Tahtoisi ratsastamaan

Big-mamma

Olen oikein reilusti ylipainoinen naisihminen.
Laihdutuksen lähdettyä hyvin käyntiin, tekisi nyt mieli aloittaa ratsastus harrastus uudestaan (edellisestä kerrasta aikaa n.15 vuotta).

Nyt kysyisinkin hieman nolon kysymyksen, eli miten paljon hevonen kestää painoa selässään? Esim. suokki? Entä lämppäri?

Tiedän, että kysymys on naurettava mutta kiitos niille jotka jaksavat vastata.

44

11125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semmu

      Suomenhevonen on suomalainen työhevonen, vankka- ja varmajalkainen sekä kestävä ja voimakas. Se jaksaa kantaa selässään oikeastaan vaikka mitä. Ja kyllähän kookas hevonen jaksaa ihan kevyesti kantaa painavaakin ihmistä, itse olen nähnyt 160-senttisten hevosten selässä kaikenlaisia ihmisiä jotka painavat aina 50 kilosta 150 kiloon.

      Hento, nuori tai pieni täytyy hevosen olla jos ei jaksa kantaa.

      • jekkuuuu nekkuuu

        öö-ö.mun siskolla on suokki,ja mun äiti on ratsastanu sillä monet kerrat,heppa kestää vaikka mitä!?Ainakin varmaa jotai 100-200 kiloo,ellei ylikin..


      • friisiläinen

        jos hevonen astuu kontillaan (jalallaan) sinun jalkasi päälle,niin kyllä se sattuu,mutta kun sinä istut hevosen selkään,niin mitä se siihen sanoo? ei pahalla muttta ihan kaikessa on rajansa.painorajat ova ihan kaikessa.enpä tiä noit rajoi,mut siinä kuitenki on omat painonsa...............muista että kallista on toi ratsastus! jos painaa liikaa,ni ei muuta ku laihiksel!


    • 100kg??

      suokit ehkä jaksaa kantaa enemmänkiin kuin 100 kg, riippuu tietenkin rakenteesta. jos hepalla on pitkä selkä, niin se ei kestä ihan niin paljoa painoa. lämppäreistä en tiiä, mutta eiköhän se oo niitä samoja painoja suunnilleen...

      ja issikoilla saa mennä max 100 kilonen. jotkiin tallit antaa mennä jopa 110kg.

    • Tantta80

      Itsekin olen melkoisen hyvässä "lihassa"... Ennen laihdutuksen aloittamista painoin 132kg, silloin en ratsastanut ollenkaan... En todennäköisesti edes olisi (rehellisesti sanottuna) jaksanut nousta hevosen selkään. Nyt painoa on jäljellä 115kg ja ratsastan omalla hevosellani (Suomenhevonen, vankkarakenteinen) joka toinen päivä, enkä itse esim hyppää esteitä sillä vielä. Sen hoitaa siskoni, joka on todella paljon minusta kevyempi. Siis maastoilen omallani, enkä turhan paljon laukkuuta. Suokkini on siitä hyvä, että vauhdikkaammat lenkit sujuvat ex-ravurilta ajaen hienosti ja hevostani on kaikki, kengittäjistä eläinlääkäreihin kehuneet hyväkuntoiseksi ja kaikin puolin ehjäksi yksilöksi.

      Mietitäänpä aikaa, jolloin sotamiehet ovat ratsastaneet hevosillaan haarniskat päällä hyvin pitkiä matkoja käyttäen pääaskellajinaan laukkaa... Kyllä taisivat raavaat miehet suojavarusteineen ja vielä hevosen omat varusteet mukaan laskettuna painaa sen 150 kiloa ainakin. Joten jos me pyöreämmät ihmiset vankkarakenteisilla kylmäverihevosilla harrastukseksemme ratsastelemme maalaisjärki päässämme, niin emme me niitä kyllä sillä rikki saa. Ihan toinen asia on sitten lämminveriset, jotka muutenkin ovat heikompia ja katkovat kinttunsa jo pelkässä ravitreenissä... Tuskin lämpöistä ottaisin, vaikka ilmaiseksi saisin, niin Suokkirakas olen. Ja sekin siinä on, että massiivinen hevonen vaatii usein massiivisemman johtajan. Olen niin kovin monta kertaa nähnyt raskaampirakenteisen hevosen riepottavan heiveröistä ihmistä mennen, tullen ja palatessa...

      Elikkä ratsu ratsastajansa mittojen mukaan: pikkutytölle poni ja isommalle iitalle kylmäverinen koputtelija, siinä minun mielipiteeni.

      Kannatan ehdottomasti harrastuksen jatkamista, on se hevostelu vaan ihanaa! Ja oikein paljon tsemppiä kilojen karistus projektillesi myös!

      • läski

        Minä ratsastin aavikolla beduiinin edessä kahdestaan pienellä ihanalla lämppärillä kuumassa ilmassa Saharassa jossa hevosen jalat upposivat pehmeään hiekkaan ja jopa laukkaakin mentiin! Painan 127 kg, arabi varmaan jotain 60 kg ja mentiin vaikeissa olosuhteissa lujaa! Kyllä lämppäritkin jaksavat.


      • Lödö
        läski kirjoitti:

        Minä ratsastin aavikolla beduiinin edessä kahdestaan pienellä ihanalla lämppärillä kuumassa ilmassa Saharassa jossa hevosen jalat upposivat pehmeään hiekkaan ja jopa laukkaakin mentiin! Painan 127 kg, arabi varmaan jotain 60 kg ja mentiin vaikeissa olosuhteissa lujaa! Kyllä lämppäritkin jaksavat.

        Jos jossain ratsastetaan kevytrakenteisella lämppärillä lujaa parinsadan kg paino selässään (tai paljon vähemmänkin) ei se tarkoita sitä, että hevonen "jaksaa" eikä mitään ongelmia olisi. Tottakai se pakotettuna menee ja kantaa sille ylivoimaistakin painoa, mutta erittäin julmaa eläimen kohtelua se on ja taatusti hepalle tulee (ellei jo ole) siitä terveysongelmia.

        Eivät ne noissa maissa (eikä aina Suomessakaan) välitä pätkääkään hevosen (tai muidenkaan eläinten) hyvinvnoinnista. Hevosparoista nyhdetään kaikki irti, kunhan vaan turisteilta saadaan kiskotuksi mahdollisimman paljon rahaa. Ei ne hevoset kauan jaksa tuollaista menoa, mutta riittäähän niitä sitten vaan uusi vielä terve ja virkeä tilalle ja "kehäraakille" kuula kalloon.

        Olen itsekin ratsastanut useammassa maassa (arabimaissa "beduiinin" kanssa aavikolla siis vain minä selässä sekä parissa muussa maassa) eikä ne hevoset kovin hyvinvoivilta vaikuttaneet. Mm. Tunisiassa oli ihan kamalaa katsottavaa hevosten kohtelu paikallisessa "ratsastuskoulussa" mistä lähdettiin ratsastelemaan pitkin rantaviivaa. Rikolliseksi tunsin itseni maksaessani tuollaisesta. Pelkkää kepeillä (ei edes raippaa) hakkaamista ja potkimista, että hevosparat laukkaisivat komeasti turistien "iloksi". Varusteet ala-arvoiset (hankaavia satuloita, likaisia kuolaimia, suitsia jne.). Hevoset näyttivät tosi kärsiviltä. Ja yli 100kg painavia turisteja kevyiden hevosten selässä. Omanissakaan ei paljon paremmin olleet asiat.

        Että se siitä jaksamisesta.


    • Maalaisponi

      Moi Big-mamma! Ratsastuskouluihin on viime vuoden aikana määritelty turvallisuus-asiakirjat joiden mukaan ratsastajan painoraja on 110 kg. Tämä harvoin toteutuu sillä nykypäivän ratsastajat ovat aika isoja. Iso ja vankka hevonen kantaa 130 kg(varmaan enemmänkin?),mutta tällöin ratsastajan pitäisi olla tasapainossa ja häiritsemättä hevosta. Entisaikojen taisteluvarusteet jaettiin tasaisesti osa hevosen lautasillekin eli 150 kg ei kohdistunut satulan alueelle. Eikä niillä tehty jyrkkiä käännöksiä(kulmat) jotka rasittavat etujalkoja todella paljon tälläisen painon kanssa. Toivottavasti löydät vantteran hevosen jolla ratsastella!

      • ai ei vai?

        niin, ettei sotahevosilla tehty muka jyrkkiä käännöksiä???? Niinkö se meniki, että Harald sanoi Torstille, että: Ootas veikkonen vähän kun mä käväsen kääntämässä tän mun konin, että päästään taas hakkaamaan toisiamme tapparalla päähän????? katsopas vanhoja maalauksia, jos et muuten järkeesi saa, että oli vähän eriä ennen hevosten kanssa. nykysin vaan kaikki 50kiloset nipottajat kitisee kaikesta, mikä menee niitten oman painon yli, että hui kauheeta kun menee hevonen ihan poikki! vanha kunnon sotaratsuoppi sanoo, että kolmasosa hevosen painosta on sen painoraja selkään laitettavalle painolle, perään taas pari kertaa oma massa. eli 600kilonen hevonen (rakennetyypin huomioon ottaen) kantaa alle 200kilosia kuormia ja vetää 1200kiloa. ratsastuskouluissa hevoset lähes järkejään niin huonokuntoisia, että ei ihmekään kun isolla pv:llä painorajana on 80kiloa.

        big-mamma, ratsaille vaan!


      • Harald
        ai ei vai? kirjoitti:

        niin, ettei sotahevosilla tehty muka jyrkkiä käännöksiä???? Niinkö se meniki, että Harald sanoi Torstille, että: Ootas veikkonen vähän kun mä käväsen kääntämässä tän mun konin, että päästään taas hakkaamaan toisiamme tapparalla päähän????? katsopas vanhoja maalauksia, jos et muuten järkeesi saa, että oli vähän eriä ennen hevosten kanssa. nykysin vaan kaikki 50kiloset nipottajat kitisee kaikesta, mikä menee niitten oman painon yli, että hui kauheeta kun menee hevonen ihan poikki! vanha kunnon sotaratsuoppi sanoo, että kolmasosa hevosen painosta on sen painoraja selkään laitettavalle painolle, perään taas pari kertaa oma massa. eli 600kilonen hevonen (rakennetyypin huomioon ottaen) kantaa alle 200kilosia kuormia ja vetää 1200kiloa. ratsastuskouluissa hevoset lähes järkejään niin huonokuntoisia, että ei ihmekään kun isolla pv:llä painorajana on 80kiloa.

        big-mamma, ratsaille vaan!

        Nyt joudun kyllä kääntämään hevoseni tosi pitkällä...sun vertaus oli todella hyvä! Ajattelin kuormahevosta mutta todellakin, ne voivat myös joutua taisteluun. Kyllähän kaksi aikuista voi ratsastaa kaksikin yhtäaikaa eli 140 kg -> mutta taaskin paino on jakautunut laajemmalle. Pitäisin itse rajana sitä, että mahtuu satulaan.


      • Niponipo
        ai ei vai? kirjoitti:

        niin, ettei sotahevosilla tehty muka jyrkkiä käännöksiä???? Niinkö se meniki, että Harald sanoi Torstille, että: Ootas veikkonen vähän kun mä käväsen kääntämässä tän mun konin, että päästään taas hakkaamaan toisiamme tapparalla päähän????? katsopas vanhoja maalauksia, jos et muuten järkeesi saa, että oli vähän eriä ennen hevosten kanssa. nykysin vaan kaikki 50kiloset nipottajat kitisee kaikesta, mikä menee niitten oman painon yli, että hui kauheeta kun menee hevonen ihan poikki! vanha kunnon sotaratsuoppi sanoo, että kolmasosa hevosen painosta on sen painoraja selkään laitettavalle painolle, perään taas pari kertaa oma massa. eli 600kilonen hevonen (rakennetyypin huomioon ottaen) kantaa alle 200kilosia kuormia ja vetää 1200kiloa. ratsastuskouluissa hevoset lähes järkejään niin huonokuntoisia, että ei ihmekään kun isolla pv:llä painorajana on 80kiloa.

        big-mamma, ratsaille vaan!

        No niin. Sotaheppafaktoja, koska minusta on kivaa jakaa nippelitietoa. :)

        Sotahevosilla ratsasti kevyempi ratsuväki, ja raskaissa taisteluvermeissä olevat laskeutuivat hevosen selästä pois taistelukentällä. Hevoset jätettiin jälkeen, odottamaan takaa-ajoa. Kaikenlaisista kuvitelmista huolimatta panssarit ovat painaneet eniten 1500-luvulla, tuolloinkin kuitenkin vain n. 25 kiloa. Siis puolet nykyarmeijan täyspakkauksesta. 100 kiloinen lihaksikas mies panssarissa olisi siis noin 125 kiloinen, vankkarakenteisella hevosella ei luulisi olevan ongelmia kantaa taakkaansa.


      • mäjust
        ai ei vai? kirjoitti:

        niin, ettei sotahevosilla tehty muka jyrkkiä käännöksiä???? Niinkö se meniki, että Harald sanoi Torstille, että: Ootas veikkonen vähän kun mä käväsen kääntämässä tän mun konin, että päästään taas hakkaamaan toisiamme tapparalla päähän????? katsopas vanhoja maalauksia, jos et muuten järkeesi saa, että oli vähän eriä ennen hevosten kanssa. nykysin vaan kaikki 50kiloset nipottajat kitisee kaikesta, mikä menee niitten oman painon yli, että hui kauheeta kun menee hevonen ihan poikki! vanha kunnon sotaratsuoppi sanoo, että kolmasosa hevosen painosta on sen painoraja selkään laitettavalle painolle, perään taas pari kertaa oma massa. eli 600kilonen hevonen (rakennetyypin huomioon ottaen) kantaa alle 200kilosia kuormia ja vetää 1200kiloa. ratsastuskouluissa hevoset lähes järkejään niin huonokuntoisia, että ei ihmekään kun isolla pv:llä painorajana on 80kiloa.

        big-mamma, ratsaille vaan!

        Se on kyllä 1/6 hepan painosta (tai 15%) minkä kantaa. Sota-ajoista on aikaa, ja tietoa on tullut lisää, ei se heppa niin paljoo kestä. Niitä hevosiahan kaatu sodassa ku heinää, kyllä jos olis vaikka vuodenki menny semmosin lastein ni jo olis ollu jalat paskana


    • ei mikään luuviulu

      on avainsana. Jos olet aiemmin ratsastanut, niin olettaisin sinulla olevan vielä tuntumaa miten hevosen selässä ollaan. Täysin ummikko ja tasapainoton ratsastaja saattaa jopa "kaataa" vahongossa hevosen(arvaus).Minulle on sanottu, että isompi mieskin voi ratsastaa täysillä pienellä hevosella, kunhan vaan osaa ja ymmärtää rajat. Olipa sekavasti kerrottu, toivottasti saat selvää, mitä tarkoitan. Reilusti ratsaille!

    • krisse^^

      tiedän monia ihmisiä jotka painavat ainakin 100kg ja heillä on oma hevonen! suokki kantaa ainakin 150kg! lämminveriselle 100kg olisi ehkä hiukan liikaa. riippuu rakenteesta! jos tallilta käyt tunteja kysymässä, niin eivät he liian heikkoa hevosta ikinä anna! mukaan vaan!

      • ev1an

        itselläni myös on paljon ylipainoa ja ratsastan lämppärillä. olemme myös ratsastaneet kyseisellä hevosella kämppikseni kanssa (ja painoksi on kertynyt lähemmän 170 kiloa) eikä ongelmia / selkä kipuja hepalle ole tullut.
        olen joskus kuullut, että iso ja vankka shettis jaksaisi kantaa jopa 100 kiloa painoa sellässään. uskon siis, että sinä voit ihan hyvällä omallatunnolla ratsastaa.


    • janna.ko

      Mitään "kilorajoja" en osaa sanoa, mutta suomenhevoset ovat huomattavasti kestävämpiä kuin lv:t. Ehkä paras tapa aloittaa ratsastus olisi varata tunti jostain ratsastuskoulusta ja ilmoittaa varatessaan oman painonsa, niin osaavat katsoa sopivan hevosen valmiiksi tai jos painoa on oikeasti liikaa niin kyllä he sen varatessa jo ilmoittavat.
      Ratsastaessa kilot ainakin karisevat, todella hyvää liikuntaa!

    • -88

      itselläni on suokki tamma, säkä 158cm. tammalla on ollut kaiken kokoisia ratsastajia selässään( itse painan sen 50kg), kuitenkin myös isäni on sillä ratsastanut ja hän painaa 150kg , on myös laukannut lännen satulalla joka jakaa painon laajemmalle alueelle hevosen selkään. myös ratsastus koulussa jossa käyn on usein painavia ratsastajia, yli 100 kg joille annetaan vahva suokki ja länkkäri selkään ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. ratsastus on mukava harrastus ja sääli jos ratsastajat ovat niin rasistista porukkaa etteivät suvaitse joukoonsa isompia ihmisiä kun hevosta se ei oikein toimittuna haittaa etenkään jos mennään maastossa tai hieman kevyemmin kunnes hevonen oppii kantamaan suurempaa painoa.

      • aikas kookos

        heissan ja Kiitos sulle(vaikka oletkin normaali niin et SYRJI) oli tosi kiva lukea asiaa josta olen samaa mieltä kanssasi itse painan 100kg joskaan en näytä siltä vaikka pituutta onkin 173cm mutta jonnekkin ne vaan katoaa(siis kiloni kun en omista leveää ahteria enkä reisiä!)Juu oon huomannut "rasismia"ja suoranaista "kiusaamista"monessakin paikassa!!!ja sellaisiin paikkoihin en toista kertaa mene!!vaikka EN ratsastaisikaan niin jossain voidaan katsoa jo kieroon!!!Ikävä tosiasia.HE kivaakin on ollut kun hoidan usein kaverini melko pientä ex-ravuri lämppärii kisois taluttelen jne...ja jengi luulee et apua kapuan sen selkään ja hups sillä meneekin sitten kaverini 50KG/160cm kaverini:D:DItse saan ratsastaa sukuvassani olevalla Torin hevosella vaikka matalahko onkin niin massaa ja terveyttä piisaa eikä oo moksiskaan vaikka meen sillä:D(siis en aktiivisesti koska ei ole omani snif)


    • Memma.

      Varmasti vahvajalkainen, terve ja isokokoinen suokki jaksaa sinut kantaa. Suokki olisi muutenkin varmaan hyvä heppa aloittaa sillä yleensä ne ovat varmajalkaisia joten ne kestävät pientä heilumistakin selässä. Ja eivät ehkä säikähdä turhasta.
      Lv:n selkään en ehkä heti kiipeäisi sillä niiden ruumiinrakenne on aivan toisenlainen. Lämppäri on enemmänkin korkea ja kapea ja ne eivät ehkä kestä isokokoisen ihmisen heiluntaa jos niin sattuu käymään.
      Joten, ratsastuskoululle vaan, kyllä ne sulle siellä heposen antaa millä voit ratsastaa. Ja pieni veikkaus että saattaa olla se rauhallinen ja tasainen suokkari ;) sillä on turvallista palata taas ratsastuksen maailmaan, ei muuta kuin onnea!

      • painoton

        Olin ilmottautunut estekurssille ja sitten ilmoitettiin, että painoraja on 80kg. Ok itse olen reilusti ylipainoinen, mutta kyllähän moni mieskin painaa yli 80kg ja pitkä nainenkin voi olla ns. normaalipainoinen ja painaa esim. 81kg. Ihan ihmeissäni olen asiasta.


    • madam
      • star-of-love

        suokitkin siis jaksaa kantaa.. itsekkin painan yli 100 kiloa,ja käyn ratsastustallilla ratsastamassa suomenhevosella,jolla hyppäänkin,kyllä ne jaksaa,jos tasapainoa löytyy :))


      • memsu
        star-of-love kirjoitti:

        suokitkin siis jaksaa kantaa.. itsekkin painan yli 100 kiloa,ja käyn ratsastustallilla ratsastamassa suomenhevosella,jolla hyppäänkin,kyllä ne jaksaa,jos tasapainoa löytyy :))

        Ratsastus ei missään nimessä ole laihdutuslaji!!! Jos ylipainoa on paljon, ensin "liiat" pois muulla liikunnalla. Sitten vasta hevosen selkään. Kyllä hevoset (esim. suokit) jaksavat, siitä ei ole kyse, mutta kyllä painavan taakan (vaikka kehonhallinta olisikin suht ok) kantaminen jättää hevoseen jälkensä.

        Tästä aiheesta on luettavissa Suomen Ratsastuksenopettajainyhdistys Ry:n kannanotto painokeskusteluun Hippoksen numerossa 1/2009.

        Kannanotossa todetaan mm. näin: "Ratsastus voi auttaa ratsastajan kunnon ylläpitämisessä ja edistää terveyttä, mutta varsinaiseksi laihdutuslajiksi se ei sovi. Jumppapallo tai kuntopyörä kestävät huomattavasti paremmin, hevosen kustannuksella laihduttaminen ei ole hyväksyttävää."


      • memsu
        memsu kirjoitti:

        Ratsastus ei missään nimessä ole laihdutuslaji!!! Jos ylipainoa on paljon, ensin "liiat" pois muulla liikunnalla. Sitten vasta hevosen selkään. Kyllä hevoset (esim. suokit) jaksavat, siitä ei ole kyse, mutta kyllä painavan taakan (vaikka kehonhallinta olisikin suht ok) kantaminen jättää hevoseen jälkensä.

        Tästä aiheesta on luettavissa Suomen Ratsastuksenopettajainyhdistys Ry:n kannanotto painokeskusteluun Hippoksen numerossa 1/2009.

        Kannanotossa todetaan mm. näin: "Ratsastus voi auttaa ratsastajan kunnon ylläpitämisessä ja edistää terveyttä, mutta varsinaiseksi laihdutuslajiksi se ei sovi. Jumppapallo tai kuntopyörä kestävät huomattavasti paremmin, hevosen kustannuksella laihduttaminen ei ole hyväksyttävää."

        Tarkoitus ei siis missään nimessä ole väheksyä/syrjiä kookkaampia ihmisiä, mutta tässä keskutelussa on ollut muutamia tosi pöyristyttäviä kommentteja! "Kyllä ne kilot ratsastaessa karisee.." tai "mennään vähän kevyemmin kun selässä on kookkaampi ratsastaja, kyllä se hevonen oppii kantamaan raskaampia taakkoja..".

        Ajatelkaa näitä hevosia, joilla ratsastatte! Ei kai yksi kookkaampi ratsastaja hevosta kumoon kaada, mutta kun painoa alkaa olla yhdellä jos toisella ratsastajalla..


      • Memsu

        No kantavathan ne aasit raskaita taakkoja kun on pakko, kuten hevonenkin. Eri asia varmaan on se, onko tämä oikein!


    • Minni Hiiri

      Luulisin painorajan olevan, hevosesta riippuen, jotain 80kg-150kg. Itselläni heppa on amerikkalainen ja isokokoinen veljeni-ei lihava, vaan pitkä ja isoluinen-on ratsastanut sillä eikä se siitä kärsinyt. Joten ratsaille vain, Big-mamma!

      Itse olen valitettavasti niitä alle 50kg:sia, mutten ala pilkkaamaan että itseäni isommat menevät ratsaille. Tosin, ratsastus ei ole kamalan hyvä laihdutus, mutta jos tykkäät hevosista-teksistäsi päätellen juu-niin rupea juoksemaan hevosen kanssa. Eli sinä juokset ja hevonen ravaa. Kuitenkin, hyvä peruskunto siinäkin taitaa tarvita. Se on hyvä, että ymmärtää olevansa ylipainoinen ja tekee asialle jotain.

      Tsemppiä sylin täydeltä!

      • Minni Hiiri

        Hupsis! Tuli pikkuisia kömmähdyksiä, mutta niitä sattuu kaikille. :D Korjattavan tekstin kirjoitan isolla.

        Korjauksia: Ratsastus ei ole kamalan hyvä laihdutusKEINO.
        Kuitenkin, hyvän perusKUNNON siinäkin taitaa tarvita.

        Lisäystä: En pilkkaa ketään, jos luulitte tekstistäni sellaista. :)


    • Lödö

      Ei hevoset (suokitkaan) kestä mitä vaan. Älä usko noita tietämättömiä, jotka sellaista väittävät. Itse olen myös jonkin verran ylipainoinen keski-ikäinen ratsastuksen uudelleen aloittanut naisihminen (20v tauko, nyt muutaman vuoden ratsastanut).

      Nykyisessä ratsastuskoulussani on selvät hevoskohtaiset painorajat mitkä on myös tallin nettisivuilla ilmoitettu. Poneja siellä ei ole, muutama pienempi hevonen (150-155cm). Niillä painoraja ratsastajalle on max 70kg ja isommille hevosille max 100kg. Tämä hevosten hyvinvointia ajatellen. Hevosethan saavat helposti selkävaivoja jos niillä ratsastetaan liikaa tai liian painavia ratsastajia. Tutun hepan kipeää selkää oli hierottava joka kerta ratsastuksen jälkeen.

      Edellisessä ratsastuskoulussani oli myös selvät painorajat. Poneille max 60kg, pienille hevosille max 70kg, keskikokoisille max 85kg, isoille max 100kg ja parille tosi isolle max 120kg. Jokaisen hevosen nimen kohdalla tallin seinällä oli max paino sille hevoselle ilmolitettu.

      Toisessa paikassa piti ilmoittaa vakiotuntia varatessa mitä kokoa on S-XL (irtotuntilaiset ennen tuntia opettajalle). Toisessa taas piti kertoa opettajalle ennen tuntia jos oli laitettu sellainen hevonen joka ei painon puolesta sovellu. Jouduin pari kertaa sanomaan opettajalle painavani liikaa minulle tunnille valitulle hevoselle. Sitten vaihdettiin toinen hevonen.

      Olen käynyt myös eräässä kolmanessa ratsastuskoulussa silloin tällöin harvakseltaan yksityistunnilla, ja siellä on sama käytäntö. Vastuullisilla ja hevosten hyvinvoinnin etusijalle asettavilla ratsastuskouluilla on aina painorajat ratsastajille. Itse käyn vain sellaisissa paikoissa, koska en halua olla maksamalla tukemassa hevosten huonoa tai epäasiallista kohtelua.

      Yleisesti ottaen keskikokoiset ja suuret vankkarakenteiset hevoset kestävät melko painavaakin ratsastajaa, jopa sen 120kg. Pienet ja kevytrakenteiset (puoli/lämminveriset) eivät kestä, kuin sen jotain 70-80 kg max. Eikä tarvitse olla niin pienikään jos on kevytrakenteinen hevonen. Kyllähän hevonen kantaa vaikka hampaat irvessä mitä vaan jos se pakotetaan, mutta vaivoja sille tulee varmasti ennemmin tai myöhemmin. Minkä se voi jos ihminen pakottaa.

      Laihduttaminen on siis erittäin suositeltavaa jos ylipainoa on reilusti ennen ratsastuksen aloittamista. Hevosen ja itsensäkin kannalta. Minulla oli n. 20kg ylipainoa aloittaessani uudelleen ratsastusta (nuorena ei ollut). Ja se kyllä teki ratsastuksesta tosi hankalaa ja vaivalloista. Hyvä, kun selkään pääsi pallilta ja hyvä kun siellä edes pysyi. Kuntokaan ei ollut kehuttava, joten työn ja tuskan takana oli tunti.

      Nyt olen saanut osan tuosta pudotettua (vielä vähän jäljellä) ja ratsastus tuntuu jo paljon vaivattomammalta. Tasapaino ja istunta parantunut, selkään pääsy ja kunto. Jaksaa paremmin tsempata. Tämä harrastus antaa paljon motivaatiota laihtumiseen (mitä ei aiemmin ollut). On vaativa laji fyysisestkin.

      Mitään noloa tai hävettävää ei tässä painoasiassa ole. Kaikenkokoisia ja painoisia ihmisiä ratsastaa, mutta on hyvä tietää tallin säännöt ja kertoa ainakin kokonsa (jos ei halua paljastaa painoaan). Ja ajatella hevosta.

      Menestystä ja tsemppiä laihtumiseen ja ratsastuksen uudelleen aloittamiseen!

      p.s. itse pudotan painoa Kiloklubin avulla...

      • Liekkiharja

        Kyllä hevosen säästämiseksi on hyvä olla painorajat ratsun koon ja kunnon mukaan. Edes suomenhevonen ei jaksa kantaa mitä vain. Meillä hyvin raskastekoinen suomenhevonen kipeytyi kovasti kun sillä ratsasti paljon yli satakiloinen ratsastaja reippaan maastolenkin. Hevonen joutui pitkälle sairaslomalle ja kipulääkitykselle selän vuoksi. Huomasimme että ratsun selkä ei ollut niin vahvarakenteinen eikä lihaskunto vielä riittävä kovalle rasitukselle.

        Jos painava ratsastaja hakee itselleen ratsua, löytyy kyllä hevosia jotka sopivat jopa 150 kg painavalle ratsastajalle. Kylmäveriroduista ardenner, pohjoisruotsin hevonen ja ranskalaiset ja belgialaiset työhevoset sekä shire-hevonen ovat suurimpia ja painavimpia hevosrotuja, niiden selässä ei paino tunnu yhtä paljon kuin pienen suomenhevosen tai lämminverisen selässä. Myös satulan tulee olla hevoselle erittäin hyvin sopiva, niin että sen on mukavampi kantaa isompaa painoa. Hevosen tulisi olla ratsuksi koulutettu, niin että siltä löytyy selkälihaksia ja se osa niitä käyttää-silloin ratsastajan paino ei kuormita sen selkää yhtä paljon kuin selkä notkolla kulkevan hevosen.
        Kiinnittäisin erityistä huomiota myös maaperään ja siihen etten ratsastaisi liian pitkään enkä liian kovaa jos olen hevoselle painava ratsastaja.

        Kyllähän se hevonen toki jaksaa-sehän pyrkii aina tekemään parhaansa-mutta liikarasitus lyhentää sen käyttöikää ja tuottaa sille kärsimyksiä samoin kuin se jos normaalipainoinen aikuinen tahtoisi välttämättä ratsastaa miniponilla tai keskenkasvuisella varsalla.

        Toivottavasti jokainen harrastaja ajattelee tässä myös hevosen parasta eikä vain omia oikeuksiaan. Jos löytyy kyllin suuria ratsuja, miksi rikkoa painosuosituksia?

        Toki hevostaan kunnioittava ja rakastava henkilö myös pyrkii tiputtamaan painoaan vaikkapa taluttamalla hevosta joskus metsälenkillä rinnalla kävellen. Siitä hyötyvät kumpikin, ihminen ja hevonen.

        Kärryillä ajaminen on myös hevoselle kevyempää, koska paino ei tule sen selkään vaan kärrynpyörille.
        Mukavia harrastushetkiä hevosten parissa!


      • hei!
        Ihan hyvä,kun kaikki eivät tyrmää ratsastajan painoa.Mulla on 5 vuotta väliä,lopetin tukakanpolton ja vuodes tuli painoa 15 kg,eli nyt painan 80 kg,160 cm.Kun aiemmin ratsastin mutaman kerran viikossa ja olin valmennuksessa,painoni tippui 65kg sta 50 kg kiloon.Olin tietty myös nuorempi silloin.Nyt ilmoitin ratsastuskouluun reilusti painoni.eikä se ole ongelma,hevonen vaan valitaan sen mukaan.

        Tällainen ystävällinen kohtelu kannustaa minua nyt myös laihduttamaan ja kohottamaan kuntoa muutenkin.


      • ansku053 kirjoitti:

        hei!
        Ihan hyvä,kun kaikki eivät tyrmää ratsastajan painoa.Mulla on 5 vuotta väliä,lopetin tukakanpolton ja vuodes tuli painoa 15 kg,eli nyt painan 80 kg,160 cm.Kun aiemmin ratsastin mutaman kerran viikossa ja olin valmennuksessa,painoni tippui 65kg sta 50 kg kiloon.Olin tietty myös nuorempi silloin.Nyt ilmoitin ratsastuskouluun reilusti painoni.eikä se ole ongelma,hevonen vaan valitaan sen mukaan.

        Tällainen ystävällinen kohtelu kannustaa minua nyt myös laihduttamaan ja kohottamaan kuntoa muutenkin.

        hei!

        Kylläpä kävikin niin et joudun,tosin omasta tahdostani vaihtamaan ratsastuskoulua juuri tämän 80kg painoni takia.tulikin ilmi,ettei ole kuin kaksi hevosta,jolla voin ratsastaa.Tätä ei kuitenkan sanottu,kun tallille soitin ja ilmoitin painoni.


        Ymmärrän tietty,ettten ponien selkään voi mennä,vaikka olen nähnyt 70kg painavan menevän kyllä.mulle on siis tämä toinen äärilaita,eikä isoistakaan hoikat eikä keskikokoiset vankemmat hevoset.

        Toisessa ratsastuskoulussa otin asian puheeksi myös ja löytyy useita vankkoja hevosia,joilla voin ratsastaa,miehet menevät kaikkein suurimmilla.

        Ikävää myös,että tässä ensimmäisessä ratsastuskoulussa koko kausi täytyy maksaa vaikka lopettaisikin,joten käyn siellä aina välillä sit tunnilla kun ehdin.


    • Ratsastelija

      Kyllä vankkarakenteinen hevonen jaksaa vankemman ratsastajan. Massiiviset ovat oikein hyviä tukevahkoille ihmisille. Voit aivan huoleti aloittaa ratsastuksen! Poneilla ratsastus saattaa tosin jäädä haaveeksi mutta esim. suokin kyytiin voisit hyvin mennä! Tallilla jossa minä käyn, ratsastaa paljon myös vähän tukevampiakin ihmisiä. Silti hekin saavat ratsastaa monipuolisesti eri hevosilla. Rohkeasti vain hevosen selkään! Hyvää syksyä!

    • N

      Suomenhevonen kestää reilusti ainakin 100kg, ellei enemmänkin! Tällä hetkellä olen 97kg ja menen tukevalla, n. 155 säkäisellä tinker-ruunalla ja kyllä löytyy pollesta vauhtia ja virtaa vaikka kuinka! En hyppää, sen verran painava kuitenkin olen. Sen voin sanoa, että ratsastus on kyllä ahkeralle ratsastajalle mitä mainioin tapa laihduttaa! :) Rohkeasti vain! Mielummin painavempi ratsastaja, jolla homma jo vähän hallussa ja jonkinlainen tasapaino, kuin aloittelija joka horjuttaa hevosenkin tasapainoa.

    • Hevostyttö vm. -88

      Moi vain kaikille ja Big Mammalle myöskin !

      Itse painan tällä hetkellä 115 kg, ja vuokrasin alle puoli vuotta sitten ruunan jonka säkäkorkeus oli lähemmäs 170 cm. Hevonen oli kaiken lisäksi vielä kookas ja raskasrakenteinen, joten se jaksoi kyllä kantaa minua helposti; toisin sanoen olin sille kuin höyhen ja ratsastus sen kanssa tuntui aivan ihanalta kun tiesi ettei se kärsi minun takia.

      Esteet, koulu ja raskaampi harjoittelu näissä lajeissa oli sille sekä minulle hyvää kuntoilua ! Kokemuksesta voin siis sanoa että suosittelen isomman kokoisille ihmisille tämän kokoista hevosta kun se että pieni ja kevyt ihminen menisi tällaisen ison hevosen selkään. Isompi ihminen saa paremman tuntuman ja tasapainon isomman hevosen selässä kun se että pieni ja kevyt ihminen yrittää mutta mitään ei saa aikaiseksi. Ei millään pahalla.

      Itse olen myös sitä mieltä että isompi ihminen ei kannata yrittää selkään pieneen ja siroon hevoseen eikä myöskään pidemmän ihmisen kannata hyppiä selkään sellaiseen hevoseen kenen säkäkorkeus on huomattavasti lyhyempi kun ihmisen oma pituus (esim. 160 cm-> shettiksen selkään, senhän varmasti jo oma järki sanoo? :D)

      Hevosharrastus on tarkoitettu kaikille vauvasta vaariin, ja tämän takia on olemassa hevosia ja poneja eri kokoisia ! :) Ei siis tarvitse hävetä omaa painoaan, ja aina voi myös kysyä ratsastuskouluista, hevosen omistajilta tms. näistä jutuista jos on epävarma!

    • rats. kaikille

      BIG-mamma: unohda oma paino ja aloita ratsastus vaan äläkä mieti omaa painoasi ja onhan ratsastus sen verran rankkaa et kyl sekin voi laihduttaa!!!

    • no nyt huomasin nykyisessä ratsastuskoulussa,ettei hevosvalikoimaaa löydy kuin kaksi,jolla voin 80kg painoni kanssa ratsastaa.Tästä ei kerrottu ettei ole isoja oikein mulle tarjolla ja nyt mnen kokeilemaan toiseen talliin,jossa kuulemma 80 kg ei ole ongelma,vaan löytyy eestinhevosia,jotka jaksavat kantaa,ei siis edes isoimmasta päästä tarvi aloittaa.Alkusyksyn kävin ensimmäisessä tallissa ja olen maksanut koko kauden,joten kai sielläkin voin joskus vielä käydä,kun harmittaa,et koko kauden joutuu maksamaan vaik lopettaisin siellä.Mut harkitsen vakavasti tallin vaihtoa,kun eka tallilla ei ole mun painoiselle mitään uutta kun siroja hevosia vaan hankitaan.olen käynyt keskustelua omistajan kanssa ja rajat ovat tiukat.Ymmärrän sen ,en ponin selkään ole menossakaan,mut olen nähnyt 70 kg menevän jopa ponilla,niin minulle sitten aivan äärilaidasta hevoset.on väärin,ettei sanota heti alussa,vaik painoni ilmoitin.muuten kiva paikka kyllä.

    • pohdiskelijavaan

      Mitä mieltä olette, kuinka painava ihminen voisi kokeilla ratsastusta isolla hevosella ? esimerkiksi vain vartin verran...jotta voisi kokea sen ilon tunteen, mikä ratsastuksesta tulee. Ehkä se auttaisi myös laihduttamisen aloittamisessa, että pystyisi ratsastamaan kunnolla..

      • diididuu

        Voit hyvin kokeilla isommalla, massiivisella hevosella. Voin sen sanoa varmuudella, itse olen 120 kg ja ratsastanut melkein koko ikäni. Tällä hetkellä ratsastan shire hevosta, ilman ongelmia. Ja shire hevoset ovat tunnettuja isoja työhevosia :-D


    • Mipe

      Riippuu aika paljon, monta kiloa painat... Mutta suomenhevonen on työhevonen , lanannut peltoj aikoinaankin, niin eiköhän ne kestä ainakin sen 100-150kg.... Lämppärin rakenteesta riippuu aika paljon mitä se jaksaa kantaa, jos hevonen on siro, ei varmaan 70-80kg enempää, keskikokoinen 100kg, vankka 110kg...Lämminverisellä kun ei hirveän vahvat selät kuitenkaan ole lopulta.

    • Aurora Aurelia

      Järkyttynyt ole joistakin kommenteista.
      ''Hevosharrastus on tarkoitettu kaikille, vauvasta vaariin, ja tämän takia on olemassa hevosia, ja poneja eri kokoisia.''
      Siis mitä hemmettiä? Tarkoitatko, että hevosia syntyi ero kokoisia, vaan sen takia, että ylipainoiset voisivat niillä ratsastaa?
      ''Hevoset jaksavat melkein mitä vaan.''
      Voiko tuota edes uskoa? Se, että hevonen kantaa painavan ihmisen selässään, ja ravaakin hieman, edes kävelee, ei tarkoita, että hevonen jaksaisi,
      (niin joku taisikin jo mainita) totta kai hevonen yrittää kantaa ylipainoisen ihmisen selässää, koska on pakko, myös raipan, ja pohkeiden altistumana.
      Voih, niitä hevos/poni parkoja.

      En ole mikään ylipainoisten syrjijä, mutta jos kamalan ylipainoiset ratsastavat hevosilla, ja väittävät hevosen jaksavan, mikä ei laisinkaan pidä varmaksi paikkaansa, niin se jättää hevosiin jäljet, mm, selkäkivut, ja muutenkin, jos esim, hevosella ei olisi koskaan ratsastettu, se varmasti voisi paljon paremmin.

      Sanoisin niille hurjan ylipainoisille, pudottakaa painoa ensiksi, koska hevonen ei ole mikään kuntosalin juoksumatto, jonka avulla pudotetaan painoa, joo kyllähän ihmisen kunto paranee, mutta hevosen kunto menee huonoksi.

      Miettikää ennen kun kidutatte niitä hevos parkoja!

      • "Iso"äiti

        Tuskin kidutan. Painopisteet pitää olla hallinnassa, ihan sama minkä kokoinen sielä on jos hölskyy minne sattuu. Itselläni on suuri ardenner ja hyvin tuo minua kiikuttelee


      • "Iso"äiti

        Tuskin kidutan. Painopisteet pitää olla hallinnassa, ihan sama minkä kokoinen sielä on jos hölskyy minne sattuu. Itselläni on suuri ardenner ja hyvin tuo minua kiikuttelee


    • 14vuottaratsastanut

      Kannattaisi aloittaa ensin vaikka kärryillä, ja kun painaa esim. alle 120kg niin voisi jollain suokilla mennä. Ja pitää muistaa, että onhan sillä hevosella omakin paino kannateltavana, eli jos vaikka perussuokilla menisi 100kg ratsastaja niin olisi sillä 500-700kg jalkojen päällä.

    • tyyppi2

      eli jos hevonen painaa noin500-680kg (vaikka tietty hevosia on erikokoisia) niin joillakin ratsastustalleilla on joillekin hevosille asetettu tietty painoraja niin voit varmasti ratsastaa ainakin suomenhevosella tai jollakin suurinpiirtein samankokoisella tai isommalla hevosella. itse olen noin.156-158cm pitkä ja menin esim vielä viimekesänä noin 113-115 cm shetlanninponilla vaikka musta itestä tuntui aika oudolta aatella että kestääkö se pieni poni muo,mutta hyvin jaksoi. sitten isoin hevonen kellä olen mennyt on 172cm. eli hyvin erikokoisia hevosia löytyy. :)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe