AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Louhinnan laskentaperusteet

Louhinnan laskentaperusteet

4 Vastausta 1 095 Lukukertaa
Olisin kiinnostunut kuulemaan mikä on ollut louhittujen kuutioiden laskentaperuste teillä? Oma urakoisijani esittää kovin epämääräisiä perusteita... Kiitos asiallisesista vastauksista!

Epämääräisiä, joo

Määrä arvioidaan kiinni olevan kallion päältä. Yli metrin paksu kerros lasketaan kuutioina, mutta alle metrinen lasketaan kuutio per neliömetri.

Niillä kuutioilla on muuten yllättävän vähän merkitystä, jos maksat täkkäyskoneen kustannukset tuntipohjalta, ja kuormauksen ja kuljetuksen erikseen. Niistä tulee isommat summat kuin ammunnasta.

????

Meille urakoitsija esittää asian niin että louhittavan kodan leveimmät kohdat muodostavat siis alueen ja syvyys mitataan ns. nollakohdasta aina metrin välein. Sitten kuutiot lasketaan keskikorkeuden mukaan, mutta nollakorkeutta ei oteta mukaan kun lasketaan keskikorkeus (siis kaikkien korkeuksien keskiarvo). Tällä laskentatavalla urakoitsija hyötyy aika tavalla olemattomasta. Mistä voisi selvittää ihan virallisen ja oikean/oikeutetun tavan koko toimialalla?

ei se noin monimutkaista ole

Louhinnan määrämittaus talonrakennusalalla on määritelty normikirjoissa esim TALO 90 määrämittausohje.

Neliölouhinta koostuu siitä alueesta jolla teoreettinen louhintasyvyys on alle metri todellisesta kallion pinnasta. Muilta osin louhintakuutio määritellään teoreettisen kallion tilavuuden mukaan, eli siis tilavuus lasketaan luonnollisen kallion pinnan ja teoreettisen louhintatason väliltä ja tarvittavalta alueelta.

Riippuu

niinpaljon urakoitsijasta.Olen kuullut että joku laskuttaa 20 e per reikä,olkoon kuin syvä tai matala tahansa.Siulla ei taida olla paljon vaihto-ehtoja:Maksa mitä pyydetään tai tilaa toinen urakoitsija jos et itse pysty tekemään...
 /   /  /  / Louhinnan laskentaperusteet

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta