Kaidetolppien kengät jumissa. Uudet nettikaupasta?

Kenkä ja tolppa

Minulla on -80 luvulla rakennettu purkkari.

Kaidetolpan seosmetallista valmisetut kengät ovat liimautuneet rosteriputkeen. Osaako joku neuvoa, miten kenkää rikkomatta saadaan kiinnijuuttunut putki irti kengästä?

Muutamassa kengässä on halkeamia ja uusisin ne mielelläni. Mutta kun paikallisista veneliikkeistä ei saa juuri sitä mallia, mitä on käytetty -80 luvulla. Osaako joku neuvoa nettikauppaa, missä olisi hyvä valikoima kenkiä ja tolppia?

58

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisko joku noista
      • 12+5

        Saisiko koko kalikan irti veneestä. Sitten putki lähes juuresta poikki, jonka jälkeen rautasahalla kengän sisällä oleva putkenpätkä halki.

        Haljenneet valuosat voi hitsari saada korjattuakin.


    • korroosio siellä

      Se tolpan jalka on alumiinivalua. Ja kun alumiini on kontaktissa rosteritolpan kanssa, syöpyy alumiini. Korroosiotuote taas on tilavuudeltaan paljon alumiinia suurempaa, joten tolppa jää tiukkaan puristukseen. Eikä alumiinioksidi liukene mihinkään käytettävissä olevaan aineeseen ja lämpöäkin se sietää paljon. Käytännössä 12 5:n ehdottama menetelmä on luultavasti ainoa toimiva. Ajan kanssa tolpanjalka halkeaisi oksidin paineesta, vaikkakin prosessi on hidas.

      80-luvulla käytettiin paljon ruotsalaista varvaslistaan tukeutuvaa ja yhdellä pultilla kiinnitettävää tolpanjalkaa. Jos sellaisesta on kyse, niitä saa Vestekistä. Katso heidän luettelostaan, näyttääkö malli tutulta.

    • - petri -

      Terve,

      Uusia heloja saa ainakin täältä:

      - Jukova.fi
      - Navimo (esim: http://www.benns.se/dacksutrustning/mantag/mantagsfot-aluminium?externalsearch=1)

      Hapettuneen alumiinin irrottaminen rosterista saattaa olla mahdotonta toista osaa rikkomatta. Itse painin saman ongelman kanssa juuri taannoin. Jos jalan saa tolppineen irti veneestä, voi tolppaan hitsata ison kammen kiinni, kuumentaa toholla tai pillillä alumiiniosaa ja hitaasti vääntää putkea. Hapettuneeseen saumaan voi juoksuttaa parafiinia, esim kynttilää. Tätä sykliä toistellaan kärsivällisesti ja vähän kerrallaan vääntäen. Jos putki lähtee irti, sahataan kampi irti, hiotaan ja kiillotetaan ennalleen.

      Tämä menetelmä toimii esim moottorilohkoihin ja pakosarjoihin takertuneiden pulttien kanssa, mutta en ole päässyt kokeilemaan oman tolpanjalan kanssa.

      Alumiinia ei sitten kannata ihan hulluna kuumentaa, se ei juuri varoita ennen sulamistaan.

      • korroosio siellä

        Tuo Benn's tolpanjalka on se, jota myös Vestekistä saa. Hintaa siellä on hiukan enemmän, suunnilleen postikulujen verran. Linkki oli muuten siihen jalkaversioon, joka on tiikkikannelle. Toisessa versiossa pykälä pohjassa on toisin päin ja pultinreikä neliskulmainen, lukkopultille sopiva. Samaa varvaslistaa ja samoja tolpanjalkoja on käytetty todella monessa veneessä.


    • Pellimies Kurusta

      voisikohan sitruunahappo liuottaa tuon alumiinioksidin pois? Ainakin ruoste lähtee sillä hyvin. Sitruunahappoa voi ostaa esim. maatalouskaupoista 5 kg purkeissa. On tarkoitettu possujen ripulilääkkeeksi ja maksaa ehkä 30 pönttö. Jos vaan tolpat saa irti kannesta helposti, niin voisi upottaa koko hoidon sinne happoon. Autoharrastajat liuottavat näin juurikin ruostetta moottorin osista.

      • noinkohan...

        Ettei vain toimisi merivettä monin verroin parempana elektrolyyttinä se happo. Siinähän on edelleen galvaanisen parin molemmat puolet läsnä. Mistään liuottamisesta kun ei ole kyse, vaan hapetus-pelkistys -reaktiosta.


      • holkkiko
        noinkohan... kirjoitti:

        Ettei vain toimisi merivettä monin verroin parempana elektrolyyttinä se happo. Siinähän on edelleen galvaanisen parin molemmat puolet läsnä. Mistään liuottamisesta kun ei ole kyse, vaan hapetus-pelkistys -reaktiosta.

        Omassa veneessä alumiinisen kengän ja rosteritolpan välissä on muovinen putki. Estää korroosion mutta on silti tiukassa jos ei irroitettu vuosittain.


    • Älkää viittikö, isot

      Opetelkaa kemiaa pahvit.
      Al2O3 liukenee NaOH:lla eli lipeällä.

      "Eikä alumiinioksidi liukene mihinkään käytettävissä olevaan aineeseen ja lämpöäkin se sietää paljon. Käytännössä 12 5:n ehdottama menetelmä on luultavasti ainoa toimiva" = puistokemiaa

      voisikohan sitruunahappo liuottaa tuon alumiinioksidin pois? = ei voi

      Mistään liuottamisesta kun ei ole kyse, vaan hapetus-pelkistys -reaktiosta.= ja pskat.

      Vanha voisi irrota kaidetolpasta öljyllä liuottelemalla ja kuumentamalla ainakin pariinsataan asteeseen ... Alumiinia ei sitten kannata ihan hulluna kuumentaa, se ei juuri varoita ennen sulamistaan. = sulamispiste 2000 C. Ensin sulaa teräs - siis veneen palamisen jälkeen :D

    • opetteleppa rauhassa

      "Alumiinia ei sitten kannata ihan hulluna kuumentaa, se ei juuri varoita ennen sulamistaan. = sulamispiste 2000 C. Ensin sulaa teräs - siis veneen palamisen jälkeen :D "
      MITÄ HÄ
      Onko taas nukuttu metallipajan nurkassa??
      Tuoppa semmottinen al jööti, joka kestää yli 1500 astetta celssiusta.
      Pureskelempa aamupalaksi...
      Esimerkkejä metalleista
      Metalli Lyhenne Sulamispiste
      Alumiini Al 660,4 °C
      Elohopea Hg −38,9 °C
      Hopea Ag 961,8 °C
      Kromi Cr 1907 °C
      Kulta Au 1063 °C
      Kupari Cu 1085 °C
      Lyijy Pb 327,5 °C
      Molybdeeni Mo 2623 °C
      Nikkeli Ni 1455 °C
      Platina Pt 1772 °C
      Rauta Fe 1538 °C
      Sinkki Zn 419,5 °C
      Tina Sn 231,9 °C
      Plutonium Pt 639,4 °C
      Että tällee... kemianpahvit.

      • alluuuu

        Onko kukaan teistä hitsannut alumiinia? Alumiini sulaa kyllä helposti mutta oksidikerros siinä päällä ei.


      • Al2O3 = mikä se on?

        Et sitten osaa kemiaa yhtään, mutta halu on kova kehua osaamistasi ja erityisesti sitä, että osaat kopioida yhden taulukon, josta et ymmärrä edes otsikkoa.

        Olet surkea ja oppimaton.


      • priimaa pukkaa
        Al2O3 = mikä se on? kirjoitti:

        Et sitten osaa kemiaa yhtään, mutta halu on kova kehua osaamistasi ja erityisesti sitä, että osaat kopioida yhden taulukon, josta et ymmärrä edes otsikkoa.

        Olet surkea ja oppimaton.

        Al2O3 on alumiinioxidia , josta ei valmisteta yksinään mitään.
        Meillä täällä sulatossa käytetään konasta tuota nimikettä.
        Ps. reverbi-uuni muutes toimii öljypolttimilla, raskaalla öljyllä.
        Ei ihan nuo lämmöt saavuta tuota 2000 c.
        Jäädään tonne 800-1100 kieppeille, tosin tuo "peltiämpäri "
        busterinraatokin antautuu jo n. 700 asteessa.
        Tuleppa tutustumaan tosimiesten töihin, amispelle.


    • hydraulikka avuksi

      tuttu ongelma. Taistelin irti 8kpl rosteritolppia keväällä hankkimastani purkkarista. Niitä ei vissiin oltu vuosiin irroitettu. Syynä irroitukseen pressutelineen lisäksi on lonksuvat tolpan jalat ja sitä kautta vesivuodot veneen sisään. jalan kiinnityspultti on rst tolpan alla, joten tolppa oli saatava ensin iriti. Kokeilin kaikki liuotusmenetemät, mutta tolpat pysyivät kiinni kun tautil Loppujen lopuksi päädyin lainaamaan työpaikaltani tällaisen: http://www.enerpac.com/en/industrial-tools/hydraulic-cylinders-jacks-lifting-products-and-systems

      hydraulipumppuun on saatavilla sylinteriyksiöitä, joissa on keskellä reikä. eikun kaidetolppa siitä läpi ja sopivin holkein asttelu niin, että sylinteri nostaa kaidetolpan keskireikään laitetusta poikkitapista. Voin sanoa, että millään muulla ei olisi onnistunut. mittari näytti 10t painetta, ennekuin tolppa irtosi. syöpyneestä tolpan jalasta irronnut alumiinioksidi turpoaa sen verran, että kiinnitys on tosi tiukka. tuollaisen tunkin saa varmaan jostain konevuokraamosta lainaan..Cramo, Ramirent tms... unohda lekat ja rost-off!!

      • niin se vain on

        Valehtelet.


      • niinhän se on
        niin se vain on kirjoitti:

        Valehtelet.

        Sanoisin, että edellinen kertoi asian juuri niin kuin oletinkin sen olevan. Mihinkähän kohtaan se valehtelu osui?


      • liikaa sarjakuvia :D
        niinhän se on kirjoitti:

        Sanoisin, että edellinen kertoi asian juuri niin kuin oletinkin sen olevan. Mihinkähän kohtaan se valehtelu osui?

        Reikä ei kestä 10 tonnin kuormaa.
        Lattia ei kestä 10 tonnin puristusta.
        Lattian alla oleva pultti tulisi lattian läpi.
        Kiinnityspultti ei edes uutena kestä 10 t vetoa edes uutena.
        Ajatus on niin törkeän mahdoton ettei kukaan täysjärkinen sitä edes yritä (tosin tässä ei ilmeisesti olekaan täysjärkisestä kyse).

        Helpompi ja vähemmän vaurioita aiheuttava tapa on katkaista tolppa ja vaihtaa se uuteen.

        Tärkein argumentti on kuitenkin järki ja kokemus. Väitetty homma on järjen vastainen ja pitkän kokemuksen perusteella mahdoton tehdä kuvatulla tavalla.

