Näköhäiriö/särytön migreeni

ei taas..

Taas on tullut tuo näköhäiriö, nyt jo kaksi kertaa viikon sisään. Ilmeisesti kyse on migreenistä; ensin menee näkö hämäräksi (ei pysty oikein tarkentamaan) n. 10-15 min, sitten alkaa välkkyvät kuviot (näön tarkennus onnistuu jo) ehkä max 30 min ja sitten homma on ohi, mutta jonkinlainen tykytys jää ja olo ei ole oikein normaali. Tykytystä esiintyy nyt vasemman silmän yläpuolella ja tuntuu jatkuvan useita tunteja, jopa yön yli. Särky ei ole pahaa, mutta ei tee mieli oikein mitään tehdä, rauhallisesti vain ottaa.

Mutta miksikö tämä nyt iski taas? Viimeksi ollut kesällä, sitä ennen vuosi sitten (usein). Silmälääkärissä olen käynyt, eikä silmissä vikaa, päätä ei ole tutkittu sen kummemmin muuten. Nyt tuntuu inhottavalta, että ei kai se vaan taas tule kun ruutua tuijottaa.

Tähän liittyy (ilmeisesti syy eikä seuraus) silmien väsyminen, tuntuu muutenkin sitä olevan, silmissä kuin hiekkaa eli liikaa tietokonetyöskentelyä (ja miksei lukemistakin) ja liian vähän lepoa silmille. Varsinkin nyt oli myös silmät hieman punertavat ja verestävät.

Mutta onko tähän mitään apuja? Millä voisin estää tämän inhottavan tilanteen (ei ole kivaa kun menettää "hallinnan", ei näe kunnolla yms)? Miten kokemukset liikunnasta, halkeaako pää, jos lähden hikilenkille, vai helpottaako? Tiedän kyllä, että väsymys ja liian vähät unet eivät ole hyvästä, mutta miksi tämä iskee nyt eikä aikaisemmin. Mitenkään erityisen väsynyt en nyt ole ollut, taatusti vähemmän unta on ollut taustalla joskus , mutta silti ei tätä ole tullut. Joten mistä tämä oikein johtuu? Onko hormoniehkäisyllä asian kanssa tekemistä?

Kertokaa kohtalotoverit kokemuksianne.

10

17445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aino

      Itse kärsin n 1-2 kertaa vuodessa voimakkaista auroireista (näkökenttähäiriöt, puutuminen, takelteleva puhe) mutta itse päänsärkyä ei tule. Näin on ollut lapsesta saakka. Mitään selkeää laukaisevaa tekijää en ole huomannut.

      Joskus nuorempana kun etenevä puutuminen pelotti lähdin ihmisten ilmoille, kävin jumpassakin, enkä oikeastaan huomannut vaikutusta suuntaan tai toiseen. Kerran oireilu iski lumilaudalla tempoillessa, laskin loppupäivän iisisti, kaikki meni ok. Tämä on kuitenkin varmasti hyvin yksilöllistä, ja kannattaa ottaa omien tuntemusten mukaan.

      Kevätaurinko paistaa taas aika kirkkaasti, voisiko se laukaista migreenisi? Itse tarvitsen ja käytän aurinkolaseja aika paljon.

      • alkup.

        Keväiset kohtaukset (sekä tänä että viime vuonna) ovat tulleet sisällä, koneen ääressä töissä, joten auringon valo ei vaikuttane (hieman tuolta ikkunasta voi kurkata päivänpaistetta).

        En keksi muuta syytä kuin väsymyksen, silmät kyllä muuten ovat ehkä hieman herkät valolle. Toinen selvä tapaus, missä muistan häiriön iskeneen, on jännittävä tilanne. Tosin kyllä jännittäviä tilanteita on ollut paljonkin, eikä mitään oireita ole ollut, eli ei mitään logiikkaa. Ja se tässä niin inhottavaa onkin, kun ei voi ennalta tietää, ja tilanteen huomaa vasta kun se on menoa jo.

        Mutta onko tähän mitään apua (tuskinpa..). Eihän tämä nyt niin paha ole kuin kunnon migreenikohtaus, mutta silti.


    • marianne86

      minulla sama juttu. kolme kertaa ollut elämäni aikana. ensimmäinen tammikuussa 05, kesäkuu 05 ja nyt helmikuu 06.

      näkökenttäpuutos oikealle puolelle, välkkyvä kuvio hieman myöhemmin, koko homma ohi 20-40 min. pientä jomotusta vasemmalla puolella ohimon/silmän seudulla.

      yhdistävänä tekijänä näille kerroille, että olen istunut yllätys yllätys tietokoneella monta tuntia ennen kohtausta.

      yksityiselle lääkärille olen maininnut asiasta pariin otteeseen ja ovat sanoneet, että tätät esiintyy monella, että ihan yleistä on, ja jos kohtausten laatu muuttuu niin että se häiritsee elämää tai niitä alkaa tulla niin usein että elämänlaatu kärsii niin sitten suoraan neurologille, joka osaa parhaiten antaa oikeanlaisen lääkityksen.

      että ole huoletta. pitele pieniä taukoja tietokoneella istumisesta. jo 5-10 minuutin tauko auttaa.

      hyvää kevättä :)

    • hoidettu

      "Aivohermot. Aivoista lähtee 12
      hermoparia: 1. hajuhermot seulaluun
      läpi, haarautuen nenän limakalvoon; 2.
      näköhermo silmän verkkokalvoon;
      3. silmän liikehermo silmän
      lihaksiin; 4. telahermo silmän ylempään
      vinoon lihakseen; 5. kolmoishermo,
      joka haaraantuu 3:een osaan, etumainen
      on silmään sekä nenän seutujen ja otsan
      ihoon haarautuva tuntohermo, toinen
      yläleuan tuntohermo, kolmas alaleuan
      tunto- ja liikehermo; 6. ulompi
      silmälihashermo; 7.
      naamahermo, naamalihasten liikehermo; 8.
      kuulohermo sisäkorvaan; 9.
      kieli-kitahermo, osaksi tunto-, osaksi
      liikehermo, kieleen ja nieluun; 10.
      kiertävä hermo, tunto- ja liikehermo,
      haaroja nieluun, kurkunpäähän,
      ruoka-ja henkitorveen, keuhkoihin, sydämeen,
      mahalaukkuun, maksaan, haimaan,
      pernaan, munuaisiin; 11. lisähermo,
      jossa kaksi haaraa, toinen yhtyy
      kiertävään hermoon, toinen hermottaa pään
      nyökkääjä- ja epäkäslihasta; 12. kielen
      liikehermo."

      Eli joku noista hermoista puristuksissa niskasta. Sieltä noi kaikki hermot siis tulee...

      • Meikäläinen

        Luulin että aivohermot lähtee aivoista, eikä niskasta.

        Mikähän aivohermo mielestäsi on siellä niskassa puristuksissa? Voisi olettaa sen olevan kenties näköhermo, mutta se ei valitettavasti käy lähelläkään niskaa. Toisekseen, migreenikohtaus on kemiallinen tasapainohäiriö aivoissa, ei niskassa.

        Mee pois täältä!


      • hoidettu
        Meikäläinen kirjoitti:

        Luulin että aivohermot lähtee aivoista, eikä niskasta.

        Mikähän aivohermo mielestäsi on siellä niskassa puristuksissa? Voisi olettaa sen olevan kenties näköhermo, mutta se ei valitettavasti käy lähelläkään niskaa. Toisekseen, migreenikohtaus on kemiallinen tasapainohäiriö aivoissa, ei niskassa.

        Mee pois täältä!

        Aivoistahan ne lähtee, mutta tulee ulos niskasta...

        "Mikähän aivohermo mielestäsi on siellä niskassa puristuksissa? Voisi olettaa sen olevan kenties näköhermo, mutta se ei valitettavasti käy lähelläkään niskaa."

        Se onkin toinen niistä hermoista, jotka ei kuljekaan lähellä niskaa. Ja nuo kaksi hermoa onkin erilaisia hermoja. Ne ei välttämättä välitä kipuaisteja lainkaan vaan ihan muita asioita.

        Niitä aivohermoja on silti vielä kymmenen muuta, joista melkein puolet vie haarojaan silmiin, suuhun, korviin ja muualle pään alueelle! Ja nuo kaksi ei-niskan-kautta-kulkevaa hermoa ei siis mene sinne päänsärkyalueelle. Sinne meneen esim. ns. kolmoishermo. Mutta myös pari muuta...

        "Toisekseen, migreenikohtaus on kemiallinen tasapainohäiriö aivoissa, ei niskassa. "

        Mikä? Kemiallinen reaktio? Missä niin sanotaan? Miksi sen sitten voi parantaa käden käänteessä??

        Multa se ainakin parannettiin. Ja parilta tutulta myös... ja niskassa oli se syy.


      • Tiinalta
        hoidettu kirjoitti:

        Aivoistahan ne lähtee, mutta tulee ulos niskasta...

        "Mikähän aivohermo mielestäsi on siellä niskassa puristuksissa? Voisi olettaa sen olevan kenties näköhermo, mutta se ei valitettavasti käy lähelläkään niskaa."

        Se onkin toinen niistä hermoista, jotka ei kuljekaan lähellä niskaa. Ja nuo kaksi hermoa onkin erilaisia hermoja. Ne ei välttämättä välitä kipuaisteja lainkaan vaan ihan muita asioita.

        Niitä aivohermoja on silti vielä kymmenen muuta, joista melkein puolet vie haarojaan silmiin, suuhun, korviin ja muualle pään alueelle! Ja nuo kaksi ei-niskan-kautta-kulkevaa hermoa ei siis mene sinne päänsärkyalueelle. Sinne meneen esim. ns. kolmoishermo. Mutta myös pari muuta...

        "Toisekseen, migreenikohtaus on kemiallinen tasapainohäiriö aivoissa, ei niskassa. "

        Mikä? Kemiallinen reaktio? Missä niin sanotaan? Miksi sen sitten voi parantaa käden käänteessä??

        Multa se ainakin parannettiin. Ja parilta tutulta myös... ja niskassa oli se syy.

        Eli mitä siis suosittelet? Aika monilla migreeni tuntuu ärsyyntyvän niskan jännitystiloista, mutta jos ei Triptyl tai epilepsialäkkeet auta, niin siihen ne lääkärin keinot loppuikin. Useimmilla vanhemmilla ihmisillä ainakin niskan lihasjännitys johtuu niskan kulumista. Lääkärin asenne on se, että pää kuvataan, niskaa ei.


      • Meikäläinen
        Tiinalta kirjoitti:

        Eli mitä siis suosittelet? Aika monilla migreeni tuntuu ärsyyntyvän niskan jännitystiloista, mutta jos ei Triptyl tai epilepsialäkkeet auta, niin siihen ne lääkärin keinot loppuikin. Useimmilla vanhemmilla ihmisillä ainakin niskan lihasjännitys johtuu niskan kulumista. Lääkärin asenne on se, että pää kuvataan, niskaa ei.

        Että tota "hoidettua" ei kannata kuunnella. Sen mielestä MS-tauti, parkinsonin tauti, aivokasvaimet ja oikeastaan kaikki sairaudet johtuu joko SI-nivelestä tai altasnikamasta. Eli kaveri on sekopää sanan varsinaisessa merkityksessä.


    • Tiinalta

      Hormoniehkäisyllä voi hyvinkin olla yhteyttä asiaan. Migreeni on erittäin herkkä keltarauhashormonille sekä hyvässä että pahassa. Sillä pystyy saamaan aikaan migreenin neljässä tunnissa koska tahansa, jos annos on iso. Mulla on tästä kokemusta, mulla myös on toi särytön aura, mutta keltarauhaskokeiluilla sain kerran myös elämäni kovimman päänsäryn aikaiseksi.

      Toi särytön aura tulee mullekin herkimmin kevätaikaan ja pahin kohtaus tuli muutama vuosi sitten, kun istuin tietokoneella ja aurinko paistoi ylhäältä samaan aikaan sekä silmiin että koneelle. Hätäännyin todella, kun tuntui siltä, että nyt näkö menee kokonaan. Siihen auttoi, kun menin aivan pimeään kellarihuoneeseen istuskelemaan vartiksi.

    • mölli

      No mulla ne johtui e-pillereistä, jotka piti sitten vaihtaa. Se kannattaa muuten (jos niitä syöt), jotta ei tulisi mitään veritulppia. Jos semmonen tulee ni siihen saattaa kuolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe