PEF viitearvot?

Mauri P.

Pojalla on astmaepäily päällä, saatin PEF-mittari ja lääkkeet jotka aloitetaan viikon päästä. Eli viikko mitataan ilman ja viikko lääkkeellä. Koitin hakea viitearvoja Googlella, mutta tumpelo kun olen (eikä pomokaan tykkää kun yksityisasioita työkoneella teen) en löytänyt. Osaisiko joku ohjata oikeaan osoitteeseen tai kertoa ne 160,5 senttiselle, 58 kiloiselle 13-vuotiaalle. Ei saatu astmahoitajaltakaan oikein mitään tietoa...

11

9678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hajusteintolerantti

      Tein itse lähes 10 vuotta sitten PEF-mittausta.
      Hengitetään sisään nenän kautta, sitten voimakas puhallus mittariin. Toistetaan 3 kertaa. Paras arvo merkitään ylös (voi tietty merkitä kaikki).
      Minulla oli 'testissä' mukana myös ns. avaava lääke.
      Eli tuon 3:n sarjan jälkeen otin avaavan lääkkeen ja n. puolen tunnin kuluttua uudet puhallukset.
      Ja taas paras arvo ylös.
      Tämä proseduuri aamulla ja illalla kahden viikon ajan.
      Jos olisin huomannut esim. keskellä päivää hengityksen vaikeutuvan, silloin nuo samat puhallukset.
      Jos avaava lääke selvästi auttaa, se indikoi astmaa.
      Jos tietyissä tilanteissa puhallusarvo laskee n. 20 % se indikoi, että ko 'asia' aiheuttaa astmakohtauksen/hengitysvaikeuksia.

      Jokaisella on yksilölliset puhallusarvot, niitä ei
      kannata yrittää sopeuttaa keskivertoarvoihin, tai hyviin arvoihin, tms. Jos on hengitysvaikeuksia, arvot ovat luonnollisesti alempana.

      Jos olette huomanneet, että joku tai jotkut asiat,
      tai juoksu/urheilu/pakkanen/jne. aiheuttavat hengitysvaikeuksia, altistus noille 'tilanteille',
      puhallusarvot ennen ja jälkeen.
      Itse en sitä tehnyt, vältin ärsyttäjiä, ja mitään astmaan viittaavaa ei näkynyt arvoissani.
      Uusiksi en ole lääkärin valvonnassa tätä tehnyt, mutta mittari on kotona.

      Eli ensimmäinen viikko ilman lääkitystä puhaltaen,
      toisella viikolla lääkityksen kanssa.
      Jos lääkitys auttaa, puhallusarvoissa se näkyy!

      Onnea matkaan!

      • zivago

        arvo on 2x pituus karkeasti.


      • Mauri P.

        Kiitos avusta, auttoi asiaa. Resurssipula ainakin täällä pitää lääkärit ja hoitajat niin kiireisinä ettei oikein tunnu ehtivän kysyä yhtään mitään ennen kuin jo häädetään vastaanotolta...


      • pef
        Mauri P. kirjoitti:

        Kiitos avusta, auttoi asiaa. Resurssipula ainakin täällä pitää lääkärit ja hoitajat niin kiireisinä ettei oikein tunnu ehtivän kysyä yhtään mitään ennen kuin jo häädetään vastaanotolta...

        Taulukossa on ilmoitettu 15v. 160 cm pitkälle mieshenkilölle viitearvoalue 520 /- 80 ja 15v. 170cm 530. 16-vuotiaille samat.


      • hei
        pef kirjoitti:

        Taulukossa on ilmoitettu 15v. 160 cm pitkälle mieshenkilölle viitearvoalue 520 /- 80 ja 15v. 170cm 530. 16-vuotiaille samat.

        Mistä tuollaisen taulukon voi löytää? Netistä?


        Nöyrimmät tiedustelut selkä notkolla,


      • Singular

    • Mauri P.

      Kiitos kaikille avusta, linkit ja vinkit auttoivat eteenpäin. Pojalla arvot ilman lääkettä n. 280 - 300, nyt lääkkeen oton jälkeen nousivat jo 400. Maanantaina lääkäriin (Elleivät taas peru aikaa...)

    • ................

      moi ! mikäköhän ois tälläsen 14 vuotiaan 165 cm pitkän tytön pitäis puhaltaa ?

    • ff

      ilmaa ulos pitää tytönkin puhaltaa.

    • meiksi

      Voiko 2 viikkoa kestävän PEF testin aikana ottaa alkoholia ??

    • Astmapotilaskunolen

      Tyttö olen astman kera 13v 155cm mutta puhallan 430 yleensä että miten poika niin vähän puhalsi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7804
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4626
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3291
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2176
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1719
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1526
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1508
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      278
      1098
    Aihe