        Lisäksi täällä on lähes pelkästään sellaisia asiantuntijoina ja tekijähemmoina esiintyviä, joilla ei ole mitään koulutusta ja vielä vähemmän kokemusta. Katsokaa vaikka mitä tämän ketjun puistokemistit tietävät, heh heh :)

        Tumpelot komppavat toisiaan ja kehittelevät mitä mielikuvituksellisimpia ratkaisuja yksinkertaiseen ongelmaan. Putki rälläkällä irti ja uusi tilalle. Ei kai kukaan tosissaan kuvittele käyttävänsä samoja pultteja ja aluslevyjä uudellen :D


      • Hessu_H
        liikaa sarjakuvia :D kirjoitti:

        Reikä ei kestä 10 tonnin kuormaa.
        Lattia ei kestä 10 tonnin puristusta.
        Lattian alla oleva pultti tulisi lattian läpi.
        Kiinnityspultti ei edes uutena kestä 10 t vetoa edes uutena.
        Ajatus on niin törkeän mahdoton ettei kukaan täysjärkinen sitä edes yritä (tosin tässä ei ilmeisesti olekaan täysjärkisestä kyse).

        Helpompi ja vähemmän vaurioita aiheuttava tapa on katkaista tolppa ja vaihtaa se uuteen.

        Tärkein argumentti on kuitenkin järki ja kokemus. Väitetty homma on järjen vastainen ja pitkän kokemuksen perusteella mahdoton tehdä kuvatulla tavalla.

        Lisäksi täällä on lähes pelkästään sellaisia asiantuntijoina ja tekijähemmoina esiintyviä, joilla ei ole mitään koulutusta ja vielä vähemmän kokemusta. Katsokaa vaikka mitä tämän ketjun puistokemistit tietävät, heh heh :)

        Tumpelot komppavat toisiaan ja kehittelevät mitä mielikuvituksellisimpia ratkaisuja yksinkertaiseen ongelmaan. Putki rälläkällä irti ja uusi tilalle. Ei kai kukaan tosissaan kuvittele käyttävänsä samoja pultteja ja aluslevyjä uudellen :D

        Koeta rauhoittua. Se että sinä et pysty tekemään jotain, ei tarkoita että se olisi mahdotonta.


      • Ota rauhallisesti
        liikaa sarjakuvia :D kirjoitti:

        Reikä ei kestä 10 tonnin kuormaa.
        Lattia ei kestä 10 tonnin puristusta.
        Lattian alla oleva pultti tulisi lattian läpi.
        Kiinnityspultti ei edes uutena kestä 10 t vetoa edes uutena.
        Ajatus on niin törkeän mahdoton ettei kukaan täysjärkinen sitä edes yritä (tosin tässä ei ilmeisesti olekaan täysjärkisestä kyse).

        Helpompi ja vähemmän vaurioita aiheuttava tapa on katkaista tolppa ja vaihtaa se uuteen.

        Tärkein argumentti on kuitenkin järki ja kokemus. Väitetty homma on järjen vastainen ja pitkän kokemuksen perusteella mahdoton tehdä kuvatulla tavalla.

        Lisäksi täällä on lähes pelkästään sellaisia asiantuntijoina ja tekijähemmoina esiintyviä, joilla ei ole mitään koulutusta ja vielä vähemmän kokemusta. Katsokaa vaikka mitä tämän ketjun puistokemistit tietävät, heh heh :)

        Tumpelot komppavat toisiaan ja kehittelevät mitä mielikuvituksellisimpia ratkaisuja yksinkertaiseen ongelmaan. Putki rälläkällä irti ja uusi tilalle. Ei kai kukaan tosissaan kuvittele käyttävänsä samoja pultteja ja aluslevyjä uudellen :D

        Sinähän olet ihan sekaisin.

        Vaan mitäpä siitä, ole vain.

        Jos kuitenkin haluat jotain oppia, lue enemmän ja kirjoita vähemmän. ;-)


    • luetun ymmärrys taas

      Luultavastikaan kyseessä ei ollut 10 t painava prässi, vaan lattiaan kohdistui ehkä jopa 10 kg voima, kun lattiaa vasten painettiin pumpun kahvaa. Lattia tässä tarkoittaa tosin veneen kantta. Tolpan keskellä on yleensä holkitettu, noin varttituumainen reikä. 6 mm terästappi siitä läpi kestää kyllä tonnikaupalla leikkausta. Tolpa alla olevaan kiinnityspulttiin oli tarkoitus päästä käsiksi, irrotusvaiheessa siitä ei ollut edes näköhavaintoa.

      Eli jos täysjärkinen jutun lukee, se on aivan täysjärkisen kirjoittamaa. Pitää vain ymmärtää lukemansa.

      • Newton III laki

        Lattia ei kestä 10 t kuormaa.
        Se kuorma siihen tulee, kun prässillä nostaa ylös.
        6 mm tappi ei kestä 10t kuormaa. Laske vaikka.
        Kiinnityspultti on tulpan alla, mutta siinä on kansi välissä. Kaide kiristetään kanteen.

        Epäilen, että olet n.15 vuotias.


      • Hessu_H
        Newton III laki kirjoitti:

        Lattia ei kestä 10 t kuormaa.
        Se kuorma siihen tulee, kun prässillä nostaa ylös.
        6 mm tappi ei kestä 10t kuormaa. Laske vaikka.
        Kiinnityspultti on tulpan alla, mutta siinä on kansi välissä. Kaide kiristetään kanteen.

        Epäilen, että olet n.15 vuotias.

        Tunkki painaa toisella päällä tolpanjalkaa vasten, toisella päällä tappia kohti. Kantta vasten ei tule puristusta. Sama kuin väittäisit että vene uppoaa syvemmälle kun kiristät vanttiruuveja :)


      • yritä vielä
        Newton III laki kirjoitti:

        Lattia ei kestä 10 t kuormaa.
        Se kuorma siihen tulee, kun prässillä nostaa ylös.
        6 mm tappi ei kestä 10t kuormaa. Laske vaikka.
        Kiinnityspultti on tulpan alla, mutta siinä on kansi välissä. Kaide kiristetään kanteen.

        Epäilen, että olet n.15 vuotias.

        Et siis edelleenkään ymmärtänyt lukemaasi, etkä siis vetojärjestelyä. Varmaan olet yrittänyt sitä juttua jo pariin otteesseen tavata onnistuatta. Kuka tässä se alaikäinen lienee?

        10 t, tai mikä kuorma se nyt olikaan, kohdistui vain ja ainoastaan tolpan ja sen jalan väliin. Kantta vasten tuli todellakin vain käsipumpun pumppauksesta aiheutuva kuorma, joka on vain pieni osa pumppaajan oman painon aiheuttamasta.

        Tavallinen, esim 8.8 pultti kuusimillisenä kestää noin 20 t leikkausvoiman, kun sitä kuormitetaan tasaisesti molemmin puolin. Heikompi lenkki on tolpan seinämä, josta luultavasti jo reikä menee soikeaksi. Sillä taas ei ole väliä, kun pääasia on saada se tolppa irti.


      • Pitkäälevveetä
        yritä vielä kirjoitti:

        Et siis edelleenkään ymmärtänyt lukemaasi, etkä siis vetojärjestelyä. Varmaan olet yrittänyt sitä juttua jo pariin otteesseen tavata onnistuatta. Kuka tässä se alaikäinen lienee?

        10 t, tai mikä kuorma se nyt olikaan, kohdistui vain ja ainoastaan tolpan ja sen jalan väliin. Kantta vasten tuli todellakin vain käsipumpun pumppauksesta aiheutuva kuorma, joka on vain pieni osa pumppaajan oman painon aiheuttamasta.

        Tavallinen, esim 8.8 pultti kuusimillisenä kestää noin 20 t leikkausvoiman, kun sitä kuormitetaan tasaisesti molemmin puolin. Heikompi lenkki on tolpan seinämä, josta luultavasti jo reikä menee soikeaksi. Sillä taas ei ole väliä, kun pääasia on saada se tolppa irti.

        6mm 8.8 ei kestä 20t voimaa.

        Et saa voimaa kohdistumaan vain jalkaan koska vastalkappale on kannen alla.

        Ja mikä tärkeintä, et ole tehnyt niin kuin väität tehneesi. Yrität todistella, että se olisi ollut teoriassa mahdollista, mutta ei se olisi ollut edes sitä.

        Miksi olet niin tarkka "kunniastasi". Ei tämä voi olla ensimmäinen kerta, kun 2 jää kiinni valheesta. Lopettaist velehtelun tai velehtelist fiksummin. Tai eihän fiksujen tarvitse valehdella.


      • ymmärrä nyt
        Pitkäälevveetä kirjoitti:

        6mm 8.8 ei kestä 20t voimaa.

        Et saa voimaa kohdistumaan vain jalkaan koska vastalkappale on kannen alla.

        Ja mikä tärkeintä, et ole tehnyt niin kuin väität tehneesi. Yrität todistella, että se olisi ollut teoriassa mahdollista, mutta ei se olisi ollut edes sitä.

        Miksi olet niin tarkka "kunniastasi". Ei tämä voi olla ensimmäinen kerta, kun 2 jää kiinni valheesta. Lopettaist velehtelun tai velehtelist fiksummin. Tai eihän fiksujen tarvitse valehdella.

        Et vielä monenkaan yrityksen jälkeen ymmärrä, miten veto tehtiin. Pitäisikö rautalangasta vääntää? Vastakappale ei ole kannen alla, noin vihjeeksi kertoen.

        6 mm pultin pinta-ala on 3,14*3*3= 28,26 mmˆ2. Leikkauslujuus kertaluokkaa 380 MPa. Kun leikkautumassa on pultti tolpan molemmin puolin, on murtokuorma noin 21700 N. Kestää siis hyvin 10 t voiman.


      • Tero 15v
        ymmärrä nyt kirjoitti:

        Et vielä monenkaan yrityksen jälkeen ymmärrä, miten veto tehtiin. Pitäisikö rautalangasta vääntää? Vastakappale ei ole kannen alla, noin vihjeeksi kertoen.

        6 mm pultin pinta-ala on 3,14*3*3= 28,26 mmˆ2. Leikkauslujuus kertaluokkaa 380 MPa. Kun leikkautumassa on pultti tolpan molemmin puolin, on murtokuorma noin 21700 N. Kestää siis hyvin 10 t voiman.

        No niin.
        Ja 10t on kuinka monta Newtonia?


      • pitkälevee
        Tero 15v kirjoitti:

        No niin.
        Ja 10t on kuinka monta Newtonia?

        Miten ja mitä vasten veto tehtiin?


      • Huonosti keksitty
        pitkälevee kirjoitti:

        Miten ja mitä vasten veto tehtiin?

        Ei tehty mitään vetoa koska koko juttu on satua.

        "Voin sanoa, että millään muulla ei olisi onnistunut. mittari näytti 10t painetta, ennekuin tolppa irtosi."

        Niin, ja " jalan kiinnityspultti on rst tolpan alla, joten tolppa oli saatava ensin iriti."
        Kun se pultti nyt on siellä alla pystyssä, niin missähän sen vastakappale on? Se on kannen alla.

        Sä oot epätoivoinen, jätän sut puhumaan yksiksesi.

        Ai niin, se 10 t on n. 100 000 N, joka on kolme kertaa enemmän kuin pultin lujuus. Pultin lujuuden laskit ihan pieleen. 8.8:lle olisi ollut n.32000N. Pultti ei kuitenkaan ole 8.8:a vaan rst tai haponkestävä, jolloin lujuus on huomattavasti alhaisempi.

        Huomasitko, että selostuksessasi siirryit melkein heti kertomaan miten homman olisi voinut tehdä. Jos olisit tehnyt, olisit kertonut miten teit.


      • tarkistus
        Tero 15v kirjoitti:

        No niin.
        Ja 10t on kuinka monta Newtonia?

        Ok, mun virhe. Mutta kun sattui vanhoja kaidetolppia kotona olemaan, kävin mittaamassa niissä yksilöissä olevan reiän. Reikä oli 12 mm ja 12 mm tavallinen rakenneterästappi kestää jo liki 9 t leikkausta. Paljon lujempiakin materiaaleja tientenkin olisi, mutta en oikein usko, että tavallista pulttia erikoisempaa olisi käytetty.

        10 t voima ei kuitenkaan ole tässä se oleellinen pointti. Oleellista on se vetojärjestely. Siinä Enerpacin pumpussa ei ole lähes varmasti ollut voimamittaria, vaan painemittari. Niin ainakin siinä samanlaisessa pumpussa, jota olen itse käyttänyt. Sylintereitä taas on laaja valikoima erilaisilla männän pinta-aloilla. Voimaa tolpan irroittamiseen tarvitaan takuulla tonnikaupalla. Jos se 6 mm pultti kestäisi tonneja monikossa.


      • rautalankaa sitten
        Huonosti keksitty kirjoitti:

        Ei tehty mitään vetoa koska koko juttu on satua.

        "Voin sanoa, että millään muulla ei olisi onnistunut. mittari näytti 10t painetta, ennekuin tolppa irtosi."

        Niin, ja " jalan kiinnityspultti on rst tolpan alla, joten tolppa oli saatava ensin iriti."
        Kun se pultti nyt on siellä alla pystyssä, niin missähän sen vastakappale on? Se on kannen alla.

        Sä oot epätoivoinen, jätän sut puhumaan yksiksesi.

        Ai niin, se 10 t on n. 100 000 N, joka on kolme kertaa enemmän kuin pultin lujuus. Pultin lujuuden laskit ihan pieleen. 8.8:lle olisi ollut n.32000N. Pultti ei kuitenkaan ole 8.8:a vaan rst tai haponkestävä, jolloin lujuus on huomattavasti alhaisempi.

        Huomasitko, että selostuksessasi siirryit melkein heti kertomaan miten homman olisi voinut tehdä. Jos olisit tehnyt, olisit kertonut miten teit.

        Oli näköjään täysin ylivoimainen tehtävä se työjärjestys ymmärtää. Sillä tolpanjalan kiinnityspultilla ei ollut osaa eikä arpaa.

        Kaverihan sanoi, että työsylinteriä, jonka keskellä on reikä. Sylinteri pudotettiin tolpan ympärille niin, että mäntä nojasi tolpan jalkaan sovitusholkilla. Tolpan puolivälissä olevaan reikään pujotettiin tappi, johon sylinterin runko nojasi. Voima oli siis pelkästään tolpan ja tolpan jalan välillä.

        Myönnän, kesti minultakin hetken oivaltaa tämä järjestely. Nikki "hydrauliikka avuksi" ei selittänyt asiaa helpoimmalla mahdollisella tavalla. Maininta tolpan keskireiästä vei ensin ajatukset muualle. Mutta kun saduksi väitettiin, mietin asiaa uudestaan.


      • ai niin...
        rautalankaa sitten kirjoitti:

        Oli näköjään täysin ylivoimainen tehtävä se työjärjestys ymmärtää. Sillä tolpanjalan kiinnityspultilla ei ollut osaa eikä arpaa.

        Kaverihan sanoi, että työsylinteriä, jonka keskellä on reikä. Sylinteri pudotettiin tolpan ympärille niin, että mäntä nojasi tolpan jalkaan sovitusholkilla. Tolpan puolivälissä olevaan reikään pujotettiin tappi, johon sylinterin runko nojasi. Voima oli siis pelkästään tolpan ja tolpan jalan välillä.

        Myönnän, kesti minultakin hetken oivaltaa tämä järjestely. Nikki "hydrauliikka avuksi" ei selittänyt asiaa helpoimmalla mahdollisella tavalla. Maininta tolpan keskireiästä vei ensin ajatukset muualle. Mutta kun saduksi väitettiin, mietin asiaa uudestaan.

        Ai niin, kun et ymmärtänyt sitä oleellisuutta, et myöskään laskenut lujuutta leikkauslujuuden mukaan. Siksi laskit väärin.


      • kerro, kerro
        Huonosti keksitty kirjoitti:

        Ei tehty mitään vetoa koska koko juttu on satua.

        "Voin sanoa, että millään muulla ei olisi onnistunut. mittari näytti 10t painetta, ennekuin tolppa irtosi."

        Niin, ja " jalan kiinnityspultti on rst tolpan alla, joten tolppa oli saatava ensin iriti."
        Kun se pultti nyt on siellä alla pystyssä, niin missähän sen vastakappale on? Se on kannen alla.

        Sä oot epätoivoinen, jätän sut puhumaan yksiksesi.

        Ai niin, se 10 t on n. 100 000 N, joka on kolme kertaa enemmän kuin pultin lujuus. Pultin lujuuden laskit ihan pieleen. 8.8:lle olisi ollut n.32000N. Pultti ei kuitenkaan ole 8.8:a vaan rst tai haponkestävä, jolloin lujuus on huomattavasti alhaisempi.

        Huomasitko, että selostuksessasi siirryit melkein heti kertomaan miten homman olisi voinut tehdä. Jos olisit tehnyt, olisit kertonut miten teit.

        Kerro sinä nyt meille joku jännä satu. Sen pitää sitten olla oikea satu, eikä mikään tositarina. Laskutkin saa laskea väärin.


    • hydraulikka avuksi

      Oho.. Tulipa tästä kahakka. siis hydrauliikka avuksi kirjoittaja olen minä, joka vasta nyt palaan asiaan.
      Kaksitoimisella ontolla hydraulisyilinterillä homma tehtiin. pakettia levitettiin kaidetolpan jalan ja mantookivaijerin reijän väliltä. Ei siis missään nimessa kannesta irti nostaen. Sopiva holkki oli jalkaa vasten, sitten tuo sylinteri. Mun tolpissa kaidevaijerin reijkään mahtui 10mm tuurna. Holkki, joka tuurnan alta nosti juuri oikean kokoinen tarttuakseen aivan tuurnaan juureen. Hydrauliyksikössä todellakin on kuormitusta mittaava mittari, joka näyttä hieman alla 10t, ennenkuin eka narahdus kuului ja tolppa antautui. Mulla on tästä asennelmasta valokuva, mutta en tiedä mihin sen laittaisi nähtäväksi.

      • well done

        Eli se siitäkin sadusta. Joiltakin vain teknistä ymmärrystä puuttuu ja joillakin on enemmän ongelman ratkaisukykyä.


      • andersen setä

        Yläpää onnistuisi, mutta sinä ei ole järkeä.
        Alapää ei onnistu, vaikka itkisi.
        Sitäpaitisi itse kirjoitit siinä olleen 6mm pultin, sekasvoi isoksi yhdessä yössä. Kirjoitit myös, että tolppa voi vahingoittua, miten on mahdollista ettet teidä mitenkävi?

        Alumiininen jalka ei kestä 10t kuormaa eli siinä ei ole paikkaa, johon alapään voiman saa kohdistettua.
        Mikä tärkeintä, homma on tuolla tavalla tehtynä mahdoton ja sellainen, ettei kukaan siihen ryhdy. Voi olla että omenan saa kuorittua rynnäkkökiväärillä, mutta kukaanei vain tee niin :)


      • yläpää ei onnistu
        andersen setä kirjoitti:

        Yläpää onnistuisi, mutta sinä ei ole järkeä.
        Alapää ei onnistu, vaikka itkisi.
        Sitäpaitisi itse kirjoitit siinä olleen 6mm pultin, sekasvoi isoksi yhdessä yössä. Kirjoitit myös, että tolppa voi vahingoittua, miten on mahdollista ettet teidä mitenkävi?

        Alumiininen jalka ei kestä 10t kuormaa eli siinä ei ole paikkaa, johon alapään voiman saa kohdistettua.
        Mikä tärkeintä, homma on tuolla tavalla tehtynä mahdoton ja sellainen, ettei kukaan siihen ryhdy. Voi olla että omenan saa kuorittua rynnäkkökiväärillä, mutta kukaanei vain tee niin :)

        Onpa poju pahasti pihalla, lumiukkokaan ei enää pärjää. Eipä onnistu häneltä varsinkaan yläpää, jossa ei ole järkeä. Minä heitin lonkalta 6 mm pultin, kun ajattelin vähintään sen menevän reiästä läpi. Käytännössä siitä olikin mennyt 10 mm tappi läpi ja niistä, jotka sattuvat olemaan minulla kellarin materiaalivarastossa, olisi mennyt jopa 12 mm läpi. Ja minä kun en niitä irroitellut, en tietenkään tiennyt, irtosivatko siististi vai piloille mennen. Ratkaisu vain minusta tuntui hyvin järkeenkäyvälle, siksi kirjoitin vastineeksi satuiluväitteelle.

        Mutta lasketaanpa taas. Alumiinisessa tolpanjalassa on ainakin 5 mm seinämä. Kun tolpan normaali halkaisija on 25 mm. on jalan päädyn pinta-ala 1000 mm^2. Jos sitä vastaan tulee 10 t tai 100 000 N voima, aiheutuu siitä 90 MPa puristuspaine. Ei ollenkaan paha rasti tolpanjalalle kestettäväksi. Ja siinä on todellakin oikein helppo suora reuna, johon voi voiman kohdistaa.

        Mietin itse, mitä olisin laittanut tapiksi ja ensimmäisenä tuli mieleen joku työkalu, ne kun ovat vähän parempaa terästä. Ja isompaa ruuvaria minäkin olisi lähtenyt pakista hakemaan, kuten se hydrauliikkamies näyttääkin kuvan mukaan tehneen. Muutkin osat ovat selvästi jostain työkalusta (taivuttimen lestejä?) peräisin. Eli kun se prässi on kädessä, loput ovat järjestyneet muutamassa minuutissa verstaalla ympärilleen katselemalla. Helppoa melkein kuin heinänteko, ainakin yhtä helppo ratkaisu kuin rälläköinti. Mahdottomasta todella kaukana.


      • Reikä tolpassa
        yläpää ei onnistu kirjoitti:

        Onpa poju pahasti pihalla, lumiukkokaan ei enää pärjää. Eipä onnistu häneltä varsinkaan yläpää, jossa ei ole järkeä. Minä heitin lonkalta 6 mm pultin, kun ajattelin vähintään sen menevän reiästä läpi. Käytännössä siitä olikin mennyt 10 mm tappi läpi ja niistä, jotka sattuvat olemaan minulla kellarin materiaalivarastossa, olisi mennyt jopa 12 mm läpi. Ja minä kun en niitä irroitellut, en tietenkään tiennyt, irtosivatko siististi vai piloille mennen. Ratkaisu vain minusta tuntui hyvin järkeenkäyvälle, siksi kirjoitin vastineeksi satuiluväitteelle.

        Mutta lasketaanpa taas. Alumiinisessa tolpanjalassa on ainakin 5 mm seinämä. Kun tolpan normaali halkaisija on 25 mm. on jalan päädyn pinta-ala 1000 mm^2. Jos sitä vastaan tulee 10 t tai 100 000 N voima, aiheutuu siitä 90 MPa puristuspaine. Ei ollenkaan paha rasti tolpanjalalle kestettäväksi. Ja siinä on todellakin oikein helppo suora reuna, johon voi voiman kohdistaa.

        Mietin itse, mitä olisin laittanut tapiksi ja ensimmäisenä tuli mieleen joku työkalu, ne kun ovat vähän parempaa terästä. Ja isompaa ruuvaria minäkin olisi lähtenyt pakista hakemaan, kuten se hydrauliikkamies näyttääkin kuvan mukaan tehneen. Muutkin osat ovat selvästi jostain työkalusta (taivuttimen lestejä?) peräisin. Eli kun se prässi on kädessä, loput ovat järjestyneet muutamassa minuutissa verstaalla ympärilleen katselemalla. Helppoa melkein kuin heinänteko, ainakin yhtä helppo ratkaisu kuin rälläköinti. Mahdottomasta todella kaukana.

        "Alumiinisessa tolpanjalassa on ainakin 5 mm seinämä. Kun tolpan normaali halkaisija on 25 mm. on jalan päädyn pinta-ala 1000 mm^2. Jos sitä vastaan tulee 10 t tai 100 000 N voima, aiheutuu siitä 90 MPa puristuspaine. Ei ollenkaan paha rasti tolpanjalalle kestettäväksi. Ja siinä on todellakin oikein helppo suora reuna, johon voi voiman kohdistaa."

        Laskeppa uudestaan, ei oikein vakuuta, kun pinta-alakin heittää vaan 5-kertaisesti :P


      • so what
        Reikä tolpassa kirjoitti:

        "Alumiinisessa tolpanjalassa on ainakin 5 mm seinämä. Kun tolpan normaali halkaisija on 25 mm. on jalan päädyn pinta-ala 1000 mm^2. Jos sitä vastaan tulee 10 t tai 100 000 N voima, aiheutuu siitä 90 MPa puristuspaine. Ei ollenkaan paha rasti tolpanjalalle kestettäväksi. Ja siinä on todellakin oikein helppo suora reuna, johon voi voiman kohdistaa."

        Laskeppa uudestaan, ei oikein vakuuta, kun pinta-alakin heittää vaan 5-kertaisesti :P

        Voipa olla, että näpyttelin jonkun numeron laskimeen väärin. Mutta vaikka olisi viisinkertainen paine, alumiini silti sen kestää onglemitta puristuksena.


      • Reikä tolpassa
        so what kirjoitti:

        Voipa olla, että näpyttelin jonkun numeron laskimeen väärin. Mutta vaikka olisi viisinkertainen paine, alumiini silti sen kestää onglemitta puristuksena.

        Voi kestääkin, ainakin kun on teräskokilli sisällä, ei ainakaan nurjahda. Murtolujuus muuten valetulla alumiinilla on jossain 250 MPa:n luokassa, ja tuossahan pannaan vaan sen 450 MPa puristuksen puolelle... saattaapi tolpanjalka hiukan mennä lyttyyn.


    • mikä vene?

      Kiivas keskustelu.
      Tietääkö kukaan minkä merkkinen ja mallinenveneon kyseessä?

      • mitä väliä?

        Mahtaako veneen mallilla olla tässä mitään mielenkiintoa. Tilanne on tavallinen kaikissa tilanteissa, joissa alumiini ja rosteri ovat kiinni toisissaan. Kaidetolpan tapauksissa ja tietysti muissakin, missä rosteri on alumiinin sisällä, rosteriosa juuttuu pysyvästi kiinni.

        Tolpanjalan helavalmistajan nimellä voisi olla jotain mielenkiintoa. Todettakoon, että noissa ylempänä mainituissa Navimon jaloissa on nykyään muoviholkki eristeenä alumiinin ja rosterin välissä. Juuttumista tuskin enää tapahtuu, kuten muutaman vuosikymmenen takaisissa samoissa tuotteissa. Jossain venemallissa taas saattavat helat vaihtua vuosimallista toiseen.


      • koska järkiinsä?

        Ei taida löytyä tolppaa eikä jalkaa, joilla tuo onnistuisi.
        Jäin miettimään, että jos kuitenkin ensimmäisen saisi irti niin, että alumiinijalka on rikki ja kaideputken reikä soikea, niin molemmat pitää vaihtaa.
        Minä lopettaisin pelleilyn siihen ja pistäisin rälläkällä muut poikki.


    • Hydrauliikka avuksi

      Koitin laittaa yhden mallisuorituksen kuvan nettiin.Tässä yksi tolppa duunissa työpäydällä. Ao. yksilö saain irti mutterit avaamalla kannen alapuolelta kiinnityspulttia eri kohdista kiinni pitäen. osa tolpista purettiin veneen luona samalla systeemillä.

      http://s1291.photobucket.com/user/surf6gtr/media/Tolppa_zps29a8a7e5.jpg.html?sort=3&o=0#/user/surf6gtr/media/Tolppa_zps29a8a7e5.jpg.html?sort=3&o=0&_suid=14158703475630016461116444101475



      Osassa tolppaa oli muuten tuo muoviholkki tolpan ja jalan välissä. Olivat kiinni vähintään yhtäkovaa kuin toisetkin. alumiini oli syöpynyt muovin ja jalan välistä turvottaen koko hoidon jumiin...

    • joojoojoo1276

      Minä irrotin ensimmäisen tolpan laittamalla ruytia sisään ja tulppaamalla reiän pultilla.
      Toiseen kaadoin sisään nestemäistä typpeä ja lämmitin ulkoa.
      Laitan kohta linkin kuvaan, jossa onpöydällä ruutia ja toisen missä typpitankki

      • odotellaan...

        No laitapa se kuva. Nyt on ollut jo päivä aikaa siihen.

        Etkö vielä kuvaa katsomallakaan oivaltanut prosessia?


