miten olis

TiiEm

Oona Emilia Anneli vai vaan Oona Anneli?

16

1108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prix

kuis ois Oona Emilia?

• TiiEm

Ei käy, pitää olla Anneli, tyhmä perinne :)

• Nadia
        TiiEm kirjoitti:

Ei käy, pitää olla Anneli, tyhmä perinne :)

Oona Emilia Anneli. Emilia jotenkin pehmentää kahta niin erityylistä nimeä. :) Tiedän tilanteen, munki "pitää" joskus tunkea tytölle Helenaa. En missään nimessä halua katkaista. Ja poikakaverin suku ja nimi on viel ruotsinkielinen. :)

• Minttu
        Nadia kirjoitti:

Oona Emilia Anneli. Emilia jotenkin pehmentää kahta niin erityylistä nimeä. :) Tiedän tilanteen, munki "pitää" joskus tunkea tytölle Helenaa. En missään nimessä halua katkaista. Ja poikakaverin suku ja nimi on viel ruotsinkielinen. :)

Itse päätin heti ekan lapsen saatuani, etten laita omille lapsilleni ristiksi mitään suvussa kulkevaa nimeä enkä ole laittanut. Tiedän monia, jotka kärsivät "pakkonimestään", joten miksi olis jatkettava jotain typerää nimiperinnettä? Jokaisella on oikeus omaan nimeen, perintönimet alas!

• TiiEm
        Minttu kirjoitti:

Itse päätin heti ekan lapsen saatuani, etten laita omille lapsilleni ristiksi mitään suvussa kulkevaa nimeä enkä ole laittanut. Tiedän monia, jotka kärsivät "pakkonimestään", joten miksi olis jatkettava jotain typerää nimiperinnettä? Jokaisella on oikeus omaan nimeen, perintönimet alas!

Mä olen toisaaltaan ihan samaa mieltä. En ole koskaan itse pitänyt Anneli nimestä ja päätin joskus että en jatka perinnettä tulevalle tytölleni.

Mutta nyt vanhempana olen oppinut arvostamaan näitä "typeriä" perinteitä. Se ei onneks ole kuin vaan toinen nimi.. Pahempi ongelma tässä on se että tulevan mieheni ekan pojan molemmat nimet on jo suvussa määrätty.. Ja minä kun niin olisin halunnut pojastani Eetun, mutta se ei nyt käy :(

Tottakai voisin taistella ja yrittää päättää että saisin antaa pojallemme minkä tahansa nimen, mutta en halua enää. Pitää kunnioittaa toisten perinteitä, joillekkin ne voi olla hyvinkin tärkeitä.

• Mona
        TiiEm kirjoitti:

Mä olen toisaaltaan ihan samaa mieltä. En ole koskaan itse pitänyt Anneli nimestä ja päätin joskus että en jatka perinnettä tulevalle tytölleni.

Mutta nyt vanhempana olen oppinut arvostamaan näitä "typeriä" perinteitä. Se ei onneks ole kuin vaan toinen nimi.. Pahempi ongelma tässä on se että tulevan mieheni ekan pojan molemmat nimet on jo suvussa määrätty.. Ja minä kun niin olisin halunnut pojastani Eetun, mutta se ei nyt käy :(

Tottakai voisin taistella ja yrittää päättää että saisin antaa pojallemme minkä tahansa nimen, mutta en halua enää. Pitää kunnioittaa toisten perinteitä, joillekkin ne voi olla hyvinkin tärkeitä.

On kolmantena nimenä Anneli. Olen inhonnut nimeä ikuisuuden. Nimi valitettavasti kulkee suvussa ja minun varmaan odotetaan antavan tyttäreni nimeksi Anneli. Valitettavasti suku saa pettyä. Olen päättänyt etten missään nimessä anna lapselleni sellaista nimeä, mistä itse en pidä.
        Niinpä, jos tämä mini on tyttö, on varmaa, ettei nimeksi tule Anneli.

Kyllä sinulla on mielestäni oikeus valita lapsellesi nimi, josta itsekin pidät. Tsem.

• Nadia
        Minttu kirjoitti:

Kunniottaa näitä perinteitä. Oma tyttäreni saa ketjun katkaista jos haluaa, mutta minä en halua. Musta on hienoa, että vielä jotain perinteitä vaalitaan nykymaailmassakin, joka on menossa ihan väärään suntaan. Mä haluan joskus kasvattaa lapseni kansainvälisiksi, mutta ennenkaikkea suomalaisiksi! Mun tytöstä ei tuu mitään Ramona Barbara Pamelaa.

• Gemma
        TiiEm kirjoitti:

... ja meidän oli pakko laittaa pojalle nimeksi Eetu, vaikka en yhtään tykkää siitä nimestä. Mieheni on brittiläinen, ja minäkin puolittain, mutta isän puolelta tulee tyhmää nimiperinnettä. Isä sanoi, että loukkaantuu verisesti, jos pojalle annetaan joku kamala englantilaisnimi. Vaikka kyllähän tuo Eetu sitten loppujen lopuksi menee, kun sitä vaan käyttää. Lempinimethän voivat olla mitä vaan, meillä on Little Jackia ja Arnoldia jne...
        Meillä on tosin edessä muutto Lontooseen, ja siellä sen Eetun kanssa on taas hankalaa...

• Pekka
        Nadia kirjoitti:

Kunniottaa näitä perinteitä. Oma tyttäreni saa ketjun katkaista jos haluaa, mutta minä en halua. Musta on hienoa, että vielä jotain perinteitä vaalitaan nykymaailmassakin, joka on menossa ihan väärään suntaan. Mä haluan joskus kasvattaa lapseni kansainvälisiksi, mutta ennenkaikkea suomalaisiksi! Mun tytöstä ei tuu mitään Ramona Barbara Pamelaa.

Hyvä että edes Nadia tajuaa mistä on kysymys.
        Meillä suomessa tuntuu nimien suhteen vallitsevan lähes täydellinen
        perinteiden ja tyylitajun puute.
        Tähän yhdistyy ihmeellinen sopulimeininki, yhtenä vuotena kaikki pojat
        olivat Toneja ja sitten joka toinen tyttö Jenna.

Uskon vakaasti, että suurin osa lapsista isoksi kasvettuaan arvostaa
        enemmän perinteistä nimeä kuin syntymävuoden missin tai jääkiekkotähden
        kaimana olemista.

Eli tässä tapauksessa Anneli on nimiehdotuksen paras osa, Emilia
        (muotinimi) huonoin.

Toki lapsensa voi sitten oikeastikin nimetä yksilöllisesti, mutta
        yksilöllisyyttä ei löydy naistenlehtien sivuilta tai rockbiisien
        sanoituksista.

• Gemma
        Pekka kirjoitti:

Hyvä että edes Nadia tajuaa mistä on kysymys.
        Meillä suomessa tuntuu nimien suhteen vallitsevan lähes täydellinen
        perinteiden ja tyylitajun puute.
        Tähän yhdistyy ihmeellinen sopulimeininki, yhtenä vuotena kaikki pojat
        olivat Toneja ja sitten joka toinen tyttö Jenna.

Uskon vakaasti, että suurin osa lapsista isoksi kasvettuaan arvostaa
        enemmän perinteistä nimeä kuin syntymävuoden missin tai jääkiekkotähden
        kaimana olemista.

Eli tässä tapauksessa Anneli on nimiehdotuksen paras osa, Emilia
        (muotinimi) huonoin.

Toki lapsensa voi sitten oikeastikin nimetä yksilöllisesti, mutta
        yksilöllisyyttä ei löydy naistenlehtien sivuilta tai rockbiisien
        sanoituksista.

... että onko nimi muotia vai ei.

Vaan siitä, että nimen on oltava sellainen, joka miellyttää vanhempia. Tai ei ole oltava, mutta vanhemmat haluavat sellaisen nimen laittaa.

Minun mielestäni ei ole mitään väliä, onko nimi muotia vai ei. Minun mielestäni Emilia on todella kaunis nimi, voisin hyvin kuvitella antavani tyttäreni nimeksi Emily (britti kun olen). Eetu sen sijaan... en pitänyt siitä aluksi laisinkaan, mutta nyt siihen on jo tottunut. Muotinimihän sekin kai Suomessa on.

Toisaalta... yleiset nimet ovat käyttäjilleen helppoja. Vanhempana siis. Oi, kun olisikin joku Jaana vaikka (Jaana on sievä nimi). Gemma, vaikka helppo ja yksinkertainen onkin, tuottaa suomalaisille uskomattomia vaikeuksia.

"Nimeni on Gemma ______"
        "Anteeksi kuinka?"
        "Gemma"
        "Voisitteko tavata?"
        "G-E-M-M-A"
        "Siis Gemma?"
        "Kyllä, Gemma"

Näin käy varsinkin vanhempien ihmisten kanssa usein.

• Ammattikäyttäjä
        Minttu kirjoitti:

Mulla ei ole itselläni mitään suvun nimeä . Sen sijaan nimet ovat syntymäaikani suurimpia muotinimiä.
        Minua sitoo siis nimet vain aikaan ja kulttuuriin , joka oli silloin olemassa.

Kolmelle lapselleni annoin nimet kovastikin sukuun sidotusti, sattui löytymään kauniita nimiä ja sukunimeemmekin sopivia.
        Lapset ovat jo aika isoja ja kovin ylpeitä nimistään. Kuulen heidän joskus esittelevän kenestä suvun edeltäjästä heidän nimensä on saanut "alkunsa". Kaikki nimet eivät ole suoria lainoja esi-isiltä . Osa on muunnoksia tapaan : Matti - Matias .

Ihmisen on hyvä kuulua elämässä johonkin ja omat juurensa voi tuntea monella tapaa. Nimi on yksi mahdollisuus , tosin ei ainoa vaihtoehto tai tapa.

• tikru

Oona Anneli on tosi kiva nimi. Emilia on jo joka toisella pikkutytöllä.

• milja

Kieli menee jotenki solmuun tossa Emilia-Anneli-kohdassa. Mites ois Oona Emmi Annelli?

• milja

..Oona Emmi Anneli (ei siis Annelli)
        :)

• Minä

Ehdottomasti parempi!!

• Oona Anneli!

voi että on nätti nimi ja sointuukin paremmin yhteen kuin Emilia Anneli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      158
      4846
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2129
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      35
      2006
    4. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      115
      1889
    5. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      16
      1879
    6. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      93
      1678
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      46
      1337
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      67
      1232
    9. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      120
      1166
    10. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      29
      1115
    Aihe