Armeejan käynyt, muttei lähde sotimaan

viisastunut2014

Olen siis käynyt armeejan ja siellä ollut vuodenpäivät, motivaationa kuorma-auto kortti ja pätevyydet. Minulla on A-paperit. En tykännyt siellä olosta ja koin sen elämäni yhdeksi huonoimmista vuosista.
Nyt kun tästä on vuosia ja olen kasvanut ja alkanut enempi ymmärtämään politiikasta ja mailman menosta, olen huomannut että omaa ainutta elämää en aio vaarantaa sodan vuoksi, mikä ei olekkaan niin epätodennäköistä mitä olin aina kuvitellut.
Asiaan, miten siis voisin päästä eroon asevelvollisuudestani? Sodan syttyessä en siis joutuisi menemään eturintamalle yms. Voinko saada jälkeenpäin c:n paperit? tuleeko muita keinoja mieleen?

Kiitos vastauksista!

13

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katse lähi-itään

      Osittain viisasta ajattelua mutta sodan tullen jos suojelee sitä hyvää omaa elämäänsä niin ettei kuole sotatantereelle mutta kuinkas siiten jos vihollinen valtaa Suomen, onko se enää hyvää omaa elämää?

      Vihollisella en tarkoita sitä, niin kuin yleisesti ajatellaan, Venäjää vaan vaikkapa hieman kauempaa tulevaa vihollista joka ei hyväksy länsimaalaisia eikä siis myöskään Suomalaisia joten jos vaikka selviytyisit ilman sotimista, vastassasi olisi silti umpikuja josta et selviäsi ilman taistelua hengissä. Sinulla ei ole silloin muuta vaihtoehtoa kuin paeta mutta mihin? Heitä on paljon!

      • viisastunut2014

        Minäkin olen vielä siinä iässä että ensimmäisten joukossa sinne eturintamalle joudutaan ja todennäköisyydet ovat kovat kaatumisen suhteen. Mielellään jäisin vaikka katsomaan tilanteen sodan jälkeen joko voittajana tai häviäjänä, kuin kylmänä makamaan tuolla korvessa. Uskon että ajan kanssa kuitenkin asiat taas paranevat. Pakeneminen on lähes mahdoton ajatus, mutta jos näin hyvissä ajoin jo saisin järjesteltyä asiat niin että todennäköisyydet olisivat hegissä säilymisen puolella kuin päin vastoin. Kaipaisin vinkkejä muistakin näkökulmista.


      • olisi helppoa

        Mitä sinäkin sekoilet? Venäläisiä ei olisi ensinnäkään mikään pakko paeta, heidän kanssaan voisi tulla aivan hyvin toimeen. Olivat sen reilun sata vuotta hyviä isäntiä, ja antoivatpa vielä lopuksi itsenäisyydenkin. Lisäksi on ihan helppoa elää maailmassa ilman suomalaista kansallisvaltiota, joka on lähinnä rasite. Miljardit ihmiset jatkaisivat eloaan kuin mitän ei olisi tapahtunutkaan, vaikka Suomi lakkaisi olemasta huomenna. Myös sinä ja minä voisimme tehdä niin, siis elää ilman suomalaista kansallisvaltiota. Eihän se olisi edes vaikeaa.


      • miksi on suomi?
        olisi helppoa kirjoitti:

        Mitä sinäkin sekoilet? Venäläisiä ei olisi ensinnäkään mikään pakko paeta, heidän kanssaan voisi tulla aivan hyvin toimeen. Olivat sen reilun sata vuotta hyviä isäntiä, ja antoivatpa vielä lopuksi itsenäisyydenkin. Lisäksi on ihan helppoa elää maailmassa ilman suomalaista kansallisvaltiota, joka on lähinnä rasite. Miljardit ihmiset jatkaisivat eloaan kuin mitän ei olisi tapahtunutkaan, vaikka Suomi lakkaisi olemasta huomenna. Myös sinä ja minä voisimme tehdä niin, siis elää ilman suomalaista kansallisvaltiota. Eihän se olisi edes vaikeaa.

        Periaatteessa tuo on totta. Mutta se, että suomi on maailmankartalla, eikä mikään pikku juttu maailmalla periaatteessa... ken tietää mikä on tarkoitus. Selvinnee myöhemmin.


    • JoinToTheDarkSide

      EROA RESERVISTÄ

      Ite tiesin tuon jo intissä ollessa ja suunnitteella oli, että eroan samantien kun pääsen intistä ulos mutta se vähän venähti.
      Minäkin olin kuski tosin vanhempaa 9kk kuskeja tai siis c-kuskeja. Intti oli kans ihan rectumista ja en oikein tullut toimeen niiden ihmisten kanssa. Minä menin inttiin perhesyistä ja tietämättömyydestä. Valintaani vaikutti se, että olen koittanut omalla äänestys aktiivisuudella saada tätä maata Natoon, mutta eipä auttanut. Venäjä meni tosta noin vaan Ukrainaan niin ne voivat tehdä sen myös Suomelle halutessaan ja sota tuota valtiota vastaan on yksin itsemurha, joten päätin että minä en ole häviäjien joukkueessa.
      Laitoin laput menemään syyskuussa ja 2.3. alkais viiden päivän kestävä täydennyspalvelus. Sain kaverinkin menemään tuonne joka kävi jo tuon syysloma aikana niin hän sano, että ihan jees paikka oli. Päivisin oli luentoja joiden seuraaminen oli ihan omalla vastuulla. Kaveri pelasi tabletilla pelejä ja osa nukku. Iltasin sai tehdä mitä huvittaa ja alueelta sai poistua niin kauaksi kun pääsi kunhan seuraavana aamuna oli 8.00 diibadaaba luennolla. Paikalla oli noin 100 eronnutta. Syömiset ja asumiset ilmasta ja paikalta löyty myös sali. Matkat kustannetaan myös. Tästä huvista vielä maksetaan 350e mikä ainakin itteä innostaa näin köyhänä opiskelijana.
      Jos pelkäät työnsaantia niin sulle jää sotilaspassi ja muut intin laput jolla voit todistaa intin käyneeksi. Puolustusvoimille töitä hakiessa ne ei valitettavasti auta.

      Miten eroat reservistä?
      Etit netistä(tais olla sivarikeskuksen sivulla) sivilipalvelushakemuksen. Täytä se ja laita ruksi kohtaan "Täydennyspalvelus" ja vie/lähetä lappu aluetoimistoosi. Tänään alkaa tämän vuoden viimeinen palvelus, mutta tuohon minne itse olen menossa eli seuraava pääset vaan kun laitat siihen ajankohdaksi tuon. Kaveri pääsi 2 viikon varoitusajalla.

      Reservistä eronneenna menetät sotilasarvon(kukapa sillä mitään tekiskään?) eikä sua tulla kutsumaan kertausharjoituksiin.
      Reservistä eronnutta ei voida kutsua aseelliseen palvelukseen kriisin aikana. Reservistä eronneena ei reserviin voi tulla takasin jos kerkeet täyttämään 26v.

      • viisastunut2014

        "JoinToTheDarkSide" Kiitos todella paljon vastauksesta, tätä juuri odotin. Ehdin jo haukkua koko keskustelupalstan, kun aina karkaa nämä jutut. Alan ottamaan ihan tosissaan nyt selvää tuosta vaihtoehdosta ja tiedä vaikka nähdään sitten siellä kurssilla. Onko sinulla jotain sähköpostiosoitetta jonka voit linkata tähän niin jatketaan siellä lisää, tämä suolikaksneljä alkaa jo olla nähty...


      • JoinToTheDarkSide
        viisastunut2014 kirjoitti:

        "JoinToTheDarkSide" Kiitos todella paljon vastauksesta, tätä juuri odotin. Ehdin jo haukkua koko keskustelupalstan, kun aina karkaa nämä jutut. Alan ottamaan ihan tosissaan nyt selvää tuosta vaihtoehdosta ja tiedä vaikka nähdään sitten siellä kurssilla. Onko sinulla jotain sähköpostiosoitetta jonka voit linkata tähän niin jatketaan siellä lisää, tämä suolikaksneljä alkaa jo olla nähty...

        Jätän väliin tuon sähköpostin antamisen kun sitä ei saa pois täältä enkä saa sitä suoraan sinulle enkä nyt jaksa vääntää väliaikaistakaan. Mutta voin kertoa mitä itse tiedän tuosta.
        Paikalla pitää olla ekana päivänä klo 12:00 muuten tunnit on 8:45-16:00 ja pe pääsee kotia 14:00
        Kaverilla aiheena oli aseistakieltäytymisen historia ja öljyntorjunta.
        Korjausta tuohon ikä oli 28v mutta sama kai tuo on kun kuka nyt takasin haluaa jos kerta eroaa.
        Tuolta voi lukea lisää ja hakuohjeetkin löytyy http://www.sivarikeskus.fi/fi/taydennyspalvelus


      • viisastunut2014
        JoinToTheDarkSide kirjoitti:

        Jätän väliin tuon sähköpostin antamisen kun sitä ei saa pois täältä enkä saa sitä suoraan sinulle enkä nyt jaksa vääntää väliaikaistakaan. Mutta voin kertoa mitä itse tiedän tuosta.
        Paikalla pitää olla ekana päivänä klo 12:00 muuten tunnit on 8:45-16:00 ja pe pääsee kotia 14:00
        Kaverilla aiheena oli aseistakieltäytymisen historia ja öljyntorjunta.
        Korjausta tuohon ikä oli 28v mutta sama kai tuo on kun kuka nyt takasin haluaa jos kerta eroaa.
        Tuolta voi lukea lisää ja hakuohjeetkin löytyy http://www.sivarikeskus.fi/fi/taydennyspalvelus

        Ymmärän pointin tuohon sähköpostiin. Jos oikein ymmärsin niin siis he haluavat kuulla syyn että miksi näin. Riittääköhän tähän vain oma aate ettei halua lähtä sotimaan ja tappaamaan muita ihmisiä ja itseään? Oletko itse miettinyt tähän mitään? tai mitä kaverisi oli kirjoittanut? Ilmenikö hänelle myös että mitä hän tulisi tekemään kriisin aikana? Kiitos sinulle paljon jo näistä tiedoista, nyt olen saanut oikean suunnan tälle rojektille.


      • JoinToTheDarkSide
        viisastunut2014 kirjoitti:

        Ymmärän pointin tuohon sähköpostiin. Jos oikein ymmärsin niin siis he haluavat kuulla syyn että miksi näin. Riittääköhän tähän vain oma aate ettei halua lähtä sotimaan ja tappaamaan muita ihmisiä ja itseään? Oletko itse miettinyt tähän mitään? tai mitä kaverisi oli kirjoittanut? Ilmenikö hänelle myös että mitä hän tulisi tekemään kriisin aikana? Kiitos sinulle paljon jo näistä tiedoista, nyt olen saanut oikean suunnan tälle rojektille.

        Siis minulla on paperit vetänyt prosessin läpi jo ja määrätty tuo 2.3.2015
        Ei siihen lisätietoja kohtaan tarvii laittaa mitään. Kaveri laitto siihen koulun syysloman perusteeksi, että pääsi tyylin 2 viikon sisällä syyslomaa viettämään tuonne. Mulla oli tyhjää siinä. Ite kun vein sen lapun suoraan toimistoon niin siihen meni joku 5min ja sain lapun takasin missä luki jotain vakaamuksiin perustuvasta syystä teidät on poistettu reservistä blablabla teidä tulee suorittaa täydennyspalvelus blablabla tästä eteenpäin olette yhteydessä sivarikeskukseen. Ei ne sen enempää tainut siinä mitään kysellä.
        Sen palveluksen jälkeen et ole enään jääkäri/tykkimies/pioneeri/alik./vänrikki/yms. vaan olet siviilipalvelusmies. Sodan aikana tehtävät on siviilipalvelustehtäviä, mutta kuulema kukaan ei osannut sanoo siellä sen tarkemmin mitä ne tehtävät on. Kaippa ne näin entisen kuskin laittaa jotain leipäautoa ajamaan tai jotain?


    • ResK

      Paljon on yleistynyt reservistä pako viime vuodesta, kertoo uutiset.

      Yhtenä syynä lisääntyneet kertausharjoitukset. Kyllä riittää porukkaa ajamaan leipä-autoja ja ruumiita..jaa mitä ruumiita, leipä-autokuskien ruumiita.

    • ylikezzu

      Siinä vaiheessa kun sinne kuorma-auton lavalle komennetaan Hanna ja lapset ja käskijöinä on ihan väärän värisiin univormuihin puettuja ukkeleita, ette muistelisi enää onko omassa taskussa a-, b- vai c-kuskin paperit. Huudatte vaan, että missä on rynkky, s***na! Tositilanteessa, jos joku Järvenpää on pommitettu maan tasalle, olisi asekuormasta kättä pidempää hakemassa vapaaehtoisesti enemmän miehiä kuin jaettavaa riittää. Ja hakijoita olisi sellaistakin porukkaa, joita intti ei aikanaan kiinnostanut.

    • alikernaali

      Juuri noin, epäilen että siviilipalvelus miehetkin alkaisi jossain vaiheessa etsiä kättä pidempää kun näkisivät kuinka ruumiita syntyy ja kohta voi olla oma vuoro, kyllä siinä välisin itsesuojeluvaisto alkaa toimia tai muuten täytyy olla aika toivoton tapaus.

    • Menee ku o mennäksee

      Käyt otilla ja otat ruskeanpastillin sekä keppiä niin kyl se pelko siitä menee ohi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe