pitkä AA-taival takana

Suhoi

Olen ollut AA:ssa jo pitkään, lähes parikymmentä vuotta. En tunne vetovoimaa alkoholin suuntaan.

Nyt on koko ryhmähomma alkanut tuntua turhauttavalta.
Keskustelut käydään siteeraen AA-kirjallisuutta; sairaalloisen pikkutarkasti ja yleisesti hyväksyttyihin mielipiteisiin perustuen.
Koko touhu muistuttaa takavuosien Neuvostoliiton ja Suomen välistä ulkopoliittista liturgiaa.

Ryhmä tarvisee tulokkaita. Niin, tiedä kaiken sananviennistä, mutta tulokkaat ovat vähissä. Tulokkaiden aidot, ennakkoluulottomat ja vielä AA-kirjallisuuden painolastista vapaat puheet voisivat elävöittää "vanhojen" nuutuneen ryhmän.

40

1719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sip_espresso

Ei kai tulokkaat uskalla ryhmiin, kun ”vanhat konkarit” jylisee ne kumoon. Minullekin yhdessä palaverissa neuvottiin, että askel per vuosi. Sen logiikan mukaan olisin ohjelmassa 12 vuoden päästä?

Minusta ryhmän pitäisi aina huomioida erityisesti tulokas ja ottaa ne lämpimästi vastaan. Niin ne saadaan pysymään joukossamme. Kyllä niitä uusia tulokkaita aina on tulossa, eri asia on, saadaanko me ne kiinnostumaan AA:sta.

Olen nyt varsinkin lukenut mielenkiinnosta noita BillW:n juttuja, kun täällä niistä niin paljon kättä väännetään. Nehän tuntuvat olevan mielenkiintoisia. Vaikka ne on vuosikymmeniä sitten kirjoitettu, ne tuntuvat edelleen ”tuoreilta”. Suosittelen tutustumaan!

• Suhoi

Edellinen kirjoitus muistuttaa kauniilla tavallaan takavuosien Neuvostoliiton ja Suomen välistä ulkopoliittista liturgiaa nykyajan AA:ssa

• korkki

Oliko teillä mitään muuta toimintaa kuin keskustelut?

• Suhoi

Kyllä on.
        Ryhmä on avoryhmä. Alkoholistien omaisia ja alkoholisteja käy, mutta ei jäädäkseen. Tänään oli kaksi virolaista ja yksi antabuksen syöjä.
        Ryhmämme on edustettu Myllyhoitoyhdistys ry:ssä.

Asia voi kylläkin olla niin. että ryhmämme ruokkii muita ryhmiä, mutta jatkuvasti jäsenenä olo tuntuu välillä turhauttavalta.

• strong_coffee
        Suhoi kirjoitti:

Kyllä on.
        Ryhmä on avoryhmä. Alkoholistien omaisia ja alkoholisteja käy, mutta ei jäädäkseen. Tänään oli kaksi virolaista ja yksi antabuksen syöjä.

Asia voi kylläkin olla niin. että ryhmämme ruokkii muita ryhmiä, mutta jatkuvasti jäsenenä olo tuntuu välillä turhauttavalta.

"Ryhmä on avoryhmä. Alkoholistien omaisia ja alkoholisteja käy, mutta ei jäädäkseen. Tänään oli kaksi virolaista ja yksi antabuksen syöjä.
        Ryhmämme on edustettu Myllyhoitoyhdistys ry:ssä".

Siteerasin tuon ylläolevan vain siksi, koska viestissäsi (kaikella kunnioituksella raittiuttasi kohtaan) kulminoituu suomalainen "AA-kulttuurimme".
        Epäselvyydet ja ristiriitaisuudet juontavat juurensa mielenkiintoisesta historiastamme. Suomessa keksittiin ihan omat periaatteet, joita ei AA-kokemus tunne. Esimerkkinä kuvaamasi Avoryhmä ja edustus jossakin yhdistyksessä.

AA-ryhmä koostuu vain AA:n jäsenistä (alkoholisteista), joka järjestää kahdenlaisia kokouksia, avoimia ja suljettuja.
        Se on myös vapaa ulkopuolisista siteistä eikä se liity mihinkään eikä kehenkään.

• Menuetto
        Suhoi kirjoitti:

Kyllä on.

"Ryhmä on avoryhmä. Alkoholistien omaisia ja alkoholisteja käy, mutta ei jäädäkseen. Tänään oli kaksi virolaista ja yksi antabuksen syöjä.
        Ryhmämme on edustettu Myllyhoitoyhdistys ry:ssä."

Ryhmänne onkin tosi avonainen ja epäilemättä myös eräs kaikkein perinteisimmistä mitä löytyy. Onko sieltä edustus Kultapossukerhossakin? Mensassa tuskin kuitenkaan.

• Suhoi
        strong_coffee kirjoitti:

Ryhmämme on edustettu Myllyhoitoyhdistys ry:ssä".

Siteerasin tuon ylläolevan vain siksi, koska viestissäsi (kaikella kunnioituksella raittiuttasi kohtaan) kulminoituu suomalainen "AA-kulttuurimme".
        Epäselvyydet ja ristiriitaisuudet juontavat juurensa mielenkiintoisesta historiastamme. Suomessa keksittiin ihan omat periaatteet, joita ei AA-kokemus tunne. Esimerkkinä kuvaamasi Avoryhmä ja edustus jossakin yhdistyksessä.

AA-ryhmä koostuu vain AA:n jäsenistä (alkoholisteista), joka järjestää kahdenlaisia kokouksia, avoimia ja suljettuja.
        Se on myös vapaa ulkopuolisista siteistä eikä se liity mihinkään eikä kehenkään.

>> Suomessa keksittiin ihan omat periaatteet, joita ei AA-kokemus tunne. Esimerkkinä kuvaamasi Avoryhmä ja edustus jossakin yhdistyksessä.>>

Minä sain 20v. sitten pitävän raittiuden juuri tässä ryhmässä. Mikä minä olen tuomitsemaan pelastajaani. Koko AA-kulttuuri on toisarvoista. Raittius ratkaisee.

• Suhoi
        Menuetto kirjoitti:

Ryhmämme on edustettu Myllyhoitoyhdistys ry:ssä."

Ryhmänne onkin tosi avonainen ja epäilemättä myös eräs kaikkein perinteisimmistä mitä löytyy. Onko sieltä edustus Kultapossukerhossakin? Mensassa tuskin kuitenkaan.

>>Ryhmänne onkin tosi avonainen ja epäilemättä myös eräs kaikkein perinteisimmistä mitä löytyy.>>

strong_coffee tuossa aiemmin oli toista mieltä. Koittakaa päättää.

Ovatko Kultapossukerho ja Mensa asioita, joihin olet pyrkityt, mutta et ole päässyt. Varmasti siinä on syy traumaattiseen letkaukseesi.

• Menuetto
        Suhoi kirjoitti:

>>Ryhmänne onkin tosi avonainen ja epäilemättä myös eräs kaikkein perinteisimmistä mitä löytyy.>>

strong_coffee tuossa aiemmin oli toista mieltä. Koittakaa päättää.

Ovatko Kultapossukerho ja Mensa asioita, joihin olet pyrkityt, mutta et ole päässyt. Varmasti siinä on syy traumaattiseen letkaukseesi.

Missasit pointin. Miten voit olla ollut lähes parikymmentä vuotta AA:ssa ja edelleen tietämätön siitä, että AA:lla ei ole "edustusta" missään ulkopuolisessa organisaatiossa?

Jos AA-tietämyksesi taso on tuota luokkaa, lukeudut kuulopuheen perusteella AA:sta käsityksen muodostaneisiin. Suosittelen Sinullekin luettavaksi vaikkapa AA:n määritelmää, vaikkapa Suomen AA:n sivuilta:

"AA on miesten ja naisten toveriseura, jossa he jakavat keskenään kokemuksensa, voimansa ja toivonsa voidakseen ratkaista yhteisen ongelmansa sekä auttaakseen toisia tervehtymään alkoholismista.
        Ainoa jäseneksi pääsyn vaatimus on halu lopettaa juominen.
        AA:ssa ei ole mitään velvoitteita eikä jäsenmaksuja; toimimme omavaraisina omien vapaaehtoisten avustusten pohjalla.

_AA_ei_ole_yhteydessä_mihinkään_aatteelliseen_, uskonnolliseen tai poliittiseen suuntaukseen, _järjestöön_tai_laitokseen_. Se ei myöskään halua ottaa kantaa mihinkään kiistakysymykseen eikä asettua enempää puolustamaan kuin vastustamaankaan mitään.

Ainoa päämäärämme on pysyä raittiina ja auttaa toisia alkoholisteja saavuttamaan raittius."

• Suhoi
        Menuetto kirjoitti:

Missasit pointin. Miten voit olla ollut lähes parikymmentä vuotta AA:ssa ja edelleen tietämätön siitä, että AA:lla ei ole "edustusta" missään ulkopuolisessa organisaatiossa?

Jos AA-tietämyksesi taso on tuota luokkaa, lukeudut kuulopuheen perusteella AA:sta käsityksen muodostaneisiin. Suosittelen Sinullekin luettavaksi vaikkapa AA:n määritelmää, vaikkapa Suomen AA:n sivuilta:

"AA on miesten ja naisten toveriseura, jossa he jakavat keskenään kokemuksensa, voimansa ja toivonsa voidakseen ratkaista yhteisen ongelmansa sekä auttaakseen toisia tervehtymään alkoholismista.
        Ainoa jäseneksi pääsyn vaatimus on halu lopettaa juominen.
        AA:ssa ei ole mitään velvoitteita eikä jäsenmaksuja; toimimme omavaraisina omien vapaaehtoisten avustusten pohjalla.

_AA_ei_ole_yhteydessä_mihinkään_aatteelliseen_, uskonnolliseen tai poliittiseen suuntaukseen, _järjestöön_tai_laitokseen_. Se ei myöskään halua ottaa kantaa mihinkään kiistakysymykseen eikä asettua enempää puolustamaan kuin vastustamaankaan mitään.

Ainoa päämäärämme on pysyä raittiina ja auttaa toisia alkoholisteja saavuttamaan raittius."

Kirjoituksesi edustaa tyypiltään Suomen-Neuvoston ulkopoliittista liturgiaa.

Oman järjen käyttö on sallittua, kunhan ei sano mitään ääneen. Sitäkö yrität sanoa.

Vai olenko mielestäsi kerettiläinen AA:ssa. Raittus on minulle kuitenkin tärkein.

• Menuetto
        Suhoi kirjoitti:

Kirjoituksesi edustaa tyypiltään Suomen-Neuvoston ulkopoliittista liturgiaa.

Oman järjen käyttö on sallittua, kunhan ei sano mitään ääneen. Sitäkö yrität sanoa.

Vai olenko mielestäsi kerettiläinen AA:ssa. Raittus on minulle kuitenkin tärkein.

Olen kovasti samaa mieltä siitä, että järjen käyttö on sallittua. Jos sinun oman järkesi sanoo, että ryhmällänne on edustus jossain ulkopuolisessa yrityksessä, ja jos siihen itsekin uskot, niin minäkin uskon vain tukeakseni sinua. On se tosin aika erikoista, ryhmän kuuluminen johonkin AA:n ulkopuoliseen, mutta pitkän matkan AA:ssa tallanneena en ihmettele mitään.

• sip_espresso
        Suhoi kirjoitti:

Kyllä on.

Suhoin mielestä heidän ryhmänsä ruokkii muita ryhmiä… koetko sen hyvänä vai huonona asiana?
        Ja jatkuvasti jäsenenä olo tuntuu välillä turhauttavalta.

Silloin kannattaa miettiä, onko ryhmän toiminnassa jotain muutoksen aiheita, jotta toiminta tulee taas mielenkiintoiseksi. Tuosta muiden ryhmien ”ruokkimisesta” tulee sellainen kuva, että jäsenet tulevat ryhmäänne, mutta sinne jäänti ei ole toivotulla tasolla. Mutta hyvä asia kuitenkin, että menevät toisiin ryhmiin, eikä juomaan. Olette kuitenkin saaneet tulokkaassa sen ”kipinän” hehkumaan ja sehän on hieno asia.

Tuo lähes joka vastauksessasi esiintyvä sanonta AA:n toiminnasta: ”muistuttaa kauniilla tavallaan takavuosien Neuvostoliiton ja Suomen välistä ulkopoliittista liturgiaa nykyajan AA:ssa” on surkuhupaisa näillä sivuilla. Kaikki kait me tiedämme, sen enempää ottamatta kantaa politiikkaan, että ne keskustelut ja tapaamiset olivat enemmän tai vähemmän kostean huuruisia…
        Toiseksi se silloinen politiikka oli kovin valtion päämiesten vetoisia keskustelua. He kertoivat mitä tehdään ja muut totteli.

AA:ssa olen ymmärtänyt asian niin, että yksittäiset henkilöt perustavat ryhmän ja se on perusta koko AA-yhteisölle ja myös ryhmät päättävät mitä ryhmissä tehdään.
        Eli päinvastoin kuin vanha kunnon keskusvetoinen toiminta silloin joskus kauan sitten.
        Vai olenko väärässä?

• sAAmari

AA on paljon muuta kuin keskusteluja kokouksissa eli palavereissa. Palaverit ovat usein vain helpoin paikka tutustua AA-toimintaan ja meihin AA-laisiin.

Itselleni keskeisintä AA:ssa on sen ohjelma, 12 askelta siten kuin Nimettömät alkoholistit kirja sen on ylös kirjannut. Askelten avulla pärjään arkipäivän elämäntilanteissa.

Palavereissa käyn 1-2 kertaa viikossa, joskus harvemmin, joskus jopa useammin.

Ystäväni ovat enimmäkseen AA-laisia, joten tapaamme paljon palaverien ulkopuolella sekä "elävässä elämässä" että netissä. Teemme ihan samoja asioita kuin "taviksetkin"; käymme syömässä ulkona, leffassa, muissa harrastuksissa, matkoilla...

Muutaman kerran vuodessa on erilaisia isompia tapaamistilaisuuksia eri puolella Suomea, niistä en itse piittaa mutta monet tykkäävät reissata tapaamassa tuttuja ja syömässä makkaraa :-)

Palvelutoiminnasta kiinnostuneille on mahdollisuuksia vaikka kuinka paljon; voi osallistua puhelinvastauspalveluun tai saattaa sanomaa erilaisiin laitoksiin tai järjestää aloittajien kokouksia ja kummitoimintaa tai toimittaa Selvä- tai Sana kiertää -lehtiä jne jne.

Eli tekemistä kyllä löytyy, jos on kiinnostusta!

• Suhoi
        sip_espresso kirjoitti:

Suhoin mielestä heidän ryhmänsä ruokkii muita ryhmiä… koetko sen hyvänä vai huonona asiana?
        Ja jatkuvasti jäsenenä olo tuntuu välillä turhauttavalta.

Silloin kannattaa miettiä, onko ryhmän toiminnassa jotain muutoksen aiheita, jotta toiminta tulee taas mielenkiintoiseksi. Tuosta muiden ryhmien ”ruokkimisesta” tulee sellainen kuva, että jäsenet tulevat ryhmäänne, mutta sinne jäänti ei ole toivotulla tasolla. Mutta hyvä asia kuitenkin, että menevät toisiin ryhmiin, eikä juomaan. Olette kuitenkin saaneet tulokkaassa sen ”kipinän” hehkumaan ja sehän on hieno asia.

Tuo lähes joka vastauksessasi esiintyvä sanonta AA:n toiminnasta: ”muistuttaa kauniilla tavallaan takavuosien Neuvostoliiton ja Suomen välistä ulkopoliittista liturgiaa nykyajan AA:ssa” on surkuhupaisa näillä sivuilla. Kaikki kait me tiedämme, sen enempää ottamatta kantaa politiikkaan, että ne keskustelut ja tapaamiset olivat enemmän tai vähemmän kostean huuruisia…
        Toiseksi se silloinen politiikka oli kovin valtion päämiesten vetoisia keskustelua. He kertoivat mitä tehdään ja muut totteli.

AA:ssa olen ymmärtänyt asian niin, että yksittäiset henkilöt perustavat ryhmän ja se on perusta koko AA-yhteisölle ja myös ryhmät päättävät mitä ryhmissä tehdään.
        Eli päinvastoin kuin vanha kunnon keskusvetoinen toiminta silloin joskus kauan sitten.
        Vai olenko väärässä?

Kirjotin sinulle pitkän vastauskirjeen, mutta tuhosin sen. Hittojako minä sinulle selittelemään, varsinkin kun aiheesta voisi kirjoittaa loputtomiin.

Oletko sinä ollut ikinä tympääntynyt ja väsynyt AA:han? Ehkä joskus, ellet ole robotti.
        "Nyt on koko ryhmähomma alkanut tuntua minusta turhauttavalta". Juovia alkoholisteja olemme yrittänyt auttaa, mutta onnistumisprosentti on alhainen kuten koko maapallolla.

20 vuotta olen juonut ja 20 vuotta olen ollut raittiina "yhteen putkeen". AA-rymässä puheet tuntuvat välillä konekieliseltä, samaa formaattia ja samaa puuroa jatkuvasti. Alkoholia en halua, mutta välillä käy mielessä ryhmässä käynnin lopettaminen. Lopettaminen ja lopettaminen. Ei siitä mitään tule. Kaikki minun ystäväni ovat AA:ssa.
        Olen nyt vain väsynyt.

• Suhoi
        sAAmari kirjoitti:

AA on paljon muuta kuin keskusteluja kokouksissa eli palavereissa. Palaverit ovat usein vain helpoin paikka tutustua AA-toimintaan ja meihin AA-laisiin.

Itselleni keskeisintä AA:ssa on sen ohjelma, 12 askelta siten kuin Nimettömät alkoholistit kirja sen on ylös kirjannut. Askelten avulla pärjään arkipäivän elämäntilanteissa.

Palavereissa käyn 1-2 kertaa viikossa, joskus harvemmin, joskus jopa useammin.

Ystäväni ovat enimmäkseen AA-laisia, joten tapaamme paljon palaverien ulkopuolella sekä "elävässä elämässä" että netissä. Teemme ihan samoja asioita kuin "taviksetkin"; käymme syömässä ulkona, leffassa, muissa harrastuksissa, matkoilla...

Muutaman kerran vuodessa on erilaisia isompia tapaamistilaisuuksia eri puolella Suomea, niistä en itse piittaa mutta monet tykkäävät reissata tapaamassa tuttuja ja syömässä makkaraa :-)

Palvelutoiminnasta kiinnostuneille on mahdollisuuksia vaikka kuinka paljon; voi osallistua puhelinvastauspalveluun tai saattaa sanomaa erilaisiin laitoksiin tai järjestää aloittajien kokouksia ja kummitoimintaa tai toimittaa Selvä- tai Sana kiertää -lehtiä jne jne.

Eli tekemistä kyllä löytyy, jos on kiinnostusta!

Kiitos AA-esitelmästä.

20 vuotta olen juonut ja 20 vuotta olen ollut raittiina "yhteen putkeen". AA-rymässä puheet tuntuvat välillä konekieliseltä, samaa formaattia ja samaa puuroa jatkuvasti. Alkoholia en halua, mutta välillä käy mielessä ryhmässä käynnin lopettaminen. Lopettaminen ja lopettaminen. Ei siitä mitään tule. Kaikki minun ystäväni ovat AA:ssa.
        Olen nyt vain väsynyt.

• sAAmari
        Suhoi kirjoitti:

Kiitos AA-esitelmästä.

Olen nyt vain väsynyt.

vasta reilut pari vuotta vanha, mutta tuota väsymystä olen kokenut itsekin muutaman kerran. Silloin olen jäänyt pois palavereista ja keskittynyt muihin asioihin. Ystäväni ovat kyllä lähes kaikki AA:ssa, mutta tapaan heitä ihan muissa(kin) kuin AA:n merkeissä. Ja työ- ja opiskelukaverit (tuttavat) tarjoavat seuraa, joka ei ole millään tavalla AA:han liittyvää.

Parin viikon jälkeen on alkanut taas tulla sellainen olo, että on jo tehnyt mieli lähteä vaihteeksi palaveriin. Kolumbus muistaakseni kirjoittaa jotensakin niin että raahautuminen palaveriin ei paranna sen henkeä.

Voisitko tavata ystäviäsi joissakin muissa merkeissä vaihteeksi; mennä porukalla ulos syömään tai kokoontua jonkun kotona tai käydä vaikka tanssimassa tai mikä nyt sinua kiinnostaakin?

• Suhoi
        sAAmari kirjoitti:

vasta reilut pari vuotta vanha, mutta tuota väsymystä olen kokenut itsekin muutaman kerran. Silloin olen jäänyt pois palavereista ja keskittynyt muihin asioihin. Ystäväni ovat kyllä lähes kaikki AA:ssa, mutta tapaan heitä ihan muissa(kin) kuin AA:n merkeissä. Ja työ- ja opiskelukaverit (tuttavat) tarjoavat seuraa, joka ei ole millään tavalla AA:han liittyvää.

Parin viikon jälkeen on alkanut taas tulla sellainen olo, että on jo tehnyt mieli lähteä vaihteeksi palaveriin. Kolumbus muistaakseni kirjoittaa jotensakin niin että raahautuminen palaveriin ei paranna sen henkeä.

Voisitko tavata ystäviäsi joissakin muissa merkeissä vaihteeksi; mennä porukalla ulos syömään tai kokoontua jonkun kotona tai käydä vaikka tanssimassa tai mikä nyt sinua kiinnostaakin?

>>Voisitko tavata ystäviäsi joissakin muissa merkeissä vaihteeksi; mennä porukalla ulos syömään tai kokoontua jonkun kotona tai käydä vaikka tanssimassa tai mikä nyt sinua kiinnostaakin? >>

Kun joku sanoo periaatteessa hyväksyvänsä ajatuksenne, se tarkoittaa ettei hänellä ole aikomustakaan soveltaa sitä käytäntöön.
        - Otto von Bismarck

• Martti.Mutteri
        Suhoi kirjoitti:

Kirjotin sinulle pitkän vastauskirjeen, mutta tuhosin sen. Hittojako minä sinulle selittelemään, varsinkin kun aiheesta voisi kirjoittaa loputtomiin.

Oletko sinä ollut ikinä tympääntynyt ja väsynyt AA:han? Ehkä joskus, ellet ole robotti.
        "Nyt on koko ryhmähomma alkanut tuntua minusta turhauttavalta". Juovia alkoholisteja olemme yrittänyt auttaa, mutta onnistumisprosentti on alhainen kuten koko maapallolla.

Olen nyt vain väsynyt.

Suhoi, vastauksesi sip espressolle palautti minulle mieleen saman olotilan. Tässä vaiheessa iskisimme iho- tai nokkapalaverissa kättä ja katsoisimme toisiamme kymmenen sekunnin ajan, veljeni.

Tympääntyminen ja väsyminen AA:han iskivät minuun aika lailla tulokkaana ollessani.

Olin alkuvuosinani ensin innostunut, mutta varmasti jo toisen raittiin vuoteni aikana aloin saada näppylöitä kuulemistani AA-puheenvuoroista. Oli kuin olisi papukaijalaumassa istunut (vaikka papukaijaporukoissa ei kiertävää puheenvuoroa olekaan). Taatut vakaat AA-sanonnat seurasivat toistaan, ja joka kuudes sana oli "niinku". Ja hyvät yritykset käyttää AA-kieltä huomattiin ja tulokas alkoi saada kiitosta kun oppi käyttämään oikeita sanankäänteitä.

Minun piti lopettaa hyvä yritykseni tulla suosituksi AA-puhujaksi, koska en yksinkertaisesti kestänyt sisäistä oloani yrittäessäni matkia muita. Jälkikäteen uskallan sanoa, että tein oikean valinnan, koskapa olotilani ovat olleet paremmat siitä alkaen. Kuitenkin, kun minussa virisi pakottava tarve löytää aito itseni, olin joitakin aikoja yksinäisempi kuin koskaan raittiina ollessa. Mutta vain joitakin aikoja. Se jakso kannatti elää läpi.

Kun olen yrittänyt tulla AA:ssa mieluummin itsekseni kuin malli-AA:laiseksi, olen tullut juuri oikeiden ihmisten hyväksymäksi. Minulla on ollut ystäviä, tukea ja kummeja aina kun olen heitä enemmän tarjonnut.

Amerikassa AA-väki ojentaa toisilleen mitaleita, joissa on Shakespearen sanat: "To thine own self be true". "Omalle itsellesi ole uskollinen."

Suhoi, kävin juuri palaverissa, missä ei luettu muuta tekstiä kuin AA:n määritelmä. Aitoja puheenvuoroja, ei ensimmäistäkään "kasettia". (Kaseteiksi kutsun niitä vakiopuheenvuoroja, joilla moni AA-uransa kuluttelee: aina samansisältöisiä, aina samat tarinat, aina samat kielikuvat, aina samat kevennykset. Pystyisin taatusti tuuraamaan pariakymmentä kaveria sairastapauksen sattuessa, siis pitämään heidän puheenvuoronsa.) Eipä olisi voinut paremmin sattua. Vilpittömästi haluaisin antaa sinulle oman olotilani juuri nyt.

Suhoi, tulevaisuutesi voi olla jännittävä. Nimittäin: mitäs jos Sinullekin koittaa sellainen päivä, että kammoksutut Anonyymit Alkoholistit alkavatkin tuntua kaltaisiltasi...? Minulle kävi juuri noin. Ei silti, minulla on sydänystäviä myös "vanhan liiton" puolella. Varsinaisia demoneita ei ole missään joukossa, on vain ihmisiä, jotka eivät uskalla muuta kuin olla mustavalkoisia kaikissa toimissaan.

Minun mielielokuvani on Pleasantville. Nautin suunnattomasti kohtauksista, joissa mustavalkoiseen maailmaan päsähtää uusi värillinen yksityiskohta. Meidän AA:mme on nautittavaa juuri tästä näkökulmasta. Pleasantvillessä on värejä, ja kaupunginhallituksen kiellotkaan eivät niitä enää hillitse.

Suhoi, katso peiliin ja tervehdi itseäsi. Siellä on kaveri, joka on valmis tulemaan värilliseksi. No, ei ihan "sellaiseksi värilliseksi" kai kuitenkaan...

• Suhoi
        Martti.Mutteri kirjoitti:

Suhoi, vastauksesi sip espressolle palautti minulle mieleen saman olotilan. Tässä vaiheessa iskisimme iho- tai nokkapalaverissa kättä ja katsoisimme toisiamme kymmenen sekunnin ajan, veljeni.

Tympääntyminen ja väsyminen AA:han iskivät minuun aika lailla tulokkaana ollessani.

Olin alkuvuosinani ensin innostunut, mutta varmasti jo toisen raittiin vuoteni aikana aloin saada näppylöitä kuulemistani AA-puheenvuoroista. Oli kuin olisi papukaijalaumassa istunut (vaikka papukaijaporukoissa ei kiertävää puheenvuoroa olekaan). Taatut vakaat AA-sanonnat seurasivat toistaan, ja joka kuudes sana oli "niinku". Ja hyvät yritykset käyttää AA-kieltä huomattiin ja tulokas alkoi saada kiitosta kun oppi käyttämään oikeita sanankäänteitä.

Minun piti lopettaa hyvä yritykseni tulla suosituksi AA-puhujaksi, koska en yksinkertaisesti kestänyt sisäistä oloani yrittäessäni matkia muita. Jälkikäteen uskallan sanoa, että tein oikean valinnan, koskapa olotilani ovat olleet paremmat siitä alkaen. Kuitenkin, kun minussa virisi pakottava tarve löytää aito itseni, olin joitakin aikoja yksinäisempi kuin koskaan raittiina ollessa. Mutta vain joitakin aikoja. Se jakso kannatti elää läpi.

Kun olen yrittänyt tulla AA:ssa mieluummin itsekseni kuin malli-AA:laiseksi, olen tullut juuri oikeiden ihmisten hyväksymäksi. Minulla on ollut ystäviä, tukea ja kummeja aina kun olen heitä enemmän tarjonnut.

Amerikassa AA-väki ojentaa toisilleen mitaleita, joissa on Shakespearen sanat: "To thine own self be true". "Omalle itsellesi ole uskollinen."

Suhoi, kävin juuri palaverissa, missä ei luettu muuta tekstiä kuin AA:n määritelmä. Aitoja puheenvuoroja, ei ensimmäistäkään "kasettia". (Kaseteiksi kutsun niitä vakiopuheenvuoroja, joilla moni AA-uransa kuluttelee: aina samansisältöisiä, aina samat tarinat, aina samat kielikuvat, aina samat kevennykset. Pystyisin taatusti tuuraamaan pariakymmentä kaveria sairastapauksen sattuessa, siis pitämään heidän puheenvuoronsa.) Eipä olisi voinut paremmin sattua. Vilpittömästi haluaisin antaa sinulle oman olotilani juuri nyt.

Suhoi, tulevaisuutesi voi olla jännittävä. Nimittäin: mitäs jos Sinullekin koittaa sellainen päivä, että kammoksutut Anonyymit Alkoholistit alkavatkin tuntua kaltaisiltasi...? Minulle kävi juuri noin. Ei silti, minulla on sydänystäviä myös "vanhan liiton" puolella. Varsinaisia demoneita ei ole missään joukossa, on vain ihmisiä, jotka eivät uskalla muuta kuin olla mustavalkoisia kaikissa toimissaan.

Minun mielielokuvani on Pleasantville. Nautin suunnattomasti kohtauksista, joissa mustavalkoiseen maailmaan päsähtää uusi värillinen yksityiskohta. Meidän AA:mme on nautittavaa juuri tästä näkökulmasta. Pleasantvillessä on värejä, ja kaupunginhallituksen kiellotkaan eivät niitä enää hillitse.

Suhoi, katso peiliin ja tervehdi itseäsi. Siellä on kaveri, joka on valmis tulemaan värilliseksi. No, ei ihan "sellaiseksi värilliseksi" kai kuitenkaan...

Kiitos rauhoittavasta viestistäsi. Kirjeesi oli humaani, rauhallinen ja kiihkoton. Taidat tuntea minut tai ainakin luonteeni ja ajattelutapani.

Kun katson peiliin näen siellä juuri eläkkeelle siirtyneen vanhan miehen, joka on halunnut elää inhimillisessä ja suvaisevaisessa maailmassa. Saman asian jatkuva toistaminen ja vieläpä samoin sanoin on vienyt minulta kuuntelijana voimat. Tapahtuipa se missä vaan, vaikkapa palaverissa.

Kaikki mitä puhuit Pleasantvillestä sopii minulle.

• Martti.Mutteri
        Suhoi kirjoitti:

Kiitos rauhoittavasta viestistäsi. Kirjeesi oli humaani, rauhallinen ja kiihkoton. Taidat tuntea minut tai ainakin luonteeni ja ajattelutapani.

Kun katson peiliin näen siellä juuri eläkkeelle siirtyneen vanhan miehen, joka on halunnut elää inhimillisessä ja suvaisevaisessa maailmassa. Saman asian jatkuva toistaminen ja vieläpä samoin sanoin on vienyt minulta kuuntelijana voimat. Tapahtuipa se missä vaan, vaikkapa palaverissa.

Kaikki mitä puhuit Pleasantvillestä sopii minulle.

Hyvää huomenta, veljet ja sisaret myös. Tänään on erityisen hienoa aloitella päivää. Eilispäivä oli niin upea, että tänä aamuna heräsin hyvää tuulta ja kiitollisuutta täynnä.

Suhoi, me tarvitsemme tulokkaiden lisäksi vanhoja valtiomiehiä, sellaisia joilla on aikaa ja kokemusta. Hyviä ja raittiita eläkepäiviä sinulle. Jos tilanteesi on tuore, sinulla on kai menossa sopeutuminen siihen, ja se ottaa aikansa. Jos tilanteesi sallii, ota ja tutustu joihinkin uusiin ryhmiin. Tällainen kierros auttoi minulle silloin, kun minä aloin tuskastua. Onneksi olin alkanut uskaltaa puhua, mitä ajattelin. Kerroin parille kaverille olotiloistani, ja he alkoivat kuljettaa minua autolla sellaisissa ryhmissä, joiden arvelivat sopivan minulle. Myöhemmin, kun minä sain ajokortin ja auton, olen maksanut tätä velkaa viemällä nuorempia jäseniä vaikkapa kakkukahveille parinsadan kilometrin päähän. On tuntunut hyvältä. Ystäväpiirini AA:ssa käsittää aika paljon itseäni nuorempia jäseniä, ja samaistun heihin voimakkaammin kuin ikätovereihini, joita tuntuu yhdistävän pyrkimys AA-kielen käyttöön, AA:n pitäminen puhtaana ja ulkoisten uhkien torjuminen. He eivät myöskään ole suuremmin kiinnostuneita minusta tai minun ajatuksistani. AA on monimuotoista.

Minä olen ollut onnekas. Kun löysin nykyisen kotiryhmäni, minusta tuntui kuin olisin päässyt perunakellarista raikkaaseen ilmaan ja päivänvaloon.

AA on minulle ollut portti elämään, mutta minun ei ole tarvinnut jäädä portin pieleen palaveereemaan. Onneksi on keksitty askeleet ja kävelemisen taito ja hyviä opettajia siihen.

Hyvää tätä päivää meille kaikille.

• mikko12

rupea ottamaan viinaa se auttaa .

• Elmo

Mikko on vain 12 vuotta vanha, koittakaa ymmärtää

• Martti.Mutteri

Suhoi, kiinnität huomiota tärkeään asiaan.

- - -

AA:laiset ympäri maailman ovat keskustelleet joitakin vuosia AA:n huonoista tuloksista verrattuna aikaan ennen kirjaa 12/12.

Silloin, kun Toipumisohjelma oli Alcoholics Anonymous -kirjassa (niinkuin se edelleenkin on), tulokkaat vietiin jonkun vanhemman jäsenen opastuksella nopeasti Askeleiden läpi, ja sitten heidät vietiin ensimmäiseen AA-kokoukseensa. Tuolloin saavutettiin 75 % kohdalla hyvä tulos = pitkäaikainen yhtäjaksoinen raittius. Noita 1940-luvun menetelmiä ovat AA:laiset alkaneet ottaa USA:ssa käyttöön, mm. seuraava linkki sisältää pitkäksi aikaa tutkittavaa kielitaitoiselle:

http://www.aabacktobasics.org/

Back to Basics -malli on tuottanut myös Suomessa hyvää tulosta jo useiden vuosien ajan. Sitä sovelletaan enemmän Anonyymien Alkoholistien AA-ryhmissä, mutta samoja kokoussarjoja vedetään myös "vanhan liiton" ryhmissä. Nämä ryhmät tekevät myös yhteistyötä yli rajojen, keskenään. Tässä joukossa pidetään 12/12 -opasta sikäli tärkeänä kirjana, että se esittelee 12 Perinnettä ryhmätoiminnan perustaksi. Askeleisiin liittyviä esseitä ei minun kokemukseni mukaan näissä palavereissa ainakaan "pyhänä tekstinä" lueta.

Kuulin USA:ssa käydessäni, että Bill W. halusi tehdä kirjan pelkästään perinteistä, mutta pelkäsi, että AA-väki suhtautuisi siihen nuivasti ja hän kirjoitti esseet Askeleista saadakseen "uitetuksi" Perinteet AA:han.

- - -

AA:laiset keskustelevat myös siitä, perustuuko AA-toiminta nykyään aivan eri perustalle kuin "Ison kirjan" alkaessa levitä. Erityisesti kritisoidaan sitä, että erilaiset hoitolaitokset ovat antaneet AA:sta terapiaryhmänomaisen kuvan.

Kun riittävä määrä hoitolaitoksista tulleita on alkanut käyttää AA:ta terapiapaikkanaan, ovat AA:n ideat joutuneet tekemään tilaa terapioiden ideoille. Alemmuudentuntoiset alkoholistit ovat antaneet johtaa itsensä harhaan, ja AA on rappeutunut alkoholistien iloisen toipumiskokemuksen jakopaikasta pitkien puheenvuorojen terapiayhteisöksi.

- - -

Ainakin edellämainitut perusteet ovat saaneet AA:ssa liikkeelle "uskonpuhdistuksen", joka (ikävä kyllä :-D...) ei voi nojautua muuhun kuin kirjoitettuun sanaan ja "sadan ensimmäisen" kokemukseen. Ja tämä kokemus on, kuten tunnettua, kirjattu "Isoon kirjaan".

Siinä on minulle järkiperustelut AA:n ison kirjan siteeraamiseen, sivunumerot mainiten. Jos kerran on pitkään menty harhaan seuraamalla jotain muuta kuin AA:n kokemusta, on peruutettava kauas taaksepäin ja otettava käyttöön sellaiset askelmerkit, joilla aiemmat lajitoverimme ovat päässeet pitkälle.

"Yleisesti hyväksyttyihin mielipiteisiin perustuen" ei ainakaan minulla ole uskallusta lähteä ketään ohjaamaan, itseänikään. Kuulopuhe- AA saattaa sopia joillekin, mutta minä olen aina halunnut ymmärtää asiat itse.

Työ jatkuu, tutustumiseni AA-toimintaan on vasta hyvällä alulla. Täytyy sanoa, Suhoi, että minäkin koen saavani enemmän tulokkailta kuin useimmilta tuntemiltani "pitkiltä kuivilta". Omalta osaltani pyrin opastamaan heidät sisään yhteisöömme, sen kirjallisuuteen, historiaan ja periaatteisiin niin, että he eivät ole kenen tahansa hyvän puhujan vietävissä. Edes minun. Näin saamme hyvässä lykyssä syntymään ainakin vähemmän brezhneviläistä AA:ta.

Kiitos kun kuuntelitte.

• Thin Tea

Ei nuo teidän jutut kyllä kovin hyvää mainosta Suomen AA-sta saa aikaan..päinvastoin..jos joku EI-AA-lainen seuraa tätäkin keskustelua niin tuskin AA paljon kiinnostaa, täällä meilläpäin ainakin AA-ryhmät kukoistavat ja tulokkaita tulee tasaiseen tahtiin..toipumisohjelma on 12/12..no se ei ole ihme jos Billin ryhmät ei kasva koska tämä USA-malli ei menesty Suomessa
        , sen sijaan kuten jo mainitsin, nämät perinteiset Suomalaiset AA-ryhmät elävät ja kasvavat.hyvä niin.

• Suhoi

>>Täytyy sanoa, Suhoi, että minäkin koen saavani enemmän tulokkailta kuin useimmilta tuntemiltani "pitkiltä kuivilta". >>

Osuit täsmälleen asian ytimeen. Toivon tulokkaita enemmän. Tietysti heidän itsensä raitistumisen vuoksi, mutta myös oman raittiuteni tueksi.
        Juuri "pitkien kuivien" puheenvuorot ovat useimmiten AA-liturgiaa, johon välillä väsyy.

• Suhoi
        Thin Tea kirjoitti:

Ei nuo teidän jutut kyllä kovin hyvää mainosta Suomen AA-sta saa aikaan..päinvastoin..jos joku EI-AA-lainen seuraa tätäkin keskustelua niin tuskin AA paljon kiinnostaa, täällä meilläpäin ainakin AA-ryhmät kukoistavat ja tulokkaita tulee tasaiseen tahtiin..toipumisohjelma on 12/12..no se ei ole ihme jos Billin ryhmät ei kasva koska tämä USA-malli ei menesty Suomessa
        , sen sijaan kuten jo mainitsin, nämät perinteiset Suomalaiset AA-ryhmät elävät ja kasvavat.hyvä niin.

>>Ei nuo teidän jutut kyllä kovin hyvää mainosta Suomen AA-sta saa aikaan.>>

Teinkö pahasti kun kirjoitin.
        Mielipidekirjoitus on omani; ei AA:n.
        Oman järjen käyttöoikeus ja sananvapaus ovat Suomessa vapaita.

• Suhoi kirjoitti:

>>Ei nuo teidän jutut kyllä kovin hyvää mainosta Suomen AA-sta saa aikaan.>>

Teinkö pahasti kun kirjoitin.
        Mielipidekirjoitus on omani; ei AA:n.
        Oman järjen käyttöoikeus ja sananvapaus ovat Suomessa vapaita.

olen samaa mieltä kuin tuo "laiha tee"..jos minua tympii jokin AA-ryhmä niin minä voin vaihtaa ryhmää niinkauan kuin löydän itselleni sopivan..12askeleen myötä olen oppinut ainakin sen etten koskaan moiti ryhmää koska se on pelastanut henkeni, joten koetan katsoa asioita myös toisesta näkökulmasta..muistakaa että "kentällä" on satojatuhansia ihmisiä
        joille AA-n hyvä sanoma on tärkeä..ei omakohtainen kyllästyneisyys.

• Suhoi
        raitis kirjoitti:

olen samaa mieltä kuin tuo "laiha tee"..jos minua tympii jokin AA-ryhmä niin minä voin vaihtaa ryhmää niinkauan kuin löydän itselleni sopivan..12askeleen myötä olen oppinut ainakin sen etten koskaan moiti ryhmää koska se on pelastanut henkeni, joten koetan katsoa asioita myös toisesta näkökulmasta..muistakaa että "kentällä" on satojatuhansia ihmisiä
        joille AA-n hyvä sanoma on tärkeä..ei omakohtainen kyllästyneisyys.

Otitko huomioon, että olen ollut AA:ssa 20 vuotta.
        Olen kuullut kaikki äsken esittämäsi fraasit monta sataa kertaa. Olen kyllästynyt ihmisiin, jotka esittävät ne minulle "uutena" tietona.

Jos raitis viran puolesta kokee kirjoittamisen tarvetta, kerron ettemme ole Neuvostoliitossa, jossa määrä ratkaisi, ei laatu.

• Selailia
        Suhoi kirjoitti:

Olen kuullut kaikki äsken esittämäsi fraasit monta sataa kertaa. Olen kyllästynyt ihmisiin, jotka esittävät ne minulle "uutena" tietona.

Jos raitis viran puolesta kokee kirjoittamisen tarvetta, kerron ettemme ole Neuvostoliitossa, jossa määrä ratkaisi, ei laatu.

Emmekä Amerikassa!!!Muutkin ovat ihmetelleet,oletteko Amerikassa vai Suomessa?????

• Janne
        Selailia kirjoitti:

Emmekä Amerikassa!!!Muutkin ovat ihmetelleet,oletteko Amerikassa vai Suomessa?????

Metaforateorian mukaan kaikki ihmisen abstrakti ajattelu ja käsitteenmuodostus perustuu nk. mielikuvaskeemoihin.
        Mielikuvaskeema on malli, joka syntyy samojen kokemusten ja aistihavaintojen toistuessa jatkuvasti jokapäiväisessä elämässä. Näistä konkreettisista havainnoistaan ihminen yleistämällä muodostaa mielikuvaskeemoja, eli rakenteita ja hierarkioita, joiden perusteella hän voi käsitellä ja luokitella myös abstrakteja asioita.
        Teorian mukaan mielikuvaskeemat ovat ainakin osaksi universaaleja, koska ne perustuvat ruumiilliseen kokemukseen. Ruumis taas on kaikilla ihmisillä samanlainen, joten myös kokemukset ja aistihavainnot ovat pitkälti samanlaisia.

• selailia
        Janne kirjoitti:

Metaforateorian mukaan kaikki ihmisen abstrakti ajattelu ja käsitteenmuodostus perustuu nk. mielikuvaskeemoihin.
        Mielikuvaskeema on malli, joka syntyy samojen kokemusten ja aistihavaintojen toistuessa jatkuvasti jokapäiväisessä elämässä. Näistä konkreettisista havainnoistaan ihminen yleistämällä muodostaa mielikuvaskeemoja, eli rakenteita ja hierarkioita, joiden perusteella hän voi käsitellä ja luokitella myös abstrakteja asioita.
        Teorian mukaan mielikuvaskeemat ovat ainakin osaksi universaaleja, koska ne perustuvat ruumiilliseen kokemukseen. Ruumis taas on kaikilla ihmisillä samanlainen, joten myös kokemukset ja aistihavainnot ovat pitkälti samanlaisia.

ilmoille päästät.Varmaan tulisit noilla toimeen,niin Venäjällä kuin Amerikassakin.Ehkä Suomessa huonommin.Terv.Raitiina tänään.

• Janne
        selailia kirjoitti:

ilmoille päästät.Varmaan tulisit noilla toimeen,niin Venäjällä kuin Amerikassakin.Ehkä Suomessa huonommin.Terv.Raitiina tänään.

Oletko todella selailia, etkä selailija.
        Oletko varmasti Raitiina tänään.

• Suhoi kirjoitti:

Kyllä uskoisi kirjoituksiesi perusteella 20v. ???ootko ottanut "kuivan huikan" ?

• Suhoi
        raitis kirjoitti:

Kyllä uskoisi kirjoituksiesi perusteella 20v. ???ootko ottanut "kuivan huikan" ?

20 vuotta raittiina "yhteen putkeen" ja usko oman järjen käyttöoikeuteen tallella.

Toisaalta se on minulle aivan yhdentekevää mitä mieltä sinä olet.

• selailia
        Janne kirjoitti:

Oletko todella selailia, etkä selailija.
        Oletko varmasti Raitiina tänään.

Syntymähumala tosin välillä 20.vutta väkijuomat mukana.Raittiuttakin kaksinumeroinen luku.Ei viinaa vettä vaan,jne,ihmeellinen on kieli.???

• Amor

En ole koskaan tuntenut AA-ta turhautavalta.Perinteinen Suomen-Aa on oma AA.ryhmäni Myös tulokkaita on kokoajan tulossa nyt etenkin en tiedä syytä mutta meilläkin neljä viisi vasta tullutta, pulisenvuotta olleita pari.Ryhmähenki on hyvä, joka kerta lähden kuin lapsi jäätelön ostoon,innolla AA-palaveriin.Olen saanut käydä eri palavereissa Helsigistä-Ivaloon Meidän vanhempien pitää hoitaa näkymättömästi ryhmämme toimintaa,sanansaatto,infot,sairaalat,papit,nuorisotyöntekijät,mielenterveystyöntekijät,koulut,jneEi AA-ssa voi turhautua.Heti kun tulokas uskaltautuu mukaan,heti toimintaan.Tämä kaikki työ on meidän vanhemien yritettävä opetaa tulokaille.Kaikille on toimintaa,kysymys on omasta halusta.EI sillalailla kun joku kirjoitti aiemmin,että tämä (uusi suuntaus) mikä nyt lie,että tulevat sadanviidenkymmenen kilometrinkin päästä tarjoutuun kummiksi,jakavat jotain lappusia.Sanoin niille sanokaa näille kavereille,ei terveet tarvi parantajaa,vaan sairaat.Sellaisella matkalla ois välillä varmaan ollut monta paikkaa minne ois ollut tarve viedä sanomaa.Tällälailla AA-toimii.Olen käynyt yksityisten kodeissakin viemässä sanomaa,ei se ole turhaa.Tämä Ukon Mielipide Älkää Ottako Saarnaksi Mutta Tällälailla Kun Toimii Ei Turhaudukaan.Niinkuin Meidän Kirkon Pyhä Kirjakin Sanoo::Eloa On Paljon Elonkorjaajia Vähän!!Meillä Kaikilla Tahoillamme On Työyä.

• ryhmäkaveri

2005 kävin 10 kertaa viikossa ryhmässä, mutta nykyisin vaan 2 kertaa viikossa
      olen edelleen ohjelmassa, en oo dokannu,eikä tehny mielikään.terkkuja sAAmarille

• selväpyy sanovarista

Sataa vettä oikein rankasti, ei tee mieli dokata, mutta illalla aion palaveriin, satoi tai paistoi.

Ensi viikolla saan keittää kaffet omassa ryhmässä. Se on kiitolliseeuden osoitukseni sekä pidempään raittiina olleille että tulokkaille.

Jatketaan pari kertaa viikossa, kun niinkin vähällä on raittius säilynyt. Kaksi juomailtaa viikossa oli liian vähän.

• Heh..

Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
      Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:

http://piv.pivpiv.dk/

• vanha oon jo

Tulokkaat on tärkeitä, pysy vaan mukana niin tulokkaat saa monipuolisempaa kokemusta raittiina elämisestä.

Korkki kiinni myötäpäivään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe