AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Perämoottorin laturi

Perämoottorin laturi

7 Vastausta 7 150 Lukukertaa
Minulla on Mercuryn 20 hv sähkökäynnisteinen perämoottori. Tämän moottorin laturi herättää hieman kysymyksiä. Mikäli olen oikein käsittänyt, kyseessä ei oikeastaan ole mikään varsinainen laturi, vaan lähinnä ”valopuola” tai jotain vastaavaa.

Käsittääkseni laite antaa kuitenkin ulostulossaan tasajännitettä, eikä vaihtojännitettä niin kuin valopuolissa tyypillisesti. Onhan kuitenkin kyseessä sähkökäynnisteinen malli johonka pitää asentaa akku starttimoottoria varten.

Jonkinlainen kokemus minulla on varsinaisista auton moottorin tyylisistä latureista isommissa vene moottoreissa, mutta tällaisesta ”latauspuolasta” ei ole mitään käsitystä. Olisinkin kysellyt arvon raadilta lisätietoja seuraaviin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Valmista ilmoittaa muistaakseni suositeltavaksi akun kooksi 70-120 Ah. Mitä tapahtuu jos akun koko on tyystin jotain muuta?

Mitä muuta sitten? Ensinnäkin tuon koon suhteen: Käytännössä en tule saamaan mahtumaan mitään 120 Ah akkua pieneen veneeseeni. Ei mahdu 70 Ah akkukaan. Lähinnä kyseeseen tulisi jokin 20-35 Ah akku.

Luonnollisesti ymmärrän että mitä pienempi akku, sitä vähemmän sinne mahtuu sähköä varastoon. Eli jos sähkön suhteen tulee tiukkaa, niin pienellä akulla se loppuu sitä aikaisemmin mitä pienempi akku. Kuitenkin tilan suhteen koko on erittäin kriittinen.

Tuossa 20 hv mallissa on kuitenkin se hyvä puoli, että yhtä lailla vaikka se on sähkökäynnisteinen, on kopassa paikallaan edelleen käsikäynnistin. Eli käynnistäminen joko sähköllä tai käsin on lähes yhtä helppoa ja nopeaa.

Mihinkä sitten tuo esim. 20-35 Ah akku riittää? Riittääkö se pariin käynnistysyritykseen ja joihinkin lisälaitteisiin. Lisälaitteita on lähinnä kaiku (n. 300 mA), kompassivalo (n. 5 W), merenkulkuvalot (n. 30 W) ja toisinaan pilssipumppu (n. 35 W) sekä hyvin harvoin 55 W hakuvalo.

Miten tuollainen pieni akku käyttäytyy ladattaessa? Tuon latauspuolan tehohan oli jotain n. 80 W, eli 12 V n. 6 A. Ilmeisesti mitään jännitteen säätöä tuollaisessa latauspuolassa ei ole? Eli jännite vain nousee ja nousee kun akku on täynnä (ei kulutusta pitkän ajon aikana). Voiko akku vahingoittua tuollaisesta? Miten reagoi suljettu hyytelöakku?

Olen katsellut Bilteman (muistaakseni 35 Ah) suljettua hyytelöakkua. Avonainen nesteakku ei tule pysymään hengissä kovin kauaa pienen veneen keikunnassa. Onko tällainen hyytelöakku hyvä ratkaisu vai pitäisikö miettiä jotain toista vaihtoehtoa?

Onko mitään järkeä rakentaa jonkinlaista lataussäädintä tuolle laturille, joka pitäisi jännitteen jossakin max +14 V tienoilla? Onko tällaisessa laturissa ylilatautumisen mahdollisuus häviävän pieni osa normaalia käyttöä?

Tarvitseeko tällainen pieni 20 hv moottori muuten akkua mihinkään muuhun käynnistyksen aikana kun startti moottorin pyöritykseen? Tarvitseeko sytytys johonkin akkusähköä, vai tuleeko se jotenkin laturin kautta? Eli periaatteessa koneen voisi saada käsikäynnistimellä käyntiin ilman akkuakin?

Jos saisin näihin kysymyksiin, ajatuksiin ja ideoihin joitain kokemusperäisiä vastauksia, olisin kovin kiitollinen niistä.

Mika

Vanha?

Onko moottoriin rakenettu myöhemmin sähköstartti tai onko vanha moottori?
Kuin yleensä jos on sähköstarttinen moottori siihen on valmis laitettu tasasuuntaja ja lataussäädin...muuten ei voi pistä akkua ollenkaan!
Ja pystyt ihan varmasti pistä pikkuakku siihen jos on tavallinen sähköstartti moottori!
Mulla oli 24 Ah akku 30hv moottorissa vaikka suositus oli 45 Ah.

Perämoottorin laturit

Moottori on uusi ja alunperin tehtaalta tullessaan sähköstartillinen. Itse vain epäilen niin että tasasuuntaaja on, koska käyttöohje käskee kytkemään akun suoraan piuhojen päähän. Latausäätimestä en ole sitten enää niin varma. Epäilen että tunkee jännitteitä aina lähes 20 V saakka :-(

Se mikä ihmetytti oli ne julmetut suuren akun suositukset, kun pieninkin koko oli reilusti suurempi kun henkilöauton vakioakut (vrt. 55 Ah / 70 Ah).

Mites tuo 24 Ah akku antoi pyörittää käynistysmoottoria? Loppuiko sähkö koskaan kesken käynistyksessä?

Mika

Akku

Kyllä oli heiko silloin kuin pistin sitä akku 4-tahti moottorissa kiini, mutta silti jaksoi vetä käyntiin..
Kävi minulle niin kerran että puolasta meni kenkä irti, ja heti paloi kaikuluotain.
Mutta moottori (jos ei ole muita vehkeitä kytketty) hyvin voi vetä käyntiin ilman akkuakin, vain että akkukaapelit ei saa koskea toisianne ja avain on "on" asentoossa!

Laturista.

Tätäkin asiaa lienee käsitelty aika tiheään mutta käydäänpä taas läpi.
Ensinäkin tuo kone ei tarvitse akkua mihinkään muuhun kuin käynnistinmoottorin pyörittämiseen. Koko sytyshomma toimiin magneeton virrantuotolla itsenäisesti.
Se pieni akku riittää ihan hyvin käytössä, siis periaattessa. Käytännön ongelman ytimen olet jo oivaltanutkin. Latausjännite nousee nopeasti säätämättömänä jopa yli 16V. Tästä ei tykkää akku ja mahdollisesti ei laitteetkaan joita sillä yrität käyttää. Nämä ovat ne syyt miksi tehdas suosittelee noin mahtavia akkuja käytettäväksi säätämättömien latureiden kanssa.
Hyytelöakulle käy kuten muillekkin akuille, ne kuivuvat hiljalleen ylilatauksen aikana. Varsinaista vaaraa tuskin ilmenee, akuissa kun on ylipaineventtiilit varmuuden vuoksi, joissakin on systeemi joka polttaa syntyneen vedyn ja hapen katalyyttisesti takaisin vedeksi ja näin olen kuivuminen ei ole yhtä nopeaa.
Riittävän isoa akkua käytettäessä ei ongelmia ilmene ennen kuin akku vanhenee jolloin sen virranottokyky heikkenee. Tällöin latausjännite nousee jäleen korkealle. On siis akun vaihdon paikka.
Jos löydät tai pystyt itse rakentamaan sopivan jänniterajoittimen, voit ihan hyvin käyttää pikkuakkua. Jänniterajoitin vain joutuu hukkaamaan jossain vaiheessa lähes kaiken sen laturin tuottaman virran, jonka kokonaistehoksi kerroit 80W, joka merkitsee jo jonkinlaista lämmöntuottoakin. Toinen tapa on reguloida vain käyttölaitteille menevä virta, joka on vähäisempi, ja antaa latausjännitteen nousta rauhassa. Akun ikä luonnollisesti jää lyhyeksi. Akkua ei voi kytkeä irti ajon aikana, koska silloin on tasasuuntaaja vaarassa.
Kilpakuljettajat käyttivät ainakin 60-70 luvuilla OMC:n koneissa moottoripyörän akkuja.. Hakivat pienimmän jota käytettäessä tasasuuntaaja pysyi ehjänä. Koneen käynnistämiseen ne riittivät.

Laturi

Kiitos Ykä vastauksestasi.

Näihän se varmaan on että joitain asioita vatvotaan kerta toisensa jälkeen, mutta kysyjälleen se tulee eteen aina ensimmäistä kertaa...

Tiedätkö yhtään valmistajaa joka myisi suoraan jonkinlaista säädintä tällaiseen käyttöön? Onko tuo virta sama maksimivirta jännitteestä riippumatta mikä pitää "hävittää" jännitettä säädettäessä?

Osaatko yhtään sanoa miten vaikuttaa koneen kierrosluku tuollaisessa laturissa? Siis saako tyhjäkäynnillä tuon noin 80 W ulos laturista vai alkaako kulkuvalotkin (n. 30 W) jo himmetä tyhjäkäynnin tuntumassa?

En usko että sähköstä on pulaa liukunopeudella, mutta hieman pidempään ajettu tyhjäkäynti voi saada aikaiseksi ihan uudenlaisia ongelmia. Siksi kysyinkin että mistä sytytys saa energiansa tyhjäkäynnillä.

Mistä syystä tasasuuntaus vahingoittuu ilman akkua? Usein kielletään ehdottomasti akun poistamista käyvästä koneestä. Kuinka helposti se vahingoittuu?

Mika

Latauskyky

Hankintapaikkaa jänniterajoittimelle en osaa neuvoa. Muistaisin kuitenkin, että ainakin jammuun oli saatavana jänniterajoitin, taisi olla jopa vakiona jossain käsikäynnisteisessä mallissa. Itse tein aikoinaan vanhaa tekniikkaa käyttäen siten, että säätimenä oli Ladan säädin joka säädettiin sopivasti. Kärkien ollessa kiinni vein virran 100W vastukselle. Rele joka kytki virran systeemiin, otti käyttövirtansa kaukohallintalaitteen ulostulosta, joka oli tarkoitettu ilmeisesti jollekkin mittarille.
Hankala, epäluotettava korroosioarka konstruktio. Puolijohtein, esim jollain zeneri systeemillä onnaa paljon helpommalla. En ole sähköalan tuntija. Täältä löytynee ihmisiä, jotka ovat rakennelleet tällaisia.
Itse olen sittemmin tyytynyt isoon akkuun, se toimii ja on oikeastaan ihan helppo tapaus. Sieltä löytyy virtaa myös pitemmän seisontajakson jälkeen. Akku kestää paremmin kun varaustila ei heittela kovin paljon.

Koneen sähköntuotto on täysin kiinni koneen kierroksista. Jos kytket kuormaksi akun sijasta vaikkapa lampun, niin vaatimus on 24V ja joku 15W. Tyhjäkäynnillä se ei valaise mitään, hyvä kun hehkuu havaittavasti. Kirkastuu sitten kierrosten noustessa. Mutta kuten jo mainittu, älä päästä kuormaa putoamaan kesken kaiken pois systeemistä, voi tasuri olla entinen. Isolla NiCd tai mieluummin Ni-metallihydridiakulla olisi ehkä paremmat mahdollisuudet kestää pienempäänkin. Ovat vaan kalliita.

Niinpä

Mietin samaa, mulla on vaan iso kone ja auton iso akku veneessä. Jännitemittari heilahtaa vielä sinne 15 voltin tuntumaan ajellessa. Ajattelin homman sillai, että auton max. suositeltu latausjännite on 14 v. Ja akku on kuumassa konehuoneessa kuuman auringon lämmittämän konepellin alla ja autolla ajetaan joskus (ammattikäytössä) päiviä yhteenmenoon. Ja akut kestää. Veneellä kun päräyttää vartin tai tunnin niin kyllä sitä akkua tarttee korventaa korkealla jännitteellä, muuten se olis aina vajaa. Tosin ylilataus ja kuumuus tappaa akun nopeammin kuin alilataus.

Sinun tapauksessasi toi pieni akku on vähän herkempi. Tosin se on niin pieni, että se tarttee kyllä olla aina täynnä, ei sillä muuten sahata joskus väärinryypytettyä konetta käyntiin. Sinuna en lähtisi miettimään mitään jännitteenalentimia tmv. "Polttaisin" ensin yhden akun. Meinaan, että riski on aika pieni. Tietysti, jos tapasi on ajella paljon, useita tunteja kovilla kierroksilla yhteenmenoon, niin sitten...

Eli hommaa akku, jossa on vanhanajan korkit. Jos vettä joutuu monta kertaa kesässä lisäämään, niin hanki rajoitin. Aja pitkät siirtymät valot päällä. Laita vaikka lisäksi muutamankymmenen watin "lisävalo". Jos tuntuu ylilataavan pahasti, niin laita kaksi tavallista diodia sarjaan laturilta tulevaan virtajohtoon (riittävä virrankestoisuus!). Yksi diodi hukkaa kynnysjännitteenä 0.7v., halpa ja helppo ratkaisu. Ei ne akut niin herkkiä ole ja veneen käyttö on sen verran vaihtelevaa, etten lähtisi rakentamaan mitään hienoja systeemejä. Ja akut on niin halpojakin, että toimintavarmuus ennenkaikkea...
 /   /  /  / Perämoottorin laturi

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta