AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / jarrujen ilmaus

jarrujen ilmaus

29 Vastausta 50 111 Lukukertaa
miten teen jarrujen ilmausen???päästänkö vaan jostkin letkun irti ja annan valua pois kunnes ilmat lähtee ja lisään vaan jarrunestettä???

Jarrujen ilmauksessa...

on kätevää jos on toinen henkilö apuna. Auttajan ei tarvitse osata muuta kuin painaa jarrupoljinta; pitää poljinta painettuna kunnes ilmaruuvin kääntäjä antaa luvan löysätä.
Etsi jarrusatulasta ilmaruuvi. Ilmaruuveja on joka pyörällä(jarrussa) aina yksi. Puhdista ruuvi päältä. Täytä jarrunestesäiliö. Ota ilmaruuviin sopiva kiintoavain mukaan ja mene auton alle. Aloita ilmaus vaikka etujarruista. Löysää ilmaruuvia kunnes jarrunestettä alkaa tihkua(kierros riittää). Nyt käske apuria painamaan jarrupoljinta-JA PITÄMÄÄN SE PAINETTUNA. Nyt ilmaruuvin tyvestä suihkuaa jarrunestettä ja ilmaa(jos siellä ilmaa on). Edelleen jarrupoljin pohjassa; käännä ilmaruuvi kiinni. Nyt voi jarrupolkimen vapauttaa. Tarkasta että jarrunestesäiliössä riittää nestettä. Täytä tarvittaessa. Toista menettelyä aloittamallasi jarrulla, kunnes ilmaruuvin tyvestä tulee vain jarrunestettä. Sama proseduuri muillekkin jarruille.

pöllö

Siihen tarvii 2 ihmistä.
Toinen polkee ja toinen avaa ja sulkee ilma ruuvia.
Ensin poljet painetta jarruihin polkemalla ja sit pidät sen niin alhaalla kun se poljin menee.
Sit se toinen avaa ilma ruuvin ja poljin sit painuu pohjaan ja tällöin ilmat tulee pihalle.
Sitten ilma ruuvi kii ja teet tätä noin 5-10 kertaa, riippuen mitä töitä oot tehnyt.
¨Lisää j nestettä

Yksin

se ilmaus tehdään.

1. Avaa jarrunestesäiliön kansi ja täytä säiliö jarrunesteellä.
2. Avaa kauimmaisen pyörän jarrun ilmaruuvia ehkäpä kierros, jarrunestettä alkaa valua. Ilmaakin tulee jos sitä on.
3. Sulje ilmausruuvi kun ilmaa ei enää tule.
4. Täytä jarrunestesäiliö.
5. Toista kohdat 2 - 4 muittenkin pyörien osalta.
6. Sulje jarrunestesäiliön kansi.

Nykyjarruilla ei pumppausta eikä toista henkilöä tarvita, koska pääsylinterissä ei ole enää pohjaventtiiliä.

Joo

varmaanki tuo tapa jos kyseessä on (todennäkösesti) joku 80-luvun rotisko.

ei toimi

varmin tapa pumpaamalla tai sitten hommaamalla tarvittava säiliö millä voi ilmata ne jarrut! Valuttamalla ei ilma tule pois.

Nykyjarruissa on poikkeuksetta ABS-pumppu, joka vaatii oikean ilmauksen
Ilmaus on aina samalla kaavalla oli sitten ABS tai ei.
Ilma ei valu alas vaan nousee ylös. Autostani ei edes jarruneste valu alas ellei poljinta pumppaa. Ellei ole apumiestä, kannattaa hommata joku ilmauslaite, ja sitten pumpata huolella että varmasti ilmat tulee ulos.
oli kyllä niin tyhjentävän epäselvä ja paska vastaus että oikein itkettää!
Ei täällä itku auta voimaa ja taitoa pitää olla.

osta Biltema jarrujen ilmauslaite

n:o 19-148 4,95 euroa. Sisäänrakennettu takaiskuventtiili yhden henkilön suorittamaan ilmaukseen. Mutta kahdestaan tehdessä hyvin näkee, vieläkö letkuun tulee kuplia vai pelkkää nestettä.
Myös luontoystävällistä - ei ruiski maahan tai päällesi, kun toinen painaa polkimen pohjaan. Sitten ruuvi kiinni, poljin ylös, ruuvi auki, poljin alas...
Tällä laitteella saat helposti yksinkin vaihdettua kaiken jarrunesteen uuteen: säiliön letku ilmausruuviin ilmausruuvi auki ja pumppailet vain. Muista katsoa, ettei neste lopu jarrunestesäiliöstä.

ööööööööööööö

kun se onnistuu ilman niitä venttilejäkin.

tarpeeksi pitkä letku vaan, niin ei vedä takaisin.

sitten vaan ilmausruuvi auki ja pumppaamaan

ja tietenkin "Muista katsoa, ettei neste lopu jarrunestesäiliöstä."

Eezibleed

jarrujen ilmauslaite on ihmisen paras ystävä, ei tule kinaa kaverin eikä vaimon kanssa missä kohdassa poljetaan. Maksaa vajaa 30 ja toimii kaikissa, myös ABS-jarrujen kanssa. Tekniikka on sama, jolla jarrujärjestelmä täytetään tehtaalla eli järjestelmään laitetaan pieni paine.

jarrujen ilmaus

No ei se nyt ihan niin käy. Sun pitää ehdottomasti pitää letkut kiini ja etsiä sun auton jarrusatulasta (eli sieltä missä jarrupalat on)ilmaus ruuvi se on semmonen pieni mutterin tapanen tappi jossa on yleensä kumi hattu. Sitten ilmaus tapahtuu niin että pyydät kaveriasi painamaan hiljalleen jarru poljinta ja avaat ilmaus ruuvin. Sitten kun poljin on pohjassa niin väänä ilmaus ruuvi kiini ja käske kaverin vapauttaa jarru pikkuhiljaa. Toistakaa tätä niin kauan kun ilmaus ruuvista ei tule enää ilma kuplia eli pelkkää kiiinteää jarru nestettä. Muista tarkistaa aina välillä että jarruneste säiliössä on aina tarpeeksi nestettä.

ilmaus

jarruja ilmataan aina että pumpataan painetta avataan etimmäisen pääsylinteristä katsottuna jarrun ilmaus ruuvi,, painetta ja ruuvi auki poljin pohjassa ruuvi kiinni ja monta kertaa siirrytään sitten toiseksi etimmäisen jne,,,

Ilmauslaite

Korjaamoilla on aina tuommonen vehje siihen hommaan http://www.mikonpaja.com/huolt_korj.html sieltä viimeinen kuva.
selvitä ensiksi missä järjestyksessä jarrut kuuluu ilmata,se ei välttämättä ole kauimmainen ekana!!!!
joskus ilmataan ristiin tai takapää ekana,juu ja kantsii hommata kaveri apuun pumppaamaan
joo ainakin honda accordissa ilmataan lähin ensin.
eli vasen etujarru sit oikea taka vasen taka oikea etu
jarrut ilmataan siten että toinen kaveri menee auton alle painaa silmänsä lähes kiinni siihen pieneen mutteriin missä on reikä, sitten toinen kaveri polkee sisällä jarrua niin perkeleesti ja toinen katsoo tarkaan sitä mutteria ja avaa sen!
Vähän arveluttaa vastata,jostain syystä epäilen,kyseletkö tossissas?
Mutta,ei siihen välttämättä kahta tarvii.
tarvii ilmaruuvin päähän sopivan letkun(katkaistaan),jonka väliin asennetaan vaikka
pissapojan takaiskuventtiili.Poljinta painettaessa venttiili aukee,nostaessa sulkee.Toinen letkun pää vaikka limpsapulloon,ettei luonto saastu.
ilmaruuvin voi pitää auki tällä systeemillä,eikä sitä tarvise välillä sulkea.
Mutta jos ei ole taitoa tämmöiseen hommaan,vie korjaamolle
Pikkaisen epäilyttää,ettet kysele tosissas?
Eihän periaatteessa vedä ilmaa takaisin jos letkun pää on limsapullossa jarrunesteen pinnan alapuolella? Sehän vetää nestettä takaisinpäin jos se jotain vetää?
Arveluttaa rueta yksin tekemään jarrunesteen vaihtoa mutta arveluttaa viedä korjaamollekin jos vaikka vaihtavat pelkästään säiliöön uudet nesteet imemällä nestepinnan minimiin injektioruiskulla ja kaatamalla uutta nestettä maksimiin, näin näyttää että on mukamas tehty jarrunesteen vaihto.
Kunnollinen jarrunesteen vaihto pitäisi nimenomaan pyöräsylinterien ilmausruuvien kautta ajattaa vanha neste pois kunnes uutta nestettä alkaa virrata.
Epäilen että kireälle pingotetussa aikataulussa huollot vaihtavat uudet nesteet vain säiliöön em. injektioruiskukikalla...
>> Eihän periaatteessa vedä ilmaa takaisin jos letkun pää on limsapullossa jarrunesteen pinnan alapuolella?

Yksi suositus on ollut lisäksi sijoittaa tuo pullo tai purkki ( n. 20 - 30cm ) ilmaruvin yläpuolelle mahdollisuuksien mukaan. Joissakin myytävissä letkuissa on takaiskuventtiili, joskin tulee olla varovainen ettei avaa liikaa ilmaruuvia niin, että se ottaa ilmaa kierteen välistä.

Oheiset Merse - foorumin vinkit ovat hyödyllisiä :

- http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=14243

>> Epäilen että kireälle pingotetussa aikataulussa huollot vaihtavat uudet nesteet vain säiliöön em. injektioruiskukikalla...

Suomessa kuin ulkolaisillakin eri foorumeilla käydyn keskustelun perusteella tulee useinkin esiin, että jopa merkkikorjaamotkin tyytyvät tuohon "metodiin". Laskutus kuitenkin tapahtuu kunnolla tehdyn työn mukaan. Asia teetettäessä tulisi varmistaa jo työtä tilatessa, että se tehdään kunnolla ja valita paikka jossa voi valvoa vierestä.
vedä kätees ,vedättäjä.saatanan kyllästyny tämmöisiin idiootteihin
NIIN JA VIELÄ,muista käyttää ilmaletkun ja venttiilin välissä kirkasta
letkua ,jotta näet mahdolliset ilmakuplat,mikäli on vielä ajankohtaista
(2005 kysytyssä , monesti luetussa)
Tossa on kanssa hyvä keino, millä välttää jatkuva jarrunestesäiliön täyttö.
jarrunestepullo,vajaa puolet jäljellä,käännetään nopeasti avonaiseen
jarruneste säiliöön,ja jätetään ylösalaisin paikalleen.ilmaamisen tai
jarrunesteen vaihdon aikana täyttää säiliötä itsekseen ,ettei sitä tarvii koko-
ajan vahtia.
Mulla oli kerran citroen kaikkien hydrauliikkaputkien vaihdossa (säätyvät iskarit).
Nosturilla jarruilmauksessa,ei ilmaruuvista pisaraakaan.
Katsotaan ,löytyykö ammattilaisia vastaamaan tähän,
kyllä se mullekkin selvis vasta soittalla maahantuojalle.
Toi yläteksti oli aiheeton,pyydän anteeksi!
Huomioitavaa jarrunestettä valitessa:

"Jarrunesteitä on useampaa eri laatua DOT 3, 4, 5 ja 5.1. Näistä yleisin jarrunestetyyppi vielä nykyisin on DOT 4. Näistä ainoa silikoonipohjainen tuote on DOT 5 -jarruneste. Muut ovat glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia. "

"DOT 3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikoonipohjainen, eikä sen sekaan pitäisi kondensoitua vettä samalla tavalla kuin DOT 3- ja 4-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä."

- http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

.
älkää laittako silikooninestettä abs jarrulliseen autoon
Motonetissä on kans tommoisia 5 euron takaiskuventtillillä varustetuja letkuja, ei oo oiken hyvä,liian raskas vastus takaiskuventiilissä, meinaat lähteä letku irti takaiskuventiilistä sekä takaiskuventiili vuotaa hiukan takaisin.

Sain vaihdettua j-nesteet mutta pitää katella jos ostais oiken sellaisen tyhjiö-vaihtajan.
Minä ilmasin joskus kossina peltoautosta yksin, vaikka olihan se vähän hankalaa. Aina kun polkasi jarrupolkimen alas, piti laittaa joku tiiliskivi, tai en muista enää mikä polkimen päälle painoksi ja sitten ite taas avaamaan ilmausruuvia jne..
Omasta romusta on jarrusatulan ilmausroppu aivan pyöree. Siitä ei saa kiinni edes pihdeillä. Mikä avuksi? Tuleeko ilma pois jos ilmaan jarruletkusta? Vai jääkö sitä ilmaa sitten sinne satulaan.
Roppu ei aukea sitten millään joten ei siitä enempää....
Täytyykö sieltä ilmanipukasta ottaa se kumitulppa pois ja mihinkä suuntaan sitä nipsutinta käännetään tuleeko sieltä sitten ilmaa vai vettä/nestettä.
 /   /  /  / jarrujen ilmaus

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta