Avaudutaan.
Minulla on ollut tämä virtsankarkailu kolmisen vuotta siinä määrin että on ollut tarpeen hakea apua. Enpä osaa ymmärtää selkeästi mikä juttu on kysessä, mutta ehkä joku hoksaa. Minä en ole saanut selkeätä vastausta.
Olen sitten tehnyt parhaani sopeutuakseni tilanteeseen.
Sen tiedän että jonkun verran, olisiko 50ml, reilu on jäännösvirtsan määrä ja lisäksi on tutkittu (sniff) paineita ja tähystykset. jonkun verran on laajentuneen "oloinen" rakko, mutta muutoin terve.
Kun tunnen että on pissahätä, siihen pitää reagoida välittömästi, sillä muutoin on liian myöhäistä. Usein alkaa tiputella jo ennenkuin pääsen vessaan ja seuraavaksi tuleekin kaikki. Jos on tarpeen kiivetä portaita ylös, tms,ja tuntuu vähänkin tarvetta, vähintään kostuu pöksyt. Jos jätän huomaamatta tarpeen, tai vessa on kauempana, seuraus on yleensä tulva. Jos koetan käydä ns. varapisulla, ei tule niin mitään. Mutta kun on tullakseen, en mahda mitään.
Yleensä en yökastele, mutta jos satun juomaan niin, että olen hiukan humalassa, herään lammikossa. Muutoin se vahinko tulee kun nousen vuoteesta.
Sen mitä olen mitannut, kannulla tai puntarilla, nestemäärä on 200ml - 450ml(max), eli siinä kastuu sukat, kengät kunnolla.
Tästä kai arvaa, etten juurikaan ole ilman kunnon vaippoja, vai pitäisikö sanoa inkotinenssisuojia.
Alussa olin hyvin kiusaanunut, mutta kun opin luottamaan näihin, helpotuin.
Tietysti toivon että lääkärit antavat minulle oikean rohdon, mutta toisaalta voin todetan että näinkin voi pärjätä vallan hyvin. Nykyajan tuotteet on ihan eri luokaa kuin ennen.
Olen saanut lääkettä (ylireagoivaan rakkoon), tuloksetta. No, tarve harveni, muttei poistunut.
Olen myös jumpannut (mielestäni oikein) ja yrittänyt pitää yllä säännöllisyyttä mutta tuloksetta.
Sellaista ei ole sattunut kohdalle, että olisin lapsia saanut maailmaan, mutta diabetestani (1-tyypin) on tullut hoideltua lähes 20v.
Olen 45V
kuvaus ongelmastani
9
3240
Vastaukset
- Jukka
...millaista elämäsi on. Itselläni on samanlaisia vaivoja, alkuun tuli aina vessakäynnin jälkeen jälkipissat housuun. Sitten autossa istuminen laukaisi pissaamisen ja niin edelleen.
Itse ostin alkuun lastenvaippoja, koska niitä oli helppo ostaa tavaratalosta. Kaikki luuli että olen ostoksilla lapselleni. Mutta nykyisin käytän aikuisten vaippoja ja niitä on helppo ostaa erikoisliikkeistä tai netin kautta. Tosin joskus ostan marketista inko-suojia, vähän alkuun nolotti mutta siihen on tottunut.
Eniten nolottaa miesten saunaillat, joutuu vähän taitelemaan. Ensin menen vessaan ja otan vaipan pois, pilotan sen käsipapereiden alle roskikseen ja poislähtiessä yleensä käyn vielä vessassa laittamassa pienen suojan, joka mahtuu esim takin taskuun.
Miehillä on helppo, kun yleensä housut on väljät ja pullotus ei juurikaan näy. Tosin naisilla hameen alta ei varmaan huomaisi mitään.
Lääkärissä olen käynyt ja hoitoa saanut, mutta hoito on pitkäaikaista.- Likkalapsi
Minä käyn usein Respectalla, tai tilaan Metsäpolulta tarvittavat. Lisäksi on paikakunnalle tullut uusi liike mitä en ole vielä katsastanut.
Noita saunailtoja ei ole sattunut kohdalle, kun olen jättänyt menemättä, lisäksi uimarantakin on ollut kynnyksen takana. :-P
Kesä vaatii omaa huomiota kun monet vaipat hiostavat helposti. Usein laitan ne hengittävät housuvaipat ylle, vaikka ovatkin verraten arvokkaat, mutta pitää ihon paremmassa kunnossa.
Myönnetään, että hameessa selviää helpommin.
Jotain hyvääkin -eipä ole tarvinnut hätäillä vessajonoissa. ;-) - Jukka
Likkalapsi kirjoitti:
Minä käyn usein Respectalla, tai tilaan Metsäpolulta tarvittavat. Lisäksi on paikakunnalle tullut uusi liike mitä en ole vielä katsastanut.
Noita saunailtoja ei ole sattunut kohdalle, kun olen jättänyt menemättä, lisäksi uimarantakin on ollut kynnyksen takana. :-P
Kesä vaatii omaa huomiota kun monet vaipat hiostavat helposti. Usein laitan ne hengittävät housuvaipat ylle, vaikka ovatkin verraten arvokkaat, mutta pitää ihon paremmassa kunnossa.
Myönnetään, että hameessa selviää helpommin.
Jotain hyvääkin -eipä ole tarvinnut hätäillä vessajonoissa. ;-)Totta, joskus on hyötyäkin vaipoista. Kerran työpalaveri kesti ja kesti, varmaan kaikilla oli rakko aivan täynnä, mutta minä pystyin liruttelemaan vaippaan pahimman hädän.
Ja talvella kovalla pakkasella vaippa on hyvä, pysyy jalkovälin kalleudet lämpimänä.
Kesällä minä pyrin olemaan mahdollisimman paljon ilman vaippaa, koska miehenä pissiminen on helppoa, melkein missä vain. Pidän ainoastaan Tenan Inko Men-kourua, joka on lähes yhtä huomaamaton kuin naisten terveyssiteet.
Minä ostan lähes aina vaipat Helsingistä Mannerheimintien terveydenhoitomyymälästä, Terttu Liljalta. Ne myy Attendsin vaippoja ja voi ostaa myös yksitellen, jos haluaa kokeilla jotain toista mallia.
- korvaus
Mikäli ko. vaivan on lääkäri todennut ja vaipat on pysyvimmiksi jääneet voi niihin saada korvausta.
En kyllä tiedä tai käsitykseni on että, kunnat avusttaa hyvin erilailla asiassa.
Terveyskeskuksen kotihoidosta tms. voi anoa vaippoja lääkärin tai asiaan perehtyneen sh lausunnolla.
Ainakin pitkäaikaispotilaana (työikäisenä) saa vaippoja ilman korvausvelvoitetta.
Toinen mahdollisuus on anoa kelan hoitotukea. Tämän tuen saantiin vaaditaan lääkärinlausunto ja kuitit vaivan tuomasta kustannuksesta ja selostus myös fyysisestä haitasta. Kustannuksina käy vaipat(kuitit liitteeksi) ylimääräisestä pyykkäämisestä kuluarvio ja mahdollisesta vaatteiden hankinnasta ja kulumisesta arvio. Viimeksi manitut vain jos on normaalin tarpeen ylittävät kustannukset.
Kannattaa ottaa selvää omista mahdollisuuksista.- Luikkalaps
Meillä tuen edellytys on kela. Sitä ilman ei saa mitään. Olen saanut tähän asti sen jälkikäteen juuri lausunnoilla. Siis takautuvasti ihan oman laskeman arvion mukaan, mikä täsmäsi heidän myöntämää summaan.
-Odotan kovin että saisi sen asian johonkin pisteeseen... on hamassa tulevaisuudessa vielä joku käynti tohtoreilla edessä. Tavallaan tämä on ihan hyvä asia että voin itse päättää mitä milloinkin tarvitsen. Yhdellä valmistajalla on yksi hyvä ja toisella toinen. Jos olisin täysin sosiaalin varasa, olisi tilanne sietämätön. - korvaus
Luikkalaps kirjoitti:
Meillä tuen edellytys on kela. Sitä ilman ei saa mitään. Olen saanut tähän asti sen jälkikäteen juuri lausunnoilla. Siis takautuvasti ihan oman laskeman arvion mukaan, mikä täsmäsi heidän myöntämää summaan.
-Odotan kovin että saisi sen asian johonkin pisteeseen... on hamassa tulevaisuudessa vielä joku käynti tohtoreilla edessä. Tavallaan tämä on ihan hyvä asia että voin itse päättää mitä milloinkin tarvitsen. Yhdellä valmistajalla on yksi hyvä ja toisella toinen. Jos olisin täysin sosiaalin varasa, olisi tilanne sietämätön.Hei, kyllä minä saan itse sanoa mitä kulloinkin tarvitsen. Kesä ja talvi tarve on hiukan erilainen. Myös muut tekijät voi vaikuttaa. Tarvetta voi mainiosti ainakin täällä meillä pyytää lisätä jos on tarvis. Lääkärinlausunnolla lisäys ainakin onnistuu. Kaikkea ei tarvi aina ottaa jos alkaa koti varastoon kertyä tai pidentää väliä varaston täydennyksen kanssa.
Tuovat kotiin (3kk määrän kerrallaan)tai voi noutaa maahantuojan varatolta itse. Minä noudan itse, silloin saan kaiken kotiin huomaamattomammin.
Korvauksista
Ei kai sillä ole väliä miten sen korvauksen saa tavarana tai rahana kunhan vain korvataan.
Se miten ja mitä korvataan on kunnasta, vaivan vaikeusasteesta ja taustalla olevista syistä kiinni.
Muuten hoitotukea voi hakea myös kastelevalle isommalle lapslle.
- Jaska
Hei!
Vaivasi vaikuttaa tyypilliseltä urge inkontinenssilta. Tässä linkki josta löytyy hyvää perustietoa kyseisestä vaivasta.
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001270.htm#Causes, incidence, and risk factors - joku ihminen
lehmät lentää
- JaJu
Mielestäni kannattaisi tutkia diabetes insipiduksen ja välilevynpullistuman mahdollisuus. Itselläni on molemmat. Prolapsin merkitystä vielä mietitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821985Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1131708- 1801296
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472