AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Uuteen Octaviaan saa lämmittimen

Uuteen Octaviaan saa lämmittimen

14 Vastausta 2 451 Lukukertaa
Calix myy ainakin nettisivujensa mukaan uuteen Octaviaan vesiletkuun liitettävää sähköllä toimivaa lämmitintä. Se voisi olla parempi kuin se öljypohjan lämmitin. Onko joku sen asennuttanut autoonsa? Jos on niin millaisia kokemuksia?

Ainaki aiemmat

Kokemukset letku lämmitttimistä ovat olleet pääsääntöisesti huonoja, johtui ilmeisesti siitä että asennus oli tuiki tarkkaa ja vaati seuraamaan että ei alkanut vuotaa ja jossain vaiheessa lämmitin elementtin kohta jäi tyhjiöön jossa jäähdytys vettä ei ollut ja se aiheutti vastuksen palamisen. Siksi letkulämmittimet poistui hiljalleen markkinoilta. Näistä uudemmista ei sen kummempaa tietoa, voivat olla ihan päteviäkin laitteita.

Letkulämmitin

Mulla oli Seatissa defan letkulämmitin ja sen kanssa ei ainakaan mitään ongelmia ollut, niin kauan kuin auto mulla oli ja tuskin sen jälkeenkään. Letku vain poikki ja lämmitin väliin. Ei ne liitokset koneen ja letkujenkaan välissä ala vuotaa niin miksi sitten letkun ja tuon lämmittimen? Mielestäni oli yhtä tehokas kuin muissa autoissani olleet lohkoon kiinnitettävät versiot.

Mielestäni

Mulla on Octavia I:ssä tuollainen letkulämmitin, sellainen asennettiin ainakin 1.6L 55kW koneeseen.
Asennus ylävesiletkun yhteeseen niin, että pitkä vastusosa menee moottoriin sisälle vesitilaan. Se on kyllä tehokas, mutta lämmittää myös veden lämpöanturin kohdalta niin, että lämpömittari voi nousta jo puoliväliin normaalista, jos lämmitys venähtää pariin ... kolmeen tuntiin. Tämä ilmiö on joillakin aiheuttanut pakkasilla käynnistysongelmia, kun ECU säätää seoksen kesähelteiden mukaan!

Vastusosa hajosi viime talvena 90 tkm huollon jälkeen. Silloin viisivuotiaaseen autoon vaihdetaan normaalisti jäähdytysneste ja pinta oli jätetty minimin alapuolelle (tai sitten oli jäänyt ilmaa kiertoon). Epäilen, että vastus oli osittain kuivilla.

Jos uuteen autoon pitäisi valita tuon öljypohjalämmittimen ja letkulämmittimen välillä, ottaisin edelleen epäröimättä letkumallin. On se niin mukava, kun lämppäri alkaa heti liikkeelle lähtiessä puhaltaa haaleaa ilmaa!

Jos on automaatti-ilmastointi

ihan heittämällä. Lämmitin saattaa sekoittaa Climatronicin säätöjä.

Täh?

Siis mikä sekoittaa climatronicin? Letkulämmitin vai?

Kumpi ompi parempi

Calixin maahantuojan mukaan letkulämmitintä on testattu Audissa ja Volkwagen Golfissa 2.0 TDI:n kanssa, eli sen pitäisi toimia myös Skodassa. Skodan huolto ainakin yksittäisen mielipiteen perusteella on kuitenkin sitä mieltä että moottorin kannalta öljyt lämmittävä säteilylämmitin on parempi. Tuntuu oudolta että lämmitin joka ei nopeuta käytännössä ollenkaan moottorin lämpenemistä voisi päästöjen ja moottorin kulumisenkaan kannalta olla hyvä. Jos jollain on kokemuksia letkulämmittimestä dieselin yhteydessä olisi mukava kuulla kokemuksia.

säteilylämmitin

Kokeilin Volvo 850:een säteilylämmitintä moottorin kylkeen omaan paikkaansa asennettuna, ja se on erittäin huono ja tehoton. Merkki on Defa, muuta ei taida ollakaan kyseiseen malliin. Jo muutaman asteen pakkasella olen pitänyt esim. neljää tuntia johdossa,ja moottori on edelleen käsin koittaen viileä. Ei läheskään vesilämmittimen veroinen laite. Jos tulee kylmempää niin käytännössä turha laite.

En hanki lämmitintä

Tämä alumiinilohkoisten moottorien lämmitinongelma on sysätty aivan turhaan autonostajan harteille. Koko vastuu pitäisi olla maahantuojalla mikä asennuttaa tai tilaa autot tehtaalta lämmitin asennettuna heti uuteen autoon, oli sitten kyseessä minkätyyppinen lämmityselementti tahansa. Mitä sen on väliä, jos uuden auton hintaa nostetaan elementin verran, kun se kuitenkin laitetaan jälkeenpäin "lähes" jokaiseen autoon!
Suomessa on talvi ja moottorinlämmitin(siis toimiva sellainen!) on lähes yhtä tärkeä varuste kuin talvirenkaat? Joten miksi sitä ei siis voida laittaa vakiovarusteeksi?

Itse en edes ota tätä säteilylämmitintä autooni. Mitä sellaisella tekee, jos se ei ehdi kahdessa tunnissa(yleinen ajastinkellon aika) tuottamaan riittävästi lämpöä moottorille? Silläkin sähkön säästöllä ostan bensaa mieluummin, kuin tuen paikallista sähköyhtiötä ja harakoita :) Eli luotan, että auto lähtee käyntiin ilman sitäkin ja sillä siisti...

Kommenttia

"Suomessa on talvi ja moottorinlämmitin(siis toimiva sellainen!) on lähes yhtä tärkeä varuste kuin talvirenkaat? Joten miksi sitä ei siis voida laittaa vakiovarusteeksi? "

En tiedä, mutta olisiko kyse siitä, että vakiovarusteena se olisi kalliimpi. Ts. maksaisit lämmittimestäsi myös autoveron.

Tämän takia esimerkikisi toimituskulut on erotettu auton hinnasta, jotta halvemmalla pääsisit. Onpa jotain tiettyjä lisävarusteita suositeltu autokauppaa tehdessäni otettavan jälkiasennuksena Suomessa (mm. vakkari Passattiin), jotta välttyy maksamaan varusteen hinnassa autoveroa.

Paljonko lämmitin muuten kuluttaa sähköä tuon lämmityksen aikana? Epäilen kuitenkin, että kulu on huomattavasti pienempi, kuin kylmällä koneella bensankulutus. Kuluttaahan tuo kylmäkäynnistely moottoriakin aika lailla.

Säteilylämmitin ei

Olet oikeassa autovero asiassa. Mutta mikä olisikaan totuus hinnassa, jos lämmitin olisi tehdasasenteinen? Tuskin se auton hintaa nostaisi kuin ehkä 150€? Sen maksaa jokainen... Nyt jälkiasennuksena se maksaa 180-300€ riippuen asennuspaikasta. Huomioda kannattaa, että autotehdas saisi lämmityselementit aivan erihintaan, kuin mitä me maksetaan. Joten ei se lopullinen hinta niin korkeaksi nousisi?

Juuri tuota säteilylämmittimen tehottomuutta pidän syynä, että sitä en autooni ota eikä kannata. Kaksi tuntia (n.550W elementti) on reilu kilowatti. Kun sen kerrot talvella n.100 päivällä saa sähkölaitos hyvät tulot? Jos moottori ei lämpene tuolla säteilylämmittimellä, ei se myöskään siis säästä bensaakaan, vai mitä?

kilowattitunnin hinta

lienee siinä 0,07-0,1 euroa, joten sata päivää kustantaa 7-10 euroa. Ja eiköhän siitä lämmittimestä sentään jotain tartu siihen moottorin kylkeenkin, ei se ihan kylmäksi voi jäädä?

EI taida sähkö olla noin

Missä noin edullista sähkö on? Isoista kaupungeista esim. Tampereella kilowatti maksaa 4.42s ja Espoo 4.29s. Eli kyllä summa on hiukka toinen, kuin alle 10 euroa talvessa? Menee lähelle 50 euroa + sisätilanlämmitin päälle...Tietysti jos on kaksitariffi käytössä ja käyttää yösähköä, niin hinta laskee, mutta silloinkin hinta on 2.5-3.5s/kw.

No saivarteluahan tämä on, mutta itse olen huomannut, että mitä sitä suotta laittaa sellaista lämmitintä mikä ei oikeasti toimi kuten pitäisi(ennen kaikkea maksaa siitä asennuksineen parisataa, kun autoilu muutenkin on niin pirun kallista)? Mutta voihan sitä "luulla", että se auttaa kun laitaa piuhan kiinni...
Hyvää talven jatkoa :)

Lisukkeet

Unohtui sähkön hinnasta vielä muutamanpikkujuttu ;-)
Esim. Espoossa perusmaksu 4.08 €/kk. Energiamaksu 4.29 c/kWh, siirtohinta 2.78 c/kWh ja vero 0.91 c/kWh, siis yhteensä vähintään 7.98 /kWh yleissähkön hintana ...

lisää

Edellinen kirjoittaja laittoi sähkön hinnaksi 0,07-0,1 €, eli 7-10 senttiä... Eli laskelmat sen puolesta oikein.

Siihen en osaa sanoa onko ko. lämmittimestä sitten mitään hyötyä, kokemusta ei ole.
 /   /  /  / Uuteen Octaviaan saa lämmittimen

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta