Onnenbambu apua kaivataan.

Nimetön

Eli otsikossa kysymys. Mulla on onnenbambu, (semmoinen vänkyrä) ja mulla on ongelma siinä, mihin sen laittaisin. Nyt se on semmoisessa pullossa, mutta se on vinossa. Haluaisin että se on mahdollisimman suorassa. Jos teillä on ideoita, niin kertokaa. Onko esim. kukkakaupassa jotain hyviä ruukkuja/pulloja/astioita joihin sen voisi laittaa? Jos ei niissä, niin onko esim. tiimarissa tähän aikaan mitään?


Ja toiseksi, voiko siihen bambuun leikata uuden sen imupinnan? Ostin sen noin puoli vuotta sitten, ja silloin leikkasin, ja se oli vähän aikaa mullassa, (tänään taas laitoin veteen) kannattaisiko siihen siis leikata uusi imupinta? Siinä on aika runsaat juuret.

Kiitos jos voitte vastata näihin kysymyksiin!

14

21956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elsa

      Paras keino taitaa olla laittaa valitsemasi astian pohjalle hiekkaa (esim. eläinkaupoista saa edullisesti erilaisia akvaariohiekkoja) niin, että varsi pysyy suorassa. Ja jos juuria on, ei uutta imupintaa ole mielestäni syytä leikata. Ellet sitten halua lyhentää pituutta.

      • Adeline

        Jos haluat kasvattaa onnenbambuasi istuttaa sen ruukkuun), sinun ei toki kannata leikata uutta imupintaa, mutta voit leikata, jos haluat pitää sen leikkokasvina. Oikeastihan onnenbambuna myytävät "kiekurat" ovat traakkipuita.


    • ...

      ÄLÄ VAAN LEIKKAA SITÄ!!!!
      Ne juuret siinä on kaikesta tärkeimmät!!!!
      Jos vain mahdollista, niin pidä sitä vesiastiassa ja vaihda vesi noin parin viikon välein.

      • ultsi79

        Itse ostin onnenbambulle Ikeasta sellaisen kapean maljakon, johon se mahtuu just hyvin ja pysyy napakasti pystyssä. Niitä maljakoita on useita eri värejä.


    • -Onnenbambu-

      Minulla on nyt ollut reilu kaksi vuotta onnenbambu mullassa. myyjä sanoi, että se hädin tuskin tulee selviämään mullassa vuottakaan, nyt tämä kaveri on tehnyt uuden verson. Kasvattaa ilmeisesti suoraan juuresta uutta "vauvaa", kun ei ihan bambun kyljestäkään lähde. Se ei ole itse sitä bambua mitä se kasvattaa, vaan lehteä, mitä kasvaa minulla bambun päällä noin metrin verran. olen kastellut kasvia pari kertaa viikossa. Kasvi on vain kymmenen sentin korkuisessa peltiruukussa, joten tuen sitä kivillä, jotka olen asetelut ruukun päälle. Kasvi on yhteensä n. 150cm pitkä.

      Onnea kaikilla kasvatukseen!!!

      • SaijZ

        ilmeisesti onnenbambua on hankala kasvattaa kun eri lähteistä saa eri tietoa. Jostain olen kuullut että sitä pidetään vedessä, jossain olen nähnyt niitä erittäin terveinä ja pitkäikäisinä mullassa. Itselläni on ollut n. vuoden ajan kaksi onnenbambua vesi astiassa. Olen ollut jo pitkän aikaa aikeissa siirtää ne multaan, kuitenkin ajattelin että eivätköhän ne tuolla vedessäkin vielä pärjää jonkin aikaa. Huomasin tässä muutama päivä sitten, että toisen bambun pää oli kellastunut. Kerroin tästä kaverilleni, joka tiesi että bambuja ei saisi pitää kovin pitkää aikaa vedessä. Olen ihan pihalla tämän kasvin kasvatuksesta, mutta joka tapauksessa siirrän ne multaan. Onnistuu jos on onnistuakseen.


    • vesimaljakko

      Koristekivien avulla mun pampu pysyy pystyssä vesi maljakossa, on pysyny jo 2 vuotta... :).

      • dicehero

        Itse olen maljakossa pitänyt ja kasvaa jo seitsemättä vuotta.. Kaksi haaraa tuli ekaks, sitten kesän aikaan en muistanut kääntää menivät aurinkoa kohti vinoon. Nyt pukkaa taas kahta uutta haaraa, taidan leikata vanhemmat pois ettei rasitu vinossa..


      • kukkakauppias86
        dicehero kirjoitti:

        Itse olen maljakossa pitänyt ja kasvaa jo seitsemättä vuotta.. Kaksi haaraa tuli ekaks, sitten kesän aikaan en muistanut kääntää menivät aurinkoa kohti vinoon. Nyt pukkaa taas kahta uutta haaraa, taidan leikata vanhemmat pois ettei rasitu vinossa..

        Onnenbambua, toiselta nimeltään ruokotraakkipuuta voi kasvattaa sekä vedessä että mullassa. Mullassa se tuppaa kasvattamaan niitä poikasiaan niin runsaasti, ettei ainakaan henkilökohtaisesti minusta ole enää kaunis. Vedessä kasvu rajoittuu, kun ravinteita ei tule (tippa lannoitetta veteen ja räjähtää samalla tavalla kuin mullassa). Vettä ei kannata ihan kokonaan vaihtaa, sillä veteen muodostunut bakteerikasvusto on onnenbambulle suotuisa. Desi vanhaa vettä talteen, loput viemäriin ja uutta vettä vanhaa vettä astiaan. Vahvoilla pesuaineilla ei astiaa/pulloa kannata pestä, saattaa tappaa kasvin. Juuret voi leikata pois, mutta ei kovin tiheään tahtiin kannattaa antaa ehkä viikkoa ennen leikkaamista muutama tippa lannoitetta, jotta kasvi saa voimaa kasvattaa uusia juuria leikkaamisen jälkeen.


      • Tiitu^
        kukkakauppias86 kirjoitti:

        Onnenbambua, toiselta nimeltään ruokotraakkipuuta voi kasvattaa sekä vedessä että mullassa. Mullassa se tuppaa kasvattamaan niitä poikasiaan niin runsaasti, ettei ainakaan henkilökohtaisesti minusta ole enää kaunis. Vedessä kasvu rajoittuu, kun ravinteita ei tule (tippa lannoitetta veteen ja räjähtää samalla tavalla kuin mullassa). Vettä ei kannata ihan kokonaan vaihtaa, sillä veteen muodostunut bakteerikasvusto on onnenbambulle suotuisa. Desi vanhaa vettä talteen, loput viemäriin ja uutta vettä vanhaa vettä astiaan. Vahvoilla pesuaineilla ei astiaa/pulloa kannata pestä, saattaa tappaa kasvin. Juuret voi leikata pois, mutta ei kovin tiheään tahtiin kannattaa antaa ehkä viikkoa ennen leikkaamista muutama tippa lannoitetta, jotta kasvi saa voimaa kasvattaa uusia juuria leikkaamisen jälkeen.

        Minulla Onnenbambu viihtynyt vedessä, aurinkoisessa paikassa 2½v, nyt pituutta yli 150cm. Lehtiä bambu on kasvattanut runsaasti ja juurista on kasvanut yksi n.40cm pitkä "vauva".. Vettä en ole missään vaiheessa ainakaan viimeiseen puoleen vuoteen vaihtanut, vaan lisännyt puhdasta vettä. Minulla bambu ei mullassa viihtynyt, vaan nuupahti saman tien.


    • jans1234

      Minulla on itselläni onnenbambu joka oli ensiksi vedessä ja siirtelin sitä maljakosta toiseen ja näytti jossain vaiheessa jo vahvasti siltä että kuolisi pian siihen muuttoon.Sittemmin laitoin sen multaan ja kappas se lähtikin tekemään näitä pikku bambun alkuja.ja itse tykkään että saa tehdäkkin.Mutta nyt kaipaisin tietoja kokeneemmilta että miten kannattaisi kastella ymym. Kiitos jo etukäteen(:

    • Bambuttaa

      Hei
      Kiitos kaikille ylläolevista vihjeistä, jotka näyttää tulleen
      peräti n 7 vuoden aikana.
      Ostin onnenbambuja 5 kpl joitakin kuukausia sitten.
      Toistaiseksi ne ovat olleet siinä pienessä, alkuperäisessä
      putkilossa. Olen lisännyt vettä, kun se on vähentynyt, ja ne versovat
      uusia lehtiä.
      Olin huolissani, että olisiko kiire laittaa multaan, mutta ylläolevien
      mukaan on sitä kasvatettu vedessä vuosiakin.

      Mutta jos haluaisin niiden elävän mahdollisimman pitkään,
      niin eikö tosiaan tarvitse ikänä laittaa multaan??

      • Anonyymi

        Minulla ollut 2 bambua jo 11-vuotta. Noin 1,5cm läpimitta sen vesi täytteisellä ruukulla. Hyvin voi. Juuret alkoivat tummua jokin aika takaperin pohjalta (homehtua) joten leikkasin pahimman osan pois ja myös nypin kaikki huonot parhaani mukaan pois. Vesi tosiaan pitää vaihdella jos tummuu ettei homehdu. Mutta suurenpiin astioihin on itsekin siirryttävä. Uusi varsi kasvaa vanhan kyljestä ja on toki ahdas😅 ainoa kasvi mikä on minulla näin kauan pysynyt😅yrityksiä kyllä riittää 😆


    • Anonyymi

      Paljon kauniimmat isot lehdet tulee mullassa kun saa riittävästi valoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe