Millainen on hyvä ylioppilaskuva?

muumuu

Eli, kertokaahan valokuvauksen harrastajat ja ammattilaiset että millainen on mielestänne hyvä ylioppilaskuva?

35

29950

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ittemöttönen

Ensinnä: Kuvasta pitää tuntea ketä se esittää.
      Toiseksi: Terävä ja tasasesti valaistu.
      Kolmanneksi: Silmät auki ja pieni hymy, ei pakollinen, siis hymy.
      Neljänneksi: Kukat ja lakki näkyy.
      Koko 14 x 18 cm, rypyliäinen helmiäismatta jota on hankala scannata.
      Semmonen on perusyokuva, jota yhtenä päivänä lauotaan kuus mallia tunnissa tahtiin. Kuulinpahan yhdenkin paikkakuntansa johtavan kuvaajan kehuvan, jotta se on viis minuttia ja naama kun mää kuvaan. Sen näköstä oli jälkikin, suorastaan lennosta ammuttuja.

Hyvässä YO-kuvassa on lisäksi jokin idea joka tekee siitä persoonallisen. Jos tämä idea tuo esiin jotain olennaista mallista, kuvaaja on onnistunut. Ei siis pelkästään joku kikka joka tekee kuvasta erinäkösen.
      Hyvän kuvan saamiseen saattaa kyllä mennä enemmän kun kymmenen minuttia, joten aikaa kannattaa varata vaikkapa muulta päivältä kuin varsinainen sesonkipäivä. Siis jos käytetään ammattikuvaamon palvelua.
      Asiaa voisi lähestyä vaikkapa uhrin, siis mallin harrastusmaailman kautta. Motoristin prätkä mukaan kuvaan, valokuvailijalle Leica pilkistämään taskusta, koiraihmisen lempihurtta mukaan kuvaan, kirjallisuuden ystävä lojuu tai istuu kirjakasassa, jne. Intohimoisen purjehtijan Swaani ei mahdu ehkä studioon mutta kuvahan voidaan ottaa pursiseuran rannassa tai ravintolassa, jos sataa. Nudismiin tykästyneelle mallille ei tarvi antaa pukeutumisvihjeitä. Näitä vapaamuotoisempia kuvia otetaan sen virallisen, krantummille ja ahdasmielisimmällekin perinnönjättäjätädille kelpaavan virallisen peruskuvan lisäksi.

Keksikääpä muut lisää, mie meen ny pyykille.

• ??????????????

.. on hyvä.

• =)hij

katoin just viikonloppuna mummulassa kaikkia meidän lastenlasten kuvia ja huomasin että kaikki omassa pihassa tai yleensäkki pihalla otetut kuvat on paljo kivempia ku jossain studiossa otetut!ne oli jotenki kolkkoja! ajattelin sitte että isiki vois vaan räpsästä musta mun yo-kuvat pihalla..

• pellolla

tähän aikaa ei vielä ole viljavainiota,mutta olen nähnyt hääkuvan jossa pari oli viljapellossa kaurojen keskellä,hieno kuva!Sitten vähän asian vierestä...miksi jossain kun haetaan herneen- tai mansikanpoimijoita lukee "mielummin yo"???Naurettavaa,että osaako ylioppilas kerätä marjoja paremmin!?Epäilempä.

• Lady
        pellolla kirjoitti:

tähän aikaa ei vielä ole viljavainiota,mutta olen nähnyt hääkuvan jossa pari oli viljapellossa kaurojen keskellä,hieno kuva!Sitten vähän asian vierestä...miksi jossain kun haetaan herneen- tai mansikanpoimijoita lukee "mielummin yo"???Naurettavaa,että osaako ylioppilas kerätä marjoja paremmin!?Epäilempä.

Itsestäänselvää on se, että ylioppilas on aina valovuosien päässä jostain luuserista, joka ei lukioon a)päässyt b)halunnut mennä, koska kuvittelee, että ammattiin kouluttautuminen on muka samanarvoinen saavutus. Jokainen ylioppilas kouluttautuu myös ammattiin ja a)ansaitsee enemmän rahaa, olettaen, että kouluttautuu järkevästi ja b) katsoo amislaisia alaspäin. Syystä. Ylläolevat amislaisten tekstit riittänevät perusteluksi.

• Tilastotieteilijä
        Lady kirjoitti:

Itsestäänselvää on se, että ylioppilas on aina valovuosien päässä jostain luuserista, joka ei lukioon a)päässyt b)halunnut mennä, koska kuvittelee, että ammattiin kouluttautuminen on muka samanarvoinen saavutus. Jokainen ylioppilas kouluttautuu myös ammattiin ja a)ansaitsee enemmän rahaa, olettaen, että kouluttautuu järkevästi ja b) katsoo amislaisia alaspäin. Syystä. Ylläolevat amislaisten tekstit riittänevät perusteluksi.

Ja miten tämä liittyy käynnissä olevaan keskusteluun ylioppilaskuvasta??

Ei näköjään valkolakki takaa edes yksinkertaisia ja alkeellisia käyttäytymisnormeja keskustelufoorumilla.

Luepa keskustelujen ohjeet....

• en kukaan kovin tärkeä
        Lady kirjoitti:

kamalaa lukea miten ihmiset arvostelevat täällä eri ammattikoulua (ja lukiota)
        On todella ajattelematonta pilkata toisia tuolla tavoin. Todella suurta yleistystä tämä ammattikoululaisten arvostelu.

Tiesittekö että kyllä siellä ammattikoulussakin pitää tehdä aika paljon hommia...
        Kaiken lisäksi mitä tästä maasta tulisikaan jos kukaan ei kävisi ammattikoulua.
        Kuka ottaisikaan sitten ne ylioppilaskuvat?
        Kuka laittaisi ihmisten hiuksia? Entäs ravintolat? ruoan valmistus ja tarjoulu?
        Hyvät ihmiset oppikaa arvostamaan toisianne! Jokainen on arvokas...

Onnittelut vielä kevään ylioppilaille ja ammattiin valmistujille...
        ja hyvää kesää kaikille.

• en kukaan kovin tärkeä
        en kukaan kovin tärkeä kirjoitti:

On todella ajattelematonta pilkata toisia tuolla tavoin. Todella suurta yleistystä tämä ammattikoululaisten arvostelu.

Tiesittekö että kyllä siellä ammattikoulussakin pitää tehdä aika paljon hommia...

ja hyvää kesää kaikille.

siis eikö kukaan halua kommentoida jättämääni viestiä?

• työkokemusta
        pellolla kirjoitti:

Työkkärin sivuilla haetaan postituksesta huolehtimaan paikalliseen sähköfirmaan henkilöä, hakemuksessa lukee vähintään ylioppilastutkinto! Haloo, törkeetä!
        Synnyinpaikkakuntani on saanut ylioppilaista hyvän yleissivistävän koulutuksen saaneita tehdastyöläisiä elintarvike firmaansa, kannattaa liukuhihnalla yo-lakki päässä laittaa makkaraa pakettiin.
        Kun taas ammatilliseen kouluun peruskoulun jälkeen lähteneet(ystäviäni), ovat nyt insinöörejä ja löytyy joukosta lääkärikin!

• rsjhrsn
        Lady kirjoitti:

...ja sitten ne amislaiset ajaa korttelia ympäri 80-luvulla, Japanissa tehdyllä kaaralla, joka on koristettu karvanopin ja siitä kuuluu kova jumputi-jumputi.Omalla paikkakunnallani sattu semmonen tapaus, että paikallislehdessä oli, asiasta, valitettu amislaisten kaahaamista.Niimpä, amislaiset oli käyneet ulostamassa näiden valittajien rännien alle.
        Todella kehittäviä harrastuksia näillä amislaisilla!!!

• Imin ikkrem
        en kukaan kovin tärkeä kirjoitti:

ja hyvää kesää kaikille.

Suurin osa Suomen ravintoloista on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa. Ruoka maksaa 10x enemmän kun mitä sama tavara kaupasta, usein vielä pihvit on kuin kengän pohjia ja annokset ihan liian pieniä jotta niillä tyydyttäisi nälän. Ja tarjoilijatkin kehtaa näytää vielä nyrpeetä naamaa. Välillä sitä oikeen ihmettelee että minkäköhän koulun nää on oikeen käyny kun samat asiat hoituisi ihan maalaisjärjelläkin paljon paremmin. Sillon ei kyllä paljoa respectiä heru. (Verratkaapa suomalaista ravintola työskentelyä ulkomaalaiseen , esim. Thaimaassa ja Balttiassa on minun kokemusteni mukaan palvelu ja ruoka ihan toista luokkaa). Poikkeuksia tietenkin löytyy.

Ja sitten itse aiheeseen

Mä olen kuullut monelta ammattikoululaiselta, että niiden päivät on tylsiä, kun ne ei tee yhtään mitään. Voihan sitä ruveta kokiksi tai parturiksi vaikka olisikin käynyt lukion. Lukiohan antaa vaan vähän niinkuin lisäaikaa siihen ammatinvalintaan oikotien suoraan yliopistoihin. Itse olin lukio opintoihin tosi tyytyväinen, koska siellä pistettiin todellakin oppimaan. Ainut mitä lukio opinnoissa jäin kaipaamaan oli kätten taitojen oppiminen, kuten hitsaaminen ja puutyö hommat. Näitä olenkin harjoitellut sitten kotona. Ihan vaan itseäni varten, mutta eihän ne samallatavalla luonnistu kuin ammattimieheltä. Kyllä kättentaidot kuuluu mun mielestä ihan yhtälailla yleissivistykseen kuin joku filosofia tai fysiikkakin.

Ammattikoulussakin, linjoissa ja kouluissa on varmaan eroja, niinkuin lukioissakin.

Aika yleisesti voi varmaan sanoa että ammattikouluun hakee suurin osa niistä, jotka on kyllästynyt lukemiseen ja haluaa enemmän toimintaa. Lukioon taas sitten hakee lukutoukat ja ne jotka näkee sen tienä parempaan palkkaan(ei välttämättä pidä paikkaansa).

Tuolloin yhdeksän luokkalaisena on vielä aika vääristynyt kuva lukioista ja ammattikouluista suun muusta maailman meiningistä.

Ohhoh, tulipa sitä tekstiä. Mikäköhän se topic olikaan :D.

Lukionkäynyt

• xyzyäö
        pellolla kirjoitti:

”lukee "mielummin yo"???”
        —no siksi kun isäntä on kielitaidoton ja tarvitsee ilmaisen tulkin halpatuontipoimijoita ”hoitamaan”

Tai

isäntä harjoittelee ylioppilaskuvausta

• Marxs tarkentaa
        pellolla kirjoitti:

Kun hyvää hiotaan niin ainakin ulkona 2 tuntia menee perstuntumalla, nää tusina kuvaajat ottaa monta tunnissa mutta onhan ne paljon halvempia kuin minä masterclass kuvaaja

• Jahnunen.,.

Sekä ylioppilas, että hääkuvissa on nykyään muodissa kaksi persoonallista vaihtoehtoa, alaston- sekä röntgenkuva. Varsinkin röntgenkuva on suuressa suosiossa sen vuoksi, että se tuo esiin sen tärkeimmän, ihmisen sisäisen kauneuden!!

Älä ole ulkokultainen, ota rötgenkuva.

• :DDD

paras!!! :DDDD

• Anna

Mitä ajattelete Alkoholin juomisesta?

Perustelee oma mielipidettääsi?

• ylpeä äiti

Jokaisen amiksen on kesäkuun alussa syytä kumartaa uusille ylioppilaille, sillä amiksen läpäisee tolloinkin, mutta valkolakin saavat vain parempien vanhempien lapset. Tiedän erään rouvan, joka siirsi amispoikansa kuvan kirjahyllyssä takariviin, kun tytär sai valkolakin. Ymmärrettävää! Noloa käydä koulua, että oppii jotain mutteria vääntämään. Jos minun lapseni olisi sanonut menevänsä amikseen, olisin sanonut: "Et ole enää minun lapseni!"

• ei pidä paikkaansa

että ylioppilaiksi lukee vain parempien perheiden lapset.Näin on ollut ehkä joskus mutta ei nykyään.Kun minä aikoinani menin lukioon niin melkein kaikki luokaltani meni lukioon ja perheet olivat varmastikin laidasta laitaan.Joku meni lukioon vanhempien painostuksesta,joku itse halusi ja jotkut eivät muutakaan keksineet ja halusivat lukioaikana miettiä mitä isona halusivat.Mutta perheen taustalla ei mitään tekemistä valinnan kanssa.Minä kävin lukion ja veljeni amiksen joka varmaan oli yhtä raskasta koska teorian lisäksi on opittava paljon käytännön taitoja.Siskopuoleni taas yhdisti molemmat mikä taatusti on vaativin vaihtoehto.Kyllä lukionkin aika tollo läpäisee!!!Sitä paitsi ei todellakaan kaikilla lukion käyneillä ole ammattia.Moni jää lukion jälkeen tyhjän päälle kun haluaa pitää välivuotta joka sitten vain pitenee ja pitenee...

• joo

Turhaa provoa taas vaihteeksi. Kaikki varmasti ymmärtävät kuinka tärkeitä amikset ovat Suomelle.

• NanneX
        joo kirjoitti:

Turhaa provoa taas vaihteeksi. Kaikki varmasti ymmärtävät kuinka tärkeitä amikset ovat Suomelle.

Täytyyhän se paska-duuni joidenkin hoitaa pois alta..

XDDDDD

• mnghmn

Oikea asenne!!!!

• Sivistymätönylioppilas
        NanneX kirjoitti:

Täytyyhän se paska-duuni joidenkin hoitaa pois alta..

XDDDDD

Kyllä lukionkin kautta pääsee paskaduunii tekemään ihan yhtälailla kuin amiksestakin. Sehän on ihan maku asia. Toiset tykkää paskemmasta.

Mä en rupeis mistään hinnasta esim. lääkäriks. Ja että lukisinkin vielä niska limassa että pääsisin mummojen valitusta kuuntelemaan. No way!

Aika hauska toi "Äitin" kirjottama juttu, hehheh

Ylempioppilas

• kysymystä

Täällä vaan kiistellään siitä kumpi parempi, lukion vai amiksen käynyt. Hei haloo,mikähän olikaan alkuperäinen kysymys. Eli oli puhe vain yo-kuvista. Kannattaa varmaan valita semmoinen kuvaaja joka ei tee hommaa liukuhihnamaisesti. Kuvaajan pitäis saada kuvattava rentoutumaan, jotta kuvista tulis mahdollisimman oman näköisiä. Eli valitkaa kuvaaja huolella.

• Hiiri

Ketä voi kiinostaa joku ylioppilaskuva tippaakaan?!?
        Siis ottakaa nyt hyvät ihmiset sellainen kuva kun se valokuvaaja teille suosittelee.
        Sehän on ammattilainen työssään ja varmaankin tietää millainen on hyvä ylioppilaskuva...

Ei juurikaan tyhmemmästä aiheesta enää voisi keskustelua väkisin vääntää....

• Hyvä kuva

Tytär yo-kuvauksiin kampaajan kautta. Nätti valkea kotelomekko ja se ruusu.

Itse en osaa kuvata sen kummemmin. Luotin kuvaajaan.

Sopiva tausta kuvaajan mielestä ja nätti korkea taso nojaamista, sekä lakkia tai ruusua varten.

Ollaan itketty & naurettu kuoliaaksi!

Mekko valkoinen, korkea taso myös. Parhaat kuvat otettu kulmasta, joka näyttäisi nuoren olevan raskaana ja pitkällä!

Valokuvaamo yritti tehdä jotain asialle, mutta lopputulos ei onnistunut.

Ne kuvat epäonnistuivat! Olisi itseni pitänyt tarkemmin katsoa, miltä kuvattava näyttää taustaa vasten!

No, kyllä sieltä "ne" kuvat sai, mutta tosiaan toinen näytti niin raskaana olevalta joissakin kuvissa että...

• tällein

Tälläsin itseni ihan mukavasti, oli harjoituskampaus päässä juuri silloin ja juhla-asu päällä, meikit ja muut, menin kuvauksiin, ja niitä kuvia otettiin yllättävän paljon, mielestäni ammattitaitoinen kuvaaja ja yritys.

Muutaman päivän päästä tuli soitto, kaikki kuvat pilalla, kamerassa oli ollut jotain vikaa... sanoivat, että kuvausajat on täpötäynnä, mutta voitteko tulla ihan kohta, sais mahdutettua teidät siihen...

No mentiin, kampauksesta ei tietoakaan, vaatteet äkkiä mukaan, meikkiä ei ehtinyt tehdä kuin sellaisen pikaisen. Turha sanoakaan, että vaikka kuvat tällä kertaa "onnistuivat" niin eivät varmasti olleet yhtä hyvät kuin edelliset olisivat olleet. No, saimme kuvauksen ilmaiseksi, vedokset ja 10 ilmaista kiitoskorttia. Surennoksia en tosiaan viitsinyt näistä edes ottaa, eivät niin erityisen hyviä olleet.

Jäi sillon vähän harmittamaan koko juttu, mutta eipä tuo ole elämää kokonaan pilannut :P

• otsikkoinen

Sellainen jossa näkyy pimppi (ei raakattuna eli ajeltuna).

• Smile

Kyll gai guvas pittää pesä näkkyy..! Fuck and Hole..!

• no kuitenkin...

Hyvä yo-kuva on sellainen, jossa tulee esiin ylioppilaan persoonallisuus. Siihen siis vaikuttavat sekä kuvaajan ammattitaito että itse kuvattava.

• yo-kuva

on sellainen johon kuvattava itse on tyytyväinen.
      Kun itse kirjoitin ylioppilaaksi äiskä otti mun yo-kuvat ja nyt jälkeen päin on harmittanu, kun en menny kuvaamoon, kun ne kuvat ois ehkä onnistunu vähän paremmin.
      Äitin ottamat kuvat on kyllä ihan hienot, ulkona otetut, mutta silti...

Nanne

• hachidori

Pelkastaan tama keskustelu riittaa perusteeksi paatokselleni jattaa koko koulutusjarjestelma natisemaan ikiroutaiseen isanmaahan.
        En kaipaa teita, tiilitehtaan kasvatit. Alkaa pahastuko, en ole teita parempi, en vauraampi. Vapaampi - ehka. Kiittamaton, vastuuton moukka, kypsymaton, mika vain. Ylioppilas olen, yhden asian oppinut. Ei sovi minulle. En sopinut kuvaan, lahdin.
        En ole valivuodella, en tauolla mistaan. Elan vaatimattomasti, hanttihommista hankin lanttini. Olen liftari, kulkuri. Siella, missa saa sopii vaatteisiini ja pippuri kasvaa. Onnellisempi kuin koskaan. Reppuni on kotini, mutta olohuoneeni on avarampi kuin komeinkaan kartano.
        Opin asioita, joita koulussa ei mainita, kirjoissa ei kuvata. Asioita, joita vilahtelee sivulauseissa. Kurjuutta, vaurautta. Rumuutta, kauneutta. Elamaa.
        Sinulla on mahdollisuus, joskus elamaksi kutsuttu. Visa avaa tulevaisuuden, mutta vain jos nimesi on Visa. Sina paatat.
        Jonkun on jaatava. Jaa, jos silta tuntuu. Lahde, jos silta tuntuu. Mutta ala kysy: -Elama, milta kanavalta se tuli? Tuleeko uusintaa?
        Saarnaan - totta - mutta elan niin kuin opetan. Olen lapsellinen, siina on voimani.

• yöppiläs

Tällainen tietenkin:

http://koti.mbnet.fi/~ojn/6mpix/erkko_web/images/Erkko_nuori_vihainen_mies.jpg

Ja selvä viesti amiksille.

• sanzuli

Mä oo varannu elitelt YO-kuvausajan ja tarkotuksena ois ottaa sellasii malli-yokuvii, saapahan ainaski erilaiset yo-kuvat :)

Käykää tsekkaa:

http://www.studioelite.fi

heij,

S

• been there done that

Itse kävin ennakkoon ottamassa kuvat http://www.ylioppilaskuva.fi

Tuli todella hyvät kuvat, sekä meikkaaja, että kuvaaja olivat todella ammattimaisia ja ottivat vielä huomioon minun toiveeni kuvien suhteen.

• 867868564564

no mitä virkaa millään ylioppilaskuvilla ylipäätään on?

Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      95
      7695
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      124
      6400
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      165
      4531
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      235
      3101
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      93
      2674
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      49
      2035
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      140
      1688
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1564
    9. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      48
      896
    10. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      832
    Aihe