Pallolaajennus

abc

Minkä ikäinen on vanhin jolle tiedätte tehdyn pallolaajennuksen tai ohitusleikkauksen? Omaiselleni terv.keskuslääkäri oli sanonut että olette jo sen ikäinen (78 )ettei kannata tutkia ja tehdä toimenpidettä? Elämänhalua kyllä olisi vielä!

50

37407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meitsi

      Kaverini isälle tehtiin pallolaajennus 75 vuotiaana. Hän kuoli sydänkohtaukseen 82 vuotiaana.

      • vaimo vsta 79

        Miehelleni tehtiin pallolaajennus 66-vuotiaana ja kehuttiin että on niin nuori vielä. Missähän se raja kulkee? Ei kannata antaa periksi. Jos mies on muuten hyvässä kunnossa niin ei pitäisi olla liian vanha


      • neuvoton...
        vaimo vsta 79 kirjoitti:

        Miehelleni tehtiin pallolaajennus 66-vuotiaana ja kehuttiin että on niin nuori vielä. Missähän se raja kulkee? Ei kannata antaa periksi. Jos mies on muuten hyvässä kunnossa niin ei pitäisi olla liian vanha

        Ystävälleni nainen 60v tehtiin pallolaajennus pari kuukautta sitten. Hänellä on ollut kauan alkoholinkäytössä ongelmaa ( jota ei myönnä) . Pitkiä ryyppyjaksoja ja sitten raittiina.

        Nyt taas aloittanut n viikko sitten ryyppäämisen ja laittanut ns "luukut kiinni". Ei vastaa puhelimeen. Eli viestittää sillä ettei ole puhekunnossa.

        Mietin mitä seuraa pallolaajennuksen suhteen? Luulisin että kova kännääminen ei ole hyväksi. Hän kehui ko operation jälkeen( oli todellinen sydäninfarkti jossa oli onnea ja pelastui) että hän sai uuden elämän.

        Olen aika huolissani, etä miten hän nakkaa uuden elämän pois, juomalla. Luulin että säikähtää, niin kuin aluksi tekikin ja alkaa raittiimman elämän. Olen aika neuvoton ja en voi auttaa. Ko naisella ei ollut aiemmin mitään lääkkeitä nyt on viidet lääkkeet.


    • ...

      Pallolaajennus on hieman sellainen toimenpide, että sitä ei tietyn iän ylittäneelle enää tupata tekemään siksikään, että hyöty/haitta-suhde ei enää ole kohdallaan. Eli vaikka on suht koht ongelmaton toimenpide, niin kuitenkin jos ikää on "liikaa" voi tulla haittatekijöitä jotka suhteessa saavutettuun maksimihyötyynkin ovat turhan suuret.

      Mitä iäkkäämpi (ja riippuen vaivan laadusta) niin sitä vähemmän aikaa pallolaajennuksen hyödyt vaikuttavat. Kyseessä muutoinkin vähän sellainen hoitomuoto, jota käytetään melko vähän suhteessa aiempaan. Syynä puhtaasti se, että suhteessa toimenpiteeseen on hyöty usein liian lyhytaikainen. Eli jos mahdollista niin pyritään suorittamaan hoito muulla tavoin tai jos on "rajatapaus" niin ei edes lähdetä pallolaajennukseen heti vaan seuraillaan kehitystä.

      Eli olisiko nyt kyse sitten ihan siitä, ettei (aika karkean realistisesti tietenkin sanottu) enää kannata? Ei yläikärajaa ole, mutta useinkaan yli 80-vuotiaille ei nykyään varsinkaan enää pallolaajennuksia tehdä jos ei hyötyä katsota hyvin suureksi. Ihan hoidettavan itsensäkin takia voi tosiaan tuo mainittu hyöty/haittasuhde olla piirun turhan korkea.

      Voihan vielä varata ajan yksityiselle kardiologille ja keskustella hänen kanssaan asiasta. Jos hänen mielestään voisi vielä ikä ja kunto huomioonottaen olla ihan mahdollisuuksien rajoissa pallolaajennus niin voihan sairaalasta kysyä uudelleen tämän "toisen mielipiteen" kanssa. En nyt sano, että julkinen puoli olisi mitenkään epäpätevä, mutta siellä ehkä joskus katsotaan tilastojen valossa ja tietyllä linjauksella asioita turhan pitkälle, eikä katsota niinkään tapausta yksilöllisesti...

      • ...

        Ohitusleikkaus vielä radikaalimpi toimenpide kuin pallolaajennus, eli sen ymmärtääkin ettei tarpeeksi iäkkäälle kannata alkaa sydämeen mennä enää operoimaan.


      • vaimo vsta 79
        ... kirjoitti:

        Ohitusleikkaus vielä radikaalimpi toimenpide kuin pallolaajennus, eli sen ymmärtääkin ettei tarpeeksi iäkkäälle kannata alkaa sydämeen mennä enää operoimaan.

        ...sillä lyhyt aikaisella hyödyllä? mies operoitiin kaksi vuotta sitten ja laitettiin kolme stenttiä. Nyt taas tammikuussa ja laitettiin uusi stentti 99% tukokseen joka oli 2 v sitten 20% Oli tullut haava ja hyytymä siihen.
        Eli onko taas odotettavissa ett parin vuoden päästä tulee kohtaus?
        Kolestrolit on; 3.9 LDL 2.57 HDL 1.09 ja tri 0.9


      • ...
        vaimo vsta 79 kirjoitti:

        ...sillä lyhyt aikaisella hyödyllä? mies operoitiin kaksi vuotta sitten ja laitettiin kolme stenttiä. Nyt taas tammikuussa ja laitettiin uusi stentti 99% tukokseen joka oli 2 v sitten 20% Oli tullut haava ja hyytymä siihen.
        Eli onko taas odotettavissa ett parin vuoden päästä tulee kohtaus?
        Kolestrolit on; 3.9 LDL 2.57 HDL 1.09 ja tri 0.9

        En itsekään mikään lääkäri ole, mutta suvussa vain paljon sydänvaivoja joiden kanssa on joutunut muodossa ja toisessa tekemisiin ja tietoa etsimään jo melko nuorellakin iällä.

        Yleisellä tasolla vain puhuin, koska ihan lääkärien suusta samoin kuin ns. painettunakin tekstinä vain on "tietoa imenyt" ja yleisesti nykyään pallolaajennus on hoitomuotona jäänyt aiempaan verrattuna taka-alalle. Syynä asiantuntijoiden mukaan juuri se, että vaikka aikanaan oletettiinkin olevan hyvin tärkeä hoitomuoto, niin seuranta on osoittanutkin ettei välttämättä joissakin tapauksissa apu ole kovinkaan pitkäaikainen.

        Tietenkin toimenpidettä vielä tehdään ja varmaan hamaan tulevaisuuteenkin tarpeen vaatiessa, mutta sellaisena "mullistavana toimenpiteenä" sitä en enää alkuunkaan pidetä kuin joskus aikanaan. Toisille se tietenkin tarvitsee tehdä vain kerran ja tulos on harvinaisen hyvä ja kuulemma toisilla apu on hyvinkin lyhytaikainen. Jostakin alan lehdestä luin, että prosenteissa melko suuri osa henkilöistä joille pallolaajennus on tehty, joutuvat vastaavanlaisten ongelmien vuoksi uudelleen toimenpiteisiin. Apu siis ole osoittautunut mitenkään ratkaisevaksi.

        Tosin johan sillä sellaista aluetta sydämessä ns. autetaankin parempaan kuntoon, että tiedetäänhän se muutoinkin helposti uusivaksi vaivaksi. Eipä se sinällään ole mikään erikoinen juttu, ettei pallolaajennus sitten autakaan aina kovinkaan kummoisesti.

        Ja vaikka tosiaan vaaraton toimenpide sinällään onkin, niin kuten yksikin tuttu spesialisti sanoi ettei hän ainakaan lähtisi yhdellekään ihmiselle lähtisi tekemään jos olisi kiikun-kaakun tilanne haittapuolen suhteen. Sydämen sisäänhän siinä kuitenkin mennään, joka ei ole asia mitä on tarkoitettu tehtäväksi. Kyllähän sydämen pitäisi antaa olla niin pitkälle kuin mahdollista "omissa oloissaan" ja sitä mitenkään mekaanisesti provosoimatta.


      • edellinen
        ... kirjoitti:

        En itsekään mikään lääkäri ole, mutta suvussa vain paljon sydänvaivoja joiden kanssa on joutunut muodossa ja toisessa tekemisiin ja tietoa etsimään jo melko nuorellakin iällä.

        Yleisellä tasolla vain puhuin, koska ihan lääkärien suusta samoin kuin ns. painettunakin tekstinä vain on "tietoa imenyt" ja yleisesti nykyään pallolaajennus on hoitomuotona jäänyt aiempaan verrattuna taka-alalle. Syynä asiantuntijoiden mukaan juuri se, että vaikka aikanaan oletettiinkin olevan hyvin tärkeä hoitomuoto, niin seuranta on osoittanutkin ettei välttämättä joissakin tapauksissa apu ole kovinkaan pitkäaikainen.

        Tietenkin toimenpidettä vielä tehdään ja varmaan hamaan tulevaisuuteenkin tarpeen vaatiessa, mutta sellaisena "mullistavana toimenpiteenä" sitä en enää alkuunkaan pidetä kuin joskus aikanaan. Toisille se tietenkin tarvitsee tehdä vain kerran ja tulos on harvinaisen hyvä ja kuulemma toisilla apu on hyvinkin lyhytaikainen. Jostakin alan lehdestä luin, että prosenteissa melko suuri osa henkilöistä joille pallolaajennus on tehty, joutuvat vastaavanlaisten ongelmien vuoksi uudelleen toimenpiteisiin. Apu siis ole osoittautunut mitenkään ratkaisevaksi.

        Tosin johan sillä sellaista aluetta sydämessä ns. autetaankin parempaan kuntoon, että tiedetäänhän se muutoinkin helposti uusivaksi vaivaksi. Eipä se sinällään ole mikään erikoinen juttu, ettei pallolaajennus sitten autakaan aina kovinkaan kummoisesti.

        Ja vaikka tosiaan vaaraton toimenpide sinällään onkin, niin kuten yksikin tuttu spesialisti sanoi ettei hän ainakaan lähtisi yhdellekään ihmiselle lähtisi tekemään jos olisi kiikun-kaakun tilanne haittapuolen suhteen. Sydämen sisäänhän siinä kuitenkin mennään, joka ei ole asia mitä on tarkoitettu tehtäväksi. Kyllähän sydämen pitäisi antaa olla niin pitkälle kuin mahdollista "omissa oloissaan" ja sitä mitenkään mekaanisesti provosoimatta.

        mikä sitten nyjkyisin on se vaihtoehto? Onko ohitusleikkaus sen pitempi aikaisempi? Ruokavalio on kunnossa. Luontaistuotteista käytämme kaikkea mahdollista mistä vaan on hyötyä. Harmittaa kun tuli takapakkia. Onneksi sentään ne aiemmin operoidut kohdat olivat säilyneet ennallaan eikä uusia alkavia ole tullut.


      • miten on
        edellinen kirjoitti:

        mikä sitten nyjkyisin on se vaihtoehto? Onko ohitusleikkaus sen pitempi aikaisempi? Ruokavalio on kunnossa. Luontaistuotteista käytämme kaikkea mahdollista mistä vaan on hyötyä. Harmittaa kun tuli takapakkia. Onneksi sentään ne aiemmin operoidut kohdat olivat säilyneet ennallaan eikä uusia alkavia ole tullut.

        Minä kun luin esitettä mieheni tultua sairaalasta, että luontaistuotteita ei suositella sydänpotilaille käytettäväksi. Niitä ei ilmeisesti ole niin paljon tutkittu ja sisältävät K-vitamiinia isoja määriä, joten ne vaikuttavat hyytymisen estolääkkeen tehoon !!! Marevanin esitteestä tällaista huomasin. Kalaöljy mainittiin myös, että pitäisi varoa sitäkin.


    • Jukka

      Terveyskeskuslääkärin mielipide on vain hänen mielipiteensä, eikä ikä sinänsä ole este. Kysymys on potilaan kunnosta ja siitä, mitä toimenpiteitä tarvittaisiin.

      Joku tuossa aiemmin sanoi, että kyseessä on riski ja että hoitotulokset olisivat huonoja. Se on osittain totta, mutta todellakin vain osittain.

      Vanhan ihmisen kohdalla pallolaajennus on hyvin mahdollinen. Itse tiedän vielä 90-vuotiaalle moisen tehdyn (siis ihan Suomesta tuttavapiiristä eikä tämä ole tosiaan mikään ennätys). Tutkimatta on mahdotonta sanoa rittäisikö esimerkiksi pallolaajennus ja kuinka suuren hyödyn se toisi.

      Kela korvaa sen verran mukavasti noita toimenpiteitä, että tutkimukset ja pallolaajennus yksityisesti ei ole korkea kynnys monellekaan. Sepelvaltimoiden varjoainekuvauksen hinnaksi yksityisellä omavastuuosuudeksi jää noin 350 euroa ja pallolaajennuksen omavastuuosuus on noin 1300 euroa. Jos elämänhalua siis riittää, niin tuo ei minusta ole korkea hinta siitä, että toimintakyky palautuu ja elämänlaatu paranee merkittävästi.

      Jos pallolaajennus on riittävä toimenpide, se voidaan tehdä hyvinkin vanhoille.

      • alanihminen

        Pallolaajennus on aina indisoitu, mikäli oletetaan sen parantavan potilaan elämänlaatua.


    • yälintu

      Mun anopille tehtiin noin kuukausi sitten pallolaajennus yhteen suoneen ja sanottiin että kahteen muuhun tehdään maaliskuussa . Hän on 86v ja asuu Virossa jossa myös laajennus tehtiin.

    • amalia

      Äitini on 73 v. ja hänelle tehtiin pallolaajennus. Oli sydäri.

    • LÄÄKÄRI KAUHU

      MULLE TEHTIIN KILPIRAUHAS TUTKIMUS KUN ITSE SITÄ EPÄILIN KU LAIHDUIN LIIKAA .MUT TULI YLLÄTYS MUKAAN KUN ILMENI SYDÄMESSÄ PARI TUKOSTA.TEHTIIN PALLOLAAJENNUS.NYT PELKO PÄÄLLÄ ENKÄ SAA NUKUTUKSI JA PAINAJAISIA HETI KU NUKAHAN HETKEN.JOULUNA 50 V.KILPIRAUHASSAIRAUDEN OISIN KESTÄNY MUT TÄÄ OLI KU OIS PUUKOL SELKÄÄN LYÖTY.

    • Lapsenlapsi

      Isoisälleni tehtiin pallolaajennus 86-vuotiaana. Ja se onnistui hyvin. Yliopistollisen sairaalan sydänkirugi oli sitä mieltä että kyllä hyväkuntoiselle vanhallekin papalle kannattaa tehdä pallolaajennus. Ilman muuta ei kannata antaa periksi.

      • Suonikunnossa

        Olen 50v mies tupakoimaton mutta työtressattu.

        Sain vuosi sitten oikeaan sepelvaltimoon tukoksen.

        Sydänkohtaus tuli täysin puun takaa.

        Valtimo oli niin tukossa että se jouduttiin poraamaan auki.

        Kun se oli tehty niin tunne oli kuin olisi saanut uudet patterit.

        Stentti laitettiin ja vuoden söin Plavix:ia ja nyt vain asperiinia sekä Coversyl 5mg.
        Samoin minulla on kolesterooni lääkitys. Viimeksi kokonaiskolesterooni oli 4.2.

        Minulle työnnettiin vakilääkitys Emconcor 2.5mg joka lääkeenä on ihan hanurista.
        Lähinnä sivuvaikutusten johdosta. Kädet ja jalat paleli sekä pulssi oli alhaalla.

        Olin Hertsikassa testissä minne vaadin itseni ja pääsin. Sain Emconcorden pois ja elämän laatu parani kovasti.
        Poljenta testi meni hyvin lekuri keskeytti poljennan 167 pulssilukemaan.
        Olisi halunnut mennä ylöspäin ja kasoa meneekö 200 vielä rikki.

        On mielenkiintoista lukea tutkimus jossa väitetään että pallolaajennus on hanurista.
        Mikäli minulle olisi tehty ohitusleikkaus kyllä toipuminen olisi kestänyt paljon kauemmin.
        Pystyn juoksemaan, eilen ajoin fillarilla 2-tuntia ilman mitään ongelmia.


      • Lavix
        Suonikunnossa kirjoitti:

        Olen 50v mies tupakoimaton mutta työtressattu.

        Sain vuosi sitten oikeaan sepelvaltimoon tukoksen.

        Sydänkohtaus tuli täysin puun takaa.

        Valtimo oli niin tukossa että se jouduttiin poraamaan auki.

        Kun se oli tehty niin tunne oli kuin olisi saanut uudet patterit.

        Stentti laitettiin ja vuoden söin Plavix:ia ja nyt vain asperiinia sekä Coversyl 5mg.
        Samoin minulla on kolesterooni lääkitys. Viimeksi kokonaiskolesterooni oli 4.2.

        Minulle työnnettiin vakilääkitys Emconcor 2.5mg joka lääkeenä on ihan hanurista.
        Lähinnä sivuvaikutusten johdosta. Kädet ja jalat paleli sekä pulssi oli alhaalla.

        Olin Hertsikassa testissä minne vaadin itseni ja pääsin. Sain Emconcorden pois ja elämän laatu parani kovasti.
        Poljenta testi meni hyvin lekuri keskeytti poljennan 167 pulssilukemaan.
        Olisi halunnut mennä ylöspäin ja kasoa meneekö 200 vielä rikki.

        On mielenkiintoista lukea tutkimus jossa väitetään että pallolaajennus on hanurista.
        Mikäli minulle olisi tehty ohitusleikkaus kyllä toipuminen olisi kestänyt paljon kauemmin.
        Pystyn juoksemaan, eilen ajoin fillarilla 2-tuntia ilman mitään ongelmia.

        Olen 57 -vuotias mies tupakkia tuli polteltua oikein huolella pitemmänkin aikaa, nyt iski sydäninfarkti aivan puuntakaa kuten edellisellekin 50 v. -kirjoittajalle.
        Minulla ei ole ollut minkäänlaista oiretta mihinkään suuntaan ja ikäni olen ollut urheilun ja liikunnan parissa ja muutenkin tuntenut itseni terveeksi ja hyvä kuntoiseksi niin fyysisesti kuin henkisestikin. Minkäänlaisia lääkkeitä en ole koskaan syönyt, kun ei ole ollut sairauksiakaan koskaan.Nyt siis iski tuo sydäninfarkti ja tehtiin yksi pallolaajennus suoneen joka saatiin auki ja pariin suoneen jouduttiin tekemään ohitusleikkaus koska niitä ei saatu liuottamallakaan auki, eli minulle tehtiin 3 stenttiä, eli 3 suonta avattiin.
        Nyt olen ollut vajaa pari viikkoa toipumislomalla ja käskivät vain kovasti liikkua, eli kävellä et kuntoutuminen pääsisi hyvin alkuun. Tietysti on vähän hankalaa liikkua kun rintalasta on vielä vähän arka ja tärähdykset tuntuvat eli joudun kävelemään hieman varovaisemmin.
        Minkälaisia kokemuksia Teillä on kuntoutumisesta ??
        Eräälle tuttavalleni on tehty sama toimenpide n. 6 vuotta sitten ja hän sanoo olevansa samassa kunnossa kuin ennen ohitusleikkausta eli kunto on palautunut normaaliksi ja muutenkin hyvä olla.
        Tällä hetkellä syön 6 eri lääkettä mm. plavixia vuoden verran joka päivä. Eka jälkitarkastus on syyskuun lopulla ja seuraava 3 kk:n kuluttua leikkauksesta, mitä ne siellä tarkistelevat tai neuvovat ???


      • tarpeellinen.
        Suonikunnossa kirjoitti:

        Olen 50v mies tupakoimaton mutta työtressattu.

        Sain vuosi sitten oikeaan sepelvaltimoon tukoksen.

        Sydänkohtaus tuli täysin puun takaa.

        Valtimo oli niin tukossa että se jouduttiin poraamaan auki.

        Kun se oli tehty niin tunne oli kuin olisi saanut uudet patterit.

        Stentti laitettiin ja vuoden söin Plavix:ia ja nyt vain asperiinia sekä Coversyl 5mg.
        Samoin minulla on kolesterooni lääkitys. Viimeksi kokonaiskolesterooni oli 4.2.

        Minulle työnnettiin vakilääkitys Emconcor 2.5mg joka lääkeenä on ihan hanurista.
        Lähinnä sivuvaikutusten johdosta. Kädet ja jalat paleli sekä pulssi oli alhaalla.

        Olin Hertsikassa testissä minne vaadin itseni ja pääsin. Sain Emconcorden pois ja elämän laatu parani kovasti.
        Poljenta testi meni hyvin lekuri keskeytti poljennan 167 pulssilukemaan.
        Olisi halunnut mennä ylöspäin ja kasoa meneekö 200 vielä rikki.

        On mielenkiintoista lukea tutkimus jossa väitetään että pallolaajennus on hanurista.
        Mikäli minulle olisi tehty ohitusleikkaus kyllä toipuminen olisi kestänyt paljon kauemmin.
        Pystyn juoksemaan, eilen ajoin fillarilla 2-tuntia ilman mitään ongelmia.

        Ihmeellisiä väitteitä, että pallolaajennus olisi kelvoton. Onhan tuo paljon helpompi tehdä kuin ohitusleikkaus. Pallolaajennus vaatii toipumista murto-osan siitä, mitä ohitusleikkaus. Se on paljon helpompi potilaalle.

        Fyysinen suorituskyky paranee merkittävästi.


      • Pallolaajennuksen kannalla
        tarpeellinen. kirjoitti:

        Ihmeellisiä väitteitä, että pallolaajennus olisi kelvoton. Onhan tuo paljon helpompi tehdä kuin ohitusleikkaus. Pallolaajennus vaatii toipumista murto-osan siitä, mitä ohitusleikkaus. Se on paljon helpompi potilaalle.

        Fyysinen suorituskyky paranee merkittävästi.

        Voin omasta kokemuksesta kertoa että ainakin kohdallani elämänlaatu parani sadan metrin kävelystä/pysähdys nitro sellaiseen tilaan että vieläkin menee 10-15 km pyöräilylenkki mutta huomisesta ei voi tietää,sellaista ennustajaa ei löydykään koska sepelvaltimotauti tulee jäädäkseen.

        Ensimmäinen pallolaajennukseni onnistui teknisesti hyvin taitavan lääkärin toimesta vaikka varjoainekuvauksen tehnyt lääkäri sanoi että menee leikkaukseen vaikean paikan takia.
        En liikoja odotellut koska toimenpide oli vaikea ja se avattu paikka umpeutuikin jo alta vuoden.

        Eihän siinä sen kummempaa kuin uusinta samaan kohtaan ja nyt on kuudestoista vuosi menossa samalla laajennuksella ilman stentin asennusta.

        Silloin kun pallolaajennus on mahdollista tehdä niin se on yliveto vaihtoehto pienine riskeineen päivineen.
        Potilaalle kivuton, elämän laatu paranee ja suurin osa työssä käyvistä palaa hyvin nopeasti työhönsä>nopea toipuminen,halpa leikkaukseen nähden ja säästää resursseja muuhun sydän kirurgiaan.


      • operoitu
        Pallolaajennuksen kannalla kirjoitti:

        Voin omasta kokemuksesta kertoa että ainakin kohdallani elämänlaatu parani sadan metrin kävelystä/pysähdys nitro sellaiseen tilaan että vieläkin menee 10-15 km pyöräilylenkki mutta huomisesta ei voi tietää,sellaista ennustajaa ei löydykään koska sepelvaltimotauti tulee jäädäkseen.

        Ensimmäinen pallolaajennukseni onnistui teknisesti hyvin taitavan lääkärin toimesta vaikka varjoainekuvauksen tehnyt lääkäri sanoi että menee leikkaukseen vaikean paikan takia.
        En liikoja odotellut koska toimenpide oli vaikea ja se avattu paikka umpeutuikin jo alta vuoden.

        Eihän siinä sen kummempaa kuin uusinta samaan kohtaan ja nyt on kuudestoista vuosi menossa samalla laajennuksella ilman stentin asennusta.

        Silloin kun pallolaajennus on mahdollista tehdä niin se on yliveto vaihtoehto pienine riskeineen päivineen.
        Potilaalle kivuton, elämän laatu paranee ja suurin osa työssä käyvistä palaa hyvin nopeasti työhönsä>nopea toipuminen,halpa leikkaukseen nähden ja säästää resursseja muuhun sydän kirurgiaan.

        Olen samaa mieltä edellisen kirjottajan kanssa, että pallolaajennus on tuiki tarpeellinen kun mahdollista tehdä.
        Minulle ensimmäinen laajennus tehtiin 13 v sitten ( 40-v silloin ), viime syksyyn asti meni hyvin, nyt 2009 syksyllä tehtiin kuukauden välein vasempaan ja oikeaan sepeliin stenttilaajennukset. Hoitomuotona ruokavalion skarppaus, vähiin jääneen liikunnan lisäys (4-5 krt/vko) ja LDL:n ajo


      • c´est la vie
        tarpeellinen. kirjoitti:

        Ihmeellisiä väitteitä, että pallolaajennus olisi kelvoton. Onhan tuo paljon helpompi tehdä kuin ohitusleikkaus. Pallolaajennus vaatii toipumista murto-osan siitä, mitä ohitusleikkaus. Se on paljon helpompi potilaalle.

        Fyysinen suorituskyky paranee merkittävästi.

        Sain sydäninfraktin 40-vuotiaana. Sydäri tuli aivan yllättäen, vaikka jälkeenpäin joitain oireita oli: huono kunto, pyörryttäminen, kipeät kädet. Mutta pumpussa ei mitään tuntemuksia. Kuollut olisin, jos mieheni ei olisi toimittanut sairaalaan omien kokemustensa perusteella. Seuraavana päivänä pallolaajennus. Toinen pallolaajennus tehtiin reilun vuoden kuluttua eli minulla on kaksi lääkestenttiä suonissa. Pallolaajennuksen lisäksi minut on kaksi kertaa vielä varjoainekuvattu eli sydämeeni on menty katetrilla neljästi. Olen aina palautunut oikein hyvin näistä kajoamisista ja olen ollut onnellinen, että ne ovat vielä auttaneet. Kajoava leikkaus eli ohitusleikkaus on minulla varmaan vielä joskus edessä. En osaa vielä pelätä ja oikeastaan ei pelkääminen mitään auta: on vain luotettava henkensä toisten käsiin. Taustasta sen verran, että olin todella heavy smoker, liikuin vähän ja olin todella stressaantunut. Lisäksi en ottanut kohonnutta verenpainettani vakasti enkä vatsaan kertyneitä makkaroita. Eihän nelikymppiselle vielä voi tulla mitään....


      • Anonyymi
        Suonikunnossa kirjoitti:

        Olen 50v mies tupakoimaton mutta työtressattu.

        Sain vuosi sitten oikeaan sepelvaltimoon tukoksen.

        Sydänkohtaus tuli täysin puun takaa.

        Valtimo oli niin tukossa että se jouduttiin poraamaan auki.

        Kun se oli tehty niin tunne oli kuin olisi saanut uudet patterit.

        Stentti laitettiin ja vuoden söin Plavix:ia ja nyt vain asperiinia sekä Coversyl 5mg.
        Samoin minulla on kolesterooni lääkitys. Viimeksi kokonaiskolesterooni oli 4.2.

        Minulle työnnettiin vakilääkitys Emconcor 2.5mg joka lääkeenä on ihan hanurista.
        Lähinnä sivuvaikutusten johdosta. Kädet ja jalat paleli sekä pulssi oli alhaalla.

        Olin Hertsikassa testissä minne vaadin itseni ja pääsin. Sain Emconcorden pois ja elämän laatu parani kovasti.
        Poljenta testi meni hyvin lekuri keskeytti poljennan 167 pulssilukemaan.
        Olisi halunnut mennä ylöspäin ja kasoa meneekö 200 vielä rikki.

        On mielenkiintoista lukea tutkimus jossa väitetään että pallolaajennus on hanurista.
        Mikäli minulle olisi tehty ohitusleikkaus kyllä toipuminen olisi kestänyt paljon kauemmin.
        Pystyn juoksemaan, eilen ajoin fillarilla 2-tuntia ilman mitään ongelmia.

        Hieno kuulla,olen 53 v nainen,viikko sitten sain äkillisen infarktin jonka johdosta sepelvaltimotauti ja pallolaajennus tehtiin heti,nyt lääkitys päällä ja uudelleen eteenpäin,jännittää mut kaikkea saa tehdä niinkun ennenkin mut nyt alussa pari viikkoo rauhallisemmin.pitää kuunnella kehoa.


    • todistajax

      Tiedän, että ohitusleikkaus on tehty 78 vuotiaalle ukolle, - tänä vuonna. Hänellä oli neljä tukosta. Oli paljon nuoremman näköinen kuin mitä kertoi iäkseen !

      • pikku hiljaa

        Puhutaan pallolaajennuksista, mutta tilanne ei aina ole sellainen, et potilas itse voi paljonkaan vaikuttaa tehtävään toimenpiteeseen, ei se ole suositeltavien joukossa siinä mielessä. Itselläni oli tilanne joka saatiin korjattua yhdellä pallolaajennuksella, mut toinen suoni ei auennutkaan vaan oli pakko tehdä ohitusleikkaus jos meinas hengissä selviytyä, ei siinä tullut mieleenkään toivoa pallolaajennusta henkensä kaupalla.
        Kyllähän se harmittaa kun rintalasta vedetään auki ja sidotaan rautalangalla kiinni. Ottaahan se enempi aikaa luutua uudelleen kuin pallolaajennuksen jälkeinen ihon paraneminen esim. kädessä.Toki lääkärit ilmeisesti tekevät tuon pallolaajennuksen mielellään ekana, mut kun tulee pääty vastaan niin sit vaihdetaan järeämpiin välineisiinniin olen ymmärtänyt.
        Nyt tuosta leikkauksesta on kulunut 11 viikkoa ja alkaa rintalastakin olla lähes "tunnoton" siinä mielessä, et on jo parantunut niin hyvin, ettei paljoa enään tunnu ja painojakin voin nostella, paitsi penkkipunnerrusta ei vielä uskalla kokeilla.


    • h1

      suomessa on tehty 100 vuotiaalle

      • syke1

        oulussa nuorin ohitusleikattu 26 v


    • hepsheijaa

      Niinkuin moni tässä ketjussa on sanonut, niin lääkäri harkitsee sopivimman hoitomuodon ottaen huomioon potilaan muut sairaudet ja sen saataisiinko hoidon avulla merkittävästu parannettua ihmisen elämänlaatua..
      Lisäksi, vaikka pallolaajennus toimenpiteenä on melko yksinkertainen, on tapauksia, joissa sitä ei voida tehdä. Esimerkiksi tilanteessa, jossa sepelvaltimoiden tukkeumat sijaitsevat pääsuonten pienemmissä haaroissa "suonen latvustossa" --> on käytännössä mahdotonta ohjata toimenpiteessä käytettävää katetria noihin pieniin suoniin,

      • Kalle

        Onkohan pieni LIM-LD1 niin pieni suoni, ettei sille voi tehdä mitään?


    • haat

      ei ole ikärajaa sedälleni tehtiin pallolaajennus 84 vuotiaana ja hän voi hyvin

      • tuuli

        Mummolleni, 91-vuotias tehtiin pallolaajennus pari viikkoa sitten. Olo on huomattavasti parempi, kuin esim. vuosi sitten.


    • tuntematon potilas

      Olen 77-vuotias tupakoimaton mies. Omalääkäri lähetti pyöräilytestiin ja
      ilmeni sepelvaltimotauti. Varjoainekuvauksessa pari viikkoa sitten lääkäri
      huomasi, että yksi aortan haarasuoni oli 95%sti tukossa. Kohtaan ujutettiin
      stentti ja olo ("ahistus") parani n. tunnin kuluttua. Hyytymisenestolääkitys
      päällä, kesto 1 vuosi. Viikon päästä pelaamaan lentopalloa ja sitä rataa.
      Nyt "ahistaa" taas silloin tällöin, mutta ohimenevästi, toistaiseksi ainakin.
      Elokuussa tarkistetaan tilanne.

      • tuttavanion...

        Tuttavani on 49-vuotias ja hänelle on tehty kaksi pallonlaajennusta kymmenessä vuodessa. Joillakin on vain huonot geenit.


    • tuterwe

      Meidän naapurin emäntä oli 78-vuotias kun hänelle tehtiin tuo toimenpide. Siitä on aikaa 6 vuotta, elossa on ja hyvin pärjäillyt.

      • ukonen

        Minulle tehtiin pallolaajennus alun toistakymmentä vuotta takaperin. Näihin päiviin asti olen ollut täysin oireeton, mutta nyt on alkanut tuntua rasituksessa kipuja.
        Pitää varata aika lääkärille, jotta pääsisi tutkimuksiin.


    • masiki

      abc...On se kumma. jos 78-vuotias ei pääse pallolaajennukseen! Ihmisten pitäisi jaksaa työssään 70-vuotiaaksi! outo ristiriita! 86-vuotias oli juuri "pallotettu" , hän voi erittäin hyvin. Kuinkahan hän olisi voinut, jos kukaan ei olisi tutkinut.

      • hyvä tulos

        Olispa kannattanut ottaa johinkin toiseen lääkärin yhteyttä, miehelleni 75 v tehtiin pallolaajennus n. vuosi sitten ja kyllä se muutti hänenkin elämän. Nyt ei ylämäessä hengästy ja näkyy jaksavan aivan toisin. Lääkket Plavix oli vuoden ja nyt on puolikas Atacandia ja Primaspan.
        Älkää luovuttako jos tyrmää iän perusteella. Asiatonta.


    • Google

      Kyllä niitä nykyään tehdään iäkkäämmillekin, äidillenikin (86 v), jos odotetaan sen parantavan elämänlaatua.

    • suru3

      Äitini kuoli pallolaajennukseen 76-vuotiaana.

    • onko_vastaavia

      Äidilleni ytitettiin tehdä 2 kertaa, mutta ei onnistunueet aukaisemaan suonia. Määräsivät vain verenohennus lääkettä.

      • Mummit66

        Minkä ikäinen äitision ja onko muita sairauksia.miten nyt voi.?


    • Tytär60

      Minun 82-vuotiaalle äidilleni tehtiin tänään pallolaajennus. Hänen tuttavalleen tehtiin 86-vuotiaana pallolaajennus. Tuttava nyt 98-vuotias ja porskuttaa täysillä!

    • Unoo

      Minulla 2 tyypin diabeettes , tehtiin pallolaajennus ja stentti tammikuussa, toinen stentti maaliskuussa. Sydämen kärjessä kuolio ja tukos jolle ei voi tehdä mitään. Ikää 54 v . Työstressi vuosia

    • 60minäkin

      83-vuotiaalle tädilleni tehtiin pallolaajennus. Leikkauksesta on nyt 3 vuotta.

    • Anonyymi

      Mun äidille tehtiin 102 vuotiaana,

    • Anonyymi

      "Omaiselleni terv.keskuslääkäri oli sanonut että olette jo sen ikäinen (78 )ettei kannata tutkia ja tehdä toimenpidettä? Elämänhalua kyllä olis"

      Sanoisin että terveyskeskuslääkäri ei ole "ajantasalla" mikäli ei itse tiedä niin pitäisi ohjata lähetteellä kardiologille.

    • Anonyymi

      Tiedän, että verisuonet paranevat, kun ei revi vaan menee myötäillen.
      Eli jos on tukos, niin hyvin varovasti kävelylenkkiä yms. Näin on todennäköistä, että kasvaa uusi verisuoni ( vähän sama idea kun suonikohjuilla yms).
      Että kevyttä kävelyä ja muuten terveistä elintapoja.

    • Anonyymi

      Ei ole ikärajoja. Jos kotikuntoinen ja pärjää lähes omillaan, eikä mitään karsivia sairauksia niin kyllä tekevät. Paljon kiinni kokemustasosta

    • Anonyymi

      Huomatkaa että tämä ketju on aloitettu v 2006. Hoidot on kehittyneet ja tieto lisääntynyt, yhä vanhempia hoidetaan nyt.

      • Anonyymi

        Isälleni sanottiin, että olisi niin iso remontti joten annetaan olla. Ei kylläkään käynyt missään kuvauksissa ym. Kuoli saha kourassa palatessaan polttopuumetsässä. Oliko lääkäri selvännäkijä?


    • Anonyymi

      Minkä ikäinen isäsi oli? Mitä muita sairauksia ja lääkityksiä oli. Missä päin Suomea tämä tapahtui?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe