puolikuristava panta

tietämätön2

Hei, voisiko joku viisaampi kertoa, että mitä hyötyä puolikuristavasta pannasta on verrattuna tavalliseen pantaan?
Kiitos.

56

12600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tota...

      Mun mielestä ei mitään. Eläinkauppias sano et tartten sen et saan kontaktin koiraan ja ei vedä ja lopettaa hyppiisen vasten ja ties mitä! Todellinen apu oli kuonopanta!

    • anni

      Se etu että koiran vetäessä panta kiristyy, muttei kuitenkaan kurista koiraasi henki hieveriin. koira myös oppii jo pannan kiristyessä tulevasta äänestä että panta on kiristymässä. Lisäksi helppo laittaa kaulaan ja ottaa pois.

      • kokemusta on

        se jossa ei ole ketjua pitää olla kaulan paksuinen, ei sen pienemmällä. Erikseen sitten kiristyspantoja


    • Riikka-Liisa

      Puolikuristava on yksinkertaisesti paljon helpompi. Puolikuristavan saa nopeasti koiran kaulaan ja pois. Itse en nimittäin pidä koirilla pantoja koskaan muulloin kuin silloin kun ulkoillaan hihnassa. Sillä panta katkoo koiran turkkia kaulan alueelta ja haluan, että koirillani on hyvät turkit.

      • Minde

        Jos haluat vetämisen lopettaa koiralta niin en ainakaan suosittele puolikuristavaa pantaa.Se ei vaikuta yhtään mitään. Meillä on sellainen ja koira vetää ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Myöskään vedonestovaljaat ei vaikuta...seuraavaksi yritämme kuonopantaa:/


      • Vetäminen taluttimessa
        Minde kirjoitti:

        Jos haluat vetämisen lopettaa koiralta niin en ainakaan suosittele puolikuristavaa pantaa.Se ei vaikuta yhtään mitään. Meillä on sellainen ja koira vetää ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Myöskään vedonestovaljaat ei vaikuta...seuraavaksi yritämme kuonopantaa:/

        Vetämisen lopettamiseksi ei ole olemassa mitään taikakeinoja, kuten kuonopanta tai vedonestovaljaat. Jos näihin turvaudut, niin joudut käyttämään niitä koko koiran loppuelämän, koira ei niillä opi, vaan vetää samalla tavalla välittömästi, kun vaihdat tavalliseen pantaan.

        Ainoa keino vetämisen estämiseen on KOULUTUS.


      • Koiran omistaja
        Vetäminen taluttimessa kirjoitti:

        Vetämisen lopettamiseksi ei ole olemassa mitään taikakeinoja, kuten kuonopanta tai vedonestovaljaat. Jos näihin turvaudut, niin joudut käyttämään niitä koko koiran loppuelämän, koira ei niillä opi, vaan vetää samalla tavalla välittömästi, kun vaihdat tavalliseen pantaan.

        Ainoa keino vetämisen estämiseen on KOULUTUS.

        Olen täysin samaa mieltä.. Koira pitää kouluttaa jotta se ei vedä hihnassa.. on vain kyse pitkäjänteisyydestä ja määrätietoisuudesta.. koira kyllä oppii jos määrätietoisesti kouluttaa... Kuonopanta ja vedonestovaljaat ovat täysin turhia välineitä...


      • perheen isä
        Koiran omistaja kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä.. Koira pitää kouluttaa jotta se ei vedä hihnassa.. on vain kyse pitkäjänteisyydestä ja määrätietoisuudesta.. koira kyllä oppii jos määrätietoisesti kouluttaa... Kuonopanta ja vedonestovaljaat ovat täysin turhia välineitä...

        apuvälineitä voi käyttää hetkellisesti, jos tuntee siihen tarvetta. Koulutus on kuitenkin ainoa oikea ratkaisu käytös ongelmiin ja siihen, että arki sujuu. Koulutuksessa pitää vain nähdä kokonaisuus josta saadaan lähtökohta ja sopia tavoiteltu aika-arvio. Sitten välitavoite, jossa seurataan onko tavoitettu suunta oikea ja tehty sopivin menetelmin. Tehdään tarvittavat muutokset. jne..ja sitten tavoiteltu päämäärä. Onko saavutettu suunniteltu päämäärä. Tähän on helppo suunistaa välitavoitteen kautta. Jos ei aseta millekkään aikatavoitetta (tärkeälle asialle) niin asioilla on taipumus venyä tai jäädä puolitiehen tai mikä pahinta suunnitelma voi muuttua kokonaan. Eli ennen kuin mitään edes toivoo kannattaa itse asenoitua tavotteeseen oikein ja tehdä se mikä tehdä pitää ja unohtaa kikkakolmoset. Kun on asenne kunnossa osaa suhtautua asioihin oikein, ja silloin on usein jo puolet tehty. Koira vetää ja rähjää jos sen annetaan niin tehdä -muuten ei.


      • Ukkosenjumalan_poika
        perheen isä kirjoitti:

        apuvälineitä voi käyttää hetkellisesti, jos tuntee siihen tarvetta. Koulutus on kuitenkin ainoa oikea ratkaisu käytös ongelmiin ja siihen, että arki sujuu. Koulutuksessa pitää vain nähdä kokonaisuus josta saadaan lähtökohta ja sopia tavoiteltu aika-arvio. Sitten välitavoite, jossa seurataan onko tavoitettu suunta oikea ja tehty sopivin menetelmin. Tehdään tarvittavat muutokset. jne..ja sitten tavoiteltu päämäärä. Onko saavutettu suunniteltu päämäärä. Tähän on helppo suunistaa välitavoitteen kautta. Jos ei aseta millekkään aikatavoitetta (tärkeälle asialle) niin asioilla on taipumus venyä tai jäädä puolitiehen tai mikä pahinta suunnitelma voi muuttua kokonaan. Eli ennen kuin mitään edes toivoo kannattaa itse asenoitua tavotteeseen oikein ja tehdä se mikä tehdä pitää ja unohtaa kikkakolmoset. Kun on asenne kunnossa osaa suhtautua asioihin oikein, ja silloin on usein jo puolet tehty. Koira vetää ja rähjää jos sen annetaan niin tehdä -muuten ei.

        Kuonopanta ja vedonestovaljaat ovat täysin turhia välineitä eivät muuten ole,meillä joilla on esim paha selkä vika ne ovat ainoat väliineet joilla uskaltaa koiraa viedä ulos toki koira on kesäisin ihan normi pannassa mutta heti kun tulee liukkaat kelit otan ,kuonopanan tai vedonestovaljaat käytöön ja nää itselenni kenkiin http://www.nastajuttu.fi/tuotteet.html ,koirani eivät vedä!mutta saattavat joskus nykäistä hyvin pahasti remmissä ja se se sattuu ihan silmissä sumenee!


      • perheen isä
        Ukkosenjumalan_poika kirjoitti:

        Kuonopanta ja vedonestovaljaat ovat täysin turhia välineitä eivät muuten ole,meillä joilla on esim paha selkä vika ne ovat ainoat väliineet joilla uskaltaa koiraa viedä ulos toki koira on kesäisin ihan normi pannassa mutta heti kun tulee liukkaat kelit otan ,kuonopanan tai vedonestovaljaat käytöön ja nää itselenni kenkiin http://www.nastajuttu.fi/tuotteet.html ,koirani eivät vedä!mutta saattavat joskus nykäistä hyvin pahasti remmissä ja se se sattuu ihan silmissä sumenee!

        Niin sama pätee sinunkin tapaukseesi. Tuokin "nykäisy"? on puhtaasti koulutus asia. Se koulutettu versio toimii joka säässä ja tilanteessä. Nuo apuhärpäkkeet on vain ensiapuun verrattavia välineitä. =D


      • firefly555
        perheen isä kirjoitti:

        Niin sama pätee sinunkin tapaukseesi. Tuokin "nykäisy"? on puhtaasti koulutus asia. Se koulutettu versio toimii joka säässä ja tilanteessä. Nuo apuhärpäkkeet on vain ensiapuun verrattavia välineitä. =D

        Itse käyttäisin sellaisella koiralla, joka oikeasti vetää kovaa niin mieluummin kuristavaa kuin puolikuristavaa pantaa. Puolikuristava sopii mielestäni paremmin koirille, jotka eivät vedä paljoa eivätkä tarvitse kuin muutamia korjauksia silloin tällöin.

        Kuitenkin molemmissa pannoissa on se hyvä puoli, ettei niiden käytössä tarvita hirveästi voimaa, mutta tämäkin pätee vain silloin kun panta on asetettu kaulan oikeaan kohtaan, eli niin ylös korvien taakse kuin mahdollista.


      • perheen isä
        firefly555 kirjoitti:

        Itse käyttäisin sellaisella koiralla, joka oikeasti vetää kovaa niin mieluummin kuristavaa kuin puolikuristavaa pantaa. Puolikuristava sopii mielestäni paremmin koirille, jotka eivät vedä paljoa eivätkä tarvitse kuin muutamia korjauksia silloin tällöin.

        Kuitenkin molemmissa pannoissa on se hyvä puoli, ettei niiden käytössä tarvita hirveästi voimaa, mutta tämäkin pätee vain silloin kun panta on asetettu kaulan oikeaan kohtaan, eli niin ylös korvien taakse kuin mahdollista.

        Se tehokkain kuristava on ketjupanta (koulutuspanta) jota käytettiin koulutuksen aikana. Edelleen koulutusvaiheen panta. Normaalista sileästä kuristuspannasta ei ole juuri mitään hyötyä kouluttamattomalla koiralla.(Se on vain mukava laittaa ja ottaa pois koiralta). Kielisinisenä painaa menemään ja mikään ei muutu.
        Koluttamalla se koira saadaan kävelemään siten että käveleminen on mukavaa, häiriötöntä mukaan lukien ympäristöärsykkeiden mukaan tuomat haitat.


      • Dallinger
        perheen isä kirjoitti:

        Se tehokkain kuristava on ketjupanta (koulutuspanta) jota käytettiin koulutuksen aikana. Edelleen koulutusvaiheen panta. Normaalista sileästä kuristuspannasta ei ole juuri mitään hyötyä kouluttamattomalla koiralla.(Se on vain mukava laittaa ja ottaa pois koiralta). Kielisinisenä painaa menemään ja mikään ei muutu.
        Koluttamalla se koira saadaan kävelemään siten että käveleminen on mukavaa, häiriötöntä mukaan lukien ympäristöärsykkeiden mukaan tuomat haitat.

        Kuristuspantaa ei tulisi käyttää koirilla ollenkaan,varsinkaan koulutuksessa. Se saattaa jäädä kuristamaan koiraa,ja sepäs onkin hyvä varsinkin kun kouluttaa koiraa. Tai ajattele,jos koira pääsisikin jotenkin karkuteille vaikka lenkillä,juuttuu pannastaan ja voi siis vaikka kuristua.

        Puolikuristava on mielestäni täysin normaali panta,jolla ei ole mikään virkaa vedon kanssa,sitä ei siihen ole tarkoitettukaan. Se on nopea laittaa ja ottaa pois,sekä yleensä tyylikkään näköinenkin.

        Vedonestot ja kuonopannat taas on vain tilapäiseen käyttöön. Ne estää vedon melko hyvin,mutta ei opeta koiraa olemaan vetämättä. Mutta esim. talven liukkailla,kun opetus on kesken,tai on pienimpi ihminen hihnan päässä on aivan suotavaa käyttää näitä vermeitä. Mielestäni kuonopanta on parempi,kuin vedonestot.


      • perheen isä
        Dallinger kirjoitti:

        Kuristuspantaa ei tulisi käyttää koirilla ollenkaan,varsinkaan koulutuksessa. Se saattaa jäädä kuristamaan koiraa,ja sepäs onkin hyvä varsinkin kun kouluttaa koiraa. Tai ajattele,jos koira pääsisikin jotenkin karkuteille vaikka lenkillä,juuttuu pannastaan ja voi siis vaikka kuristua.

        Puolikuristava on mielestäni täysin normaali panta,jolla ei ole mikään virkaa vedon kanssa,sitä ei siihen ole tarkoitettukaan. Se on nopea laittaa ja ottaa pois,sekä yleensä tyylikkään näköinenkin.

        Vedonestot ja kuonopannat taas on vain tilapäiseen käyttöön. Ne estää vedon melko hyvin,mutta ei opeta koiraa olemaan vetämättä. Mutta esim. talven liukkailla,kun opetus on kesken,tai on pienimpi ihminen hihnan päässä on aivan suotavaa käyttää näitä vermeitä. Mielestäni kuonopanta on parempi,kuin vedonestot.

        "Se saattaa jäädä kuristamaan koiraa,ja sepäs onkin hyvä varsinkin kun kouluttaa koiraa."..hetkinen...tuota..öö..olkoon.

        "juuttuu pannastaan ja voi siis vaikka kuristua."..siis mitä...?? Eikannata ottaa nimikettä ihan sananmukaisesti.


      • ...,,,.,.,.
        perheen isä kirjoitti:

        "Se saattaa jäädä kuristamaan koiraa,ja sepäs onkin hyvä varsinkin kun kouluttaa koiraa."..hetkinen...tuota..öö..olkoon.

        "juuttuu pannastaan ja voi siis vaikka kuristua."..siis mitä...?? Eikannata ottaa nimikettä ihan sananmukaisesti.

        Oli ihan pakko kommentoida, kun en oikeasti tajua sitä miksi esim. Suomessa kuristava panta on kuin kirosana. Tottakai se kuristaa, jos sitä ei osata käyttää, ihan niinkuin kaikki muutkin pannat. Mutta kun on osaava käsittelijä niin
        kuristavilla/puolikuristavilla/ketjupannoilla saa mielestäni paljon enemmän hyvää aikaan kuin esim. valjailla, kuonopannoilla yms.

        Itse en mistään hinnasta käyttäisi valjaita koiran käsittelyssä, koska ne on pääasiallisesti tarkoitettu aktiviteetteihin, jossa koiran on tarkoitus vetää, kuten esim. rekikoirilla tai sitten jäljestämisessä.


      • perheen isä
        ...,,,.,.,. kirjoitti:

        Oli ihan pakko kommentoida, kun en oikeasti tajua sitä miksi esim. Suomessa kuristava panta on kuin kirosana. Tottakai se kuristaa, jos sitä ei osata käyttää, ihan niinkuin kaikki muutkin pannat. Mutta kun on osaava käsittelijä niin
        kuristavilla/puolikuristavilla/ketjupannoilla saa mielestäni paljon enemmän hyvää aikaan kuin esim. valjailla, kuonopannoilla yms.

        Itse en mistään hinnasta käyttäisi valjaita koiran käsittelyssä, koska ne on pääasiallisesti tarkoitettu aktiviteetteihin, jossa koiran on tarkoitus vetää, kuten esim. rekikoirilla tai sitten jäljestämisessä.

        Jos jostain ei pidä niin ei siitä pidä myös heitellä vääriä asioita tai puhua miten sattuu.
        No sellainen voi heittää mutuna kuka sitä ei ole ymmärtänyt.
        Itse käytän aina kuristavaa pantaa sen helppouden vuoksi ei muuten. Koira ei vedä eikä rieku, niin ei tule vetoakaan. Ymmärrän hyvin sen käytön esim.koulutuksessa. Koulutetulla koiralla on sama mitä sitten käyttää kun se aika on, että voi niin tehdä.


      • perheen isä kirjoitti:

        Jos jostain ei pidä niin ei siitä pidä myös heitellä vääriä asioita tai puhua miten sattuu.
        No sellainen voi heittää mutuna kuka sitä ei ole ymmärtänyt.
        Itse käytän aina kuristavaa pantaa sen helppouden vuoksi ei muuten. Koira ei vedä eikä rieku, niin ei tule vetoakaan. Ymmärrän hyvin sen käytön esim.koulutuksessa. Koulutetulla koiralla on sama mitä sitten käyttää kun se aika on, että voi niin tehdä.

        Koulutus on todellakin ainoa kestävä ratkaisu.

        Muuten noista härpäkkeistä,mitä on ollut itsellä tai hoitokoirilla,niin hallintaan tehokkain on mielestäni kuonopanta.Myöskin jos/kun isoa ja vahvaa remmirähjää työstetään,niin mielestäni tapauskohtaisesti tuo on parhaasta päästä.Varsinkin jos toisessa päässä ei ole mikään voimanjättiläinen...

        Itse olen panta-ihminen.Ja kun nyt kaikesta kivannäköisestä,tyypillisenä naisimmeisenä tykkään,niin toki sitten ne saa olla vähän sillai blingbling :DDD

        Kirrari on meillä koulutuskaulain,siinä lähinnä ´merkkinä koissuille tiettyyn toimintaan,siinä missä koulutusliivi tai jälkivaljaat.
        Hallittavuudessa nuorten koirien kanssa tosin jollain olen käyttänyt myös kirraria,lähinnä varmistamaan,jos jotain vähemmän mukavaa saa päähänsä,ennekuin opit on päähän väännetty.Tosin noilla isoilla molosseilla on sellaisia omituisuuksia jollain,että itse asiassa leveä panta voi olla parempi "pidoltaan" kuin kirrari.
        Kirpuilla on valjaatkin ostettu,mutta ei oikein ole iskenyt.Isoilla en oikein voi kuvitellakaan,muuta kuin sen sortin harrastuksissa.

        Mutta ylipäätänsä,vehkeet kuin vehkeet,pääasia,että niitä osaa käyttää. Toisille sopii toinen,toisille toinen,kuin myös käyttäjälle.Ja se,että "heitellään vääriä asioita",voi tulla pitkälti siitä,että ei ole perehdytty johonkin kunnolla edes teoriassa ja/tai homma on tehty ihan väärin.

        Ainut mitä en oikein ymmärrä,niin nimenomaan aloituksen puolikurkkarin funktiota.Mutta ei kai tarvitsekkaan kaikkea ymmärtää.Suotakoon se ...


      • perheen isä
        molossi kirjoitti:

        Koulutus on todellakin ainoa kestävä ratkaisu.

        Muuten noista härpäkkeistä,mitä on ollut itsellä tai hoitokoirilla,niin hallintaan tehokkain on mielestäni kuonopanta.Myöskin jos/kun isoa ja vahvaa remmirähjää työstetään,niin mielestäni tapauskohtaisesti tuo on parhaasta päästä.Varsinkin jos toisessa päässä ei ole mikään voimanjättiläinen...

        Itse olen panta-ihminen.Ja kun nyt kaikesta kivannäköisestä,tyypillisenä naisimmeisenä tykkään,niin toki sitten ne saa olla vähän sillai blingbling :DDD

        Kirrari on meillä koulutuskaulain,siinä lähinnä ´merkkinä koissuille tiettyyn toimintaan,siinä missä koulutusliivi tai jälkivaljaat.
        Hallittavuudessa nuorten koirien kanssa tosin jollain olen käyttänyt myös kirraria,lähinnä varmistamaan,jos jotain vähemmän mukavaa saa päähänsä,ennekuin opit on päähän väännetty.Tosin noilla isoilla molosseilla on sellaisia omituisuuksia jollain,että itse asiassa leveä panta voi olla parempi "pidoltaan" kuin kirrari.
        Kirpuilla on valjaatkin ostettu,mutta ei oikein ole iskenyt.Isoilla en oikein voi kuvitellakaan,muuta kuin sen sortin harrastuksissa.

        Mutta ylipäätänsä,vehkeet kuin vehkeet,pääasia,että niitä osaa käyttää. Toisille sopii toinen,toisille toinen,kuin myös käyttäjälle.Ja se,että "heitellään vääriä asioita",voi tulla pitkälti siitä,että ei ole perehdytty johonkin kunnolla edes teoriassa ja/tai homma on tehty ihan väärin.

        Ainut mitä en oikein ymmärrä,niin nimenomaan aloituksen puolikurkkarin funktiota.Mutta ei kai tarvitsekkaan kaikkea ymmärtää.Suotakoon se ...

        Tuolla jo ylenpänä totuuden sanoikin, että kaikki pannat kuristavat. Tämä on tosiasia.
        Funktio on kahden asian yhteenlaskettu summa puolikuristava (ihmeellinen nimi) helppo laittaa 1) ja poistaa 2)=helppokäyttöinen ....heheh =DDD

        Odottele niin jossain vaiheessa laitan sen kuvan siitä minun jutusta jossa veto on mahdoton ja kevyt pirpanakin pystyy koiraa pitämään, vaikka sellaista hirviömolossia.
        Kesällä hain yhden isonkoiran suoraan "pellosta" ja sillä testattu. Toimii.
        Saan sen proton, niin sitten...


      • perheen isä kirjoitti:

        Tuolla jo ylenpänä totuuden sanoikin, että kaikki pannat kuristavat. Tämä on tosiasia.
        Funktio on kahden asian yhteenlaskettu summa puolikuristava (ihmeellinen nimi) helppo laittaa 1) ja poistaa 2)=helppokäyttöinen ....heheh =DDD

        Odottele niin jossain vaiheessa laitan sen kuvan siitä minun jutusta jossa veto on mahdoton ja kevyt pirpanakin pystyy koiraa pitämään, vaikka sellaista hirviömolossia.
        Kesällä hain yhden isonkoiran suoraan "pellosta" ja sillä testattu. Toimii.
        Saan sen proton, niin sitten...

        "Funktio on..." Ahah,ja niitä ilmeiseseti saa jonain blingblingversioinakin :D

        Juu,pistä se kuva jossain vaiheessa :)


      • Koiran omistaja kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä.. Koira pitää kouluttaa jotta se ei vedä hihnassa.. on vain kyse pitkäjänteisyydestä ja määrätietoisuudesta.. koira kyllä oppii jos määrätietoisesti kouluttaa... Kuonopanta ja vedonestovaljaat ovat täysin turhia välineitä...

        Ai niin tähän kohtiin vielä piti laittaa,että se kuonopanta ei ole aina suinkaan turha väline.Itse asiassa esim.ison remmirähjän kanssa se tukee opetusta siinä mielessä,että kun se koissu on helpommin hallittavissa,ei tule hihnan kiristystä väärässä paikassa(tai ylipäätäänvääränlaisena signaalina).Ja kun sen koissun pystyy helpommin hallitsemaan,niin omistajan rauhallinen itsevarmuus kasvaa hallitsemistilanteissa,jolla taas on suuri merkitys ;)

        Kun se koulutus ei ihan kaikissa tapauksissa mene kuin elokuvissa suitsaitsukkelaan päätepisteeseen.


      • perheen isä
        molossi kirjoitti:

        Ai niin tähän kohtiin vielä piti laittaa,että se kuonopanta ei ole aina suinkaan turha väline.Itse asiassa esim.ison remmirähjän kanssa se tukee opetusta siinä mielessä,että kun se koissu on helpommin hallittavissa,ei tule hihnan kiristystä väärässä paikassa(tai ylipäätäänvääränlaisena signaalina).Ja kun sen koissun pystyy helpommin hallitsemaan,niin omistajan rauhallinen itsevarmuus kasvaa hallitsemistilanteissa,jolla taas on suuri merkitys ;)

        Kun se koulutus ei ihan kaikissa tapauksissa mene kuin elokuvissa suitsaitsukkelaan päätepisteeseen.

        Apuhärpäkkeet on koulutusajan härpäkkeitä ja vain sen ajan kun siinäkin välttämättömiä. Itse en taida edes osata laittaa kuonopantaa koiralle, enkä taida edes opetella. En ole nähnyt kuin valmiiksi laittuna.


      • perheen isä
        perheen isä kirjoitti:

        Apuhärpäkkeet on koulutusajan härpäkkeitä ja vain sen ajan kun siinäkin välttämättömiä. Itse en taida edes osata laittaa kuonopantaa koiralle, enkä taida edes opetella. En ole nähnyt kuin valmiiksi laittuna.

        29.1.2011 22:56 tämä kirjoitettu kuumelääkityksessä ja oikein puristamalla ymmärsin omaa juttua..hehe. =DD....ekä kuumeeton päivä huh.


      • nomodel
        molossi kirjoitti:

        Ai niin tähän kohtiin vielä piti laittaa,että se kuonopanta ei ole aina suinkaan turha väline.Itse asiassa esim.ison remmirähjän kanssa se tukee opetusta siinä mielessä,että kun se koissu on helpommin hallittavissa,ei tule hihnan kiristystä väärässä paikassa(tai ylipäätäänvääränlaisena signaalina).Ja kun sen koissun pystyy helpommin hallitsemaan,niin omistajan rauhallinen itsevarmuus kasvaa hallitsemistilanteissa,jolla taas on suuri merkitys ;)

        Kun se koulutus ei ihan kaikissa tapauksissa mene kuin elokuvissa suitsaitsukkelaan päätepisteeseen.

        Eikä muuten ole vedonestovaljaatkaan turha väline, vaikken itse niistä pidäkään. Meidän riistaviettinen koissu joka kiihtyy nollasta sataan alle nanosekunnin on melko hankala pideltävä ellei sitä rauhallista itsevarmuutta ole. Kyse ei siis ole kouluttamattomuudesta, vaan hihnan toisessa päässä olevasta epävarmuudesta. Vielä vuosi sitten (sälli nyt 4 wee) tyttö käytti talven liukkailla keleillä vedonestovaljaita (itse protestoin äänekkäästi niitä vastaan!) säilyttääkseen varmuutensa koiran hallinnassa. Tänä vuonna niitä ei enää ole tarvittu, kukaan ei edes tiedä missä ne ovat mikäli joku saisi päähänsä niitä käyttää. :))) Joten puolustavat paikkaansa juuri tuon henkisen puolen vahvistamisessa. Ainakaan meillä ei mennyt niinkuin elokuvissa. ;)

        Puolikuristava panta meillä edelleen käytössä, ilmeisesti jääkin. On nimittäin niin helppo luikauttaa kaulaan. Alkuun oli sen vuoksi paras valinta, kun niitä tempoilukohtauksia tuli, niin normi pannasta olisi auttamatta päässyt irti - puolikuristavasta ei. Puolikuristavassa on se hyvä puoli, että on löysällä niinkuin normipantakin, tarpeen tullen just' sen verran kireenä ettei luiskahda pään yli mutta ei myöskään kurista liikaa. Tykkään!

        Kuonopannasta ei minkäänlaista kokemusta, en siis osaa siihen sanoa mitään. Näillä on pärjätty, ja niinkuin sanoin - ei enää tarvita vedonestojakaan kun tytölläkin luottamus hallintaan on kunnossa. Itse olen ison egoni kanssa hallinnut koiraa alusta lähtien, parikymppisen ego ei taida olla yhtä luja kuitenkaan. :)))

        Eiköhän kuonopannat ja vedonestovaljaat kuitenkin tietyissä tilanteissa puolusta paikkaansa, kunhan eivät jää jatkuvaan käyttöön. Koulutusta unohtamatta! Naapurissamme samanikäinen sählä kuin meilläkin. Meillä käytetty positiivista vahvistamista (pähkinöitä kuluu!!!), naapurilla kuonopantaa. Nykyisin meillä pähkinöiden osuus pienempi, naapurilla edelleen (!) kuonopanta. Pelkkä kuonopanta ei siis opeta koiraa eikä omistajaa, kyllä pään sisällä täytyy myös tapahtua jotain. Molemmilla...


      • kasvattaja
        Dallinger kirjoitti:

        Kuristuspantaa ei tulisi käyttää koirilla ollenkaan,varsinkaan koulutuksessa. Se saattaa jäädä kuristamaan koiraa,ja sepäs onkin hyvä varsinkin kun kouluttaa koiraa. Tai ajattele,jos koira pääsisikin jotenkin karkuteille vaikka lenkillä,juuttuu pannastaan ja voi siis vaikka kuristua.

        Puolikuristava on mielestäni täysin normaali panta,jolla ei ole mikään virkaa vedon kanssa,sitä ei siihen ole tarkoitettukaan. Se on nopea laittaa ja ottaa pois,sekä yleensä tyylikkään näköinenkin.

        Vedonestot ja kuonopannat taas on vain tilapäiseen käyttöön. Ne estää vedon melko hyvin,mutta ei opeta koiraa olemaan vetämättä. Mutta esim. talven liukkailla,kun opetus on kesken,tai on pienimpi ihminen hihnan päässä on aivan suotavaa käyttää näitä vermeitä. Mielestäni kuonopanta on parempi,kuin vedonestot.

        Kuristava panta kuristaa vain kun koira vetää ja löystyy kun veto loppuu jos se on oikeaoppisesti koiralle laitettu. Jos koira jotenkin pääsee kuristuspanta kaulassaan karkuteille syy on ehdottomasti hihnan toisessapäässä. Silloin kun koulutus on päättynyt , panta naulakkoon . Kuristavaa pantaa käytetään vain koulutuksessa , ei joka lenkillä. Normaali koira joka on jo pennusta asti opetettu, ei sitä tarvitse. Omani kulkee sivullani seuraa käskyllä ilman pantaa ja talutinta.
        Vetävän koiran omistajan on syytä katsoa peiliin ja seuraavalla koirallaan aloittaa koulutuksen jo pentuna, kun se on oppinut vetämään se vetää välineistä huolimatta.


      • perheen isä
        kasvattaja kirjoitti:

        Kuristava panta kuristaa vain kun koira vetää ja löystyy kun veto loppuu jos se on oikeaoppisesti koiralle laitettu. Jos koira jotenkin pääsee kuristuspanta kaulassaan karkuteille syy on ehdottomasti hihnan toisessapäässä. Silloin kun koulutus on päättynyt , panta naulakkoon . Kuristavaa pantaa käytetään vain koulutuksessa , ei joka lenkillä. Normaali koira joka on jo pennusta asti opetettu, ei sitä tarvitse. Omani kulkee sivullani seuraa käskyllä ilman pantaa ja talutinta.
        Vetävän koiran omistajan on syytä katsoa peiliin ja seuraavalla koirallaan aloittaa koulutuksen jo pentuna, kun se on oppinut vetämään se vetää välineistä huolimatta.

        Vetävä koira siedättyy nopeasti noihin apuhärpäkkeihin, jos ei heti niiden käytössä heti alkuun aloiteta koulutusta. Ihme että ihmiset viitsii nähdä vaivaa näihin kilkkeisiin, kun vedottoman koiran saa viikossa usein alle.


      • joko helppais
        perheen isä kirjoitti:

        Vetävä koira siedättyy nopeasti noihin apuhärpäkkeihin, jos ei heti niiden käytössä heti alkuun aloiteta koulutusta. Ihme että ihmiset viitsii nähdä vaivaa näihin kilkkeisiin, kun vedottoman koiran saa viikossa usein alle.

        Hei!
        Miten aikuisen koiran saa vedottomaksi viikossa?
        Olis kiva koittaa...


      • Patero
        kasvattaja kirjoitti:

        Kuristava panta kuristaa vain kun koira vetää ja löystyy kun veto loppuu jos se on oikeaoppisesti koiralle laitettu. Jos koira jotenkin pääsee kuristuspanta kaulassaan karkuteille syy on ehdottomasti hihnan toisessapäässä. Silloin kun koulutus on päättynyt , panta naulakkoon . Kuristavaa pantaa käytetään vain koulutuksessa , ei joka lenkillä. Normaali koira joka on jo pennusta asti opetettu, ei sitä tarvitse. Omani kulkee sivullani seuraa käskyllä ilman pantaa ja talutinta.
        Vetävän koiran omistajan on syytä katsoa peiliin ja seuraavalla koirallaan aloittaa koulutuksen jo pentuna, kun se on oppinut vetämään se vetää välineistä huolimatta.

        Totta, meilläkin koira opetettiin ettei saa vetää jo pentuna. Kulkee nykyään vieressä ja kuuntelee rehellisesti ihmistä aamulenkeillä!


      • MARS MARS...........
        Minde kirjoitti:

        Jos haluat vetämisen lopettaa koiralta niin en ainakaan suosittele puolikuristavaa pantaa.Se ei vaikuta yhtään mitään. Meillä on sellainen ja koira vetää ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Myöskään vedonestovaljaat ei vaikuta...seuraavaksi yritämme kuonopantaa:/

        Minde;kannattaisko kokeilla koulutusta?????????????????????????????


      • ketjulenkkeilijä
        Dallinger kirjoitti:

        Kuristuspantaa ei tulisi käyttää koirilla ollenkaan,varsinkaan koulutuksessa. Se saattaa jäädä kuristamaan koiraa,ja sepäs onkin hyvä varsinkin kun kouluttaa koiraa. Tai ajattele,jos koira pääsisikin jotenkin karkuteille vaikka lenkillä,juuttuu pannastaan ja voi siis vaikka kuristua.

        Puolikuristava on mielestäni täysin normaali panta,jolla ei ole mikään virkaa vedon kanssa,sitä ei siihen ole tarkoitettukaan. Se on nopea laittaa ja ottaa pois,sekä yleensä tyylikkään näköinenkin.

        Vedonestot ja kuonopannat taas on vain tilapäiseen käyttöön. Ne estää vedon melko hyvin,mutta ei opeta koiraa olemaan vetämättä. Mutta esim. talven liukkailla,kun opetus on kesken,tai on pienimpi ihminen hihnan päässä on aivan suotavaa käyttää näitä vermeitä. Mielestäni kuonopanta on parempi,kuin vedonestot.

        Ketjupanmta täytyy laittaa koiralle oikein päin, muuten se todellakin jää helposti kuristamaan eikä löysty kun hihna löystyy. Ja senkijn takia koiran on käveltävä samalla puolella koko lenkki.
        OIkein päin on niin että ketju kiristyy koiran niskanpuolelta, ei kaulan. Kokeilkaa laittaa ketju eripäin niin huomaatte kyllä kun se on väärin päin.


      • Anonyymi
        Vetäminen taluttimessa kirjoitti:

        Vetämisen lopettamiseksi ei ole olemassa mitään taikakeinoja, kuten kuonopanta tai vedonestovaljaat. Jos näihin turvaudut, niin joudut käyttämään niitä koko koiran loppuelämän, koira ei niillä opi, vaan vetää samalla tavalla välittömästi, kun vaihdat tavalliseen pantaan.

        Ainoa keino vetämisen estämiseen on KOULUTUS.

        Koiran vetäessä on tärkeetä nykäistä ylöspäin ei taakse päin. Jos vedät itseesi päin eli ns koiralle vastaan, se vain innostaa sitä.
        Eli, kun koira alkaa vetää nykäset ylös ja päästät heti hihnan rennoksi. Eikä tarvitse käyttää mitään sanoja!
        Samalla koira oppii kävelemään vierelläsi.


    • Nasse-tätyli

      Se kai niissä on erona. Joskus kuulin et se ois miedompi versio koulutuspannalla (ketju) ja varsinkin missä on se kuristava osa ketjua. Perusteluna kuulin et kun ketju rupee kiristymään niin se ääni jo kertois koiralle et "Ei kannata vetää koska kohta kiristää", tiedä sit et ymmärtääkö koira moista, omani ei kyllä tuntunu mitään äänimerkkejä ymmärtävän. No tulipahan sekin kokeiltua =).

      Oma koirani oli siis ennen melkonen veturi ja vaikka kuinka ketjut kilisi niin meno oli välillä päätä huimaavaa ja varmaan hirveetä katottavaa. Sit kun ostin leveen nahkapannan ja ns. siirsin sen koirankoulutus vastuun kaulapannalta itelleni niin johan rupes toimimaan. Nyt lenkit sujuu kivasti, koira kulkee sivulla ilman mitään sinkoilua ja saadaan edelleen nauttia siitä raudan kilinästä kun remmin lukko kilisee kaulapannan lenkkiä vasten =)

      • perheen isä

        Omalla rotikalla toimi leveä nahkapanta paremmin. Ostin venäjältä tosi leveän pannan 8€. Keskarilla toimi myös leveänahkanen paremmin, mutta taas sakulla ketju. Molossi visiin mainitsi että muillakin massa koirilla toimii leveä nahkapanta ylipäätään paremmin kuin ketju. Pitänee paikkansa.


      • Nasse-tätyli
        perheen isä kirjoitti:

        Omalla rotikalla toimi leveä nahkapanta paremmin. Ostin venäjältä tosi leveän pannan 8€. Keskarilla toimi myös leveänahkanen paremmin, mutta taas sakulla ketju. Molossi visiin mainitsi että muillakin massa koirilla toimii leveä nahkapanta ylipäätään paremmin kuin ketju. Pitänee paikkansa.

        Mun koira sekarotunen (rotikka-bokseri) ja kyllä käännyn ihan hymyssä suin leveen pannan puoleen. Saa koiraan "rehellisemmän tuntuman" eikä se "poraa" niin nahkaan kiinni kun kapee puolikurkkari. Tietysti tääkin on varmaan mielipide kysymys ja toisille toimii toinen ja toisella toinen.

        Ollaan meillä koitettu muitakin hilavitkuttimia mm. kuonopantaa mut sekin tais vaan olla koulutusvastuun siirtämistä iteltä jollekkin vermeelle, tässä tapauksessa kuonopannalle. Onhan se oiva hallintalaite esim. jos ongelmia ohituksen kanssa ja koira on iso ihan niin kun molossi asian esitti, mut meillä sillä ei ainakaan saatu mitää aikaan. Takas oltiin lähtöruudussa kun jätettiin toi kuonopanta pois.

        Ja tottahan se on et vaan kouluttamalla saa pysyvää tulosta aikaan ja pakko on myöntää et oma pää ainakin meni ihan pyörälle kun nykyään on lähes jokaiseen ongelmaan "ratkaisu" jonkun sorttisella apuvälineellä. Voihan se tietysti olla et en ite osannu sitä kuonopannan käyttöä mut mulla taitaa muutenkin mennä asiat aina ensin epäonnistumisen kautta ja sit vasta älyän ettei asioita kannata tehä hankalammiks mitä ne oikeesti onkaan =). Totta tää on sitä naisen pettämätöntä logiikkaa, hah =)


      • Nasse-tätyli kirjoitti:

        Mun koira sekarotunen (rotikka-bokseri) ja kyllä käännyn ihan hymyssä suin leveen pannan puoleen. Saa koiraan "rehellisemmän tuntuman" eikä se "poraa" niin nahkaan kiinni kun kapee puolikurkkari. Tietysti tääkin on varmaan mielipide kysymys ja toisille toimii toinen ja toisella toinen.

        Ollaan meillä koitettu muitakin hilavitkuttimia mm. kuonopantaa mut sekin tais vaan olla koulutusvastuun siirtämistä iteltä jollekkin vermeelle, tässä tapauksessa kuonopannalle. Onhan se oiva hallintalaite esim. jos ongelmia ohituksen kanssa ja koira on iso ihan niin kun molossi asian esitti, mut meillä sillä ei ainakaan saatu mitää aikaan. Takas oltiin lähtöruudussa kun jätettiin toi kuonopanta pois.

        Ja tottahan se on et vaan kouluttamalla saa pysyvää tulosta aikaan ja pakko on myöntää et oma pää ainakin meni ihan pyörälle kun nykyään on lähes jokaiseen ongelmaan "ratkaisu" jonkun sorttisella apuvälineellä. Voihan se tietysti olla et en ite osannu sitä kuonopannan käyttöä mut mulla taitaa muutenkin mennä asiat aina ensin epäonnistumisen kautta ja sit vasta älyän ettei asioita kannata tehä hankalammiks mitä ne oikeesti onkaan =). Totta tää on sitä naisen pettämätöntä logiikkaa, hah =)

        No ei se koulutuspanta sitä koulutusta tee tai aja sen enempää,kuin muukaan vehe itsessään :D

        Eli jos ongelman haluaa poistaa,niin samalla lailla se koulutus on se pääpointti. itseisarvoksihan sen ei pidä jäädä. Tosin viimekädessä minulle on ihan sama millä vermeellä kukin koissuaan kuskaa,kunhan se ei koissua vahingoita/käytetään oikein ja omistaja hallitsee sen koissunsa myös fyysisesti.
        Mutta siis pelkkänä hallintalaitteena kuonopanta,joka on siis kunnollinen ja oikean kokoinen per koissu,on erinomainen (ja siis tarvittaessa joidenkin kanssa sitä kautta hyvä apu koulutuksen työstämisessä). Ja varsinkin vaikeimmissa pidettävissä ajaa paikkansa mielelläni parhaiten. Siinä kun ei tarvi sitten voimaa pätkääkään.

        Minulla oli aikoinaan hoidossa elopainoa yli sata kiloa ja tuplasti nelivetoa.Joista toinen melkoinen tykki...
        Itse painoin tuosta määrästä noin puolet.Täytyy sanoa,että kuonopannan teho tuli siinä todettua oikein kunnolla :D . Eipä olisi meikäläisen massalla ja pavuilla saanut noita kerralla lenkkeilettyä muuten.


    • normipanta

      Panta muiden joukossa. Helppo heittää koiralle päälle ja ottaa pois, eikä lähde puikkopäisemmiltä roduilta niin helposti omine aikoineen pois päästä kuin vaikkapa solkipanta.

    • joko helppais

      Miten koirasta saa vedottoman viikossa???
      Olis kiva lenkkeillä rauhassa.

      • perheen isä

        Tekee vain sen minkä asia vaatii. Olemalla aktiivinen ja tekemällä tehokkaita harjoitteita määrätietoisesti.


      • joko helppais
        perheen isä kirjoitti:

        Tekee vain sen minkä asia vaatii. Olemalla aktiivinen ja tekemällä tehokkaita harjoitteita määrätietoisesti.

        Mitkä olis sitte sopivia harjoitteita?
        Olen koittanu pysätä aina kun remmi kiristyy ja odotan, kunnes koira tulee lähemmäs.
        Olen koittanu vaihtaa suuntaa aina kun koiran keskittyminen herpaantuu.
        Makupalalla oon kans koittanu, mut meno on kovaa...


      • perheen isä
        joko helppais kirjoitti:

        Mitkä olis sitte sopivia harjoitteita?
        Olen koittanu pysätä aina kun remmi kiristyy ja odotan, kunnes koira tulee lähemmäs.
        Olen koittanu vaihtaa suuntaa aina kun koiran keskittyminen herpaantuu.
        Makupalalla oon kans koittanu, mut meno on kovaa...

        Mikä koira? Oletko tsekannut näitä keskusteluita mitä täällä on käyty. Löytyy aiheesta aika monta topiikkia ja paljon hyviä neuvoja. Jos ei silti auta niin paha näkemättä sanoa. Tuskin asia mikään ihmeellinen onglemallisuudessaan on.


      • "Kiristäjä"
        joko helppais kirjoitti:

        Mitkä olis sitte sopivia harjoitteita?
        Olen koittanu pysätä aina kun remmi kiristyy ja odotan, kunnes koira tulee lähemmäs.
        Olen koittanu vaihtaa suuntaa aina kun koiran keskittyminen herpaantuu.
        Makupalalla oon kans koittanu, mut meno on kovaa...

        Ihan oikein olet toiminut :) Jatka samaan malliin ja muista, että mitä ehdottomampi olet alussa sen helpommalla pääset jatkossa. Eli vetäminen ei ole sallittua koskaan tai eteneminen loppuu. Kun saat koiraan vähän kontaktia voit myös liikkua vaihtelevalla nopeudella. Kylähullun maine on melko varmasti taattu, mutta ainakaan koirasi ei vedä ;)


    • ulkopanta ns.

      Helppo laittaa kaulaan. Koira ei pidä kotona pantaa

    • Aktiivimakkara

      Meillä tästä on se apu, että koira on oppinut karkaamaan normaalista pannasta peruuttamalla ja vetämällä pään silmukan läpi, puolikuristavalla se ei onnistu.

      • Patero

        Meillä on koiralla ollut siitä asti ku on ulkona oppinu käymää asioilla niin puolikuristava, ei oo ollu mitään ongelmaa että vetää. Muistakaa se, että älkää ottako koiralle flexiä,se on niin turvallisuuden kuin koiran koulutuksen kannalta hyvä valinta.


    • "Kiristäjä"

      Minä puhuisin mielummin puoliKIRISTÄVÄSTÄ pannasta. Meillä on käytössä puolikiristävä panta sen helppokäyttöisyyden takia. Suurimmillaan panta menee sujuvasti pään paksuimmasta kohdasta yli ja pienimmillään se on koiran kaulan paksuinen. Eli missään tilanteessa panta ei kurista koiraa. Hihnassa vetämättä oleminen pitää vaan opetella ihan omana suorituksena, siinä missä muutkin perustaidot kuten istuminen, paikalla makaaminen, odottaminen,...

      • Koirallinen.

        Samaa mieltä, meillä kans on puolikiristävä panta sen takia, että sen voi ottaa helposti pois, kun ollaan sisällä. Kiristysasennossakaan ei kiristä ollenkaan, joten panta ei liity mihinkään muuhun, kuin helppokäyttöisyyteen ottaa se pois koiralta.


    • Vampire164

      No mutta eikö panta sitten irtoa kun itse kävelee edellä ja koira jotain puuta vielä haistelee ?

      • kevyt taluttaja

        Hei,minulla on iso (n.70kg)nuori koira,joka haluaisi leikkiä ja haistella melkeimpä kaikkia vastaantulevia koiria.Muuten kulkee ihan vierellä,löysässä hihnassa.Eikä vedä yhtään.Vetää siis vain ohitettaessa,muita koiria.Koira haluaisi myös rähjäävien koirien luo leikkimään,mikä nyt ei kovin järkevää olisi...Käytän koiralla kuonopantaa ja nahkaista kuristuspantaa.Joiden avulla saan koiran helposti pysymään poissa pienten koirien hampaista.Näitä apuvälineitä käytän,kunnes koira on saatu koulutettua kulkemaan ohituksen kauniimmin(koulutetaan koko ajan).Kivet taskuissakin varmaan auttaisivat....koira painaa jo nyt 10kiloa itseäni enemmän. ;)


    • NäinpäNäin

      Metallikuristuspanta isoille koirille koulutusvaiheen aikana. Sitten kun homma on hanskassa voi pitää omistajan mielenmukaista pantaa.
      Itselläni on koira, jonka kanssa edellinen omistaja on todella nähnyt koulutuksessa vaivaa, käytän koiralla puolikuristavaa pantaa, sen helpon käytettävyyden takia. Jotenkin en kerrassaan ymmärrä, että vaihdetaan pantoja, hihnoja koiran vetämisen takia,kun se apu tulee vain ja ainoastaan siitä että koira ei vedä, koulutusta, koiran luonteen mukaista koulutusta, pennusta pitäen. Esim kuonopanta on vähän sellaista itsepetosta, siinä koira ei ehkä vedä, mutta vain siitä syystä ettei kykene, itse pidän enemmän arvossa sitä ettei se vedä, koska se on siihen koulattu.

      • Vermeitä

        Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että moni on aikalailla ymmärtänyt väärin kuonopantojen ja vetämisen estovaljaiden idean. Oma koira on erittäin vilkas ja leikkisä, joten siinä on ollut piteleminen kun toisia koiria tulee vastaan. Vaikkei se mikään jättikokoinen olekaan (vain noin 30 kg), niin silti sillä on voimaa aivan eri tavalla kuin ihmisellä ja vielä "neliveto" että kyllä se on minut jo pentuna pari kertaa kaatanut.

        Aluksi yritin olla turvautumatta mihinkään härpäkkeisiin ja ihan vain puhtaasti kouluttamalla päästä eroon ongelmasta, mutta kun tuli talven liukkaat kelit, niin totesin että parempi "antaa periksi" ja ostaa se hemmetin kuonopanta.

        Kuonopannalla koira kyllä pystyy vetämään ja vetääkin, mutta se vie vain voiman pois koiralta, joten näin ollen se on helpommin hallittavissa. Kuitenkaan se ei itsessään lopeta kiskomista, eikä sitä minään pikaratkaisuna edes myydäkään, vaan apuvälineenä koulutukseen, eli edelleen tarkoitus on kouluttaa se koira olemaan kiskomatta. Eri asia sitten on tekeekö ihmiset niin...

        Kouluttaminen on tietysti helpompaa kuonopannalla, kun saa hallittua koiransa, ja silloin oppi menee koirallekin päähän paremmin ja itsellä säilyy tietty rentous ja itsevarmuus, jotka ovat se paras apuväline kouluttamisessa. Omalla koirallani oli ensi alkuun kuonopanta, sitten siirryttiin vedonestovaljaisiin (halti) ja nyt olen alkanut suunnitella siirtymistä puolikiristävään pantaan, mutta vielä en ole uskaltanut, eli itseltä puuttuu vielä varmuutta, vaikka koira ei enää kiskokaan...

        Nämä kaikki halveksitut härpäkkeet toimivat vain apuvälineinä koiran kouluttamisessa, ja se niiden perimmäinen tarkoitus myös on -vähän kuin apurattaat lastenpyörässä. Yhtälailla niistä myös on tarkoitus päästä joskus eroon.


    • POIKOTTI

      EI YHTÄÄN MITÄÄN HYÖTYÄ!

    • av

      kuonopanta on aivan lyömätön ja kuristuspanta puli kuristava vai kaunistaa koiraa tai se vai on ihan sama kun joku muuu panta

    • (A)

      Kaiken maailman repiminen kurkkareilla,vedonestovaljailla ja suosikkini kuonopannalla jolla voi saada oikeasti pahaa vahinkoa aikaan. Ovat yleisesti hyväksyttyjä.
      Mutta koularit ovat kiellettyjä koska ovat julman näköisiä :D

    • pakittaja

      Miten puolikuristava tai kuristava panta käyttäytyy semmoisessa tapauksessa, että koira tekee tenän ja pakittaa? Eikö se putoa pois, esim pienipäiseltä collielta? Mulla on nimittäin collie ja se saa itsensä pois valjaistakin jos haluaa. Nuorempana oli aika, että sillä piti olla valjaat narulla kiinni pannassa, että jää varalle vielä panta. En halua käyttää pantaa vaan mieluummin valjaita,ettei kauluskarvat katkeile. Nykyisin sentään pysyy valjaissa, kun ikää ja järkeä on tullut. :)

    • ...?

      Taitaa puolikuristavan ainoa tarkoitus olla se että se tosiaan ei tule (sopivan kokoisena) koiran pään yli jos koira yrittää pakittaa irti pannasta.

      Kuristava on tarkoitettu alunperin kouluttamiseen koska sillä voi jerkata koiraa.

      Omilla koirilla on ketjut kaulassa, ihan vaan muodon vuoksi ja jotta saa koiran kiinni luokse kutsuttua jos tarve vaatii, mulla on koirat aina pihalla vapaana.

    • Kait nää on ihan makukysymyksiä. Itse pitänyt `puolikasta` säädettävää pennulla ihan sen takia, ettei tartte kasvuaikana ostella koko ajan uutta ja saa vähän kontaktiakin tarvittaessa paremmin.

      Ne on ne sanat jotka tekevät hallaa ja luovat vääriä mielikuvia, kuten `kuristava" tai `piikkikaulain` tms. Kun kattoo `kuristuspantaisia` koiria ihan vaikka kadullakin, huomaa, että ne koirat saattaa vetää siinä ihan vapaaehtoisesti tuhatta ja sataa, joten ei ne sen vaarallisempia tai vaikuttavampia ole jos niitä ei hyötykäytä oikein.
      Tai jenkkilässä löytyy kaapista jos toisesta esim se piikkikaulain ja silti pitää soittaa ongelmakoirakouluttajalle kun koira riuhtoo kuten ennenkin.

      Nämä vedonestovermeet taitaa olla ainoita, jotka ilman kouluttamista estää (tuskin kaikilla nekään) tai hillitsee vetämistä, mutta ne onkin oikoteitä ja tarpeen niille joille koulutus on muuten vaikeaa.

      Koiran kaula tottuu ja lihakset kasvaa sielläkin, joten jos ne pääsee vetämään vaikka siinä `kurkkarissa" niin ei se kohta tunnu yhtään missään.

    • Hurtta

      Pitäisköhän koiranomistajan tuntea koiransa niin hyvin että tietäisi mitä välineitä koirallaan käyttää.
      Itselläni normaalisti mehtälenkeillä leveä nahkapanta,kun lähetään kaupungille tai tilanteeseen missä paljon hälyä niin leveä puolikiristävä (tämä lähinnä sen takia ettei tule tilannetta että koira saisi vedettyä päänsä pannasta läpi...puikulapäinen dobberi kun on).
      Juoksulenkeillä koira on valjaissa ja juoksuvyöllä kiinni minun vyötärössä.
      Jos menen pyörällä tai rullaluistimilla niin koiralla on kuonopanta,jos sattuisi jostain syystä kiskaisemaan johki päin niin en lennä kun leppäkeihäs.
      Vedonestovaljaista ei ole hyvää sanottavaa.
      Minun mielestäni oikein käytettynä ihan hyviä välineitä koulutusta tukemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe