Kissan hampaista

Miss_Dark

jostain ihan avaruudesta sain yhtäkkiä päähäni että onko kissoilla maitohampaita jotka sitten putoavat jossain tietyssä iässä vai onko sillä aina ne samat hampaat mitkä sillä on pentunakin?

10

8598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antero..

      Kissalla on sekä maito- että pysyvät hampaat olemassa jo syntyessä leukaluussa eli ne kehittyvät jo sikiökehityksen aikana, mutta puhkeavat sitten aikanaan.

      Kissan maitohampaiden puhkeaminen:

      - etuhampaat 11-15 vrk iässä
      - kulmahampaat 17-19 vrk
      - väliposkihampaat 24-30 vrk
      - poskihammas 37-60 vrk

      Kun maitohampaat putoavat pois,
      puhkeavat kissalle pysyvät hampaat:

      - etuhampaat 103-135 vrk iässä
      - kulmahampaat 149-153 vrk
      - väliposkihampaat 150- 174 vrk
      - poskihampaat 130-162 vrk

      • Jozu

        Melko tarkkaan oot vuorokausia laskenut kissan hampaitten lähdölle! :D En tietenkään sano millään pahalla tätä, osu vaan silmään tarkkuus.


      • Kissarakas <3

        kiitz paljon, tuosta on hyötyä meidän killille! 8))


    • hirni_mikmiu

      Kissan maitohampaat irtoavat n.5-6kk iässä, yleensä niin ettei sitä omistaja edes huomaa.
      Itse satuin ihan sattumalta kurkaamaan Eemun hampaita joskus tuossa 5kk iän tienoilla (tsekkailen aina välillä noiden hampaat, kynnet jne. ihan siksikin että tottuvat jatkuvaan käsittelyyn eikä ole sitten hirveää tappelua kun kerran vuodessa eläinlääkäri haluaisi katsoa suuhun) ja hoksasin että takahammas heiluu. Olin melkein paniikissa kun en ollut ikinä kuullut että kissoilta irtoaisivat maitohampaat. En saanut enää eläinlääkäriä kiinni sille illalle, eikä kaverinikaan jolle soitin ollut koskaan kuullut että kissoilta irtoaisivat maitohampaat vaikka hänen kotonaan on aina ollut kissoja. Päättelimme silti että siitä ilmeisesti on kysymys ja aamullahan tuo sitten eläinlääkäriltä varmistuikin. Ilmeisesti irtoavat aika huomaamattomasti nuo kissojen hampaat -Eemullakin hammas sitten irtosi syödessä ja se ilmeisesti nieli sen. En olisi huomannut koko tapahtumaa jos en olisi sattumalta sinä päivänä kurkannut sen suuhun.

      • kun noi

        hampaat lähtevät niin huomaamattomasti. Vain yhden kissan hapaan olen jostakin kerännyt, mutta näiden riiviöiden hampaanvaihtoa en ole hokannut seurata. Pääasia että hampaat ovat raksujenpurentakunnossa!


      • Huojentunut
        kun noi kirjoitti:

        hampaat lähtevät niin huomaamattomasti. Vain yhden kissan hapaan olen jostakin kerännyt, mutta näiden riiviöiden hampaanvaihtoa en ole hokannut seurata. Pääasia että hampaat ovat raksujenpurentakunnossa!

        Äsken juuri hyppäsi meidän "pentu" sängylle ja jätti yhden kulmahampaansa siihen ihmeteltäväksi! Meinasin jo soittaa eläinlääkärille, mutta päätin ensin katsastaa täältä ja täältähän se selitys löytyi, onneksi! Nyt kun tarkemmin purukalustoa tutkin niin huomasin, että pysyvä hammashan on jo varsin valmiin näköinen, kuitenkin hieman pienempi kuin toisen puolen kulmahammas joten se lienee vielä sitten maitohammas.. Mutta hyvä että selvisi tämäkin asia täältä intranetin ihmeellisestä maailmasta! :)


      • ??
        Huojentunut kirjoitti:

        Äsken juuri hyppäsi meidän "pentu" sängylle ja jätti yhden kulmahampaansa siihen ihmeteltäväksi! Meinasin jo soittaa eläinlääkärille, mutta päätin ensin katsastaa täältä ja täältähän se selitys löytyi, onneksi! Nyt kun tarkemmin purukalustoa tutkin niin huomasin, että pysyvä hammashan on jo varsin valmiin näköinen, kuitenkin hieman pienempi kuin toisen puolen kulmahammas joten se lienee vielä sitten maitohammas.. Mutta hyvä että selvisi tämäkin asia täältä intranetin ihmeellisestä maailmasta! :)

        Onko kukaan huomannut, että kissat käyttäytyisivät jotenkin oudosti kun hampaiden vaihto on lähellä? Minulla on nimittäin 4,5kk:n ikäinen kissanpentu, joka on yhtäkkiä alkanut pureskella kaikkea mitä eteen sattuu matoista ja pöydänjaloista oman hiekkalaatikkonsa reunoihin ja lasiastioihin. Eihän se nyt tietenkään esineistä mitään irti saa mutta jyystää kuitenkin ja on todella levoton. Onko muut huomannut tällaista käytöstä hampaidenvaihdon yhteydessä??


    • Janhenia

      Ihan normaalia käytöstä hamapaiden vaihdo aikaan :) Usein tähän aikaan liittyy myös punoittavat ikenet ja pahalle haiseva hengitys.

    • Ails

      Mun kisupoika on nyt 4,5kk ja se muuttui eilen ihan apaattiseksi, nukkuskeli, ei leikkinyt ja ollut tosi surkean näköinen. Aamulla hä oli ihan reipas ja normaali, kunnes päivällä taas heittäytyi tosi oudon apaattiseksi, murisi oli jännittynyt ja niin kurjan näköinen. Käytiin eläinlääkärillä ja todettiin punottavat ikenet ja hampaiden vaihdunta alkamassa. Oli aika hurjaa, ja ite todella pelästyin että mistä oikein on kysymys. Toivottavassti ei kestä koko vaihduntaaikaa, sillä kisulla ei juurikaan ruoka nyt ole maistunut. Onko kokemuksia tämmöisestä vaivaavista ja kipeistä hampaanvaihdunnoista??

      • Apua onko kokemuksia

        Koeta huomenna löytää vieläkin vanhempi ketju ja kirjoita siihen taas uudella nimimerkillä. Odotamme jännityksellä mitä saat ajoiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe