nenäverenvuoto

kärsii

Mistä voi johtua lähes päivittäin ilmenevä nenäverenvuoto? normaalisti minulla tulee kerran-pari puolen vuoden aikana nenästä verta,mutta nyt sitä on tullut lähes päivittäin. Tämä alkoi noin pari kuukautta sitten. Hemoglobiini on alhainen,jonka epäilen johtuvan tästä. Miten saisin vuodon loppumaan niin,ettei sitä tulisi enää usein? lääkärissä kävin kerran. Se vaan määräsi tippoja,joita pitää tiputtaa 3-5 aamuin illoin ja tarvittaessa. Tämä ei siis ole varsinaisesti mikään kuuri. Niillä nenäverenvuoto pysyy kurissa,mutta jos jätän tipat ottamatta,heti parin päivän päästä alkaa vuotamaan. Alhaisen hemoglobiinin takia olen hirveän väsynyt. Onko kellään mitään neuvoja,mitä minun pitäisi seuraavaksi tehdä? mistä voisi johtua moinen vaiva? toivon todellakin,että joku vastaisi tähän,sillä en todellakaan tiedä,mitä pitäisi seuraavaksi tehdä.

65

80089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai haava

      pitäisi polttaa tai ainakin parantaa.

      • kärsii

        Kiitoksia vastauksesta. Eli auttaisiko se,jos pyytäisin lähetettä korva,nenä ja kurkkutautien polille? siellä ne varmasti osaisivat auttaa asiassa. Täytyypä maanantaina soitella joko terveyskeskukseen tai sairaalaan,kun olen sielläkin seurantalistoilla. Poli on vaan eri,jossa olen kirjoilla.


      • verenkuva
        kärsii kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta. Eli auttaisiko se,jos pyytäisin lähetettä korva,nenä ja kurkkutautien polille? siellä ne varmasti osaisivat auttaa asiassa. Täytyypä maanantaina soitella joko terveyskeskukseen tai sairaalaan,kun olen sielläkin seurantalistoilla. Poli on vaan eri,jossa olen kirjoilla.

        hei,
        onhan sulta otettu pieni verenkuva jossain lähimenneisyydessä? Sanoit että olet sairaalan ja polin listoilla.
        Onko sulla jotain lääkkeitä mitä käytät säännöllisesti?Monet lääkkeet vaikuttaa veriarvoihin. Ja sitten on sellaisia, joiden kanssa syöty ibuprofeeni ja aspiriini lisää vaikutusta, niin että tulee helpommin juuri esim nenäverenvuotoja.
        Kyllä se lääkäri varmaan nää otti huomioon?

        Mulla oli hirveän alhainen veren trombosyyttien taso (yksien hoitojen jälkeen), sanottiin että varo kolhimasta itseäsi, helposti tulee mustelmia ja haavat ei parane niin hyvin. Trombosyyteistä johtuen. Onneks nyt jo normaalimmat. Samoin hemogl.

        Jos on jotain verenohennuslääkettä, pitää olla tarkka mitä syö. Mutta silloin on varmaan annettu ohjeetkin, ja seurataan säännöllisesti.

        Toisilla ihmisillä voi vaan helposti alkaa nenverenvuoto, silloin tosiaan voidaan 'polttaa' joku helposti vuotava pikku verisuoni siellä nenässä.


      • mutta
        kärsii kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta. Eli auttaisiko se,jos pyytäisin lähetettä korva,nenä ja kurkkutautien polille? siellä ne varmasti osaisivat auttaa asiassa. Täytyypä maanantaina soitella joko terveyskeskukseen tai sairaalaan,kun olen sielläkin seurantalistoilla. Poli on vaan eri,jossa olen kirjoilla.

        tiettävästi täytyy nenän vuotaa silloin, kun menee poltattamaan suonia.


      • kärsii
        verenkuva kirjoitti:

        hei,
        onhan sulta otettu pieni verenkuva jossain lähimenneisyydessä? Sanoit että olet sairaalan ja polin listoilla.
        Onko sulla jotain lääkkeitä mitä käytät säännöllisesti?Monet lääkkeet vaikuttaa veriarvoihin. Ja sitten on sellaisia, joiden kanssa syöty ibuprofeeni ja aspiriini lisää vaikutusta, niin että tulee helpommin juuri esim nenäverenvuotoja.
        Kyllä se lääkäri varmaan nää otti huomioon?

        Mulla oli hirveän alhainen veren trombosyyttien taso (yksien hoitojen jälkeen), sanottiin että varo kolhimasta itseäsi, helposti tulee mustelmia ja haavat ei parane niin hyvin. Trombosyyteistä johtuen. Onneks nyt jo normaalimmat. Samoin hemogl.

        Jos on jotain verenohennuslääkettä, pitää olla tarkka mitä syö. Mutta silloin on varmaan annettu ohjeetkin, ja seurataan säännöllisesti.

        Toisilla ihmisillä voi vaan helposti alkaa nenverenvuoto, silloin tosiaan voidaan 'polttaa' joku helposti vuotava pikku verisuoni siellä nenässä.

        On otettu niin pieni,kuin koko verenkuva lähimenneisyydessä. Muuten kaikki oli okei,mutta hemoglobiini ja natrium olivat alhaisia. Alhainen natrium johtuu lääkkeestä,jota syön pitkäaikaissairauteen. Just lääkityksen ja sairauden vuoksi olen sairaalan listoilla,ollut siellä jo pienestä pitäen. Verenohennuslääkkeitä ja Aspiriinia en käytä.
        Kiusallinen vaiva on nenäverenvuoto,kun se leimaa minut neljän seinän sisälle. Minnekkään en voi mennä ilman,että olen varautunut nenäverenvuotoon,koska se voi tulla missä ja milloin tahansa.
        Tuli tuossa mieleen,että onko nenässä mahdollisesti polyyppeja tai muuta vikaa,kun vuodan niin usein? jostain luin,että jos nenäverenvuotoa on usein,syy pitää selvittää.


      • mariette3
        mutta kirjoitti:

        tiettävästi täytyy nenän vuotaa silloin, kun menee poltattamaan suonia.

        nenän pitänee vuotaa silloin, kun poltetaan suonia.


      • Anonyymi
        mutta kirjoitti:

        tiettävästi täytyy nenän vuotaa silloin, kun menee poltattamaan suonia.

        Ei tarvitse vuotaa silloin kuin poltetaan, ainakaan Keravalla. TÄYTYY HUOMIOIDA, ETTÄ NYT ON 2019, JA KUN KIRJOITIT TUON KOMMENTIN, NIIN SILLOIN OLI 2005


    • auttoi

      Kun nenästä tulee verta, laita tiukka tuppo että vuoto loppuu. Sitten noin päivän päästä laita pumpulin vetyperoksidia ja puhdista varovasti löysällä tukolla. Älä kaivele nenää! Sitten aikoinaan käskettiin syödä Rutin askorbiinia, mutt sitä ei enää saa. Mutta siihen on lääkekin: Cyklokapron, se kyllä auttaa! Lääke on reseptilääke. Näillä konsteilla sain verenvuodon pois. (Olisi ehkä myös syytä hoitaa anemia kuntoon ja syödä tarpeeksi ravitsevaa ruokaa)

    • Kuivanenäinen

      Minulla sama juttu tänä talvena. Koskaan ei ole nenä vuotanut verta juurikaan, mutta syksystä alkaen tullut hieman joka päivä niistäessä, ja kerran-pari viikossa kunnolla.

      Lääkäri teki nenätähystyksen, ei polyyppeja tms. Allergiaa ilmeisesti on, joten sitä katsotaan erikseen, mutta kehotti myös ostamaan A-Vita-tippoja apteekista (nenän kuiviin limakalvoihin). Mielestäni ne ovat auttaneet!

      • Pitkä viesti

        Minullakin tulee nenästä verta, mutta sieltä tulee verta ihan suihkuamalla. Saattaa kestää 30 minuuttia ennen kuin se loppuu. Itse käytän myös niitä a-vita tippoja aamuin illoin molempiin nenän reikiin 5, mutta empä ole huomannut, että auttaisi, nimittäin jos on 4 päivää ollut ilman, että ei ole tullut vuotoa, niin sitten tulee taas 4 päivää kun tulee kamalasti paineella verta! Se polttohommeli täytyy hoitaa silloin kun nenästä paraikaa tulee verta, joten en koskaan ole mennyt terveysasemalle sinä hetkenä, koska muuten kaikki vaatteet olisivat veressä ja verenvuoto ehkä lopussa kun saavun perille!?
        Vessapaperia menee aina päivässä 1 kokonainen rulla mun nenäverenvuotoon. Äiti epäilee, että mulla oisi jotain anemian oireita, mutta ei itsekkään ole varma, että onko ne oireet tommosii, kun kaikki puhuu pyörtyilemisestä, mitä mulla taas ei ole. Terveydenhoitaja taas sanoin, että kostea ilma, eli pelkästään jos mun huoneessa on pyykkitelineessä pyykkejä kuivumassa, niin se saattaisi aiheuttaa sen, tai sitten pelkkä home, mutta me asumme niin uudessa talossa 2001 rakennetussa, joten en usko, että täällä olisi hometta.
        Pikkusiskollanikin on nenäverenvuotoa, toisin vähän vähemmän. Äidillä ei ole ollenkaan.
        Muutimme tänne kesällä 2005 ennen asuille rivitalossa ja nykyään kerrostalossa, silloin kun asuimme rivitalossa, niin silloin ei ollut nenäverenvuotoa, tai siis oli mutta 1-2 x viikossa. ja nykyyään melkeen joka päivä, nyt napsin joka päivä rautatabuja ja laittelen niitä a-tippoja niin on se 4-4 hommeli. :(

        Täst ois kiva päästä eroon, nimittäin kesken koulutuntia ei ole kiva mennä vessaan tyrehdyttämään verta 30 minuutiks..
        Niin ja sitten viel siitä tuposta, jos laitan pulpulia tai vessapaperia nenään verenvuodon estoksi, kaikki veri tulee suusta ulos, joka ei tunnu mielyttävältä. lisäksi toinenkin nenänreikä alkaa vuotamaan tupon takia..

        Onkos jollain samallaisia ongelmia?


      • emuli___
        Pitkä viesti kirjoitti:

        Minullakin tulee nenästä verta, mutta sieltä tulee verta ihan suihkuamalla. Saattaa kestää 30 minuuttia ennen kuin se loppuu. Itse käytän myös niitä a-vita tippoja aamuin illoin molempiin nenän reikiin 5, mutta empä ole huomannut, että auttaisi, nimittäin jos on 4 päivää ollut ilman, että ei ole tullut vuotoa, niin sitten tulee taas 4 päivää kun tulee kamalasti paineella verta! Se polttohommeli täytyy hoitaa silloin kun nenästä paraikaa tulee verta, joten en koskaan ole mennyt terveysasemalle sinä hetkenä, koska muuten kaikki vaatteet olisivat veressä ja verenvuoto ehkä lopussa kun saavun perille!?
        Vessapaperia menee aina päivässä 1 kokonainen rulla mun nenäverenvuotoon. Äiti epäilee, että mulla oisi jotain anemian oireita, mutta ei itsekkään ole varma, että onko ne oireet tommosii, kun kaikki puhuu pyörtyilemisestä, mitä mulla taas ei ole. Terveydenhoitaja taas sanoin, että kostea ilma, eli pelkästään jos mun huoneessa on pyykkitelineessä pyykkejä kuivumassa, niin se saattaisi aiheuttaa sen, tai sitten pelkkä home, mutta me asumme niin uudessa talossa 2001 rakennetussa, joten en usko, että täällä olisi hometta.
        Pikkusiskollanikin on nenäverenvuotoa, toisin vähän vähemmän. Äidillä ei ole ollenkaan.
        Muutimme tänne kesällä 2005 ennen asuille rivitalossa ja nykyään kerrostalossa, silloin kun asuimme rivitalossa, niin silloin ei ollut nenäverenvuotoa, tai siis oli mutta 1-2 x viikossa. ja nykyyään melkeen joka päivä, nyt napsin joka päivä rautatabuja ja laittelen niitä a-tippoja niin on se 4-4 hommeli. :(

        Täst ois kiva päästä eroon, nimittäin kesken koulutuntia ei ole kiva mennä vessaan tyrehdyttämään verta 30 minuutiks..
        Niin ja sitten viel siitä tuposta, jos laitan pulpulia tai vessapaperia nenään verenvuodon estoksi, kaikki veri tulee suusta ulos, joka ei tunnu mielyttävältä. lisäksi toinenkin nenänreikä alkaa vuotamaan tupon takia..

        Onkos jollain samallaisia ongelmia?

        Mistä johtuu nenäveren vuoto?! tää kuulostaa ihan hullultamutta pelkään aina että vuodan kuiviin=) kun tuntuu että sitä tulee kamalasti, vaikka se määrä ei olekkaan aina niin suuri..
        mutta ei oo kivaa kun nenästä tulee verta.. pelottaa.. toivottavasti kaikki muut ymmärtävät mitä tarkoitan! asiallisia vastauksia...=) kiitos!


      • aukusti

        Hei!
        Mietin tuossa, että sillon tällön varsinkin aamuisin niistäessä tulee verta ja se ajoittuu talveen tai kevääseen. Nyt, kun teen työtä hoitokodissa, ja siellä on ilmastointi varsinkin yöllä ihan tolkuttoman isolla ja varsinkin yövuorosta palatessa
        veri valuu noronaan nenästä. Omahoito on toistaiseksi tepsinyt ajan myötä. Pumpulit nokkaan ja etukenoon, ainakin puoli tuntia menee, ennenkun tepsii. A-vitamiini-tipat ihan hyvät. HB-tietysti kannattaisi tarkistuttaa, samoin kuin verenpaine.
        Aurinkoista kevättä :)


      • Heke62
        Pitkä viesti kirjoitti:

        Minullakin tulee nenästä verta, mutta sieltä tulee verta ihan suihkuamalla. Saattaa kestää 30 minuuttia ennen kuin se loppuu. Itse käytän myös niitä a-vita tippoja aamuin illoin molempiin nenän reikiin 5, mutta empä ole huomannut, että auttaisi, nimittäin jos on 4 päivää ollut ilman, että ei ole tullut vuotoa, niin sitten tulee taas 4 päivää kun tulee kamalasti paineella verta! Se polttohommeli täytyy hoitaa silloin kun nenästä paraikaa tulee verta, joten en koskaan ole mennyt terveysasemalle sinä hetkenä, koska muuten kaikki vaatteet olisivat veressä ja verenvuoto ehkä lopussa kun saavun perille!?
        Vessapaperia menee aina päivässä 1 kokonainen rulla mun nenäverenvuotoon. Äiti epäilee, että mulla oisi jotain anemian oireita, mutta ei itsekkään ole varma, että onko ne oireet tommosii, kun kaikki puhuu pyörtyilemisestä, mitä mulla taas ei ole. Terveydenhoitaja taas sanoin, että kostea ilma, eli pelkästään jos mun huoneessa on pyykkitelineessä pyykkejä kuivumassa, niin se saattaisi aiheuttaa sen, tai sitten pelkkä home, mutta me asumme niin uudessa talossa 2001 rakennetussa, joten en usko, että täällä olisi hometta.
        Pikkusiskollanikin on nenäverenvuotoa, toisin vähän vähemmän. Äidillä ei ole ollenkaan.
        Muutimme tänne kesällä 2005 ennen asuille rivitalossa ja nykyään kerrostalossa, silloin kun asuimme rivitalossa, niin silloin ei ollut nenäverenvuotoa, tai siis oli mutta 1-2 x viikossa. ja nykyyään melkeen joka päivä, nyt napsin joka päivä rautatabuja ja laittelen niitä a-tippoja niin on se 4-4 hommeli. :(

        Täst ois kiva päästä eroon, nimittäin kesken koulutuntia ei ole kiva mennä vessaan tyrehdyttämään verta 30 minuutiks..
        Niin ja sitten viel siitä tuposta, jos laitan pulpulia tai vessapaperia nenään verenvuodon estoksi, kaikki veri tulee suusta ulos, joka ei tunnu mielyttävältä. lisäksi toinenkin nenänreikä alkaa vuotamaan tupon takia..

        Onkos jollain samallaisia ongelmia?

        Heips. Mulla on nyt ollut semmoiset 9 vuotta aivan sattumanvaraista verenvuotoa. Yht' äkkiä vaa alkaa ja loppuu kun loppuu. Joskus vuotaa jopa molemmista sieraimmista. Joskus auttaa nenäsuihke, joskus ei. Tällä hetkelläkin vuotaa, mutta ei paljoa. Alkaa käydä jo rasittavaksi, sillä en voi aloittaa esim. tietynlaisia harrastuksia, esim. nyrkkeilyä, sillä jokaisesta nenään kohdistuneesta iskusta seuraa verenvuotoa. Kerrassaan rasittavaa. Ja kappas, viestiä kirjoittaessani huomaankin täyttäneeni juuri 16v. Noh, tämmösiä kokemuksia täältäpäin.


      • a
        Pitkä viesti kirjoitti:

        Minullakin tulee nenästä verta, mutta sieltä tulee verta ihan suihkuamalla. Saattaa kestää 30 minuuttia ennen kuin se loppuu. Itse käytän myös niitä a-vita tippoja aamuin illoin molempiin nenän reikiin 5, mutta empä ole huomannut, että auttaisi, nimittäin jos on 4 päivää ollut ilman, että ei ole tullut vuotoa, niin sitten tulee taas 4 päivää kun tulee kamalasti paineella verta! Se polttohommeli täytyy hoitaa silloin kun nenästä paraikaa tulee verta, joten en koskaan ole mennyt terveysasemalle sinä hetkenä, koska muuten kaikki vaatteet olisivat veressä ja verenvuoto ehkä lopussa kun saavun perille!?
        Vessapaperia menee aina päivässä 1 kokonainen rulla mun nenäverenvuotoon. Äiti epäilee, että mulla oisi jotain anemian oireita, mutta ei itsekkään ole varma, että onko ne oireet tommosii, kun kaikki puhuu pyörtyilemisestä, mitä mulla taas ei ole. Terveydenhoitaja taas sanoin, että kostea ilma, eli pelkästään jos mun huoneessa on pyykkitelineessä pyykkejä kuivumassa, niin se saattaisi aiheuttaa sen, tai sitten pelkkä home, mutta me asumme niin uudessa talossa 2001 rakennetussa, joten en usko, että täällä olisi hometta.
        Pikkusiskollanikin on nenäverenvuotoa, toisin vähän vähemmän. Äidillä ei ole ollenkaan.
        Muutimme tänne kesällä 2005 ennen asuille rivitalossa ja nykyään kerrostalossa, silloin kun asuimme rivitalossa, niin silloin ei ollut nenäverenvuotoa, tai siis oli mutta 1-2 x viikossa. ja nykyyään melkeen joka päivä, nyt napsin joka päivä rautatabuja ja laittelen niitä a-tippoja niin on se 4-4 hommeli. :(

        Täst ois kiva päästä eroon, nimittäin kesken koulutuntia ei ole kiva mennä vessaan tyrehdyttämään verta 30 minuutiks..
        Niin ja sitten viel siitä tuposta, jos laitan pulpulia tai vessapaperia nenään verenvuodon estoksi, kaikki veri tulee suusta ulos, joka ei tunnu mielyttävältä. lisäksi toinenkin nenänreikä alkaa vuotamaan tupon takia..

        Onkos jollain samallaisia ongelmia?

        niin tuttua!!!


      • Anonyymi
        Pitkä viesti kirjoitti:

        Minullakin tulee nenästä verta, mutta sieltä tulee verta ihan suihkuamalla. Saattaa kestää 30 minuuttia ennen kuin se loppuu. Itse käytän myös niitä a-vita tippoja aamuin illoin molempiin nenän reikiin 5, mutta empä ole huomannut, että auttaisi, nimittäin jos on 4 päivää ollut ilman, että ei ole tullut vuotoa, niin sitten tulee taas 4 päivää kun tulee kamalasti paineella verta! Se polttohommeli täytyy hoitaa silloin kun nenästä paraikaa tulee verta, joten en koskaan ole mennyt terveysasemalle sinä hetkenä, koska muuten kaikki vaatteet olisivat veressä ja verenvuoto ehkä lopussa kun saavun perille!?
        Vessapaperia menee aina päivässä 1 kokonainen rulla mun nenäverenvuotoon. Äiti epäilee, että mulla oisi jotain anemian oireita, mutta ei itsekkään ole varma, että onko ne oireet tommosii, kun kaikki puhuu pyörtyilemisestä, mitä mulla taas ei ole. Terveydenhoitaja taas sanoin, että kostea ilma, eli pelkästään jos mun huoneessa on pyykkitelineessä pyykkejä kuivumassa, niin se saattaisi aiheuttaa sen, tai sitten pelkkä home, mutta me asumme niin uudessa talossa 2001 rakennetussa, joten en usko, että täällä olisi hometta.
        Pikkusiskollanikin on nenäverenvuotoa, toisin vähän vähemmän. Äidillä ei ole ollenkaan.
        Muutimme tänne kesällä 2005 ennen asuille rivitalossa ja nykyään kerrostalossa, silloin kun asuimme rivitalossa, niin silloin ei ollut nenäverenvuotoa, tai siis oli mutta 1-2 x viikossa. ja nykyyään melkeen joka päivä, nyt napsin joka päivä rautatabuja ja laittelen niitä a-tippoja niin on se 4-4 hommeli. :(

        Täst ois kiva päästä eroon, nimittäin kesken koulutuntia ei ole kiva mennä vessaan tyrehdyttämään verta 30 minuutiks..
        Niin ja sitten viel siitä tuposta, jos laitan pulpulia tai vessapaperia nenään verenvuodon estoksi, kaikki veri tulee suusta ulos, joka ei tunnu mielyttävältä. lisäksi toinenkin nenänreikä alkaa vuotamaan tupon takia..

        Onkos jollain samallaisia ongelmia?

        Minulta on poltettu kerran verisuoni nenästä. Koska joskus vuoto oli runsasta. Toisinaan nenän ei tarvitse vuotaa lääkäriin mennessä, vaan ne voi polttaa sen ilmankin vuotoa. Kannattaa varata aika lääkärille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta on poltettu kerran verisuoni nenästä. Koska joskus vuoto oli runsasta. Toisinaan nenän ei tarvitse vuotaa lääkäriin mennessä, vaan ne voi polttaa sen ilmankin vuotoa. Kannattaa varata aika lääkärille!

        kun olit polttamassa verisuonta nenästä, sattuiko se? Joudun varmaan itse varmaan ajan lääkäriltä polttamaan minulta veri suonta, minun nenäni on jo vuotanut kaksi päivää tai ei nyt ihan kaksi päivää xdd, mutta mitä tarkoitan on, että pelkään itse todella paljon sellaisia juttuja yms, niin tahtoisin tietää kokemuksesi varmuuden vuoksi ja jotta voisin kerätä rohkeutta :) takasin veren vuotoon niin minulla vuotaa nenä jos jopa todella varovaisesti niistän, yritän niistää koska minulla on koko ajan semmoinen tunne kuin vasemman puoleinen nenä aukko olisi tukossa koko ajan, sen takia yritän ''niistää.'' ja tuntuu siltä että nenästä melkein koko ajan valuisi räkää tai verta en ole varma se on kuin tukossa :( toivoisin että voisit vastata nopeasti koska haluan nopeasti eroon tästä ja tarvisin tukea joltain jolla on kokemusta kiitoksia!:)


      • Anonyymi
        Pitkä viesti kirjoitti:

        Minullakin tulee nenästä verta, mutta sieltä tulee verta ihan suihkuamalla. Saattaa kestää 30 minuuttia ennen kuin se loppuu. Itse käytän myös niitä a-vita tippoja aamuin illoin molempiin nenän reikiin 5, mutta empä ole huomannut, että auttaisi, nimittäin jos on 4 päivää ollut ilman, että ei ole tullut vuotoa, niin sitten tulee taas 4 päivää kun tulee kamalasti paineella verta! Se polttohommeli täytyy hoitaa silloin kun nenästä paraikaa tulee verta, joten en koskaan ole mennyt terveysasemalle sinä hetkenä, koska muuten kaikki vaatteet olisivat veressä ja verenvuoto ehkä lopussa kun saavun perille!?
        Vessapaperia menee aina päivässä 1 kokonainen rulla mun nenäverenvuotoon. Äiti epäilee, että mulla oisi jotain anemian oireita, mutta ei itsekkään ole varma, että onko ne oireet tommosii, kun kaikki puhuu pyörtyilemisestä, mitä mulla taas ei ole. Terveydenhoitaja taas sanoin, että kostea ilma, eli pelkästään jos mun huoneessa on pyykkitelineessä pyykkejä kuivumassa, niin se saattaisi aiheuttaa sen, tai sitten pelkkä home, mutta me asumme niin uudessa talossa 2001 rakennetussa, joten en usko, että täällä olisi hometta.
        Pikkusiskollanikin on nenäverenvuotoa, toisin vähän vähemmän. Äidillä ei ole ollenkaan.
        Muutimme tänne kesällä 2005 ennen asuille rivitalossa ja nykyään kerrostalossa, silloin kun asuimme rivitalossa, niin silloin ei ollut nenäverenvuotoa, tai siis oli mutta 1-2 x viikossa. ja nykyyään melkeen joka päivä, nyt napsin joka päivä rautatabuja ja laittelen niitä a-tippoja niin on se 4-4 hommeli. :(

        Täst ois kiva päästä eroon, nimittäin kesken koulutuntia ei ole kiva mennä vessaan tyrehdyttämään verta 30 minuutiks..
        Niin ja sitten viel siitä tuposta, jos laitan pulpulia tai vessapaperia nenään verenvuodon estoksi, kaikki veri tulee suusta ulos, joka ei tunnu mielyttävältä. lisäksi toinenkin nenänreikä alkaa vuotamaan tupon takia..

        Onkos jollain samallaisia ongelmia?

        Voiko olla että nenään toistuvasti työnnetty nenäsuihkepullon kärki ärsyttää limakalvoja?
        Suosittelisin laittamaan hoitoaineen varovaisuutta noudattaen. Mikähän on lääkärin näkemys tästä asiasta?


    • ällöö

      Mullakin tulee tosiusein verta nenästä! Ennen ei tullu yhtään nyt on tuullu viimesen viikon joka päivä verta nenästä! :/ Mistä se johtuu??? :O Ois ihan kiva tietää..

    • Perjantaina verisuoni lapis...

      Hei sinä vuotavanenä!

      Olen itse kärsinyt yli kymmenen vuotta päivittäisestä nenäverenvuodosta. Joskus vuotaa enempi joskus vähempi. Mutta joka kerta ympäristö reagoi hulluna, vaikka itte on asiaan jo niin tottunut.

      Ihmiset yleensä tietää hyvin: eli sulla on huono veri ja yleiskunto, kun verta tulee nenästä. Habahaba - asialla ei ole tekemistä - ei ainakaan minun kohdallani. Kokeet otettu - huipputerve kaikin puolin monipuolisten labratulosten mukaan. Ja aika monipuolisesti liiku myös, että kuntokin on ihan ok.

      Työterveys tiesi neuvoa käyttämään a-vitamiinitippoja. Ei tulosta.

      Apteekki neuvoi seesam-öljytippoja. Ovatkin ihan mukavia, varsinkin pakkasaikaan, kun huoneilma on kuiva. Mutta eivät ne nenäverenvuotoon auta. Ei minulla ainakaan.

      Arvauskeskukseen menin asian takia täysin kyllästyneenä. Olin ollut puhumassa eräässä isossa tilaisuudessa - ja vertahan sitä pakkas tuleen puhujapönttöön. Siinä jäin sitten mieleen nenäverenvuotajana, mutta asiani jäi ihan unohduksiin.

      Vaan lääkäri totesikin, että nenässä on useita suonia pinnassa, mutta erikoislääkärin olisi hyvä tehdä suonien poltto. Sitten vaan erikoislääkärille, joka totesi, että tuossahan on tuore rupi suonen pinnassa. Ja rupes "polttamaan". Hommassa ei kauaa lääkärin nuppi tuhissut.

      Nyt on maanantai ja toimenpide tehtiin perjantaina. Tosin suonen arpeutuminen on vielä käynnissä. Toimenpiteen jälkeen ei sovi juoda kuumaa heti eikä mennä saunaan. Eikä saa kaivella nenää. Siinä ne erikoisuudet ja ohjeet. Ei ole vielä vuotanut, mutta katotaan. Selvä peli. Ja jos ei auta, niin katotaan tähystyksellä sellaisista paikoista, joihin ei lekuripeilillä pääse.

      Kauan piti kuunnella viisauksia huonosta verestä, kunnosta, a-vitamiinitippoja ja muita otella, kun tuli niin paljo viisautta kuunneltua. Suivaannuttuani ja ottaessani asian hoitaakseni asia hoidettiin. Sillä hyvä. Ei se kotona ihmettelemällä parane. Kun vuotelee niin se vuotelee. Sille pitää tehdä jotain.

      On se kyllä pirunmoinen, mutta vaaraton vaiva.

      T. nimim. tupot valmiina

      • rautaa suonissa

        Hei,laitan tähän vain kommentin lapseni anemiasta. Hänellä on usein nenäverenvuotoa, jonka seurauksena on tullut anemiaa. Ainoa lääke joka siihen on tepsinyt, on Kräuterblutsaft-niminen neste, jossa on yrttejä ja rautaa(sitä saa apteekista ja luontaistuotekaupasta). Sama aine tepsi itsellänikin, kun raskausaikana rauta-arvot romahtivat ja rautatabletit eivät imeytyneet.


      • aukusti
        rautaa suonissa kirjoitti:

        Hei,laitan tähän vain kommentin lapseni anemiasta. Hänellä on usein nenäverenvuotoa, jonka seurauksena on tullut anemiaa. Ainoa lääke joka siihen on tepsinyt, on Kräuterblutsaft-niminen neste, jossa on yrttejä ja rautaa(sitä saa apteekista ja luontaistuotekaupasta). Sama aine tepsi itsellänikin, kun raskausaikana rauta-arvot romahtivat ja rautatabletit eivät imeytyneet.

        Hei!

        Täysin samaa mieltä. Kyseistä lääkettä oon käyttänyt nyt vanhemmiten sillon tällön kuuriluontoisesti, liikun paljon ja mahani ei siedä ns. rautalääkkeitä.
        Myöskin kahdelle pojalleni olen ostanut sitä, ja vaikka lääke ei ole kovin halpaa, minusta se on tuottanut äärimmäisen hyvän tuloksen. Aurinkoista kevättä :)


    • vuotaja

      Kyllä, sama täällä. Itselläni verenvuoto vaihtelee, joskus on parin viikon tauko ettei vuotoa ole ollenkaan, mutta sitten taas alkaa päivittäinen jakso, parhaina päivinä nenä vuotaa sen 5 kertaa päivässä. tosin vuoto ei ole kovin runsasta, mutta tarpeeksi. Nenä on poltettu kerran -ei tulosta. Kärsin tuossa taannoin myös anemiasta, mutta en enää, ja vuoto vain jatkuu. Yleiskuntokin hyvä. En käytä muita lääkkeitä. Ei hometta kotona tai koulussa, enkä säilytä mitään kosteita pyyhkeitä huoneessa tms. Vuoto alkaa yleensä illoin ja aamuin kasvoja pestessä sekä urheillessa, joskus ihan muuten vain. Vuodenajat eivät vaikuta verenvuotoon. Hermot menee, mutta kai se pitää vaan kestää..
      ps. Lääkärilläkin on käyty, mutta sanoi että odotetaan vielä siihen asti, kun saan rautakuurin loppuun.... en vaan jaksa uskoa siihen.

    • Jari47

      Meidän 5v lapsella on sama ongelma. Viime viikolla kun taas alkoi vuotaa menimme terveyskeskuksen päivystykseen ja lääkäri poltti verisuonten päät. Pikkujuttu oli. Lääkäriin kannattaa mennä kun vuotaa niin ne vuotokohdat löytyy helposti.

    • Jari47

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=nenäverenvuoto&p_artikkeli=dlk00306

    • toivottavasti löydät apua

      Nenänverenvuoto voi johtua KUIVASTA ILMASTA, HOMEONGELMISTA ja verenpaineen heittelyistä. Ota yhteys omaan lääkäriin tai terveydenhoitajaan ja kerro ongelmastasi.

    • verinenä

      vuoto voi johtua kanssa siitä että puuttuu verestä hyytymistekijät(tai niiden määrä veressä on vähäinen) eli kestää kauan loppua vuoto ja nenän sisällä oleva rupi ei umpeudu kunnolla. itsellänikin on vuotoja ollut jonkun verran ja faijalki on todettu edellä mainittu sairaus. olen käynyt testeissä mutta ei ole minulla todettu sairautta. ja talvella tulee melkeen joka pvä verta nenästä varsinkin jos niistää tai kaivaa nenää. en tiie mutta uskon että vaikuttaa myös se että olen imeny kokaiinii ja amfetamiinii nenää.

      • Myös kärsivä

        Lukekaa nuo viestit kun ainakin 2 vastausta tuolla on aiemmin ollut ja sitten perään kysytään et ois kiva tietää mistä johtuu!


    • Lääkäri!""!

      Joo! Kuinkas paljon kasviksia syöt päivässä. Jos ei syö paljoa kasviksia niin ei saa K-Vitamiinia ja silloin oireina ovat verenvuodot ikenissä ja limakalvoissa. Eli kokeiles syödä kasviksia enemmän. K-vitamiinia sisältäviä kasviksia mm. Lehtikaali, pinaatti, valkokaali, purjosipulissa, ruusukaali. Tai voithan hankkia apteekista K-vitamiini tabuja.

      Toivottavasti tämä auttoi. =D

      • Tuulikki82

        ..voi johtua todellakin esim homeesta.. Pojallamme 2v oli nenäverenvuotoa suureksi osaksi öisin, mutta myös päivisin. Syytimme kuivaa sisäilmaa tai nenän verisuonia. Viimein tutkitimme sisäilman ja hometta löytyi montaa lajia. Yksi home juuri sellainen, mikä aiheuttaa tuota vuotoa. Muutimme pois ja parin viikon sisällä verenvuodot loppuivat kokonaan. Home aiheuttaa yllättävän paljon kaikkea, mutta tietoa niistä on yllättävän vähän jopa alan ihnmisillä..saati sitten lääkäreillä, jotka usein kieltävät oireiden johtuvan homealtistuksesta.. Kannattaa asiaa edes miettiä..


      • pieni helpotus
        Tuulikki82 kirjoitti:

        ..voi johtua todellakin esim homeesta.. Pojallamme 2v oli nenäverenvuotoa suureksi osaksi öisin, mutta myös päivisin. Syytimme kuivaa sisäilmaa tai nenän verisuonia. Viimein tutkitimme sisäilman ja hometta löytyi montaa lajia. Yksi home juuri sellainen, mikä aiheuttaa tuota vuotoa. Muutimme pois ja parin viikon sisällä verenvuodot loppuivat kokonaan. Home aiheuttaa yllättävän paljon kaikkea, mutta tietoa niistä on yllättävän vähän jopa alan ihnmisillä..saati sitten lääkäreillä, jotka usein kieltävät oireiden johtuvan homealtistuksesta.. Kannattaa asiaa edes miettiä..

        Hei, itse olen kärsinyt nenäverenvuodosta ainakin 6 vuotta, ja hermot on välillä mennyt, kun vuoto alkaa yht'äkkiä. Erityisesti nenä on ollut vuotoaltis kuivina aikajaksoina, mutta joskus satunnaisestikin. Parhaimmillaan nenä on vuotanu 4 päivää putkeen, 1-2 kertaa päivässä, silloin olen käynyt paikkakuntani "arvauskeskuksessa", jossa kuuluu aina sama vanha virsi: " purista nenää tiukasti oikeasta kohdasta, pistä tuppo nenään ja vältä raskasta työtä parin päivän ajan, blaa blaa blaa. Saman virren olen kuullut liian monta kertaa. Nämähän nyt tietää lähes jokainen tai ainakin nenäverenvuodosta kärsivä, ilman että on lukenut lääkäriksi. Syön kyllä lähes aina tarpeeksi vihanneksia ja muutenkin terveellisesti, että kyse ei ole vitamiinien puuttesta, ainakaan huomattavasti.

        Kävin tuossa heinäkuun alussa nenä-,kurkku- ja korvalääkärillä, Mehiläisen erikoislääkärillä kysymässä apua nenäverenvuotoon. Kerroin lääkärille tilanteeni ja hän kertoi, että nenän pieniä ärtyneitä suonia ei ole järkevää polttaa useita kertoja, sillä se heikentää koko nenän sisäpuolella olevaa seinämää, joka ei edistä asiaa yhtään. Hän neuvoi käyttämään A-vita tippoja, joita olenkin käyttänyt monta vuotta, säännöllisesti ainakin kk ajan. Lisäksi hän neuvoi käyttämään suolaliuosta, Humidosea(suihke), jota saa ilman reseptiä apteekista. "Arvauskeskuksessa" tällaisesta liuoksesta ei ole puhuttu sanan sanaa. Kuurin alussa aamulla laitoin Humidosea ja illalla A-vitaa, vähitellen olen vähentänyt tippojen ja suolaliuoksen käyttöä niin, että laitan joko A-vitaa tai Humidosea kerran päivässä. Silloin tällöin olen ottanut myös Retaferia, rautatablettia. Nenä ei ole kesän jälkeen vuotanut tulvimalla, vain parina päivänä on muutama veritippa tullut, sekin johtui fyysisestä rasituksesta. Vaikka Humidose on hintava lääke, mutta sen suostun ostamaan, jotta saan hallitua nenävrenvuotoa.

        PS. Olen huomannut, että usea kuppi kahvia päivässä altistaa omalla kohdalla nenävrenvuodolle, onko kukaan muu havainnut tällaista?


      • Nenämenkat päivässä

        Parista apteekista kyselly, niin ei saa enää K-vitamiinia!


      • jartsai
        Nenämenkat päivässä kirjoitti:

        Parista apteekista kyselly, niin ei saa enää K-vitamiinia!

        Kyllä sitä saa, reseptivapaana, mutta piti erikseen pyytää, tuli reseptipuolelta kuitenkin


    • vaseliinista apua

      Minulla vuotaa verta myös todella herkästi ja olen myös käyttänyt tippoja ilman suurempaa apua.
      Nykyisin laitan topsipuikolla vaseliinia vuotavaan nenään ja perään tukon ja loppuu kyllä tosi nopeaan.
      En tosin tiedä, miten terveellistä on, mutta ainakin on auttanut. Sitten vielä muutamana iltana ja silloin
      tällöin muutenkin, niin ei limakalvot kuivu.

      • -Verenvuoto loppunut

        Porkkanasta saatava beetakaroteeni vahvistaa limakalvoja, joten mulla ainakin beetakaroteenitablettien syöminen on auttanut. Tabletteja saa ostettua ihan tavallisesta supermarketista eikä hintakaan päätä huimaa.


      • tuuliviiri10

        Auttaa, saa apteekista.


      • Viltsu134
        tuuliviiri10 kirjoitti:

        Auttaa, saa apteekista.

        Minullakin juuri alkoi vuotaa verta nenästä tuosta noin vaan kun luin kokeeseen, mistäköhän moinen johtuu?
        Olen 15-vuotias poika ja ensimmäistä kertaa alkaa nenänverenvuoto tällätavalla.


      • kjhjg
        Viltsu134 kirjoitti:

        Minullakin juuri alkoi vuotaa verta nenästä tuosta noin vaan kun luin kokeeseen, mistäköhän moinen johtuu?
        Olen 15-vuotias poika ja ensimmäistä kertaa alkaa nenänverenvuoto tällätavalla.

        Itselläni on myös usein nenäverenvuotoa ja olenkin miettinyt erilaisia vaihtoehtoja sen hoitoon. Lääkäri ehdotti laapistusta, jossa nenän vuotokohta puudutetaan ja se kohta käsitellään jollain tikulla, parissa minuutissa ohi. MUTTA nyt minua on alkanut hieman mietityttää tuo, sillä siinä kuulema käytetään laapiskiteitä, joissa on hopeanitraattia, ja jos tuon aineen googlettaa niin sehän on myrkyllinen ja syövyttävä aine, jonka on epäilty aiheuttavan syöpää! Että osaako joku viisaampi vastata tähän huolenaiheeseeni?


      • ...
        kjhjg kirjoitti:

        Itselläni on myös usein nenäverenvuotoa ja olenkin miettinyt erilaisia vaihtoehtoja sen hoitoon. Lääkäri ehdotti laapistusta, jossa nenän vuotokohta puudutetaan ja se kohta käsitellään jollain tikulla, parissa minuutissa ohi. MUTTA nyt minua on alkanut hieman mietityttää tuo, sillä siinä kuulema käytetään laapiskiteitä, joissa on hopeanitraattia, ja jos tuon aineen googlettaa niin sehän on myrkyllinen ja syövyttävä aine, jonka on epäilty aiheuttavan syöpää! Että osaako joku viisaampi vastata tähän huolenaiheeseeni?

        myrkyllistä ja syövyttävää jne. Mutta niitä käytetään niin pieniä määriä, että niistä saatu hyöty on huomattavasti suurempi kuin haitta. Tähän melkein kaikki lääkitseminen perustuu.

        Lisäksi noissa kiteisessä on niin vähän hopeanitraattia, että se jää vaikuttamaan paikallisesti suonenläheisyyteen. Ja uskallan jopa epäillä, että tuo syövyttävä ominaisuus on se, miksi hopeanitraattia sinne laitetaan...


      • potilas11
        kjhjg kirjoitti:

        Itselläni on myös usein nenäverenvuotoa ja olenkin miettinyt erilaisia vaihtoehtoja sen hoitoon. Lääkäri ehdotti laapistusta, jossa nenän vuotokohta puudutetaan ja se kohta käsitellään jollain tikulla, parissa minuutissa ohi. MUTTA nyt minua on alkanut hieman mietityttää tuo, sillä siinä kuulema käytetään laapiskiteitä, joissa on hopeanitraattia, ja jos tuon aineen googlettaa niin sehän on myrkyllinen ja syövyttävä aine, jonka on epäilty aiheuttavan syöpää! Että osaako joku viisaampi vastata tähän huolenaiheeseeni?

        Minulla oli useamman vuoden ajan nenäverenvuotoa, johtuen varmaan allergisen nuhan aiheuttamasta nenän niistelystä ja nenän kaivamisesta lapsena.

        Tänä kesänä jaksoin tarttua toimeen, vitutti niin paljon verenvuodot kevään pääsykokeessa. Terveysasemalla hoitaja suositteli aluksi A-Vita-tippoja, mutta ne eivät auttaneet asiaan. Pari viikkoa myöhemmin lääkäri tutki nenän tarkemmin ja sittemmin suoritettiin laapistus, eikä nenä ole nyt kuukauteen vuotanut. Lääkäri ei pelotellut syövällä, joten kannattaa kysyä laapistuksesta ellei ole vainoharhainen.


    • eräs muuan

      Minulla on vuodellut koko aikuisiän nenästä verta silloin tällöin. Joskus tulee kausia, että verta tulee melkein päivittäin (ilmeisesti suoni ei ennätä arpeutua kunnolla vaan ratkeaa uudelleen) ja sitten saattaa mennä useampi kuukausi ilman mitään verenvuotoja. Kesällä siitepölyt selvästi kuivaavat limakalvoja ja pahentavat vuototaipumusta. Lisäksi kun tein siivoojan töitä kemikaalit selkeästi lisäsivät verenvuotoa.

      Lääkärissä olen ravannut useita kertoja, mutta mitään apua sieltä ei ole löytynyt. Kerran löytyi jotain polyyppejä, jotka hoidettiin pois, mutta ei se helpottanut tilannetta juurikaan. Kaikki veriarvot yms. on tutkittu - ei mitään vikaa. Tyypillisesti verenvuoto tyrheytyy 5-10 minuutissa, joten mihinkään päivystykseen on turha yrittääkään ehtiä, jotta vuotava suoni nähtäisiin ja pystyttäsiin polttamaan.

      Nyt keväällä minulla todettiin reuma ja reumalääkitys on hävittänyt kaikki nenäverenvuotoni. Olisiko kerran lääkityksen aloittamisen jälkeen tullut verta ja sekin oli ihan alkuvaiheessa. Ihmettelin tätä viimeksi reumalääkäriä nähdessäni ja hän veikkasi, että takana saattaisi olla jotain reumaattista verisuonitulehdusta, joka on myös saatu näillä myrkyillä kuriin. Toivotaan näin, koska aika ikävä vaiva tuo nenäverenvuoto on.

    • Nenäverenvuoto ohi

      Kärsin aika-ajoin nenäverenvuodosta, kunnes paikallistin syy-yhteyden BURANA-tabletteihin.

      KANNATTAA LUKEA TARKOIN LÄÄKKEIDEN KUTEN BURANAN TUOTESELOSTE, jossa mm. mainitaan, että BURANA aiheuttaaa joillekin nenäverenvuotoa ja ei sovi trombosyyttien vähäisyyttä omaaville.
      Minulla sattuu olemaan ko. trombosyyttien vähäisyys (kuinka moni muuten tietääkän itsestään, onko ko. vähäisyyttä?) ja niinpä BURANAn aiheuttaa nenäverenvuotoa, jota ei muutoin ole.

      • oomegaa

        Omega3-kapselit aiheuttavat myös joillekin nenäverenvuotoa.
        Minä taas oireilin homeesta niin että jatkuvasti vuoti verta nenästä.


      • vieruskaa
        oomegaa kirjoitti:

        Omega3-kapselit aiheuttavat myös joillekin nenäverenvuotoa.
        Minä taas oireilin homeesta niin että jatkuvasti vuoti verta nenästä.

        Sinkin puutosta esiintyy useimmiten silloin kun sen saanti on vähäistä tai kun sen imeytyminen on heikkoa tai silloin kun kehosta poistuu sinkkiä tavallista enemmän tai kun sinkin tarve on normaalia suurempi (5-7). Sinkin puutos saattaa altistaa a) immuniteetinhäiriöille (esim. virus ja hiivainfektiot) b) huonoon ruokahaluun erityisesti lapsilla ja vanhuksilla c) henkisten toimintojen lamautumiseen d) krooniseen ripuliin e) näköongelmiin f) hedelmättömyyteen g) eturauhasen suurentumiseen h) korkeaan verenpaineeseen i) angina pectorikseen j) allergioihin k) anemiaan l) hiusten harmaantumiseen m) nivelkipuihin n) makuaistin huononemiseen. Esimerkiksi silmänpohjan rappeumataudissa (makuladegeneraatio) sinkki yhdistettyinä eräisiin muihin antioksidantteihin on osoittautunut tähän mennessä ainoaksi toimivaksi hoidoksi (8). Riskiryhmiä sinkin saannin suhteen ovat muun muassa kasvissyöjät, alkoholistit ja kroonisista ruuansulatusvaivoista kärsivät.

        Sinkin puutoksen toteaminen on edelleenkin haaste tieteelle. Sinkki voidaan analysoida muun muassa seerumista, punasoluista ja hiuksista. Veren sinkistä 12-22% on plasmassa, 3 % valkosoluissa ja 75-88% punasoluissa. Monet tutkimukset perustuvat plasman sinkkimääritykseen (9). Plasman sinkki on pääasiassa sitoutunut albumiiniin, siksi kaikki hoidot, jotka vaikuttavat albumiinitasoon vaikuttavat myös sinkin määrään. Esimerkiksi kortikosteroidit, e-pillerit ja raskaus alentavat plasman sinkkiä. Plasman sinkkipitoisuus vaihtelee myös ruokailun mukaan, se laskee syönnin jälkeen ja nousee lyhyen paaston seurauksena. Tämän vuoksi voi olla vaikeuksia tehdä johtopäätöksiä plasman sinkistä suhteessa koko kehon sinkkitasoon.


    • Kuullostaa tutulta..

      Kerroit että sinulla on alhainen hemoglobiini. Ensimmäisenä kannattaisi ainakin saada se hemoglobiini nousemaan vaikka syömällä jotakin veren rauta-arvoa nostattavia lääkkeitä esim. Ramavittia jos sitä nykyään saa. Matala hemoglobiini voi johtaa anemiaan.

      Itse olen joskus kärsinyt alhaisesta hemoglobiinista ja anemiasta, oireina väsymys, pääkipu, pyörtyily ja nenäveren vuoto. Oireet loppuivat ja hemoglobiini kohosi ihanteelliseksi kun aloin syödä Ramavittia. :)

    • Åsa-Åsa

      Meillä yhes pikkukunnassa Espoon seudulla on duunipaikalla paljon nenäverenvuotoja ja on epäilty et se johtuis kuntatalolla sisäilman epäselvyydetsä, siis huhu että on hometta ja jotain kaasuhommaa ilmas ja että siitä tulee jotain limakalvoille,suussa tulee jotain pistävää kanssa ja nenälle. Yks mies irtisanoutui jobist sen takia,kun asiaa ei saanu selvittää.En tunne yhtään kropan asioita eli en osaa sanoa voiko liittyy tähän.

    • rautakakkaveriluu

      Voiko ammoniakki aiheuttaa??? (hiusväreissä, parturimömmöissä yms...)

    • Ruisleipä...

      Nuorempana minulla oli nenän verenvuotoa lähes päivittäin parinkymmenen vuoden ajan. Sitten sain vanhankansan vinkin, että syö ruisleipää joka päivä ja ihme kyllä se auttoi minua.

    • petteri punakuono

      Ruisleipä on ravintona hyvin terveellinen sisältää muun lisäksi paljon kuituakin.
      Itse en paljon muuta leipää syökään,

      Minulla ei ruisleipä kylläkään ole auttanut nenäverenvuotoon. Tänä talvena on täytynyt taas pari kertaa "polttaa" hopeanitraatilla pahimmat vuodot. Ennen on kyllä kesään mennessä sitten loppunut itekseen eikä siis yleensä ole vaivannut kuin talvikautena. Onneksi ei ole ollut ihan joka talvinen riesa.

      Mitään erikoisia hoitokeinoja minulla ei ole vuodon lopettamiseksi. Olen noudattanut vain sitä yleistä ohjetta kun runsaimmin vuotaa.

    • 13

      Itselläni D-vitamiini lopetti verenvuodon kuin seinään.

    • valentiina1

      Minulla on ollut nenäverenvuotoja koko elämäni ajan,ja olen selitellyt niitä pölyallergialla,kuivalla sisäilmalla ym.Sitten yhtenä syksyisenä aamuna heräsin siihen että verta vuotaa kurkkuun,kun olin nukkumassa.Odottelin tunnin,soitin sitten ambulanssin joka vei minut päivystykseen.Jouduin odottamaan tuntikaupalla,näytti jo että vuoto loppuu,sitten se äkkiä yltyi,alkoi aivan suihkuta,ja pääsin viimein lääkärin vastaanotolle.Molemmat puolet poltettiin,vuoto loppui,sanottiin että veren hyytymistekijät on hyvät,ja jäin ihmettelemään mistä tämä johtui.Sitten keksin tilata sisäilmatestin,joka paljasti että kotoani löytyi mm.sädesientä ja useita muita home ja sienilajikkeita jotka aiheuttavat mm.nenäverenvuotoa ja allergisoivia oireita.Muutin pois,eikä ole ollut enää vuotoja.Hoidan nenääni sesamöljysuihkein,Nasonex-nenäsumutteella aamuisin,ja ilman kostutinta pidän öisin päällä.

    • verikammoinen

      Itselläni pari vuotta sitten keväällä on viimeinen episodi. Ihan milloin tahansa ja missä tahansa saattoi nenästä tulla verta eikä todellakaan pari tippaa vaan verta valumalla valui. Itselläni on ns verikammo eli menen ihan paniikkiin aina kun nenästäni alkaa vuotaa verta, vaikka sillä hetkellä pitäisi olla mahdollisimman rauhallinen :S

      • Anonyymi

        Minulla on sama. ALAN JOSKUS OKSENTAMAAN VERTA NÄHDESSÄ🤮 MINULTA ON POLTETTU 3 KERTAA. 2 toiselta puolelta ja 1 toiselta


    • Ei vuoda enää

      Home aiheuttaa nenäverenvuotoa...Minulla hg 145 joten en vuoda kyllä sen takia et ois huonot veret...

    • joe8

      itse huomasin että kun juon kahvia niin verta alkaa vuotaa nenästä. olin kuukauden juomatta lakkasi ja kun taas aloin juomaan niin verta alkoi tulemaan

    • vuotaja

      Itselläni tuota verta vuotaa nenästä aika usein. Välillä on parin viikonkin taukoja, ettei vuoda ollenkaan, mutta pahimmillaan saattaa vuotaa parikin kertaa päivässä. Kokeiltu on nenätippoja, ei auta. Useimmat vuodot on niitä prin minuutin kestoisia, mutta sitten joskus saattaa vuotaa kymmenenkin minuuttia. Olen siis 17v, kohta 18v poika ja vaiva on todella inhottava - kerran alkoi vuotaa nenä kesken kokeen, esimerkiksi. Isälläni on saman ikäisenä ollut samaa ongelmaa.

      • Auttaa

        Tää saattaa tulla aika myöhään tää vastaus mutta käyppä ostamassa apteekista muutamalla eurolla VALKOVASELIINIA. Itsellä on kokemusta myös nenäverenvuodosta ja se että verisuonet on pinnalla nenässä on yksilöllinen ominaisuus. Pistät vaa sitä vaseliinia nenää nii ei ainakaa mulla tule yhtään verta nenästä.


    • amandaaa1

      Noniin, keskustelussa onkin ollut hyviä pointteja esillä mistä verenvuoto voi johtua. Siihen kun on niin monia syitä. Haluan tuoda vielä esille hemofilian, jota sairastavalla verestä puuttuu hyytymistekijöitä. Myöskin mustelmia esiintyy ja ne eivät välttämättä lähde kovin herkästi pois. Hemofiliaa sairastavat usein miehet, ja naiset ovat kantajia, mutta Von willebrand on poikkeus, sitä sairastavat naisetkin.
      Hemofiliasta Von willebrandin sairaus on hyvin mahdollinen jos tällaista selittämätöntä vuotoa esiintyy. Googleta. Moni sairastaa tätä lievänä tietämättään, sairaita voi olla jopa 10 000 suomessa. Vuototaipumus ei välttämättä kuitenkaan merkitse sairautta.
      Olen 20-vuotias sote-opiskelija, ja minulla todettiin Von willebrand 15-vuotiaana verikokeilla, nenäverenvuodon ja mustelmien takia. No sieltähän se paljastui. Voi olla peritty/ mutaatio. Nenätipat määrättiin hoidoksi. MUTTA! minulla tauti on helpottunut, ei enää oireita. Taudinkuva voi muuttua iän myötä, usein kasvuiässä tauti vaivaa (ilmeisesti testosteronin takia).

    • KAISA 6

      Yks ilta vertä purskahti tulemaan rajusti.Säikähdin kun ei oo ennen moista sattunu.Vuotoa oli kolmena päivänä peräkkäin.Sit sain neuvon mennä korvanenä tauteihin erikoistuneen lääkärin vastaan otolle.Hän poltti vasemmasta sieraimesta suonen,antoi myös muita ohjeita.Ei ole enää vuotanut.Annettuja ohjeita kannattaa noudattaa,niin saa avun.

    • Nevermore nenäveri

      Vinkki: kokeilkaa, on auttanut:
      Ota käsiisi kylmää vettä; upota sieraimesi kylmään veteen, ja ime kylmää vettä varovasti nenääsi (ei miel. keuhkoihin...). Toista muutama kerta. On auttanut. Kylmä vesi menee juuri sinne minne pitää, ja supistaa juuri niitä vuotavia suonia joita pitää. Vaikutus on nopea, eikä aiheuta sotkua. Vähän pitää opiskella, että vesi nousee sopivalle korkeudelle, mutta keino on nopea,halpa ja tehokas.

    • Ei vuoda enää

      Home aiheuttaa nenäverenvuotoa.Minulla on usein vuotanut nenä,hengenvaarallisin tilanne oli kun rupesi nukkuessa vuotamaan niin kauheasti että meinasin menehtyä,ja olin yksin kotona!Oottelin puoli tuntia,sitten soitin ambulanssin.Yrittivät laappiksella polttaa muttei tahtonut nähdä vuotopaikkaa kun veri ryöppysi tulemaan.Kaikki hyytymistekijät oli hyvät...kun sitten selvisi että asunnossani on mm. nenäverenvuotoa aiheuttavia homeita,muutin pois,eikä ole sen koommin verta vuotanut!

    • tutkimuksiin

      verenvuototauti nimeltään von willebrandt! se on meillä usealla suvussa. miehillä nenäverenvuoto,naisilla lisäksi kuukautiset ei lopu. helppo ja tärkeä todeta verikokeella! meinaas leikkauksiin on toi hyvä olla tiedossa ja naisilla tärkeä kuukautisvuodon ja synnyttämusen vuoksi. muutoin hoitona cyklocaprilon ja tehokas täsmäsumute on octostim! ylläpito lääkehoitoa ei jatkuvasti tarvita mutta runsaat kuukautiset loppuu mirena kierukalla. tarkkana koska muuta hormonia ei kannata, ikinä,ne . siis vavin sitä mitä toi mirena sisältää. kuulostaa siltä että ihmiset tiedä et verenvuototautia on 3 tyyppiä, joten haava voi umpeutua mutta nenä vuotaa, ja kuukautiset.

    • tietoa22

      mulla teiniä kuukautiset ei loppunu ja mentiin lopulta teho osastolle. meni vuosia ennenkuin tutkivat veren. luultiin naisten vaivaksi eli hoidettiin vain väärillä hormoneilla. syy oli verenvuotiotauti von willebrandt. ja lapsesta asti on tullut verta nenästä. vaikka tämä ei tarttis jatkuvaa hoitoa niin se tieto pitää olla, jotta saa oikean hoidon onnettomuuksissa,leikkauksissa jne. hemoklobiini jos laskee niin silloin vuoto lähtee lapasesta koska verenhyytymistekijää on jo muutenkin muita vähemmän. älkää luulko että tämä jotenkin mystisesti paranisi, se on olemassa, ja se tieto on tärkeä vaikka oireet olisi hoidettu. veri ei voi hyytyä lievästi vaan kyllä se vuotaa jos veren hyyymistekijät ei ole kunnossa. sen vuoksi on väärin että von willwbrandt on luokiteltu lieväksi,keski caikeaksi ja vaikeaksi. vuodin kuin hana kuukautisissa ja se muka on lievä.

    • Kokemusta_löytyy

      Tämä on kovin vanha ja pitkä keskusteluketju niin en jaksanut ihan jokaista viestiä lukea.

      Tuossa edellä mainittu von Willebrandin tauti on hyvin harvinainen (Suomessa sairastaa parisentuhatta ihmistä), joten lienee epätodennäköistä että jollakin nenäverenvuoto johtuisi siitä. Mutta varsinkin nykypäivinä on tullut yleiseksi kasvisruokavaliot jotka johtavat B12 vitamiinin puutokseen ja se taas voi aiheuttaa nenäverenvuotoa. Mikäli on siis kasvissyöjä ja kärsii nenäverenvuodosta, kannattaa mittauttaa B12 vitamiinitasot ja tarvittaessa syödä kyseistä vitamiinia pillereinä.

    • nenämies

      Nenäverenvuodot alkoivat minulla muistaakseni vuonna 2015. Tiedän, että suvussani on ollut taipumusta nenäverenvuotoon ja nenän pinnassa oleviin verisuoniin. Niitä on poltettu (laapistettu) ja ongelmat ovat tältä sukulaiselta kadonneet. Itselläni vuotaa lähes aina vasen sierain (ehkä 90% kerroista) ja saan vuodon kyllä tyrehdytettyä nopeasti, mikäli jääpussi tms. on saatavilla. Tien päällä tietysti todella hankalaa...

      Pahin nenäverenvuoto oli syksyllä 2015, sain sen lopulta tyrehdytettyä yli 45 minuutin yrittämisen jälkeen WC:ssä (jääpussia tms. ei ollut tietenkään saatavilla koska en ollut kotona). Sitten matkustin terveyskeskukseen, jossa vuotokohta onneksi (tyrehtymisen jälkeen) löydettiin ja laapistettiin. Vuoto ei uusiutunut pitkään aikaan.

      Sen jälkeen olen käynyt useita kertoja itse terveysasemalla laapistamassa jompaa kumpaa sierainta, mikä on poistanut oireet joksikin aikaa mutta vuoto on aina välillä uusiutunut. Tuntuu, että oireet ovat kytköksissä joko
      1) kylmään ja kuivaan säähän (marras-huhtikuu)
      2) huonoon sisäilmaan (esim. koiratalous, homekoulut, ehkä jopa pöly mutta sille en mielestäni ole kovinkaan herkkä)

      Eräs korva- ja nenätautilääkäri sanoi minulle (muistaakseni syksyllä 2016, kävin pitkittyneen kurkkukivun takia erikoislääkärillä), ettei kannata ostaa apteekista näitä öljysuihkeita (kuten A-vita plus), koska niissä hänen mukaansa ainoa vaikuttava aine on öljy ja oliiviöljyn litrahinta tunnetusti on hieman pienempi kuin noiden suihkeiden :) (A-vitamiini ja menthol ym. eivät kuulemma vahvista nenän limakalvoja ja verisuonia). Tiedä sitten tämän väitteen todenmukaisuudesta mutta sen jälkeen käytin pitkään tavallista oliiviöljyä nenän öljyämiseen.
      Se tuntuikin toimivan hyvin, koska vuotoja oli tämän jälkeen harvemmin.

      Nyt vuodot kuitenkin alkoivat taas talven alkaessa (tammikuu 2018), jälleen kerran lähinnä vasemmasta sieraimesta, ja aloin olemaan epätoivoinen koska oliiviöljykään ei tuntunut auttavan. Tammikuuhun sijoittui myös visiitti kaverin luokse, joka omistaa koiran: yövyin tässä koira-asunnossa ja aamulla nenästä alkoi vuotaa verta (kuiva ja pölyinen sisäilma). Käytin jopa hieman kaapista löytynyttä muutama vuosi sitten ostettua A-vita -suihketta, en osaa sanoa auttoiko se vai ei, mutta ainakin se kosteuttaa nenää.

      Sitten ryhdyin perkaamaan näitä keskustelupalstoja tarkemmin, myös englanninkielisiä. Ensin suomalainen henkilö suositteli ostamaan valkovaseliinia apteekista. Tästä kiinnostuneena löysin myös englanninkielisiltä palstoilta vastaavaa puhetta aineesta nimeltä "petroleum jelly", ilmeisesti sama aine. Päätin sitten kokeilla valkovaseliinin tunkemista nenään. Yllättävää kyllä, se on tuntunut auttavan hyvin! Nenästä ei nyt ole vuotanut verta moneen viikkoon. Aluksi olin vähän varovaisempi mutta lähiaikoina olen tunkenyt vaseliinia sormilla jopa todella syvälle sieraimiin (koska mahdollinen vuotokohta saattaa minulla olla syvemmällä nenässä), jotta saan suojattua nenän mahdollisimman hyvin sisäpuolelta. Seuraan tilannetta ja raportoin tänne lisää mikäli tilanne muuttuu. Ilmeisesti vaseliini ei ole kovin myrkyllistä sisäisesti käytettynä joten uskallan jatkaa käyttöä.

      • nenämies

        Tähän asti olen selvinnyt ilman suurempia vuotoja mutta tämän viikon kovat pakkaset tekivät selvästi tehtävänsä (tänään aamulla yli -20C pakkasta) ja aamupäivällä vuoto alkoi taas. Tosin ei kovinkaan iso vuoto ja näköjään vuotokohtakin on syvemmällä nenässä kuin yleensä (huomasin, että syljen jonkin verran verta, eikä itse nenästä aluksi tullut mitään). Sain aika nopeasti tyrehdytettyä. Harmittaa.. olen kyllä jättänyt vaseliinilla rasvauksenkin vähemmälle, koska vuotoja ei nyt ole pitkään aikaan ollut (varmaan pariin kuukauteen). Olisi pitänyt arvata, että kuiva ilma vaikuttaa minuun ennenpitkää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      80
      3530
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3314
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3059
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1951
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      144
      1522
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1292
    Aihe