ravintolan perustaminen...

??????????

Onko kellään kokemusta ravintolan perustamisesta?
Kannattaako edes harkita?
Onko koko homma yhtä helvettiä vai onko mahdollisuuksia pysyä järjisään?
Kertokaa.

49

41147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiot yrittäjäksi

      MOnenko vuoden kokemus sinulla on ravintoalhommista?

      Onko sulla selkeä liiketoimintasuunnitelma tehtynä???

      kysy lisää, vastaan kyllä
      *MOBIILI*

      • ????????

        Ainoastaan kiinnostunut.
        Kerro kokemuksistasi.


      • ei pahaksi
        ???????? kirjoitti:

        Ainoastaan kiinnostunut.
        Kerro kokemuksistasi.

        minä kanssa olen suunnitellut omaa ravintolaa jo vuoden verran... kävin yrittäjä kurssin ja jonkinlaisen suunnitelman siellä tein. täytyy vain ensikis rahaa säästää melkoinen summa. kuinka vaikea se ravintolan perustaminen on loppujen lopuksi ja pystyykö sen tekemään itse vain onko järkevämpää hommata kumppani???


      • en ole yrittäjä, mutta
        ???????? kirjoitti:

        Ainoastaan kiinnostunut.
        Kerro kokemuksistasi.

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*


      • helppoo
        en ole yrittäjä, mutta kirjoitti:

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*

        En itse omista ravintolaa, mutta vanhempani omistavat 2, ja olen niissä välillä töissä. Stressi on kova, ja paljon pitää tietää, ennenkuin saa ravintolan kannattamaan.
        Minkälainen ravintola? Ruokapaikka? Alkoholibaari, olutbaari, yökerho?
        Kannattaa varmaan joku kumppani hankkia siihen mukaan.


      • ...
        en ole yrittäjä, mutta kirjoitti:

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*

        laitappa maililla tulemaan se sun suunnitelma... mullakin on kaikki valmiina papereilla! olisi kiva verrata niitä keskenään!
        [email protected]


      • kkkkkkkkkkkk
        en ole yrittäjä, mutta kirjoitti:

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*

        Moi! Opiskelen ravintola esimieheksi ja perustan niin sanotun kuvitteellisen yrityksen Löysin googlen avulla keskustelunne ja toivoisin että joku voisi avittaa minuakin. Tehtäväni on tehdä liiketoimintasuunnitelma. Laittakaa materiaalia [email protected]


      • hannele 6528
        en ole yrittäjä, mutta kirjoitti:

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*

        voisitkos laittaa mullekin tuon suunnitelman.. olen näes myös laittamassa lafkaa [email protected]


      • Tarja777
        en ole yrittäjä, mutta kirjoitti:

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*

        Hei!Voisitko lähettää minullekin sen liiketoimintasuunnitelman esimerkki?Just kirjoitin loppuun oman,haluaisin verrata...Pliiiis


      • w-a-y
        en ole yrittäjä, mutta kirjoitti:

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*

        Olisiko mahdollista että lähettäisit myös minulle tekemäsi liikesuunnitelman jotta voisin vähän mielenkiinnolla vertailla?

        s-posti: [email protected]


      • Riskit on riskei
        en ole yrittäjä, mutta kirjoitti:

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*

        Meitsi on tietenki täs ny vähä myöhäs ku onhan ny vuos 2013, mut jos silti viittisit silti lähettää ton tekemäs uunnitelman.. Olen tällähetkellä suunnitellu pari vuotta ravintolan perustamista ja ny ois ideaa kasas, vieläku sais jonku alan ammattilaisen (Kokin) mukaa remmii perustamaa tätä yritystä ni rupeis lähenee totuutta.. Rahoituskin on askeleen jo lähempänä ja liiketilatkin on mahdollisesti löydetty Tukholmasta, joten kyl asiat etenee.. Ihan mielenkiinnolla olisin kyl lukenut meinaan ton tekemäs suunnitelman.. Tos on toi osote.. [email protected]


      • anatooli1
        en ole yrittäjä, mutta kirjoitti:

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*

        antaisitko minulle myös sen suunitelman [email protected]

        saisin siitä varmasti jotain lisää, mitä on jäänyt huomioimatta.Siitä olisi paljon apua

        kun näyttä konsultille jamuille tahoille


      • ammattitaitoinenkokki
        Riskit on riskei kirjoitti:

        Meitsi on tietenki täs ny vähä myöhäs ku onhan ny vuos 2013, mut jos silti viittisit silti lähettää ton tekemäs uunnitelman.. Olen tällähetkellä suunnitellu pari vuotta ravintolan perustamista ja ny ois ideaa kasas, vieläku sais jonku alan ammattilaisen (Kokin) mukaa remmii perustamaa tätä yritystä ni rupeis lähenee totuutta.. Rahoituskin on askeleen jo lähempänä ja liiketilatkin on mahdollisesti löydetty Tukholmasta, joten kyl asiat etenee.. Ihan mielenkiinnolla olisin kyl lukenut meinaan ton tekemäs suunnitelman.. Tos on toi osote.. [email protected]

        Joko on ravintola perustettu? :)


      • Kiinnostuksenkiinnostus
        en ole yrittäjä, mutta kirjoitti:

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*

        Mielenkiinnosta, onko mahdollista vielä vilkaista tekemääsi liiketoiminta suunnitelmaa?
        [email protected]


      • Yrittäj
        en ole yrittäjä, mutta kirjoitti:

        olen ollut yli 20-vuotta ravintola-alalla ja viimeksi opiskellut liiketaloutta kauppiksessa.

        Liiketoimintasuunnitelma pitää ehdottomasti olla budjetteineen. Esim. Finnveralta voi saada rahoitusta ja omaa pääomaa pitäisi olla n. 10 % perustamiskuluista. Alkoholin myyntiä varten tarvitaan anniskelulupa mitä ei ole tänä päivänä kovin helppo saada. Eli alalta pitää olla kokemusta!

        Pitää osata katetuottohinnoittelua, jotta osaa myydä oikealla hinnalla= eli tarkoitushan on tuottaa voittoa. Myös yhtiömuodon valitseminen kannattaa miettiä (avoin yhtiö, oy jne).

        Ravintolan pitäminen on rankkaa hommaa, kuten yrittäminen yleensä. Jos sulla on e-mail ,niin voin lähettää liitetiedostona sinulle tekemäni suunnitelman. Myös Restamarkista (www.restamark.fi) saa hyvän opuksen "Opas liiketoimintasuunnitelman tekemiseen" , jossa on ecxel-taulukko, jonka voit tulostaa myös täältä.

        *Mobiili*

        Hei olen myös kiinnostunut avaamaan partnereiden kanssa ravintolaa ja haluaisin vilkaista suunnittelemiasi. [email protected]


    • Jompe

      Mikäli suunnittelet avaavasi ravintolaa, voin luvata ettei ole Suomen helpoin ala, eikä varmastikaan mikään rahasampo, ainakaan heti. Saa varautua rankkaan duuniin ja siihen että kestää aikaa ennen kuin tuloksia alkaa näkyä.

      Kannattava ravintolabisnes onnistuu harvoin persetuntumalla tai mutu-tuntumalla avatuilla ravintoloilla (tai baareilla yökerhoilla tms.)

      Olen ollut avaamassa viimeiset 4-5 vuotta ravintoloita yksityisille yrittäjille ympäri Suomea eri esimiestehtävissä. Tiedän hiukan mistä puhun.

      Itse katsoisin vielä ennen oman lafkan perustamista ainakin uuden tupakkalain tuomat kuviot, sillä voi säästää pitkän pennin.

      -J

      Jos sulla on hiukan enemmän täsmnnettyjä kysymyksiä asiaan liittyen niin voin mielelläni kertoa kokemuksistani.

      • Ulla Utelias

        kiva kuulla miten näitä perustamistöitä tarjotaan 4-5 vuoden ajan monta erilaista firmaa ja yksityisille ?
        Itse olen ollut laittamassa kanssa pystyyn yhtä jos toista, ja sitten ei meinaa inspiraatio enää riittää vetää arkea, kun perustuksen kasaan laittamisen jäkeen on aina tuntunut siltä, jotta tarttisi yhtä pitkän loman, kun tähän on mennyt aikaa. Jotta pelkkä perustaminen olis työnä se kivoin, vaikkakin raskain homma.
        Onko näin, jotta suomalaiset tilaavat konsepteja markkinointifirmoista kuin sieniä sateella ??? Jos näin, niin missä semmoinen yritys on ???


      • <3

        heei, mitä kaikkia papereita tarvitsen alkoholilupaan. ja minne lähetetään? ja mistä haen ne kaikki paperit:) saisko vähän jeesiä kiitoos:D


      • AnnaItalia

        Hei! Satuin sattumalta loytàmààn viesti ketjun ja viestisi.
        Olen Italiassa asuva suomalainen ja mieheni on ravintolakokkina (osakas vuodesta2008) suurehkossa ravintolassa. Italian kriisin myòtà olemme alkaneet miettià toteutuisiko meidàn unelma omasta ravintolasta Suomessa?! Koska Italiassa se on tàllà hetkellà tàysin mahdotonta. Olemme alkaneet "kerààmààn" tietoa, faktoja, mielipiteità miten Suomessa homma toimii ja olisiko edes kannattavaa avata omaa TàYSIN italialaista ravintolaa?. Làhinnà olemme ajatelleet uuden maan aluetta (Lahti-Hyvinkàà-Jàrvenpàà), Helsinki ehkà "pelottaa" jo tilojen vuokrien kannalta, vaikka toki asiakaskuntaa lòytyy enenmàn. Mieheni puhuu italiaa, vain jonkin verran englantia ja suomea 10 sanaa. Voiko tàmàn asian kanssa tulla ongelmia esim. hygieniapassia hommatessa (Hàn on toki tààllà ravintolamme hygieenivastaava ja kàynyt kurssit yms. mutta tuskin Suomessa pàtevàt?) Olemmeko hulluja kun edes ajattelemme asiaa?

        Kiitos etukàteen! Voit myòs halutessasi laittaa posti suoraan email:ni [email protected]


    • Ei ikinä

      Mua yritetään lähes väkisin saada ravintolitsijaksi erääseen pikaruokaa kauppaavaan ketjuun. Edut olisivat tosi hyvät ja mammonaa kyllä riittäisi... Valitettavasti minun ja yrityksen arvomaailmat eroavat sen verran toisistaan, että en ala elämään kaksoiselämää.

      Tietysti kaikilla aisioilla on joku hinta, mutta totesin, että eihän tällä yrityksellä ole edes maltaita, kun 1 tunnin hintani on Nokian viime vuoden liikevaihto - eipä tarvi kovin monta päivää "Bull Shittiä" katella !!!

    • phreak1

      firma pystyyn! kolmannes ensiyrityksistähän päätyy konkurssiin mutta mitä siitä! myö ainakin kaverin kans meinattiin yrittää. tilat ois ja suunnitelma laskelmineen, paperilla on saatu kannattamaan vaikka ei olisi juurikaan asiakkaita, eli hyvä todennäköisyys pysyä pystyssä. (?) saa nähä nyt miten byrokratia etenee mutta toivotaan parasta. äläkä hyvä ihminen lähetä suunnitelmias kellekkään tai jollain on kohta sun rafla! :D

      • Hulluko?

        Olen 15-vuotias ja olen jo hieman suunnitellut ravintolaa itselleni, jos joskus olisi rahaa niin paljon, että voisi yrittää perustaa ravintolaa. Toisena vaihtoehtona olen miettinyt kahvilaa. Menen opiskelemaan nyt ysin jälkeen ravintolakokiksi. Isosiskoni opiskelee myös ravintolakokiksi. Hän voisi auttaa minua pääsemään alkuun. Olen jo aivan pienestä naperosta ollut kiinnostunut tästä alasta! Kun sitten sitä yritystä lähtee perustamaan, niin minne kaikkialle pitää pistää papereita menemään? Anniskeluluvan saa muistaakseni viimeisenä vuonna, kun opiskelee ravintolakokiksi, kun joku tuolla aiemmin mainitsi anniskeluluvan saannin vaikeudesta. Kiitos jo etukäteen tiedoistanne! :)


      • vähän vanhempi innokas
        Hulluko? kirjoitti:

        Olen 15-vuotias ja olen jo hieman suunnitellut ravintolaa itselleni, jos joskus olisi rahaa niin paljon, että voisi yrittää perustaa ravintolaa. Toisena vaihtoehtona olen miettinyt kahvilaa. Menen opiskelemaan nyt ysin jälkeen ravintolakokiksi. Isosiskoni opiskelee myös ravintolakokiksi. Hän voisi auttaa minua pääsemään alkuun. Olen jo aivan pienestä naperosta ollut kiinnostunut tästä alasta! Kun sitten sitä yritystä lähtee perustamaan, niin minne kaikkialle pitää pistää papereita menemään? Anniskeluluvan saa muistaakseni viimeisenä vuonna, kun opiskelee ravintolakokiksi, kun joku tuolla aiemmin mainitsi anniskeluluvan saannin vaikeudesta. Kiitos jo etukäteen tiedoistanne! :)

        Vikana vuonna te suoritatte siellä koulussa alkoholipassin, se ei ole sama asia kuin anniskelulupa. Ravintolalle haetaan erikseen anniskelulupaa joka oikeuttaa siis myymään alkoholia. Se anniskelupassi taasen tarkoittaa että sillä sinä saat esim. töissä laillisesti anniskella viinaa ilman että tarvitsent tuolloin paikalle ylempää esimiestä.
        Mutta tuo anniskelupassi on kyllä yksi monista edellytyksistä anniskeluluvalle, joten olet oikeilla jäljillä!

        Tsemppiä ja kaikkea hyvää tulevaisuuteen. Minä uskon että yrittäminen kannattaa aina!!!


      • konkurssiin

        Joku pienempi firma (semmoinen missä pääoman voitte ryypätä, eikä se makaa kalliissa laitteissa)
        Sitten 2 vuoden kuluttua, kun toisella on vielä puhdas nimi ja olette kokemusta rikkaampia, voitte ruveta suunnittelemaan kannattavaa ravintolatoimintaa...


      • Vittuvaloja
        vähän vanhempi innokas kirjoitti:

        Vikana vuonna te suoritatte siellä koulussa alkoholipassin, se ei ole sama asia kuin anniskelulupa. Ravintolalle haetaan erikseen anniskelulupaa joka oikeuttaa siis myymään alkoholia. Se anniskelupassi taasen tarkoittaa että sillä sinä saat esim. töissä laillisesti anniskella viinaa ilman että tarvitsent tuolloin paikalle ylempää esimiestä.
        Mutta tuo anniskelupassi on kyllä yksi monista edellytyksistä anniskeluluvalle, joten olet oikeilla jäljillä!

        Tsemppiä ja kaikkea hyvää tulevaisuuteen. Minä uskon että yrittäminen kannattaa aina!!!

        Anniskelupassi ei riitä, tarvitset vastaavan hoitajan pätevyyden että saat toimia baarissa ja anniskella_yksin_yleistietoa jumalauta, juttujesi mukaan kun kaveri lähtee perustamaan niin tarkastajat ovat jo ovella laittamassa ovia kiinni😂😂


      • Anniskeluasiat

        No niin, kirosanoilla painotettua "varmaa tietoa" tältä kirjoittajalta... Riittähän se pelkkä anniskelupassi--- olutbaarissa voit olla paikan vastaava hoitaja pelkällä anniskelupassilla. Niin sanottua yleistietoa, jumalauta.


    • vaatii

      Alkupääomaa pitää olla ja paljon, tappiolla on alussa kyettävä pyörittämään ainakin useita kuukausia, ellei pidempäänkin. Alkuinvestoinnit tietysti päälle, remontit, keittiö,... mitä mahtaakin tarvita. Neljän asiakaspaikan B-oikeuksin varustetussa baarissa tietysti riski menettää paljon on pienempi, mutta niin on vastaavasti mahdollisuus tehdä tulostakin.

    • ..............

      Minä myös haaveilen omasta ravintolasta/kahvilasta. En tiedä, onko unelmani realistinen. En esimerkiksi ole tehnyt mitään laskelmia, haaveillut olen vain. Olen suurtalouskokki. Olen vähän miettinyt myös opiskelua leipuri-kondiittoriksi. Ehkä kahvila tai kotileipomo kiinnostaisi vielä enemmän.

      Haluaisin luomukahvilan ja/tai kasvisravintolan. Enpä vain tiedä, pärjääkö sellaisella 36 000 asukkaan kaupungissa. Lisäksi tuntuu, että lihansyövät karttaisivat paikkaa, jos sitä markkinoitaisiin "Kasvisravintola ja -kahvila Porkkanana" (nimi on päästä keksitty, olen pahoillaan, jos sen niminen on oikeasti olemassa), jos taas nimi olisi "Lounaskahvila Kesäniitty" (nimi taas keksitty päästä, ei ole yhteyksiä oikeaan paikkaan), niin ehkä sinne helpommin tulisi muitakin kuin kasvissyöjiä?

      Koulussa teimme laskelmia, että kuinka paljon kahvia pitäisi myydä ja millä hinnalla, että kaikkien kahvilan menojen jälkeen itselle jäisi 1500 euroa käteen. En muista niitä enää valitettavati (eikä ehkä ole papereitakaan tallella), mutta muistan kun ajattelin, ettei se niin mahdottomalta kuulostanut.

      Olen matkaillut Keski-Euroopassa ja ihastuin siihen paikkaan täysin. Kahviloita ja pikkuleipomoita oli melkein joka nurkan takana ja luomukahviloiden määrä oli suuri. Kaipaan tällaista kulttuuria Suomeenkin.

    • al-68

      onko kellään ideoita miten mä voisin perustaa ja ite rakentaa ravintolan

    • ol-99

      joo joo ja joo ja vielä kerran joo:)

    • xxx*

      Mitä kaikkia lupia tarvitaan ruokaravintolan perustamiseen? Kuinka nopeasti kaikki luvat yms. voi saada kuntoon?

      Periaatteessa henkilökunta ja alkupääoma on kunnossa, liiketila tupsahti eteen nyt yllätten. Tekisi mieli tarttua tilaisuuteen, mutta yhtään en ollut valmistautunut että haaveesta voisi näin nopeasti tulla totta!

      Eli mistä perustiedot jotta pääsen alkuun?

      Kyseessä olisi tilausravintola, arkisin lounasta ja viikonloppuisiin yksityistilaisuuksia. Ymmärtääkseni monet vastaavat ravintolat toimivat ilman anniskelulupaa niin, että vieraat saavat tuoda omat juomansa. Onhan se ihan laillista? Entä ravintolahenkilökunnan terveystarkastukset? Ihan ammattiväkeä osa, muta osa ei ole työskennellyt ravintoala-alalla vuosiin.

      Mistä näistä luvista ja pykälistä saisi parhaan infon?

    • aeyararraj

      Ei kannata harkita, hullun hommaa.. jos olisit pomona edes joskus ollut, niin et edes kysyisi. Kyllä toi homma lakien, verotuksen ja älyttömän kilpailun vuoksi ahtaalle ajetaan... Samoin työntekijän puolelta.. ei ihmisarvoa tunneta.

      15 vuotta RIITTI!!!

    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      kannataako perustaa kotiin ravintola???

    • Minna_neiti

      Anniskelulupa ja anniskelupassi tarvitaan ainakin. Itse harjoittelin anniskelupassia varten www.anniskelupassi.com -sivustolla ja auttoi todella sen saamisessa. Sitten on tietenkin muutama muu lupa vielä hankittava.

    • kiiluli

      Oisko kellään kivan drinkkibaarin liiketoimintasuunnitelmaa. Ajattelin perustaa semmosen Helsinkiin ja nyt tarvisin hyvää suunnitelmaa :) et jos löytyy laittakaa tulemaan. Iskä takais lainanki [email protected]

      • Popijkee

        Laitoin sun mailiin ittestäni kuvia. Odotan sun vastausta? Kiinnostuitko?


    • pulleapoikajokaonhomo

      No onko raflat jo pystyssä? Idiootit!

    • Yrittäjäksikö

      Hauska ketju, vuosia jyllännyt. En tarvitse liiketoimintasuunnitelmaa, mutta: entäpä, jos ravintola, pitäisi vetää lekalla paloiksi ja rakentaa kokonaan uudelleen? Neliöitä on nyt noin 350 ja sitä pitäisi laajentaa hippasen, 400-neliöiseksi, jotta sauna vilvottelutiloineen mahtuisi mukaan. Keittiö, sali, terassi ja sauna sekä tilat, jotka sopivat vaikka kokouksille. Eksyisiköhän tänne joku, joka voisi heittää realistista hintaluokkaa tällaiselle kokonaisuudelle. Yritys kun ei ole (ainakaan vielä) minun, en voi suoraan rakennuttajilta pyytää edes tarjouksia. Muistakaa, että nämä ovat unelmia, joita ei tarvitse heti huutaa kuolleeksi. Olisi kiva, jos joku antaisi perspektiiviä, josta rakentaa realistista kuvaa tulevaan velkakuolmaan. : )

    • voipyhäsylvi

      Niinä niin. Kun ei mitään osata, niin perustetaan kuppila tai räkälä. Täysin apukoulutasao.

    • Ajho

      Kyllä on aloittavilla yrittäjillä sekä yrittäjillä asiat valmiiksi pielessä mikäli verkosto on niin surkea että joutuu täältä hakemaan aivan perusasioihin apua :D Tsemppiä vaan!

    • emili123

      hei olisko mahdolinen mulla saata ravinotla perustamise suunitelu kiitoksia
      [email protected]

    • Makesit

      Ketään innokasta jolla kokemusta ravintola-alalta mahdolliseksi liikekumppaniksi, omaa pääomaa oltava myös sijoittaa liiketoiminnan aloittamiseen. Keskikokoista ruoka ja viihderavintolaa tietyllä konseptilla josta voimme keskustella myöhemmin lisää. Paikka voisi olla pk-seudun ulkopuolella koska näen pk-seudun markkinat liian kilpailtuna ja tilojen kustannukset liian kovina. Yhteistyössä voisimme pohtia ravintolan sijaintia ym..tarvittavaa.

    • PasiIskariot

      Kyllä ravintoloilla tekee hyvin rahaa. Välimäet sun muut julkkiskokit laajentavat ja avaavat vain uusia paikkoja joten täytyy olla selvästi voitollista. Rypevät rahassa. Esim. Farang ei ole kummoinen ruoka mutta täynnä. Tribubal ei ole ihmeellinen mutta 14e pizzaa jonotetaan. Katteet kohdallaan.

    • Anonyymi

      Tämä keskustelu on kyllä vellonut netissä jo pienen tovin, joten jatketaan vuoden 2019 voimin myös. :)

      Pk-seudulla vuokrat ovat kyllä pirun kovia, kuten myös kilpailu mutta sitten toisaalta porukkaakin on erityisesti hyvin toteutetulle&markkinoidulle ravintolalle. Kauppakeskukset saattavat olla "varman rahan" paikkoja, niin tulon kuin kustannusten osalta. Paitsi ehkä REDin kohdalla asiakkaita ei ole.

      Monet jättää sen mainonnan niille A-kylteille tai lappu postiluukusta sisään vaikka kielto on näille. Itse skippaan jälkimmäiset samantien, otan sen potentiaalisen asiakkaan kunnioituksen puuttumisena. Juuri missään somessa ei sitten tule vastaan vaikka siellä viiletänkin ihan liikaa.

      Keväällä kävin duunin puolesta ruokamessuilla, olikohan se fast food tms. Messukeskuksessa kuitenkin. Siellä oli yhdellä ständillä asiaa ravintolan perustamisesta.

      Ihan tutustumisen arvoinen idea, jos sellainen kiinnostaa. Siinä parin kanssa puhuin ja kuulemma jeesaavat alusta asti tai missä ikinä tarviikaan sitten apua. Osaan kyllä arvostaa tuollaista vaikkei kuulu omiin tai yrityksen kiinnostuksiin.

      Kilpailu on ravintoloiden kesken kovaa mutta jos homma toimii niin se toimii. Itsestä ei siihen hommaan ole mutta aina uusia ravintoloita vain pukkaa kentälle, kun porukkaa valmistuu tai kokemusta kertyy. Niissä käy sitten ihan mielellään, jos vaikka löytyisi uusi suosikki.

      Itse sivusto oli rakennaravintolasi.fi, jos siitä jollekkin on hyötyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1666
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      732
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe