Sykemittari pyöräilyyn...tekeekö sellaisella mitään?

Wanhan Liiton Mies

Vähän ollut ajatuksissa hankkia fillarointiin sopiva sykemittari. Maantiepyöräni moderni matkamittari tosin jo antaa kaikenlaista tietoa matkanteosta, taitaa sieltä löytyä kalorikuutuskin. Sykemittari kuitenkin kerää ja tallentaa itse kuskista kaikenlaista triviaalia informaatiota. Tarpeellista? No, sitä tässä mietin.

Mitä kokemuksia on näistä sykemittareista ja rannetietokoneista? Onko suosituksia mikä mittari kannattaisi hankkia? Vai pitäisikö vain unohtaa koko juttu ns. turhana rahan haaskauksena?

23

1285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • coreg

      Minusta todella hyödyllinen. Itse en edes nopeusmittaria käytä. Lenkin jälkeen katson trackerista toki keskinopeudet ja maksimit mutta ajon aikana kännykkä taskussa. Syke ja kadenssi ovat hyödylliset. Peruslenkit ajaa muuten helposti liian kovalla sykkeellä.

    • Alkup. Maantiepyöräi

      On minusta hyödyllinen ennen kaikkea rasitustason arvioinnissa, tekniikkaharjoiutksissa (kadenssi) ja päiväkirjan pidossa. Mittarilla näkee esimerkiksi retkiajossa, koska energiat on kulutettu. Kilpapyöräilijät ovat siirtymässä sykkeen mittaamisesta enemmän wattien mittaukseen, mutta peruskuntoilijalle sykemittaus yhdistettynä kadenssiin ja ehkä GPS:ään on ihan riittävä.

      Itse käytän tällä hetekllä Polarin RCX5:sta ja Polar personaltrainer palvelua, joka kuuluu mittarin hintaan. Tuohon saa paritettua kolme eri pyörää, joissa on eri kadenssianturi. Nopeusanturia en käytä, mutta GPS sen sijaan on.

      http://www.polar.com/fi/tuotteet/paranna_suorituskykyasi/juoksu_multisport/RCX5

      GPS on vielä ainakin ollut aikamoinen akkusyöppö, joten olen pitänyt erilistä GPS-podia parempana kuin kellossa olevaa.

      En pidä muuta päiväkirjaa kuin Polarin personaltrainer. Helppous on sen etu, mutta tiedoilla on tapana hävitä muutaman vuoden välein, kun vaihtaa palvelua. Käytin aikaisemmin Abvio:n Cyclemeter palvelua, mutta silloin ei iPhoneen saanut vielä halvalla sykevyötä saati kadenssianturia.

      Jos olisin nyt ostamassa mittaria, niin Polarin V800 on kiinnostava, onko se niin kiinnostava että maksaa siitä pyydetyn verran enemmän, on kysymysmerkki. Noiden lisäksi kannattaa vilkaista vielä Garminin tuotteet ja älypuhelimet.

      Joihinkin älypuhelimiin saa nykyään sekä sykevyön että kadenssianturin kohtuu edullisesti. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan yhtään puhelinta (vai onko Jolla?), jossa olisi oikea moniajo. Eli vastatessasi puheluun mitaus hyvin todennäköisesti katkeaa. Apple on ehkä yleisistä paras, mutta iOS:kaan ei ole aito moniajokäyttis.

    • peltsin lappi

      erittäin toimiva on myös android puhelin--------->sportstracker............>sportstracker sykevyö... kannattaa hommata!! hyvä tietää että ajaa sopivalla sykkeellä....helposti runttaa ylikovalla ainakin itse olen huomannut .

    • mittari hyllyssä

      Yritin vähän aikaa käyttää sykemittaria ja ajella sen mukaan. Minusta lenkeistä katosi kaikki hauskuus. Tuijotin mittaria ja se määräsi tahdin. Ajattelin että paskat. Ajan siten kuin itestä hyvältä tuntuu. Omaksi iloksenihan minä ajelen. En saanut siis oikeen mitään lisäarvoa lenkkeihini syketiedoista. Lisäksi syke reagoi kovasti viiveellä siihen todelliseen rasitustasoon. Sen vuoksi wattimittari olisi mielekkäämpi tieto, mutta hinta on sen verran korkea että hankkimatta jää.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Millä seuraat rasitustasoasi?


      • mittari hyllyssä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Millä seuraat rasitustasoasi?

        Ihan omien tuntemusten mukaan.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        mittari hyllyssä kirjoitti:

        Ihan omien tuntemusten mukaan.

        Hyvin kokenut, fysiologiasta perillä oleva ihminen pystyy tuohon helposti, mutta hekin käyttävät syketestiä tms. palautumisen mittarina. Siihen ei tosin tarvita välttämättä sykemitaria, sekkari riittää.

        Meille muille sykemittari ja usein vielä sen mukana tuoma palvelu on hyvä tuki tuntemuksille. En tiedä, johtuuko kansanluonteesta, mutta suomalaisilla on usein tapana treenata aivan liian kovaa.


      • Anti oli
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Hyvin kokenut, fysiologiasta perillä oleva ihminen pystyy tuohon helposti, mutta hekin käyttävät syketestiä tms. palautumisen mittarina. Siihen ei tosin tarvita välttämättä sykemitaria, sekkari riittää.

        Meille muille sykemittari ja usein vielä sen mukana tuoma palvelu on hyvä tuki tuntemuksille. En tiedä, johtuuko kansanluonteesta, mutta suomalaisilla on usein tapana treenata aivan liian kovaa.

        Minullakin on syke- ja gps-mittarit laatikon pohjalla, kun kuntoilee omaksi iloksi ilman mitään erityisiä tavoitteita, niin tarve on vähäinen. Kuormituksen tuntee muutoinkin ja palautuminenkin on tiedossa ilman mittareitakin, kun meno ei ole 110% yritystä. Mutta onhan niiden kanssa ollut kiva "leikkiä", GPS-mittarikaan ei ole kuin hidaste lenkille lähtöön, kun on 30 vuotta polkenut samoja reittejä ristiin rastiin.

        Ja siinä kohtaa kun PCeen päivityksessä käyttis vaihtuu, eikä vanhaan sporttiohjelmistoon saakkaan tukea eikä se vanha toimi uudessa, niin alkaa miettimään paljon niihin aikuisten leluihin viitsii sijoittaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Anti oli kirjoitti:

        Minullakin on syke- ja gps-mittarit laatikon pohjalla, kun kuntoilee omaksi iloksi ilman mitään erityisiä tavoitteita, niin tarve on vähäinen. Kuormituksen tuntee muutoinkin ja palautuminenkin on tiedossa ilman mittareitakin, kun meno ei ole 110% yritystä. Mutta onhan niiden kanssa ollut kiva "leikkiä", GPS-mittarikaan ei ole kuin hidaste lenkille lähtöön, kun on 30 vuotta polkenut samoja reittejä ristiin rastiin.

        Ja siinä kohtaa kun PCeen päivityksessä käyttis vaihtuu, eikä vanhaan sporttiohjelmistoon saakkaan tukea eikä se vanha toimi uudessa, niin alkaa miettimään paljon niihin aikuisten leluihin viitsii sijoittaa.

        Väitän, että ylikuormius on hyvinkin yleistä! Tunnen hyvinkin aktiivisia liikkujia, jotka ovat vetäneet itsensä "ylikuntoon". Säännöllinen työmatkaliikkuminen nostaa riskiä.

        Sanot, että on helppoa tutea ylikuormitus. Entä jos et vain tunnista sitä?


      • Hitaaammin sitten
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Väitän, että ylikuormius on hyvinkin yleistä! Tunnen hyvinkin aktiivisia liikkujia, jotka ovat vetäneet itsensä "ylikuntoon". Säännöllinen työmatkaliikkuminen nostaa riskiä.

        Sanot, että on helppoa tutea ylikuormitus. Entä jos et vain tunnista sitä?

        Jos ei jaksa, niin sitten poljen hitaammin tai poljen lyhyen lenkin tai pidän välipäivän tai päiviä ja menen autolla. Elämä ei ole pelkkää pyöräilyä tai kuntoilua.
        Tilanne olisi toinen jos treenaisi kilpailuihin.


    • Mittareiden tarpeellisuuden määrittelee käyttäjä ja pyöräilyn tarkoitus. Jos harjoittelet tavoitteellisesti, eli olet "kisakuski", mittarit antavat hyödyllistä tietoa. Jos taas ajelet omaksi iloksi, kunto pysyy/nousee ja mieli virkistyy ilman mittareitakin.

      Mulle riittää se halvin Sigman mittari. Ajomatka ja kellonaika tärkeimmät toiminnot, ajo/keskinopeus ei niin kiinnosta, ovat mitä sattuu milloinkin olemaan :-)

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Olen eri mieltä tuosta. Kovaa ja tavoitteellisesti harjoittelevalle on muitakin tapoja seurata rasitustasoa. Sen sijaan me muut emme käy säännölliseti testeissä tai jos käymme, niin yleensä korkeintaan kerran vuodessa. Meille muille sykemittarista on hyötyä.

        Töissä on paljon sekä ikäkausi kilpaurheilijoita (pojat 50v yms) että työmatka liikkujia. Työnantaja kannustaa liikkumiseen. Osa vetää puhtaasti fiilispohjalta. Heiltä on kuullut monasti varoittavia esimerkkejä, kun rasitustasoa ei ole tullut seurattu riittävästi. Erityisen vaarallinen yhdistelmä, jossa rasitus kipuaa huomaamatta, on ikäkausiurheilun ja työmatkaliikunnan yhdistäminen. Niiltä, jotka seuraavat tavalla tai toisella rasitustasoaan, ei tuota ongelmaa juurikaan ole.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Olen eri mieltä tuosta. Kovaa ja tavoitteellisesti harjoittelevalle on muitakin tapoja seurata rasitustasoa. Sen sijaan me muut emme käy säännölliseti testeissä tai jos käymme, niin yleensä korkeintaan kerran vuodessa. Meille muille sykemittarista on hyötyä.

        Töissä on paljon sekä ikäkausi kilpaurheilijoita (pojat 50v yms) että työmatka liikkujia. Työnantaja kannustaa liikkumiseen. Osa vetää puhtaasti fiilispohjalta. Heiltä on kuullut monasti varoittavia esimerkkejä, kun rasitustasoa ei ole tullut seurattu riittävästi. Erityisen vaarallinen yhdistelmä, jossa rasitus kipuaa huomaamatta, on ikäkausiurheilun ja työmatkaliikunnan yhdistäminen. Niiltä, jotka seuraavat tavalla tai toisella rasitustasoaan, ei tuota ongelmaa juurikaan ole.

        Toki on muitakin mittaustapoja kuin sykemittari. Mutta keitä on ne "me muut", joille mielestäsi sykemittarista on hyötyä?

        Minä ja uskoakseni aika moni muukin pyöräilee ilman kehittyspaineita, eikä osallistu kilpailuihin. Eli en ole "kisakuski". En kirjaa ylös sydämmenlyöntejä, keskinopeuksia, nousumetrejä tai pyöritysnopeuksia. Minulle riittää että välillä hengästyttää ja hikoiluttaa sopivasti, en tarvitse mittaria kertomaan koska pitää keventää menoa tai milloin voi hiukan kiristää tahtia pyörän päällä. Koskaan en ole ylirasittunut, vai ylikuntoko se on oikea termi, pyöräilemällä. Johtuneeko siitä etten kilpaile, ehkä. Mihin tarvitsen sykemittaria?

        Onhan se toki niinkin, että jos sykemittarin osto ja käyttö saa ihmisen liikkumaan aiempaa enemmän, on se silloin ollut hyödyllinen ostos :-)


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Toki on muitakin mittaustapoja kuin sykemittari. Mutta keitä on ne "me muut", joille mielestäsi sykemittarista on hyötyä?

        Minä ja uskoakseni aika moni muukin pyöräilee ilman kehittyspaineita, eikä osallistu kilpailuihin. Eli en ole "kisakuski". En kirjaa ylös sydämmenlyöntejä, keskinopeuksia, nousumetrejä tai pyöritysnopeuksia. Minulle riittää että välillä hengästyttää ja hikoiluttaa sopivasti, en tarvitse mittaria kertomaan koska pitää keventää menoa tai milloin voi hiukan kiristää tahtia pyörän päällä. Koskaan en ole ylirasittunut, vai ylikuntoko se on oikea termi, pyöräilemällä. Johtuneeko siitä etten kilpaile, ehkä. Mihin tarvitsen sykemittaria?

        Onhan se toki niinkin, että jos sykemittarin osto ja käyttö saa ihmisen liikkumaan aiempaa enemmän, on se silloin ollut hyödyllinen ostos :-)

        "Toki on muitakin mittaustapoja kuin sykemittari. Mutta keitä on ne "me muut", joille mielestäsi sykemittarista on hyötyä..."

        Kaikki ne, jotka eivät ole tarkassa fysiologisessa seurannassa jatkuvasti. Työmatkapyöräily on tyypillinen laji, jossa on mahdollisuudet ylirasittua, jos se on pivittäistä.


      • Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        "Toki on muitakin mittaustapoja kuin sykemittari. Mutta keitä on ne "me muut", joille mielestäsi sykemittarista on hyötyä..."

        Kaikki ne, jotka eivät ole tarkassa fysiologisessa seurannassa jatkuvasti. Työmatkapyöräily on tyypillinen laji, jossa on mahdollisuudet ylirasittua, jos se on pivittäistä.

        "Kaikki ne, jotka eivät ole tarkassa fysiologisessa seurannassa jatkuvasti."

        Karkeasti arvioiden 85% suomen väestöstä. Taisi jäädä kirjoitukseni toinen kappale sulla lukematta. Äkkiseltää voisi luulla sinua mittarikauppiaaksi :-)

        Jos työmatkapyöräilyllä saa itsensä ylirasitettua, kannattaa hakeutua psykiatrin juttusille. Täytyy ihmisellä olla elämässä muutakin tärkeää, kuin mahdollisimman kovaa pyöräileminen.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        "Kaikki ne, jotka eivät ole tarkassa fysiologisessa seurannassa jatkuvasti."

        Karkeasti arvioiden 85% suomen väestöstä. Taisi jäädä kirjoitukseni toinen kappale sulla lukematta. Äkkiseltää voisi luulla sinua mittarikauppiaaksi :-)

        Jos työmatkapyöräilyllä saa itsensä ylirasitettua, kannattaa hakeutua psykiatrin juttusille. Täytyy ihmisellä olla elämässä muutakin tärkeää, kuin mahdollisimman kovaa pyöräileminen.

        Sanoisin että 99,5% suomalaisista, ei 85%. Lähinnä kilpaurheiluun ja joihinkin sairauksiin liittyen rasitustasoja mitataan hyvin tarkasti muillakin keinoilla.

        Ylirasitus ei ole tervyden kannalta hyvä juttu ja jos siitä tulee jatkuvaa, siihen tottuu, ollaan todella vaaralisilla jäljillä. Aktiiviliikkujan kannattaa seurata tavalla tai toisella rastustasoaan. Kaikkein helpoin keino on minusta sykemittari.

        Yritän mitata enemmän tai vähemmän kaikki suoritukset. En niinkään katsele suorituskohtaisia tuloksia kovinkaan paljoa, vaan nettipalvelun antamaa karkeaa rasitustasoarviota.

        RCX5 mittarin automaattisen leposyketestin teen kerran kuussa ja samalla mittaan painon sekä keskivartalon ympäryksen. Mittarin tulos ei ole tarkka, mutta riittävä. Kaksi yksinkertaista lisätietoa mittarin testin lisäksi ja Polarin palvelu antaa yksinkertaista käyrää, josta näkee mihin päin ollaan menossa.


      • routa-reino 62v.
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Sanoisin että 99,5% suomalaisista, ei 85%. Lähinnä kilpaurheiluun ja joihinkin sairauksiin liittyen rasitustasoja mitataan hyvin tarkasti muillakin keinoilla.

        Ylirasitus ei ole tervyden kannalta hyvä juttu ja jos siitä tulee jatkuvaa, siihen tottuu, ollaan todella vaaralisilla jäljillä. Aktiiviliikkujan kannattaa seurata tavalla tai toisella rastustasoaan. Kaikkein helpoin keino on minusta sykemittari.

        Yritän mitata enemmän tai vähemmän kaikki suoritukset. En niinkään katsele suorituskohtaisia tuloksia kovinkaan paljoa, vaan nettipalvelun antamaa karkeaa rasitustasoarviota.

        RCX5 mittarin automaattisen leposyketestin teen kerran kuussa ja samalla mittaan painon sekä keskivartalon ympäryksen. Mittarin tulos ei ole tarkka, mutta riittävä. Kaksi yksinkertaista lisätietoa mittarin testin lisäksi ja Polarin palvelu antaa yksinkertaista käyrää, josta näkee mihin päin ollaan menossa.

        Ei tuu urakkatöissäkään kuormaa purkaessa päivittäin seurattua sykettä. Turhaa rahastusta ja 150e omavastuuvakuutuksia vakuutusyhtiöistä hankkia ja vielä tankoon tai stemmiin roikkumaanan.Sen siitä saa kun merkki-ja maahantuojavoimat rändäävät ja täällä kirjoittelevat ent.polkijat vielä perustelevat sykeköyrillään parhauttaan.Sydämmen värinät kertovat milloin levätään kotona tai pyörän päällä.Ei siihen mittareita käytetä ei ainakaan 30vuotta sitten, mutta kovaa tai kovempaa kuin yksikään tämän päivän eliittikuskaaja.Ai , että mitä aineita?Vähemmän kuin tännä päivänä ja se on varma.Pers.... penkkiin ja lenkille.


    • an 48

      Minulla on suunnon Ambi on monipuolinen ,pyöräilytoiminnot ovat monipuoleiset esim.GPS ynnä muut herkut. Samalla tukee kotimaista työtä . Kattavat nettisivut kun tulostaa ajot nettisivulle. Tarkemmat tiedot löytyy suunnon sivuita. minulla ollut vuoden käytössä.Huolto toimii jos on jotai neuvoja kysyttävää

      • talvipolkija

        Ainakin mun Suunnossa lukee "made in China", katso sinäkin omaasi tarkemmin


      • Vsuttaa

        Milloin viimeksi herrat luki jonkun tuotteen olevan Made in Finland,minäpä vastaan .35vuotta sitten.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Vsuttaa kirjoitti:

        Milloin viimeksi herrat luki jonkun tuotteen olevan Made in Finland,minäpä vastaan .35vuotta sitten.

        Ostin noin 2003-2005 ensimmäisen sykemittarini. Se oli ehty Suomessa. Toki mm. ohjelmistokehitystä tehdään yhä Suomessa, vaikka rauta kasataankin muualla.

        Kun viimeksi vaihdoin pariston tuohon vanhaan mittariin, sanoi kelloseppä, ettei sitä kannata hukata koskaan. Se kestää paljon enemmän kuin uudemmat mittarit.


      • Aika aikaansa
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ostin noin 2003-2005 ensimmäisen sykemittarini. Se oli ehty Suomessa. Toki mm. ohjelmistokehitystä tehdään yhä Suomessa, vaikka rauta kasataankin muualla.

        Kun viimeksi vaihdoin pariston tuohon vanhaan mittariin, sanoi kelloseppä, ettei sitä kannata hukata koskaan. Se kestää paljon enemmän kuin uudemmat mittarit.

        Aikanaan ne oli kotimaisia ja maksoi enemmän kuin nyt hienommat pelit.
        Mutta sama homma kaikessa elektroniikassa oli sitten vaikka matkapuhelin tai TV.


      • AN 48
        talvipolkija kirjoitti:

        Ainakin mun Suunnossa lukee "made in China", katso sinäkin omaasi tarkemmin

        Minun Ambissa lukee Made IN Finland


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2290
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1261
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1073
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe