Kotihoidon hoitajat!

hoitsu22

Mikä tilanne töissä ja missäpäin asut? Mä asun Pohjanmaalla.

Meillä tilanne aika kamala. Koko ajan porukkaa pitkillä sairaslomilla ja ohjaajat pukkaa asiakkaita vaan lisää ja lisää! Pitkiä paikkoja tullut (pesut, vaippa, haavanhoito, pukemiset, ruuat, lääkkeet, katerointi) ja niitä illassa jopa 12kpl!! siis tullaan iltavuoroon 14.00 ja loppuu 22.00 mutta usein nykyään joutuu jäädä ylitöihin. Muutenki 9kymppiset on paremmassa kunnossa ku 75vuotiaat. Loppua ei näy, hoitajiakin hiillostetaan koko ajan kaikenmaailman säännöillä jne.. Huoh.. Oon nuori, en sairastele ikinä, kroppa alkaa vaan väsyä tähän, vaikka oon tehny tätä vasta vajaa 3vuotta. Motivaatiosaikkua voisin hakea vaikka flunssasta tai muusta, mutta oon huono valehtelija...

Ei tässä muuta ideaa ollut kun, että millanen tilanne teillä on siellä kotihoidossa?

37

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu22

      Lisäksi on vielä näitä kahdenhoitajan paikkoja, missä vanhsta pyöritellään sängyssä ja nostetaan liftillä istumaan pyörätuoliin. Tämä vie hirveästi aikaa. Normaalilla aamukäynnillä tunnin.

      LISÄKSI VANHUSTEN OMAISET JOS LUETTE TÄTÄ: Ymmärrän, että oma vanha äitinne, isänne, veljenne, appivanhempi on teille tärkeä, ja haluatte hänelle parasta hoitoa. Muistakaa, että sitä ette kunnalta saa! Vaikka olemme lähihoitajat hyviä kotihoidossa, niin aikaa on rajallisesti ja asiakkaita on KYMMENIÄ, ei vain se teidän äiti, isä tai kuka onkaan! Ja omaiset jaksaa usein valittaa kun ei ole tehty sitä tai tätä kunnolla (usein puhutaan siivouksesta) muistakaa että lähihoitajat eivät ole siivoojia!!! Se on hyvin raivostuttavaa, sillä koulussa ei opiskeltu siivousta vaan potilaan/asiakkaan/asukkaan hoitoa EI KODINHOITOA!
      Kotihoito on asiakkaan hoitoa eli asiakkaan hygienianhoito, lääkehoito, sairaudenhoito, liikuntakyvyn edistäminen ja kaikki muu paitsi SIIVOUS! Käyttäkää omaiset se valittamiseen käyttämänne aika hyödyksi ja siivotkaa itse!!

      KOTIHOITO ja KODINHOITO on AIVAN ERI ASIA!

      • 10+4

        Sivusta. Eiks kotihoidon päätöksillä "kotona asumaan kykenevien" vanhusten pitäis olla siinä kunnossa, että siivoavat itse, vai mitkä terveyskriteerit tossa on? Enkä ole koskaan nähnyt tai tavannut yhtäkään kotona hoidettavan vanhuksen julkisen sektorin lähihoitajaa, joka "edistäisi asiakkan liikuntakykyä"... Vahunusten kaikki omaiset haluavat Suomessa varmasti kotona enää pärjäämättömät vanhuksensa julkisen sektorin vanhainkotiin. Ja kun te puhutte demantissairaastakin bisnesmielessä " kotihoidon asiakkaana", niin kohdistakaa mölinänne sitten sille vanhukselle, joka mielestänne on riittävän terve asumaan kotonaan, eikä viattomille ja huolesta sydän syrjällään oleville omaisille, joiden vika se ei ole, jos kunnat "säästävät" siten, että pitävät kotihoidossa kodissaan asumaan kykenemättömiäkin omaisten toiveiden vastaisesti ja omaisten toiveen ollessa saada vanhuksensa julkiseen vanhainkotiin.


        Lähihoitajan koulutus taitaa olla kaksi vuotta. Käsittääkseni siihen koulutukseen kuuluu sellainen tehtävä, kuin myös siivoaminen, jos "asiakas" ei itse enää osaa tai pysty siivoamaan.


      • noeikuulu
        10+4 kirjoitti:

        Sivusta. Eiks kotihoidon päätöksillä "kotona asumaan kykenevien" vanhusten pitäis olla siinä kunnossa, että siivoavat itse, vai mitkä terveyskriteerit tossa on? Enkä ole koskaan nähnyt tai tavannut yhtäkään kotona hoidettavan vanhuksen julkisen sektorin lähihoitajaa, joka "edistäisi asiakkan liikuntakykyä"... Vahunusten kaikki omaiset haluavat Suomessa varmasti kotona enää pärjäämättömät vanhuksensa julkisen sektorin vanhainkotiin. Ja kun te puhutte demantissairaastakin bisnesmielessä " kotihoidon asiakkaana", niin kohdistakaa mölinänne sitten sille vanhukselle, joka mielestänne on riittävän terve asumaan kotonaan, eikä viattomille ja huolesta sydän syrjällään oleville omaisille, joiden vika se ei ole, jos kunnat "säästävät" siten, että pitävät kotihoidossa kodissaan asumaan kykenemättömiäkin omaisten toiveiden vastaisesti ja omaisten toiveen ollessa saada vanhuksensa julkiseen vanhainkotiin.


        Lähihoitajan koulutus taitaa olla kaksi vuotta. Käsittääkseni siihen koulutukseen kuuluu sellainen tehtävä, kuin myös siivoaminen, jos "asiakas" ei itse enää osaa tai pysty siivoamaan.

        Lähihoitajan koulutukseen ja tehtäviin ei kuulu siivous. Siivoojat ovat erikseen, ammatti-ihmisiä hekin.


      • vierestä seurannut
        10+4 kirjoitti:

        Sivusta. Eiks kotihoidon päätöksillä "kotona asumaan kykenevien" vanhusten pitäis olla siinä kunnossa, että siivoavat itse, vai mitkä terveyskriteerit tossa on? Enkä ole koskaan nähnyt tai tavannut yhtäkään kotona hoidettavan vanhuksen julkisen sektorin lähihoitajaa, joka "edistäisi asiakkan liikuntakykyä"... Vahunusten kaikki omaiset haluavat Suomessa varmasti kotona enää pärjäämättömät vanhuksensa julkisen sektorin vanhainkotiin. Ja kun te puhutte demantissairaastakin bisnesmielessä " kotihoidon asiakkaana", niin kohdistakaa mölinänne sitten sille vanhukselle, joka mielestänne on riittävän terve asumaan kotonaan, eikä viattomille ja huolesta sydän syrjällään oleville omaisille, joiden vika se ei ole, jos kunnat "säästävät" siten, että pitävät kotihoidossa kodissaan asumaan kykenemättömiäkin omaisten toiveiden vastaisesti ja omaisten toiveen ollessa saada vanhuksensa julkiseen vanhainkotiin.


        Lähihoitajan koulutus taitaa olla kaksi vuotta. Käsittääkseni siihen koulutukseen kuuluu sellainen tehtävä, kuin myös siivoaminen, jos "asiakas" ei itse enää osaa tai pysty siivoamaan.

        Lähihoitajan koulutukseen ei kuulu siivous, ja kunnalla kotihoidossa työskenteleviä on ainakin täällä päin kielletty siivoamasta. Roskapussin saa viedä mennessään pois. Ja toisaalta kotona pidetään täysin dementoituneita vanhuksia ja täysin liikuntakyvyttömiä vanhuksia. Eli siis vanhuksia jätetään heitteille. Vanhainkoti on paikkakunnalta lopetettu ja terveyskeskus aina vaan kotiuttaa vanhukset. No ambulansseilla on töitä kun ajelevat vanhuksia terveyskeskukseen ja taas kotiin.


      • hohhoijaa.
        10+4 kirjoitti:

        Sivusta. Eiks kotihoidon päätöksillä "kotona asumaan kykenevien" vanhusten pitäis olla siinä kunnossa, että siivoavat itse, vai mitkä terveyskriteerit tossa on? Enkä ole koskaan nähnyt tai tavannut yhtäkään kotona hoidettavan vanhuksen julkisen sektorin lähihoitajaa, joka "edistäisi asiakkan liikuntakykyä"... Vahunusten kaikki omaiset haluavat Suomessa varmasti kotona enää pärjäämättömät vanhuksensa julkisen sektorin vanhainkotiin. Ja kun te puhutte demantissairaastakin bisnesmielessä " kotihoidon asiakkaana", niin kohdistakaa mölinänne sitten sille vanhukselle, joka mielestänne on riittävän terve asumaan kotonaan, eikä viattomille ja huolesta sydän syrjällään oleville omaisille, joiden vika se ei ole, jos kunnat "säästävät" siten, että pitävät kotihoidossa kodissaan asumaan kykenemättömiäkin omaisten toiveiden vastaisesti ja omaisten toiveen ollessa saada vanhuksensa julkiseen vanhainkotiin.


        Lähihoitajan koulutus taitaa olla kaksi vuotta. Käsittääkseni siihen koulutukseen kuuluu sellainen tehtävä, kuin myös siivoaminen, jos "asiakas" ei itse enää osaa tai pysty siivoamaan.

        Koulutus kestää kolme vuotta! aikuisopiskelijoilla alle 2v.


      • 10+4 kirjoitti:

        Sivusta. Eiks kotihoidon päätöksillä "kotona asumaan kykenevien" vanhusten pitäis olla siinä kunnossa, että siivoavat itse, vai mitkä terveyskriteerit tossa on? Enkä ole koskaan nähnyt tai tavannut yhtäkään kotona hoidettavan vanhuksen julkisen sektorin lähihoitajaa, joka "edistäisi asiakkan liikuntakykyä"... Vahunusten kaikki omaiset haluavat Suomessa varmasti kotona enää pärjäämättömät vanhuksensa julkisen sektorin vanhainkotiin. Ja kun te puhutte demantissairaastakin bisnesmielessä " kotihoidon asiakkaana", niin kohdistakaa mölinänne sitten sille vanhukselle, joka mielestänne on riittävän terve asumaan kotonaan, eikä viattomille ja huolesta sydän syrjällään oleville omaisille, joiden vika se ei ole, jos kunnat "säästävät" siten, että pitävät kotihoidossa kodissaan asumaan kykenemättömiäkin omaisten toiveiden vastaisesti ja omaisten toiveen ollessa saada vanhuksensa julkiseen vanhainkotiin.


        Lähihoitajan koulutus taitaa olla kaksi vuotta. Käsittääkseni siihen koulutukseen kuuluu sellainen tehtävä, kuin myös siivoaminen, jos "asiakas" ei itse enää osaa tai pysty siivoamaan.

        Kun kunnat säästävät se ei ole lähihoitajienkaan vika.
        Eikä lähihoitajat ole myöskään asiakas-sanaa terveydenhuoltoon lanseerannut.
        Jos ei lähihoitajan ammatista mitään tiedä, olisi parempi olla haukkumattakin.


      • lähläh
        10+4 kirjoitti:

        Sivusta. Eiks kotihoidon päätöksillä "kotona asumaan kykenevien" vanhusten pitäis olla siinä kunnossa, että siivoavat itse, vai mitkä terveyskriteerit tossa on? Enkä ole koskaan nähnyt tai tavannut yhtäkään kotona hoidettavan vanhuksen julkisen sektorin lähihoitajaa, joka "edistäisi asiakkan liikuntakykyä"... Vahunusten kaikki omaiset haluavat Suomessa varmasti kotona enää pärjäämättömät vanhuksensa julkisen sektorin vanhainkotiin. Ja kun te puhutte demantissairaastakin bisnesmielessä " kotihoidon asiakkaana", niin kohdistakaa mölinänne sitten sille vanhukselle, joka mielestänne on riittävän terve asumaan kotonaan, eikä viattomille ja huolesta sydän syrjällään oleville omaisille, joiden vika se ei ole, jos kunnat "säästävät" siten, että pitävät kotihoidossa kodissaan asumaan kykenemättömiäkin omaisten toiveiden vastaisesti ja omaisten toiveen ollessa saada vanhuksensa julkiseen vanhainkotiin.


        Lähihoitajan koulutus taitaa olla kaksi vuotta. Käsittääkseni siihen koulutukseen kuuluu sellainen tehtävä, kuin myös siivoaminen, jos "asiakas" ei itse enää osaa tai pysty siivoamaan.

        Lähihoitajat hoitavat ihmisiä, ei huoneistoja. Jos asukas ei pysty siivoamaan kotiaan, on palkattava siivooja.


      • siivousrinkiin vaan!
        10+4 kirjoitti:

        Sivusta. Eiks kotihoidon päätöksillä "kotona asumaan kykenevien" vanhusten pitäis olla siinä kunnossa, että siivoavat itse, vai mitkä terveyskriteerit tossa on? Enkä ole koskaan nähnyt tai tavannut yhtäkään kotona hoidettavan vanhuksen julkisen sektorin lähihoitajaa, joka "edistäisi asiakkan liikuntakykyä"... Vahunusten kaikki omaiset haluavat Suomessa varmasti kotona enää pärjäämättömät vanhuksensa julkisen sektorin vanhainkotiin. Ja kun te puhutte demantissairaastakin bisnesmielessä " kotihoidon asiakkaana", niin kohdistakaa mölinänne sitten sille vanhukselle, joka mielestänne on riittävän terve asumaan kotonaan, eikä viattomille ja huolesta sydän syrjällään oleville omaisille, joiden vika se ei ole, jos kunnat "säästävät" siten, että pitävät kotihoidossa kodissaan asumaan kykenemättömiäkin omaisten toiveiden vastaisesti ja omaisten toiveen ollessa saada vanhuksensa julkiseen vanhainkotiin.


        Lähihoitajan koulutus taitaa olla kaksi vuotta. Käsittääkseni siihen koulutukseen kuuluu sellainen tehtävä, kuin myös siivoaminen, jos "asiakas" ei itse enää osaa tai pysty siivoamaan.

        Siivous kuuluu ostaa osto palvena erikseen joltain siivousyrittäjältä, kotihoidon resurssit eivät ainakaan täälläpäin ole enää vuosiin riittäneet asiakkaiden kotien siivoukseen, eikä minkäänlainen siivous todellakaan ole koskaan kuulunut lähihoitajien koulutukseen.
        Ennen vanhaan valmistui kodinhoitajia, jotka myöskin lapsiperheissä siivosivat, mutta nämä palvelut taitaa olla kaikkialta purettu jo kymmeniä vuosia sitten.


    • KAMALAA!!!

      Kotihoitoon kuuluu pillereiden anto, vaipanvaihto, mikroruuan lämmitys ja kirjaaminen pienlaitteella! Joskus verenpaineen mittaus, haavanhoito, verensokerin mittaus ja insuliinin pisto. Kerran viikossa suihkupesu. Mitä ihmettä vielä vaaditaan? Kyllä noissa hommissa se asiakkaalle mitoitettu kymmenen-viisitoistaminuuttia menee aika tarkkaan!

    • bdjslq

      Yksityisessä kotihoidossa väsyin jo alle vuodessa. Varahenkilöstö tai sijainen- sanoja ei tunneta. Jos joku on sairaana tehdään omat ja hänenkin tuet. Pomo syyttää siitä tästä ja tuosta. Asiakkaita tulee lisää. Esimies suuttuu jos hänet pyytää apuvoimaksi. Saikulla kun ei enää jaksa. Kroppa ja henkinen hyvinvointi koetuksella.

      • no respect

        Ja vielä: tosiaan,siivous ei todellakaan kuulu kotihoidolle. Siihen pitää hommata erikseen siistijä. Jos ei aiempaa koulutusta lähihoitajan koulutus kestää kolme vuotta. Huomatkaa että me lht kotihoidossa teemme myös näkymättömää työtä. Vaippatilaukset,apteekkitilaukset,jalkahoitajat,teemmme yhteistyötä sh.n ja lääkärin kanssa,jaamme lääkkeet,kirjaamme ym ym....


      • Huh huh

        Työpaikka on, mutten pysty nykyisellä tahdilla töitä tekemään ja nyt sairaslomalla sen takia!

        Sitten turhana katuja mittailen, kun työt vedetään niin tiukalle, ettei kunto kestä kotihoidossa ravaamista. Työ tehostaa työntekijät ulos! Töitä pitää tehdä ja rahaa elämiseen saada, niin nyt täytyy odottaa, jos saa jonkun "suojatyöpaikan" jossa työtä voi tehdä ilman pitkiä sairaslomia.

        "Oma" työni hoidetaan nyt vaihtuvilla keikkalaisilla tai "säästösyistä" pidetään ilman työntekijää! Hyvää taloudenhoitoa!!!


    • Loppuunkäsitelty

      10 4:llä ihme kommentit, et taida hoitoalasta tietää mitääm!!! Asiakas on kotona asuva, potilas sairaalassa ja hoitokodissa tms.asukas. Näin ihan virallisesti eikä mitään tekemistä bisneksen kannsa. Kotihoito ei nykyään siivoa, koska siihen ei yksinkertaisesti ole aikaa; kotisiivojat sitten erikseen palkattavissa. Tämä varmaan joka kunnassa jo käytäntönä.

      Ja ikävä kyllä kotihoidossa monet tulevat olemaan sinne hamaan loppuun, koska laitospaikkoja vähennetty/vähennetään jatkuvasti. Ei siinä meillä hoitajilla ole mitään sananvaltaa. Lopuksi vielä: kyllä me kuntouttavalla työotteella yritetämme ainakin ylläpitää/jopa edistää asiakkaan fyysistä kuntoa ja jos aikaa joskus on, niin käydään pienillä kävelylenkeillä. Myös fysioterapeutin kotikäynnit ovat ilmaisia meidän asiakkaille ja sieltä saa sitten yksilöllisempiä ohjeita.

      Kannattaisi tutustua kotihoidon työkenttään ennenkuin tulee kovin sanoin arvostelemaan! Ei ole mikään helpoin osa-alue työskennellä.

      • Leski

        Mieheni sairasti kotona täysin avustettavana. Sairaalan apuvälinelainaamosta saimme sähkösängyn,yöpöydän,pyörätuolin,suihkutuolin,nostolaitteen.
        Kolme kertaa viikossa kävi jalkahoitaja
        Kerran viikossa kävivät kylvettäjät
        Joka päivä,aamuin illoin,tuli auttamaan lähihoitaja hygieniahoidossa ja pyörätuolista nostamisessa.
        Itella toi ilmaiset vaipat kotiin.
        Sairaanhoitajat toivat jalkojen haavatarvikkeet.
        Kauppias toi ruuat kaupasta.
        Hoitotarvikekauppa toi poikkolakanat,voiteet,pesukintaat kotiin.
        Invataxi haki 9x/kk kotoa virkistysreissuun.
        Itse,vaimona,olin kotona 24/7.
        Tein ruoat,siivosin,pyykkäsin,hain lääkkeet,annoin lääkkeet,nostin yksin mieheni sängynreunalle syömään.
        Vaihdoin vaipst,pesin intiimialueita,monta kertaa päivässä.
        Valvoin,että tämä homma toimi.
        En hakenut omaishoidontukea,joten en ollut omaishoitaja.
        Kun tarvitsin lääkäriltä jotain,sain soittaa suoraan hänelle.
        Kun miehelle tuli korkea kuume,vein hänet suoraan osastolle.
        Kerron nämä asiat siksi,että kun kaikki yhteiskunnan ja omat voimavarat laitetaan yhteen,saadaan homma pyörimään saumattomasti.
        Kiitos kuuluu lähihoitajille,sairaanhoitajille,lääkäreille,taxeille,kauppiaille. Kaikki olivat korvaamattomana apuna.
        Apua saa,kun sitä pyytää ja on siitä valmis maksamaan.


      • velkainen kunta
        Leski kirjoitti:

        Mieheni sairasti kotona täysin avustettavana. Sairaalan apuvälinelainaamosta saimme sähkösängyn,yöpöydän,pyörätuolin,suihkutuolin,nostolaitteen.
        Kolme kertaa viikossa kävi jalkahoitaja
        Kerran viikossa kävivät kylvettäjät
        Joka päivä,aamuin illoin,tuli auttamaan lähihoitaja hygieniahoidossa ja pyörätuolista nostamisessa.
        Itella toi ilmaiset vaipat kotiin.
        Sairaanhoitajat toivat jalkojen haavatarvikkeet.
        Kauppias toi ruuat kaupasta.
        Hoitotarvikekauppa toi poikkolakanat,voiteet,pesukintaat kotiin.
        Invataxi haki 9x/kk kotoa virkistysreissuun.
        Itse,vaimona,olin kotona 24/7.
        Tein ruoat,siivosin,pyykkäsin,hain lääkkeet,annoin lääkkeet,nostin yksin mieheni sängynreunalle syömään.
        Vaihdoin vaipst,pesin intiimialueita,monta kertaa päivässä.
        Valvoin,että tämä homma toimi.
        En hakenut omaishoidontukea,joten en ollut omaishoitaja.
        Kun tarvitsin lääkäriltä jotain,sain soittaa suoraan hänelle.
        Kun miehelle tuli korkea kuume,vein hänet suoraan osastolle.
        Kerron nämä asiat siksi,että kun kaikki yhteiskunnan ja omat voimavarat laitetaan yhteen,saadaan homma pyörimään saumattomasti.
        Kiitos kuuluu lähihoitajille,sairaanhoitajille,lääkäreille,taxeille,kauppiaille. Kaikki olivat korvaamattomana apuna.
        Apua saa,kun sitä pyytää ja on siitä valmis maksamaan.

        Missä päin Suomea tollasta on?
        Jalkahoitaja käy kerran kolmessa kuukaudessa. Vaipat haettava kaupungin jakelukeskuksesta. Virkistysreissut lopetettu 5 vuotta sitten, 4 kertaa kuussa saa asiointireissun oman kunnan sisällä. Voiteet, pesukintaat ostettava itse jne.


      • lähihoitaja22
        Leski kirjoitti:

        Mieheni sairasti kotona täysin avustettavana. Sairaalan apuvälinelainaamosta saimme sähkösängyn,yöpöydän,pyörätuolin,suihkutuolin,nostolaitteen.
        Kolme kertaa viikossa kävi jalkahoitaja
        Kerran viikossa kävivät kylvettäjät
        Joka päivä,aamuin illoin,tuli auttamaan lähihoitaja hygieniahoidossa ja pyörätuolista nostamisessa.
        Itella toi ilmaiset vaipat kotiin.
        Sairaanhoitajat toivat jalkojen haavatarvikkeet.
        Kauppias toi ruuat kaupasta.
        Hoitotarvikekauppa toi poikkolakanat,voiteet,pesukintaat kotiin.
        Invataxi haki 9x/kk kotoa virkistysreissuun.
        Itse,vaimona,olin kotona 24/7.
        Tein ruoat,siivosin,pyykkäsin,hain lääkkeet,annoin lääkkeet,nostin yksin mieheni sängynreunalle syömään.
        Vaihdoin vaipst,pesin intiimialueita,monta kertaa päivässä.
        Valvoin,että tämä homma toimi.
        En hakenut omaishoidontukea,joten en ollut omaishoitaja.
        Kun tarvitsin lääkäriltä jotain,sain soittaa suoraan hänelle.
        Kun miehelle tuli korkea kuume,vein hänet suoraan osastolle.
        Kerron nämä asiat siksi,että kun kaikki yhteiskunnan ja omat voimavarat laitetaan yhteen,saadaan homma pyörimään saumattomasti.
        Kiitos kuuluu lähihoitajille,sairaanhoitajille,lääkäreille,taxeille,kauppiaille. Kaikki olivat korvaamattomana apuna.
        Apua saa,kun sitä pyytää ja on siitä valmis maksamaan.

        Me hoidetaan moni samalaisia ihmisiä :)


      • 15+19

        Mitkä kommentit? Mä kirjoitin tähän keskusteluketjuun yhden kommentin, en kommentteja. Ja miksi minun pitäisi "tietää" hoitoalasta? Olen tässä Suomi24:n nimettömällä palstalla nimettömästi keskustelemassa aiheesta vanhustenhoito, Suomi24:n "Vanhustenhoito"- aiheisella nimettömällä keskustelupalstalla ja koska tämä palsta on foorumin yhteiskunta- aiheosiossa, tällä palstalla kuuluu keskustella vanhustenhoidon tasosta Suomessa ja mahdollisesti omaisten hakea vertaistukea vanhustenhoitoa koskeviin ongelmiin. Palstan aihe EI ole, että "hoitajat haukkuvat ja herjaavat vanhusten lähiomaisia"- palsta, miltä tosin palsta näyttää.


        Ja saa muuten olla sitä mieltä, että se on ärsyttävää, jos julkisen sektorin terveydenhoitohenkilöstö kutsuu sairaita "asiakkaiksi", missään laissa sellainen mielipide ei ole kielletty. Lisäksi saa olla sitä mieltä, että sellainen vanhus, joka ei enää itse esimerkiksi pysty siivoamaan kotiaan, ei välttämättä kuulu kotisairaanhoidon piiriin vaan julkiseen vanhainkotiin, joskin joissakin tapauksissa kai niinkin voi olla ok. että kotiaan siivoamaan kykenemättömiä vanhuksia hoidetaan kotisairaanhoidon turvin omissa kodeissansa, jos vanhuksella ei ole esimerkiksi muistisairautta.


        Kaikki tsemppi niille vanhusten kotihoitajille, jotka todella ovat kiireisiä ja silti yrittävät tehdä hoitotyötä tunnollisesti, ja joilla ei siten ole aikaa nillittää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, että kuinka kauheita ja välinpitämättömiä muka vanhusten omaiset ovat.... Ainakaan nimittäin vanhuksiaan hoitavilla lähiomaisilla ei ole aikaa roikkua sosiaalisessa mediassa tai täällä Suomi24:ssa keskustelupalstoilla väittelemässä hoitohenkilöstön kanssa julkisuudessa.


        Ymmärrän kyllä tunnollisia julkisen sektorin vanhusten hoitajia ja heidän uupumustaan... Vaikka vielä enemmän ymmärrän vanhusten lähiomaisia, jotka suurimman vastuun vanhuksistaan kantavat ja joilla ne suurimmat huolet on, esimerkiksi kotihoitoon passitetuista huonokuntoisista vanhuksista, vaikka oamisten toive olisi vanhainkoti, jos vanhus ei enää kotonaan pärjää. Itse varmaan jos olisin vanhusten kotihoitaja, saisin ensimmäisestäkin paikasta heti potkut, koska en suostuisi olemaan esimerkiksi siivoamatta, jos vanhus pyytäisi vaikka tiskaamaan ja jos näkyisi, että vanhus ei itse jaksa, enkä suostuisi laittamaan vaan mikroruokaa tai pyytäisi omaisia ostamaan "helppoa ruokaa", jos vanhuksen kaapissa olisi vaikka valmiiksi fileoitua tuoretta kalaa ja perunoita ja vihanneksia, joiden laittaminen veisi alle puoli tuntia.


        Kannattaisi miettiä, ennen kuin v- ttuilee, jos Suomi24 on foorumi. Tietysti kyky kirjoitella aiheista eikä ihmisistä, vaihtelee eri ihmisten verbaalisten kykyjen mukaan. Joku mieltää keskustelupastat paikaksi herjata, toinen ei.


      • :::::::::::::)))
        15+19 kirjoitti:

        Mitkä kommentit? Mä kirjoitin tähän keskusteluketjuun yhden kommentin, en kommentteja. Ja miksi minun pitäisi "tietää" hoitoalasta? Olen tässä Suomi24:n nimettömällä palstalla nimettömästi keskustelemassa aiheesta vanhustenhoito, Suomi24:n "Vanhustenhoito"- aiheisella nimettömällä keskustelupalstalla ja koska tämä palsta on foorumin yhteiskunta- aiheosiossa, tällä palstalla kuuluu keskustella vanhustenhoidon tasosta Suomessa ja mahdollisesti omaisten hakea vertaistukea vanhustenhoitoa koskeviin ongelmiin. Palstan aihe EI ole, että "hoitajat haukkuvat ja herjaavat vanhusten lähiomaisia"- palsta, miltä tosin palsta näyttää.


        Ja saa muuten olla sitä mieltä, että se on ärsyttävää, jos julkisen sektorin terveydenhoitohenkilöstö kutsuu sairaita "asiakkaiksi", missään laissa sellainen mielipide ei ole kielletty. Lisäksi saa olla sitä mieltä, että sellainen vanhus, joka ei enää itse esimerkiksi pysty siivoamaan kotiaan, ei välttämättä kuulu kotisairaanhoidon piiriin vaan julkiseen vanhainkotiin, joskin joissakin tapauksissa kai niinkin voi olla ok. että kotiaan siivoamaan kykenemättömiä vanhuksia hoidetaan kotisairaanhoidon turvin omissa kodeissansa, jos vanhuksella ei ole esimerkiksi muistisairautta.


        Kaikki tsemppi niille vanhusten kotihoitajille, jotka todella ovat kiireisiä ja silti yrittävät tehdä hoitotyötä tunnollisesti, ja joilla ei siten ole aikaa nillittää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, että kuinka kauheita ja välinpitämättömiä muka vanhusten omaiset ovat.... Ainakaan nimittäin vanhuksiaan hoitavilla lähiomaisilla ei ole aikaa roikkua sosiaalisessa mediassa tai täällä Suomi24:ssa keskustelupalstoilla väittelemässä hoitohenkilöstön kanssa julkisuudessa.


        Ymmärrän kyllä tunnollisia julkisen sektorin vanhusten hoitajia ja heidän uupumustaan... Vaikka vielä enemmän ymmärrän vanhusten lähiomaisia, jotka suurimman vastuun vanhuksistaan kantavat ja joilla ne suurimmat huolet on, esimerkiksi kotihoitoon passitetuista huonokuntoisista vanhuksista, vaikka oamisten toive olisi vanhainkoti, jos vanhus ei enää kotonaan pärjää. Itse varmaan jos olisin vanhusten kotihoitaja, saisin ensimmäisestäkin paikasta heti potkut, koska en suostuisi olemaan esimerkiksi siivoamatta, jos vanhus pyytäisi vaikka tiskaamaan ja jos näkyisi, että vanhus ei itse jaksa, enkä suostuisi laittamaan vaan mikroruokaa tai pyytäisi omaisia ostamaan "helppoa ruokaa", jos vanhuksen kaapissa olisi vaikka valmiiksi fileoitua tuoretta kalaa ja perunoita ja vihanneksia, joiden laittaminen veisi alle puoli tuntia.


        Kannattaisi miettiä, ennen kuin v- ttuilee, jos Suomi24 on foorumi. Tietysti kyky kirjoitella aiheista eikä ihmisistä, vaihtelee eri ihmisten verbaalisten kykyjen mukaan. Joku mieltää keskustelupastat paikaksi herjata, toinen ei.

        Kerropa miksi heitä pitäisi kutsua, jos ei asiakkaiksi?

        Niin, totta kai SINÄ tekisit kaiken paremmin, tunnuthan olevan oikein asiantuntija , vaikka hoiva-alasta et mitään tiedä!!!.:::))))))

        Vanhuksen omaiset saattavat asua kaukana,ja monet heistä eivät ole lainkaan kiinnostuneita omaisestaan, saati tämän hoidoista. Ja aina on heitkäkin joilla ei ole omaisia.

        Mistäpä ne perunat ja kalat sinne asiakkaan jääkaappiin tulevat ,mitä luulet? Ja sinä alkaisit keittämään.....Meeppä kuule ensin kokeilemaan vaikka vapaaehtoisena avustajana ennen kuin alat huuteleen!! ::))))


      • 17+5
        :::::::::::::))) kirjoitti:

        Kerropa miksi heitä pitäisi kutsua, jos ei asiakkaiksi?

        Niin, totta kai SINÄ tekisit kaiken paremmin, tunnuthan olevan oikein asiantuntija , vaikka hoiva-alasta et mitään tiedä!!!.:::))))))

        Vanhuksen omaiset saattavat asua kaukana,ja monet heistä eivät ole lainkaan kiinnostuneita omaisestaan, saati tämän hoidoista. Ja aina on heitkäkin joilla ei ole omaisia.

        Mistäpä ne perunat ja kalat sinne asiakkaan jääkaappiin tulevat ,mitä luulet? Ja sinä alkaisit keittämään.....Meeppä kuule ensin kokeilemaan vaikka vapaaehtoisena avustajana ennen kuin alat huuteleen!! ::))))

        Lopeta v*ttu nyt jo toi mun elämän pilaaminen, mikä sitten lienetkin. Eiks sulle riitä, että mä olen sen ahdistukswen vuoksi minkä näistä nimettömistä Suomi24-palstoista ja sun kaltaisten nimettömien herjaamisesta sain, mennyt jopa niin huonoon kuntoon, että se aika mikä mun olisi pitänyt käyttää akateemisen opinnäytteeni kirjoittamiseen, en siihen pystynyt, koska alkoi ihan oikeasti kiinnostaa, että millaiset sekopäät alkaa mua herjata nimettömän tänne Suomi24:n kirjoittelun vuoksi ja jäin näihijn keskustleuihin koukkuun... Tiedoksi, että akateemisen opinnäytteeni aihe olisi ollut populismi ja poliittinen vihakirjoittelu internetin keskustelupalstoilla, ja ehkä vielä joskus sen opinnäytteeni teenkin loppuun.


        Sinä ja muut sekopäät tuntemattomat näiltä Suomi24:n palstoilta olette täällä Suomi24:ssa vapaasti saaneet rakennella mun kirjoitusten ympärillle jotakin skitsofreenista pilkkafantasiaa, että mä muka riitelisin nettipalstoilla sukulaisteni tai tuttujeni tai itseni kanssa näillä julkisilla julkisilla palstoilla ja ilmeisesti minkäänlaisen asiallisen ylläpitomoderoinnin kenenkään estämättä, mutta fakta on se minkä varsin hyvin tiedät, että mä en ole netissä tuntemieni kanssa keskustellut koskaan, kun olen tänne Suomi24:n kirjoittanut. Enkä tiedä mikä olet, toivon vain että jätät mut rauhaan! Sulla ei ole oikeus alkaa herjata minua tai puhumattakaan mun lähisukulaisiani tai ystäviäni internetissä ja mun selkäni takana ja julkisesti mulle tässä ivaa kirjoitelleen, vaikka sinullakin valitettavasti on tänne Suomi24:n sananvapaudellasi oikeus kirjoittaa, mikä sitten lienetkin.


        Ja kun en ole netti- idiootti, en ole kartalla näistä teidän netti- ilmaisuistanne joilla herjaatte: tarkoittaaks toi k*rpää toi sun nimimerkkikenttääs laittamas merkkijono, siis miehen sukupuolielintä vai?


        Toistan: sinä ja muut Suomi24:n minun viestejäni kommentoineet tuntemattoamt olette melkein pilanneet elämäni. Eikö se sulle jo riitä, ja etkö voi jättää rauhaan ihmistä minua? Annan sellaisen vinkin, että jos et osaa asialliseenkaan viestiin muuta kuin pilkata, voit myös jättää kommentoimatta minun keskustelupasltaviestiäni. Nimittäin aina tossa oikeassa yläkulmassa noi herjausviestien nuolet osoittaa mun viesteihini, tuskin tollanen pilkkaaminen vahinko on ( vai voiko muka olla).


        Mitä muuten teet vanhustenhoitoaiheisella palstalla, kun et ole sanaakaan kirjoittanut, että sinulla olisi vanhuksia omaisia, joista olisit huolissasi? Pilkkaamassa minua vaan, niinkö?


        Muuten: ihmisen kouluttamattomuus paistaa näillä palstoilla argumentointikyvyttömyydestä. Siitä, että ei edes yritä kirjoittaa ystävällisesti tuntemattomalle, jonka viesteistä näkee kyllä lukukykyinen, että ei ole v-ttuilutarkoituksella tässä palstalla kirjoitellut, vaan aidosta kiinnostuksesta vanhustenhoidon tasoon ja tilaan nyt lama- Suomessa.


        Ja tiedoksi niille, jota leikkii esim. sairaanhoitajia tai psykologeja netissä ja esiintyen ammatti- identiteeteillä, että sellainen käytös on laitonta... Ei vaan taida nettikiusaajilla mennä ihan kaaliin sekään, kun tuntuu olevan niin kivaa harjoittaa nettikiusaamista ja mielipuolista herjaa kadehtimiaan kohtaan netissä.


      • 10+16
        17+5 kirjoitti:

        Lopeta v*ttu nyt jo toi mun elämän pilaaminen, mikä sitten lienetkin. Eiks sulle riitä, että mä olen sen ahdistukswen vuoksi minkä näistä nimettömistä Suomi24-palstoista ja sun kaltaisten nimettömien herjaamisesta sain, mennyt jopa niin huonoon kuntoon, että se aika mikä mun olisi pitänyt käyttää akateemisen opinnäytteeni kirjoittamiseen, en siihen pystynyt, koska alkoi ihan oikeasti kiinnostaa, että millaiset sekopäät alkaa mua herjata nimettömän tänne Suomi24:n kirjoittelun vuoksi ja jäin näihijn keskustleuihin koukkuun... Tiedoksi, että akateemisen opinnäytteeni aihe olisi ollut populismi ja poliittinen vihakirjoittelu internetin keskustelupalstoilla, ja ehkä vielä joskus sen opinnäytteeni teenkin loppuun.


        Sinä ja muut sekopäät tuntemattomat näiltä Suomi24:n palstoilta olette täällä Suomi24:ssa vapaasti saaneet rakennella mun kirjoitusten ympärillle jotakin skitsofreenista pilkkafantasiaa, että mä muka riitelisin nettipalstoilla sukulaisteni tai tuttujeni tai itseni kanssa näillä julkisilla julkisilla palstoilla ja ilmeisesti minkäänlaisen asiallisen ylläpitomoderoinnin kenenkään estämättä, mutta fakta on se minkä varsin hyvin tiedät, että mä en ole netissä tuntemieni kanssa keskustellut koskaan, kun olen tänne Suomi24:n kirjoittanut. Enkä tiedä mikä olet, toivon vain että jätät mut rauhaan! Sulla ei ole oikeus alkaa herjata minua tai puhumattakaan mun lähisukulaisiani tai ystäviäni internetissä ja mun selkäni takana ja julkisesti mulle tässä ivaa kirjoitelleen, vaikka sinullakin valitettavasti on tänne Suomi24:n sananvapaudellasi oikeus kirjoittaa, mikä sitten lienetkin.


        Ja kun en ole netti- idiootti, en ole kartalla näistä teidän netti- ilmaisuistanne joilla herjaatte: tarkoittaaks toi k*rpää toi sun nimimerkkikenttääs laittamas merkkijono, siis miehen sukupuolielintä vai?


        Toistan: sinä ja muut Suomi24:n minun viestejäni kommentoineet tuntemattoamt olette melkein pilanneet elämäni. Eikö se sulle jo riitä, ja etkö voi jättää rauhaan ihmistä minua? Annan sellaisen vinkin, että jos et osaa asialliseenkaan viestiin muuta kuin pilkata, voit myös jättää kommentoimatta minun keskustelupasltaviestiäni. Nimittäin aina tossa oikeassa yläkulmassa noi herjausviestien nuolet osoittaa mun viesteihini, tuskin tollanen pilkkaaminen vahinko on ( vai voiko muka olla).


        Mitä muuten teet vanhustenhoitoaiheisella palstalla, kun et ole sanaakaan kirjoittanut, että sinulla olisi vanhuksia omaisia, joista olisit huolissasi? Pilkkaamassa minua vaan, niinkö?


        Muuten: ihmisen kouluttamattomuus paistaa näillä palstoilla argumentointikyvyttömyydestä. Siitä, että ei edes yritä kirjoittaa ystävällisesti tuntemattomalle, jonka viesteistä näkee kyllä lukukykyinen, että ei ole v-ttuilutarkoituksella tässä palstalla kirjoitellut, vaan aidosta kiinnostuksesta vanhustenhoidon tasoon ja tilaan nyt lama- Suomessa.


        Ja tiedoksi niille, jota leikkii esim. sairaanhoitajia tai psykologeja netissä ja esiintyen ammatti- identiteeteillä, että sellainen käytös on laitonta... Ei vaan taida nettikiusaajilla mennä ihan kaaliin sekään, kun tuntuu olevan niin kivaa harjoittaa nettikiusaamista ja mielipuolista herjaa kadehtimiaan kohtaan netissä.

        Ja pakko lisätä vielä oman viestini perään postaus, minulla kun ei tänne Suomi24:n profiilia ole, vaan minulle herjausprofiilin luoneella tuntemattomalla pakkomielteisesti minua tässä Suomi24:ssa herjanneella, en voi muokata omia viestejäni itse myöhemmin, ja sellainen korjaus, että siis tässä Suomi24:ssa nimettömien ja naamattomien herjaajien noi mulle osoitetut julkiset herjaviestit näkyvät siis viestinipostaukseni alla aina viestin vasemmassa yläkulmassa, ei oikeassa, kuten äsken sanoin.


        Ja sen vielä sanon, että törkeimpänä käytöksenä herjaajilta mitä ikinä olen tässä Suomi24:ssa kokenut näillä nimettömillä tärkypalstoilla, olen pitänyt sitä, että nimetön ja naamaton tai ne nimettömät ja naamattomat, jotka on minua täällä Suomi24:ssa piinanneet tietäen kirjoittavansa julkisuudessa jatkuvia herjoja kirjoittajalle joka en tiedä keiden kanssa keskustelen tässä nimettömällä palstalla, on herjakommenteissaan minulle tässä julkisella palstalla pilkannut jopa rakasta isääni ja äitiäni, jotka eivät koskaan kirjoittele missään netin nimettömillä mielipidepalstoilla. En tiedä millaisista taustoista sellaiset tyypit tulevat, jollaiset katsovat (esimerkiksi nämä) internetin julkiset ja nimettömät keskustelupalstat paikaksi harjoittaa systemaattista nettikiusaa ja herjaamista yksittäisiä ihmisiä kohtaan, jotka eivät edes ole osallisia heistä käytävään nettikeskusteluun tai netissä seuraamassa sellaista, mutta törkeää käytöstä se on.

        Mä voin sen verran kertoa, että mun faija on entinen virkamies, joten se ei todellakaan ilmaisisi mielipiteitä kotihoidon tasosta nimettömästi netissä ihmisiä herjaamalla missään. Lähinnä halveksuu nimetöntä mielipidekirjoittelua, kuten äitinikin. Itse taas olen kirjoitellut tänne siksi, että suomenkielisessä netissä ei ole nykyisin juuri mitään muuta paikkaa, missä voisi keskustella vertaiskeskustelun hengessä. En ole kylläkään mitenkään valinnut keskustella ihmisiä julkisuudessa kiusaavien nettiherjaajien kanssa.


        Ja tiedoksi, että mulla on hyvät välit perheeseeni ja perheeni on rakkain asia elämässäni - toisin kuin minua herjannut Suomi24:sta yrittää mulle pilkkaimagoa kommenttien perusteella rakentaa.


        Ikävä asia, jos edes vanhustenhuollosta keskustelemaan ei nimettömässsä netissä löydy normaalisti käyttäytymään kykeneviä nettikirjoittajia. Aihe vanhusten hyvinvointi kun on tärkeä.


    • voiteitä

      Huuh, näillä palstoilla luultavasti ensimmäinen kerta, kun kiitetään lähihoitajia ja muuta terveydenhuollon toimijoita, sekä muita tahoja jotka mahdollistavat arjen sujuvuuden. Joten kiitos leski, nämä näitä harvoja tilanteita, kun omaiset kiittävät, mieltä lämmittävää.

      Ja vielä, kuten hieman ylempänä: Kotihoidossa, kotona asuva on asiakas, sairaalassa käytetään nimitystä potilas, palvelutalossa asukas.. Kuulostaisi ihan typerältä kirjata "kotikäynnillä potilas hyväntuulinen ja yhteistyöhaluinen, pärjää kotona. Kerta päivässä potilaan luona toistaiseksi riittää, katsotaan vain että ottaa lääkkeet ja tarvittaessa autetaan potilasta ruoanlaitossa"
      Miettikää nyt vähän te jotka ette hoksaa :D Jos tarvitset kotona apua, vaikka vain väliaikaisesti, esim liikkumisessa leikkauksen jälkeen, haluatko että sua nimitetään potilaaksi? :D

    • ei saa haukkua

      Nostan hattua!, kotihoitajille, juuri he tekevät arvokasta työtä ja usein aika pienellä palkalla.

      • 7+13

        Ei niillä ole pieni palkka, lähihoitajilla. Käsittääkseni kaikkine lisineen lähihoitajan koulutuksen omaava lähihoitajakin saa sellaiset ehkä noin 2500 euroa kuussa palkkaa kunnilta, mikä on aika suuri palkka koulutuksen kestoon nähden, kun siihen ei välttämättä ole tarvinnut käydä kuin peruskoulu ja lisäksi kolmivuotinen lähihoitajakoulutus. Vielä enemmän saa sairaanhoitaja, jonka ei useimmiten tarvitse edes tehdä sitä käytännön potilastyötä kotihoidossa olevien ja usein vaikeahoitoistenkin vanhusten kanssa ollenkaan. Ja vanhustyön esimiehet - nykyisin, vaikkei olisi mitään akateemista koulutustakaan, ei kertakaikkian minkääntasoista, saavat sellaiset 5000-6000 euroa kuussa palkkaa, julkisella sektorilla. Harva akateeminenkaan saa sellaista liksaa, esim. tutkijat ja akateeminen henkilöstö saa usein alle 2000 euroa kuussa palkkaa, ja niiden työ on takuulla älylllisesti kuormittavampaa, kuin esim. monilla hoitoalalla olevilla henkilöstöstä. Eniten saa lääkärit, jotka tapaavat kotihoidossa olevan vanhuksen ehkä kerran vuodessa: heidän kuukausiliksansa voi hipoa jopa 10000 euroa. Kaikki julkisen sektorin pussista, joten ihan vaatimattomasti vaan ihmettelen, että mikä siinä asiassa on vikana, että sairaat vanhukset eivät Suomessa pääse vanhainkoteihin ja että muka kotihoitoa on se, että jollekin tuodaan lääkepurkki kotiin...


      • hyvin tienaava lähär
        7+13 kirjoitti:

        Ei niillä ole pieni palkka, lähihoitajilla. Käsittääkseni kaikkine lisineen lähihoitajan koulutuksen omaava lähihoitajakin saa sellaiset ehkä noin 2500 euroa kuussa palkkaa kunnilta, mikä on aika suuri palkka koulutuksen kestoon nähden, kun siihen ei välttämättä ole tarvinnut käydä kuin peruskoulu ja lisäksi kolmivuotinen lähihoitajakoulutus. Vielä enemmän saa sairaanhoitaja, jonka ei useimmiten tarvitse edes tehdä sitä käytännön potilastyötä kotihoidossa olevien ja usein vaikeahoitoistenkin vanhusten kanssa ollenkaan. Ja vanhustyön esimiehet - nykyisin, vaikkei olisi mitään akateemista koulutustakaan, ei kertakaikkian minkääntasoista, saavat sellaiset 5000-6000 euroa kuussa palkkaa, julkisella sektorilla. Harva akateeminenkaan saa sellaista liksaa, esim. tutkijat ja akateeminen henkilöstö saa usein alle 2000 euroa kuussa palkkaa, ja niiden työ on takuulla älylllisesti kuormittavampaa, kuin esim. monilla hoitoalalla olevilla henkilöstöstä. Eniten saa lääkärit, jotka tapaavat kotihoidossa olevan vanhuksen ehkä kerran vuodessa: heidän kuukausiliksansa voi hipoa jopa 10000 euroa. Kaikki julkisen sektorin pussista, joten ihan vaatimattomasti vaan ihmettelen, että mikä siinä asiassa on vikana, että sairaat vanhukset eivät Suomessa pääse vanhainkoteihin ja että muka kotihoitoa on se, että jollekin tuodaan lääkepurkki kotiin...

        Kyllä se lähärien palkka on reilusti yli tuon 2500, he saavat viikonloppu lisineen yli kolmetonnaa kuussa,jotta revi siitä..:::)))


      • huono palkka
        hyvin tienaava lähär kirjoitti:

        Kyllä se lähärien palkka on reilusti yli tuon 2500, he saavat viikonloppu lisineen yli kolmetonnaa kuussa,jotta revi siitä..:::)))

        Oon lähihoitaja, kotihoidossa töissä, käteen tienaan 1700-2050eur kk. Missä se 2500-3000 palkka on?? Ja teen neljä viikonloppua kuudesta töitä.


      • täällä..
        huono palkka kirjoitti:

        Oon lähihoitaja, kotihoidossa töissä, käteen tienaan 1700-2050eur kk. Missä se 2500-3000 palkka on?? Ja teen neljä viikonloppua kuudesta töitä.

        Viime kuun tili brutto 3200, hieman ylikin. Ihan tavan lähäri oon, tosin teen paljon viikonloppuvuoroja, jotka nostaa palkkaa, sekä täydet "ikälisät" . Vuositasolla n. 37000e.


      • ttgggg
        7+13 kirjoitti:

        Ei niillä ole pieni palkka, lähihoitajilla. Käsittääkseni kaikkine lisineen lähihoitajan koulutuksen omaava lähihoitajakin saa sellaiset ehkä noin 2500 euroa kuussa palkkaa kunnilta, mikä on aika suuri palkka koulutuksen kestoon nähden, kun siihen ei välttämättä ole tarvinnut käydä kuin peruskoulu ja lisäksi kolmivuotinen lähihoitajakoulutus. Vielä enemmän saa sairaanhoitaja, jonka ei useimmiten tarvitse edes tehdä sitä käytännön potilastyötä kotihoidossa olevien ja usein vaikeahoitoistenkin vanhusten kanssa ollenkaan. Ja vanhustyön esimiehet - nykyisin, vaikkei olisi mitään akateemista koulutustakaan, ei kertakaikkian minkääntasoista, saavat sellaiset 5000-6000 euroa kuussa palkkaa, julkisella sektorilla. Harva akateeminenkaan saa sellaista liksaa, esim. tutkijat ja akateeminen henkilöstö saa usein alle 2000 euroa kuussa palkkaa, ja niiden työ on takuulla älylllisesti kuormittavampaa, kuin esim. monilla hoitoalalla olevilla henkilöstöstä. Eniten saa lääkärit, jotka tapaavat kotihoidossa olevan vanhuksen ehkä kerran vuodessa: heidän kuukausiliksansa voi hipoa jopa 10000 euroa. Kaikki julkisen sektorin pussista, joten ihan vaatimattomasti vaan ihmettelen, että mikä siinä asiassa on vikana, että sairaat vanhukset eivät Suomessa pääse vanhainkoteihin ja että muka kotihoitoa on se, että jollekin tuodaan lääkepurkki kotiin...

        Sulla ei tosiaan oo tietoo edes palkoista.


    • omainen...

      Kiitokset kotihoitajille kun jaksatte kuunnella sekavuuskohtauksia saavaa ja muistihäiriöistä äitiäni ja lisäksi vielä meitä omaisia jotka lisänä ollaan asioihin sekaantumassa yrittäessämme auttaa äitiämme.

      Kiitos hoitajat.

      • eroja

        Kunnissa varmaan eroja ja kuntien taloudessa joka siirtyy tietysti myös kotihoitoon. Käytännöt eroavat varmaankin suuredtikkin. Esim. Luin että jossain kunnissa täytyy vaipat hakea jostain, meillä ne tuodaan kotiin. Pesuvoiteet ja pesulaput asiakas maksaa itse, mutta me tilaamme ja tuomme. Kunta maksaa kertakäyttöhanskat ja perushaavahoitotarvikkeet, jos erikoisia, asiakas maksaa. Jalkahoitoja ja kampaajia/partureita saa kotiin niin paljon kuin oma rahapussi kestää, kaupunki ei maksa. Kaupunki myös maksaa matkat asiakkaan luo sekä välimatkat. Asiakas maksaa ainoastaan läsnäolossta. Apteekin lääkejakelu on asiakkaalle ilmainen sekä fysioterapeutin käynnit. Turvapuhelin hinnoissakin on varmaan eroja, en muista tarkalleen mitä meillä.


      • Leski
        eroja kirjoitti:

        Kunnissa varmaan eroja ja kuntien taloudessa joka siirtyy tietysti myös kotihoitoon. Käytännöt eroavat varmaankin suuredtikkin. Esim. Luin että jossain kunnissa täytyy vaipat hakea jostain, meillä ne tuodaan kotiin. Pesuvoiteet ja pesulaput asiakas maksaa itse, mutta me tilaamme ja tuomme. Kunta maksaa kertakäyttöhanskat ja perushaavahoitotarvikkeet, jos erikoisia, asiakas maksaa. Jalkahoitoja ja kampaajia/partureita saa kotiin niin paljon kuin oma rahapussi kestää, kaupunki ei maksa. Kaupunki myös maksaa matkat asiakkaan luo sekä välimatkat. Asiakas maksaa ainoastaan läsnäolossta. Apteekin lääkejakelu on asiakkaalle ilmainen sekä fysioterapeutin käynnit. Turvapuhelin hinnoissakin on varmaan eroja, en muista tarkalleen mitä meillä.

        Vastaan Velkainen kunta 08.10
        Asun Länsi-Suomessa.
        Jalkahoitajat olivat haavahoitajia,jotka hoisivat mieheni syviä haavoja. Hän oli diabeetikko.
        Vaipat tuotiin isossa erässä kotiin. Kotimme on n.30 km keskustasta.
        Virkistysmatkoilla tarkoitin Invataxikuljetusta. Olin aina mukana ja kuljetin miestäni pyörätuolilla erilaisiin paikkoihin,vaikka torille,parturiin,terassille jne. Häntä ne selvästi virkistivät,niinkuin itseänikin. Omavastuuosuus oli 3.30€/suuntaansa. Laskun taxi laittoi kunnalle.
        Voiteet,poikkilakanat,vetoketjulliset yöasut,pesukintaat,vuodesuojat,monitoimilakanat maksoimme omista rahoistamme.
        Hoitajien palkkio riippuu asiakkaan tuloista,siis meillä, miehen eläkkeestä. Eläkkeestä maksetaan prosentuaalinen osuus.
        Kela maksoi hoitotukea yli 300€/kk. Se kattoi hoitomenoja.
        Jos hommaa turvapuhelin,sen saa lainaksi kunnalta. Kuukausimaksu on Esperille (turvapuhelin operaattori Helsingissä) 20€/kk.


    • kaikki voi hyvin

      Tuo totta et omaiset haluaa auttaa, mutta kaikista parasta auttamista on antaa ammattitaitoisten kotihoitajien hoitaa omaista.

      • verokortti esille

        Taas kerran hoitajien korkeista palkoista: Kertokaapa bruttovuosiansionne: Minulla ainakin tilit vaihtelee, riippuen lisistä. Vuosibruttoansio kertoo enemmän.


    • Utelias maisteri

      7 13: laitahan tänne nyt faktaa siitä, minkälainen vanhusten esimies ja missä saa 5000 euroa palkkaa... Mitä tarkoitat esimiehellä, sillä ainakaan osastonhoitaja tai kotihoidon ohjaaja ei tuollaisia summia saa. Jään odottamaan vastaustasi :)

    • seksipalveluja ?

      MIten suhtaudut työhösi ja ammattiisi kun nimität itseäsi "hoitsuksi"?
      Olen nähnyt lehdissä ilmoituksia, joissa "hoitsut" antavat seksipalveluja. Nimenomaan hoitsut, ei sairaanhoitajat eikä muut hoitajat.

      • HOITSU.

        Hoitsu on puhekieltä ja se on lyhenne hoitajasta. Ihan yleistä hoitajien keskuudessa. Tyhmä.


      • hoitsu auttaa ain

    • alttola

      Minun piti kodinhoitajana tehdä alustavia töitä (haavojen putsaus, puudutus ym.) koska kotihoidon työntekijöillä ei ollut aikaa näihin. Ymmärrän hyvin, että venkslausta yritetään sieltä sun täältä, kun ei voida ottaa töihin henkilöstöä riittävästi hoidettavien märään nähden. Näin päin asia minusta vaan vielä karumpi, kun en omaa minkäänlaista koulutusta kotihoitajan hommiin, tai ylipäätään mihinkään vastaavaan. Mutta tehtävä oli, tai sitten potkut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1960
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      139
      1373
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1039
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      116
      933
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      771
    Aihe