitöitä. Elätkö sinä lainanturvin, ostatko ruuat lainarahalla? Harmi sulle, kaikille se ei käy.

        Kaikki ei pysty muutamaan, pitää olla yhtä yksinäinen kuin sinä, ei kperhettä, ei kavereita ei sukua... joillaan o oma talo, ei se muuttaminen käy kädenkäänteessä eikä kaikki edes sitä halua, ja siihen on oikeus.

        Kukapa täällä on heikompiosaisten puolella, ei se ainakaan sillä parane, että kaikki kääntää selkänsä, työllisyys paranee sillä, että huomioidaan ihmiset kaikki, oli se tausta sitten köyhä tai rikas...mutta sinun aivoillasi se on mahdottomuus. Kun itsellä menee hyvin, niin viis muista, olet tyypillinen kokoomuslainen.


    • miktävinkumistatästä

      "...ja siihen on oikeus..."

      Tuossa yllä kiteytit aivan koko filosofiasi. Koska sinulla on OIKEUS olla toisten elätettävänä, sinulla ei ole velvollisuutta tehdä itse kaikkeasi sen eteen, että pärjäisit omillasi.

      Tässä on menty Suomessa totisesti pahasti vikaan. Sinunlaisiasi oikeuksiaan vaativia on liian paljon. Koko maa menee konkurssiin!

      Mulla on mennyt hyvin aina ja olen äänestänyt vasemmistoa vuosikymmeniä. Olen viime aikoina vain lopullisesti kyllästynyt tähän itse aiheutettujen ongelmien valitusvirteen.

      Ennen vanhaan vasemmistolaistenkin kunnia-asiana oli tehdä parhaansa. Nykyään kaikilla on vain OIKEUKSIA (vasemmiston läpiajamia, muuten), mutta ei ollenkaan velvollisuuksia, koska ei ole mitään moraaliakaan.

      • MINÄ jaminuntarpeet!

        "Nykyään kaikilla on vain OIKEUKSIA (vasemmiston läpiajamia, muuten), mutta ei ollenkaan velvollisuuksia, koska ei ole mitään moraaliakaan."

        Sinä olet oivaltanut nykyajan menon. Minä, minä, MINÄ. Minä itse. Minun napa, minun oikeudet. Kukaan ei mieti omia velvollisuuksiaan ja omaa käytöstään.
        Minä saan rikkoa lakia, minä saan kiusata, minä vaan vainota.
        Minä minä minä. Lisää pullaa näille suuhun, lisää päänsilityksiä.
        Minun ei tarvitse kuin välittää itsestäni, viis muista, toisen tunteista.

        Tämä pätee ihan joka asiassa tänä päivänä.


    • Mielenkiintoista!!!!

      ....Olen viime aikoina vain lopullisesti kyllästynyt tähän itse aiheutettujen ongelmien valitusvirteen. ....

      Nyt et ole tosissasi?? Itse aiheutettu?? Miten kansalainen onitseaiheuttanut sen ettei rahat riitä? kyllä se kaikki tulee sieltä eduskunnan laista, siellä nostetaan veroja, maksuja alennetaanpalkkaa... miten sinä katsot että tuo kaikki on kansalaisen itseaiheutettu?

      Monet ihmiset ovat töissä, ei he voi sille mitään että hinnat nousee, verot nousee, ja palkat alenee tai pysyy paikallaan!!! Hyvänen aika. Nyt olet katkera jostain ja itse pulassa, kun uhota ja puhut potaskaa.

      Jos sinä olet työssä esim 8 t päivä, saat kuussa palkkaa 3000 e, ja hokkuspokkus päätetään tuloveron ja kaikien verojen nosto, hinnat nousee mutta sun palkka ei nouse. Miten sinä olet itse aiheuttanut tuon tilanteet että sun tulot laskee??? Kerro

    • valtiolta lainaa

      Kannatan työttömille lainaa. Ja se maksetaan sitten takaisin kun työllistytään, Sillä valtiohan omalla politiikallaan vaikuttaa siihen miten kansalaisilla on töitä.

    • tulen toimeen

      On se ihme juttu, että yksittäisen kansalaisen oma vastuu omasta itsestään on tämän palstan kirjoittajien mielestä ihan tasan nolla. Minä olen ottanut opintolainaa. Opiskellut ammatin. Muuttanut työn perässä. Maksanut lainani pois. Elänyt ja tehnyt työtä.

      Hauska oli tuo esimerkki siitä, että jos minun 3000 euron palkastani yhtäkkiä joutuisi maksamaan paljon enemmän veroa kuin ennen. Minulla on oma asunto ja hyvin alhaiset asumiskustannukset, koska olen osannut ennakoida elämääni. Olen mieluummin ollut säästäväinen ja suunnitelmallinen, kuin antanut rahojeni lentää tuleen.

      Asumiskulut ovat tavallisesti yksittäisen ihmisen suurin menoerä. Koska olen jo maksanut oman asuntolainani, minulla on vain pienet käyttökustannukset asumisestani. Hoidan taloani hyvin, joten suuria yllätyksiäkään ei pääse tulemaan korjauskuluissa.

      Elän muutenkin säästäväisesti, vaikka minulla on varaa ostaa mitä mieleeni juolahtaa. Ostan silti enimmäkseen vain tarpeellista ja hinta-laatusuhteeltaan järkevää.

      Jos minun pitäisi yhtäkkiä maksaa 100% enemmän veroa kuin nyt, saisin tietenkin vähemmän nettopalkkaa kuin ennen, mutta tulisin silti oikein hyvin toimeen;=)

    • Opiskellut myös

      AP: olet voimakkaasti saamapuolella. Yhteiskunta tulee sinua vastaan tarjoamalla lähes ilmaisen koulutuksen ja opintorahaa. Katsopa joskus lukukausimaksuja ulkomaisissa yliopistoissa. Ne ovat järkyttäviä!

      Tuo elämänvaihe on väliaikainen, olet matkalla kohti ammattia. Jos et sen verran tule kustannuksissa vastaan, että ottaisit opintolainaa elämiseesi, ei kukaan muukaan sitä tee. Aina on mahdollisuus, että jos todella koet asian epäoikeudenmukaiseksi, lopetat ilmaisen opetuksen ja opintorahan vastaanottamisen (!) ja menet töihin.

      • ---

        "Katsopa joskus lukukausimaksuja ulkomaisissa yliopistoissa. Ne ovat järkyttäviä!"

        Katsopa joskus korkeastikoulutettujen palkkoja ulkomailla. Ne ovat järkyttävän korkeita suomalaisiin palkkoihin verrattuna ja niitä verotetaankin paljon kevyemmin!

        Pointti siis on, että mihinkään yksittäiseen asiaan ei pidä kiinnittää liikaa huomiota. Kokonaisuus ratkaisee.

        "Tuo elämänvaihe on väliaikainen, olet matkalla kohti ammattia."

        Työttömyyskin on väliaikainen elämänvaihe, tai ainakin sen on tarkoitus olla. Miksei siis työttömien etuisuuksia heikennetä niin, että ne vastaa opiskelijoiden etuisuuksia? Opiskelijat sentään tekee täyttä päivää sen vähäisen opintotukensa eteen.


    • tsyklo

      Opiskelijan köyhyys ei ole pysyvää. Hienoa, jos olet voinut olla ottamatta opintolainaa, mutta ei varmaankaan ole katastrofi, jos esim. opintojen loppuvaiheessa otat HIEMAN opintolainaa. Koko opintolainamäärää ei ole pakko lunastaa. Tärkeintä on, että opinnot eivät viivästy.

      Itse aikoinaan asuin hammasta purren kotona vanhempieni luona, koska ei ollut todellakaan varaa jättäytyä opintolainan varaan, sillä Helsingissä asuminen oli niin kallista. Se ei ollut helppo ratkaisu asua kotona, mutta se oli pakko ja siihen sopeutui. Kaverini puolestaan piti välivuoden, teki hanttihommia mm. kaupan kassalla ja ravintolassa, jonka jälkeen palasi jatkamaan opintoja säästettyjen rahojen turvin. Eräs kaverini taas muutti kimppakämppään (soluun), jotta asumiskulut sai minimiiin. Keinoja on, vaikkei mikään ole paras mahdollinen.

    • pieni köyhä

      'Kreikka avut'- just joo, tahdon nyt tähdentää että KREIKKALAISET eivät ole saaneet penniäkään vaan Kreikan juutalaispankit sekä ehne ja korruptoitunut hallitus. Köyhiä kyykytetään Kreikassa niin armottomasti että itsemurhatilastot on aivan järkyttävät. Satun tietämään, tunnen kreikkalaisia..

      Suomessa ei olla vielä samassa jamassa mutta piampa ollaan ja suosittelen siihen varautumaan.
      Itsekin jouduin jättämään opiskelut kesken, siis yksi ammatti jo oli mutta jossa en voi enää olla sillä allergisoiduin siellä kemikaaleille sekä pölylle ja sain astman..
      Koska mulla on lapsia eli ruokaa ja kaikkea pitää heillä olla, minulla ei yksinkertaisesti ollut varaa opiskella.
      Soskusta tuli joku satanen per kuukausi jos sitäkään, sillä luottotiedot ovat menneet ja entistä opintolainaa maksan edelleenkin. No ei siinä sitten, samoja pätkä ja osa-aika töitä vaan mitä sattuu saamaan, välillä työttömänä ja tätä rataa
      Eipä ole hurraamista mutta kunhan lapsilla on mitä tarvitseevat sekä autan heitä menestymään sen minkä pystyn ja paljonhan heillä jo taitoja onkin mitkä tulleet harrastamisen kautta (askartelu, ompelu, leipominen, kieliä osaavat jne) Kaiken harrastamisen ei tarvitse edes maksaa, opetan mitä itse osaan heille ja ykis maksullinen tai kaksi per lapsi, kunhan ei tietenkään mitään tonneja maksa

      Köyhän elo on iänkaikkisesti ollut yhtä kyntämistä ja kituuttamista ja sitä se tulee aina olemaankin, ei voi mitään kuin vain yrittää edes jotain kukakin taitojensa mukaan, tsemppiä kaikille ja muistakaa että kyllä se opiskelu on tulevaisuuden sekä tulevaisuuden lapsianne ajatellen parempi vaihtoehto kuin ei mitään. Hakekaa diakoniasta sekä pelastusarmeijasta ruokaa/ ostolappuja, käykää ruokajonoissa. Nykyään on sentään nämä. Myös netin lahjoitetaan palstalta olen saanut kaikkea mahdollista ilmaiseksi, osan olen vaihtanut itselle tarpeettomaan, myös hanttihommia voi kokeilla, lapsenkaitsemista, siivousta, koirien lenkittämistä (: Nuorena jouduin 'kääntämään' huoltsikan veskistä vessapaprutkin että pärjäsi ja jäi enemmän ruokaan, kannattaa myös katsoa löytyykö kaapeistasi tai esim jos tuttavilla on jotain mitä eivät tarvitse ja myy ne eteenpäin ellet siis itse tarvitse. Jos on kekseliäs pärjää lähes rahattomana. Myös kimppakyytejä kantsii käyttää, kerätä sienet sekä marjat kun on ihanat ilmatkin. Itse kerään omat vihreät teetkin talveksi.

    • ihanpersiistä

      Yhteiskunta yrittää pakottaa opiskelijat ottamaan velkaa. "Opintolaina on opiskelijan pääasiallinen tulonlähde." Sanoo sossu ja kela.

      • ei lainaa!!!

        Joo tällätavoin saadaan jo nuoresta iästä lähtien ihminen sossun asiakkaaksi ja menettämään luottotiedot ja näin ollen vaikeuttamaan normaalia elämää.

        Sehän on hykyhallituksen tavoite, että kaikilla ihmisillä menee todella huonoti, paitsi heillä.


    • mitä herrat edellä.

      kun ryssii nimet niin sossun pakko tukea. siispä ulosotto asiakkaaks niin voi rauhassa opiskella. ei kannata rehellisyys suomen maas.

    • etuoikeus

      Voi teitä, te opiskelijat..

      Synnyin 40-luvulla. kotoani jouduin lähtemään 14-vuotiaana. Olin vielä kansakoulussa päivät, illat piioin eli hoidin varakkaiden ihmisten taloutta, jotta sain asunnon ja ruuan.

      Opiskella aloin 20:kymppisenä ilman m inkäänlaisia tukia, pankkilainalla. Koin sen että yleensä pystyin opiskelemaan etuoikeudeksi.

      Velkani olen maksanut ja töitäkin tenyt, lamavuodet läpikäynyt, (silloin jouduin vile yli 40-kypäisenä opikelemaan, tosin jo silloin sain valtion opintotukea.

      Enempää kommentoimatta....ja ymmärtäen kyllä teitäkin...

      • ----------

        Meiltä mummoilta unohtuu usein että oli moni asia paremmin kuin nykyään.
        16-vuotiaana, 50 -luvulla syntynyt.


      • outoa on.
        ---------- kirjoitti:

        Meiltä mummoilta unohtuu usein että oli moni asia paremmin kuin nykyään.
        16-vuotiaana, 50 -luvulla syntynyt.

        Miten on mahdollista että syntyessä on jo 16-vuotias?? Tapahtuiko tuollaista vain 50-luvulla?


    • aha, jaa?

      Jaa no ihailtavaa, jos tarinan teksti minkä näen pitää paikkansa, koska minä ainakaan en koskaan olisi pystynyt elämään millään pelkällä opintotuella, enkä ole kerskakuluttaja. Koskaan ei ole ollut varaa älypuhelimiin, taulutelkkareihin tai ulkomaanmatkoihin, enkä niitä mitään sellaisia ole omistanutkaan enkä suuremmin reissanut, kun ei ole ollut varaa. Slti pelkällä opintotuella olisi kuollut nälkään. Mä ainakin jouduin ottamaan opintolainaa, lisäksi olin opintotukea nauttiessani lähes kaikki kesät ja joskus lukukausienkin aikana töissä, eikä sekään meinannut riittää peruselämiskustannusten kattamiseen, tai just ja just. Toki tietty en halunnut kulkea rääsyissä, eikä pelkkä nuudelit ja metsämarjat- linja olisi oikein sopinut aivotoiminnan vireydellekään opiskellessa.


      Hyvä jos jollakin on noin pienet kustannukset opiskelemisistaan. Suomessa taitaa se "virallinen" köyhyysraja olla jossakin 800 euroa tuloissa tällä hetkellä.


      Ihmettelen, että miks sä et ota halpaa valtion takaamaa opintolainaa: ainakin jos olet opiskelija etkä satuile, sä olet siihen oikeutettu. Se on sitten eri asia, että se opiskelijan opintolaina ei ole mitään tukea, vaikka tilastot sen tueksi laskee, mutta en siitä jaksa alkaa jankuttaa. Jos olet opiskelija, tiedät tukiesi joihin olet oikeutettu määrät muutenkin. En mitenkään neuvo ottamaan opintolainaa, koska siinä on maksaminen, mutta ainakin jos asut pienellä paikkakunnalla missä ei ole edes osa-aikatöitä opiskelijalle riittävästi tarjolla, söisit paremmin käyttäessäsi kaikki Suomen valtion opiskelijoille myöntämät etuutesi.


      Itse muistan aikoinaan ottaneeni opintolainaa sitten, kun tuli nälkä. Ja kun v*tutti pakkasessa kävellä, kun bussiin ei ollut varaa. Myös risat vaatteet ärsytti.

    • Insinööri vm-09

      Asuntosi on melko kallis. Itse opiskelin Tampereella ja asuin Pirkan opiskelija-asunnoissa. Yksiö 32,5 neliötä, maksoi silloin noin 250e/kk (äsken tarkistin nettisivuilta että nykyinen hinta on 280e, mutta onhan myös opintotuki noussut jonkun verran). Kiva asunto, hyvä sijainti, tykkäsin! Keskustaan bussilla vain 10-15min.

      Itse siis maksoin kämpästä silloin sen 250e/kk, josta kela maksoi noin 200, ja itse piti maksaa noin 50e. Opintotuesta jäi siis käteen vielä noin 200e, tai taisi siitä jäädä vähän ylikin 200e... Kuukauden bussikortti Tampereella maksoi 30e, vieläkin oli siis melkein 200e rahaa jäljellä. Eli suunnilleen 50e/viikko oli rahaa ruokaan ja muuhun elämiseen.

      Kyllä jos kesätöissä kävi edes kaksi kuukautta kesästä, niin tonnin tai kaksikin sai säästöön talven varalle, jolloin rahaa ruokaan ym muihin menoihin olikin jo vähintään 100-150e/kk, ja sillä eleli jo aivan mukavasti opiskelijanakin, kun koulussa sai päivällä syödä parin-kolmen euron lounaan!

      Yhtenä kesänä sain töitä vain kuukaudeksi, mutta sen jälkeen teinkin jouluun asti SOL:n siivoojana keikkatöitä, yleensä viikonloppuisin, mutta en joka viikonloppu. Hyvin pärjäsin senkin opiskeluvuoden, elintaso pysyi keikkatöillä suunnilleen samana kuin muina vuosina.

      Onnekkaassa asemassa olin myös siinä mielessä, että isovanhemmilta silloin tällöin sai jokusen kympin pieniä palveluksia vastaan. Pari kertaa opiskeluaikoinani syksyisin kävi niin, että toinen mummoni sujautti satasen setelin kouraan, ja käski ostaa uusia vaatteita kouluun! :) Mummot

    • vanhetessa viisastuu

      Saan eläkettä asumiskulujen jälkeen 802 €/kk käteen.
      (Oma asunto-osake josta menee yhtiövastiketta 5,78 €/neliö.)
      Kaksi lastenlasta, tavoiteeni on säästää kummallekin 10 000 €/ kun ovat 18 v. Olen avannut tilit, sieltä ei voi kukaan nostaa, itse he kun ovat täytäneet sen 18v. Nuo keräämiset ovat kuin juustohöylä säästöä eikä ylitä verollista lahjaa jota saa antaa 3 999 € / 3 vuoden välein.

      En tiedä tuottaako säästämiseni heille iloa, vai onko hyvin "oikeutettua", mutta minä iloitsen. Itse sain mumulta eräitä osakkeita kun olin 16v. isäni otti ne myi ja käytti rahat. En ikinä saanut muuta kuin muutaman jälkivero perintälapun. No joku voisi sanoa; annat siis sen lapsenlapsille joka sinulta varastetiin. Just niin.
      En tietysti tiedä, elänkö niin kauvan, että tavoite on saavutettu, olin jo eläkeläinen kun tulin mummoksi.

    • opiskelija elämää

      Ällöttävä yllätys opiskelijaboksissa, katso kuvat
      Kotimaa 14.8.2014, klo 15:36.

      http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/08/14/allottava-yllatys-opiskelijaboksissa-katso-kuvat?ref=kotimaa-article-textlist-mostReadCurrent-default



      Oli tunti aikaa ottaa asunto vastaan, näkemättä asuntoa. Kun tuli aika muuttaa opiskelijaboksiin, perillä odotti karmiva yllätys.

      - Asunto ei ollut mitä odotin. Siellä oli todella siivotonta. Keittiö oli mielestäni käyttökelvoton, esimerkiksi työtasossa on reikä. Uuni ja mikroaaltouuni olivat niin likaisia, ettei niitä voi käyttää. Uunipelti ei mahdu uuniin, koska se on paksun lian peitossa. Jääkaapin pakastinosa on niin paksussa jäässä, että ovi ei mene kiinni. Jääkaapissa oli pilaantunutta ruokaa. Viemäreitä ei ole siivottu, lattiakaivo on täynnä hiuksia. Lattialla ei voinut kävellä ilman kenkiä, 17-vuotias ammattikoululainen kuvailee ensitunnelmia lahtelaisesta soluasunnosta. Sen omistaa Oppilastalo Oy.

      Kun yksi asukas muuttaa pois, seuraava saattaa tulla sisään samana päivänä. Periaatteessa vuokranantaja pyrkii varmistamaan, että edellinen on siivonnut jälkensä tai jos ei ole, siivoamaan asunnon.

      Toisin kävi.

      - Kämpässä ei oltu siivottu. Valitin asiasta vuokranantajalle. Sieltä sanottiin, että minun ei tarvitse siivota muiden jälkiä, mutta ei sieltä myöskään kukaan tullut siivoamaan. Solussa asuva vietnamilaistyttö on yrittänyt siivota sen jälkeen kun olin kutsunut asuntotarkastajan paikalle.

      Opiskelija yritti alunperin saada yhteistä asuntoa itselleen ja veljelleen, mutta tarjolla oli vain soluasuntoja. Sääntöjen mukaan samassa solussa ei voi asua tyttöjä ja poikia.

      - Veljen asunto oli vielä kauheammassa kunnossa kuin minun. Kun hän meni sinne ensimmäistä kertaa, siellä oli pidetty bileet ja asunnossa nukkui vieraita ihmisiä sohvilla ja vessassa oli oksennusta.

      Tyttöjen jakamassa soluasunnossa on kolme maksavaa vuokralaista, mutta siellä asuu vakituisesti neljä, koska yhden asukkaan poikaystävä asuu siellä vakinaisesti. Lisäksi asunnossa on jatkuvasti yövieraita, jotka saattavat viipyä pidempäänkin.

      - He kokkaavat ja käyvät suihkussa. Se ei minusta ihan reilua, hän kuvailee.

      Nuori asukas on ihmetellyt sekä muiden asukkaiden että vuokra-asuntoja hallinnoivan Oppilastalo Oy:n asennetta.

      - Vietnamilaistyttö sanoi että "kyllä täällä voi vielä asua" ja asuntotarkastaja että "on näitä pahempiakin nähty".

      Oppilastalo Oy:n toimitusjohtaja Harry Nordström tuntee tapauksen ja vakuuttaa, että vastaavanlaiset yllätykset uuden asukkaan tullessa ovat yksittäistapauksia, mutta eivät ainutlaatuisia.

      - Niitä tulee ilmi silloin tällöin. Ihmisillä on erilaiset tavat asua, hän kuvailee.

      Tällaisissa tapauksissa asuntoon ei voida mennä siivoamaan ensimmäisen ilmoituksen jälkeen. Pykälien mukaan kämpän muille asukkaille lähetetään kirjallinen huomautus ja annetaan aikaa siivota. Sen jälkeen paikalle lähetetään asuntotarkastaja, joka tarvittaessa kutsuu paikalle siivoojan. Siitä tulee maksu asukkaille, Nordström kertoo.

      - Me emme voi käydä tarkastamassa ihmisten asuntoja muuten vain, ainoastaan jos saamme reklamaation. Meidän tavoitteemme on vuokrata siistejä asuntoja ja on asukkaan vastuulla siivota. Pois muutettaessa asunto pitäisi jättää siistiksi, mutta kaikki eivät tee niin, hän harmittelee. Joskus asukas on saattanut lähteä pari tuntia aikaisemmin ja jättää tavarat jälkeensä. Lain mukaan meillä ei ole edes lupaa heittää niitä pois.

      Nuorten asukkaiden siivoustaitoja yritetään kohottaa muun muassa tiedotteilla. Pian muuttaville vaihto-oppilaille esimerkiksi kerrotaan, miten asuntoja kuuluu ylläpitää ja siivota.

      Lahtelaistytön osalta asuntosotku päättyi hyvin: hän pääsee kuukauden vaihteessa muuttamaan toiseen soluun.

      http://www.ess.fi/incoming/2014/08/14/uusi-pontto.jpg/alternates/w633h430/uusi-pontto.jpg
      http://www.ess.fi/incoming/2014/08/14/sara5.jpg/alternates/w633h430/sara5.jpg
      http://www.ess.fi/incoming/2014/08/14/sara7.jpg/alternates/w633h430/sara7.jpg
      http://www.ess.fi/incoming/2014/08/14/sara8.jpg/alternates/w633h430/sara8.jpg Tuo on liesituuletin alta.
      http://www.ess.fi/incoming/2014/08/14/sara2.jpg/alternates/w633h430/sara2.jpg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe