AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Xsaran jarrut

Xsaran jarrut

14 Vastausta 2 473 Lukukertaa
Autoni on vuoden vanha Xsara HDi, ajettu 50000km. Muuten olen ollut autoon tyytyväinen mutta tänä talvena auton takajarrut ovat alkaneet jäätymään. Eli joskus kun auto seisoo pitempään pakkasessa niin liikkeelle lähtiessä takapyörät ovat jumissa.
Korjaamolla on muutettu jotain suojakilven rakennetta ja vaihdettu jarrupalat (autossa on siis levyjarrut takana) mutta ongelma ei ole poistunut.
Onkohan joku toinen törmännyt samaan ongelmaan ja onko ongelmaan löytynyt lääkettä.

jarrut on heikkolenkki?

Minulla on kanssa vastaava xsara hdi farkkuna ja suunnilleen sama on ajokilometrimääräkin. Takajarrut on pelanneet, eikä jäätymistä ole tapahtunut. Kaiketi jarruissa on jotain epämääräistä, koska kahdenkympin välein huollossa takajarrupalat käytetään irti ja putsataan, se kuulemma kuuluu huolto-ohjelmaan 20tkm välein. Huoltomies sanoi, että suolateillä huoltamatta jarruista voi tulla riesa, jos palat jumittuu, niin ne kuluu hetkessä loppuun. Xsara syö kuulemma takajarrupaloja enemmät mitä etupaloja. Minulla on vielä alkuperäiset palat paikoillaan ja autolla on ajettu tuo reilu viiskymppiä.

Xsaran jarrut

Takajarrut on aina ongelma, mutta siitä pääsee eroon: Putsaan takajarrut aina, kun vaihdan renkaat=palat pois, satulan perusteellinen putsaus. Samalla näkee palojen kunnon. Kumman paljon sitä töhnää vaan ehtii silti sinne kertyä, mutta ongelmia ei ole ollut.Taitaa olla kaikissa autoissa sama homma, jos on levyt takana.

Jarruttele

Muista aina joskus jarrutella kovasti niin jarrutkin toimivat hyvin ja pysyvät kunnossa. Ne jotka ajavat paljon ja lujaa ja jarruttelevat ei ole ongelmia jarrujen kanssa, mutta ne jotka jarruttelee hissunkissun, niin varmasti on ongelmia jarruissa ennemmin tai myöhemmin. Siis jarrutelkaa joskus kunnolla.

Jarruttele

Riippuen automallista voi olla käyttökelpoinen kikka aina joskus pysäyttää auto _sulalla_ ja _kuivalla_ asfalttipinnalla käsijarrua käyttäen esim. viidenkympin nopeudesta. Pysyy takajarrut ja varsinkin takalevyt kunnossa. Parhaiten tämä toimii sellaisissa automalleissa joissa kässäri vaikuttaa samoihin takajarrusatuloihin ja -paloihin kuin jalkajarrukin. Jos kässärillä on erilliset jarrusatulat niin auttaa ainoastaan tuohon jarrulevyn kuntoon ja jos kässärille on joku ihan muu viritys niin ei siihenkään, puhumattakaan malleista joissa kässäri vaikuttaa etupyöriin...

Siis

Siis joka kerta kun vaihdat kumit, niin irrotat palat ja puhdistat satulat ja levyt??? Eli 2 kertaa vuodessa? No onhan hommaa..... ei voi kuin ihmetellä näitä juttuja, kuinka jotkut jaksavat...? No jokainen taaplaa tyylillään....! Lähes vastaava homma, kun joku väitti, että paras lohkolämmittimen pistokkeen paikka on konetilassa, ja on siksi hyvä, että tuleepahan aina katsottua samalla konepellin alle, kun laittaa auton lohkoon, ja ottaa pois, eli n. 4 kertaa/päivä, eli TOSI KÄTEVÄÄ! Siinä on vastaava homma, jota en tajua jonkun tekevän, ja VARSINKAAN KEHUVAN sitä!

No jatketaan samaan malliin ja hyvä tulee, hauskaa kevättä kaikille teille!

Niin no...

Onhan siinä hommaa... moni ei viitsi pestäkään pyöriä vaihtojen välissä.. likaantuvathan ne kuitenkin. Eikä uuden auton omistaja oikein ole syytäkään sotkea sormiaan sinne.

Oma "ratkaisuni" oli siirtyä käyttämään vanhassa Visassa Bilteman paloja. Eivät kestäkään kuin vajaan vuoden, muuta eipä jarrut ole jumiutuneet, vaikka ajan sillä aika vähän usein ja auto saattaa seisoa viikkojakin. Sama ratkaisu on hyväksi koettu BX:ssä, ei ole siinäkään ollut minkäänlaisia trabeleita.

Entäs Picasson jarrut sitten?

Millä ihmeellä pääsen eroon autoni jarrujen kitinästä. Se ei kuulu hyvin varovasti eikä voimakkaassa jarrutuksessa, mutta juuri normaalikäytössä kiljunta on pahimmaillaan. Saan liikennevaloissa ylimääräistä huomiota eikä se varmasti johdu muuten upeasta autostani :)

kitinästä

onko autosi tuliterä?mulla xsara kitisi uutena kans.loppui joskus 20000 thk:n paikkeilla.johtuu kuulemma kovasta materiaalista.no kestääpähän kauemmin.

Pyydä tarkastamaan momentti

Suomen poloisissa oloissa en tiedä yhtäkään automerkkiä, jolla ei olisi jotain ongelmia jarrujen kanssa talven ja suolan kanssa. Sitikka ei ole poikkeus.
Xsaran takajarrut menevät pilalle, ellei käytetä kunnolla jarrua. Lisäksi voi satulan momentti tarvita säätöä. Sellaisia tapauksia on ollut. Pyydäpä seuraavalla käynnilläsi korjaamolla poikia pistämään momentti kohdalleen. Jos satula on liian kireällä niin palat jää jumiin herkemmin.

Ethän vaan käytä käsijarrua?!

Käsijarrua ei kannata kytkeä päälle kovilla pakkasilla, silläs se jäätyy helposti jumiin ja sitten on takapyörät lukossa.

Käsijarrusta

Olen aina käyttänyt käsijarrua pysäköidessäni eikä ole kertaakaan juminut.Käyttämättömyys ennemminkin jumittaa.

Aivan

Käyttämättömyys jumittaa myös käsijarrun, eli kun sitä käyttää päivittäin, niin varmasti pelaa. Tosin joissain autoissa se ei pelaa, tekipä mitä tahansa, ja varsinkin kun rummut ovat kuluneet urille, joten sisälle muosodotunut vesi ei pääse valumaan rummun sisäpinnalta pois, vaan jää sisään. Samoin käyttöjarruja pitäisi varsinkin talvisin käyttää kunnolla eli lyödään kerran viikossa jarrut täysin pohjaan, eli painetaan esim luikkaalla pedaalia ihan tosissaan, jolloin jarrujen männät käyvät varmasti mahdollisimman ulkona! Jos ajellaan hissukseen, ja jarrutellaan hissukseen vain etujarruilla, niin tottakai takajarrujen männät ovat paikoillaan kokoajan, ja liikerata on mitätön. No sitten kerran kun sitä pedaalia painetaan kunnolla, niin mäntä menee ulospäin ja syliterin hapettuneet reunat estävät männän kunnolisen liikkumisen MOLEMPIIN suuntiin.

En malttanut olla lisäämättä

että usein käsijarrun jumiutumiseen vanhoissa autoissa voi olla syynä vaijerin kuluminen. Tällöinen sinne vaijerin sisälle saattaa päästä vettä ja silloinhan se jäätyy sillä seurauksella että vaijeri ei luista lainkaan... kulumisesta ja jasta johtuva "vika" tuokin... harvoin levyt/rummut ovat kuitenkaan niin kylmiä ajon jälkeen, etteikö kosteus haihtuisi pois ennen kiinni jäätymistä.

Näissäkin jutuissa säästäminen käy lompakolle kalliiksi pitkän päälle...

Jep

Tottakai tuollainen "mekaaninen" vika aiheuttaa jumiutumista, mutta esim kässäri ei pelaa läheskään niin hyvin, jos sitä ei käytetä kunnolla, ja ahkera käyttö vähentää jäätymisongelmiakin, mutta eihän vaijereiden ulkokuoren puhkikulumiseen auta mikään -> paska menee väliin ja jumitta vaijerin. Mutta pointtina on se että kyllä se hapettunut/ruosteiden vaijeri jämähtää jäähän helpommin pienestäkin kosteudesta, jota on aina vaijerin ja kuoren välissä, kuin paljon käytetty, väljäksi kulunut ruosteeton vaijeri.

Ja nuo rumpujen sisään jäävä kosteus on varsin suurta kun ajetaan lumipöllyssä, eli ei todellakaa kaikki kosteus (lumi) pääse rummusta pois, kun jarrutusten jälkeen lämpimät jarrut sulattavat lumen vedeksi ja rumpu jää sisältä täysin kosteeksi ja jäädyttää mekanismin! Ja mm. syksyllä lumituiskun jälkeen jämähti transit:n parkkiruutuun, ja poistuin autosta vain 15 minuutiksi, ja sillä välin toinen takakumi oli jumissa. Korjaus -> 5 minuutin takominen rengasraudalla vanteeseen ja homma pelasi.

Ja todellakin saa helposti palamaan rahaa turhaan korjaukseen, kun esim ajelee autolla, jonka jarrujen sylinterit on vain hiukan jumissa, eli jarrut laahavat hiukan ja kappas, kohta on vaihdossa satulat, männät, levyt, stefat, palat ja rummut, ja kaikki tuo ainoastaan pienen laahaamisen johdosta.....!
 /   /  /  /  / Xsaran jarrut

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta