Laulaminen sattuu..:(

Minnie Mouse

Niin siis kun laulan, kurkku rasittuu ja sattuu.. Luultavasti siis mulla on väärä laulutekniikka..? Olen käynyt laulutunnilla, mutta se jäi vähän kesken ja olis tarkotus jatkaa niin pian kun mahdollista. Mutta olisko jotain pikku vinkkejä kun halusin harjotella laulamista, mutta en haluu vahingoittaa ääntä?

30

11216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enpäs kerrokaan

      harmi etten osaa neuvoa mutta ..olen 16 vuotias ja olen laulanut varmaan jokapäivä kaikemlaisia ääniä jotain 11 vuotta..=)ja ei mua satu ollenkaa kun laulan..ja äänikin on hyvä..=)kaverinikin aina valittavat kurkun kipeytymistä mutta minulla on kai se oikea tekniikka...=)olisi ollut kiva auttaa nmutta en osaa..=(

      • musiikin opiskelija

        Hei ei varmaan auta ketään jos tulet tänne kehuskelemaan tekniikallasi. Jos et kerran osaa auttaa niin ole sitten hiljaa. Kysyjä halusi neuvoja, ei itseään täynnä olevien hölmöjen kehuskelua....


      • Maanavilja
        musiikin opiskelija kirjoitti:

        Hei ei varmaan auta ketään jos tulet tänne kehuskelemaan tekniikallasi. Jos et kerran osaa auttaa niin ole sitten hiljaa. Kysyjä halusi neuvoja, ei itseään täynnä olevien hölmöjen kehuskelua....

        eipä ollut omakaan viestisi varsin rakentava. Vai miksi tyydyit vain haukkumaan edellisen vastaajan etkä itsekään antanut mitään vinkkejä alkuperäiselle kysyjälle.

        Voisin yrittää tarjota jotain, vaikka netin välityksellä se onkin perin hankalaa.

        Ensiksi, voisit yrittää kokeilla pelkkiä hengitysharjoituksia. Laulaminen perustuu suurelta osin hengitykseen ja kropan oikeaan käyttöön. Vivahde-eroja on sen mukaan, laulatko kevyttä vai klassista. kannattaa opetella tuntemaan oma vartalo/ääni hyvin, koska kukaan muu ei sitä voi tehdä. juuri tästä syystä hyvä laulunopettaja tivaa tuntemuksia kropassa ja että sattuuko. Jos sattuu, jotain on pielessä. Jos omistat musikaalisia kavereita, voit pyytää jotakuta kuuntelemaan. Toisista korvista voi olla paljon hyötyä.


    • Ensinnäkin kannattaa kuunnella omaa kroppaa. Pallealihasta voi treenata erilaisilla hengitysharjoituksilla ja huulia rentouttaa huulitäryllä. Hyvän asennon löytäminenkin auttaa. Ja ryhtiin ei koskaan voi kiinnittää liikaa huomiota.
      Ja sitten, kaiken tämän jälkeen, voi pikkuhiljaa alkaa etsiä sitä ominta "soivaa sektoria". Hiljaisella äänellä aluksi. Ja jos korkeus ei tunnu sopivalta, lisää tekniikkatreeniä. Kyllä se varmaan siitä lopulta...

      Tähän kysymykseen on tosin mahdotonta antaa suoraa vastausta, sillä yksilöllisten ominaisuuksien analysointi pelkän kerronnan perusteella on mahdotonta.

    • lauleskellut...

      No joo täs muutama: hyvä ryhti, käytä hengittäessä palleata; siis hengitä nk.maha ulos ei henitys ylöspäin (hartiat nousee), puhalla vesilasiin pillillä, ja tee muita hegitysharjotuksiaym.. laula pitkiä ääniä, älä käytä "voimaa" laulaessa(siis kurkkua..) vaan anna ilman tuottaa ääni äänihuulissa. mieti että ääni kaikuisi päässä eikä jäisi kurkkuun(silloin kurkku kipeytyy)ja harjoituksia löytyy vaikka millä mitalla, laulunopettajakin on hyvä homma jos vaan löytää hyvän sellaisen! Parhaat opettajat ovat sellaiset jotka ovat joutuneet opettelemaan laulun kantapään kautta, eli olleet samassa jamassa kuten sinäkin, sillä he tietävät parhaiten mitä kuuluu tehdä!

    • ilopilleri-90

      ootko varma ettet laula liian korkeelta tai ehkä laulat liian hiljaa...??? mie ite oon musaluokalla ja musanope sano mulle et laula kovempaa kun valittelin et laulaminen sattuu...!!! kannattas jatkaa laulutunteja niistäkin on paljon apuu!!!

      • Minnie Mouse

        Kiitti vaan kaikille..:) Kyllä noista jotain apua löytys.
        Luin jostain että nielurisaleikkaus vois helpottaa ainakin äänen käheyttä tai jotain. Tehäänkö sitä vain silloin jos on ollut paljon angiinaa tai jotain vai pääsisikö sinne muutenkin, tietääkö joku?
        Kurkku ei nimittäin satu vaan laulaessa vaan jos huudankin tai puhun vähän kauemmin, esim. luen jotain pitempää pätkää ääneen vaikka kirjasta. Onko siis "puhetekniikkanikin" väärä..?
        Jos tosta leikkauksesta olis jotain apua niin menisin mielelläni siihen vaikka heti, vaikka ystäväni jolle tämä leikkaus on tehty, sanoi että fiilis ei mikään kauhean mukava leikkauksen jälkeen ollut.


      • Maanavilja
        Minnie Mouse kirjoitti:

        Kiitti vaan kaikille..:) Kyllä noista jotain apua löytys.
        Luin jostain että nielurisaleikkaus vois helpottaa ainakin äänen käheyttä tai jotain. Tehäänkö sitä vain silloin jos on ollut paljon angiinaa tai jotain vai pääsisikö sinne muutenkin, tietääkö joku?
        Kurkku ei nimittäin satu vaan laulaessa vaan jos huudankin tai puhun vähän kauemmin, esim. luen jotain pitempää pätkää ääneen vaikka kirjasta. Onko siis "puhetekniikkanikin" väärä..?
        Jos tosta leikkauksesta olis jotain apua niin menisin mielelläni siihen vaikka heti, vaikka ystäväni jolle tämä leikkaus on tehty, sanoi että fiilis ei mikään kauhean mukava leikkauksen jälkeen ollut.

        En jaksa uskoa että kenenkään kurkulle on hyväksi se, että sinne mennään sorkkimaan millään tavalla jos ei ole ehdoton pakko. Kitarisaleikkaus maksaa aivan varmasti enemmän kuin laulutunnit. kunnallinen puoli tuskin ottaa leikkaukseen sillä perusteella, että laulu,tai puhetekniikka on väärä. Sitä paitsi, jos puhut/laulat väärin, ei siihen auta leikkaus. Vain se auttaa että opettelet käyttämään ääntäsi oikein.


      • ilopilleri-90
        Minnie Mouse kirjoitti:

        Kiitti vaan kaikille..:) Kyllä noista jotain apua löytys.
        Luin jostain että nielurisaleikkaus vois helpottaa ainakin äänen käheyttä tai jotain. Tehäänkö sitä vain silloin jos on ollut paljon angiinaa tai jotain vai pääsisikö sinne muutenkin, tietääkö joku?
        Kurkku ei nimittäin satu vaan laulaessa vaan jos huudankin tai puhun vähän kauemmin, esim. luen jotain pitempää pätkää ääneen vaikka kirjasta. Onko siis "puhetekniikkanikin" väärä..?
        Jos tosta leikkauksesta olis jotain apua niin menisin mielelläni siihen vaikka heti, vaikka ystäväni jolle tämä leikkaus on tehty, sanoi että fiilis ei mikään kauhean mukava leikkauksen jälkeen ollut.

        sie puhut varmaan sit vaan väärällä tavalla... mut ei täällä pysty auttamaan laulu ja ääni ongelmiin kun ei tiedä minkälainen ääni ja et miten sie puhut tai laulat!!!!


    • Kei

      Mitäs sä sit laulat? Pop/rock/klassinen.. No jos haluaisit laulaa lurauttaa kuin sopraanot niin ei todellakaan kannata painostaa ääntään ylisuorituksiin. Lopeta aina jos tuntuu pahalta. Hiljaa hyvää tulee..olen itsekkin todennut. Eikä kannata sentään joka päivä lauleskella. N. 2-3 krt viikossa. Tsemppiä

    • Itse olen todennut hyväksi keinoksi hengittää "pohjaan saakka" - kokeile mielikuvaa siitä, että hengität navan kiinni peppureikään. Pallean pomputtelu on myös hyvää treeniä.

      Kun laulat äänen, pidä kurkku tärsin rentona ja anna äänen vain tulla. Kuvittele olevasi äänen päällä, laula ääni ikään kuin alas päin.

      Laulutunneista on paljon hyötyä. Sinne siis, opettaja osaa neuvoa ja korjata laulutekniikkaasi varmasti.

      • Baryton

        Voitko kertoa miten tehdään pallean pompottelu?
        Napa P-Reikään? Pitääkö vatsan siis mennä sisään?


      • Baryton kirjoitti:

        Voitko kertoa miten tehdään pallean pompottelu?
        Napa P-Reikään? Pitääkö vatsan siis mennä sisään?

        Ei, vatsan kuuluu tulla ulospäin, mutta tuo napa kiinni peppureikään onkin lähinnä mielikuvaharjoittelua.

        Kokeile laittaa kädet alavatsalle lonkkaluiden päälle ja yritä hengittää mahdollisimman alas. Kun käsien alla tuntuu liikettä ulospäin, on hengitystekniikkasi oikea.

        Hyvä keino löytää oikea hengityksen paikka on istua tuolille, laittaa kädet koukkuun niin, että kyynärpäät osuvat vatsaan, ja nojata kunnolla alas. Yritähän hengitellä hetki, niin tunnet alaselässä liikettä. Kun olet tuossa asennossa, on lähes mahdotonta hengittää muuten kuin oikein.

        Kun tekee hengitysharjoituksia, ne on helpointa tehdä seisten (lukuunottamatta tuota viimeistä). Toivottavasti näistä nyt on jotain apua:)


    • my Flame

      Tämä siis perustuu omiin kokemuksiini, ja siihen mitä musiikinopettaja on kertonut.
      Ensinnäkin laulamisessa täytyy käyttää koko kroppaa.
      Eli ennen kuin alat laulaa, rentoudu, venyttele,haukottele(Avaa ääntä tosi hyvin).
      Kannattaa vaikka hyppiä kyykkyyn ja ylös tai muuta sellasta, niin koko vartalo ikäänkuin herää, ja ei ole enää niin kankea.
      Älä stressaa liikaa, se ei helpota laulamista, jos ei usko siihen että pystyy laulamaan.
      Kannattaa nostaa kädet pään yläpuolelle ja venyttää itseään ja käännellä päätä puolelta toiselle että niska rentoutuu.
      Toivottavasti auttoi edes vähän. :)

    • pipa

      Mulla on ihan täysin sama ongelma. Kurkkuun sattuu aina laulaessa, ehkä yhden kappaleen pystyy just ja just laulamaan niin ettei satu. Sama kipu tulee mullakin jos puhun tai luen ääneen pitkään. Sitten pitää nieleskellä ja pitää taukoa. Ja jos jatkan vaan laulamista, ääni ikään kuin menee, ja sitä saa oikeen vääntää loppuvaiheessa, että ylipäätään kuuluu mitään. Alan olla jo ihan epätoivoinen, alotin pari kuukautta sitten laulutunnit, eikä opettaja oikein tunnu tajuavan, mistä puhun.

      Ja hengitys- ryhti- ja palleaharjoitukset tuntuu sikäli tyhmiltä, että mun kaverit laulaa ihan miten sattuu missä asennoissa tahansa eikä niitä satu siltikään. Voiko olla, että meillä on vain joku fysiologinen vika jota ei pysty korjaamaan? Onko jollain ollut sama, ja on korjannut sen?

      • joga

        Olen itse käynyt läpi saman tarinan, olen laulanut kuoroissa ja vaikka missä ja ennen kuin löysin nykyisen pop/jazzopettajani laulaminen tuntui tosi vaikealta.

        KIPU KURKUSSA oli siis sellaista että tuntui ahtaalta, kireältä, ja suoraansanottua kurkku oli kipeä...

        Nykyinen opettajani opetti minulle oikeanlaisen hengitystekniikan, joka on toiminut pelastavana enkelinäni, ennen luulin että oikeanlainen hengitystekniikka on vaan jotain huutaata ettei sitä nyt niin paljon laulaessa tarvitse..MUTTA TOISIMPA ON...oikein hengittämällä tuntee miten paineet (oikeanlaiset siis) siirtyvät kurkusta palleaan ja työn tekee pallea kurkun sijaan...sana KURKKU on muutenkin ihan turha sana laulussa...

        Minulta saa kysellä lisää, en ole mikään asiantuntija, mutta kurkkuuni on sattunut laulaessa mutta eipä satu enää:)

        Heippa kaikille!


      • baryton
        joga kirjoitti:

        Olen itse käynyt läpi saman tarinan, olen laulanut kuoroissa ja vaikka missä ja ennen kuin löysin nykyisen pop/jazzopettajani laulaminen tuntui tosi vaikealta.

        KIPU KURKUSSA oli siis sellaista että tuntui ahtaalta, kireältä, ja suoraansanottua kurkku oli kipeä...

        Nykyinen opettajani opetti minulle oikeanlaisen hengitystekniikan, joka on toiminut pelastavana enkelinäni, ennen luulin että oikeanlainen hengitystekniikka on vaan jotain huutaata ettei sitä nyt niin paljon laulaessa tarvitse..MUTTA TOISIMPA ON...oikein hengittämällä tuntee miten paineet (oikeanlaiset siis) siirtyvät kurkusta palleaan ja työn tekee pallea kurkun sijaan...sana KURKKU on muutenkin ihan turha sana laulussa...

        Minulta saa kysellä lisää, en ole mikään asiantuntija, mutta kurkkuuni on sattunut laulaessa mutta eipä satu enää:)

        Heippa kaikille!

        Miten opettajasi opetti hengittämään oikein? Siirtämään paineet alas? Joillain mielikuvaleikeillä? Itse olen käynyt tunneilla jonkun aikaa ja opettajani neuvoi, että kuvittelee että se laulu tulee palleasta, ääni on kiinni navassa ja kurkku rentona ja auki. En ole näin oikein vielä saanut toimimaan ja kurkku kipeytyy :(
        Hyvät neuvot ovat tarpeen.
        KIITOS!


      • Mezzo
        baryton kirjoitti:

        Miten opettajasi opetti hengittämään oikein? Siirtämään paineet alas? Joillain mielikuvaleikeillä? Itse olen käynyt tunneilla jonkun aikaa ja opettajani neuvoi, että kuvittelee että se laulu tulee palleasta, ääni on kiinni navassa ja kurkku rentona ja auki. En ole näin oikein vielä saanut toimimaan ja kurkku kipeytyy :(
        Hyvät neuvot ovat tarpeen.
        KIITOS!

        Alakroppa (navasta alaspäin) muodostaa tukevan, mutta joustavan kivijalan äänelle. Sen päälle tulee hengitystila (lähinnä kylkiä levittämällä, kimmoisuus tässäkin mielessä!). Rintalastan keskivaiheilta alkaa resonanssitila. Kaikki huipentuu avonaisina olevien pään onteloiden yläpuolella olevaan äänen sijoitupisteeseen (keskellä otsaa).

        Viimeksi opettajaa vaihtaessani emme ensimmäiseen puoleen vuoteen puhuneet vatsan puolen lihaksista mitään, vaan keskityimme hengityksen löytymiseen kylkiin ja selkään. Palleaa liikaa etsimällä saattaa ryhtyä puskemaan ääntä, jolloin kurkunpää rasittuu entisestään. Palleahan on vaakasuora lihas keuhkojen ja vatsaontelon välissä, johon käsittääkseni ei edes kovin paljoa pysty tahdonalaisesti vaikuttamaan.

        Kun äänelle on saanut alakroppaan hyvän pohjan, pystyy kurkunpään alueen rentouttamaan. Jos hengitys on liian ylhäällä, nousee kurkunpää ja ääni kipeytyy.

        Hengityksen viemistä alas voi harjoitella esim. roikottamalla käsiä ja yläkroppaa alas ja tunnustelemalla, miten ilma venyttää selän lihaksia ja kylkiluita.


      • Baryton
        Mezzo kirjoitti:

        Alakroppa (navasta alaspäin) muodostaa tukevan, mutta joustavan kivijalan äänelle. Sen päälle tulee hengitystila (lähinnä kylkiä levittämällä, kimmoisuus tässäkin mielessä!). Rintalastan keskivaiheilta alkaa resonanssitila. Kaikki huipentuu avonaisina olevien pään onteloiden yläpuolella olevaan äänen sijoitupisteeseen (keskellä otsaa).

        Viimeksi opettajaa vaihtaessani emme ensimmäiseen puoleen vuoteen puhuneet vatsan puolen lihaksista mitään, vaan keskityimme hengityksen löytymiseen kylkiin ja selkään. Palleaa liikaa etsimällä saattaa ryhtyä puskemaan ääntä, jolloin kurkunpää rasittuu entisestään. Palleahan on vaakasuora lihas keuhkojen ja vatsaontelon välissä, johon käsittääkseni ei edes kovin paljoa pysty tahdonalaisesti vaikuttamaan.

        Kun äänelle on saanut alakroppaan hyvän pohjan, pystyy kurkunpään alueen rentouttamaan. Jos hengitys on liian ylhäällä, nousee kurkunpää ja ääni kipeytyy.

        Hengityksen viemistä alas voi harjoitella esim. roikottamalla käsiä ja yläkroppaa alas ja tunnustelemalla, miten ilma venyttää selän lihaksia ja kylkiluita.

        Oli muuten toimiva keino... Kiitoksia!
        Sitten kun hengityksen on saanut alas ja äänen otsalle niin miten saan hapen riittämään? Itselläni on todellinen ongelma kun ilma loppuu kesken fraasin :(
        Tuellako ilma saadaan riittämään?


      • Tuellapa hyvinkin
        Baryton kirjoitti:

        Oli muuten toimiva keino... Kiitoksia!
        Sitten kun hengityksen on saanut alas ja äänen otsalle niin miten saan hapen riittämään? Itselläni on todellinen ongelma kun ilma loppuu kesken fraasin :(
        Tuellako ilma saadaan riittämään?

        Mutta älä ajattele tukea mitenkään liian konkreetisesti, ainakaan älä ala mitenkään pusertamaan vartalolla/pallealla. Oletko harrastanut liikuntaa, esim. lenkkeilyä? Juostessa on hengitettävä rauhallisesti ja syvään kaikilla keskivartalon lihaksilla (erityisesti pitkillä "selkäfileillä"), jotta energia vapautuu tasaisesti ja lihakset jaksavat liikkua. Jos käyt haukkomaan henkeä pelkästään keuhkoilla ja pallealla, matkanteko tyssää siihen paikkaan. Sama ajatus laulaessa on auttanut ainakin minua, ja pitkätkin fraasit onnistuvat tuskitta.


      • Mezzo
        Baryton kirjoitti:

        Oli muuten toimiva keino... Kiitoksia!
        Sitten kun hengityksen on saanut alas ja äänen otsalle niin miten saan hapen riittämään? Itselläni on todellinen ongelma kun ilma loppuu kesken fraasin :(
        Tuellako ilma saadaan riittämään?

        Mitä paremmin ääni on tuettuna, sitä vähemmän hengitysilmaa kuluu. Kroppa pysyy auki ja joustavana vähän samaan tapaan, kuin jos puhaltaisit suipistettujen huulien välistä mahdollisimman pienestä aukosta. Yksi hyvä hengitysharjoitus on sihistä s-s-s-s-ssssss, tässä saa aika hyvän tuntuman siitä, minne hengitys sijoittuu.

        Kuten jo aiemminkin on tullut puheeksi, niin tuki ei ole vatsalihasten pinnistämistä, vaan tuki tuntuu enemmänkin kyljissä, selässä (kylkiluut paisuvat tynnyriksi), alavatsassa, pakaroissa ja jopa reisissä.


      • rutjake76
        Mezzo kirjoitti:

        Mitä paremmin ääni on tuettuna, sitä vähemmän hengitysilmaa kuluu. Kroppa pysyy auki ja joustavana vähän samaan tapaan, kuin jos puhaltaisit suipistettujen huulien välistä mahdollisimman pienestä aukosta. Yksi hyvä hengitysharjoitus on sihistä s-s-s-s-ssssss, tässä saa aika hyvän tuntuman siitä, minne hengitys sijoittuu.

        Kuten jo aiemminkin on tullut puheeksi, niin tuki ei ole vatsalihasten pinnistämistä, vaan tuki tuntuu enemmänkin kyljissä, selässä (kylkiluut paisuvat tynnyriksi), alavatsassa, pakaroissa ja jopa reisissä.

        Kurkun kipeytyminen johtuu kurkun pään liikkeistä ja äänen väärästä sijoittamisesta elikkä kun lähtee laulamaan pään pitäisi olla rento mutta niska suoran a. pää on oikeassa kulmassa silloin kun otat letistä täkaraivon koohdalta ja vedät suoraan ylöspäin huomaat että kurkku on rento siinä asennossa.ylöspäin ktsomista tulee välttää.Siksi kaikilla ei kipeydy kurkku vaikka hengitystekniikka mättää.


      • 3-jolla on sama ongelma

        Minulla ikäänkuin ääni väsyy se on osittain kipeä ja kuiva jo 1 kappaleen jälkeen, luettuani tämän minusta alkaa tuntua että se se vika on:

        A)väärä tekniikka
        B)fysiologinen.

        Tosin mulla on tosi "heikko" puhe äänikin. Entiedä onko sillä mitään tekemistä asiaan.


        Onneksi en olekaan yksin, luulin että on instrumentissa vikaa vain minulla, ehkä meillä kaikilla on joku vialla, koitetaan silti lauleskella tsemppiä kirjoittajalle.


      • täytyy kokeilla
        rutjake76 kirjoitti:

        Kurkun kipeytyminen johtuu kurkun pään liikkeistä ja äänen väärästä sijoittamisesta elikkä kun lähtee laulamaan pään pitäisi olla rento mutta niska suoran a. pää on oikeassa kulmassa silloin kun otat letistä täkaraivon koohdalta ja vedät suoraan ylöspäin huomaat että kurkku on rento siinä asennossa.ylöspäin ktsomista tulee välttää.Siksi kaikilla ei kipeydy kurkku vaikka hengitystekniikka mättää.

        täytyypä kokeilla tätäkin juttua kiitos.


    • Jooba JooJobo

      ajattelin sellaista kysellä että mistä johtuu kun alaselkä kipeytyy kun vetää vähän pisempää laulutreeniä... esim 2 tuntia

    • Lallallaa

      Äänen muuttaminen laulamisessa niin onko se ok? Esim omasta mielestäni parenpaan. Vai voiko sitä vaihtaa vai ihan oma ääni?

      • Mitä tavoittelet??

        En ole varma, mitä tarkoitat äänen muuttamisella, mutta kovasti itselle vierasta ja epätyypillistä ääntä en lähtisi hakemaan.
        Jos on esimerkiksi vaalea ääni, ei ole hyväksi pidemmän päälle keinotekoisesti tummentaa sitä tai tehdä siitä puristeista ja käheää. Se "oma ääni" jokatapauksessa muuttuu lauluopintojen myötä, tulee soinnikkaammaksi, värikkäämmäksi jne.

        Saatat myös tarkoittaa rekisterien vaihtamista, rintaäänen ja pää-äänen vaihtelua, jolloin äänenmuodostus näissä voi aluksi olla hyvinkin erilainen. Sekin tasoittuu kyllä.

        Jokainen tuottamasi ääni on kuitenkin "ihan oma ääni" ja sinulla on kaikki mahdollisuudet tavoitella minkätyyppistä ääntä tahansa. Kunhan se tuntuu hyvälle!!!
        Riippuu myös laulamistasi kappaleista, millainen ääni ja ote niihin mielestäsi sopii.

        Ja mitä parempi hengitystekniikka, sitä turvallisemmin voit kokeilla vaikka minkälaisia tapoja laulaa tai käyttää ääntäsi!


    • santeri15

      en tiiä onko näin... oon 15 vuotta ja noin vuoden käynny laulutunneilla... mut mulla on ollu tota samaa ongelmaa on paikoittain vieläkii, justiinsa se että kurkua rupee sattumaan ku laulaa... Joten neuvoisin sua nyt kattomaa noita sävel-lajeja uusiks... tarkistat että onko ne oikeesti sulle hyvät... ja kiinnität huomiota suun asentoon... älä ensin yritä hymyillä koska silloin kurkunpää rasittuu ja tulee sellanen kuristava olo ja huomaat että sulla ei riitä ääni enään mihinkää... vaan aatteleppa niin et pidät suuta silleen vähän o - maisessa asennossa niin kurkunpää jää rennoksi ja jää mielyttävästi kellumaan.... se ääni voi kuulostaa itsestäsi vähän kummalliselta alussa mutta oikeesti se ei muuta sitä yhtään... mutta sulla on parempi vaan sitte laulaa ja laulat vähän aikaa silleen huulet oo-asennossa ja sitte kun saat koko ajaksi sen kurkun pään miellyttävää asentoon niin voit yrittää ruveta hymyilemää... toi "hymyilyhän" ei oo pakollista mutta se tekkee sun äänestä raikkaamman kuulosen... no mut hei tsemppiä laulutreeneihin ja kyl se sun kurkku siitä paranee sitte :-)

    • Ikuinen aloittaja

      Tämä on nyt vanha keskustelu, mutta jos homma ei suju yhden lauluopettajan johdolla, kannattaa vaihtaa toiseen. Eri opettajat käyttävät samasta asiasta eri mielikuvia yms, ja aina homma ei suju tai persoonallisuudet eivät sovi yhteen. On paljon vaikeampi korjata virheellisiä tekniikoita ja virheellisen äänenkäytön aiheuttamia harmeja pitkän ajan päästä kuin puuttua niihin heti.

      Toinen asia, joka tuli mieleen, on ihan yleinen hyvinvointi. Itse olen valtava jännittäjä ja stressaaja. Eli kaikki jännitykset eivät välttämättä johdu laulusta, vaan joku muuhun elämään liittyvä jännite voi vaikeuttaa laulamista. Ihmisen laulu on herkkä instrumentti vaurioille!!! Kita- tai nielurisoja ei leikata helpoin perustein, niissä on huomattavat riskit (kirurgi leikkasi itseltäni vahingossa laskimon poikki, ja 15 minuutin toimenpide kesti 2 tuntia, ja jouduin verensiirtoihin).

      Toivon, että olet ratkaissut lauluongelmat ja päässyt eteenpäin!

    • empuh

      Hei mulla liittyy vähän ero asiaan tämä, mutta itselläni tapahtuu muutoksia äänessä kun laulan jonkin aikaa. Esim. aluksi kun alan laulaa korkeat äänet kuulostavat käheiltä,mutta matalat äänet tulevat helposti. (jopa c tai c#) Sitten kun olen laulanut jonkin aikaa niin ääni muuttuu helpommin kulkevaksi ja korkeat äänet onnistuvat paremmin. Vastavuoroisesti tällöin taas matalia ääniä en pysty laulamaan enää ollenkaan. Äänestä häviää myös tällöin sen kaunis sointi, ei kuulosta enää omalta ääneltä.. Kurkkuun ei kuitenkaan satu tai laulaminen muuten tunnu epämukavalta missään vaiheessa. Käytänkö väärää laulutekniikkaa? Vai laulanko ns. oman miellyttävän äänialan yli? Siis olen luultavasti sopraano, sillä korkeimmillaan ääneni yltää neliviivaiseen e-nuottiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3361
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      164
      1386
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1092
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe