amislukiolaiset...vastaamaan kiitos

Boizu

miten se siis toimii? kestää 4 vuotta yleensä,siin saa lukio ja ammatti koulutuksen samalla ja ovet auki joka paikkaa,mut siis,monta aine kurssii pitää ottaa lukiossa? ja kertokaa kaikki tärkeet asiat...

10

369

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tico

joo... siel joutuu sit tekeen tosissaan hommii. sen vaan sanon. joten valitse joko pelkkä amis tai lukio niin se on parempi. itse otin just amislukion mut lopetin kesken kun en jaksanu ahertaa. amiksen tunneissaki on tarpeeks haastetta.

• boizu

tiiän et joutuu tekee töitä mut haluun vaan tietää miten se toimii

• janica
        boizu kirjoitti:

tiiän et joutuu tekee töitä mut haluun vaan tietää miten se toimii

Mun koulussa homma toimii niin, et opiskelu kestää yht. 3 vuotta. Siis normaali aika. Tavallisesti amiksen opiskelijoilla on valinnaisii 8h/ vko. Meillä ei oo näitä valinnaisia ollenkaan, vaan lukiotunnit on niiden paikalla. (Äikkä, enkku, ruotsi, lyhyt matikka; n.2h/ vko) Vuodessa ehtii lukee n. 2 kurssia ainettaan, joten kokeita on vuodessa 2. Kannattaa tosiaan miettii sitä.. valinnaiset on oman alan kannalta hyödyllisii, ja tavallaan jäät jälkeen kun oot niistä pois. Mut kysy jos haluut tietää viel jotain.

• minttu
        janica kirjoitti:

Mun koulussa homma toimii niin, et opiskelu kestää yht. 3 vuotta. Siis normaali aika. Tavallisesti amiksen opiskelijoilla on valinnaisii 8h/ vko. Meillä ei oo näitä valinnaisia ollenkaan, vaan lukiotunnit on niiden paikalla. (Äikkä, enkku, ruotsi, lyhyt matikka; n.2h/ vko) Vuodessa ehtii lukee n. 2 kurssia ainettaan, joten kokeita on vuodessa 2. Kannattaa tosiaan miettii sitä.. valinnaiset on oman alan kannalta hyödyllisii, ja tavallaan jäät jälkeen kun oot niistä pois. Mut kysy jos haluut tietää viel jotain.

2*4*3=24 (kurssien määrä). Näinkö vähällä amiksessa pääsee, jotta voi osallisua yo-kirjotuksiin? Kannattaa todella huomioida, että lukiossa PAKOLLISIA kursseja on: äikkä 6, enkku 6, ruotsi 5 ja lyhyt matikka 6. Amiksessa ehtis siis käydä käytännössä saman määrän kursseja. Yo-kirjotuksiin ollaan tekemässä sellasta muutosta, että niiden tehtävät muutetaan SYVENTÄVIIN kursseihin painottuviksi. Amiksen kurssit käymällä ei siis kannata odottaa laudaturia tai edes eximiaa. Hyviin tuloksiin yltääkseen on lähes jokaisen jaksettava opiskella myös koulun ulkopuolella. Yhdistelmäopintoja ei siis kannata ottaa, mikäli ei ole varma alastaan. Onhan se keskitason yo-tutkinto hyvä varasuunnitelma takataskussa, mutta ei sillä pitkälle pötkitä.

• Boizu
        minttu kirjoitti:

2*4*3=24 (kurssien määrä). Näinkö vähällä amiksessa pääsee, jotta voi osallisua yo-kirjotuksiin? Kannattaa todella huomioida, että lukiossa PAKOLLISIA kursseja on: äikkä 6, enkku 6, ruotsi 5 ja lyhyt matikka 6. Amiksessa ehtis siis käydä käytännössä saman määrän kursseja. Yo-kirjotuksiin ollaan tekemässä sellasta muutosta, että niiden tehtävät muutetaan SYVENTÄVIIN kursseihin painottuviksi. Amiksen kurssit käymällä ei siis kannata odottaa laudaturia tai edes eximiaa. Hyviin tuloksiin yltääkseen on lähes jokaisen jaksettava opiskella myös koulun ulkopuolella. Yhdistelmäopintoja ei siis kannata ottaa, mikäli ei ole varma alastaan. Onhan se keskitason yo-tutkinto hyvä varasuunnitelma takataskussa, mutta ei sillä pitkälle pötkitä.

oon yrittämässä amislukioon,ja amiksen linja olis ajoneuvoasentaja...ja tiiän et pärjäisin periaattees pelkällä amiksella mut jatkokoulutus mahikset ei oo sit kovin hyvät,tai on mut silti...ja ku kuitenki tekee mieli mennä töihin heti koulun jälkee ja lukioon...

• amislukiolainen
        Boizu kirjoitti:

oon yrittämässä amislukioon,ja amiksen linja olis ajoneuvoasentaja...ja tiiän et pärjäisin periaattees pelkällä amiksella mut jatkokoulutus mahikset ei oo sit kovin hyvät,tai on mut silti...ja ku kuitenki tekee mieli mennä töihin heti koulun jälkee ja lukioon...

Herttinen sentään, jos mieles tekee ni lukioon vaan. mä oon jo toista vuotta yhdistelmäopinnoissa ja sen voin sanoo, et tääl on käytäntö se, että pakolliset kurssit niistä aineista, jotka aikoo kirjotaa on suoritettava, enneku voi osallistuu kirjotuksiin. Eli jos et kirjota reaalia ni lyhkäsen tai pitkän matikan kaikki PAKOLLISET kurssit täytyy olla suoritettuina ja samaten äikän, enkun ja ruotsin. Mä en oo mikään intoilija koulun suhteen, mut ainuttakaan kurssii en oo viel joutunu uusii ja tiiän niitä paljon jotka on pelkästään lukiossa ja niillä on jo etenemiseste tai niitten lukio on päätetty venyttää neljään vuoteen ja mun kaveri aikoo ainakin kirjottaa L:iä siinä missä muutki, että ei se oo mahdoton tehtävä sekään. Mahdollisuudetki sillä on paremmat ku hyvät saada niitä L:iä vaikka onkin yhdistelmäopinnoissa. Eli ei se niin raskasta oo, ku muut väittää! Ihan on asenteesta ja innosta kiinni. Oma koulu menee hyvin ja niin menee lukiokin ja kirjotukset alkaa ens syksyllä kahen aineen kanssa... ihan niinku muillakin. Jos haluut jotain vielä tietää ni senku kysyt...

• Kielo
        minttu kirjoitti:

kuules nyt,ne jotka aikoo lakin kirjoittaa on ehkä niin fiksuja että käyvät iltalukiossa näitä syventäviä kursseja tai opiskelevat itsenäisesti.eihän kaikki lukiostakaan kirjoittavat ole mitään 6 ällän oppilaita.

sitä paitsi yo-kirjoituksiin voi osallistua käymättä ainuttakaan lukion kurssia kun on ollut 2,5 vuotta toisen asteen koulutuksessa.

ja kyllä tiedän pari 4 ällän amislaista.

oletpa aika rasittava ihminen.

• Mill@
        amislukiolainen kirjoitti:

Herttinen sentään, jos mieles tekee ni lukioon vaan. mä oon jo toista vuotta yhdistelmäopinnoissa ja sen voin sanoo, et tääl on käytäntö se, että pakolliset kurssit niistä aineista, jotka aikoo kirjotaa on suoritettava, enneku voi osallistuu kirjotuksiin. Eli jos et kirjota reaalia ni lyhkäsen tai pitkän matikan kaikki PAKOLLISET kurssit täytyy olla suoritettuina ja samaten äikän, enkun ja ruotsin. Mä en oo mikään intoilija koulun suhteen, mut ainuttakaan kurssii en oo viel joutunu uusii ja tiiän niitä paljon jotka on pelkästään lukiossa ja niillä on jo etenemiseste tai niitten lukio on päätetty venyttää neljään vuoteen ja mun kaveri aikoo ainakin kirjottaa L:iä siinä missä muutki, että ei se oo mahdoton tehtävä sekään. Mahdollisuudetki sillä on paremmat ku hyvät saada niitä L:iä vaikka onkin yhdistelmäopinnoissa. Eli ei se niin raskasta oo, ku muut väittää! Ihan on asenteesta ja innosta kiinni. Oma koulu menee hyvin ja niin menee lukiokin ja kirjotukset alkaa ens syksyllä kahen aineen kanssa... ihan niinku muillakin. Jos haluut jotain vielä tietää ni senku kysyt...

Mäki oisin menossa amislukioon mut näyttää vähän siltä et Roissa ei oo ku sähkölukio ja lähihoitaja lukio. Kuusamosta ei oo tietoo, ku siellä tehdään päätöksiä vast tän ekan yht.haun jälkeen..Mä haluun kauppikseen ja lukioon!!! Missä sellasia kouluja on jossa sen voi suorittaa??? Oon täältä Lapista. Kovin kauas en haluis lähtee.Entä miten te amislukiolaiset ootte hommannu kirjanne? Paljon makso jos hommasitte KAIKKI kirjat uutena? Kiitos jo etukäteen!!!

• Milla
        Mill@ kirjoitti:

Mäki oisin menossa amislukioon mut näyttää vähän siltä et Roissa ei oo ku sähkölukio ja lähihoitaja lukio. Kuusamosta ei oo tietoo, ku siellä tehdään päätöksiä vast tän ekan yht.haun jälkeen..Mä haluun kauppikseen ja lukioon!!! Missä sellasia kouluja on jossa sen voi suorittaa??? Oon täältä Lapista. Kovin kauas en haluis lähtee.Entä miten te amislukiolaiset ootte hommannu kirjanne? Paljon makso jos hommasitte KAIKKI kirjat uutena? Kiitos jo etukäteen!!!

Mun kirjat maksoi tonnin.. Ja noin puolet oli käytettyjä.. Sähköalan kirjat on kalliita. Lukion kirjat taas on halpoja.

• Opiskelija

Moi!

Ilmesesti toi sun amis lukio homma on semmonen mis käydään sit kaikki lukion aineet (ja joka on mun mielestä ihan turha kun sä et kuitenkaa tarvi mitään biologiaa, historiaa, maantietoo ym sillä alalla mille meet, siis jos amikseen meet)

Mä oon tälläses amikses mis saa ottaa kans lukion, no mä otin sit B lukion eli äikkä, ruotsi, enkku ja lyhyt matikka. Täälä ei oo mitään ongelmia kun meet vaan lukujärjestyksen mukaan niin saat kaikki suoritettua. Toi on kyl varmaan vähä huono jos aiot autopuolelle mennä koska sielä tuskin on paljoa yhdistelmäopintojen suorittajia.

Mä oon sähköpuolella ja mun luokasta on yli puolet (reilusti) yhdistelmäopintojen suorittajia ja harvemmin pitkässä matikassa on muutama ja harvemmin me mennään eteenpäin missään aineessa jos jollain on lukiotunti silloin samalla. Joten vaikka sä käyt yhdistelmäopintoja niin et jää tunneilta pois.

Mun koulussa suoritetaan pakolliset kurssit äikästä ja matikasta ja enkusta ja ruotsista. Ja tunteja ei oo sen enempää kuin sellasil jotka käy pelkkää amista. (paitsi pitkällä matikalla on ehkä tunti enemmän) Tosin jos aiot mennä tollaseen mikä kestää neljä vuotta niin sielä sit kaikki luultavasti käy sitä lukiota kun taas mun koulussa jos ei jaksa/pärjää niin voi vaihtaa opintoja "helpompaan" ja silti opiskelu jatkuu melkein niinkuin ennenkin. Tästä tuli varmaan aika sekava mut mä suosittelisin et menisit tavalliseen amikseen missä voi suunnata opintoja yo-tutkinnon suorittamiseen, saisit lakin ja ammatin ja jos tylsät aineet kiinnostaa niin voithan sä mennä iltalukioon sit lisäksi. Ja sit saisit myös lukion päättötodistuksen. (Iltalukiossa joutuu olemaan noin vuoden joka toinen päivä niin on lukio suoritettu.) Jos haluat tietää viel jotain niin kysy ihmeessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      95
      7695
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      124
      6400
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      165
      4531
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      235
      3101
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      93
      2674
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      49
      2035
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      140
      1688
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1564
    9. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      48
      896
    10. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      832
    Aihe