Voin joutua sektioon!

Pelokas

Lääkäri sanoi viime käynnilla (rv 33), että koska vauva on perätilassa ja normaalia suurempi, voidaan joutua leikkaamaan. Vauvani painoi 2,6 kg ja laskettuun aikaan on vielä melkein 2 kk.

Tiedän, että on hankalaa ja joskus mahdotonta synnyttää suuri vauva alateitse ja vielä jos se ei käänny pää alaspäin. Mutta turhauduin lääkärin jutuista ja osaltaan myös suutuin ja päätin olla menemettä jokaiseen kontrolliin, joita he nyt haluavat tehdä. Minusta on liian aikaista aloittaa jo huolestuminen perätarjonnasta, koska vauvahan voi vielä hyvinkin kääntyä oikeinpäin. Vauvani liikkuu todella paljon vatsassa ja usein tunnen jopa 360° käännöksiä.

Tuosta painosta ja pään koosta en osaa vielä ennustaa, kuinka suuri vauvani synnytystilanteessa lopulta on ja jaksaako se olla vatsassa ne 40 vk.

Mitä muut samassa tilanteessa olleet äidit olette kokeneet? Ja sanokaa nyt ihmeessä, onko vauvani suhteettoman suuri. Pitäisikö minun pelätä mahdollista keisarinleikkausta?

En ole vielä edes aloittanut perhevalmennuskurssia ja nyt en edes tiedä, miten orientoitua, kun synnytystapa on 50-50.

10

700

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dragonfly

Ei, en ole nainen, en ole synnyttänyt, enkä ole edes kirurgi enkä lääkäri, mutta olen kyllä jonkin verran tutustunut sikiön fysiologiaan ihan noin niinkuin mielenkiinnon vuoksi, muuten vain.

Meinaan, jos vauva kääntyy täyden kierroksen 'napanuoransa ympäri', niin eikö se napanuora mene kierteelle ja veren siirtyminen istukasta sikiöön heikkene?

Paljon liikkuvat sikiöt ovat alttiita sotkeutumaan yhteen napanuoran kanssa, se voi kietoutua kaulan, käden yms. ympäri joskus varaallisestikin.
      Tiedän jopa tapauksen jossa sikiön toinen käsivarsi oli kehittynyt 'huonosti' napanuoran ympärille kietoutumisen takia, eikä sitä oltu huomattu vasta kuin 8kk:lla muistaakseni.

Turhaa minä näitä selitän.
      Tiedät asiat varmasti paremmin itse...

• Ota iisisti.

Niin kerropa vielä, mikä lääkärin sanoissa suututti sinua? Olisiko parempi, että hän olisi pitänyt epäilynsä omana tietonaan? Toiset pitävät sitä salailuna.

Asiaasi ei varmasti myöskään auta se, että jäät pois kontorolleista. Toki siihen on ihmisellä oikeus, jos tunnet itsesi paremmaksi asiantuntijaksi.

En myöskään ymmärrä, mikä sektiossa pelottaa? Monet pelkäävät synnytystä yli kaiken ja ovat kinuamassa sektiota. Itselleni on tehty sektio kaksi kertaa, enkä näe jutussa mitään merkillistä. Toipuminen leikkauksista sinun iässäsi sujuu nopeasti.

Koita rauhoittua ja anna kokeneempien tarkkailla tilannetta. Lopullinen päätös tehdään varmasti sen mukaan, mikä on parempi vauvalle ja sinulle itsellesi, jos et vain rupea panikoimaan.

• Pelokas

Mistä sinä tiedät, kuinka toipuminen sektiosta minun iässäni sujuu, kun en sanonut ikääni? Olen kuitenkin 32-vuotias, jos sillä on merkitystä.

Lääkäreissä minua suututtaa se, että minulle on tehty tämän raskauden aikana jo n. 20 ultraa, ja aina kun menen gynekologille ihan mistä tahansa syystä, kuten viimeksi halusin vain viedä hänelle raportin sairaalassa tehdystä ultratutkimuksesta, hän kehoitti minua jälleen ultratutkimukseen. Vauvallani ei ole ikinä ollut mitään hätää ja raskaus on täysin normaali. Tuntuu vain siltä, että minua pidetään koekaniinina ja vauvaraukkaa painellaan vatsan läpi ihan liikaa.

Gynekologilla on uusi ultralaite ja tiedän, että hän tekee mielellään ultria, koska haluaa opetella sen käyttöä. Lisäksi tietysti yksityisenä lääkärinä hän tienaa näin paremmin.
        Asun Wienissä, en siis Suomessa.

Eli nyt gyne sai taas luvan kutsua minut joka vk uuteen ultraan, koska vauva oli viikolla 33 perätarjonnassa. Eikö tämä ole liian aikaista. Haluan antaa vauvalle mahdollisuuden itse kääntyä oikein päin. Aina kun sitä painellaan ultrassa, se muuttaa asentoaan. Haluan sille hetken rauhaa.

• ota iisisti
        Pelokas kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, kuinka toipuminen sektiosta minun iässäni sujuu, kun en sanonut ikääni? Olen kuitenkin 32-vuotias, jos sillä on merkitystä.

Lääkäreissä minua suututtaa se, että minulle on tehty tämän raskauden aikana jo n. 20 ultraa, ja aina kun menen gynekologille ihan mistä tahansa syystä, kuten viimeksi halusin vain viedä hänelle raportin sairaalassa tehdystä ultratutkimuksesta, hän kehoitti minua jälleen ultratutkimukseen. Vauvallani ei ole ikinä ollut mitään hätää ja raskaus on täysin normaali. Tuntuu vain siltä, että minua pidetään koekaniinina ja vauvaraukkaa painellaan vatsan läpi ihan liikaa.

Gynekologilla on uusi ultralaite ja tiedän, että hän tekee mielellään ultria, koska haluaa opetella sen käyttöä. Lisäksi tietysti yksityisenä lääkärinä hän tienaa näin paremmin.

Eli nyt gyne sai taas luvan kutsua minut joka vk uuteen ultraan, koska vauva oli viikolla 33 perätarjonnassa. Eikö tämä ole liian aikaista. Haluan antaa vauvalle mahdollisuuden itse kääntyä oikein päin. Aina kun sitä painellaan ultrassa, se muuttaa asentoaan. Haluan sille hetken rauhaa.

En tosiaan tiennyt ikääsi, mutta raskaana oleva nainen on todennäköisesti nuori - ei siis 50-60 -vuotias esim. Kyllä 32-vuotias on vielä tarpeeksi nuori toipuakseen nopeasti leikkauksista! Itse sain sen ikäisenä toisen lapseni. Molemmat sektiolla ahtaan lantion vuoksi. Toivon todella, että ensimmäisen lapsen kanssa lääkäri olisi ollut etukäteen tarkempi, eikä sanonut niin, että onhan se kyllä ahdas, mutta Jumalahan sen päättää. Jos hän olisi päättänyt, että leikataan, sekä lapsi että minä olisimme päässeet paljon vähemmällä. Sektio tehtiin siinä vaiheessa, kun vauvan pää oli juuttunut lantion luihin.

Olen edelleen sitä mieltä, että ota rauhallisesti, ei sinua kiusan vuoksi hoideta hyvin. Kyllä vauvalla on mahdollisuus kääntyä miten vain haluaa, olethan sentään suurimman osan ajasta muualla kuin gynekologisessa tutkimuksessa.

• muuten
        Pelokas kirjoitti:

Eikö rv 33 sitten tarkoita ikääsi? Niin sen ainakin minä tulkitsin?

• hmmm
        muuten kirjoitti:

Eikö rv 33 sitten tarkoita ikääsi? Niin sen ainakin minä tulkitsin?

rv on lyhenne sanasta raskausviikko. Nimimerkki "muuten" ei taida olla kovin perillä näistä asioista.

Alkuperäiselle kirjoittajalle toivotan tsemppiä. Täällä tanskassa tuntuu olevan seuranta hieman toisen tasoista. yksi ainoa ultra (rv 20) ja "neuvola"-käynnitkin tosi harvakseen. Ensimmäisen kerran tapasin kätilöä rv 15 ja seuraava tapaaminen on viikolla 30. Hieman pitkältä tämä 15 viikon odottelu tuntuu. Varsinkin esikoista odottavalle. Onneksi on jonkin verran odottavia ystäviä suomessa, joilta saa tukea ja turvaa tarvittaessa. Mutta silti sitä vain on luotettava, että kaikki edistyy ihan hyvin.

Voin kyllä kuvitella hermostumisesi lääkärin yhtenään tekemään ultraamiseen. Koita sanoa oma mielipiteesi hänelle ja toivottavasti hän kykenee kuuntelemaan ja punnitsemaan myös sinun mielipidettäsi.

• elise

Itselläni oli ensimmäinen lapsi perätilassa ja viikoilla 41 5 käynnistettiin synnytys tipalla. Muuten kaikki sujui hyvin mutta lapsi ei koskaan laskeutunut ja näin jouduttiin hätäsektioon. Leikkauksesta toipui yllättävän nopeasti ja vauva voi hyvin. Nyt on jo 11-v tyttönen. Luota lääkärien arvioon ja jos sektiota suositellaan, suostu siihen. Ei lääkärit sitä ehdota nykyisin kuin hyvin painavien syiden vuoksi!!!

• äitix4

Minulle tehtiin sektio kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa, ja olin silloin 41v.
      Nyt poika on 10kk.
      Tätä poikaa edeltävän lapsen tein alateitse, ja se poika painoi 4,5kg ja jäi synnytyskanavaan kiinni, ja lisäksi napanuora oli 2 kertaa kaulan ympärillä ettei päässyt edes laskeutumaan alas.
      Poika sai erpinpareesin toiselle puolelle.Eli toinen käsi oli veltto n.6kk synnytyksen jälkeen, onneksi siihen kuitenkin palasi liike.
      Ja käsi toimii nyt ihan ok,poika on nyt 4v.
      Koska tiedettiin tämän viimeisenkin pojan olevan iso niin useiden ultra kokeiden jälkeen päätettiin leikata ennen laskettua aikaa, ettei poika ehdi kasvaa myös liian isoksi.
      4,5 kiloiset eivät oikein mahdu syntymään lantiostani,koska se ei avaudu tarpeeksi, ainakin lapset terveyden kannalta lääkäri halusi leikkauksen ,ettei vaan käy samalla lailla kun edelliselle lapselle.
      Tämä viimeinen poika syntyi sektiolla ja painoi vain 4,3kg,
      Sektio oli todella helpotus itsellekin koska tiesin että lapsi ei saa mitään vaurioita synnytyksessä.
      Lääkärit kyllä osaa huolehtia miten on paras tapa lapsellesi syntyä, ja kuinka monta ultraa haluavat tehdä, anna heidän päättää koska ne ajattelee lastasi ja sen parasta.
      Itse kävin kerran viikossa loppu aikoina ultrassa.

• nasuinen

en sinuna pelkäisi sektiota ainakaan.

ota se hyvänä huolenpitona vastaan. itselläni oli 4,5 kg lapsi perätilassa laskettuun aikaan asti, kävin ultrassa ja synn.tavan arvioinnissa vkolla 37 ja painoarvio oli lapselle silloin 2,8 kg ja kuvattiin että mahtuu tulemaan vaikka perätilassa

ulkokäännöstä yritettiin mutta se ei onnistunut, lisäksi se oli miulle tosi kivulias, jonka vuoksi lääkäri ei yrittänyt kun kaksi kertaa.

käskettiin sairaalaan laskettuna aikana, jolloin synnytys käynnistetään, koska perätila lasta ei lasketa yliaikaiseksi.supistukset alkoivat edellisenä yönä, menimme sairaalaan ja lapsi oli kääänytynyt. joten..kaikki on mahdollista..lapsi syntyi vasta 10 pvä lasketun ajan, eli sen kääntymisen jälkeenkin vielä halusi olla sielä masussa.

mie en ottas enää sitä riskiä, että suostuisin synnyttämään perätilassa..koska painoarvio oli meilläkin aika pielessä. ja en todellakaan haluaisi vahingoittaa lastani. sektiolla varmistat ainakin sen että lapselle ei satu perätilasynnärin aikana mitään.

pahinta oli se..kun samanlaisessa tapauksessa kun meillä, oli tuttavilla kuollut lapsi.lapsi oli vahingoittunut ensin ulkokäännöksen yrityksessä ja lopulta kuollut perätilasynnytykseen.
      tämä tapahtui oman poikamme synnytyksen jälkeen ja sain olla vaan kiitollinen että meilä asiat oli hyvin.riskiä en ottaisi silti enää.

• Riikka

älä ainakaan jännitä sektiota! Kyllähän se lapsi kuitenkin jotain kautta maailmaan tulee. Ja kyllä lääkärit varmaan päätyvät oikeen ratkaisuun synnytys tavasta. Mielestäni olisi hyvä että kävisit tarvittavat kontrollit ja siellähän saa yleensä ihastella ylimääräisiä kertoja vauvaa ultrasta!!!
      Kyllä on tosi että tuon kahden kuukauden aikana se lapsi vasta alkaakin kasvaa joten varmasti iso hänestä tulee. Kyllähän niitä isojakin lapsi alateitse tehdään mutta perätila on sitten eri juttu. Tietenkin tiedät riskit mitä siihen sisältyy ja pohdit mihn olet valmis. Itselläni lapsi oli poikittain vielä viikolla 37 ja siitä kuitenkin kupsahti oikein päin.
      Sinuna luottaisin lääkäreihin, ei ne turhaan halua huolestuttaa tai saada paniikkia aikaan ja muistathan puhua noista tunteistasi terkkarille/lääkärille!?
      Onnellista loppu odotusta ja voimia loppu rutistukseen ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe