Meitä on täällä neljä suurta vl-perhettä ja päätimme yhdessä julkaista tämän kirjoituksen jonka allekirjoittanut nyt palstalle laittaa.
Olemme saaneet tarpeeksemme SRK:n hegemoniasta vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessämme. Erityisesti 70-luvun "puhdistusten" jälkeen monet turhat säännöt ovat jääneet voimaan, rajoittamaan jo ennestäänkin ahdasta elämäämme. Olemme kyllästyneet vain "ottamaan nöyränä vastaan" kaikki Oulusta tulevat säännöt ja rajoitukset; etenkin kun niihin ei meiltä pyydetä mielipidettä ja niitä autuuden menettämisen uhalla vaaditaan noudatettaviksi!
SRK:n vallanhalulla ei näytä olevan loppua; sääntöjä sääntöjen perään esitetään uskovaisille ja vaaditaan kuuliaisuutta. Koemme että nämä orjuuttavat ja hullunkuriset säännöt tekevät meistä ihmisten silmissä naurettavia ja muodostavat elämämme ahdasmieliseksi toisten kyttäämiseksi.
EHDOTAMME että laadimme julkilausuman, jonka tällä palstalla osoitamme SRK:lle ja jokainen halukas vl-uskovainen voi tässä ketjussa yhtyä siihen, ilmoittamalla mielipiteensä lyhyesti ja selvästi! Meitä on tässä jo neljä perhettä ja 23 nuorta jotka eivät enää asu kotonamme. Ottakaa kantaa te muutkin vl:t jotka koette elämänne SRK:n puristusotteessa ahdistavaksi. Annetaan äänemme kuulua!
===============================================
JULKILAUSUMA:
Me allekirjoittaneet olemme kyllästyneet ns. "Oulun ylivaltaan" ja mielettömiin, raamattuun perustumattomiin sääntöihin ja määräyksiin ja tuomme täten kantamme tiettäväksi SRK:n johtokunnalle.
1. VANHAT TURHAT SÄÄNNÖT PERUTTAVA!
Näitä on mm. televisiokielto joka perustuu 50-70 lukujen aikakauteen. Koska internetitkin on sallittu, vaadimme television vapauttamista!
2. MIELIPITEEN ILMAISUN JA SANAVAPAUS PALAUTETTAVA!
Eri mieltä olevien hoitokokoukset on välittömästi lopetettava! Suomen lakikin turvaa sananvapauden.
3. MEIKKAAMINEN JA TUKAN VÄRJÄYS SALLITTAVA!
Esim. venäjän vl:llille nämä ovat sallitut. Vaadimme SRK:lta selitystä, miksi nämä ovat vuosikymmenet olleet suomessa kiellettyjä?
4. ALKOHOLIN KOHTUUKÄYTTÖ SALLITTAVA!
Koska raamattu ei vaadi alkoholin suhteen absolutismia, emme hyväksy että ns. "Oulun johtosääntö" kieltää meiltä sen!
5. JOKAISEN SAATAVA ITSE PÄÄTTÄÄ LAPSIENSA LUKUMÄÄRÄ!
SRK on törkeällä tavalla puuttunut jäsentensä elämään asettamalla ehkäisykieltoja joita on monissa tapauksissa rangaistusten pelossa jopa oman ja syntyvän lapsen terveydenkin uhalla noudatettu. Vaadimme tälle mielettömyydelle loppua! Sivistyneessä valtiossa kansalaisen tulee olla oikeus päättää itse perhesuunnittelustaan!
5. SRK:N ESITETTÄVÄ JULKINEN ANTEEKSIPYYNTÖ!
Niille 70-luvun "puhdistusten" aikana erotetuille ja hoitokokouksiin joutuneille, jotka käsittelyn uhriksi joutuivat, on esitettävä julkinen ja rehti anteeksipyyntö ja silloisten "hoitajien" on nimellään astuttava esiin ja korjattava henkilökohtaisesti mitä vielä korjattavissa on! Mikäli uhri itse on jo kuollut, tulee kääntyä uhrin lähimpien omaisten puoleen!
6. SYNTIENPÄÄSTÖMONOPOLI PURETTAVA!
Me allekirjoittaneet (ja tuhannet muut vl:t) emme hyväksy tapaa jolla SRK-keskusyhdistys omii itselleen taivaan avaimet ja ottaa vallan päästää sisään ja ulos! Ihmisellä ei ole tuomiovaltaa raamatun mukaan! Vaadimme että tähän opinkohtaan tehdään välittömästi muutos ja julkinen korjaus!
================================================
Mikäli muutoksia ei ala kohtuullisen ajan kuluessa näkymään, harkitsemme SRK:n keskusyhdistyksen syrjäyttämistä ja uuden demokraattisesti valitun johtokunnan asettamista virkaan!
Alempana ketjussa lista allekirjoittajista:
JULKILAUSUMA SRK:lle!
131
51123
Vastaukset 131
- tähän
Oletkohan vanha tuttu ystävämme Torfinn?
Useat merkit viittaaavat viestisäsi siihen.- Korvakorut sallittava!
Miksi korvakorut on kiellettyjä vaikka Togon uskovaiset saa niitä pitää? Allekirjoitan vl:nä tuon ylläolevan listan!
- humble1
Korvakorut sallittava! kirjoitti:
Miksi korvakorut on kiellettyjä vaikka Togon uskovaiset saa niitä pitää? Allekirjoitan vl:nä tuon ylläolevan listan!
Etkö tajua että säännöt ovat laaditut meidän omaksi parhaaksemme! Niitten avulla erotumme muista ihmisistä ja pidämme rajaa maailmaan ettemme ole samaa heidän kanssaan. En aina itsekään ymmärrä niitä mutta kyllä se varmaan on parasta kun vaan alistutaan ja noudatetaan niitä. Niin meille on opetettu että ne ovat meidän parhaaksemme! Tosin television voisi kyllä vapauttaa...
- Perjantain Piristys!
Täällä Miia ja sen kaveri
**nauravat ääneen**
Kiitos aloittajalle perjantain piristyksestä - hänen rakentamansa juttu ei tosin ole ihan onnistuneimmasta päästä - mutta luemme sen ansioksi nämä sen kirvoittamat humoristiset kommentit... Ne ovat toinen toistaan hykeerryttävämpiä!
Nauru pidentää ikää! :-)
Tällä palstalla on sittenkin vielä toivoa, kirjoittajissa on selvästikin huippuväkeä!
Hyvää viikonloppua tosikoille ja veitikoille! - ollenkaan
humble1 kirjoitti:
Etkö tajua että säännöt ovat laaditut meidän omaksi parhaaksemme! Niitten avulla erotumme muista ihmisistä ja pidämme rajaa maailmaan ettemme ole samaa heidän kanssaan. En aina itsekään ymmärrä niitä mutta kyllä se varmaan on parasta kun vaan alistutaan ja noudatetaan niitä. Niin meille on opetettu että ne ovat meidän parhaaksemme! Tosin television voisi kyllä vapauttaa...
luota itseesi ja omiin tuntemuksiisi,mikä tuottaa hyvää oloa ihmiselle itselle ja lähimmäiselle.Ei pidä olla ulkoaohjautuva,jos on sitä ollut pienestä pitäen herääminen voi olla hidasta.Ihmisyyttä vastaan ei tarvitse kynsin hampain taistella.
- KEKSI LISÄÄ
ALOITTAJA ON VL-VASTAINEN, VANHOILLISLESTADIOLAISIA VAINOAVA AGITAATTORI.
VAI ETTÄ JULKILAUSUMA. HEHHHH
MILLOINKAHAN TÄLLAISEN LOANHEITON VOI VIEDÄ OIKEUTEEN??
ALKAA MUISTUTTAMAAN JO VAINOA..
ps. ehkä se julkilausuma olisi julkaistu jossain muualla... naurettavaa - Vitsiniekka
ollenkaan kirjoitti:
luota itseesi ja omiin tuntemuksiisi,mikä tuottaa hyvää oloa ihmiselle itselle ja lähimmäiselle.Ei pidä olla ulkoaohjautuva,jos on sitä ollut pienestä pitäen herääminen voi olla hidasta.Ihmisyyttä vastaan ei tarvitse kynsin hampain taistella.
Hei, C'moon... turhaan lähetätä noita sinänäsä ihan viksuja neuvoja. Koko julkilausuma ja sen kannustavat koomentit ovat vanhoillisleestadiolaisen nörttiporukan kehittämä pitkä vitsi!!
- VPROVOA PUKKAA
humble1 kirjoitti:
Lyön pääni pantiksi, että aloitus on VL-VASTAINEN PROVO! Samat provoilijat, jotka keksivät jatkuvasti näitä tarinoita. He myös kirjoittelevat ahkerasti vastausviestejäkin niin kauan, että kirjoitus päätyy suosituimpiin.
Olen itse ollut syntymästäni saakka vuosikymmeniä VL enkä vaan tunne mitään "johtajia" enkä "sääntöjä" - juu
VPROVOA PUKKAA kirjoitti:
Lyön pääni pantiksi, että aloitus on VL-VASTAINEN PROVO! Samat provoilijat, jotka keksivät jatkuvasti näitä tarinoita. He myös kirjoittelevat ahkerasti vastausviestejäkin niin kauan, että kirjoitus päätyy suosituimpiin.
Olen itse ollut syntymästäni saakka vuosikymmeniä VL enkä vaan tunne mitään "johtajia" enkä "sääntöjä"sama mulla noitten "sääntöjen" kanssa ,,, oikeilla uskovaiilla ei ole sääntöjä vaan tehään sitä mikä hyvältä tuntuu ,tuon sääntökäsityksen on keksinyt sielunvihollinen.
- TÄYDELLISTÄ VÄÄRISTELYÄ
humble1 kirjoitti:
Tämä kirjoitus pitäisi jo melkein tutkia poliisin toimesta, sillä kyseessä ei todellakaan ole aito VL. Tämä feikki menee nyt jo liian pitkälle tässä VL-vastaisessa vainossaan.
Kirjoitus sisältää hirvittävän määrän pelkkää vääristelevää vl-vastaista propagandaa. - vl-poeka
TÄYDELLISTÄ VÄÄRISTELYÄ kirjoitti:
Tämä kirjoitus pitäisi jo melkein tutkia poliisin toimesta, sillä kyseessä ei todellakaan ole aito VL. Tämä feikki menee nyt jo liian pitkälle tässä VL-vastaisessa vainossaan.
Kirjoitus sisältää hirvittävän määrän pelkkää vääristelevää vl-vastaista propagandaa.Samaa mieltä olen kanssasi!
- Yhdyn täysin!
Kirjoitan omasta puolestani ja lisäisin tuohon listaan vielä sen, että tupakointi on kiellettävä! Vihaan näitä sääntöjä! Elämä on kuin yhtä sääntöviidakossa rämpimistä täällä vl:ssä! Avatkaa jo korvanne siellä Oulussa!
- Sandra.s
Tupakointi on kielettävä! ??????????????????
VIhaat sääntöjä?
Mikä tuo nyt sitten on jos ei sääntö??????
SIIS TUPAKOINTIKIELTO?
- Epäilyttää
Enpä tiedä olisiko tuosta mitään hyötyä, vaikka periaatteessa samaa mieltä olenkin... -tuskinpa SRK:n herrat tuosta mitään piittaavat, onhan tästä jo esimerkkejä... (viittaan menneisiin vuosikymmeniin)
...mutta pannaan nyt puumerkki alle hyvän asian takia!
Ai niin; itse olen myös vl-uskovainen. Samat asiat on mietityttäneet itseäkin jo pitkään.- ¨mitään puumerkkiä näy
nimi?
- Odottaja22
Haluaisin nähdä niitä puumerkkejä, nimenselvennös alle.;)
- Eija-
En ole koskaan hyväksynyt! Mittani on täynnä sääntöjä, kieltoja, rajoituksia... EN JAKSA ENÄÄ!!!!
HALOO OULU!!!!!!!!!- Turmiolan tommi
Mitä ihmeen sääntöjä, kuka vois valaista vanhaa meikäläistä :) Eiköhän meitsit nourata ihan normaalisti niitä sääntöjä mitä piplia kertoilee. Mä en ennen tätä päivää oo kuullu mistään oulun herroista, jotka laatis jotakin sääntöjä, enkä niitä noudattaiskaan, mutta silti oon matkalla sinni viilempään paikkaan ;)
Mutta jos joku haluaa pitää raamattunaan jotakin SRK:n manuaalia, niin pitäköön, Itsehän henkilökohtaisesti en ole sellaisesta kuullutkaan ja kieltämättä onnellinen siitä. Enkä usko että sellaista on olemassakaan, kaikki on vain ystävämme Tapion "huru-ukko" harhakuvitelmaa, tai jos sellanen on kertokaa meikällekin, missään tapauksessa en noudattele muita lakeja kuin kymmentäkäskyä ja niitä mitää piplia sanoo, siinä määrin missä liha antaa myöten, ainaskii yritys on olla :)
- yhteensattuma
Katselin eilen illalla videofilmin Lutherista. Se oli parin vuoden takaa. Mielenkiintoinen. Varmaan joku vl-vastainen tehnyt, koska niin monet kohdat puheissa passasivat veeälliin? Tosin se ei ollut edes suomenkielinen.
Olenkin miettinyt joskus, mikä olisi vastaava veto, minkä Luther teki naulatessaan teesit kirkon oveen. Sehän oli senaikuinen infopiste suurelle yleisölle.
Nyt pieni sellainen tuli tässä muodossa! Saapa nähdä, millaisia vaikutuksia tulee? Odotellaan.
Ehkä poisto? - Larssi
on Raamatun valossa tääällä käsitelty.
http://members.lycos.co.uk/larssi/phpBB2/ - admata.
...Niin onko vetoomus nähtävissä jossain muuallakin kuin täällä keskustelupalstalla netissä?
Oletteko postittaneet tai luovuttaneet sen henkilökohtaisesti SRK:n johtoryhmälle tai pj:lle?
Onko yksittäisillä vl:illä mahdollisuus käydä allekirjoittamassa vetoomus muualla kuin täällä?
Olisin itse muotoillut nuo kohdat hieman toisin, mutta kyllä tuossa julkilausumassa on asiaakin. Moisen eteenpäinlaitossa oikeasti tarvitaan sitten sitä siviilirohkeutta että uskaltaa esittää asiansa muuallakin kuin anonyymisti täällä.
Mitä muuten tarkoititte keskusyhdistyksen syrjäyttämisellä? Aiotteko paikallisyhdistyksenä erota keskusyhdistyksestä?
4 perhettä ja 23 nuorta on ihan hyvä alku, mutta ei sillä määrällä nimiä vetoomuksen alla ole vielä mitään vaikutusta mihinkään, ei vl-liikkeen suuntaa muuteta eikä saada edes vuosikokousedustajia, jotta yhdistyksen johtokunnan syrjäyttäminen käytännössä voisi onnistua.- Sandra.s
on myönnettävä että admatan kanssa samoja asioita mietin.
Kertokaa lisää? - marja25
Sandra.s kirjoitti:
on myönnettävä että admatan kanssa samoja asioita mietin.
Kertokaa lisää?kannattaakohan niihin asioihin hakea vastausta täältä?
- Rauni (vl)
Haluan että asioihin tulee muutos! panen nimimerkkini alle vetoomukseenne!
- Aili ja Pertti
Olemme jo iäkäs vl-pariskunta. Olemme nähneet monenlaisia aikoja liikkeessämme. Ennen 50-lukua oli enemmän tilaa hengittää mutta nämä nykyiset lapsukaiset ovat ajaneet uskovaiset kovin ahtaalle. Yhdymme täydestä sydämestä vetoomukseennne! Itse olemme jo liian vanhoja "nousemaan muureille" mutta kannustetaan teitä nuoret; teissä on tämän liikkeen toivo!
ps. levitämme sanaa tästä listasta muillekin, meillä on semmoinen pieni eläkeläispiiri jossa ollaan näistä keskusteltu ja siellä varmasti yhdytään tähän ajatukseenne! Voimia teille nuoret! - nasaretti
Aili ja Pertti kirjoitti:
Olemme jo iäkäs vl-pariskunta. Olemme nähneet monenlaisia aikoja liikkeessämme. Ennen 50-lukua oli enemmän tilaa hengittää mutta nämä nykyiset lapsukaiset ovat ajaneet uskovaiset kovin ahtaalle. Yhdymme täydestä sydämestä vetoomukseennne! Itse olemme jo liian vanhoja "nousemaan muureille" mutta kannustetaan teitä nuoret; teissä on tämän liikkeen toivo!
ps. levitämme sanaa tästä listasta muillekin, meillä on semmoinen pieni eläkeläispiiri jossa ollaan näistä keskusteltu ja siellä varmasti yhdytään tähän ajatukseenne! Voimia teille nuoret!Ailille ja Pertille moi! :)
"Olemme nähneet monenlaisia aikoja liikkeessämme",kirjoitatte..
Mikähän liike teillä on kun monenlaisia aikoja olette nähneet?
Ennen vanhaanhan oli suutareita,räätäleitä...:) - Turmiolan tommi
nasaretti kirjoitti:
Ailille ja Pertille moi! :)
"Olemme nähneet monenlaisia aikoja liikkeessämme",kirjoitatte..
Mikähän liike teillä on kun monenlaisia aikoja olette nähneet?
Ennen vanhaanhan oli suutareita,räätäleitä...:)Varmaankin nänhy näitä parturi liikkeitä ja näitä tällasia :) Erilaisia potku liikkeitä ja äkkinäisiä liikkeitä ...
- Liikkuja
Turmiolan tommi kirjoitti:
Varmaankin nänhy näitä parturi liikkeitä ja näitä tällasia :) Erilaisia potku liikkeitä ja äkkinäisiä liikkeitä ...
pakkoliikekin.
- Taisto
Ilman muuta! Jonkun on aika pistää vähän kampoihin! Itse asiassa olen kurkkua myöten täynnä noita sääntöjä; nytkin tekisi mieli katsella pian alkavia mm.kisoja mutta mistäs katselet kun ei saa pitää televisiota? Ei sitä aina kehtaa naapuriinkaan mennä ruikuttamaan, saisko siellä katsoa...-johan ne pitävät hullunakin...
- Reibäni
Eli leikkaako joku kurkkusi auki jos katsot kisoja. Vai mitä pelkäät. Meikä ainaski kattoo kisoja täysillä ja on silti täysillä meitsi.
- Pahastunut
Reibäni kirjoitti:
Eli leikkaako joku kurkkusi auki jos katsot kisoja. Vai mitä pelkäät. Meikä ainaski kattoo kisoja täysillä ja on silti täysillä meitsi.
Olet törkeä feikkaaja, uskovainen ei tuommoista kirjoittele tänne.
- Vesa (-vl)
Olen vl ja isoisä. Olen täysin samaa mieltä avaajan kanssa ja vielä olisi muitakin asioita jotka pitäisi sallia! Annan tukeni!
- admata.
Kuinkahan montaa nimimerkkiä avaaja keksii, jolla yrittää vetoomuksen allekirjoittaa?
Nuo Raunit, Taistot, Ailit ja Pertit eivät ole kyllä uskottavia. No... Tällaista leikkiähän täällä ollaan nähty aiemminkin.
Sääli sinänsä. Olisi ollut kiva jos avauksessa olisi ollut jotain perääkin...Pieni harmi - tällainen pelleily?
Mutta eihän sitä koskaan tiedä, milloin tapahtuu muutos. Rehellisyyteen ja totuuteen päin!
Toivotaan ja odotetaan. ;)- MariaTuomaantytär
Leikki leikkinä, mutta totta toinen puoli. Sittenkin.
Jos rohkenee, vaikkapa nyt leikinpäiten ja pilkalla, tällaista ajatusta sydämeensä päästää, se kertoo jo jonkin liikahtamisesta. - Gaius
Osoita minulle yksi järjetön, ei-perusteltavissa-oleva "sääntö", niin minä allekirjoitan vl:na omasta puolestani tuon, minkä sanot.
Puhutaan nyt ihan vapaasti säännöistä, koska vapausajattelu ei näköjään sovi ei-vl:n maailmankuvaan (eikä näköjään monen sellaisenkaan, joka itseään vl:ksi väittää). - nasaretti
Mukava kun sinä sanoit sen mitä itse ajattelin -muutoin siitä olisi noussut iso haloo kun minä feikiksi epäilen...:)
- admata.
Gaius kirjoitti:
Osoita minulle yksi järjetön, ei-perusteltavissa-oleva "sääntö", niin minä allekirjoitan vl:na omasta puolestani tuon, minkä sanot.
Puhutaan nyt ihan vapaasti säännöistä, koska vapausajattelu ei näköjään sovi ei-vl:n maailmankuvaan (eikä näköjään monen sellaisenkaan, joka itseään vl:ksi väittää).>>
>>
Sinänsä filosofisesti mikä tahansa sääntö voidaan jollain tapaa perustella. Katu-uskottavuus synniksi Raamatun mukaan on sitten asia erikseen.
Olen minä näistä aika lailla täällä sanan sapelia taivuttanut. Ongelma on se, ettei syvästi aivopestyä saa näkemään todellisuutta muutoin kuin pitkällä terapialla.
Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa korvakorukielto. Kellään vl:ällä suomessa ei ole korvakoruja, koska seurakunta pitää niitä uskovaiselle sopimattomana. Voidaan toki saivarrella ettei se ole mikään sääntö, mutta jos puolestaan ei ole seurakunnalle kuuliainen, niin nuhdellaan ja pidetään epäuskoisena ellei tee parannusta... Tästä seuraa että korvakorukielto on käytännössä selkeä sääntö, vaikka muuta yritettäisiin saivarrella.
Kuitenkin Esim. venäjän ja Togon vl:llille korvakorut sallitaan...
Toinen katu-uskottavuudeltaa nolla-arvoinen sääntöj on esim. tv-kielto (ei uskottavuutta ellei pahempaa "sontaluukkua", nettiä, kielletä.) - Gaius
admata. kirjoitti:
>>
>>
Sinänsä filosofisesti mikä tahansa sääntö voidaan jollain tapaa perustella. Katu-uskottavuus synniksi Raamatun mukaan on sitten asia erikseen.
Olen minä näistä aika lailla täällä sanan sapelia taivuttanut. Ongelma on se, ettei syvästi aivopestyä saa näkemään todellisuutta muutoin kuin pitkällä terapialla.
Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa korvakorukielto. Kellään vl:ällä suomessa ei ole korvakoruja, koska seurakunta pitää niitä uskovaiselle sopimattomana. Voidaan toki saivarrella ettei se ole mikään sääntö, mutta jos puolestaan ei ole seurakunnalle kuuliainen, niin nuhdellaan ja pidetään epäuskoisena ellei tee parannusta... Tästä seuraa että korvakorukielto on käytännössä selkeä sääntö, vaikka muuta yritettäisiin saivarrella.
Toinen katu-uskottavuudeltaa nolla-arvoinen sääntöj on esim. tv-kielto (ei uskottavuutta ellei pahempaa "sontaluukkua", nettiä, kielletä.)Taivutellaanpas sitten sanan sapelia :)
Korvakoruja ei saarnata synniksi. Niin kuin ei mitään muitakaan koruja. Tärkeintä ei kuitenkaan ole se, mitä tehdään tai jätetään tekemättä, vaan se, miksi tehdään tai jätetään tekemättä.
Jos joku on pitämättä korvakoruja vain sen vuoksi, että kukaan muu ei siitä loukkaantuisi, hän ei tee väärin, hän toimii Jeesuksen opetuksen mukaisesti. Ja miksi joku loukkaantuisi toisen korvakoruista? Hyvä kysymys. Mietitään tätä tuonnempana.
Jos taas joku ei pidä korvakoruja, vaikka haluaisi, koska pelkää joutuvansa silmätikuksi, hän tekee väärin.
Joka taas ei pidä korvakoruja siksi, että sillä asialla ei ole kaiken kaikkiaan hänelle mitään merkitystä, hän tekee aivan oikein.
Togon seurakunnassa puolestaan voidaan pitää korvakoruja, koska kaikki tekevät niin, eivätkä he koe asiaa siellä ongelmaksi. Sama Venäjällä. Tosin korvakorut ja kaikki muutkin korut, meikit yms. edustavat sen tavoittelua, jota kauneusihanteeksikin kutsutaan. Jos tunnet raamattua, tiedät, että Johannes kastaja pukeutui säkkikankaaseen, Jeesus kehotti menemään kuninkaiden palatseihin etsimään loistoa kun hänen ulkonäöstään ei pidetty. Miksi?
Mistä siis on kysymys? Mietitäänpäs, mitä edustaa kaikenlainen koreilu? Missä asemassa on "koristeltu" ihminen toisten ihmisten silmissä verrattuna koristelemattomaan? Onko tämä koristelu siis saanut aikaan eron siinä, millä perustein ihmisestä muodostetaan käsitys? Onko tämä eron tekeminen ihmisten välillä, varsinkaan ulkoisin perustein, kristillinen tapa?
Kohtuullisen koreilun raja menee lävistyksien kohdalla ehkä sen takia, että reikien tekeminen kroppaan kertoo aika paljon siitä, miten paljon koreilua arvostetaan.
Ei siis pidä juuttua siihen, miten asia on, vaan siihen miksi se pohjimmiltaan on niin kuin se on. Tai ainakin miksi sen pitäisi pohjimmiltaan olla niin. Sinänsä korvakoruttomuus on jo tehnyt tehtävänsä silloin, kun niiden puute on huomattu ja ihmetelty, miksi niitä ei ole :)
Tapaus tv puolestaan on osittain sama, osittain eri juttu. Väkivaltaviihteen haittavaikutukset mm. alaikäisiin tunnustetaan nykyisin hyvin paljon laajemmissakin piireissä kuin vl:ssä, joten 60-luvulla muodostunut tv-"kielto", niin kuin sinä sen sanot, on osoittautunut erittäinkin järkeväksi ratkaisuksi tuon tosiasian valossa. Tässä kohtaa sanot, että no pakkokkos sitä väkivaltaviihdettä on katsoa. Ei toki olekaan, mutta jostain syystä sen aiheuttamat ongelmat ovat suurempia kokonaisuutena siinä joukossa, joiden kotona tv on, kuin siinä, joiden kotona sitä ei ole. TV:n välittämä elämäntapa myös edustaa kaikkea sitä, mitä korut, meikit yms. ja senkään vuoksi sitä ei haluta pitää. Toki töllöstä tulee hyvääkin ohjelmaa, mutta ei niin paljon, että se riittäisi kumoamaan sen haittavaikutukset. Muistutan myös, että televisiottomuus enemmän ja vähemmän samoista syistä on myös monien ei-vl:en valinta.
Internetin vaaroista vl:t varoittelevat toisiaan ja muita toistuvasti. Internet on kuitenkin tietoyhteiskunnan "selkäranka", joten siitä erossa pysyminen nykytilanteessa on lähes mahdotonta. Ja tässäkin: muutkin kuin vl:t kehottavat käsittääkseni vanhempia valvomaan alaikäisten nettisurffailua.
Taaskin: jos joku on ilman tv:tä sen vuoksi, ettei sosiaalisen painostuksen vuoksi sitä katso voivansa hankkia, on sinänsä surkuteltavassa asemassa, että ei pohjimmiltaan toimi oikein ja sen lisäksi ei tee mitä haluaa. Kysymys samasta asiasta kuin korujenkin kanssa.
Sosiaalinen painostus pakkona on siis huono juttu: väärin tekevät painostajat silloin kun painostavat sanan varsinaisessa merkityksessä ja painostettavat silloin kun haluaisivat tehdä jotain, mikä ei heidän mielestään ole "sallittua". Kummassakaan tapauksessa ei mene erityisen hyvin. - MariaTuomaantytär
Gaius kirjoitti:
Taivutellaanpas sitten sanan sapelia :)
Korvakoruja ei saarnata synniksi. Niin kuin ei mitään muitakaan koruja. Tärkeintä ei kuitenkaan ole se, mitä tehdään tai jätetään tekemättä, vaan se, miksi tehdään tai jätetään tekemättä.
Jos joku on pitämättä korvakoruja vain sen vuoksi, että kukaan muu ei siitä loukkaantuisi, hän ei tee väärin, hän toimii Jeesuksen opetuksen mukaisesti. Ja miksi joku loukkaantuisi toisen korvakoruista? Hyvä kysymys. Mietitään tätä tuonnempana.
Jos taas joku ei pidä korvakoruja, vaikka haluaisi, koska pelkää joutuvansa silmätikuksi, hän tekee väärin.
Joka taas ei pidä korvakoruja siksi, että sillä asialla ei ole kaiken kaikkiaan hänelle mitään merkitystä, hän tekee aivan oikein.
Togon seurakunnassa puolestaan voidaan pitää korvakoruja, koska kaikki tekevät niin, eivätkä he koe asiaa siellä ongelmaksi. Sama Venäjällä. Tosin korvakorut ja kaikki muutkin korut, meikit yms. edustavat sen tavoittelua, jota kauneusihanteeksikin kutsutaan. Jos tunnet raamattua, tiedät, että Johannes kastaja pukeutui säkkikankaaseen, Jeesus kehotti menemään kuninkaiden palatseihin etsimään loistoa kun hänen ulkonäöstään ei pidetty. Miksi?
Mistä siis on kysymys? Mietitäänpäs, mitä edustaa kaikenlainen koreilu? Missä asemassa on "koristeltu" ihminen toisten ihmisten silmissä verrattuna koristelemattomaan? Onko tämä koristelu siis saanut aikaan eron siinä, millä perustein ihmisestä muodostetaan käsitys? Onko tämä eron tekeminen ihmisten välillä, varsinkaan ulkoisin perustein, kristillinen tapa?
Kohtuullisen koreilun raja menee lävistyksien kohdalla ehkä sen takia, että reikien tekeminen kroppaan kertoo aika paljon siitä, miten paljon koreilua arvostetaan.
Ei siis pidä juuttua siihen, miten asia on, vaan siihen miksi se pohjimmiltaan on niin kuin se on. Tai ainakin miksi sen pitäisi pohjimmiltaan olla niin. Sinänsä korvakoruttomuus on jo tehnyt tehtävänsä silloin, kun niiden puute on huomattu ja ihmetelty, miksi niitä ei ole :)
Tapaus tv puolestaan on osittain sama, osittain eri juttu. Väkivaltaviihteen haittavaikutukset mm. alaikäisiin tunnustetaan nykyisin hyvin paljon laajemmissakin piireissä kuin vl:ssä, joten 60-luvulla muodostunut tv-"kielto", niin kuin sinä sen sanot, on osoittautunut erittäinkin järkeväksi ratkaisuksi tuon tosiasian valossa. Tässä kohtaa sanot, että no pakkokkos sitä väkivaltaviihdettä on katsoa. Ei toki olekaan, mutta jostain syystä sen aiheuttamat ongelmat ovat suurempia kokonaisuutena siinä joukossa, joiden kotona tv on, kuin siinä, joiden kotona sitä ei ole. TV:n välittämä elämäntapa myös edustaa kaikkea sitä, mitä korut, meikit yms. ja senkään vuoksi sitä ei haluta pitää. Toki töllöstä tulee hyvääkin ohjelmaa, mutta ei niin paljon, että se riittäisi kumoamaan sen haittavaikutukset. Muistutan myös, että televisiottomuus enemmän ja vähemmän samoista syistä on myös monien ei-vl:en valinta.
Internetin vaaroista vl:t varoittelevat toisiaan ja muita toistuvasti. Internet on kuitenkin tietoyhteiskunnan "selkäranka", joten siitä erossa pysyminen nykytilanteessa on lähes mahdotonta. Ja tässäkin: muutkin kuin vl:t kehottavat käsittääkseni vanhempia valvomaan alaikäisten nettisurffailua.
Taaskin: jos joku on ilman tv:tä sen vuoksi, ettei sosiaalisen painostuksen vuoksi sitä katso voivansa hankkia, on sinänsä surkuteltavassa asemassa, että ei pohjimmiltaan toimi oikein ja sen lisäksi ei tee mitä haluaa. Kysymys samasta asiasta kuin korujenkin kanssa.
Sosiaalinen painostus pakkona on siis huono juttu: väärin tekevät painostajat silloin kun painostavat sanan varsinaisessa merkityksessä ja painostettavat silloin kun haluaisivat tehdä jotain, mikä ei heidän mielestään ole "sallittua". Kummassakaan tapauksessa ei mene erityisen hyvin.Ostin juuri Pariisista hauskat oranssit reikäkoristellut korkokengät... :-) joita ei saa täältä.
Gaius, teet retorisia kysymyksiä: "Mietitäänpäs, mitä edustaa kaikenlainen koreilu?
Missä asemassa on "koristeltu" ihminen toisten ihmisten silmissä verrattuna koristelemattomaan? Onko tämä koristelu siis saanut aikaan eron siinä, millä perustein ihmisestä muodostetaan käsitys? Onko tämä eron tekeminen ihmisten välillä, varsinkaan ulkoisin perustein, kristillinen tapa?"
Pyrkimyksesi selittää loogisesti on ihailtavaa. Pientä nilkutusta saattaa silti löytää... :-)
Koristautumisessa ja yleensä oman ruumiinsa kautta viestimisellä on sekä yksilöllisiä että yhteisöön liittyviä tehtäviä.
1. Ihmiset ovat koristelleet itseään eri tavoin aina kaikissa kulttuureissa ja uskonnoissa. Esiintyy tatuointia, monimutkaisia lävistyksiä ja kropan muokkaamista. Nykynuoriso muokkaa kroppaansa kuntosalilla ja ruskettaa ihoaan solariumissa. 1800-luvulla aatelisnaisen kuului olla kalpea, vain raa'at maalaiset olivat ruskettuneita.
Koristelulla voidaan ilmentää henkilön asemaa yhteisössä. Se on viestintää, erottautumista, jota pidetään usein tarpeellisena. Esim. ev.lut.-jumalanpalvelusta toimittavalla papilla on koristeltu papinkaapu yllään. Tällä tavoin hän erottautuu joukosta toimiessaan tietyssä roolissa.
2. Pukeutuminen ja koristautuminen on itseilmaisua ja pisimmälle vietynä taidetta. Naisena koen sen myös naisellisuuteni toteuttamisena. Myös miehillä on miehisyytensä ja sosiaalisen aseman merkkejä ja selvästikin toisista erottautumisen tarpeita - jostain syystä niistä ei puhuta samalla tavalla tuomitsevasti...
Korut ja kauniit vaatteet ilahduttavat ja tuottavat ihmiselle esteettistä mielihyvää. Olet ehkä itsekin sen kokenut. Esteettisyys on osa ihmisen henkisyyttä ja Jumalan lahja. Itsestään huolehtiminen kertoo myös myönteisestä minäkuvasta ja antaa itseluottamusta.
Kristinuskossa ei ole kielletty sitä että ihmiset näyttävät erilaisilta. Onko sinun näkemyksesi kristinuskosta, Gaius, enempi lähellä Maon punaista Kiinaa jossa kaikilla, miehillä ja naisilla oli täsmälleen samannäköinen uniformu täydellisen tasa-arvoisuuden tunnusmerkkinä. Huulipuna oli paheellista hapatusta.
Sinun esittämäsi perusteella kristinuskosta tulee sellainen kuva että se on Suuren Katseen ja Keskinäisen Tarkkailun uskonto. Ei se pidä paikaansa... - Gaius
MariaTuomaantytär kirjoitti:
Ostin juuri Pariisista hauskat oranssit reikäkoristellut korkokengät... :-) joita ei saa täältä.
Gaius, teet retorisia kysymyksiä: "Mietitäänpäs, mitä edustaa kaikenlainen koreilu?
Missä asemassa on "koristeltu" ihminen toisten ihmisten silmissä verrattuna koristelemattomaan? Onko tämä koristelu siis saanut aikaan eron siinä, millä perustein ihmisestä muodostetaan käsitys? Onko tämä eron tekeminen ihmisten välillä, varsinkaan ulkoisin perustein, kristillinen tapa?"
Pyrkimyksesi selittää loogisesti on ihailtavaa. Pientä nilkutusta saattaa silti löytää... :-)
Koristautumisessa ja yleensä oman ruumiinsa kautta viestimisellä on sekä yksilöllisiä että yhteisöön liittyviä tehtäviä.
1. Ihmiset ovat koristelleet itseään eri tavoin aina kaikissa kulttuureissa ja uskonnoissa. Esiintyy tatuointia, monimutkaisia lävistyksiä ja kropan muokkaamista. Nykynuoriso muokkaa kroppaansa kuntosalilla ja ruskettaa ihoaan solariumissa. 1800-luvulla aatelisnaisen kuului olla kalpea, vain raa'at maalaiset olivat ruskettuneita.
Koristelulla voidaan ilmentää henkilön asemaa yhteisössä. Se on viestintää, erottautumista, jota pidetään usein tarpeellisena. Esim. ev.lut.-jumalanpalvelusta toimittavalla papilla on koristeltu papinkaapu yllään. Tällä tavoin hän erottautuu joukosta toimiessaan tietyssä roolissa.
2. Pukeutuminen ja koristautuminen on itseilmaisua ja pisimmälle vietynä taidetta. Naisena koen sen myös naisellisuuteni toteuttamisena. Myös miehillä on miehisyytensä ja sosiaalisen aseman merkkejä ja selvästikin toisista erottautumisen tarpeita - jostain syystä niistä ei puhuta samalla tavalla tuomitsevasti...
Korut ja kauniit vaatteet ilahduttavat ja tuottavat ihmiselle esteettistä mielihyvää. Olet ehkä itsekin sen kokenut. Esteettisyys on osa ihmisen henkisyyttä ja Jumalan lahja. Itsestään huolehtiminen kertoo myös myönteisestä minäkuvasta ja antaa itseluottamusta.
Kristinuskossa ei ole kielletty sitä että ihmiset näyttävät erilaisilta. Onko sinun näkemyksesi kristinuskosta, Gaius, enempi lähellä Maon punaista Kiinaa jossa kaikilla, miehillä ja naisilla oli täsmälleen samannäköinen uniformu täydellisen tasa-arvoisuuden tunnusmerkkinä. Huulipuna oli paheellista hapatusta.
Sinun esittämäsi perusteella kristinuskosta tulee sellainen kuva että se on Suuren Katseen ja Keskinäisen Tarkkailun uskonto. Ei se pidä paikaansa...Joko minä olen huono kirjoittamaan, tai sinä olet huono ymmärtämään tai molempia :)
"Koristelulla voidaan ilmentää henkilön asemaa yhteisössä. Se on viestintää, erottautumista, jota pidetään usein tarpeellisena."
Henkilön asema yhteisössä? Aatelisnaisen kuului olla kalpea?
Lue uudelleen tuo aiemmin kirjoittamani ja mieti noita sanomisiasi uudelleen sen jälkeen :) - Sandra.s
Gaius kirjoitti:
Sosiaalinen painostus pakkona on siis huono juttu: väärin tekevät painostajat silloin kun painostavat sanan varsinaisessa merkityksessä ja painostettavat silloin kun haluaisivat tehdä jotain, mikä ei heidän mielestään ole "sallittua". Kummassakaan tapauksessa ei mene erityisen hyvin.keskustelua ihan hyvässä hengessä.
Minun kotonani ei aikoinaan ollut tv:ta.
Lasten ohjelmia katselin joskus salaa naapurissa ja omatunto soimasi.
Mutta erityisesti jäi mieleeni eräs elokuva jossa mies rankaisi pikkupoikaa, ei ollut suomituotantoa se mutta, en ymmärtänyt että leffat ei ole totta vaan siellä näytellään. Näin painajaisia siitä.
Kertokaa hyvät vanhemmat lapsillenne myös siitä maailmasta jota itse ette "oikeasti" elä.
Elikkä siitä että jos muksut naapurissa sattuu telkkaa katsomaan, niin kaikki mitä siellä näkee ei ole oikeasti totta! - Gaius
Sandra.s kirjoitti:
keskustelua ihan hyvässä hengessä.
Minun kotonani ei aikoinaan ollut tv:ta.
Lasten ohjelmia katselin joskus salaa naapurissa ja omatunto soimasi.
Mutta erityisesti jäi mieleeni eräs elokuva jossa mies rankaisi pikkupoikaa, ei ollut suomituotantoa se mutta, en ymmärtänyt että leffat ei ole totta vaan siellä näytellään. Näin painajaisia siitä.
Kertokaa hyvät vanhemmat lapsillenne myös siitä maailmasta jota itse ette "oikeasti" elä.
Elikkä siitä että jos muksut naapurissa sattuu telkkaa katsomaan, niin kaikki mitä siellä näkee ei ole oikeasti totta!Oikein hyvässä hengessä onnistuit osoittamaan, että vl:t eivät kerro muksuilleen noita juttuja. :D
Ei kun oikeasti totta puhut. Noin on ja olen kuullut monen vl vanhemman lapsensa kanssa tuosta aiheesta keskustelevankin.
Sama juttu pätee tosin myös ei-vl-vanhempiin.
Lapsen kanssa keskustelu ei tee tyhjäksi väkivallan haittavaikutuksia, vaikka auttaisikin käsittelemään sitä.
Itselläni on nimittäin vastaavanlaisia kokemuksia lapsuudesta (ei-vl vanhemmat). Ja minun mielestäni kenenkään lapsen ei tarvitsisi kokea tuota pelkoa, saatika tottua siihen. - Turmiolan tommi
Gaius kirjoitti:
Sosiaalinen painostus pakkona on siis huono juttu: väärin tekevät painostajat silloin kun painostavat sanan varsinaisessa merkityksessä ja painostettavat silloin kun haluaisivat tehdä jotain, mikä ei heidän mielestään ole "sallittua". Kummassakaan tapauksessa ei mene erityisen hyvin.Gaius kaikessa viisaudessaa puhui asiat juurikin niin kuin ite ne olisin tahtonut sanoa, mutta kun ei annettu sanoja. Mutta juurikin näin. Näinhän se on tarkoitettukin.
- poikalapsi
Tässä asiassa olen kanssasi samaa mieltä. Asiallisen keskustelun aika on, kun SRK ainakin tuntuu yhä tukeutuvan kannanotoissaan usein luuloihin, pelkoihin ja tahalliseen tiedon kieltämiseen. Avauksessa on kuvaavia kohtia - tosin muutaman mielelläni lisäisin, jos tämä koko juttu ei tuntuisi niin selvältä hevosenleikiltä.
Muutamien ystävieni kanssa olemme mietiskelleet, mikä saattaisi olla tapa asiallisesti lähestyä SRK;ta. Meille tärkeä olisi homovastaisien luulojen purkaminen, mutta asioita olisi rutkasti muitakin. Silloin olisi so paljon voitettu, kun "käytös- ja asenneohjeet" annettaisiin ajantasaisen tiedon pohjalta. Taitaa olla turha toive? Gaius kirjoitti:
Sosiaalinen painostus pakkona on siis huono juttu: väärin tekevät painostajat silloin kun painostavat sanan varsinaisessa merkityksessä ja painostettavat silloin kun haluaisivat tehdä jotain, mikä ei heidän mielestään ole "sallittua". Kummassakaan tapauksessa ei mene erityisen hyvin....Sillä kommentti on harvinaisen hmm. epä-vl-mäinen...
>>
>>
Aivan. Tässä tulee mielestäni esiin tiettyjen vl-tulkintojen kierous. Väitetään (mainostetaan) ettei mitään sääntöjä ole ja jätetään ovelasti takaportti auki... "miksi tehdään tai jätetään tekemättä"...
Korvakoruja ei varmaan suoraan synniksi saarnata, mutta uskovaiselle sopimattomaksi, jota pidetään seurakunnan neuvona ja ohjeena. Nämä seurakunnan neuvojen ja ohjeiden laiminlyöminen onkin sitten vakavampi juttu. Ellei ole kuuliainen seurakunnalle kaikissa asioissa, niin on "väärässä hengessä" ja syyllistyy ylpeyden syntiin, jossa "ylenkatsoo yhteistä seurakuntaa"...
Summa summarum: Vaikka korvakoruja ei suoraan saarnattaisi synniksi, niin "seurakunnan ylenkatsominen" saarnataan. Tähän ylenkatsomiseen puolestaan syyllistyy, ellei usko seurakunnan ystävällistä neuvoa ettei korvakorut sovi uskovaiselle...
=> Varsinaista kieroilua:(
>>
Mistä siis on kysymys? Mietitäänpäs, mitä edustaa kaikenlainen koreilu
>>
Tämä on puhtaasti yksilöllistä samoin kuin tämäkin:
>>
>>
Täysin yksilöllistä suhtautumista. Jos tästä haluaisi tehdä yleisohjeen, jolla olisi jotain uskonnollista painoarvoa, niin tuo täytyisi perustella Raamatulla;)
Television ohjelmatarjonnasta voi tosiaan olla montaa mieltä. Eipä se paljon päätä huimaa, mutta sopimattomien ohjelmien sensuuri siellä toimii hyvin:)
>>
jos joku on ilman tv:tä sen vuoksi, ettei sosiaalisen painostuksen vuoksi sitä katso voivansa hankkia, on sinänsä surkuteltavassa asemassa, että ei pohjimmiltaan toimi oikein ja sen lisäksi ei tee mitä haluaa. Kysymys samasta asiasta kuin korujenkin kanssa.
>>
Olen samaa mieltä, mutta ymmärrän vl:iä siinä mielessä että kukapa haluaisi tulla helvettiin tuomituksi laumalta, jota on opetettu pitämään Jumalan valtakuntana... Kirjoituksesi keveydestä paistaa läpi se, ettet tiedä kuinka paljon henkistä väkivaltaa voidaan tehdä viattomille ihmisille... 70- ja 80 luvuilla tv:n omistaminen tai korvakorujen pitäminen on riittänyt syyksi tuomita ihminen eriseuralaisena helvetin matkalaiseksi.
Tänään monet sanovat aikojen muuttuneen, mutta toisaalta täällä Larssit, ym. korostavat sitä kuinka oppi ja opetus on pysynyt samana. Mikäli opetus on tosiaan pysynyt samana, niin tänäkin päivänä on ymmärrettävää etteivät vl:ät sosiaalisen paineen takia kerta kaikkiaan uskalla hankkia tv:tä tai korvakoruja täysin riippumatta siitä, kuinka sopivina he itse henkilökohtaisesti niitä pitäisivät. Kukapa sinne helvettiin haluaisi?...- admata.
poikalapsi kirjoitti:
Tässä asiassa olen kanssasi samaa mieltä. Asiallisen keskustelun aika on, kun SRK ainakin tuntuu yhä tukeutuvan kannanotoissaan usein luuloihin, pelkoihin ja tahalliseen tiedon kieltämiseen. Avauksessa on kuvaavia kohtia - tosin muutaman mielelläni lisäisin, jos tämä koko juttu ei tuntuisi niin selvältä hevosenleikiltä.
Muutamien ystävieni kanssa olemme mietiskelleet, mikä saattaisi olla tapa asiallisesti lähestyä SRK;ta. Meille tärkeä olisi homovastaisien luulojen purkaminen, mutta asioita olisi rutkasti muitakin. Silloin olisi so paljon voitettu, kun "käytös- ja asenneohjeet" annettaisiin ajantasaisen tiedon pohjalta. Taitaa olla turha toive?...Avauksen kohdissa tosiaan oli, ei siinä mitään. Avaus olisi saanut aivan erilaisen ja uskottavan luonteen, mikäli julkilausumaa oltaisiin kerätty jossain muuallakin kuin täällä.
Uskonnollisten yhteisöjen muuttuminen ja ajantasalla olevien tietojen hyväksyminen on aina aikaansa jäljessä. Joku joskus sanoi että kirkolta ja uskonnollisilta yhteisöiltä kestää 20-30 vuotta hyväksyä yleisessä mielipiteessä tapahtunut muutos.
>>
Muutamien ystävieni kanssa olemme mietiskelleet, mikä saattaisi olla tapa asiallisesti lähestyä SRK;ta. Meille tärkeä olisi homovastaisien luulojen purkaminen, mutta asioita olisi rutkasti muitakin.
>>
Vaikea siihen on vaikuttaa. Ala-kulttuurilleen tyypillisenä vl-liike vastustaa erittäin aktiivisesti kaikkea ulkoa päin tulevaa muutosyritystä. "Saatana yrittää vietellä ja saada luopumaan uskosta", You Know... Kun tätä sitten julistetaan ja viitataan heille esitettyihin pyyntöihin, niin vaikutus voi olla jopa linjan kiristäminen...
Avauksesta minulla tulee kuitenkin mieleen oikeat ja todelliset nettiaddressit. Sellainen voisi olla ihan toteuttamiskelpoinen niin tämän avauksen, kuin muidenkin aiheiden kohdalla. Nettiaddresseissahan vahvistukseksi vaaditaan toimiva sähköposti, eikä allekirjoitusta hyväksytä samalta koneelta kuin kerran. Sähköpostiin tulee sitten robottivastaus, että tällaisen olet allekirjoittanut ja linkki mistä allekirjoituksen voi mitätöidä, jos osoitetta on käytetty väärin.
Ainoa todellinen mahdollisuus olisi saada tavalliset rivi-vl:ät ymmärtämään kuinka paljon ja monissa asioissa heille on valehdeltu. Kun tuhannet tai kymmenet tuhannet eivät enää usko siihen mitä heille yritetään syöttää, niin pysäyttämätön muutos on lähtenyt liikkeelle.
Mitä avaukseen ja muutokseen tulee, niin yhdenkin avauksessa mainitun kohdan toteutuminen olisi vl:ille kova juttu. Nuo 6 kohtaa ovat itse asisassa ne asiat, jotka erottavat vl:ät tavallisista uskovaisista. - viiniksi
Gaius kirjoitti:
Puhutaan nyt ihan vapaasti säännöistä, koska vapausajattelu ei näköjään sovi ei-vl:n maailmankuvaan (eikä näköjään monen sellaisenkaan, joka itseään vl:ksi väittää).Joten ei kai hän ollut alkoholia vastaan? Vai tekiköhän hän alkoholitonta viiniä? Onko sellaista?
- meitsi
Kovasti tuntuu kaikki hyväksyvät kommentit olevan kuin saman tyypin suusta! Ja tuo lista, aivan huvittava!!:):) Jos tommosia vaatii ni saa kyllä suoraan sanoa ettei ole uskovainen. Ei ole olemassa mitään sääntökirjaa tms, on tietty yleisiä linjoja mitä on sovittu ja kyllä omantunnon pitäisi sanoa loput! Mitähän siitäki tulis jos sallittaisiin alkoholin "kohtuullinen" käyttö??? Veikkaan ettei lopulta mitenkään eroaisi nykymaailman juomatottumuksista:) Ja samaa rataa nuo tukan värjäykset ja meikit, hohhoijaa. semmosta
- Vl nuori nainen
Gaius kirjoitti:
Sosiaalinen painostus pakkona on siis huono juttu: väärin tekevät painostajat silloin kun painostavat sanan varsinaisessa merkityksessä ja painostettavat silloin kun haluaisivat tehdä jotain, mikä ei heidän mielestään ole "sallittua". Kummassakaan tapauksessa ei mene erityisen hyvin.Haluaisin muistuttaa vl siitä, että "säännöt" ovat parhaaksemme. Raamatussa sanotaan että olemme Jumalan kuvia. Miten olisimme Hyvän Jumalan kuvia jos olisimme juopuneita rellestäjiä, oppisimme televisiosta kaiken pahan väkivallan, varastelun yms., muuttaisimme tököteillä näköämme yms. Ei SRK ole "säääntöjä" hatusta vetäneet, vaan rakkaat veljemme ovat sananpalvelijoita, joille on annettu lahjat ymmärtää raamattua ja viestittää eteen päin sen hyvää sanomaa. Teitä kanssa uskovia vaan on synti saanut turmella ja synti on alkanut tulla luvalliseksi. En tuomitse teitä vaan neuvon tekemään parannuksen, se auttaa myös katkeruuden pois elämästänne. Olen naimisissa ja meillä on kaksi lasta. Luotan Jumalaan, että hän antaa voimia myös tulevien lasten hoitamiseen. Hän antaa lapsia niin kuin parhaakseen näkee. raamatussa myös käsketään täyttämään maa ihmisillä. Eikö Raamattu ole meidän neuvojamme. Sieltä löydämme vastaukset elämäämme. Kiitos!
- n-n.
Leikki leikkinä, mutta totta toinen puoli. Sittenkin.
Jos rohkenee, vaikkapa nyt leikinpäiten ja pilkalla, tällaista ajatusta sydämeensä päästää, se kertoo jo jonkin liikahtamisesta.Jos rohkenee pilkallisesti sepitellä ja kirjoitella tuollaista kuin tapio avauksessa, kyllä siinä Pyhä Henki liikahtaa sydämestä pois. Tai on liikahtanut jo aiemmin.
Ilmeisesti tuo on kuitenkin niitä feikeiksi luokiteltuja kirjoituksia, joten ei enempää kommentointia.
Vaarallista on kyllä kenenkään herjata uskovaisia; siinähän Raamatun mukaan sorkitaan itseään Jumalaa silmäterään.- Monethan sitä kyllä tekevät itsekään ymmärtämättä.....liekö se sitten lieventävä asianhaara. - Gaius
admata kirjoitti:
...Sillä kommentti on harvinaisen hmm. epä-vl-mäinen...
>>
>>
Aivan. Tässä tulee mielestäni esiin tiettyjen vl-tulkintojen kierous. Väitetään (mainostetaan) ettei mitään sääntöjä ole ja jätetään ovelasti takaportti auki... "miksi tehdään tai jätetään tekemättä"...
Korvakoruja ei varmaan suoraan synniksi saarnata, mutta uskovaiselle sopimattomaksi, jota pidetään seurakunnan neuvona ja ohjeena. Nämä seurakunnan neuvojen ja ohjeiden laiminlyöminen onkin sitten vakavampi juttu. Ellei ole kuuliainen seurakunnalle kaikissa asioissa, niin on "väärässä hengessä" ja syyllistyy ylpeyden syntiin, jossa "ylenkatsoo yhteistä seurakuntaa"...
Summa summarum: Vaikka korvakoruja ei suoraan saarnattaisi synniksi, niin "seurakunnan ylenkatsominen" saarnataan. Tähän ylenkatsomiseen puolestaan syyllistyy, ellei usko seurakunnan ystävällistä neuvoa ettei korvakorut sovi uskovaiselle...
=> Varsinaista kieroilua:(
>>
Mistä siis on kysymys? Mietitäänpäs, mitä edustaa kaikenlainen koreilu
>>
Tämä on puhtaasti yksilöllistä samoin kuin tämäkin:
>>
>>
Täysin yksilöllistä suhtautumista. Jos tästä haluaisi tehdä yleisohjeen, jolla olisi jotain uskonnollista painoarvoa, niin tuo täytyisi perustella Raamatulla;)
Television ohjelmatarjonnasta voi tosiaan olla montaa mieltä. Eipä se paljon päätä huimaa, mutta sopimattomien ohjelmien sensuuri siellä toimii hyvin:)
>>
jos joku on ilman tv:tä sen vuoksi, ettei sosiaalisen painostuksen vuoksi sitä katso voivansa hankkia, on sinänsä surkuteltavassa asemassa, että ei pohjimmiltaan toimi oikein ja sen lisäksi ei tee mitä haluaa. Kysymys samasta asiasta kuin korujenkin kanssa.
>>
Olen samaa mieltä, mutta ymmärrän vl:iä siinä mielessä että kukapa haluaisi tulla helvettiin tuomituksi laumalta, jota on opetettu pitämään Jumalan valtakuntana... Kirjoituksesi keveydestä paistaa läpi se, ettet tiedä kuinka paljon henkistä väkivaltaa voidaan tehdä viattomille ihmisille... 70- ja 80 luvuilla tv:n omistaminen tai korvakorujen pitäminen on riittänyt syyksi tuomita ihminen eriseuralaisena helvetin matkalaiseksi.
Tänään monet sanovat aikojen muuttuneen, mutta toisaalta täällä Larssit, ym. korostavat sitä kuinka oppi ja opetus on pysynyt samana. Mikäli opetus on tosiaan pysynyt samana, niin tänäkin päivänä on ymmärrettävää etteivät vl:ät sosiaalisen paineen takia kerta kaikkiaan uskalla hankkia tv:tä tai korvakoruja täysin riippumatta siitä, kuinka sopivina he itse henkilökohtaisesti niitä pitäisivät. Kukapa sinne helvettiin haluaisi?...Tässäpä kohta raamatusta, Jaakobin kirjeen toisesta luvusta.
1 Veljeni, te jotka uskotte meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen, kirkkauden Herraan, älkää erotelko ihmisiä. [3. Moos. 19:15; Sananl. 24:23]
2 Jos teidän kokoukseenne tulee mies, jolla on kultasormus sormessaan ja hieno puku yllään, sekä samalla kertaa köyhä nuhruisissa vaatteissaan,
3 niin ettekö vain osoitakin huomiotanne tuolle hienosti pukeutuneelle ja sano hänelle: "Istu tähän, tässä on hyvä paikka"? Köyhälle te sen sijaan sanotte: "Seiso sinä tuossa", tai: "Istu tähän lattialle jalkojeni viereen."
4 Ettekö te silloin syyllisty erotteluun omassa keskuudessanne? Eikö teistä ole tullut tuomareita, jotka tuomitsevat väärin perustein?
Tässä ei nyt siis tuomita sormuksen ja hienon puvun pitämisestä, vaan sen perusteella erottelusta, eikö niin?
Mutta monen hienon puvun ja sormuksen pitäjän tarkoitus on tulla tällä tavalla "erotelluksi" ja siksi, muistaakseni toisessa Pietarin kirjeistä, kirjeen kirjoittaja kehottaa olemaan pitämättä noita asioita tärkeänä.
Ihmisten erottelu millä tahansa perusteella on tässä olennaista, ei se, että joku pelkää tulevansa tuomituksi helvettiin. Jos joku tuomitsee, tuomitsijahan tekee väärin, eikö totta? Yhtä väärin kuin se, joka noin erottelee ihmisiä.
Toivoin siis, että kiinnittäisit huomiosi olennaiseen epäolennaisen sijasta :) - Kaikki hyvin
n-n. kirjoitti:
Jos rohkenee pilkallisesti sepitellä ja kirjoitella tuollaista kuin tapio avauksessa, kyllä siinä Pyhä Henki liikahtaa sydämestä pois. Tai on liikahtanut jo aiemmin.
Ilmeisesti tuo on kuitenkin niitä feikeiksi luokiteltuja kirjoituksia, joten ei enempää kommentointia.
Vaarallista on kyllä kenenkään herjata uskovaisia; siinähän Raamatun mukaan sorkitaan itseään Jumalaa silmäterään.- Monethan sitä kyllä tekevät itsekään ymmärtämättä.....liekö se sitten lieventävä asianhaara.Rauhoitu. :-) Kuten palstalla onkin jo uumoiltu, koko tarina on vanhoillislestadiolaisen kirjoittama pilkka tätä keskustelupalstaa kohtaan. Huumoria. Siihen viittaa sekin ettei kirjoittaja ole palannut keskusteluun vastaamaan kommentteihin, ja selkeästi myös se millaisia höperöitä kannatusviestejä tarinan alkupuolen herättämät kommentit olivat.
Eli vl-herätysliikkeessä kaikki hyvin! - Viestimies evp.
Gaius kirjoitti:
Tässäpä kohta raamatusta, Jaakobin kirjeen toisesta luvusta.
1 Veljeni, te jotka uskotte meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen, kirkkauden Herraan, älkää erotelko ihmisiä. [3. Moos. 19:15; Sananl. 24:23]
2 Jos teidän kokoukseenne tulee mies, jolla on kultasormus sormessaan ja hieno puku yllään, sekä samalla kertaa köyhä nuhruisissa vaatteissaan,
3 niin ettekö vain osoitakin huomiotanne tuolle hienosti pukeutuneelle ja sano hänelle: "Istu tähän, tässä on hyvä paikka"? Köyhälle te sen sijaan sanotte: "Seiso sinä tuossa", tai: "Istu tähän lattialle jalkojeni viereen."
4 Ettekö te silloin syyllisty erotteluun omassa keskuudessanne? Eikö teistä ole tullut tuomareita, jotka tuomitsevat väärin perustein?
Tässä ei nyt siis tuomita sormuksen ja hienon puvun pitämisestä, vaan sen perusteella erottelusta, eikö niin?
Mutta monen hienon puvun ja sormuksen pitäjän tarkoitus on tulla tällä tavalla "erotelluksi" ja siksi, muistaakseni toisessa Pietarin kirjeistä, kirjeen kirjoittaja kehottaa olemaan pitämättä noita asioita tärkeänä.
Ihmisten erottelu millä tahansa perusteella on tässä olennaista, ei se, että joku pelkää tulevansa tuomituksi helvettiin. Jos joku tuomitsee, tuomitsijahan tekee väärin, eikö totta? Yhtä väärin kuin se, joka noin erottelee ihmisiä.
Toivoin siis, että kiinnittäisit huomiosi olennaiseen epäolennaisen sijasta :)Erinomainen Raamatun kohta. Logiikkasi pettää sikäli, kun puutut sen hienommin pukeutuneen ja sormuksella koristautuneen henkilön tarkoitusperiin. Siihenhän Raamatun neuvo ei ota kantaa. Siinä vain kielletään ulkoasultaan ja sosiaaliselta asemaltaan erilaisten lähimmäisten eriarvoisena kohteleminen. Ei paheksuta sinänsä ihmisten erilaista ulkoasua.
- Gaius
Viestimies evp. kirjoitti:
Erinomainen Raamatun kohta. Logiikkasi pettää sikäli, kun puutut sen hienommin pukeutuneen ja sormuksella koristautuneen henkilön tarkoitusperiin. Siihenhän Raamatun neuvo ei ota kantaa. Siinä vain kielletään ulkoasultaan ja sosiaaliselta asemaltaan erilaisten lähimmäisten eriarvoisena kohteleminen. Ei paheksuta sinänsä ihmisten erilaista ulkoasua.
Muistaakseni sanoin tuossa kirjoituksessa, että eihän sormuksen ja hienon puvun pitäminen ole tuomittavaa, vaan ihmisten erottelu niiden perusteella :)
Sen lisäksi sanoin, että sormuksen ja hienon puvun pitämisen takana on yleensä toive tulla erotelluksi niiden perusteella ja SE on yhtä väärin.
1. Joh. 2:
15 Älkää rakastako maailmaa, älkää sitä, mikä maailmassa on. Jos joku rakastaa maailmaa, Isän rakkaudella ei ole hänessä sijaa.
16 Sillä mitä kaikkea maailmassa onkin, ruumiin halut, silmien pyyteet ja mahtaileva elämä, se kaikki on maailmasta, ei Isästä. - ja näyttää
Kaikki hyvin kirjoitti:
Rauhoitu. :-) Kuten palstalla onkin jo uumoiltu, koko tarina on vanhoillislestadiolaisen kirjoittama pilkka tätä keskustelupalstaa kohtaan. Huumoria. Siihen viittaa sekin ettei kirjoittaja ole palannut keskusteluun vastaamaan kommentteihin, ja selkeästi myös se millaisia höperöitä kannatusviestejä tarinan alkupuolen herättämät kommentit olivat.
Eli vl-herätysliikkeessä kaikki hyvin!joku vedättävän avausta, pyrkii top-listalle
- ei sallita
admata. kirjoitti:
>>
>>
Toinen katu-uskottavuudeltaa nolla-arvoinen sääntöj on esim. tv-kielto (ei uskottavuutta ellei pahempaa "sontaluukkua", nettiä, kielletä.)ei muuten sallita, eräs tuttuni on ollut mukana venäjälle tehdyssä lähetys työssä ja hän on kertonut että joka ainut kerta muistutetaan että televisio on synnin lähde ja niitä ei hyväksytä samoin myös korvakorut, muttta eipä nuo usko,,,, ja togossa kaikkein köyhimmilläkin naisilla on aina korvikset, siellä se on enemmän kulttuuria kuun sen takia että oltaisiin kauniiita niinkun suomen korvistapa meinaa
- Viinintekijä
viiniksi kirjoitti:
Joten ei kai hän ollut alkoholia vastaan? Vai tekiköhän hän alkoholitonta viiniä? Onko sellaista?
edes mikään ihme temppu... minäkin osaan muuttaa veden viiniksi... tarvitsen siihen vain hiivaa ja sokeria :)
Kaikkea ne hyväuskoiset uskovatkin :D - eXävl
Gaius kirjoitti:
Sosiaalinen painostus pakkona on siis huono juttu: väärin tekevät painostajat silloin kun painostavat sanan varsinaisessa merkityksessä ja painostettavat silloin kun haluaisivat tehdä jotain, mikä ei heidän mielestään ole "sallittua". Kummassakaan tapauksessa ei mene erityisen hyvin."Korvakoruja ei saarnata synniksi."
Gaius, näin ei ole kukaan väittänytkään, vaan että korvakoruja pidetään uskovaiselle sopimattomana. Mihinkään paperiinhan tuota "sääntöä" ei ole kirjoitettu, mutta kyllä se on olemassa, jonka olemassaolon voi todentaa vaikkapa seuraavasti: otetaan joku uskovainen koekaniiniksi, laitetaan hänelle korvakorut ja pyydetään menemään pokkana seuroihin. Voin luvata, ettei seurakunta pysty istumaan paikallaan, vaan pyörii tuolillaan kuin tuuliviiri, luoden paheksuvia silmäyksiä tyttöön. "Kamalaa, uskovaisen perheen tyttö laittanut korvakorut! Ei mahda olla enää uskon asiat kohdallaan..." (vaikka asiallahan ei ole mitään tekemistä SYDÄMEN uskon kanssa). Todennäköisesti tyttö joutuu puhutteluun, jossa häntä kehoitetaan ottamaan korut pois, ja tehdään selväksi ettei oikea uskovainen niitä käytä. Eli tyttö rikkoo kirjoittamatonta sääntöä. On hyvin vaikea pitää korvakoruja ja olla samanaikaisesti uskovainen. Tosi kuin vesi!
Mielestäni myös tv on nyky-yhteiskunnan selkäranka hyvine asiaohjelmineen, josta on hyvin vaikea pysyä erossa, jäämättä jälkeen. Onhan todettu, että mm. lestadiolaislasten kielitaito on huomattavasti heikompaa muihin ikätovereihin verrattuna, syynä juuri se, etteivät he katso tv:tä, josta kieltä oppii merkittävästi. Saman huomaa myös ajankohtaisista asioista/tieteestä puhuttaessa, uskovaisen perheen lapset eivät tiedä mistään mitään, yleensä.
Mikä muuten tekee sen, että uskovaisen katsotaan kykenevän omantuntonsa ohjaamana olemaan surffaamatta "pahoille" sivuille, muttei vaihtamaan tv-kanavaa tai pistämään jopa toosan kiinni esim. väkivalta-/seksiohjelman alkaessa? Eikö tuo ole vähän kaksinaamaista..?
Yksi omituinen asia vl-uskossa on mielestäni näennäinen vapaus. Siis puhutaan suureen ääneen, kuinka jokaisella on uskomisen vapaus, mutta käytännössä toimitaan siten, ettei tuota vapautta ole. Tosin en tiedä, esiintyykö tätä ilmiötä enää, mutta minun lapsuudessani tämä oli hyvin tavallista. Siis: jos lapsi kieltäyty vaikkapa parina peräkkäisenä sunnuntaina lähtemästä seuroihin, ruvettiin huolestuneena epäilemään, ettei hänen uskonasiansa ole oikealla tolalla. Mikäli lapsi ei edelleenkään myöntynyt lähtemään mukaan seuroihin, ruvettiin "uhkailemaan" puhujasedän kutsumisella kotiin keskustelemaan näistä uskomisen asioista... Arvaapa, kumman vaihtoehdon näistä lapsi valitsee, useimmiten? - Lähtee seuroihin (kylläkin vastahakoisena)! Pienempi pahempi kuin puhujasedän "puhutteluun" joutuminen... Eli tavallaan pakotettiin lapsi mukaan. Se siitä uskomisen vapaudesta.
Tärkeintä ei pitäisi olla se mitä tehdään tai jätetään tekemättä, eikä edes se, miksi tehdään tai jätetään tekemättä, vaan sydämen usko :D - Doktriini
eXävl kirjoitti:
"Korvakoruja ei saarnata synniksi."
Gaius, näin ei ole kukaan väittänytkään, vaan että korvakoruja pidetään uskovaiselle sopimattomana. Mihinkään paperiinhan tuota "sääntöä" ei ole kirjoitettu, mutta kyllä se on olemassa, jonka olemassaolon voi todentaa vaikkapa seuraavasti: otetaan joku uskovainen koekaniiniksi, laitetaan hänelle korvakorut ja pyydetään menemään pokkana seuroihin. Voin luvata, ettei seurakunta pysty istumaan paikallaan, vaan pyörii tuolillaan kuin tuuliviiri, luoden paheksuvia silmäyksiä tyttöön. "Kamalaa, uskovaisen perheen tyttö laittanut korvakorut! Ei mahda olla enää uskon asiat kohdallaan..." (vaikka asiallahan ei ole mitään tekemistä SYDÄMEN uskon kanssa). Todennäköisesti tyttö joutuu puhutteluun, jossa häntä kehoitetaan ottamaan korut pois, ja tehdään selväksi ettei oikea uskovainen niitä käytä. Eli tyttö rikkoo kirjoittamatonta sääntöä. On hyvin vaikea pitää korvakoruja ja olla samanaikaisesti uskovainen. Tosi kuin vesi!
Mielestäni myös tv on nyky-yhteiskunnan selkäranka hyvine asiaohjelmineen, josta on hyvin vaikea pysyä erossa, jäämättä jälkeen. Onhan todettu, että mm. lestadiolaislasten kielitaito on huomattavasti heikompaa muihin ikätovereihin verrattuna, syynä juuri se, etteivät he katso tv:tä, josta kieltä oppii merkittävästi. Saman huomaa myös ajankohtaisista asioista/tieteestä puhuttaessa, uskovaisen perheen lapset eivät tiedä mistään mitään, yleensä.
Mikä muuten tekee sen, että uskovaisen katsotaan kykenevän omantuntonsa ohjaamana olemaan surffaamatta "pahoille" sivuille, muttei vaihtamaan tv-kanavaa tai pistämään jopa toosan kiinni esim. väkivalta-/seksiohjelman alkaessa? Eikö tuo ole vähän kaksinaamaista..?
Yksi omituinen asia vl-uskossa on mielestäni näennäinen vapaus. Siis puhutaan suureen ääneen, kuinka jokaisella on uskomisen vapaus, mutta käytännössä toimitaan siten, ettei tuota vapautta ole. Tosin en tiedä, esiintyykö tätä ilmiötä enää, mutta minun lapsuudessani tämä oli hyvin tavallista. Siis: jos lapsi kieltäyty vaikkapa parina peräkkäisenä sunnuntaina lähtemästä seuroihin, ruvettiin huolestuneena epäilemään, ettei hänen uskonasiansa ole oikealla tolalla. Mikäli lapsi ei edelleenkään myöntynyt lähtemään mukaan seuroihin, ruvettiin "uhkailemaan" puhujasedän kutsumisella kotiin keskustelemaan näistä uskomisen asioista... Arvaapa, kumman vaihtoehdon näistä lapsi valitsee, useimmiten? - Lähtee seuroihin (kylläkin vastahakoisena)! Pienempi pahempi kuin puhujasedän "puhutteluun" joutuminen... Eli tavallaan pakotettiin lapsi mukaan. Se siitä uskomisen vapaudesta.
Tärkeintä ei pitäisi olla se mitä tehdään tai jätetään tekemättä, eikä edes se, miksi tehdään tai jätetään tekemättä, vaan sydämen usko :DKiitos, tämä on erittäin osuva kuvaus siitä raadollisesta puolesta vanhoillislestadiolaisuutta, joka vääristää kristillisyyden armon ja lähimmäisenrakkauden käsitykset kieroontuneiksi normeiksi. Niiden alulla yhteisö käyttää kollektiivista valtaa yli yksilön oman omantunnon.
Yksi yksityiskohta oli itselleni uutta, tällaisesta en ole kuullut aikaisemmin:
> ruvettiin "uhkailemaan" puhujasedän kutsumisella kotiin keskustelemaan näistä uskomisen asioista... >
Tuo on arvatenkin 70-80-lukujen tiukan autoritaarisen kurinpidon jälkimaininkeina kehittynyt toimintatapa.
On olemassa myös lämminhenkistä, viisasta, suvaitsevaista lestadiolaista uskovaisuutta, sellaisia on ollut sukuni vanhoissa, jo edesmenneissä ihmisissä, ja sitä he välittivät seuraaville polville.
- Yhtykää!
Olen vl jo toisessa polvessa . Haluaisin sanoa että meillä on paljonkin korjattavaa. Tupakointi rehoittaa ja syöpäkääryleitä myydään suviseuroissa. Olen yrittänyt saarnata sitä vastaan mutta minua ei oteta tosissaan. Yhdyn myöskin allekirjoitukseen!
- Voitto
Kyllä tähän pitää yhtyä!
- voisi
aloittaa ja laittaa oikeasti henkilötiedot, niin joku voisi jatkaa.
Miksi kukaan ei ole oikeasti allekirjoittanut? - nasaretti
läkähdyn naurusta :)
Odotan innolla kun tuo viesti lähtee SRK:lle!
Tuollainen mielikuvitus! Aivan kuin viisivuotiaalla joka kääntää kaikki ylösalaisin ja kuitenkin kuuluvat ry:een :)
kuitenkin: Jumalansana ei muutu,se pysyy iäti samana.
(vaikka olisi viisi perhettä koolla ja 24 nuorta :))Älä kovin naura! Meille vanhoille naisille se ei ole kovin "terveellistä", varsinkin jos on joskus synnyttänyt. Noh onhan sen vaivan seurauksiin apua keksitty... ;)
- nasaretti
x-vl kirjoitti:
Älä kovin naura! Meille vanhoille naisille se ei ole kovin "terveellistä", varsinkin jos on joskus synnyttänyt. Noh onhan sen vaivan seurauksiin apua keksitty... ;)
En tietääkseni ole kovin vanha...:)
nasaretti kirjoitti:
En tietääkseni ole kovin vanha...:)
Taisin sotkea sinut toiseen vl-naiseen?
Hyvä kun et ole kovin vanha, voit nauraa vapaasti sydämesi pohjasta. Mutta en toivoisi sinun sentään läkähtyvän... ;)- MariaTuomaantytär
Hei Nasaretti, oletko muuten tullut ajatelleeksi mikä sinua tuossa tarinassa ja sen jälkimainingeissa niin kovasti naurattaa... :-) Mille sinä naurat? *)
Nauru on mahtava ase.
Diktatuurimaissa saattoi pilajutuista saada lyijyä otsaan tai joutui vähintään leirille.
*) Vitsejä ei tietenkään pidä lähteä selittelemään, mutta tässä tapauksessa kiinnostaa jokin ISO nauru jonka kumun saattaa kuulla... - nasaretti
Hei Nasaretti, oletko muuten tullut ajatelleeksi mikä sinua tuossa tarinassa ja sen jälkimainingeissa niin kovasti naurattaa... :-) Mille sinä naurat? *)
Nauru on mahtava ase.
Diktatuurimaissa saattoi pilajutuista saada lyijyä otsaan tai joutui vähintään leirille.
*) Vitsejä ei tietenkään pidä lähteä selittelemään, mutta tässä tapauksessa kiinnostaa jokin ISO nauru jonka kumun saattaa kuulla...Nauraahan täällä muutkin kuin minä :)
Siis: minä en saa nauraa,minä en saa kirjoittaa, minä en saa olla täällä mitenkään päin etteikö joku käännä kirjoituksiani väärinpäin. MIKSI??????????????
Tähtää pyssysi minuun jos siltä tuntuu.
Nauran tuolle jutulle kun "vl:t" tekivät julkilausuman ja kuitenkin itse istuvat heidän seurakunnassaan :)
Harakatkin tuollaiselle hauraa :) :)
Ja vielä ovat muka tosissaan...He voisivat kopioida tuon ja lähettää Uudellekadulle Ouluun,90100 on postinumero. - tuo
nasaretti kirjoitti:
Nauraahan täällä muutkin kuin minä :)
Siis: minä en saa nauraa,minä en saa kirjoittaa, minä en saa olla täällä mitenkään päin etteikö joku käännä kirjoituksiani väärinpäin. MIKSI??????????????
Tähtää pyssysi minuun jos siltä tuntuu.
Nauran tuolle jutulle kun "vl:t" tekivät julkilausuman ja kuitenkin itse istuvat heidän seurakunnassaan :)
Harakatkin tuollaiselle hauraa :) :)
Ja vielä ovat muka tosissaan...He voisivat kopioida tuon ja lähettää Uudellekadulle Ouluun,90100 on postinumero.aloitusjuttu saa surulliseksi, ei sitä viitsi edes kommentoida suoraan aloittajalle.
- nasaretti
tuo kirjoitti:
aloitusjuttu saa surulliseksi, ei sitä viitsi edes kommentoida suoraan aloittajalle.
voitko ystävällisesti selventää mitä tarkoitat?
siis minäkö sain sinut surulliseksi vai aloittaja?
ja mikä on asia mikä teki surun? - miettijä
Nauru on mahtava ase.
*) Vitsejä ei tietenkään pidä lähteä selittelemään, mutta tässä tapauksessa kiinnostaa jokin ISO nauru jonka kumun saattaa kuulla...mille saara nauroi? mitä nauru tarkoitti?
- Jumalan sana
ei muutu, kun sillä tarkoitetaan Raamatun Sanaa, mutta vanhoillislestadiolainen "jumalansana" onkin ihmisten keksimiä sääntöjä, joista varoitetaan Raamatussa eli todellisen elävän Jumalan Sanassa.
- ...............
TODELLA LAPSELLISTA!!!!!!!!!!!
Kirjoitit, että LAPSELLISTA.
Olen sitä mieltä, että tuossa ei ollut mitään sen kaltaista. Järkevää tekstiä!
Sinun pitäisi mieluummin moittia sitä suureksi kasvaneen aikuisen tekstiksi. Sehän ei ole soveliasta veeällille! Pitää olla lapsellinen ja lapsenmielinen. Siksi haukkusanasi ei ollut oikein osuva.- sitten
x-vl kirjoitti:
Kirjoitit, että LAPSELLISTA.
Olen sitä mieltä, että tuossa ei ollut mitään sen kaltaista. Järkevää tekstiä!
Sinun pitäisi mieluummin moittia sitä suureksi kasvaneen aikuisen tekstiksi. Sehän ei ole soveliasta veeällille! Pitää olla lapsellinen ja lapsenmielinen. Siksi haukkusanasi ei ollut oikein osuva.että todella naurettavaa touhua. Uskottavuus meni tuohon kirjoitukseen heti ensi riveiltä lähtien. Täällähän saa kaikkea soopaa suoltaa niin paljon kuin lystää, kun kukaan ei tiedä kuka on asialla.
- Larssi
4... emme hyväksy että ns. "Oulun johtosääntö" kieltää meiltä sen!
V: Ei mitään Oulussa päätetä, vaan 2kertaa vuodessa pidetään puhujain kokous, johon kokoontuu n.1000 puhujaa. Jokaisesta seurakunnasta on edustus. Oppi ei ole muuttunut, vaan on yksimielisyys, vaikka feikit sanoisi mitä.- Sandra.s
elikkä vähemmälläkin järjen valolla varustettu varmaan ymmärtää sen että perätön juttuhan tämä taas oli.
Hei!
Keksisitte vaikka jotain parempaa ja aihekin voisi olla jotain rakentavampaa.
T:Ei VL.
- .........
ihmettelen aivan kauhiast.. Onko tää huumoria? Tuossahan sallitaan kaikki uskomme perus ns "kiellot"! Et ole oikealla tiellä. Epäilempä jopa että olet feikki.
- .. .. .. ..
Jos ei älyä miksi nuo säännöt on, niin sitä suuremmalla syyllä niitä kannattaa noudattaa. Nuo on rakkaudella asetetut nuo säännöt. Ette tiedäkkään kuinka monelta pahalta ja karmeudelta olette säästyneet kun ette esim ole TV:tä hankkineet. TV:stähän lapsi (ja miksei vanhempikin) oppii kaikki mahdolliset käyttäytymismallit jos jonkin näköiseen hullutukseen. Rikollisuuteen, kiroiluun, seksiin, väkivaltaan ja yleisen maailmallisen elämäntavan oppimiseen.
- vähän logiikkaa
Myös netti on kiellettävä! Ja HETI!
TV:ssäkin on sentään joku sensuuri, mutta netissä on kaikki maailman p-ka - ja sitä sitten saavat vl-lapset ihmetellä, kun ei vanhempien silmä joka paikkaa ehdi! Ei ole tämä nykytilanne oikein, ei. - .. .. .. ..
vähän logiikkaa kirjoitti:
Myös netti on kiellettävä! Ja HETI!
TV:ssäkin on sentään joku sensuuri, mutta netissä on kaikki maailman p-ka - ja sitä sitten saavat vl-lapset ihmetellä, kun ei vanhempien silmä joka paikkaa ehdi! Ei ole tämä nykytilanne oikein, ei.TV oli vain yksi esimerkki. ja tottahan se on että monet uskovaisen kodin lapset oppii löytämään sellaiset sivustot missä esim. löytyy monenlaisia pornokuvia, videoita ja sellaisia sivuja joissa ihan opettamalla opetetaan esim pommin teko. Niissä on AINA vaara olemassa, että lapsi eksyy maailmaan.
- minä
hehehehehhehehehe, päivän suurin vitsi koko juttu. piiri pieni pyörii...
- vlm.
...julkilausumana, mutta julkilausuma ei ole julkilausuma, ellei siinä ole ilmoitettu ryhmää, tahoa, yhditystä, yhtiötä tms, joka on ottanut julkisesti kantaa johonkin asiaan.
Tämä on toki julkinen, mutta kiinnekohta puuttuu, eli pitää puhua nimettömästä julistuksesta.- Me nörtit
*Nauraa* ...Ei pidä todesta ottaa! Meikäläisporukan pelleilyä, vastaveto ei-vl:ien jutuille tällä palstalla.
- Nimittäin
Varmaan kirjoittajilla iso kynnys julkaista nimet kun on uhkana se "hoitokokous" joka on eri mieltä olevien kohtalona.
- OLE VL:N KIRJOITUS
Kyseessä ei missään tapauksessa ole vl-kirjoittaja. Se olkoon kaikille tiedoksi. Tämän on kirjoittanut joku joka VASTUSTAA elävää kristillisyyttä, ja haluaa saattaa eripuraa, ja huonoa mainetta. Hän vääristelee kirjoituksessa asioita.
Oskari(vl)- Nimittäin
Mutta vastahan täällä kirjoitettiin, että tosiasioiden kieltäminen kuuluu tähän uskoon. Joten mitenkähän tuo viestisi sitten pitäisi tulkita...
- Doktriini
Minusta tuo pöljä julkilausuma todella voi olla fiksu vastaveto vl:ltä. Oskari, ei pidä olla tarpeettoman tosikko. Monet vl-ulkopuolisten kirjoittamat pläjäykset täällä ovat olleet tuota samaa tasoa, joissa ei huutomerkkejä ole säästelty. Nyt koko palsta sa maistaa tätä lajia oikein kunnolla. Mitä nuo viimeisimmätkin avaukset palstalla kirjoittajista kertovat? Vl-liikkeessä on aina ollut komiikan tajua.
- Doktriini
Doktriini kirjoitti:
Minusta tuo pöljä julkilausuma todella voi olla fiksu vastaveto vl:ltä. Oskari, ei pidä olla tarpeettoman tosikko. Monet vl-ulkopuolisten kirjoittamat pläjäykset täällä ovat olleet tuota samaa tasoa, joissa ei huutomerkkejä ole säästelty. Nyt koko palsta sa maistaa tätä lajia oikein kunnolla. Mitä nuo viimeisimmätkin avaukset palstalla kirjoittajista kertovat? Vl-liikkeessä on aina ollut komiikan tajua.
Tarpeellinen lisäys vielä, että henkilökohtaisesti toivon että voisimme säilyttää asiallisen keskustelun, jossa edes jossain määrin olisi pyrkimystä aitoon mielipiteiden vaihtoon, huumoria tietenkään unohtamatta.
Jatkuva provokatiivinen heittely ei edistä mitään, mutta se kyllä kertoo ilmiselvästi kirjoittajastaan, joka jostian syystä purkaa turhautumistaan palstoilla.
Jos toinen käyttää väärin sanavapautta palstalla, ei siitä tulisi tietenkään päätellä että surkeimman tason mukaan pitäisi itse toimia. - ateisti20
varma muiden kirjoittajien henkilöllisyydestä ja vakaumuksesta. Ei kai liikkeenne siihen kaadu, jos joku sen jäsenistä esittää hieman eriäviä mielipiteitään? =)
- Kipupiste
Voisiko joku vl-uskovainen ystävällisesti vastata, koskien alkuperäistä tekstiä:
"Eri mieltä olevien hoitokokoukset on välittömästi lopetettava! Suomen lakikin turvaa sananvapauden."
Mitä ovat hoitokokoukset? Miten "hoito" tapahtuu? Onko sananvapaus todellakin oikeasti kielletty? Eikö asioista saa olla omaa mielipidettä?
Itse en ole vl-uskossa, mutta esimieheni oli ja jouduin karmean kohtalon uhriksi työelämässä (henkinen väkivalta, yleinen häpäisy ja lopuksi irtisanominen). Esimies ei ole varsinainen kiusaaja, mutta mielipiteeni vuoksi jouduin myöhemmin häpäistyksi ja irtisanotuksi esimiehen toimesta. Totuus on hyvin tehokkasti lakaistu maton alle. Kiusaamista ei haluttu myöntää.
En halua halveksua tai vastustaa uskoanne, mutta yritän analysoida tapahtunutta eri vinkkeleistä, eli voisivatko esimerkiksi uskonnolliset syyt olla tässä taustalla. Mitä olen tehnyt väärin, mitä olisi pitänyt tehdä toisin jne. Mitä olen uskontoonne liittyvää keskustelua seurannut, on siellä sellaisiakin asioita joista olen samaa mieltä, mutta tapahtunutta en voi käsittää. Anteeksi, jos aihe tuntuu off-topicilta, mutta en tiedä mistä muualtakaan saisin vastauksia kysymyksiini.
Tarinani löytyy kokonaisuudessaan työpaikkakiusattujen forumilta:
http://forums.cjb.net/mobbinfo-about21.html- Hmm
Luin tarinasi ja olen todella pahoillani tapahtuneesta. Kysyit "hoitokokouksista" ja sananvapaudesta. Itse vl:na en ole kylläkään koskaan kuullut mistään "hoitokokouksista", en todellakaan tiedä mistä niissä on kyse. Ja ainakin omalla kohdallani en ole kokenut mitään sananvapautta rajoittavaa. Tietenkin, jos toisella on kysymyksiä ja haluaa keskustella, niin tehdään, mutta ei ole mitään erityistä järjestelmää jonka mukaan kokoonnuttaisiin järjestettyyn keskusteluun. Voi itse puhua juuri sille kenelle haluaa, omalle ystävälle vanhemmille, puhujalle...
Kiusaaminen ei saisi olla koskaan hyväksyttyä, oli sitten vl:nen tai ei. Valitettavasti nykyajan yhteiskunnassa ollaan ajauduttu jatkuvaan oman edun tavoitteluun ja rahallisen hyödyn maksimointiin. Se johtaa esimerkiksi juuri työpaikkakiusaamiseen, toisten hiillostamiseen ja tarpeettomiin irtisanomisiin. Tällainen toiminta ei oikein ole lähimmäisenrakkauden mukaista, "tee muille niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän".
Jokaiselle sattuu virheitä, ja jos omassa elämässä on ongelmia, toisten ihmisten huomioiminen jää vähemmälle. En silti mitenkään puolustele esimiehesi käytöstä. Toivon vain että hän tulisi järkiinsä eikä antaisi vastaavan toistua. Sinulle toivon voimia vaikeassa tilanteessasi, toivottavasti asiat järjestyvät parhain päin. - anti-vl
Hmm kirjoitti:
Luin tarinasi ja olen todella pahoillani tapahtuneesta. Kysyit "hoitokokouksista" ja sananvapaudesta. Itse vl:na en ole kylläkään koskaan kuullut mistään "hoitokokouksista", en todellakaan tiedä mistä niissä on kyse. Ja ainakin omalla kohdallani en ole kokenut mitään sananvapautta rajoittavaa. Tietenkin, jos toisella on kysymyksiä ja haluaa keskustella, niin tehdään, mutta ei ole mitään erityistä järjestelmää jonka mukaan kokoonnuttaisiin järjestettyyn keskusteluun. Voi itse puhua juuri sille kenelle haluaa, omalle ystävälle vanhemmille, puhujalle...
Kiusaaminen ei saisi olla koskaan hyväksyttyä, oli sitten vl:nen tai ei. Valitettavasti nykyajan yhteiskunnassa ollaan ajauduttu jatkuvaan oman edun tavoitteluun ja rahallisen hyödyn maksimointiin. Se johtaa esimerkiksi juuri työpaikkakiusaamiseen, toisten hiillostamiseen ja tarpeettomiin irtisanomisiin. Tällainen toiminta ei oikein ole lähimmäisenrakkauden mukaista, "tee muille niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän".
Jokaiselle sattuu virheitä, ja jos omassa elämässä on ongelmia, toisten ihmisten huomioiminen jää vähemmälle. En silti mitenkään puolustele esimiehesi käytöstä. Toivon vain että hän tulisi järkiinsä eikä antaisi vastaavan toistua. Sinulle toivon voimia vaikeassa tilanteessasi, toivottavasti asiat järjestyvät parhain päin.Vai et muka ole kuullutkaan hoitokokouksista! Kaikkihan niistä tietää, yleistä 70-luvulla ja tänäkin päivänä jossain määrin käytössä. Kipupisteen kaltaiset tapaukset ovat jokapäiväistä työpaikoilla joilla vl-pojat ovat johdossa. Itsekin olen käynyt läpi samanlaisen tapauksen kuin kipupiste, sillä erolla että ´hoitokokousta´ oli pitämässä 4 kaveria. Työyhteisössä jouduin viikottain pakosta näkemään hoitoja, jotka johtivat yleensä irtisanomisiin per heti. Osastoilla toimi ´tiedottajat´jotka oman toimensa ohella tiedottivat tj:a hoidon tarpeista. Että tälleen... Nykyään katselen huvittunein mielin touhuilujanne ja toivon ettei minun koskaan tarvitse elää noin ahdistavassa ilmapiirissä.
- Kipupiste
anti-vl kirjoitti:
Vai et muka ole kuullutkaan hoitokokouksista! Kaikkihan niistä tietää, yleistä 70-luvulla ja tänäkin päivänä jossain määrin käytössä. Kipupisteen kaltaiset tapaukset ovat jokapäiväistä työpaikoilla joilla vl-pojat ovat johdossa. Itsekin olen käynyt läpi samanlaisen tapauksen kuin kipupiste, sillä erolla että ´hoitokokousta´ oli pitämässä 4 kaveria. Työyhteisössä jouduin viikottain pakosta näkemään hoitoja, jotka johtivat yleensä irtisanomisiin per heti. Osastoilla toimi ´tiedottajat´jotka oman toimensa ohella tiedottivat tj:a hoidon tarpeista. Että tälleen... Nykyään katselen huvittunein mielin touhuilujanne ja toivon ettei minun koskaan tarvitse elää noin ahdistavassa ilmapiirissä.
Eli hoitokokouksia siis on olemassa. Kun nyt tuumin asiaa uudessa valossa, voisi tämä seikka selittää sen, miksi en saanut koko prosessin aikana YHTÄÄN puolestapuhujaa; siis yksinkertaisesti KUKAAN keskusteluissa olleista henkilöistä ei ollut asioissa puolellani. Tätä seikkaa sinänsä hieman kummastelin, sillä miten voi olla että joukko omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä tulisivat kaikki samaan johtopäätökseen ko. asiasta muutenkaan, kuin että tapaukset oli jotenkin ennalta sovittu?
Sensijaan ne palaverit, joissa asioita ensin käsiteltiin (joissa esim. tapauksen kannalta ulkopuolisia henkiöitä mukana) kääntyivät AINA minun "hoitamiseeni" ja jonkinlaiseen kummaan "käännyttämiseen" - samaa hoettiin ja toistettiin koko ajan, kukin vuorollaan; "etkö nyt ymmärrä, että tämä kaikki on sinusta lähtöisin ja sinun tapasi reagoida muihin ihmisiin on poikkeava". Tähän oli aivan turhaa yrittää vedota, että eipä ole ollut vastaavaa ongelmaa koskaan missään muualla kenenkään kanssa.
Vasta irtisanomisen tapahduttua koki toinen työntekijä samassa työyhteisössä vastaavan tilanteen. Hänellä oli eripuraa esimiehen kanssa jo vielä minunkin työssäoloaikana, mutta erimielisyydet kärjistyivät kun kyseinen henkilö avasi tapauksestani julkisen keskustelun firman sisäisellä keskusteluforumilla. Tällöin tieto Varkauden tapauksesta levisi ympäri suomen yksiköiden ja sain kummastuneita yhteydenottoja ympäri suomea; koska tokihan monet hyvät kolleegat muista yksiköistä muistivat minut ja osasivat yhdistellä asioita; mailit eivät mene enää perille, Varkaudesta on irtisanottu joku... Tuntuu, ettei yksikään heistä voi ymmärtää tätä tapausta, mutta ääneen eivät uskalla sanoa mitään koska pelkäävät vastaavan toistumista omalla kohdallaan.
Tuo em. työkaveri kuitenkin uskalsi; vei asiani aina luottamusmiehelle ja ts-piirillekin asti, kunnes seinä tuli eteen; muuta en tiedä kuin että jonkinlainen "sopimus" piti allekirjoittaa - ja mitä ilmeisimminkin työsuhteen jatkumisen ehtona. Potkut olivat siis lähellä. "Ole hiljaa tai tulee potkut".
Ja näin toimitaan yrityksessä, joka mainostaa webbisivulla arvojaan mm. "toimimme rehellisesti ja oikeudenmukaisesti toinen toistamme kunnioittaen". Yksi mies, oikeassa paikassa esimiesasemassa, voi tuhota todella monen ihmisen koko elämän. Tämä ei voi olla oikein! Miksi totuudella ei ole enää mitään merkitystä? Miten uskova ihminen voi tietoisesti rikkoa käskyä toden puhumisesta ja syyllistyä suoranaiseen valehteluun? Kyseinen esimies on kuitenkin aktiivisesti mukana vl touhuissa, ei ole luopunut uskostaan. Käy syysseuroissa joka vuosi jne. Minulle kuitenkin toteaa mailissa suoraan, ettei hänellä ole lainkaan huono omatunto elämämme tuhoamisesta ja että tässä tapauksessa on menetelty oikein!!
Itselläni tämä tapaus on muuttanut käsitystä muista ihmisistä ja hyväntahtoisuudestaan. Koska henkilö, joka nokatusten keskustellessa aina vaikutti hyväntahtoiselta, ja aina sanoi haluavansa vain minun ja perheeni parasta tekee kuitenkin käytännön toimissaan täysin päinvastaista! - käppäilijä
Hyvin mielenkiintoista tekstiä oli sinulla siellä. Kannattaa tehdä vaikka rikosilmoitus jos mahdollista.
On hyvin tavallista juuri se, että leväperäinen esimies alkaa syyttämään kiusattua, jos tämä yrittää ottaa kiusaamisasioita esille.
Mutta se kiusaaminen ei kyllä mitenkään liity vanhoillislestadiolaisuuteen, vaikka sitä pohdiskelit yhdessä kirjoituksessasi; siitä olen varma.
Meidän liikkeeseen ei liity mitään tuollaista hämäräperäistä.
'hoitokokoukset' ovat painotukseltaan hengellisiä, eivätkä ne liity mitenkään siihen, että miten yhteisön jäsenet suhtautuvat hoidettavaan maallisessa elämässä, vaikka hoidettava sidottaisiin synteihinsä. Vaan kysymyksessä on HENGELLINEN sitominen, jonka avulla osoitetaan hoidettavalle, että jos hän ei tee parannusta, niin hän ei saa syntejään anteeksi. Jos esim. hoidettava yhä puolustelee tekojensa oikeutusta, vaikka seurakunta näkee ne synniksi, niin seurakunta sitoo hänet synteihinsä.
'Hoitokokous' joudutaan silloin järjestämään, jos hoidettava ei tee jostakin synnistä tai väärästä opista tai muusta sellaisesta parannusta, vaikka häntä ensin nuhdellaan.
Tämä perustuu Kristuksen kirkkolakiin:
"15. Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vstaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.
16. Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa."
Sinua kiusanneet ihmiset ja kiusaamisasiaan leväperäisesti suhtautuneet esimiehet ja viranomaiset jne. ovat tehneet suuren SYNNIN.
Vanhoilislestadiolaisen kristillisyyden opetus puolustaa vääryyden uhreiksi joutuneita ja syntinä pidetään kaikkea toisten ihmisten syrjimistä, ja jo pahansuopia ajatuksiakin toista ihmistä kohtaan pidetään syntinä.
Voi olla mahdollista että esimiehesi on vanhoillislestadiolainen, koska myös me olemme syntisiä ihmisiä(sillä eroituksella että olemme armahdettuja syntisiä). Kuvaamasi kaltainen toiminta, jota esimiehesi sinua kohtaan on tehnyt, on joka tapauksessa syntiä.
Toimi Kristuksen kirkkolain mukaisesti(vaikka et olekaan vl):
Puhuttele esimiestäsi ja ota puhuttelussa esille hänen uskonsa(jos se on vanhoillislestadiolainen). Pyydä häntä sitten pyytämään tekojaan anteeksi ja korjaamaan aiheuttamansa vahingot myös muutoin(esim. ottamalla takaisin töihin ja yrittämällä lopettaa kiusaaminen työpaikalla).
Mutta jos hän ei suostu näihin kaikkiin pyyntöihisi, niin kerro kahdelle tai kolmelle(tarvitaan kaksi taikka kolme luotettavaa seurakuntaan(vl) kuuluvaa todistajaa) muulle hänen uskon veljelleen kiusausasiasta ja pyydä heitä nuhtelemaan esimiestäsi.
Jos esimiehesi ei tottele heitä, ovat todistajat velvollisia kertomaan seurakunnalle. Sitten syntyy 'hoitokokous', jossa hoidetaan esimiestäsi. - käppäilijä
käppäilijä kirjoitti:
Hyvin mielenkiintoista tekstiä oli sinulla siellä. Kannattaa tehdä vaikka rikosilmoitus jos mahdollista.
On hyvin tavallista juuri se, että leväperäinen esimies alkaa syyttämään kiusattua, jos tämä yrittää ottaa kiusaamisasioita esille.
Mutta se kiusaaminen ei kyllä mitenkään liity vanhoillislestadiolaisuuteen, vaikka sitä pohdiskelit yhdessä kirjoituksessasi; siitä olen varma.
'hoitokokoukset' ovat painotukseltaan hengellisiä, eivätkä ne liity mitenkään siihen, että miten yhteisön jäsenet suhtautuvat hoidettavaan maallisessa elämässä, vaikka hoidettava sidottaisiin synteihinsä. Vaan kysymyksessä on HENGELLINEN sitominen, jonka avulla osoitetaan hoidettavalle, että jos hän ei tee parannusta, niin hän ei saa syntejään anteeksi. Jos esim. hoidettava yhä puolustelee tekojensa oikeutusta, vaikka seurakunta näkee ne synniksi, niin seurakunta sitoo hänet synteihinsä.
'Hoitokokous' joudutaan silloin järjestämään, jos hoidettava ei tee jostakin synnistä tai väärästä opista tai muusta sellaisesta parannusta, vaikka häntä ensin nuhdellaan.
"15. Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vstaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.
16. Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa."
Sinua kiusanneet ihmiset ja kiusaamisasiaan leväperäisesti suhtautuneet esimiehet ja viranomaiset jne. ovat tehneet suuren SYNNIN.
Vanhoilislestadiolaisen kristillisyyden opetus puolustaa vääryyden uhreiksi joutuneita ja syntinä pidetään kaikkea toisten ihmisten syrjimistä, ja jo pahansuopia ajatuksiakin toista ihmistä kohtaan pidetään syntinä.
Voi olla mahdollista että esimiehesi on vanhoillislestadiolainen, koska myös me olemme syntisiä ihmisiä(sillä eroituksella että olemme armahdettuja syntisiä). Kuvaamasi kaltainen toiminta, jota esimiehesi sinua kohtaan on tehnyt, on joka tapauksessa syntiä.
Puhuttele esimiestäsi ja ota puhuttelussa esille hänen uskonsa(jos se on vanhoillislestadiolainen). Pyydä häntä sitten pyytämään tekojaan anteeksi ja korjaamaan aiheuttamansa vahingot myös muutoin(esim. ottamalla takaisin töihin ja yrittämällä lopettaa kiusaaminen työpaikalla).
Mutta jos hän ei suostu näihin kaikkiin pyyntöihisi, niin kerro kahdelle tai kolmelle(tarvitaan kaksi taikka kolme luotettavaa seurakuntaan(vl) kuuluvaa todistajaa) muulle hänen uskon veljelleen kiusausasiasta ja pyydä heitä nuhtelemaan esimiestäsi.
Jos esimiehesi ei tottele heitä, ovat todistajat velvollisia kertomaan seurakunnalle. Sitten syntyy 'hoitokokous', jossa hoidetaan esimiestäsi.että hoitokokouksia tehdään vain samaan uskoon kuuluville, joten sinun tapauksesi ei liity mitenkään 'hoitokokouksiin', koska et ole vl.
Mutta sinun esimiestäsi voitaisiin 'hoitaa', mikäli hän ei nöyrry ennemmin parannukseen sinua vastaan tekemistään vääryyksistä.
Jos hän ei suostu korjaamaan asioita kahden keskisen keskustelunne jälkeen(kun vetoat hänen uskoonsa), niin kerro joillekin luotettaville vahoillislestadiolaisille(esim. vanhoille puhujille) hänen tekemisistään ja pyydä että voisit itsekin olla paikalla ja että asiaa varten kokoonnuttaisiin oikein erikseen keskustelemaan. Jos esimiehesi kieltäytyy tulemasta, niin hänet sidotaan synteihinsä.
Voit tulostaa vaikkapa nämä kirjoitukseni ja vedota näihin, että saat vl-seurakunnan kautta oikeutta, jos ei muuten onnistu. Voit ottaa ottaa asian puheeksi vaikka jossakin rauhanyhdistyksen seuroissa. Jos ne eivät hoida asiaasi(vaan ovat leväperäisiä), joille kerrot kiusaamisasiasta, niin pidä hyvin valmisteltu puheenvuoro vaikka seurakunnan edessä seurojen alussa tai muulla tavoin.
Nämä neuvot saattavat kuulostaa lapsellisilta, mutta olen melkoisen varma, että ne toimivat. - Kipupiste
käppäilijä kirjoitti:
Jos esimiehesi ei tottele heitä, ovat todistajat velvollisia kertomaan seurakunnalle. Sitten syntyy 'hoitokokous', jossa hoidetaan esimiestäsi.Kiitos todella kattavasta vastauksestasi.
Rikosilmoituksia todennäköisesti tulee, mutta ei vielä tässä vaiheessa. Näyttöä kiusaamisesta kuitenkin on ja siten pohjaa rikosselvityksiinkin.
Minun tahtoni olisi kuitenkin saada tähän asiaan oikeudenmukainen ratkaisu, keskustelemalla ja mahdollisuus jatkaa työtäni ja normaalia elämäämme. Jokapäiväisen leivän ansaintaa. Ilman, että tarvitsee mennä poliisin pakeille.
Ok, minulle järjestetyt "hoitokokoukset" eivät siis liity lestadiolaisuuteen, mutta olivat sitten jotakin muita hoitokokouksia, jossa esimies keräsi aina ison porukan minua vastaan ja asetelma oli aina sama - minä yksin vastaan muut, eikä kukaan minun puolellani.
Luin tekstisi ajatuksen kanssa läpi, samalla luodaten sitä mitä olen itse tehnyt ja mihin olen syyllistynyt henkisen väkivallan alaisuudessa. Sanoit, että jo pahansuopia ajatuksiakin toista kohtaan pidetään syntinä. Minä olen syyllistynyt siihen, koska olen työpaikkakiusattuna alkanut hehkua melkoista raivoa kiusaajiani kohtaan ja olen tämän myös suoraan esimiehelle ilmaissut, samalla jatkuvasti toivoen ratkaisua tilanteeseen keskustelemalla.
Joten olen siis esimiehen silmissä syntinen, koska olen syyttänyt muita kiusaamisesta, kuitenkin hänen käsityksensä mukaan aihettomasti, koska hänen käsityksensä mukaan minä olen ainoa syyllinen. Pahoista puheista esitettiin esimiehelle jopa todisteet, mutta silti hän oli sitä mieltä, että muiden puheet olivat siinä tilanteessa oikeutettuja. Siksi kai jouduin raivon valtaan ja ilmaisin itseäni kovin suorasti. Siinä on siis minun syntini.
Kuitenkin kun tapahtunutta miettii.. Tilanne, jossa toistuvasti kielletään kiusaamisen tapahtuminen ja yritetään väkisin käännyttää hyväksymään kiusaaminen, on niin sietämätön että en tiedä onko kovinkaan epänormaalia menettää hermonsa ja syyllistyä ylilyönteihin, kun tällaista on jatkunut vaikkapa pari vuotta. Pitkä pinna minulla kyllä on, mutta sitten kun se katkeaa niin tulee sanotuksi kaikkea sellaista mitä ei pitäisi sanoa.
Kehoitit lähestymään esimiestä anteeksiantamisen merkeissä. Sen olen jo tehnyt, useita ja monia kertoja. Minä olen pyytänyt anteeksi ja ilmaissut myös tahtoni anteeksiantaa hänen tekonsa, kunhan asia ratkaistaisiin oikeudenmukaisesti. Olen ilmaissut haluni jatkaa työtäni ja missään prosessin vaiheessa (en edes ylilyönteinä) ole ilmaissut vaatimusta kenenkään muun irtisanomisesta, vaan asioiden ratkaisemisesta keskustelemalla. Olen sanonut, että haluan työssäni normaalia sosiaalista kohtelua mm. naiskolleegoilta, jotka osoittivat mieltään. Esimiehen mukaan en kuitenkaan saa vaatia "erikoiskohtelua" naisilta; normaalin vaatiminen onkin siis erikoiskohtelua kun kyse on minusta!
Olen siis lähestynyt jo lukuisia kertoja, yhä uudelleen samojen asioiden merkeissä. Esimiehen kanta on kuitenkin järkkymätön, työsuhdetta ei palauteta voimaan ja että tässä on menetelty oikein. On aivan sama mitä hänelle sanoo/kirjoittaa, kanta on ja pysyy eikä muutu.
Eli nyt siis tarvitsisin kolme luotettavaa seurakunnan jäsentä tuekseni? En tiedä, voiko asiaa ratkoa näin netin välityksellä, ainakin helpottaa varmaankin voisi?
- vl:nen
Aivan täyttä feikkiä tuo alkuperäinen juttu. Tällä foorumilla ei uskomassa olevan ihmisen kannata asustella. Senkin ajan kun käyttää Jumalan sanan kuulemiseen seuroissa, siitä on todellista hyötyä uskonelämälle.
Ei ole turhaan varoitettu raamatussa, että viimeisellä ajalla tulevat vaaralliset ajat ja neuvokaat teitä keskenänne sitä enempi, kun näette sen päivän lähestyvän. Siis Jeesuksen toisen tulemisen päivä.
Kaikenlainen saasta, riettaus ja synnin luvallisuus vain lisääntyy ja eikä parempaa ole näköpiirissä. Sielunvihollisen voima lisääntyy tässä ajassa koko ajan, että jos taitais tapahtua,niin valitutkin eksytettäisiin.- vl-porukka
hipsii kuuseen tältä areenalta. Ihan liikaa muutenkin teitin juttuja täällä. Perustakaa oma areena ihan jonnekin muualle, joita normaalit ihmiset eivät tarvisi edes vahingossa joutua lukemaan.
- sillä
mormoneilla ja jehovilla on pirun paljon enempi sääntöjä muistettavanaan. Turhaa urputusta, kyllä te nuo säännöt kykenettä kantamaan helposti.
- seis
Monenlaista kirjoitusta täällä palstalla on saanut lukea, mutta tästä en nyt oikein ymmärrä. Ensiksikin kukaan ei ole ketään mihinkään pakottamassa. Usko on täysin omakohtainen asia, jos tuntuu siltä ettei kiinnosta niin silloin ei SRK eikä kukaan muukaan pakota "roikkumaan mukana". Toiveissa ja rukouksissa tosin on ettei kukaan eksyisi. Eli jos "liike" ei tunnu omalta, niin eikö ole helpompi erota, kuin alkaa muuttamaan koko liikettä lähes vastakohdakseen??
Tällaisen julkisen listan laatiminen ei mene oikein jakeluun. Tällä ikään kuin vähätellään ja pidetään tyhmänä sitä suurta (vl)uskovaisten joukkoa, jotka eivät koe uskovansa SRK:hon vaan Jumalaan. Rakkaat ystävät, ehkä kannattaa myös miettiä sitä kantaa, että kaikki eivät olekaan ihan samaa mieltä kanssanne. Heitän vielä pari kommenttia numeroituun listaanne. En lainaile Raamattua vaan ihan omia mielipiteitä nyt kirjaan:
1. Internet ja televisio alkavat olla joissain suhteessa sama asia. Esim. netistä voi katsoa uutisia yms. Televisiosta tulee paljon myös hyvää ohjelmaa, mutta todella paljon pahaa. Ja paljon helpommin sitä pahaa tulee tv:stä katseltua, netistä samat joutuu hakemalla hakemaan. Ja jos sanoo, että hankkii tv:n vain uutisten katseluun, niin löytyyhän ne netistäkin nykyisin. Itsekin olen Ylen sivuilta katsellut välistä uutis- ja urheilujuttuja. Netti on monelle jo tiedonhaun ja työnteon kannalta välttämätön. Esimerkiksi minä tarvitsen työssäni nettiä, kun taas tv:stä ei ole minulle mitään hyötyä.
2. Mielipiteitä pitää saada toki ilmaista. Ja niinhän tapahtuukin, varsinkin täällä netin puolella ;) On myös paljon tilaisuuksia, joissa pääsee käyttämään puheenvuoroja, mutta ymmärrän että jos aloittaisi puheensa kuten Tapio tämän, niin voisi olla sympatioiden saaminen tosiaan hieman hankalaa.
3. Mitä hyötyä/iloa taas on meikkauksilla ja värjäyksillä? Eikös tällä haeta vain ulkoista kauneutta ja hyväksyntää. Mutta kun vl-piireissä kaikki ovat "luonnollisen kauniita" samallalailla, niin ei tarvitse koittaa eroittua meikkaamalla. Vai haluaisitko tehdä vaikutusta "maailman ihmisiin"?
4. Alkoholin kohtuukäyttö voisi olla jopa terveydelle hyväksi. Onhan monia tutkimuksia alkoholin eri sairauksia ehkäisevistä vaikutuksista. Minäkin tiedän joitain vanhempia ihmisiä, joilla on pullo lääkekaapissa, josta silloin tällöin otetaan pieni lasinpohjallinen. Tämäkin on ihan omantunnon juttu, joku kestää ottaa lääkkeeksi joku taas ei ollenkaan. Alkoholin kanssa voi myös mennä helposti homma överiksi, eli annosmäärä helposti kasvaa kun makuun pääsee.
5. Tässä pitää hieman lainata Raamattua: Jeesus sanoi "Antakaa lasten tulla tyköni, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta". Sitä aikaa kun lapset ovat pieniä kestää ihmiselämässäkin silti aika pienen aikaa. Lapsista on paljon iloa ja he kyllä tuovat leivän tullessaan. Onhan lapsista turva vanhuudenkin varalle ;)
5b. Enpä tiedä onko julkisesta anteeksipyynnöstä iloa, mutta jos joku on tullut kaltoinkohdelluksi, niin anteeksipyyntö tietenkin kuuluu esittää.
6. Tähän en sen enempää ala nyt kommentoimaan alkaa jo vähän kiirekin olemaan. Mutta kysäisenpä, että miten haluaisit asian sitten olevan? Itse sopia Jumalan kanssa vai kuin? Tämä Jumalan itsensä luoma käytäntö on ihan hyvä, mitäpä sitä suotta muuttamaan.
Kuule Tapio, jos todella olet vl, niin on uskonilosi kyllä jo kuihtunut aika vähiin. Kannattaisi puhua näistä asioista ihan uskovaistenkin kanssa. Esim. seurakuntasi puhujaveljien, he kyllä varmasti suostuvat keskustelemaan ja heillä on käsittääkseni vaitiolovelvollisuus.
Tähän loppuun vielä pieni lainaus Raamatusta.
"Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan."- Ihmettelen...
Mun mielestä on todella kummallista, että vl:t eivät hyväksy ehkäisyä missään muodossa ja asiaa perustellaan sillä, että lapset ovat Jumalan lahja ja täytyy luottaa Herran tahtoon niiden lukumäärässä.
Kuitenkin nyt on hyväksytty julkisesti hedelmöityshoidot! Mielestäni tämä on erittäin ristiriitaista, koska tässähän nimenomaan puututaan "prosessin" kulkuun. Eikö vl:t sittenkään hyväksy sitä luonnollista lapsien lukumäärää?? Toisilla paljon, toisilla vähän ja osa vl:sista ehkä hedelmättömiä??
Oliskohan tässä sittenkin kyse siitä että vl:lle se olennaisin ei ole tässä se Herran antama lapsimäärä vaan suuret perheet... Sillähän se tulevaisuuskin on herätysliikkeelle taattu kun lapsia on paljon... - Palstan lukija
Ihmettelen... kirjoitti:
Mun mielestä on todella kummallista, että vl:t eivät hyväksy ehkäisyä missään muodossa ja asiaa perustellaan sillä, että lapset ovat Jumalan lahja ja täytyy luottaa Herran tahtoon niiden lukumäärässä.
Kuitenkin nyt on hyväksytty julkisesti hedelmöityshoidot! Mielestäni tämä on erittäin ristiriitaista, koska tässähän nimenomaan puututaan "prosessin" kulkuun. Eikö vl:t sittenkään hyväksy sitä luonnollista lapsien lukumäärää?? Toisilla paljon, toisilla vähän ja osa vl:sista ehkä hedelmättömiä??
Oliskohan tässä sittenkin kyse siitä että vl:lle se olennaisin ei ole tässä se Herran antama lapsimäärä vaan suuret perheet... Sillähän se tulevaisuuskin on herätysliikkeelle taattu kun lapsia on paljon...Ei hedelmöityshoitoja ole vl-herätysliikkeessä suinkaan hyväksytty.
- ...
Palstan lukija kirjoitti:
Ei hedelmöityshoitoja ole vl-herätysliikkeessä suinkaan hyväksytty.
...
- admata.
Palstan lukija kirjoitti:
>>
>>
Tällä palstalla on aiemminkin aiheesta keskusteltu ja muistelen lukeneeni että SRK on kannanotossaan hyväksynyt hedelmöistyshoidot, kunhan siinä käytetään vanhempien omia sukusoluja... - joku....
admata. kirjoitti:
>>
>>
Tällä palstalla on aiemminkin aiheesta keskusteltu ja muistelen lukeneeni että SRK on kannanotossaan hyväksynyt hedelmöistyshoidot, kunhan siinä käytetään vanhempien omia sukusoluja...vl-tohtorismies on kyllä artikkelissaan spekuloinut asian tiimoilta
- Ei-vl
"Lapsista on paljon iloa ja he kyllä tuovat leivän tullessaan."
Näin on hyvä jeesustella Suomessa, jossa on hyvä sosiaaliturvajärjestelmä. Ei sitä "leipää" mikään jumala anna, vaan kyllä se raha siihen leipään otetaan ihan raadollisesti meidän veronmaksajien kukkaroista! On väärin, että me toisin ajattelevat joudumme tukemaan oppianne elättämällä lapsilaumanne. - mieluummin
Ei-vl kirjoitti:
"Lapsista on paljon iloa ja he kyllä tuovat leivän tullessaan."
Näin on hyvä jeesustella Suomessa, jossa on hyvä sosiaaliturvajärjestelmä. Ei sitä "leipää" mikään jumala anna, vaan kyllä se raha siihen leipään otetaan ihan raadollisesti meidän veronmaksajien kukkaroista! On väärin, että me toisin ajattelevat joudumme tukemaan oppianne elättämällä lapsilaumanne.Mustaa poikaa Afrikasta? Nykymenollahan on odotettavissa, että muutaman vuoden sisään Suomesta loppuu työntekijät. Suurten ikäluokkien jälkeen on lapsimäärät aina vain vähentyneet. Tämä tarkoittaa sitä, että kohta on paljon eläkeläisiä ja työntekijäpolvea siihen nähden aika vähän. Eli ainoa vaihtoehto on tuoda siirtolaisia sieltä mistä nyt saa. Eikö olisi parempi vaihtoehto, että tehdään niitä lapsia omalla tuotannolla? Ja unohtanet, että nämä lapset ovat tulevaisuuden veronmaksajia, jotka maksavat mm. SINUN eläkkeesi !?
- vl:nen
On turvallista uskovaisella lukea noita Raamatun kertomuksia. Niistä kertomuksista tiedämme, että aina uskovaisilla on ollut vaikeaa täällä synnin maan päällä.
Ajatellaampa esimerkiksi Joosefia siellä Egyptissä.
Hän ei lähtenyt siihen syntielämään mukaan, joka oli siellä Faaraon hovissa.
Hän on myös hyvä esimerkki siitä, että kuuliaiset lapset Jumala hyvästi siunaa, mutta tottelemattomia hän rankaisee.
" Kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja totella parempi, kuin oinasten lihavuus. "
Samaa sai kokea myös Daniel. Mutta hänellekkin kävi lopulta hyvin, kun jaksoi uskovaisella sydämellä vaeltaa. - Mikojan
joku tuosta listasta vai etkö uskaltanut sanoa suoraan kun mainitsit tuosta sananvapaudesta?Ihan ensimmäisenä pitäisi kaikille,myös lestadiolaisille,antaa oikeus toimia YK:n perusasiakirjan mukaan eli oikeus valita oma poliittinen kantansa.Nythän ei lestadiolaisilla ole sitä oikeutta vaan heidän kaikkien on oltava keskustalaisia,äänestettävä puolueen tahdon mukaan ilman minkäänlaisia vastalauseita.Tämä on asia jonka jokainen asioita tunteva tietää vaikka siitä ei hirveästi ääneen puhutakkaan.Hoitakaa se asia kuntoon ja puhukaa vasta sitten television tai tukanvärjäyksen sallimisesta. Kaappijuoppojahan lestadiolaisissa on aina ollut joten en pidä mitenkään tärkeänä senkään sallimista erikseen mainittuna.Toinen elintärkeä asia mikä olisi todellakin syytä hoitaa kuntoon on "vaiettu salaisuus" ja nyt useimmat kyseiseen lahkoon kuuluvat jo arvaavatkin mitä asiaa tarkoitan.Kenelläkään ei ole oikeutta tuhota lapsen elämää ja yhtä vähän on oikeutta siunata sellaisia tekoja anteeksi.Sellaisten paikka on vankilassa,ei seurateltassa.
Nämä asiat kun laitatte kyseiseen listaan mukaan niin jopa minunkin kaltaiseni uskoton ihminen voisi allekirjoitta sen listan. - mutta uskon muuten!
Ihan oikea vaatimus. Saatte sitte vapaasti tehdä kaikkea sitä mitä tähänkin asti salaa olette tehneet.
Eikö tässä pitäisi olla kyse taivaan isään uskomisesta eikä tuollaisten asioitten kieltämisestä. Mitä uskontoa se tommonen on. Taivaan Isä arvostaa häntä rakastavia ei tyhjien sanojen höpöttäjiä ja antaako raamattu muuten luvan asettaa joku Oulun Ylivalta jutun tosiaankin kaiken yli? Häpeällistä! Rikkoo montaa asiaa vastaan jota varten meidät on kasvatettu.- nooki
Kyllä on käsittämätöntä että ihmiset vaivaa
itseään moisilla asioilla. Onko kyseessä kuoleman pelko vai mikä laittaa spekuloimaan asioilla jonka jokainen tervejärkinen luterilainen ymmärtää järjellään. Jos Jumala on antanut järjen ja viisauden ihmiselle eikö ole viisasta käyttää sitä?!Paskapuhetta nuo Oulun jutut yms joten herätkää elämään ihmiset tätä päivää ja todellisuutta.Vain aikuiset ihmiset jotka elävät vielä omien vanhempien varjossa uskaltamatta elää omaa elämää niinkuin sydän sanoo jaksavat vaivaitua spekuloimaan jotain sääntökeskusteluja ja muita vastaavia asioita.Kannaittaisko herätä jo tähän päivään?Lapsuuden usko jäi mulla siihen paikkaan kun raamattuluokkaan mennessä sain haukut päälle kun muistanut viime kerran läksyä ja jäi raamattu kotia.Kyllä vapaus voi olla mahtava juttu kun se lähtee itsestä ja sydämestä. Samaa voi olla myöskin usko mutta kun se lähtee kahdeksallakymmenellä sadasta siitä että kun iskä ja äiskä on uskovaisia ja itse ei voi/uskalla olla oma itsensä niin lopputulos ei voi olla muuta kuin maanpäällinen h.....ti kaikkine perheriitoineen,alkoholijuttuineen ja muine morkkis asioitten kyllästämä.Toivonpa vaan kaikille lukijoille hyvää loppu kesää ja jos toimittaja-setä korjaa virheet niin kaikki hyvin...ps.Täällä Oulussa on mahtavan lämmin hämärä ilta! - VL-mies
Oulun ylivalta! hahhahhaa, oikeasti niin naurettavaa tekstiä ettei parempaa oo kuultu! Aivan huvittavaa ku joku yks on laittanu liikkeelle tommosen sanonnan ni kaikki ei-lestadiolaiset tuntuvat yhtäkkiä tuntevan asian kuin omat taskunsa! Ei Oulussa kukaan yksin päätä mitään "sääntöjä" , puhujainkokous käsittelee vuosittain ajankohtaisia asioita ja keskustelee niistä, ja kuten joku jo mainitsi niin sinne osallistuu about 1000 puhujaa ympäri suomen. Mitä täällä jotku ei-uskovaiset tietää uskovaisten piireistä muuta kuin huhupuheiden perusteella. Ja huvittaa vielä tämä ei-uskovaisten joukko joka täällä puhu uskomisen asioista niin neuvovaan sävyyn että alta pois! Ei näitä asioita voi nähdä siinä valossa miten oikeasti lestadiolainen ne näkee, esim. miksi joku asia on hänen mielestään syntiä. Turha tänne on tulla kertomaan mitään "ei se ja se ole Raamatun mukaan syntiä ja pläp pläp plää", eihän Raamattu ole nykyajalla kirjoitettua tekstiä. Nykyihmiset eivät vain tajua että jos siellä ei lue että "älä kato telkkua" ni sillon tv on hyvä asia. Kaikki tällaiset "säännöt" tuntuvat varsinkin ulkopuolisen korvaan todellakin säännöiltä, mutta kyllä joku niitä haluaa oikein sydämestään noudattaakin, ja kokee sen oikeaksi, eikä vielä tunne sitä mitenkään ahdistavaksi. Jos tämmöisiä muutoksia joskus tehtäisiin kuten ko listassa vaadittiin niin ainakin jokainen sydämestään uskovainen tietää että kohta ei erotuttaisi ollenkaan muusta maailmasta. No, tällasta tällä kertaa, ja koko keskustelun avaajalle voisin sanoa että saat varmasti todella paljon mielihyvää kun tulee niin paljon kannustusta tällaisella palstalla. Sehän on selvä et jos olet lammas ja menet susien sekaan morkkaamaan muita lampaita ni tottakai ne on samaa mieltä!
- ateisti20
VL-mies kirjoitti:
Oulun ylivalta! hahhahhaa, oikeasti niin naurettavaa tekstiä ettei parempaa oo kuultu! Aivan huvittavaa ku joku yks on laittanu liikkeelle tommosen sanonnan ni kaikki ei-lestadiolaiset tuntuvat yhtäkkiä tuntevan asian kuin omat taskunsa! Ei Oulussa kukaan yksin päätä mitään "sääntöjä" , puhujainkokous käsittelee vuosittain ajankohtaisia asioita ja keskustelee niistä, ja kuten joku jo mainitsi niin sinne osallistuu about 1000 puhujaa ympäri suomen. Mitä täällä jotku ei-uskovaiset tietää uskovaisten piireistä muuta kuin huhupuheiden perusteella. Ja huvittaa vielä tämä ei-uskovaisten joukko joka täällä puhu uskomisen asioista niin neuvovaan sävyyn että alta pois! Ei näitä asioita voi nähdä siinä valossa miten oikeasti lestadiolainen ne näkee, esim. miksi joku asia on hänen mielestään syntiä. Turha tänne on tulla kertomaan mitään "ei se ja se ole Raamatun mukaan syntiä ja pläp pläp plää", eihän Raamattu ole nykyajalla kirjoitettua tekstiä. Nykyihmiset eivät vain tajua että jos siellä ei lue että "älä kato telkkua" ni sillon tv on hyvä asia. Kaikki tällaiset "säännöt" tuntuvat varsinkin ulkopuolisen korvaan todellakin säännöiltä, mutta kyllä joku niitä haluaa oikein sydämestään noudattaakin, ja kokee sen oikeaksi, eikä vielä tunne sitä mitenkään ahdistavaksi. Jos tämmöisiä muutoksia joskus tehtäisiin kuten ko listassa vaadittiin niin ainakin jokainen sydämestään uskovainen tietää että kohta ei erotuttaisi ollenkaan muusta maailmasta. No, tällasta tällä kertaa, ja koko keskustelun avaajalle voisin sanoa että saat varmasti todella paljon mielihyvää kun tulee niin paljon kannustusta tällaisella palstalla. Sehän on selvä et jos olet lammas ja menet susien sekaan morkkaamaan muita lampaita ni tottakai ne on samaa mieltä!
mies =). Mieleeni juolahti eräs kysymys. Sanoit, ettei syntejä voi tulkita Raamatun mukaan, koska Raamattu ei ole nykyajalla kirjoitettua tekstia. Sinänsä ajatuksesi on oikein järkevä, mutta kuka sitten voi määritellä, mikä on syntiä ja mikä ei. Eikö syntien määrittelemisen pitäisi olla lähtöisin Jumalasta ja Raamatusta? Kuulostaa varsin erikoiselta, että jokin pieni pohjoismainen lahko asettuu Jumalan asemaan ja määrittelee itse, mikä on oikea tapa määritellä synnit.
Mainitsemaasi "neuvovaa" sävyä muuten käyttävät tällä palstalla lähes kaikki, niin uskovaiset kuin ei-uskovaisetkin.
Entä miksi lestadiolaisten välttämättä tarvitsee erottua muusta kansasta. Tuntemani lestadiolaiset eivät ainakaan ehdointahdoin pyri tuomaan lestadiolaisuuttaan esiin.
Mahtaisiko tuossa "ylivalta"-kysymyksessä muuten olla kyse myös tasa-arvoajattelusta? Olen ainakin saanut sen käsityksen, ettei tuohon puhujainkokoukseen osallistuvaan noin 1000 puhujan joukkoon kuulu kovinkaan monta naista =). - Ecco
ateisti20 kirjoitti:
mies =). Mieleeni juolahti eräs kysymys. Sanoit, ettei syntejä voi tulkita Raamatun mukaan, koska Raamattu ei ole nykyajalla kirjoitettua tekstia. Sinänsä ajatuksesi on oikein järkevä, mutta kuka sitten voi määritellä, mikä on syntiä ja mikä ei. Eikö syntien määrittelemisen pitäisi olla lähtöisin Jumalasta ja Raamatusta? Kuulostaa varsin erikoiselta, että jokin pieni pohjoismainen lahko asettuu Jumalan asemaan ja määrittelee itse, mikä on oikea tapa määritellä synnit.
Mainitsemaasi "neuvovaa" sävyä muuten käyttävät tällä palstalla lähes kaikki, niin uskovaiset kuin ei-uskovaisetkin.
Entä miksi lestadiolaisten välttämättä tarvitsee erottua muusta kansasta. Tuntemani lestadiolaiset eivät ainakaan ehdointahdoin pyri tuomaan lestadiolaisuuttaan esiin.
Mahtaisiko tuossa "ylivalta"-kysymyksessä muuten olla kyse myös tasa-arvoajattelusta? Olen ainakin saanut sen käsityksen, ettei tuohon puhujainkokoukseen osallistuvaan noin 1000 puhujan joukkoon kuulu kovinkaan monta naista =)."noin 1000 puhujan joukkoon kuulu kovinkaan monta naista =)."
Väärin, se ei oo puhujain kokkous. Se on puhujain ja seurakuntavanhinten kokkous. Ja seurakuntavanhimmisa riittää niin naisii ku miehii. Kyllä sielä kokkouksesa on kumpaakin sukupuolta edustettuna, myös naisia reilusti. Allekirjoittanut oli sielä parisenvuotta sitte seurakuntavanhimpana. No, mikä sitte on seurakuntavanhin... en tarkkaa tiiä mutta joka rauhayhistyksestä tulee myös mukkaan "tavallaisia" seurakuntalaisia, siis nimenommaan muita ku puhujia...
Ja ylleensäkki tähän viestiketjuun. Täyttä provoa, tuntee tavallinen lestaatiolainen, tavallinen eläjä ja kavun tallaaja. Jos lista sääntöjä meillä ois olemassa, ei olisi yhtään lestaatiolaista. Kyllä tämä on syvämmen usko. Uskotaan yksin armosta. - vl:nen
Ecco kirjoitti:
"noin 1000 puhujan joukkoon kuulu kovinkaan monta naista =)."
Väärin, se ei oo puhujain kokkous. Se on puhujain ja seurakuntavanhinten kokkous. Ja seurakuntavanhimmisa riittää niin naisii ku miehii. Kyllä sielä kokkouksesa on kumpaakin sukupuolta edustettuna, myös naisia reilusti. Allekirjoittanut oli sielä parisenvuotta sitte seurakuntavanhimpana. No, mikä sitte on seurakuntavanhin... en tarkkaa tiiä mutta joka rauhayhistyksestä tulee myös mukkaan "tavallaisia" seurakuntalaisia, siis nimenommaan muita ku puhujia...
Ja ylleensäkki tähän viestiketjuun. Täyttä provoa, tuntee tavallinen lestaatiolainen, tavallinen eläjä ja kavun tallaaja. Jos lista sääntöjä meillä ois olemassa, ei olisi yhtään lestaatiolaista. Kyllä tämä on syvämmen usko. Uskotaan yksin armosta.Luin juuri tuon Eccon viestin. Mutta yleensä, kun lukee näitä viestejä, niin heti sen tuntee, vastaako se kirjoitus henkeen ja onko tämä kirjoittaja uskovainen vai ei.
Elikkä Feikin tunnistaa aika pian, ihminen ei voi ns. näytellä tai teeskennellä uskovaista, koska se uskon ymmärrys tulee Pyhän Hengen kautta.
Mikä on sitten julkinen salaisuus?
Miten joku asia voi olla julkinen, mutta se on silti salaisuus.
Se on tämä meidän uskomme. Sitä saarnataan julkisesti, mutta jos et itse omista sitä uskoa, niin kauan sen ymmärrys on salattu sinulta. - ateisti20
Ecco kirjoitti:
"noin 1000 puhujan joukkoon kuulu kovinkaan monta naista =)."
Ja ylleensäkki tähän viestiketjuun. Täyttä provoa, tuntee tavallinen lestaatiolainen, tavallinen eläjä ja kavun tallaaja. Jos lista sääntöjä meillä ois olemassa, ei olisi yhtään lestaatiolaista. Kyllä tämä on syvämmen usko. Uskotaan yksin armosta.En todellakaan ole mikään asiantuntija, joten en tunne tätä kokousasiaa juuri lainkaan.
Kokouksessa on siis mukana myös naisia, mutta kuinka paljon naisia on nimenomaan PUHUJIEN joukossa? - Ecco
ateisti20 kirjoitti:
En todellakaan ole mikään asiantuntija, joten en tunne tätä kokousasiaa juuri lainkaan.
Kokouksessa on siis mukana myös naisia, mutta kuinka paljon naisia on nimenomaan PUHUJIEN joukossa?Naisia ei oo yhtään puhujien joukossa, kaikki ovat miehiä.
- Nimetön
vl:nen kirjoitti:
Luin juuri tuon Eccon viestin. Mutta yleensä, kun lukee näitä viestejä, niin heti sen tuntee, vastaako se kirjoitus henkeen ja onko tämä kirjoittaja uskovainen vai ei.
Elikkä Feikin tunnistaa aika pian, ihminen ei voi ns. näytellä tai teeskennellä uskovaista, koska se uskon ymmärrys tulee Pyhän Hengen kautta.
Mikä on sitten julkinen salaisuus?
Miten joku asia voi olla julkinen, mutta se on silti salaisuus.
Se on tämä meidän uskomme. Sitä saarnataan julkisesti, mutta jos et itse omista sitä uskoa, niin kauan sen ymmärrys on salattu sinulta.sinunkin tietävän mitä tällä julkisella salaisuudella tarkoitin mikäli olet oikea lestadiolainen ja mikäli oikeasti olet ollut näissä anteeksiantamisseuroissa mukana.Sen verran kerron kuitenkin että joskus niitä asioita joudutaan käsittelemään muuallakin kuin seuroissa eikä sillä "seurapöydällä" leipää pidetä.Saisivat vaan kaikki tulla heti julki eivätkä vasta vuosien ja jopa vuosikymmenten päästä kun tekijät ovat jo mullan alla.
- Late
Suomi on vapaa maa... ei täällä kukaan pakota teitä em. asioita tekemään tietyllä tavalla.
Jos verot maksaa ja asevelvollisuuden suorittaa eikä muutoin riko lakia niin kukaan ei pakota mihinkään...
Oma valinta sitten on jos haluaa olla kyseisten sääntöjen piirissä ja toimia niiden mukaan.
En yritä tyrkyttää mitään, mutta ihmettelen suuresti koko keskustelun olemassaolon tarpeellisuutta.
Vai miten on?!? - puhuu kuunnelkaa
Hyvä että on ihmisiä jotka osaavat ajatella omilla aivoillaan eivätkä alistu enää aivopesun uhreiksi. Sinänsä sama onko trolli vai ei kunhan ajattelusuunta on oikea ja panee ihmiset kapinoimaan tyranniaa vastaan. Enemmän tälläista
niin saadaan kanssaihmisiä pois kiviajalta.- järjellä
Kuka sen oikean tavan ajatella sit määrittelee? Entäs tyrannia? Eikö se ole juuri tuo mitä sinä ajat=keinolla millä tahansa käännyttäminen sinun ajattelusi suuntaan? Miksei me saatais ajatella niinkuin halutaan, kun sinäkin saat?
- ajatella itsenäisesti.
järjellä kirjoitti:
Kuka sen oikean tavan ajatella sit määrittelee? Entäs tyrannia? Eikö se ole juuri tuo mitä sinä ajat=keinolla millä tahansa käännyttäminen sinun ajattelusi suuntaan? Miksei me saatais ajatella niinkuin halutaan, kun sinäkin saat?
VL-liike tukehduttaa kaiken oman ajattelun, ei ole olemassa yksilönvapautta ajatella ja toimia oman tunteen mukaan. Liike ohjaa, valvoo sekä "hoitaa toisinajattelijat" .
Turha väittää että toista. - Piikkilanka-aita
ajatella itsenäisesti. kirjoitti:
VL-liike tukehduttaa kaiken oman ajattelun, ei ole olemassa yksilönvapautta ajatella ja toimia oman tunteen mukaan. Liike ohjaa, valvoo sekä "hoitaa toisinajattelijat" .
Turha väittää että toista....ja tarvittaessa sitoo (eli päättää, että et kuulu uskovaisten joukkoon, mikä tarkoittaa, että sinua lakataan tervehtimästä jne, siis käytännössä "potkaistaan pellolle"), mikäli et muuta mielipidettäsi.
- Osta elämä
Kyllä kirjoittajan tulee olla hiukan vajaa tehoinen, koska ei osaa "luopua" uskosta vaikka kaikki asiat ovat hänen mielestä väärin. Kyllähän jo kaikki tietää ettei hän ole enään uskossa koska noin ajattelee, myös ajatuksen synti on syntiä. Lisäksi jumalan pilkka on se jota ei hyvällä katsota!
- Tuomiovalta sinulla?
tuomitse, ettei sinua tuomittaisi..
- ^pif
Jumalaan uskominen on hullutta. Tässä teille vinkki perustakaa om kirkko yhteisö ja säätäkää sille säännöt.
- ex v-lesta
v-lestat yhtä hulluja kuin äärimuslimit.
- vl-poeka
On varmaan jo moni vl maininnut etteivät nuo "säännöt" tunnu kovinkaan säännöiltä kun niitä on oppinut pienestä pitäen noudattamaan ja pitämään normaalina. Vähän samalta voisi jostain ei-vl:stä tuntua jos ei vaikka syö lihaa, meinaan että tuntuu ihan normaalilta käytännöltä jos siihen on tottunut ja sitä ei pidä mitenkään epänormaalina, päivastoin, arvostaa ja pitää omaa näkemystään oikeana ja hyvänä.
- ???
Onko tässä oikeastikin kysymys Jumalan pilkasta?
Vain pelkästään kritiikistä SRK:ta kohtaan?
ONKO SRK = JUMALA?
Karmaisevaa, kun se tulee ilmi niin monessa vl-viestissä..
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1011182
- 77646
Miten uimaportaat voivat maksaa 250 000 euroa?
Ei mitenkään, jokainen täysjärkinen sen tietää. Ei se ihme ettei verovarat riitä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2110597Rakas, ihana rakkain elämäni rakkaus
Minäkin tarvisin ne sanat sinulta. Tosin annat sen tunteen läsnäolollasi.. jos vain me vielä nähdään.. pelkään sitä maai34574Jussi kutsuisi eduskunnan koolle, jos joku pyytäisi
Eikös oppositio ole huudellut eduskuntaa koolle jo monta viikkoa? "– En ole saanut siihen liittyvää pyyntöä tai toivett94547- 77530
- 39508
Martinalle onnea
Kaunis Martina täyttää tänään 44 vuotta! Olkoon syntymäpäivä iloa ja onnea täynnä.215485- 62481
Rakastamisesi tarkoitus
Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki47468