Tässä oma tarinani kyseisestä aiheesta...
Olen nyt noin vuoden ajan seurustellut aika ns. vaihtelevasti tyttöystäväni kanssa. Hänellä jo suhteen alkuvaiheessa huomasin kaksi eri persoonaa, aluksi itsekkin vain naureskellen puhuin hälle tästä asiasta ja syytin itseäni luuloharhaisuudestani.
tyttöystävälläni on kaksi persoonaa.
kiltti, joka välittää, ottaa huomioon ja osaa katsoa asioita niitten oikeista näkökulmista ja jonka lähellä minun on maailman paras olla.
paha, jolloin hän sulkee silmänsä kaikelta, sulkee itsensä, ei tunne mtn, ei muista pitkiä keskusteluja myöhemmin, uskottelee kaiken olevan hyvin, uskottelee itselleen ja muille että tekee kaiken vain että muilla olisi hyvä olla, vaikka todellisuudessa menee siitä mistä aita on matalin ja loukkaa kaikkia ympärillään.
olen huomannut että häiriö tulee päälle stressistä. ympärillämme on ollut ihmissuhde kiemuroita sekä tyttökaverini ex-vaimo, joka on meidän molempien ystävä...mutta viime aikoina tuottanut erityisen paljon stressiä ja kitkaa suhteeseemme ja muutenkin. lisäksi perheongelmat, työstressi ja muut sairastelut.
ahdistuksen tullessa päälle hänen koko olemus muuttuu, ääni, ilmeet ja käyttäytyminen.
häneen on vaikea saada mtn kontaktia. hän on vaan ahdistunut kaikesta ja sulkee kaiken. on niin kuin millään ei olisi mtn väliä.
kunnes taas hyvä kausi tulee ja tuntuu taas ihanalta olla yhdessä ja rakastaa.
ollaan kaksi kertaa aijemmin erottu ja erot aina kestäneet sen ajan että ahdistuskausi on mennyt ohi.
tällähetkellä hänen ahdituskautta on jatkunut jo kuukauden ja sinä aikana hän on taas ehtinyt rikkoa minut pieniin palasiin.
haluaisimme molemmat olla yhdessä ja että suhteemme toimisi, mutta tyttöystäväni sairaus repii meidät erilleen.
olemme keskustelleet että hän kävisi lääkärillä ja saisi lähetteen psykiatriselle, mutta sitten taas tulee huono kausi ja hänessä ei olekkaan mtn vikaa omasta mielestään.
taistelenko nyt ihan turhaan?
Persoonallisuushäiriö rikkoo suhteemme
25
13164
Vastaukset
- taistelun olevan turhaa
Hei!
uskon, että tilanteeseen voi saada huomattavaakin parannusta, mutta se ei varmasti onnistu ilman ammattiapua. Toivoa on aina, muista se.
Sinunkin jaksaminen on tietysti rajallista ja kaikkea ei tarvitse sietää. Tarkoitan siis, että pidä huolta myös itsestäsi.
Yksi mahdollisuus on, että varaat ajan itsellesi terveyskeskuksesta ja juttelet lääkärin kanssa tilanteesta. Lääkärihän on vaitiolovelvollinen, joten asia ei mene eteenpäin ellei tyttöystäväsi ole halukas hakemaan apua. Mutta sinua ajatellen voisit saada lääkäriltä tukea tilanteeseen ja neuvoja miten kannattaa toimia.
Positiivista on mielestäni se, että tyttöystäväsi ei ole kokonaan tyrmännyt ajatusta ammattiavusta. On ns. normaalia, ettei koe olevansa sairas silloin kun sairaus(ahdistus/masennus) on päällä. Silloin kun apu olisi todella tarpeen, niin henkilö ei siis ehkä ole halukas hakemaan apua koska ei koe olevansa sen tarpeessa.
Omassa parisuhteessani toimin juuri näin. Miehelläni oli mielenterveysongelmia, mutta hoitoa hän ei mielestään halunnut. Kävin itse lääkärillä juttelemassa ja sain hyviä neuvoja sekä tukea itselleni. Nyt mieheni on ollut hoidossa muutaman vuoden. (terapia on pitkäaikainen). Tällä hetkellä on hyvä tilanne, ollut jo pitkään. Lääkitys ja terapia ovat auttaneet ja suhteemme voi paremmin. Kivuton tie ei tietenkään ole ollut, se on vaatinut paljon meiltä molemmilta. Mutta se on ehdottomasti kannattanut.
Sen vielä mainitsen, että mieheni hoitoprosessi alkoi kun hän meni psykoosiin erään vaikean jakson päätteeksi. Siitä seurasi hoitojakso sairaalassa lääkärin määräyksestä eli ns.pakkohoito.
Toivon sydämestäni sinulle jaksamista ja kaikkea hyvää teidän suhteellenne. Taisteleminen ei ole turhaa jos et itse koe sitä turhaksi. Rakastamasi ihminen ei oikeasti katoa mihinkään vaikeidenkaan jaksojen aikana vaikka se siltä tuntuukin.
parempaa syksyä toivottelee Nea - Sivuilija
Käsitykseni mukaan persoonallisuushäiriö ei ole sairaus, vaan kehityshäiriö, jossa persoonallisuuden kehitys kohti toimivaa persoonaa on pysähtynyt tietylle alhaalla olevalle kehitystasolle. Älykkyys ja biologia ovat aikuisen, persoonallisuus on lapsen.
Persoonallisuushäiriöinen ei voi parantua, koska ei ole milloinkaan ehtinyt kehittyä ns. normaaliksi aikuiseksi. Hän ei ole sairastunut, vaan pysähtynyt, lopullisesti, ikävä kyllä, niin uskon. Sama kuin alkaisi muuttaa homouteen orientoitunutta heteroksi. Ihminen kun kasvaa suhteessa varhaiskasvattajiinsa!
Persoonallisuushäiriöisen kanssa eläminen on loputonta taistelua. Sen tietää vain itse asian kokenut tai sellainen, joka pystyy syvällisesti eläytymään lukemaansa tai toisten kertomaan informaatioon.
Hae itsellesi apua niin nopeasti kuin pystyt. Auta itseäsi tai tuhoudu!- Anonyymi
persoonallisuushäiriöiden hoitoon on olemassa keinoja(=tilanteen mukaan valittu terapia),vaikka se kestääkin vuosia ja vaatii paljon sekä hoidettavalta että läheisiltä. Kaikkiin sekään ei kuitenkaan auta, ikävä kyllä, ja silloin on vaan joko hyväksyttävä henkilön persoona kokonaisuudessaan tai "vaihdettava maisemaa". Mielestäni kuitenkin edistystä on, jos henkilö itse tiedostaa ongelmansa ja haluaa hakeutua hoitoon.Ehkä tuolloin voi tapahtua edes jonkinasteista muutosta persoonan sietämättömissä puolissa, vaikka ei täydellistä muutosta tulisikaan.
- fuusiomeedio
tuo on minustavain yksi tapa torpata ihmisenä edistyminen.kyllähän se ihmisen kehitysjatkuu koko iän läpi.miksei henkisesti lapsestaaikuisesta voisi kasvaa yhtä lailla aikuinen kuin lapsesta.Joku syy tuohon on että kasvuon tavallaan jäänyt kesken.Joku perhe-juttu tms. Ei se nyt ihan syyttä vain käy. Kuitenkin uskon, että se tapahtuuko kehitystä on ihan ihmiskohtaista kuten aina elämässä.Se lähteeihmisestä itsestään.
- del *.*
mahdollista että kyseessä on jonkinlainen puolustusmekanismi joka on opittua?
Kun mainitsit tuosta stressistä että tulee siitä päälle.
Mutta itsehän tilanteen parhaiten tiedät, ja tyttöystäväsi.
Voi kai se olla persoonallisuudestakin johtuvaa...
Mutta en menisi sanomaan niin jyrkästi kuin tuo yksi kirjoittaja. "pelasta itsesi tai tuhoudu" pöh.
Suosittelen lääkäriä. Fyysinen/psyykkinen tutkimus. - minä vain
on ihan sama eli persoonallisuus muuttuu stressin alla. hänellä se vähäsen parani kun sain hänet juttelemaan. jopa tän toisen persoonan.
mutta kannattaahan se yrittää saaaha lääkäriin se tyttöystäväs jos meinasit jatkaa suhdetta.
koska mielenterveys häiriöt on yhden tutkimuksen mukaan yksi joka ei ole hyväksi pitemmälle parisuhteelle. - pitäisikin hakea kysyjälle
Mitähän jos...mitähän jos antaisit hänen olla silloin kun huomaat että stressi painaa. Antaisit tilaa rauhoittua levätä ja rentoutua.
Mikään ei voi olla rasittavampaa kuin se että kokoajan joku haluaa huomiota, tuo itseään jatkuvasti esiin, vaatii koko ajan huomatuksi tuloa.
Ongelmaanne sen syvemmin perhetymättä tulee mieleeni lähinnä se että olette varsin nuoria vielä ja suhteennekin on tuore joten 'omien kuvioiden' löytyminen vie aikansa.- maakala
Jos et ole tällaisessa tilanteessa ollut et voi tietää miltä toisesta osapuolesta tämä tuntuu. Toki ymmärrän että jos toinen on lukossa niin painostaminen yms. harvoin auttaa.Mutta ei voi myöskään olettaa että toinen osapuoli kovin hyvin jaksaa vierellä jos häiriöienn osapuoli jatkuvasti sulkee toisen pois eikä välitä mistään tai kestään.Ja stten kun hyvä kausi jatkuu niin takaisin tullaan niinkuin mikäänei olisi muuttunut.Kyllä se parisuhde tarvii jatkuvaa kanssakäymistä että se pelaa.Niin se vain on.Itse epäilen vahvasti miesystävälläni olevan tämä ja kun huono kausi tulee niin koko olemus katoaa johonkin.Katson sivusta yleensä jonkun aikaa tilannetta ihan rauhassa, kunnes itsellä alkaa jaksaminen loppua ja tulee todella sellainen olo että olen aivan yksin tässä suhteessa.Terapiaa olen ehdottanu, mutta hänellä ei ole mitään motivaatiota lähteä siihen mukaan.
Miten ikä liittyy tähän mitenkään? Eikö toisesta välittäminen ja huolempito kuulu ihan samalla lailla kuvaan riippumatta siitä onko 20 vai 50 vuotias?Tai kun suhde on kestänyt jo kauan? Suhteita on toki erilaisia.Mutta mielestäni parisuhteeseen nyt kuuluu kuitenkin aika kiinteästi toisen huomioinen ja välittäminen.
- liilliputti
Kaksisuuntainen mieliala kuvaisi paremmin tyttöystäväsi ongelmaa. Saako hän lääkkeitä tai terapiaa ? jos ei saa, niin sitä pitää hankkia !!! Lääkkeillä pahempia mielialan huippuja ja laskuja voi katkaista. Eli maniat ja masennukset pois. Lääkkeiden avulla voi elää normaalimpaa elämää.
Persoonallisuushäiriöitä on erilaisia. Esim. yksilö ei kykene milloinkaan ottamaan toista huomioon, paitsi jos itse hyötyy. Erilaiset väkivallan teot ja mieltymykset tai perversiot. Kyvyttömyys pitkäaikaisiin suhteisiin eli ei voi ottaa vastaan toisen rakkautta. Toisen käytöksen arvaamattomuus ja ennakoimattomuus. - Nimetön
Hei! Minulla on ihan sama tilanne mieheni kanssa..8 vuotta oon yrittäny auttaa ja ymmärtää häntä..Puoli vuotta sitten meille syntyi poika ja sen kautta ymmärsin, että tälläinen elämä ei ole hyväksi minulle eikä varsinkaan pojalleni..Niinpä otin ja lähdin..Siitäkös riemu repesi uhkailuja ym..Selvinpäin niin katuva et oikein säälix käy, mut kännis taas haukkuja ja uhkailuja. En tiedä loppuuko tää koskaan, mut mun on parempi olla ilman häntä. Tajusin loppujen lopux etten voi häntä auttaa/pelastaa, mut itteni voin! ja ennen kaikkea poikamme!En vaan yksinkertaisesti jaksanu enää! Haluisin vaihtaa sun kans ajatuksia jos mahdollista
- Kokenut
..ettei persoonallisuushäiriöinen"parane". Jostain luinkin, että ainoa mahdollisuus olisi ikäänkuin syntyä ja kehittyä uudelleen, ja kuinka se olisi aikuiselle mahdollista. Uskon ettei häiriöstä kärsivä ihminen itsekään nauti tilanteestaan, muttei kykene muunlaiseen käytökseen. Tämä ei kuitenkaan oikeuta toisten väärinkohteluun! Häiriö on kyseisen ihmisen MINUUS, ei mikään virus jonka voi poistaa! Tsemppiä kaikille jotka vielä painitte kyseisenlaisessa suhteessa.
- kehittymätön persoona
Olen myös nainen ja tapaillut erästä toista naista - hän kertoi sittemmin että hänellä on kehittymätön persoona. Hänen tunne-alämänsä on todella rikkonainen, hänen mielestään esim. pettäminen "vahvistaa suhdetta" ym ym. Taidan todellakin ottaa jalat alleni ja saman neuvon annan sinulle...
- The END
... toistakymmentä vuotta sivusta seuranneena tällaista taistelua, en suosittele että pilaat elämäsi, nää ihmiset imee kaiken tyhjäksi ympäriltä. sorry. valitan.
- Nainen24
mahdotonta on rakentaa elämää ihmisen rinnalle joka ei sinua edes huomaa siinä vierellä...
kun kasvatat vain omaa tuskaasi sillä että rakastat...tuota tyhjää ihmisen kuorta.
puhut...eikä hän kuule.
katsot...etkä näe häneen.
kosketat...ja tunnet vain kylmää...
tavarat ja valokuvat vain muistuttaa että on ollut hyviäkin hetkiä...
kun hänen silmistä on nähnyt sieluun.
kun on tuntenut kaikki hänen tunteet.
kuunnellut hänen lempeää ääntään sydän haljeten ilosta.
olen pahoillani.
erittäin pahoillani...
eniten siitä että hän rikkoi minut joka häntä rakasti eniten
- Nitraatti89
Pohja:
Olen 17kesää täyttänyt naisenalku, ja seurustellut kohta puoli vuotta 22-v miehen(alun[ko?]) kanssa. Kihlaus tapahtui viime viikolla. Näitä teinikihloja on enemmän kun tarpeeksi, mutta suostuin koska en tiedä kummalta idea tuli. Molemminpuolista.
Hän on alkoholisti, ollut 12 vuotiaasta asti. 14vuotiaana sydänpysähdys ja lieviä alkoholipsykooseja on ollut toki juontiputkien varrella.
Nyt:
Ei koskaan ennen toissaöisen tapaista:
Persoonan jakautuminen.
Olen lukenut jo kaikista "luokitelluista" psykooseista ja ne eivät kuvaa tällaisia oireita.
Hän tuli kavareidensa kanssa laivalta lauantaina (laivalla tapahtui: ilman järkevää syytä nousuhumalassa hyppäsi pää edellä toisesta kerroksesta alas. neljä tikkiä silmäkulmaan ja poskipäässä ruhjeita. Jos olisi osunut portaan kulmaan niin...), ja oli 4pv selvänä joten annoin ottaa tuotuja saarenmaa-pulloja tyhjäksi kaverinsa kanssa. He lähtivät baariin. Tulivat takaisin.
ottivat parit paukut vielä, ja kaveri meni nukkumaan. Sammui. Jäin kahdestaan kultani kanssa valveille. Hän yritti nukkua mutta päähän koski. Sammalsi taas jotain mustasukkaista sössötystä johon olen jo tottunut kun hän juo. Luulin hänen sammuneen, menin tupakalle.
Kohta rysähti. Ovi pamahti auki ja hän seisoi siinä hetken ja tuli parvekkeelle sepittämään samat kännitarinat kuin ennenkin. Kuuntelin ja sanoin että mennään nukkumaan.
Pari min nukuttuani heräsin kun hän unissaan myllersi ympäri sänkyä niin että melkein putosin. Hän repi kaikki kolme tyynyä unissaan minulta joten anastin yhden takaisin (niskakivut=migreeni). Hän heräsi tähän ja alkoi riehua.
Katsoin, että hän kännissä örveltää. Nousin rakkaani päälle istumaan ja sanoin, että rauhotu Niklas(Ei oikea nimi). Hän katsoi minua erittäin julmasti hetken paikoillaan, tönäisi pois ja huusi ettei "oo mikään Niklas". Pyysin katsomaan passista, että niin siinä ainakin sanotaan, kuten myös kihlasormuksessa. Hän katsoi vielä tuimemmin ja oudon näköisenä ja kysyi uudella äänteellä kuka olen? Sanoin "Miira"(Ei oikea nimi)ja halasin, ja sanoin että "kaikki hyvin."
"Tiiätsä sä satutat Niklasta" tuli sieltä.. Tiesin tästä hetkestä eteen päin heti, mikä oli kyseessä, kiitos lukemani kirjan: Sidney Sheldon - Kerro minulle unesi.
Kuin *naps* hän oli taas oma itsensä. Muuttuessa otti sydämestä, tms. kouristelua ja vihlontaa.
Vaikutti uniselta. Kysyi "miks itket kulta?" ja halasi. Sanoin "ei mitään, mielikuvitus laukkaa.."
Kävelimme parvekkeelta keittiöön, jonne kuului makuuhuoneesta kantautuva poppilevy. Hän halasi vielä kerran ja yritti viedä minua kömpelöä. Sanoin "heh.. Ei musta oo nyt tähän, kulta, mennää nukkumaan, väsyttää ihan pirusti!"
Yhtäkkiä kasvot muuttuivat taas ja hänen ilmeensä synkkeni, kasvot terävöityivät ja hän sanoi "Mikset sä tanssi mun kans!?". Suostuin hymähdellen kun tiesin mitä tapahtui, ja kun vedin Niklaksen lähemmäs, hän sanoi " Tiiätsä te kaikki vaa satutatte Niklasta! Siihen poikaan sattuu!" Johon minä "Sori, Erkki, mut sä satutat.", johon hän "Mikä vitun Erkki mä sulle oon?", johon minä: "Ethän sä halunnu et sua sanotaan Niklakseks? Ni oo sit mun puolest vaik Erkki, miksikä sä haluut sit et sua sanon?" Niklas: "No sano vaik Niilo, sama se." Minä: "Tietääkseni Niklas se mua petti en minä sitä..! Niilo, ja Niklas satuttaa ite itteään muidenkin edestä!"
Jatkan kohta -->- Nitraatti_89
"Ei.. Niklas on pehmentyny.. Siit on tullu nössö. Luuletsä et toi veitsi on tos lattial huvinvuoks? Ei Niklaksel ois munaa vetää ranteita auki. Mä autan sitä.. Tiiätsä ei Niklas siel laival hypänny.. Mä se olin. Ja on pettyny et Niklas oli niin kännis, ettei se muista!" Minä: "Mitä?" Niklas: "No et se korvis.. Se timanttikorvis joka katos laival. Ei se kadonnu! Mä tiiän..Mä NÄIN ku se laivan virolainen lääkärihoitsuhoratsu otti sen. Se varasti sen! Kato kaikki on suuniteltua! Se on myös suunniteltua, että Niklas kuolee 23 vuotiaana." Aloin itkeä ja sanoin: "Ai ja sekö tapahtuu sun avulla..?" Niklas: "Kyllä, mä tappaisin vaik sen pojan puolest!" Minä: "Ei toi o auttamista! Jos sä tekisit mitä tahansa Niklaksen takia, sun pitäs myös rakastaa mua, koska sekin rakastaa.." *Yritin halata* Niklas: "En mä voi.. "
Minä: "Mikset :'(?" Niklas: "Koska se oot just SÄ , SÄ teit Niklaksesta pehmeen!" Aloin vittuuntua itkin lisää ja sanoin "Tiiätsä...Se ei aina oo huono asia olla pehmee.." Halasin Niklasta ja sitten, taas kouristuksia, ja.."Kulta oikeesti kerro mulle mikä hätänä. Miks sä itket??!"
Kerroin kaiken, aina jossain välissä Niilon putkahtaessa paikalle. Niklas kertoi kuinka oli isovanhempiensa huostanalaisena pienestä asti aina heitellyt kiviä rannassa yksin, ja mummu ja pappa aina kysyivät onko tolla pojalla kaikki hyvin kun näkyy että suu käy, muttei tuol rannas oo ketään. Myös Niilo mainitsi minulle, että hän kaipaa sitä aikaa kun he hettelivät kiviä kahdestaan rannassa, ja jolloin Niklas oli vielä ihan puhdas, kiltti..
Tätä vuoropuhelua vuorotellen toisen, ja vourotellen toisen persoonan kanssa jatkui koko yön, kunnes kuudelta aamulla soitin poliisit ja toivoin, että hän saisi apua. Rupesi käymään väkivaltaiseksi. Ei sen pahemmin minua, vaan ITSEÄÄN kohtaan. Sitä en kestä!
Poliisien tullessa Niilo katosi ja Niklas rauhoittui, ja minun suostumuksellani Niklas jäi kotiin nukkumaan.
Niilo puhui kanssani kerran vielä kun kytät lähtivät, mutta samalla keksin, kuinka saan Niklaksen omaksi itsekseen ja Niilon pois sen naamalta: Suudelma tai syvä halaus. Niilo ei kai sitten kestä yhtään läheisyyttä.
Niklaksen sama, silloinen ryyppykaveri jäi illaksi myös eilen. Ja sama kuvio. Sitten menivät baariin. Tällä kertaa minun ehdotuksestani, koska minun oli pakko nähdä Niilo. Ja puhua hänelle vielä. ja tähän mennessä niin kävi vain, kun jätkä oli tarpeeksi kännissä loppuillasta.
Tulivat takaisin. Niklas kännisä ku käki, kaveri melkeinpä selvänä. Nyt näimme molemmat, kun Niklas kesken jutustelun alkoi muuttua. Halusin että yksi parhaista ystävistäni näkee sen myös. Nyt en ole yksin tämän kanssa. Niin yksin ainakaan :)
Niklas itse haluaa apua itse tähän eniten. Häntä pelottaa, koska suvussa on isällä ja mummulla molemmilla pahanlaatuinen skitsofrenia, se melkeinpä pahin: Kolmeen osaan jakautunut persoona, jakautunut persoona-häriö.
Eilen käytiin Niklaksen kanssa Auroran psykiatrisen keskuksen päivystyksessä illalla ja pyysimme masennuslääkityksen, joka olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten. Tänään olisi soitettava ja varattava aika neuvontapsykologille. Ehkä itsekkin pääsen takaisin jatkamaan lukiotunteja mahd. pian, jo ensi viikolla. :)
Pitkä tarina, mutta ois kiva kuulla samaa kokeneiden kokemukset näin "tarinamielessä".. Tämän kirjoittaminen oli nyt hyvää terapiaa itselleni, ja pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä :)
- L
Tää viestiketju teki mut aika surulliseksi...
Mun poikaystävä kuvailee mua samalla tavalla kuten sinä omaa tyttöystävääsi. Olen kuulemma kuin enkeli ja itse piru samassa paketissa.
"koko olemus muuttuu, ääni, ilmeet ja käyttäytyminen.
häneen on vaikea saada mtn kontaktia. hän on vaan ahdistunut kaikesta ja sulkee kaiken. on niin kuin millään ei olisi mtn väliä."
Juuri näin hän sanoo minusta.
Olemme seurustelleet useita vuosia ja asuttu yhdessä niistä melkein kaksi. Olen halunnut erota miljoona kertaa ja aiheuttanut kamalia kriisejä ja rikkonut poikaystävääni. Mutta joka kerta minulla on ollut silloin vaikeaa.
Minulla on todettu deppressio, jonka vakavuus on vaihdellut vuosien aikana keskivaikean ja psykoottisen välillä. Minulla on myös diagnosoitu sosiaalistentilanteidenpelko, anorexia nervosa ja, ylläripylläri, epävakaa persoonallisuushäiriö.
Häiriööni kuuluu impulsiivisuus, asioiden mustavalkoisena näkeminen(eli käytännössä ehdottomuus ja taipumus yksipuoliseen katsantotapaan, en ehkä näe asioita kokonaisuuksina, saatan nähdä asioissa vain hyvät tai vain huonot puolet), aggressiivisuus, mielialojen heittely(voi tapahtua erittäin nopeasti). Kanssani voi olla vaikeaa elää. Myös taipumus masennukseen ja syömishäiriöihin kuuluvat epävakaaseen persoonallisuuteen. Ja masennus on usein saanut minut "hälläväliä"-tuulelle. Se kuuluu masennukseen...ei jaksa välittää kun on niin paha olla tai on niin voimaton.
Minusta kuulosti kamalalta jotkin vastaukset tässä ketjussa. En tiedä kaikista persoonallisuushäiriöistä, mutta omani on lieventynyt hirmuisesti. Minulla oli nuorempana aivan järkyttäviä raivokohtauksia, en nyt jaksa niistä selittää tarkemmin. Mutta nykyään olen paaaaaaljon pitkäpinnaisempi ja hermostuessanikin nykyään vain tyydyn korkeintaan huutamaan ja itkemään kuten normaalit ihmiset :) En ole niin itsetuhoinen kuin ennen jne. Myös se on auttanut kun lähimmäiseni tietävät ongelmistani ja kun elämänkumppanini on oppinut tuntemaan minut muutenkin paremmin. He osaavat käsitellä minua ja osaavat jättää minut rauhaan kun olen hankalimmillani. Kun olen "hulluna" ei minun kans oikeastaan kannata ainakaan riidellä. Kun rauhotun niin näen asiat taas normaalimmin. Ja kun "sekoilen" muita ihmisiä kohtaan, he osaavat olla loukkaantumatta joistakin asioista, koska ymmärtävät että liioitteluni on osa sairauksiani/persoonallisuushäiriötäni.
Vähän vaikea selittää lyhyesti mutta tarkasti miten persoonallisuushäiriöni on aiheuttanut ongelmia ja miten niistä on selvitty ja selvitään. Mutta ainakin se on tosi kuin vesi, että persoonallisuushäiriöinen ihminen ei ole toivoton tapaus. Jo ensimmäiset masennuslääkkeeni(Ciprlex) rauhoittivat aggressiivisuuttani niin että isäni alkoi kutsua niitä rauhoittaviksi :D Terapiasta ja sairaalahoidosta on myös ollut tavaton apu niin masennukseni, pelkojeni kuin varmasti myös persoonallisuushäiriöni suhteen. (BTW Sehän on totta että onneton ihminen ei kestä stressiä hyvin ja että onnellinen ihminen kestää rauhallisena...)
Melkein aloin vollaamaan kun luin tuosta persoonallisuushäiriöisten vihasta. Minusta minä olen kasvanut persoonallisuudeltani. Ja minä olen kärsinyt häiriöstäni varmaan siinä missä muutkin. Onneks ihmiset minun ympärilläni eivät ole hyljänneet minua vaan ovat auttaneet minua kasvamaan ja rakastaneet minua vioistani huolimatta.
Tyttöystäväsi kaipaa apua... - lottamari_1
Aloittaja hei!, löydät vastauksen ongelmaasi nimimerkki L: n viestistä, lue se,... se antoi ainoan oikeanlaisen vastauksen sinun kysymykseesi.
- L, tunnen sut
Katsokaa viestien päivämääriä...
- lottamari_1
L, tunnen sut kirjoitti:
Tarkoitatko, että minä olisin tuo L? En tosiaankaan ole kirjoittanut tuota tekstiä, eikä tuo ole minun elämästäni esimerkki. En kärsi minkäänlaisesta mielialahäiriöstä, enkä muutenkaan sairauksiani täällä toitottaisi kenellekään.
- L
L, tunnen sut kirjoitti:
Et sinä minua tunne. Tai minä en ainakaan tunne sinua :D
- ULT
Tikanne on vakava. Avuksi voisi olla selvittää mikä on perussyynä ahdistuneisuulelle ja mikä sen laukaisee.
Suosittelen hypnoosia sellaisen hypnologin kanssa, jolla on kokemusta persoonallisuushäiriökäyttäyty-
misestä. Oma mielenterveytesi saattaa olla vaarassa, jos ahdistuneisyyden perussyytä ei pystytä selvit-
tämäään. Henkilön itsensa on kutenkin tiedostettava halu sada asiaan apua. - - v
Olettekos koskaan edes pohtineet, että voisi olla käyttämättä elämästään 12 vuotta piipitykseen ja sanojen persoonallisuushäiriö, itsetunto, harhaluuloisusshäiriö jne. hokemiseen. Entäs, jos kokeilisi ihan vain elää ja nauttia elämästään. Miten ihmeessä nykyiset nuoret puhuvat kuin vanhat mummot. Mulla on tämä ja tämä oire, sairaus, lääke. Luoja mitä typeryksiä. Asioille ei voi mitään.
- L
Eh...Mulla olo helpottui PALJON kun sain tunteilleni ja oireyhtymilleni sanat. Omasta olosta puhuminen helpottui paljon. Ja oli paljon helpompaa saada läheiset ymmärtämään.
Minä en jää kotiin makaamaan "koska minulla on deppressio", vaan koska minulla on oireita, nimeän minä ne tai sitten en.
Ja voi PIIPPIIP sentään! Masennukseen kuuluu _tunteiden latistuminen_. Se tarkoittaa käytännössä mm.sitä ettei enää saa mielihyvää _mistään_. Herkut, auringonpaiste, arpavoitto..eivät tunnu miltään. Eivät oikeasti tunnu miltään, vaikka kuinka haluaisi. Kyllähän sitä yritetään elää ja nauttia olostaan, mutta kun se ei ole enää yrittämisestä kiinni. Kyseessä on sairaus, jota on vaikea hoitaa ja ilmeisesti hyvin vaikea ymmärtää jos sitä ei ole itse kokenut.
Jos jotain ei ymmärrä niin miksi pitää tuomita? Eikö mielessä käy että tuollaisten tuomitsevien ja umpimielisten mielipiteiden tyrkyttäminen voi satuttaa hirveästi? Vaikka sinua turhauttaa itsesäälissä kieriskelijät, niin ei se oikeuta sinua heitä satuttamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama907532Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1226275Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604397Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2333034Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902618Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh241866- 1281497
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1901478Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21751"Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen
Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi19693