mikä siinä on kun aina vaan riivaa

haluan rauhaan

Oon aiheesta aikaisemminkin kirjottanu muistaakseni kirkko kuulolla palstalla. Oon jo vuosia, tavallaan koko ikäni, paininu uskonnollisten kysymysten kanssa. Tunnustaudun ateistiksi mut ihan päivittäin uskonnolliset kysymykset ja ajatukset vyöryy päälle. Muuten oon ihan järkevä ja maailmankuva tieteellinen, mutta tässä suhteessa kaheli.

Mun lapsuuskoti oli täysin maallinen enkä muutenkaan rippikoulua kummempaa uskonnollista kasvatusta saanu. Teininä oli jostakin syystä semmonen pieni aika jolloin olin muka ns uskossa. Mikä lie hurahdus, ei tainnu viikkoa pidempään kestää. Mut en ole sen jälkeen täysin eroon päässyt, kokonaan, vaikka totta vie olisi paljon muutakin järkevämpää ja mielenkiintoisempaa ajateltavaa. Uskonnon suhteen en ole vähäisimmässäkään määrin olevani uskossa, oon addikti. Mistä apu?

13

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm.. jokin sua tuntuu kutsuvan mutta et haluu ottaa sitä vastaan. Ateisti en oo koskaan ollut, joskus agnostikko. Kyllä mäkin sen tieteellisen maailmankuvan omaan mutta se ei poista Jumalan olemassaolon mahdollisuutta. Jumalallakin on keinonsa. Tiede vain kertoo sen miten Jumala toimii. Kyllä tässä mielettömässä maailmassa järki on ja se jokin mitä Jumalaksi ja henkisyydeksi voi kutsua.

    • anna elämä Jeesuksel

      Jos olet joskus tullut uskoon, niin Pyhä Henki ei jätä sinua rauhaan ... Raamattu sanoo:: >Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan

      • haluan rauhaan

        Ite näkisin et ihmisen psyykessä on jokin rakenne johon uskonnollistyyppiset aiheet tarttuu tiukasti. Kysymys kuuluu,miten niistä pääsee eroon. Alkoholistit varmaa inhoaa alkoholia, mut kaatavat silti pakonomaisesti naamaansa. Mulla ja mahdollisilla kohtalotovereilla joskys mielee iskostuneet ajatukset ei jätä rauhaan, vaikka itse pidän niitä mielettöminä ja häiritsevinä.


    • menestystä!!!
    • olet herätyksessä

      Augustine sanoi "Olet valmistanut meidät itsellesi, Oi Jumala, ja sydämemme on rauhaton siihen saakka kunnes se löytää levon sinussa.

    • kuunteleva_kirkko

      haluan rauhaan,

      Mielenkiintoista pohdintaa. näen asian jotenkin niin, että ihminen on perustavanlaatuisesti uskonnollinen. Jotkut selittävät sen psykologialla. Se on varmaan sitäkin, mutta myös sitä, että ihmisellä on luontainen jumalakaipuu.

      Jokainen kulkee oman matkansa ja kaikille se on erilainen. Sinun ei tarvitse olla mitään tiettyä eli esimerkiksi uskovainen, ateisti tai jotain muuta määriteltävää, vaan oma itsesi. Siinä sinun elämässäsi kenties on paikka myös Jumalalle.

      Oli lopputulos mikä tahansa, toivon sinulle rauhaa ja tasapainoa, jota itsekin tunnut kaipaavan. Ehkä se tasapaino löytyy jollain yllättävälläkin tavalla.

      Antti-pappi

    • kanssakulkia

      Anna Jumalalle mahdollisuus et kadu sitä. Luojamme kutsuu sinua puoleensa. Kristus Jeesus sovitti syntisi. Ja todellakin oikea rehellinen tiede ei todellakaan ole ristiriidassa raamatun kanssa, tämän voi sinulle kertoa Lääkäri Reinikainen.

      http://www.youtube.com/watch?v=StfXFj1o65g

      Huom! Kannattaa katsoa vaikka ääni vähän huono

      Siunausta elämääsi Ja Rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa

      • fda

        Olisiko se pikemminkin niin että rehellinen uskonto ei ole ristiriidassa todellisuuden ja siten tieteen kanssa?


      • Joskus niinkin, että
        fda kirjoitti:

        Olisiko se pikemminkin niin että rehellinen uskonto ei ole ristiriidassa todellisuuden ja siten tieteen kanssa?

        olen fda:n kanssa samaa mieltä. Dogmaattinen uskonto tarttuu joihinkin kirjoitusten syntyajankohtaan ja senaikaiseen hahmottamistapaan ja -kykyyn sidoksissa oleviin, enemmän tai vähemmän runoiltuihin käsityksiin, joita on aikojen saatossa taltioitu. Rehellinen henkinen uskonto sen sijaan erottaa jyvät kuorista, eli ottaa sieltä sen uskonnon ydinasian, henkisyyden ja jumaluuden, joka ei mitenkään ole ristiriidassa empiirisesti todistettujen tosiasioiden kanssa.

        Vrt. nuoren maan kreationismiusko vs usko, joka sivuuttaa tuollaiset dogmit vähempiarvoisina ja näkee niistä kiinnipitämisen vähän hassuna.


    • TUTKIMAAN

      haluan rauhaan: Jumalan kiitos jos sinua vaivaa kertomasi asia. Otappa raamattu lukuun ALKAEN mooseksen ensimmäisestä kirjasta, niin alkaa vastauksia tulla.

    • TUTKIMAAN
    • atteisti

      Ihmiseen on sisäänrakennettuna taipumus uskonnollisuuteen. Umpiateistinakin tunnistan itsessäni kaipausta kohti jotakin suurempaa. Turha niitä tuntemuksia on alkaa tukahduttamaan, eikä mielestäni edes kannata. Ne voi suunnata johonkin muuhun kuin uskontoon, sanotaan vaikka "hengellisyyteen" hyvin laveasti käsitettynä. Itse ihailen maailmankaikkeuden nahtavuutta, luontoa ja vuodenkiertoa, valokuvaan, opiskelen, ihmettelen ja ihastelen. Sallin itseni tulla "lasten kaltaiseksi" mitä tulee kykyyn ja haluun olla läsnä, oppia ja kokea. Mihinkään taikauskoon ei tarvitse uskoa, mutta ei toisaalta väkisin sammuttaa meihin luontaisesti kuuluvaa ulottuvuutta.

    • 777

      "Tunnustaudun ateistiksi mut ihan päivittäin uskonnolliset kysymykset ja ajatukset vyöryy päälle. Muuten oon ihan järkevä ja maailmankuva tieteellinen, mutta tässä suhteessa kaheli."

      Tämä osoittaa, että Jumala kutsuu ja vetää sinua puoleensa. Raamattu sanoo:

      "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä" (Joh 6:44).

      Jumalan kutsu ja hengelliset asiat ovat kaikkea muuta, kuin kahelia. On vain hyvä merkki, että Hän kutsuu ja vetää puoleensa. Sinulla on luja ja varma toivo - kuin sielun ankkuri, johon voit tarttua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2102
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      171
      1630
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1557
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1312
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1172
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      134
      1058
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1013
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      882
    Aihe