    • Ei tossa ole järkeä

      Mistä noita 10t kestäviä ruuvareita saa?

      • kato tuolta

        Pakista.


      • Laske voimat, tollo

        Kuinka suurella kohtisuoralla leikkausvoimalla ajattelisit esim. 6 tai 8 mm paksun ruuvarin katkeavan?

        Mietipä sitä :-)

        Vinkki: aika hemmetin suurella...


      • Reikä tolpassa
        Laske voimat, tollo kirjoitti:

        Kuinka suurella kohtisuoralla leikkausvoimalla ajattelisit esim. 6 tai 8 mm paksun ruuvarin katkeavan?

        Mietipä sitä :-)

        Vinkki: aika hemmetin suurella...

        6 mm paksu ruuvari menee toki matskusta riippuen jollain 1500 - 2000 kilolla katki. Jos se on kaidetolpasta laitettu läpi ja puhtaalla leikkauksella painetaan molemmilta puolin, 3000 -4000 kiloa on aika lähellä...


      • Ei ole sakset
        Laske voimat, tollo kirjoitti:

        Kuinka suurella kohtisuoralla leikkausvoimalla ajattelisit esim. 6 tai 8 mm paksun ruuvarin katkeavan?

        Mietipä sitä :-)

        Vinkki: aika hemmetin suurella...

        Ja puhdas leikkaus saadaan aikaan miten?
        Ei ainakaan alumiiniputkella ja holkilla.
        Lujuus korreloin suoraan vetolujuuden lkanssa koska metalli ei juurikaan puristu kasaan tuossa hommassa. Vetolujuudesta taas on turistu tarpeeksi ja todettu ettei kestä.


      • Reikä tolpassa
        Ei ole sakset kirjoitti:

        Ja puhdas leikkaus saadaan aikaan miten?
        Ei ainakaan alumiiniputkella ja holkilla.
        Lujuus korreloin suoraan vetolujuuden lkanssa koska metalli ei juurikaan puristu kasaan tuossa hommassa. Vetolujuudesta taas on turistu tarpeeksi ja todettu ettei kestä.

        No, katso tuota kuvaa ja ihmettele, onko ruuvarissa leikkausta vai taivutusta. Vetoa siinä ei nyt todellakaan ole. Get a grip man.


      • sakset on
        Ei ole sakset kirjoitti:

        Ja puhdas leikkaus saadaan aikaan miten?
        Ei ainakaan alumiiniputkella ja holkilla.
        Lujuus korreloin suoraan vetolujuuden lkanssa koska metalli ei juurikaan puristu kasaan tuossa hommassa. Vetolujuudesta taas on turistu tarpeeksi ja todettu ettei kestä.

        Mikä alumiiniputki ja mikä holkki? Alumiinisiakin kaidetolppia on, mutta niiden kanssa taas ei tulisi sitä galvaanista paria alumiinisen tolpanjalan kanssa. Kuvassa kiiltelee selkeästi rosteriputki ja saksien toisena teränä jokin työkaluteräksinen kappale. Oikein sovelias viritelmä, joka kohtuullisen laatuisen ruuvarin kanssa kestää yli 10 t.


      • Olitkin ihan toope
        sakset on kirjoitti:

        Mikä alumiiniputki ja mikä holkki? Alumiinisiakin kaidetolppia on, mutta niiden kanssa taas ei tulisi sitä galvaanista paria alumiinisen tolpanjalan kanssa. Kuvassa kiiltelee selkeästi rosteriputki ja saksien toisena teränä jokin työkaluteräksinen kappale. Oikein sovelias viritelmä, joka kohtuullisen laatuisen ruuvarin kanssa kestää yli 10 t.

        Ai joo olet väärässä. Se ei kestänyt vaan taipui.
        Siis vetolujuus.


      • kui?
        Olitkin ihan toope kirjoitti:

        Ai joo olet väärässä. Se ei kestänyt vaan taipui.
        Siis vetolujuus.

        Se ruuvari kuvassa tuskin oli kymmenmillinen. Kun vaihdetaan reikään sopivaan teräkseen, tulee hyvin puhdas leikkaus ja kestäisi yli 10 t. Vetolujuus ei missään tapauksessa tulisi määrääväksi tekijäksi. Ja kymmenmillinen ruuvari ei ole mikään ihme.


      • ja vielä
        kui? kirjoitti:

        Se ruuvari kuvassa tuskin oli kymmenmillinen. Kun vaihdetaan reikään sopivaan teräkseen, tulee hyvin puhdas leikkaus ja kestäisi yli 10 t. Vetolujuus ei missään tapauksessa tulisi määrääväksi tekijäksi. Ja kymmenmillinen ruuvari ei ole mikään ihme.

        Ai, joo... joku, joka höpisi jostain alumiinista ja holkeista oli ihan pihalla.


    • Hydrauliikka avuksi

      ei toi ruuvari kestänytkään. Kuva otettu vasta asetteluvaiheessa. Taipui sen verran, että korvasin sen 10mm paksulla tuurnalla. Sitten vasta irtosi..

      • eh eh eh

        :D


    • andersenin serkku

      Mitenkäs tämä hydraulijuttu nyt menikään...

      -satua
      -mahdotonta, koska lattia ei kestä
      -mahdotonta, koska pultin vetolujuus tulee vastaan
      -mahdotonta, koska tolpanjalka ei kestä
      -satua
      -mahdotonta, koska alumiinitolppa ei kestä
      -mahdotonta, koska ruuvarissa ei ole tarpeeksi vetolujuutta
      -järjetöntä, koska on niin vaikea toteuttaa
      -joo, minäkin dynamiitilla, laitan kohta kuvan

      Jopa on pitänyt tehdä yksinkertainen asia, ei vain vaikeaksi, vaan mahdottomaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe