Onko muilla samoja ongelmia, nimittäin lisäilmavena (sri-89) sulkee mielestäni ilman kulun liian aikaisin. Ainakin näin talvella, tuntuu, että koko auto täräjää, kun kone ei ole vielä tarpeeksi lämmin, että kävisi normaalilämpöisenä. Siis miten tuo venttiili voi yleensäkään toimia eri lämpötiloissa. Pakkasella kestää luonnollisesti kauemmin koneen lämmetä.
Lisäilmaventtiili
35
9685
Vastaukset
- SRi:stä
Oire on siis se, että kierrokset putoaa puolilämpimänä liian aikaisin. Vika voi kuitenkin olla monessa muussakin paikassa kuin lisäilmaluistissa. Esim moottorin lämpöanturissa, joka vaikuttaa seokseen. Suuttimien kunnossa. Sytytyksen ajoituksessa jne. Säädä joutokäyntiä hiukan suuremmalle, niin vältät vian etsisimisen.
- etenkin jos
tyhjäkäynti on säädetty kesällä ja nyt talvella sähkölaitteita on enempi päällä ja laturi ottaa tyhjäkäynnilläkin enemmän tehoa. Onkos tuossakin mallissa tyhjäkäynti säädettävissä helposti ilmaläpän ohivirtausta muuttamalla. Mulla oli joskus 505 Gti L-Jetronic ruiskulla ja siinä ohivirtaus oli hoidettu paksulla kumiletkulla, jossa oli keskellä paljain sormin käänneltävä iso säätönuppi.
- daadaa
etenkin jos kirjoitti:
tyhjäkäynti on säädetty kesällä ja nyt talvella sähkölaitteita on enempi päällä ja laturi ottaa tyhjäkäynnilläkin enemmän tehoa. Onkos tuossakin mallissa tyhjäkäynti säädettävissä helposti ilmaläpän ohivirtausta muuttamalla. Mulla oli joskus 505 Gti L-Jetronic ruiskulla ja siinä ohivirtaus oli hoidettu paksulla kumiletkulla, jossa oli keskellä paljain sormin käänneltävä iso säätönuppi.
Säätöruuvi kyllä löytyy, juuri tuo jetronic. Tyhjäkäynnin olenkin säätänyt vähän suuremmalle, mutta ongelma onkin juuri se että kuumana käydessä käy sitten turhan kovalla. Tuntuu aika vaikealta löytää sellainen säätö, että kävisi aina hyvin. Tämä vika on ollut autossa jo pidempään, mutta just talvella se oikein korostuu.
- joku joskus
daadaa kirjoitti:
Säätöruuvi kyllä löytyy, juuri tuo jetronic. Tyhjäkäynnin olenkin säätänyt vähän suuremmalle, mutta ongelma onkin juuri se että kuumana käydessä käy sitten turhan kovalla. Tuntuu aika vaikealta löytää sellainen säätö, että kävisi aina hyvin. Tämä vika on ollut autossa jo pidempään, mutta just talvella se oikein korostuu.
mennyt säätämään ilmaläpän säätöruuvista tyhjäkäyntiä ja sekoittanut hommaa eli se itse läppä on hiukan liikaa auki tyhjäkäynnillä. Läpän yhteydessä on lisäksi mikrokytkim, jonka tulisi olla puolestaan kiinni tyhjäkäynnillä.
- daadaa
joku joskus kirjoitti:
mennyt säätämään ilmaläpän säätöruuvista tyhjäkäyntiä ja sekoittanut hommaa eli se itse läppä on hiukan liikaa auki tyhjäkäynnillä. Läpän yhteydessä on lisäksi mikrokytkim, jonka tulisi olla puolestaan kiinni tyhjäkäynnillä.
Kaikki säädöt autossa on kyllä kohdallaan, myös tuo kaasuläpän mikrokytkin on säädetty oikein. Olisiko huono idea kokeilla ottaa irti tuo sähköjohto joka menee juuri tuolle lisäilmavenalle? Eli venttiili sulkeutuisi ainoastaan, kun vesi lämpiäisi kierrossa tarpeeksi. Luulisi, että silloin saisi tavallaan vähän "lisäaikaa" koneen lämpiämiseen. Vai sulkeutuuko vena kokonaan ilman sähköä, kokemuksia?
- luultavimmin
en usko vian löytyvän siitä lisäilmaluistista vaan ns. lämpö-aika-releestä (thermo-time switch) joka on lämpötila-anturin näköinen ja sijaitsee jossakin termostaattikotelon kyljessä. Siihen menee muistaakseni 2 johtoa ja liitin on suorakulmainen. Se on eräänlainen on/off lämpörele, joka ohjaa osaltaan polttoaineen syöttöä koneen lämmetessä. Se toimii autossasi ilmeisesti liian matalalla veden lämpötilalla ja aiheuttaa tyhjäkäyntiongelman.
- Sri:stä
Ainakin vanhemmassa 405 SRi:ssä, jossa on Bosch:in L3.1 Jetronic, termostaattikotelon kyljessä on 2 anturia, josta toinen on pelkästään lämpömittaria varten ja toinen moottorin ohjaukselle. Moottorin ohjaukselle oleva ei ole on-off tyyppinen vaan analoginen. Jos tämä anturi toimii väärin, voi se aiheuttaa ko ongelman. Imuilmavuodot kannattaisi myös tutkia. Kaasuläppäakseli on yksi paikka joka vanhemmissa usein vuotaa. Yhdyn kuitenkin edelleen siihen arvioon, että vika on muualla kuin lisäilmaluistissa.
- daadaa
Sri:stä kirjoitti:
Ainakin vanhemmassa 405 SRi:ssä, jossa on Bosch:in L3.1 Jetronic, termostaattikotelon kyljessä on 2 anturia, josta toinen on pelkästään lämpömittaria varten ja toinen moottorin ohjaukselle. Moottorin ohjaukselle oleva ei ole on-off tyyppinen vaan analoginen. Jos tämä anturi toimii väärin, voi se aiheuttaa ko ongelman. Imuilmavuodot kannattaisi myös tutkia. Kaasuläppäakseli on yksi paikka joka vanhemmissa usein vuotaa. Yhdyn kuitenkin edelleen siihen arvioon, että vika on muualla kuin lisäilmaluistissa.
mielestäni tässä mallissa ei ole tuota kyseistä tunnistinta. Pelkästään tuo moottorin lämpöanturi ja tietysti mittarille. Olen senkin joskus mitannut(löysin netistä arvot) ja tuntui toimivan moitteetta.
- Sri:stä
daadaa kirjoitti:
mielestäni tässä mallissa ei ole tuota kyseistä tunnistinta. Pelkästään tuo moottorin lämpöanturi ja tietysti mittarille. Olen senkin joskus mitannut(löysin netistä arvot) ja tuntui toimivan moitteetta.
Kannattaa varmaan kokeilla sitä lämmityspiuhan irrotusta. Liitin on vaan vähän ikävässä paikassa ja lukitusjousessa ei ole vapautuskilekettä, mutta pikkumeisselillä jousi irtoaa. Lisäilmaluisti saa muuten miinuksensa starttisolenoidin läpi, eli lämmitys ei ala vielä silloin kun startataan. Jossakin vasemman ajovalolyhdyn takana on ruskea liitin (muistaakseni ruskea) josta lähtee johtimet numeroiltaan 46A ja 46B. 46A menee startille ja 46B lisäilmaventtiilille. Yksi mahdollisuus on katkaista tämä 46B johdin kytkimellä kabiinin puolelta, jolloin voisit kytkeä lämmityksen lisäilmaluistille sitten kun kone alkaa saavuttaa käyntilämpötilaansa. Plussan lisäilmaluisti saa samasta, mistä ruiskutussuuttimet ja näiden viiden johtimen liitäntä on tehty johtosarjan sisäisellä liitoksella, johon ei oikein pääse käsiksi. (Ruiskutussuuttimia jaksotetaan siis miinuksen puolelta.)
- daadaa
Sri:stä kirjoitti:
Kannattaa varmaan kokeilla sitä lämmityspiuhan irrotusta. Liitin on vaan vähän ikävässä paikassa ja lukitusjousessa ei ole vapautuskilekettä, mutta pikkumeisselillä jousi irtoaa. Lisäilmaluisti saa muuten miinuksensa starttisolenoidin läpi, eli lämmitys ei ala vielä silloin kun startataan. Jossakin vasemman ajovalolyhdyn takana on ruskea liitin (muistaakseni ruskea) josta lähtee johtimet numeroiltaan 46A ja 46B. 46A menee startille ja 46B lisäilmaventtiilille. Yksi mahdollisuus on katkaista tämä 46B johdin kytkimellä kabiinin puolelta, jolloin voisit kytkeä lämmityksen lisäilmaluistille sitten kun kone alkaa saavuttaa käyntilämpötilaansa. Plussan lisäilmaluisti saa samasta, mistä ruiskutussuuttimet ja näiden viiden johtimen liitäntä on tehty johtosarjan sisäisellä liitoksella, johon ei oikein pääse käsiksi. (Ruiskutussuuttimia jaksotetaan siis miinuksen puolelta.)
katkaisijaa vähän itsekin ajattelin, vaikka tietysti sen pitäisi toimia ilman mitään omia virityksiäkin. No, vanhoissa autoissahan joutuu välillä keksimään omia patentteja.
- Vanhoja autoja ovat
Ihan ensimmäisenä kannattaa tarkistaa että imupuolella ei ole ilmavuotoja: kaasuläpän akseli, jarrutehostin, huohotinletkut ym ym.
Jos nuo ovat kunnossa, säädetään tyhjäkäynti oikeaksi (950rpm) kohdalleen lämpimällä moottorilla. Jos ei ole aivan varma siitä että lisäilmaluisti toimii oikein, kannattaa se lisäilmaluistin letku vielä erikseen tulpata. Tyhjäkäyntiseoksen tulisi olla myös kohdallaan.
Sen jälkeen voikin sitten tarkkailla mitä tapahtuu koneen ollessa kylmä. Jos koneessa on liikaa kierroksia kylmänä, lisäilmaluisti on todennäköisesti liian paljon auki. Kierrosten tulisi nousta vain 1500 rpm:ään. Lisäilmaluistissa on säätö.
Eli, kaikki järjestyksessä kohdalleen. Tuo kone ei ole kyllä tunnetuin tasaisesta tyhjäkäynnistään. Omassani olen tyytyväinen jos kierrokset ovat haarukassa 500 - 1500 rpm. No, minulla onkin massiivinen ilmavuoto kaasuläppäakselilla... korjataan ensi kesänä se.- daadaa
Kyllä käynti on ollut aina tasaista, varsinkin kun kone on kunnolla lämmennyt. niin ja, kone on käynyt läpi aika mittavan rempan jonkun aikaa sitten joten imuvuotoja eikä muitakaan vikoja pitäisi olla. Ainoa vika juuri tuo mainitsemani.
- ohjeet
daadaa kirjoitti:
Kyllä käynti on ollut aina tasaista, varsinkin kun kone on kunnolla lämmennyt. niin ja, kone on käynyt läpi aika mittavan rempan jonkun aikaa sitten joten imuvuotoja eikä muitakaan vikoja pitäisi olla. Ainoa vika juuri tuo mainitsemani.
No jos remonttia on kerran tehty niin täytyyhän auton kunnossa sitten olla....
Lisäilmalaitteen tarkistus:
Irroita lisäilmalaite autosta.
Aukon tulee olla näkyvissä 20 asteen lämpötilassa.
Syötä 12V jännitettä lisäilmalaitteeseen.
5 minuutin kuluttua jännitteen kytkemisestä aukon pitää olla täysin sulkeutunut.
Tuo merkkikorjaamon manuaalista XU9J2 moottorille. - bosch-numero
ohjeet kirjoitti:
No jos remonttia on kerran tehty niin täytyyhän auton kunnossa sitten olla....
Lisäilmalaitteen tarkistus:
Irroita lisäilmalaite autosta.
Aukon tulee olla näkyvissä 20 asteen lämpötilassa.
Syötä 12V jännitettä lisäilmalaitteeseen.
5 minuutin kuluttua jännitteen kytkemisestä aukon pitää olla täysin sulkeutunut.
Tuo merkkikorjaamon manuaalista XU9J2 moottorille.Niin, tuon lisäilmalaitteen Bosch numero on 0 280 140 183 jos päädyt tuota säädön ja puhdistuksenkin jälkeen vaihtamaan.
Kannattaa kysyä sitä uutta ennemmin bosch-huollosta kuin peugeot jälleenmyyjältä, voi hinta olla edullisempi. Maksanee kuitenkin todennäköisesti muutaman sata euroa. - samannäköinen osa...
bosch-numero kirjoitti:
Niin, tuon lisäilmalaitteen Bosch numero on 0 280 140 183 jos päädyt tuota säädön ja puhdistuksenkin jälkeen vaihtamaan.
Kannattaa kysyä sitä uutta ennemmin bosch-huollosta kuin peugeot jälleenmyyjältä, voi hinta olla edullisempi. Maksanee kuitenkin todennäköisesti muutaman sata euroa.Ja edelleen... ainakin saabissa näyttää olevan ulkoisesti täysin samannäköinen osa:
http://market.autopartsfair.com/saab-engine_parts/item-y6979_87077ylh.html?campaign=theautochannel
Kuin myös BMW:ssä:
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.theautochannel.com/autoparts/images/engineparts/y697987076ylh.jpg&imgrefurl=http://www.theautochannel.com/autoparts/airpartsbmw/528items.html&h=83&w=110&sz=3&tbnid=1-cQrpdoskIJ:&tbnh=60&tbnw=80&hl=fi&start=260&prev=/images?q=bosch 280&start=240&svnum=10&hl=fi&lr=&client=opera&rls=fi&sa=N
Veikkaan eroja mitoituksessa, mutta jos jostakin "ilmaiseksi" saa niin miksi ei voisi kokeilla. - kokeillut
samannäköinen osa... kirjoitti:
Ja edelleen... ainakin saabissa näyttää olevan ulkoisesti täysin samannäköinen osa:
http://market.autopartsfair.com/saab-engine_parts/item-y6979_87077ylh.html?campaign=theautochannel
Kuin myös BMW:ssä:
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.theautochannel.com/autoparts/images/engineparts/y697987076ylh.jpg&imgrefurl=http://www.theautochannel.com/autoparts/airpartsbmw/528items.html&h=83&w=110&sz=3&tbnid=1-cQrpdoskIJ:&tbnh=60&tbnw=80&hl=fi&start=260&prev=/images?q=bosch 280&start=240&svnum=10&hl=fi&lr=&client=opera&rls=fi&sa=N
Veikkaan eroja mitoituksessa, mutta jos jostakin "ilmaiseksi" saa niin miksi ei voisi kokeilla.Hain joskus romikselta saman näköisen osan ja ajattelin että siitä vaan säätämällä. Taisi olla saabin osa. En koskaan saanut sitä tyydyttävästi toimimaan. Voihan olla, että joku kärsivällinen olisi saanutkin. Sain sitten hankittua oikean numeroisen käytetyn osan, mutta senkin toimintakäyrä oli jotenkin pielessä, ja siksi se oli pois vaihdettukin. Minun auton kone oli täysremontoitu ja tuo tyhjäkäyntiongelma talvella oli olemassa (ei tosin kovin paha). Ainut mikä jäi remontissa tekemättä oli ruiskutussuuttimien puhdistushuolto Bosch huollossa.
- daadaa
ohjeet kirjoitti:
No jos remonttia on kerran tehty niin täytyyhän auton kunnossa sitten olla....
Lisäilmalaitteen tarkistus:
Irroita lisäilmalaite autosta.
Aukon tulee olla näkyvissä 20 asteen lämpötilassa.
Syötä 12V jännitettä lisäilmalaitteeseen.
5 minuutin kuluttua jännitteen kytkemisestä aukon pitää olla täysin sulkeutunut.
Tuo merkkikorjaamon manuaalista XU9J2 moottorille.vaan neuvoista, joita taas on tullut. Mutta juuri tämä minua ihmetyttää.
"5 minuutin kuluttua jännitteen kytkemisestä aukon pitää olla täysin sulkeutunut"
Tarkoitan sitä, että eihän mikään moottori lämpiä normaalilämpöön pakkasella 5 minuutissa, kesällä ehkä onnistuu. Eikös tuon ajan pitäisi talvella olla pitempi? - Sri:stä
daadaa kirjoitti:
vaan neuvoista, joita taas on tullut. Mutta juuri tämä minua ihmetyttää.
"5 minuutin kuluttua jännitteen kytkemisestä aukon pitää olla täysin sulkeutunut"
Tarkoitan sitä, että eihän mikään moottori lämpiä normaalilämpöön pakkasella 5 minuutissa, kesällä ehkä onnistuu. Eikös tuon ajan pitäisi talvella olla pitempi?Testissä lähtölämpötila on 20 astetta. Toki aika on pitempi talvella. Ikävää on se, ettei ohjeita taida olla testaukselle eri lämpötilosta lähdettäessä.
- ja aiheen vierestä
Sri:stä kirjoitti:
Testissä lähtölämpötila on 20 astetta. Toki aika on pitempi talvella. Ikävää on se, ettei ohjeita taida olla testaukselle eri lämpötilosta lähdettäessä.
Ei ole tässä maahantuojan manuaalissa kuin tuo 20 asteen aika, joka siis on se 5 minuuttia.
Ongelmanahan noissa on siis se että sisäsllä oleva bimetallijousi menettää vanhemmiten ominaisuuksiaan ja likaakin menee siihen luistin väliin, mahdollisesti siihen kuluu jopa pieni kynnys.
Omaani liottelin vuorokauden etanolissa ja voitelin sen jälkeen elektroniikkavoiteluspraylla, toiminta parani jonkin verran.
Se että omassani tuo toiminta ei ole täydellistä, johtunee siitä että tuo lisäilmaluisti on irroitettu moottorin kyljestä (missä kohtaa sen sitten pitäisikään olla kiinni) sen vuoksi että niille kohdille on asennettu lohkolämmitin.
Olen huomannut että luistin toiminta on huomattavasti parempaa mitä lähemmäksi sen olen moottorin lohkoa saanut, eli ottanee lämpöä suoraan myös koneesta johtumalla.
Noissa on varmasti toimintanopeudessa eroja, sen mukaan onko tarkoitettu audiin, volvoon, bemariin, saabiin, jne jne. Noita on aikamonessa autossa käytössä, jopa täsmälleen samannäköinen löytyy Nissanista.
Voihan noita muitakin kokeilla mutta alkuperäisellä ollaan varmasti jo jossakin toimintahaarukassa valmiiksi. - daadaa
ja aiheen vierestä kirjoitti:
Ei ole tässä maahantuojan manuaalissa kuin tuo 20 asteen aika, joka siis on se 5 minuuttia.
Ongelmanahan noissa on siis se että sisäsllä oleva bimetallijousi menettää vanhemmiten ominaisuuksiaan ja likaakin menee siihen luistin väliin, mahdollisesti siihen kuluu jopa pieni kynnys.
Omaani liottelin vuorokauden etanolissa ja voitelin sen jälkeen elektroniikkavoiteluspraylla, toiminta parani jonkin verran.
Se että omassani tuo toiminta ei ole täydellistä, johtunee siitä että tuo lisäilmaluisti on irroitettu moottorin kyljestä (missä kohtaa sen sitten pitäisikään olla kiinni) sen vuoksi että niille kohdille on asennettu lohkolämmitin.
Olen huomannut että luistin toiminta on huomattavasti parempaa mitä lähemmäksi sen olen moottorin lohkoa saanut, eli ottanee lämpöä suoraan myös koneesta johtumalla.
Noissa on varmasti toimintanopeudessa eroja, sen mukaan onko tarkoitettu audiin, volvoon, bemariin, saabiin, jne jne. Noita on aikamonessa autossa käytössä, jopa täsmälleen samannäköinen löytyy Nissanista.
Voihan noita muitakin kokeilla mutta alkuperäisellä ollaan varmasti jo jossakin toimintahaarukassa valmiiksi.itsekin puhdistanut sen toissa kesänä, eikä sen toiminta siitä muuttunut.Testasin sen myös ja hyvin toimi. Mutta edelleen mietin, että jos se sulkeutuu 5 minuutissa, niin eikö se ole kylmälle koneelle pakkasessa liian nopeasti? Tietysti vikaa voi myös olla esim. moottorin lämpöanturissa joka antaa väärää tietoa koneen lämmöistä ruiskuboksille.
- Vaikeaa ymmärtää
daadaa kirjoitti:
itsekin puhdistanut sen toissa kesänä, eikä sen toiminta siitä muuttunut.Testasin sen myös ja hyvin toimi. Mutta edelleen mietin, että jos se sulkeutuu 5 minuutissa, niin eikö se ole kylmälle koneelle pakkasessa liian nopeasti? Tietysti vikaa voi myös olla esim. moottorin lämpöanturissa joka antaa väärää tietoa koneen lämmöistä ruiskuboksille.
No se sulkeutuu 20 asteen lämpötilassa viidessä minuutissa ja kun on pakkasta, sulkeutuminen kestää kauemmin.
Toki vikaa voi olla koneen lämpöanturissa mutta aika harvinaista on että nuo vastusanturit näyttäisivät vääriä lukemia.
Tietysti vika voi olla vaikkapa likaisissa suuttimissakin... - daadaa
Vaikeaa ymmärtää kirjoitti:
No se sulkeutuu 20 asteen lämpötilassa viidessä minuutissa ja kun on pakkasta, sulkeutuminen kestää kauemmin.
Toki vikaa voi olla koneen lämpöanturissa mutta aika harvinaista on että nuo vastusanturit näyttäisivät vääriä lukemia.
Tietysti vika voi olla vaikkapa likaisissa suuttimissakin...ainakin sulkeutuu aivan yhtä nopeasti, oli sitten lämmintä 20 tai pakkasta -20.
- Sri:stä
daadaa kirjoitti:
ainakin sulkeutuu aivan yhtä nopeasti, oli sitten lämmintä 20 tai pakkasta -20.
Minulla on tallessa tuo aiemmin mainitsemani väärä lisäilmaluisti. Bosch:in viimeiset numerot ovat 107. Voisin lähettää sen sinulle nimimerkki daadaa. Laita tänne vaikka s-postiosoite jos kiinnostaa yrittää löytää siitä sopiva säätö. Lähettäisin sen 'vastaanottaja maksaa kulut' periaatteella.
- daadaa
Sri:stä kirjoitti:
Minulla on tallessa tuo aiemmin mainitsemani väärä lisäilmaluisti. Bosch:in viimeiset numerot ovat 107. Voisin lähettää sen sinulle nimimerkki daadaa. Laita tänne vaikka s-postiosoite jos kiinnostaa yrittää löytää siitä sopiva säätö. Lähettäisin sen 'vastaanottaja maksaa kulut' periaatteella.
tarjouksesta, mutta taidan yrittää vielä säätää sitä venttiiliä hieman siitä säätöruuvista.
- Sri:stä
daadaa kirjoitti:
tarjouksesta, mutta taidan yrittää vielä säätää sitä venttiiliä hieman siitä säätöruuvista.
sitten täällä onnistuko. Minulle jäi sellainen käsitys, että pienen säädön vaikutus oli suuri ja siksi oikeaa säätöä ei meinannut löytyä. Tarjosinkin tuota ylimääräistä siksi, että alkuperäinen olisi jäänyt sinetöidyksi.
- daadaa
Sri:stä kirjoitti:
sitten täällä onnistuko. Minulle jäi sellainen käsitys, että pienen säädön vaikutus oli suuri ja siksi oikeaa säätöä ei meinannut löytyä. Tarjosinkin tuota ylimääräistä siksi, että alkuperäinen olisi jäänyt sinetöidyksi.
voin laittaa tietoa, en tiedä kerkeenkö heti tänään, mutta aivan lähiaikoina olis tarkoitus alkaa "ruuvailemaan". Sellaista tietoa sain minäkin, että hyvin vähän kerrallaan kannattaa säätää.
- daadaa
Sri:stä kirjoitti:
sitten täällä onnistuko. Minulle jäi sellainen käsitys, että pienen säädön vaikutus oli suuri ja siksi oikeaa säätöä ei meinannut löytyä. Tarjosinkin tuota ylimääräistä siksi, että alkuperäinen olisi jäänyt sinetöidyksi.
säädetty on. Ainakin tyhjäkäynti kylmänä nousi vähän liikaakin, lähemmäs 2000 kiekkaa. Ihmeen tarkka tuo säätö on, säädin niin vähän kuin mahdollista ja silti nuo kierrokset nousi noin rajusti. Venttiili sulkeutuu ehkä hieman hitaammin, kuin aiemmin mutta yksi "huono" piirre siinä nyt ilmeni. Puolilämpimällä koneella kierrokset 2000:ssa hetken aikaa, kunnes venttiili taas sulkeutuu. Mistähän muuten johtuu, kun käynnistän auton kylmänä niin käy hetken aikaa tosi huonosti, ehkä n.30 sekkaa ja bensakin haisee ja yhtäkkiä käynti muuttuu normaaliksi. Siis tämä vika ollut jo ennen tuota säätelyä.
- vuotaa
daadaa kirjoitti:
säädetty on. Ainakin tyhjäkäynti kylmänä nousi vähän liikaakin, lähemmäs 2000 kiekkaa. Ihmeen tarkka tuo säätö on, säädin niin vähän kuin mahdollista ja silti nuo kierrokset nousi noin rajusti. Venttiili sulkeutuu ehkä hieman hitaammin, kuin aiemmin mutta yksi "huono" piirre siinä nyt ilmeni. Puolilämpimällä koneella kierrokset 2000:ssa hetken aikaa, kunnes venttiili taas sulkeutuu. Mistähän muuten johtuu, kun käynnistän auton kylmänä niin käy hetken aikaa tosi huonosti, ehkä n.30 sekkaa ja bensakin haisee ja yhtäkkiä käynti muuttuu normaaliksi. Siis tämä vika ollut jo ennen tuota säätelyä.
sammutettaessa polttoainejärjestelmään jää painetta ja bensa pääsee vuotamaan suuttimista imusarjaan.
- daadaa
vuotaa kirjoitti:
sammutettaessa polttoainejärjestelmään jää painetta ja bensa pääsee vuotamaan suuttimista imusarjaan.
vähän pelkäsinkin, turhan kallista vaan tuo puhdistus.
- Elämä on...
daadaa kirjoitti:
vähän pelkäsinkin, turhan kallista vaan tuo puhdistus.
Puhdistus oli ainakin pari vuotta sitten 30 euroa per suutin, tallinnassa hoitavat homman hieman halvemmalla, olikohan 20 euroa per suutin.
Jos autolla on tarkoitus ajaa yhtään pidempää, se kannattaa jos suuttimet on huonossa kunnossa. Omassani kulutus putosi litralla / 100km ja kaikki ominaisuudet, käyntiinlähdöstä lukien paranivat.
Suosittelen, ei se 120 euroa ole autoremontissa hinta eikä mikään, tuolla rahalla saat nippanappa yhden uuden suuttimen.
Jos kulutus putoaa litran satasella niin 10000km ajolla tuo huolto on jo kustannettu. - Sri:stä
daadaa kirjoitti:
säädetty on. Ainakin tyhjäkäynti kylmänä nousi vähän liikaakin, lähemmäs 2000 kiekkaa. Ihmeen tarkka tuo säätö on, säädin niin vähän kuin mahdollista ja silti nuo kierrokset nousi noin rajusti. Venttiili sulkeutuu ehkä hieman hitaammin, kuin aiemmin mutta yksi "huono" piirre siinä nyt ilmeni. Puolilämpimällä koneella kierrokset 2000:ssa hetken aikaa, kunnes venttiili taas sulkeutuu. Mistähän muuten johtuu, kun käynnistän auton kylmänä niin käy hetken aikaa tosi huonosti, ehkä n.30 sekkaa ja bensakin haisee ja yhtäkkiä käynti muuttuu normaaliksi. Siis tämä vika ollut jo ennen tuota säätelyä.
Varsinainen ongelma siis väheni. Sulkeutuuko säädönkin jäkeen kokonaan eli kierrokset putoaa lämpimänä samaan kuin ennenkin?
Suuttimien puhdistamista suosittelen minäkin. Vuotamisen lisäksi likaisista suuttimista aiheutuu se, että sumu ei ole tasainen ja tästä puolestaan se, että kun seos on säädetty "oikeisiin" arvoihin likaisilla suuttimilla. Ei seos olekaan oikea kaikissa olosuhteissa. Esim. mahdollisesti juuri kylmänä? Miten on nykimisen laita? Nykiikö tasaisella nopeudella ajettaessa vaikkapa siinä 80 nopeudessa?
Onhan se paljon rahaa ja puhdistaminen ei ole välttämätöntä - ei se ajoa estä vaikka suuttimet olisvatkin likaiset. - daadaa
Sri:stä kirjoitti:
Varsinainen ongelma siis väheni. Sulkeutuuko säädönkin jäkeen kokonaan eli kierrokset putoaa lämpimänä samaan kuin ennenkin?
Suuttimien puhdistamista suosittelen minäkin. Vuotamisen lisäksi likaisista suuttimista aiheutuu se, että sumu ei ole tasainen ja tästä puolestaan se, että kun seos on säädetty "oikeisiin" arvoihin likaisilla suuttimilla. Ei seos olekaan oikea kaikissa olosuhteissa. Esim. mahdollisesti juuri kylmänä? Miten on nykimisen laita? Nykiikö tasaisella nopeudella ajettaessa vaikkapa siinä 80 nopeudessa?
Onhan se paljon rahaa ja puhdistaminen ei ole välttämätöntä - ei se ajoa estä vaikka suuttimet olisvatkin likaiset.se tietysti käy nyt paremmin kylmänä, mutta nuo kierrokset ovat kyllä turhan kovat mielestäni puolilämpimänä. Ilmeisesti säädin kyllä sulkeutuu kokonaan, koska kiekat jää tosiaan samaan kuin ennenkin lämpösenä.
Tuota suuttimien puhdistusta täytyy kyllä vielä miettiä. Ei muuten nyi, ei kylmänä eikä lämpöisenä, että sikäli asiat hyvin. - Sri:stä
daadaa kirjoitti:
se tietysti käy nyt paremmin kylmänä, mutta nuo kierrokset ovat kyllä turhan kovat mielestäni puolilämpimänä. Ilmeisesti säädin kyllä sulkeutuu kokonaan, koska kiekat jää tosiaan samaan kuin ennenkin lämpösenä.
Tuota suuttimien puhdistusta täytyy kyllä vielä miettiä. Ei muuten nyi, ei kylmänä eikä lämpöisenä, että sikäli asiat hyvin.Siinä ruiskussa on sellainen ominaisuus, että kun moottori on lämmin ja kaasuläppäkatkaisin (mikrokykin) kertoo, ruiskulle, että ollaan joutokäynnillä ja kuitenkin kierrokset nousee yli 1500 (nyt en muista tarkkaan tuota kierroslukua), ruisku katkaisee syötön ja kierrokset putoavat nopeasti ja jälleen alkavat nousta.
Ilmeisesti tätä käynnin aaltoilua ei kuitenkaan pääse tapahtumaan?
Oletko harkinnut imuilman esilämmityksen asentamista? Jos auto on alkuperäisessä kunnossa, imuilma tulee aina edestä ja on siis pakkasella kylmää ja varmaan myös osaltaan hidastaa sitä sulkeutumista. - daadaa
Sri:stä kirjoitti:
Siinä ruiskussa on sellainen ominaisuus, että kun moottori on lämmin ja kaasuläppäkatkaisin (mikrokykin) kertoo, ruiskulle, että ollaan joutokäynnillä ja kuitenkin kierrokset nousee yli 1500 (nyt en muista tarkkaan tuota kierroslukua), ruisku katkaisee syötön ja kierrokset putoavat nopeasti ja jälleen alkavat nousta.
Ilmeisesti tätä käynnin aaltoilua ei kuitenkaan pääse tapahtumaan?
Oletko harkinnut imuilman esilämmityksen asentamista? Jos auto on alkuperäisessä kunnossa, imuilma tulee aina edestä ja on siis pakkasella kylmää ja varmaan myös osaltaan hidastaa sitä sulkeutumista.tasaiseen käy kyllä, ei ole tuota aaltoilua. Luulen että säädän takaisin entiseen kohtaan, ei oikein mukavaa, kun kone huutaa mielestäni aivan turhaan, vaikka kone lähes normaalilämmöissä.
"Oletko harkinnut imuilman esilämmityksen asentamista?"
Olen joskus tuotakin harkinnut, mutta ei sitten ole ollut innostusta/aikaa alkaa rassailemaan.
- välttämättä
vika siinä lisäilmaventtiilissä, voi myös olla sytkäpoxi sökönä. Tai oikeammin se imuilman lämpöanturi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24745349Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3111240Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy20710873Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369711Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858528Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2236511Pirjo sanoi Esalle
Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok03210Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys302239- 371629
Koulu-uhkaus.
Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.261510