Shetlanninlammaskoira

Sheltti

Kävisikö Sheltti hyvin perheeseemme jos meillä on 4v Tiibetinspanieli uros ja 2v kääpiöluppis kastaroitu uros? Jos koira ja kani tulevat hyvin toimeen niin tulisiko vielä yksi uros sopuun heidän kanssaan?
Asumme rivitalossa ja meillä on jonkunlainen takapiha missä on aidat ja tilaa temmeltää.
Kani on minun ja olen 11v. Koira on siskoni joka on 14v ja Sheltti tulisi ensi kesäloman alussa jos se sopii perheeseemme.

Nyt oikeaan asiaan.
Vaikka Sheltti olisi suurimman osan minun niin silti vanhemmillani on siintä se koko vastuu. Minä kouluttaisin sitä eniten,mutta myös siskoni ja vanhempani. Ostaisin sille leluja ja ruokaa.
Karsta ja pehmeäharja olisi jo valmiina.

Koiramme tulee toimeen muiden urosten kanssa ja varmasti etenkin jos asuu samankaton alla.
Koira haukkuu vain silloin kun vieraita tulee,mutta lopettaa heti kun on tunnistanut ne.

Sen tiedän että Sheltti on taipuvainen haukkumaan
ja siihen pitää kiinnittää huomiota jo pentuna ollessaan,mutta onko jotain muuta mikä pitäisi ottaa huomioon?
Lähellämme asuu kaksi Shetlanninlammaskoiraa ja ne haukkuvat aina pihalla ollessaan. Yleensä silloin kun toinen koira menee siintä ohi. Onneksi meidän koira ei hauku niille muuten siintä tulisi kauhea mylläkkä,koska nekin on uroksia.

Nyt kysymyksiä:
Paljon sheltit yleensä maksaa?
Onko niitä helppo hoitaa?
Tarvitsevatko ne pitkiä lenkkejä vai riittääkö lyhyetkin jos ei kerkeä silloin viemään?
Syövätkö ne paljon?
Ovatko ne yleensä rauhallisia yöllä tai illalla?
Käyvätkö sheltit hyvin rivitaloihin?
Kannattaisiko ylipäätään ottaa toista koiraa joka on shetlanninlammaskoira?

58

14131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...mutta miettikää silti

      Maksaa noin 1000e, ehkä vähän alle.
      Hoitamisessa turkkiin on kiinnitettävä huomiota, ja tietysti perustottelevaisuuteen.
      Säännölliset lenkit on tärkeitä, jos ei ennätä pitkälle lenkille on huolehdittava, että koiralla on muuta tekemistä, temppujen opettelua tai muuta.
      Mutta kyllä sen koiran kanssa pitäisi joka päivä ennättää kävellä...
      Syövät aika vähän (enemmän kuin tipsu, mutta vähemmän kuin esim. kultsi). Ruuan on oltava hyvälaatuista, turkin pitämiseksi kunnossa (ja muutenkin)
      Rauhallisia ovat nukkuessaan... Ja aikuisena yleensäkin sisällä, kun vaan on normaali opetus annettu. Hiljaa ja haukkumatta kannattaa opettaa olemaan jo ihan pienestä.
      Sheltit käy kerros- tai rivitaloon, kunhan liikunnasta ja aktivoinnista huolehditaan. Sheltti on ihan oikea paimenkoira, joka käyttää mielellään aivojaan, ja tylsistyessä on aika riiviö ja silloin ei sisätilat meinaa millään riittää.
      Sheltti ei ole ylen vaikea koira, mutta jos tästä on tarkoitus tulla sinun koirasi, niin muista että sinulla on tämä koira vielä kymmenen vuoden päästäkin, kun sinulla on opiskelu- tai työsuunnitelmia. Ethän jätä kaveria, kun muutat itse kotoa? Sheltti on pitkäikäinen rotu.

      • Sheltti

        Hyviä neivoja nuo! En jättäisi sitä ikinä ja se saisi ruokansa musti&mirri liikkeestä. Sieltä ostamme Tipsullemmekin ruoat. Välillä saattaa tulla ostetuksi kaupasta uusinta Pedigreen ruokaa tai sitä missä on porkkanaa tai maissia.(Mainoksessa Bordercollie)

        Odottelen vielä vastauksia ja hyviä linkkejä kasvattajista ja hoitoneivoja!


    • Sheltti

      Minkälaisia Shetlanninlammaskoiria teillä on? Väri, nimi, ikä, hinta, luonne, tottelevaisuus, äänekkyys ja miten suhtautuu muihin koiriin ja lapsiin??

      • Vastataan huvikseen

        Tän väri on tuo musta, Jesse nimeltään (virallisesti Mare), on 8-vuotias.

        Luonteeltaan juuri sellainen, kuin useimmissa kirjoissa kuvataan. Hömelö pallero, agilityhullu pieni hömppä :D.
        Tämä yksilö maksoi vain 1200 markkaa eli 600, koska sen turkki on "vääränlainen" eli kauluri ei ole kokonainen, hännänpäästä puuttuu tyypillinen valkotupsu. Minusta tuolla ei ole kovinkaan paljon väliä... (Ihmettelen kovin noita karvahulluttelioita. enemmänkin sillä muodolla ja luonteella on väliä..)
        Tämä tottelee tosi hyvin, ei tarvitse olla painostamassa mihinkään. Ainoastaan juuri nuo vierastilanteet tuottaa ongelmia, kun pitää vähän haukkua, että keitäs nämä on. Lopettaa kyllä haukkumisen parin neljän kuuden haukun päästä, kun huomaa, ettei omistajakaan ole vieraita vastaan.
        Ei hauku muulloin kun ovikelloa, uhkaavaa koiraa ja oudosti käveleviä mummoja.
        Suhtautuu hyvin toisiin narttuihin ja niihin uroksiin, jotka eivät uhoa. Lapsia tämä ei pentuna ole tavannut, joten siskonvauvan läheisyyttä karttaapi, muttei ole mitenkään vihamielinen.


      • Tuli virhe :'DD
        Vastataan huvikseen kirjoitti:

        Tän väri on tuo musta, Jesse nimeltään (virallisesti Mare), on 8-vuotias.

        Luonteeltaan juuri sellainen, kuin useimmissa kirjoissa kuvataan. Hömelö pallero, agilityhullu pieni hömppä :D.
        Tämä yksilö maksoi vain 1200 markkaa eli 600, koska sen turkki on "vääränlainen" eli kauluri ei ole kokonainen, hännänpäästä puuttuu tyypillinen valkotupsu. Minusta tuolla ei ole kovinkaan paljon väliä... (Ihmettelen kovin noita karvahulluttelioita. enemmänkin sillä muodolla ja luonteella on väliä..)
        Tämä tottelee tosi hyvin, ei tarvitse olla painostamassa mihinkään. Ainoastaan juuri nuo vierastilanteet tuottaa ongelmia, kun pitää vähän haukkua, että keitäs nämä on. Lopettaa kyllä haukkumisen parin neljän kuuden haukun päästä, kun huomaa, ettei omistajakaan ole vieraita vastaan.
        Ei hauku muulloin kun ovikelloa, uhkaavaa koiraa ja oudosti käveleviä mummoja.
        Suhtautuu hyvin toisiin narttuihin ja niihin uroksiin, jotka eivät uhoa. Lapsia tämä ei pentuna ole tavannut, joten siskonvauvan läheisyyttä karttaapi, muttei ole mitenkään vihamielinen.

        Siis hinnan laittoin ajattelemattomuuttani :'DD Siis 600 eukkoo on oikkein.. Toi markka ajattelu ei oikkein onnaa enää :'DD


      • --diiva--

        muuten aivan ihana mutta äärettömän haukkuherkkä ja valtava paimennusvietti!!!!


    • krb

      Sheltti maksaa 750-1000e. Meidän maksoi 850,- joka on ilmeisesti aika yleinen hinta.
      Sheltti on aika helppohoitoinen. Harjaus riittää kerran viikossa ja tassuja ja korvia voi trimmata sillon tällön. mutta huomiota se vaatii paljon. Se haluaa olla siellä missä sinä olet ja välillä ihan riesaksi asti. kokoajan pitäisi päästä kainaloon tai muuten olla metrin säteellä omistajasta. näin ainakin meillä.
      meillä käydään lenkillä 3-4 kertaa päivässä. Vähintään yksi pitempi tunnin lenkki. Lisäksi käydään muutama kerta viikossa koirapuistossa juoksemassa ja telmimässä.
      Meillä on iso uros ja ruokaa menee sen mukaan. meillä kestää 15kg säkki n. 3 kuukautta. Ruoka ostetaan suoraan yksityiseltä jälleenmyyjältä. Merkiltänsä 1'Choice. Meidän sheltti on ainakin sen verran ronkeli, että muut ei edes kelpaa. Ostin 1 vuotislahjajaksi ceacerin semmosen lihahyytelön eikä kelvannu. Odotti omat nappulat pöytään.
      Jos päivän aikana on touhuttu paljon, nukkuu koira koko illan. Ja öisin ei touhua omiansa vaan nukkuu niin kauan kuin minäkin. Jos päivän aikana ei ole ollut tarpeeksi aktiviteetteja saattaa illalla olla rauhaton.
      Sheltti sopii hyvin rivitaloon. me asumme kerrostalossa. (eikä muuten hauku)
      minulla ei ole kokemusta Sheltistä eri rotuisen koiran kanssa, mutta en usko olevan ongelmia.

      Toivottavasti oli apua. Ja kysy vaan lisää, jos tulee kysymyksiä mieleen.

      • Sheltti

        hyvät ohjeet oli, kiitos paljon!! Oli todella paljon apua!

        Kun kerran teidän koira ei hauku niin opetitteko sille ettei saa haukkua?
        Harrastatteko sen kanssa mitään? En tarkoita sitä että käytte kisoissa vaan sitä että menette muuten vain välillä agilitiin tai vaikka tokoon.
        Voisitko kertoa sinun koirasi tiedot? Tai siis mitä pyysin viime viestissä. Nimi ja väri olisi ainakin kiva tietää, tai siis että onko se Blue merle vaiko se missä on enemmän mustaa tai ruskeaa?
        Missä päin asutte ja mistäpäin ostitte koiran?


      • krb
        Sheltti kirjoitti:

        hyvät ohjeet oli, kiitos paljon!! Oli todella paljon apua!

        Kun kerran teidän koira ei hauku niin opetitteko sille ettei saa haukkua?
        Harrastatteko sen kanssa mitään? En tarkoita sitä että käytte kisoissa vaan sitä että menette muuten vain välillä agilitiin tai vaikka tokoon.
        Voisitko kertoa sinun koirasi tiedot? Tai siis mitä pyysin viime viestissä. Nimi ja väri olisi ainakin kiva tietää, tai siis että onko se Blue merle vaiko se missä on enemmän mustaa tai ruskeaa?
        Missä päin asutte ja mistäpäin ostitte koiran?

        Pentuna jos innostui haukkumaan oltiin huomioimatta sitä aina kun haukkui ja kehuttiin, kun lopetti. Sille tehtiin aina selväksi, että haukkuminen ei ole suotavaa. Pari kertaa taisin turvautua suihkauttamaan vettä kuonolle. Nykyään enää haukahtaa kerran tai kaksi innostuessaan. mutta ei yksin ollessaan, eikä ikinä "räksytä" sisällä.
        Koiramme on vielä sen verran nuori (1v) että ollaan tähän mennessä oltu vaan koirakoulussa. mutta agilityä olis tarkoitus kokeilla ens kesänä. näyttelyihin meidän koira on liian iso. Shelttejähän on monen kokoisia, mutta rotumääritelmässä uroksen säkäkorkeus on 37cm (2cm suuntaan tai toiseen hyväksyttävä). Meidän poika on reilusti yli 40cm.
        Shelttini nimi on Breikki ja väri on soopeli (eli se ruskea). Asumme Tampereella ja koira haettiin Porista.


      • Sheltti
        krb kirjoitti:

        Pentuna jos innostui haukkumaan oltiin huomioimatta sitä aina kun haukkui ja kehuttiin, kun lopetti. Sille tehtiin aina selväksi, että haukkuminen ei ole suotavaa. Pari kertaa taisin turvautua suihkauttamaan vettä kuonolle. Nykyään enää haukahtaa kerran tai kaksi innostuessaan. mutta ei yksin ollessaan, eikä ikinä "räksytä" sisällä.
        Koiramme on vielä sen verran nuori (1v) että ollaan tähän mennessä oltu vaan koirakoulussa. mutta agilityä olis tarkoitus kokeilla ens kesänä. näyttelyihin meidän koira on liian iso. Shelttejähän on monen kokoisia, mutta rotumääritelmässä uroksen säkäkorkeus on 37cm (2cm suuntaan tai toiseen hyväksyttävä). Meidän poika on reilusti yli 40cm.
        Shelttini nimi on Breikki ja väri on soopeli (eli se ruskea). Asumme Tampereella ja koira haettiin Porista.

        juuri sitä soopelia tarkoitin. (Meidän tipsu on sen värinen.) Ihana nimi teidän koiralla! Jos saan minun äitini ylipuhuttua niin siintä koirasta tulisi tummin eli se kolmivärinen. Nimi olisi Santtu tai Toffo, mutta Toffo sopii enemmän soopelille. Jos pentueessa ei olisi yhtään tumminta ja joku todella sievä soopeli niin se sitten tietenkin tulisi. Kuitenkin sama nimi eli Toffo tai Santtu:D

        P.S.Voitko lähettää Breikin kuvan sähköpostiini?
        [email protected] tuo sama osoite on myös mesessä.


      • iipaliini
        krb kirjoitti:

        Pentuna jos innostui haukkumaan oltiin huomioimatta sitä aina kun haukkui ja kehuttiin, kun lopetti. Sille tehtiin aina selväksi, että haukkuminen ei ole suotavaa. Pari kertaa taisin turvautua suihkauttamaan vettä kuonolle. Nykyään enää haukahtaa kerran tai kaksi innostuessaan. mutta ei yksin ollessaan, eikä ikinä "räksytä" sisällä.
        Koiramme on vielä sen verran nuori (1v) että ollaan tähän mennessä oltu vaan koirakoulussa. mutta agilityä olis tarkoitus kokeilla ens kesänä. näyttelyihin meidän koira on liian iso. Shelttejähän on monen kokoisia, mutta rotumääritelmässä uroksen säkäkorkeus on 37cm (2cm suuntaan tai toiseen hyväksyttävä). Meidän poika on reilusti yli 40cm.
        Shelttini nimi on Breikki ja väri on soopeli (eli se ruskea). Asumme Tampereella ja koira haettiin Porista.

        Olisi kiva tietää mistä kennelistä haitte shelttinne Breikin? Kun kerroit että porista ja itse asun porissa. Ystäväni etsii hyviä sheltti kenneleitä ja kiva tietää että porissakin on sellainen :) Kiitos :)


    • Sheltti

      ihanista kuvista!! Koirasi on syötävän suloinen.

      • Heidisi-

        No mulla on toiveena saada koira 1 ja puolen vuoden päästä!Saan kyllä sen. Haluaisin vain tietää että olisin mieluiten ottamassa shetlanninlammaskoiraa tai sitten kun se rotu on niin kallis haluaisin kysyä että onko olemassa sekarotuisia koiria jotka enimmäkseen näyttävät shetlanninlammaskoirilta mutta niissä on myös jotain muuta rotua koska ne on sekarotusia? Ja sekarotusillahan on vähemmän sairauksia..eikö?
        sillä minulla itse oli 9 vuotta sitten koira joka näytti IHAN kultaiseltanoutajalta muta se oli 0.5 senttiä lyhyempi ja IHAN VÄHÄN lyhyempi karva!:D Ja haluan myös kysyä että sopiiko se minulle sillä minä teen kaikkia näitä asioita:
        Urheilen
        Olen kova juoksemaan metsissä (koiralle olisi hyvää)
        Rakastan koiria yli kaiken
        Olen hellä läimiä kohtaan
        Meillä on myös yksi kissa (se ei varmastikkaan tuota haittaa)
        Olen innokas viemään niitä lenkille ja harjaamaan
        Minulla on monia sukulaisia ja ystäviä jotka ovat innokkaita hoitamaan koiraani kun olen poissa

        Ystävällisesti pyydän että joku voisi vastata..Odotan Innolla!


      • ssssaana
        Heidisi- kirjoitti:

        No mulla on toiveena saada koira 1 ja puolen vuoden päästä!Saan kyllä sen. Haluaisin vain tietää että olisin mieluiten ottamassa shetlanninlammaskoiraa tai sitten kun se rotu on niin kallis haluaisin kysyä että onko olemassa sekarotuisia koiria jotka enimmäkseen näyttävät shetlanninlammaskoirilta mutta niissä on myös jotain muuta rotua koska ne on sekarotusia? Ja sekarotusillahan on vähemmän sairauksia..eikö?
        sillä minulla itse oli 9 vuotta sitten koira joka näytti IHAN kultaiseltanoutajalta muta se oli 0.5 senttiä lyhyempi ja IHAN VÄHÄN lyhyempi karva!:D Ja haluan myös kysyä että sopiiko se minulle sillä minä teen kaikkia näitä asioita:
        Urheilen
        Olen kova juoksemaan metsissä (koiralle olisi hyvää)
        Rakastan koiria yli kaiken
        Olen hellä läimiä kohtaan
        Meillä on myös yksi kissa (se ei varmastikkaan tuota haittaa)
        Olen innokas viemään niitä lenkille ja harjaamaan
        Minulla on monia sukulaisia ja ystäviä jotka ovat innokkaita hoitamaan koiraani kun olen poissa

        Ystävällisesti pyydän että joku voisi vastata..Odotan Innolla!

        eli vielä omalta kohalta tähän kysymys listaan jatkoa: -eli kuinka paljo shelteistä lähtee karvaa yleensäkki (äiti allerginen, mut kyl pystyy olemaan koirien kans) ja minkälaisia virikkeitä/aivo jumppia te olette shelteillenne keksineen, kun oon lukenu et ne tarvis jotain lisä virikkeitä lenkkien lisäks? :)


      • Ilpeko
        ssssaana kirjoitti:

        eli vielä omalta kohalta tähän kysymys listaan jatkoa: -eli kuinka paljo shelteistä lähtee karvaa yleensäkki (äiti allerginen, mut kyl pystyy olemaan koirien kans) ja minkälaisia virikkeitä/aivo jumppia te olette shelteillenne keksineen, kun oon lukenu et ne tarvis jotain lisä virikkeitä lenkkien lisäks? :)

        Äitisi siis on allerginen koirille ja silti mietit pitkäkarvaista rotua. En tarkalleen tiedä kuinka paljon sheltistä lähtee karvaa, mutta naapurissamme asuu papillon ja tällä on lyhyempi karva kuin sheltillä ja silti lähtee paljon karvaa. En ehkä suosittelisi shelttiä allergikolle..


      • Jessess
        ssssaana kirjoitti:

        eli vielä omalta kohalta tähän kysymys listaan jatkoa: -eli kuinka paljo shelteistä lähtee karvaa yleensäkki (äiti allerginen, mut kyl pystyy olemaan koirien kans) ja minkälaisia virikkeitä/aivo jumppia te olette shelteillenne keksineen, kun oon lukenu et ne tarvis jotain lisä virikkeitä lenkkien lisäks? :)

        Shelteistää lähtee paljon karvaa... Mutta tuon äidin allergia. Minkälaisten koirien kanssa ollut? Koiraroduilla on erillaisia turkkeja, joten saattaa olla, että sheltin turkki olisi liikaa. Jos äitisi tulisi olla samassa paikassa kuin sheltti, olisiko mahdollista, että hän kavisi jossain taloudessa kääntymässä, missä on samantyyppinen karvaläjä? Shelttis pitää pähintään kerran viikossa harjata. Oma kämppäni pitää imuroida kahdesti viikossa tuon karvaturrin takia..

        Minun shelttini leikkii ihan noilla aktiivipalloilla ja joskus suljen vessapaperin sisään namin. Myös olen harrastanut piiloutumista. ystävä pitää kiinni ja sanoo etsi, kun olen itse piilossa jossain kannon alla. Ihan täpinöissään aina kun löytää ihan kuin ei olisi nähty pitkään aikaan :D

        Sheltille käy erittäin hyvin agility puuhat ja tokokin on hyvä. Tämä rotu on, sanoisinko SUPERmiellyttäjä, joten ei pitäisi olla vaikea oppia.


      • Ilpeko
        Jessess kirjoitti:

        Shelteistää lähtee paljon karvaa... Mutta tuon äidin allergia. Minkälaisten koirien kanssa ollut? Koiraroduilla on erillaisia turkkeja, joten saattaa olla, että sheltin turkki olisi liikaa. Jos äitisi tulisi olla samassa paikassa kuin sheltti, olisiko mahdollista, että hän kavisi jossain taloudessa kääntymässä, missä on samantyyppinen karvaläjä? Shelttis pitää pähintään kerran viikossa harjata. Oma kämppäni pitää imuroida kahdesti viikossa tuon karvaturrin takia..

        Minun shelttini leikkii ihan noilla aktiivipalloilla ja joskus suljen vessapaperin sisään namin. Myös olen harrastanut piiloutumista. ystävä pitää kiinni ja sanoo etsi, kun olen itse piilossa jossain kannon alla. Ihan täpinöissään aina kun löytää ihan kuin ei olisi nähty pitkään aikaan :D

        Sheltille käy erittäin hyvin agility puuhat ja tokokin on hyvä. Tämä rotu on, sanoisinko SUPERmiellyttäjä, joten ei pitäisi olla vaikea oppia.

        Miten sheltti pärjäisi kahden kanimme kanssa? Kuinka usein pitää pestä?


      • ei tule
        Ilpeko kirjoitti:

        Äitisi siis on allerginen koirille ja silti mietit pitkäkarvaista rotua. En tarkalleen tiedä kuinka paljon sheltistä lähtee karvaa, mutta naapurissamme asuu papillon ja tällä on lyhyempi karva kuin sheltillä ja silti lähtee paljon karvaa. En ehkä suosittelisi shelttiä allergikolle..

        karvoista vaan hilseestä, karvaton koira on kaikkein pahin. Itse en reagoinut shelttiimme mitenkään, mutta esim. suomen pystykorvan kanssa tuntui että silmät vuotaa ja tukehdun. Allergisille sopii (kokemusta on) havannalainen vaikka on pitkä turkki, villakoira, frisee, maltankoira ja muut joilla on rasvainen turkki.


      • Jessess
        Ilpeko kirjoitti:

        Miten sheltti pärjäisi kahden kanimme kanssa? Kuinka usein pitää pestä?

        Kyllä sheltti pärjää kanien kanssa. Se kylläkin, että sheltti saattaa yrittää paimentaa niitä :'D. Riippuu vähän. jos tosiaan tulee pentuna niiden seuraa, varmasti osaa käyttäytyä.

        Turkkia ei pestä useaan, sellaiset 2 kertaa vuodessa, jos et harkitse näyttelyitä.. Näyttelykoirasta en tiedä.. Mutta Shelteilla on kaksikerroksinen turkki, josta alempi oon villaista. Jos peset koiraa liian usein, pohjaturkki saattaa mennä pilalle!


      • Ilpeko
        Jessess kirjoitti:

        Kyllä sheltti pärjää kanien kanssa. Se kylläkin, että sheltti saattaa yrittää paimentaa niitä :'D. Riippuu vähän. jos tosiaan tulee pentuna niiden seuraa, varmasti osaa käyttäytyä.

        Turkkia ei pestä useaan, sellaiset 2 kertaa vuodessa, jos et harkitse näyttelyitä.. Näyttelykoirasta en tiedä.. Mutta Shelteilla on kaksikerroksinen turkki, josta alempi oon villaista. Jos peset koiraa liian usein, pohjaturkki saattaa mennä pilalle!

        Onneksi kanimme on jättikaneja eivätkä pikkukaneja.. Pikkukaneilla kun on herkempi sydän pelästyessä. En todella ole ajatellut käydä näyttelyissä.. =D Onko niin että sheltti kiintyy herkästi yhteen ihmiseen? Siitä kun voi seurata eroahdistusta.. =)


      • Jessess
        Ilpeko kirjoitti:

        Onneksi kanimme on jättikaneja eivätkä pikkukaneja.. Pikkukaneilla kun on herkempi sydän pelästyessä. En todella ole ajatellut käydä näyttelyissä.. =D Onko niin että sheltti kiintyy herkästi yhteen ihmiseen? Siitä kun voi seurata eroahdistusta.. =)

        :'D Yksinäänkö minä vastailen. HUOM! Puhun sitten vain omakohtaisesta kokemuksesta.

        Nooh.. Sheltti kiintyy perheeseensä, jonka kanssa se on. Niinkuin kaikki koirarodut. Se on sen "lauma" mihin kuuluu. Sheltti kiintyy niihin, jotka kouluttavat, antavat ruokaa ja hellii sitä. Mutta älä siitä huoli. Kyllä sheltti pystyy olemaan erossa omistajistaan pitemmän aikaa... Olimme perheen kanssa Malesiassa viikon, jolloin koiramme laitettiin koirahoitolaan. Takaisin tultuamme koira ei ollut moksiskaan, paitsi tietysti ensimmäinen päivä meni ihmetellessä vierasta paikkaa ja oli kuulemma hiukan ollut rassukka tuulella, mutta sitten se löysi kivan narttukaverin niin unohtu sekin ikävä :'DD


      • Ilpeko
        Jessess kirjoitti:

        :'D Yksinäänkö minä vastailen. HUOM! Puhun sitten vain omakohtaisesta kokemuksesta.

        Nooh.. Sheltti kiintyy perheeseensä, jonka kanssa se on. Niinkuin kaikki koirarodut. Se on sen "lauma" mihin kuuluu. Sheltti kiintyy niihin, jotka kouluttavat, antavat ruokaa ja hellii sitä. Mutta älä siitä huoli. Kyllä sheltti pystyy olemaan erossa omistajistaan pitemmän aikaa... Olimme perheen kanssa Malesiassa viikon, jolloin koiramme laitettiin koirahoitolaan. Takaisin tultuamme koira ei ollut moksiskaan, paitsi tietysti ensimmäinen päivä meni ihmetellessä vierasta paikkaa ja oli kuulemma hiukan ollut rassukka tuulella, mutta sitten se löysi kivan narttukaverin niin unohtu sekin ikävä :'DD

        Tämä selvä. =)


      • on
        Ilpeko kirjoitti:

        Tämä selvä. =)

        Meillä sheltti ja kaneja. Tulee hienosti toimeen puolin ja toisin. Sheltti lähes täydellinen koira, mutta on yksilöitä jotka ovt erittäin haukuherkkiä. Kannattaa heti pennusta pyrkiä kitkemään pois...voi ola aika rasittava, kun haukkuu kaikille äänille!!!!


      • Nekku-S
        ssssaana kirjoitti:

        eli vielä omalta kohalta tähän kysymys listaan jatkoa: -eli kuinka paljo shelteistä lähtee karvaa yleensäkki (äiti allerginen, mut kyl pystyy olemaan koirien kans) ja minkälaisia virikkeitä/aivo jumppia te olette shelteillenne keksineen, kun oon lukenu et ne tarvis jotain lisä virikkeitä lenkkien lisäks? :)

        Teidän kannattaisi käydä allergiatestissä. On hyvä tietää etukäteen, kannattaako koira hankkia. Kaikista koirista irtoaa allergiaa aiheuttavaa eläinpölyä. Eikä koiraharrastuksen tarvitse loppua kokonaan, jos allergiatestin jälkeen näyttää siltä, että ette voi ottaa omaa koiraa. Kysele silloin, olisiko jollain tutullasi mukavaa koiraa, jota voisit ulkoiluttaa ja ehkäpä viedä agilityynkin :) Pyydä myös vanhempiasi kysymään koirakavereita tuttavapiiristään ja miettikää yhdessä miten pääset parhaiten viettämään aikaa koirien kanssa. Kun tutustut uuteen koiraan, kestää jonkin aikaa ennenkuin tunnette toisenne hyvin. Kuuntele siis tarkkaan koiran omistajan neuvoja ja siten pääset ystävystymään uuden koirakaverin kanssa hienosti.


      • MIEkkak
        Nekku-S kirjoitti:

        Teidän kannattaisi käydä allergiatestissä. On hyvä tietää etukäteen, kannattaako koira hankkia. Kaikista koirista irtoaa allergiaa aiheuttavaa eläinpölyä. Eikä koiraharrastuksen tarvitse loppua kokonaan, jos allergiatestin jälkeen näyttää siltä, että ette voi ottaa omaa koiraa. Kysele silloin, olisiko jollain tutullasi mukavaa koiraa, jota voisit ulkoiluttaa ja ehkäpä viedä agilityynkin :) Pyydä myös vanhempiasi kysymään koirakavereita tuttavapiiristään ja miettikää yhdessä miten pääset parhaiten viettämään aikaa koirien kanssa. Kun tutustut uuteen koiraan, kestää jonkin aikaa ennenkuin tunnette toisenne hyvin. Kuuntele siis tarkkaan koiran omistajan neuvoja ja siten pääset ystävystymään uuden koirakaverin kanssa hienosti.

        Shelteissä on se hyvä puoli. että niiltä lähtee karvat tupsuina,eikä yksitellen. meilläkin äiti on allerginen eikä koirasta vaivaa.


      • 7+15
        MIEkkak kirjoitti:

        Shelteissä on se hyvä puoli. että niiltä lähtee karvat tupsuina,eikä yksitellen. meilläkin äiti on allerginen eikä koirasta vaivaa.

        Korjataanpas täällä keskustelupalstoillakin nähty eräs harhaluulo:
        eli KARVAT EIVÄT AIHEUTA ITSE ALLERGIAA, VAAN KOIRAN (JA MUIDEN ELÄIMIEN) HILSE.
        sheltti ei ole kaikista allergisoivin rotu, vaan yleensä hyvin siedetty, jos kyse on lievästä allergiasta. kodissa, jossa allergiaa esiintyy, kannattaa pestä koira säännöllisesti, hyvään ja laadukkaaseen imuriin ja moppiin kannattaa satsata, kaikkiin kaappeihin ovet sillä avohyllyt keräävät innokkaasti pölyä ja vähintään 2 krt viikossa siivous niin pysyy allergeenit minimissä!


      • viiiviii
        Heidisi- kirjoitti:

        No mulla on toiveena saada koira 1 ja puolen vuoden päästä!Saan kyllä sen. Haluaisin vain tietää että olisin mieluiten ottamassa shetlanninlammaskoiraa tai sitten kun se rotu on niin kallis haluaisin kysyä että onko olemassa sekarotuisia koiria jotka enimmäkseen näyttävät shetlanninlammaskoirilta mutta niissä on myös jotain muuta rotua koska ne on sekarotusia? Ja sekarotusillahan on vähemmän sairauksia..eikö?
        sillä minulla itse oli 9 vuotta sitten koira joka näytti IHAN kultaiseltanoutajalta muta se oli 0.5 senttiä lyhyempi ja IHAN VÄHÄN lyhyempi karva!:D Ja haluan myös kysyä että sopiiko se minulle sillä minä teen kaikkia näitä asioita:
        Urheilen
        Olen kova juoksemaan metsissä (koiralle olisi hyvää)
        Rakastan koiria yli kaiken
        Olen hellä läimiä kohtaan
        Meillä on myös yksi kissa (se ei varmastikkaan tuota haittaa)
        Olen innokas viemään niitä lenkille ja harjaamaan
        Minulla on monia sukulaisia ja ystäviä jotka ovat innokkaita hoitamaan koiraani kun olen poissa

        Ystävällisesti pyydän että joku voisi vastata..Odotan Innolla!

        En tiedä sairasteluista, mutta sekarotuista kannataa harkita tarkkaan. Niiden luonne ei ole lainkaan niin hyvin selvillä kuin puhdasrotuisen, ja useimmiten siitä syystä ihmiset suosivat puhdasrotuisia. Se ei tarkoita, että koirassa olisi jotakin vikaa, tiedän paljon hyväluontoisia sekarotuisia. :) Kannattaa kuitenkin miettiä että millaisen risteytyksen ottaa. Itselläni on poikacollie. :)


      • ellajoo
        viiiviii kirjoitti:

        En tiedä sairasteluista, mutta sekarotuista kannataa harkita tarkkaan. Niiden luonne ei ole lainkaan niin hyvin selvillä kuin puhdasrotuisen, ja useimmiten siitä syystä ihmiset suosivat puhdasrotuisia. Se ei tarkoita, että koirassa olisi jotakin vikaa, tiedän paljon hyväluontoisia sekarotuisia. :) Kannattaa kuitenkin miettiä että millaisen risteytyksen ottaa. Itselläni on poikacollie. :)

        nii miten sen saa opetettuu ettei se hauki niiku esim ihan muuten vaan tai sitte ovikellolle?? ja oliko se helppo saada sisäsiistiksi? mitä mun pitäis miettii viel siit ku mun vanhemmat on eronnu nii kai se sopeutuu sillee liikkuu mun mukana kotien välillä noin joka toinen viikko kummallaki?
        haluisin tälläsen nii paljon,ku oon oikeest halunnu koiraa varmaa yli 5 vuotta mut ei sitä vaa tuu koskaan ku ei vanhemmat haluu,ja nyt oon ollu koko viikon vaa ulkoiluttamas mun yht tuttujen koiraa ku täytyy jotain saada tehä:)


      • Uteliaisuuden periku
        ellajoo kirjoitti:

        nii miten sen saa opetettuu ettei se hauki niiku esim ihan muuten vaan tai sitte ovikellolle?? ja oliko se helppo saada sisäsiistiksi? mitä mun pitäis miettii viel siit ku mun vanhemmat on eronnu nii kai se sopeutuu sillee liikkuu mun mukana kotien välillä noin joka toinen viikko kummallaki?
        haluisin tälläsen nii paljon,ku oon oikeest halunnu koiraa varmaa yli 5 vuotta mut ei sitä vaa tuu koskaan ku ei vanhemmat haluu,ja nyt oon ollu koko viikon vaa ulkoiluttamas mun yht tuttujen koiraa ku täytyy jotain saada tehä:)

        Haluaisin tarkempaa tietoa, että mistä kennelistä olette ostaneet shelttinne ja paljon se maksoi, uros vai narttu? Rotumääritelmän mukainen vai esim. purentavikainen?

        Esim. Ostin Sepon kennen Seppolasta ja sillä oli "värivirhe" joten sain sen siihen ja siihen hintaan :)


      • ShelttiFani:)
        Uteliaisuuden periku kirjoitti:

        Haluaisin tarkempaa tietoa, että mistä kennelistä olette ostaneet shelttinne ja paljon se maksoi, uros vai narttu? Rotumääritelmän mukainen vai esim. purentavikainen?

        Esim. Ostin Sepon kennen Seppolasta ja sillä oli "värivirhe" joten sain sen siihen ja siihen hintaan :)

        Noo shelttini maksoi 1000e ja toinen shelttini taas 1200e joten hinta on kallistunut :) Nooo... suosittelisin ensimmäkseen narttua, siksi että se on helpompi kouluttaa. Tietenkin jokainen koira on oma persoonansa ja sitä ei tiedä millainen koira on :)
        Blue Merlellä on yleensä enemmän sairauksia ja muita kuten silmävikoja, mutta lonkka- ja silmäviat ovat tyypillisimpiä shelttien sairauksia niistä voit lukea shetlanninlammaskoirien omilta sivuilta :) No jos haluatte käyttää koiraanne näyttelyissä yms niin kannattaa ottaa hyvin terveistä ja hyvistä vanhemmista oleva pentu ja sheltin korvien tulisi hieman lerpottaa sillä se on tuomareille hyvin tärkeää kasvattaja yleensä kertoo lisää !
        Mutta jos koira tulee olemaan vain sohvanvaltaaja tai vain perhe-seurakoira niin niillä ei niin paljon
        väliä ole mutta jos pentu alkaa esim. nilkuttaa tai käyttäytyä oudosti yms suosittelisin terveystarkastusta .Jotta pentu olisi terve ja hyvävointinen :)

        Ps: Suosittelisin kenneleitä päivänpaiste, susadan kennel ja yms.

        Muitakin kennelleitä on tietenkin ja hyviä. :)

        Pps: Sain koirani rakkaalta ystävältäni 1000e ja toisen koirani eräältä allergia oireiselta perheeltä 1200e :) Hyviä ja terveitä ovat koirat. Sheltin tietenkin parhainta on asua maalla mutta myös rivitalokin käy jos jaksaa käyttää lenkillä koiraa raittiimmissakin paikoissa kuin kaupungin saasteissa :)


      • tuleva kasvattaja
        ShelttiFani:) kirjoitti:

        Noo shelttini maksoi 1000e ja toinen shelttini taas 1200e joten hinta on kallistunut :) Nooo... suosittelisin ensimmäkseen narttua, siksi että se on helpompi kouluttaa. Tietenkin jokainen koira on oma persoonansa ja sitä ei tiedä millainen koira on :)
        Blue Merlellä on yleensä enemmän sairauksia ja muita kuten silmävikoja, mutta lonkka- ja silmäviat ovat tyypillisimpiä shelttien sairauksia niistä voit lukea shetlanninlammaskoirien omilta sivuilta :) No jos haluatte käyttää koiraanne näyttelyissä yms niin kannattaa ottaa hyvin terveistä ja hyvistä vanhemmista oleva pentu ja sheltin korvien tulisi hieman lerpottaa sillä se on tuomareille hyvin tärkeää kasvattaja yleensä kertoo lisää !
        Mutta jos koira tulee olemaan vain sohvanvaltaaja tai vain perhe-seurakoira niin niillä ei niin paljon
        väliä ole mutta jos pentu alkaa esim. nilkuttaa tai käyttäytyä oudosti yms suosittelisin terveystarkastusta .Jotta pentu olisi terve ja hyvävointinen :)

        Ps: Suosittelisin kenneleitä päivänpaiste, susadan kennel ja yms.

        Muitakin kennelleitä on tietenkin ja hyviä. :)

        Pps: Sain koirani rakkaalta ystävältäni 1000e ja toisen koirani eräältä allergia oireiselta perheeltä 1200e :) Hyviä ja terveitä ovat koirat. Sheltin tietenkin parhainta on asua maalla mutta myös rivitalokin käy jos jaksaa käyttää lenkillä koiraa raittiimmissakin paikoissa kuin kaupungin saasteissa :)

        Hei, joko olet saanut shelttipennun? Minulla olisi kohta luovutus ikäinen sheltti uros-pentu soopeli väriltään!!!


      • ShelttiLoves
        tuleva kasvattaja kirjoitti:

        Hei, joko olet saanut shelttipennun? Minulla olisi kohta luovutus ikäinen sheltti uros-pentu soopeli väriltään!!!

        Minä olen 11-vuotias tyttö. Olen piakkoin muuttamassa isälleni ja sinne minä sitten itselleni hankin shelttipennun, isän kanssa sovittiin että narttu sen olla täytyy. Nimeksi oon ajatellu Tellu. Harrastuksena minulla on yleisurheilu joten lenkkejen tai ulkoilun tarvetta ei kyllä tule. Koira ihmisiä löytyy suvustakin. Isosiskolla on 2 rotweilleriä ( Kumpikin on suomenmestaruus tasoisia) ja täti trimmaa koiria tuolla Mäntsälässä sekä kasvattaa snautsereita. Ottaisin mielelläni neuvoja koiran hoitamiseen. Hyviä kasvattajia voi vinkauttaa jotta sopiva koira löytyisi. Hyvän rauhan keskelle pikkukaupunkiin, melko isoon omakotitaloon se sheltti tulis. Meitä olis siellä sitten 2 sitä hoivaamassa ja rapsuttelemassa. Kokemusta on koirista, mutta ehkä enemmän kissoista, joista itse en kauheasti edes pidä. Koulutus vinkkejä ja muita sellaisia sais vinkautella mulle. :)


      • Kirzikkaa
        ShelttiLoves kirjoitti:

        Minä olen 11-vuotias tyttö. Olen piakkoin muuttamassa isälleni ja sinne minä sitten itselleni hankin shelttipennun, isän kanssa sovittiin että narttu sen olla täytyy. Nimeksi oon ajatellu Tellu. Harrastuksena minulla on yleisurheilu joten lenkkejen tai ulkoilun tarvetta ei kyllä tule. Koira ihmisiä löytyy suvustakin. Isosiskolla on 2 rotweilleriä ( Kumpikin on suomenmestaruus tasoisia) ja täti trimmaa koiria tuolla Mäntsälässä sekä kasvattaa snautsereita. Ottaisin mielelläni neuvoja koiran hoitamiseen. Hyviä kasvattajia voi vinkauttaa jotta sopiva koira löytyisi. Hyvän rauhan keskelle pikkukaupunkiin, melko isoon omakotitaloon se sheltti tulis. Meitä olis siellä sitten 2 sitä hoivaamassa ja rapsuttelemassa. Kokemusta on koirista, mutta ehkä enemmän kissoista, joista itse en kauheasti edes pidä. Koulutus vinkkejä ja muita sellaisia sais vinkautella mulle. :)

        Olemme maahdollisesti hankkimassa koiraa ja haluasin vähän kysellä tuosta sheltistä. Täytän ensi kesänä neljätoista.
        Miten ne yleensä suhtautuvat muihin koiriin?
        Pärjäisikö sheltti kahden marsuni kanssa?
        Sopiiko sheltti rivitaloon?
        Kuinka usein sen turkki pitäisi pestä?
        Sopiiko sheltti ensimmäiseksi koiraksi?
        Tuosta haukkumisen vähentämisestä olisi kiva saada jotain koulutus neuvoja.


      • Sheltin omistaja! :D
        Heidisi- kirjoitti:

        No mulla on toiveena saada koira 1 ja puolen vuoden päästä!Saan kyllä sen. Haluaisin vain tietää että olisin mieluiten ottamassa shetlanninlammaskoiraa tai sitten kun se rotu on niin kallis haluaisin kysyä että onko olemassa sekarotuisia koiria jotka enimmäkseen näyttävät shetlanninlammaskoirilta mutta niissä on myös jotain muuta rotua koska ne on sekarotusia? Ja sekarotusillahan on vähemmän sairauksia..eikö?
        sillä minulla itse oli 9 vuotta sitten koira joka näytti IHAN kultaiseltanoutajalta muta se oli 0.5 senttiä lyhyempi ja IHAN VÄHÄN lyhyempi karva!:D Ja haluan myös kysyä että sopiiko se minulle sillä minä teen kaikkia näitä asioita:
        Urheilen
        Olen kova juoksemaan metsissä (koiralle olisi hyvää)
        Rakastan koiria yli kaiken
        Olen hellä läimiä kohtaan
        Meillä on myös yksi kissa (se ei varmastikkaan tuota haittaa)
        Olen innokas viemään niitä lenkille ja harjaamaan
        Minulla on monia sukulaisia ja ystäviä jotka ovat innokkaita hoitamaan koiraani kun olen poissa

        Ystävällisesti pyydän että joku voisi vastata..Odotan Innolla!

        Jos raha on sulle pula en suosittele koiraa ollenkaa ja jos koiralta murtuu luu tai... jtn. kukkarossa on aikamoinen lovi eläinlääkärikäynnistä ja pakolliset rokotukset penikkatautia, parvovirusta, ja tarttuvaa maksatulehusta vastaa ja käynti taas tekee kipeetä lompakolle, mutta jos koirasta välittää se huolen siitä kantakoon ! Ja pidätyskykyy shelteille tullee puolenvuodenikäsenä !
        Sheltit maksaa n.700-1200e. Eli ei halpaa lystii mut jos koiraa todella haluu sen kustannukset on suurii eli ruuakki maksaa ja riippuuu mite kranttu doggi on sitä kalliimpaa sorttia ruokaki on !! En tietenkään täs tarkota et sekarotusil ois enemmä sairauksii mut esim. saksanpaimenkoira ja pyrenneittenmastiffin jälkeläinen saattaa saada isona rotuna lonkkaniveldysplasiaa eli lonkka menee sijoiltaan ennen aikojaa ja sen lonka pitäisi kestää koiran KOKO elämän ajan! Joten suosittelisin lonkkakuvauksia isommilla roduilla ja shelteillä silmäpeilauksia silmät esim. Blue Merlel saattaaa olla heikot ja enemmä vaivojaki löytyy!


        Ps: En oo kuullu ensimmäistäkään sekarotusta sheltin ja jonku pentua :D Suosittelisin etsimään kenneliä ahkerasti itsekkin tein työtä sen eteen ! Ja ole valmis maksamaan koirastasi vähintään700.e ja max.1200.e Eli pentunen ei oo ilmanen :D


      • Neuvoja..
        ssssaana kirjoitti:

        eli vielä omalta kohalta tähän kysymys listaan jatkoa: -eli kuinka paljo shelteistä lähtee karvaa yleensäkki (äiti allerginen, mut kyl pystyy olemaan koirien kans) ja minkälaisia virikkeitä/aivo jumppia te olette shelteillenne keksineen, kun oon lukenu et ne tarvis jotain lisä virikkeitä lenkkien lisäks? :)

        Perunkarvatonkoira vois olla mahollisuus, mutta koulutus on sitten jo eri asia! Lue lisää suomen suurimmasta koiran rotu sivuilta- google: KOIRA RODUT !!
        Muistathan että eläimestä lähtee hilsettä joka aiheuttaa allergiaa !!


      • Joopa Joo Neropatit.
        Ilpeko kirjoitti:

        Miten sheltti pärjäisi kahden kanimme kanssa? Kuinka usein pitää pestä?

        Shelttejä ei yleensä pestä usein virutetaan vedellä ja sitten vain RAVISTELU joka on osa ihmisen osuutta pesussa ;D Kaks kertaa voudessa pesu-hoitoaineilla sillä ne poistaa luontaisen rasvakerroksen!!


      • lisa.nyholm@hotmail.
        Kirzikkaa kirjoitti:

        Olemme maahdollisesti hankkimassa koiraa ja haluasin vähän kysellä tuosta sheltistä. Täytän ensi kesänä neljätoista.
        Miten ne yleensä suhtautuvat muihin koiriin?
        Pärjäisikö sheltti kahden marsuni kanssa?
        Sopiiko sheltti rivitaloon?
        Kuinka usein sen turkki pitäisi pestä?
        Sopiiko sheltti ensimmäiseksi koiraksi?
        Tuosta haukkumisen vähentämisestä olisi kiva saada jotain koulutus neuvoja.

        joss haluat että sun shelttie vähentää haukkumista nin eläin kaupasta esim.Mustista ja Mirristä saat kaulapannan ja joka kerta kun koira haukku niin se panta ''ruiskuttaa'' esim. citruna tai pippurin hajua sen kuonolle ja siittä se ei pidä ja silloin se oppii.sillä sitten kun se on jo sen tehnyt niin joss silloin sitä alkaa haukkuman niin silloin se ei ymmärrä miksi sä sen teit


      • Pekulius
        Jessess kirjoitti:

        Kyllä sheltti pärjää kanien kanssa. Se kylläkin, että sheltti saattaa yrittää paimentaa niitä :'D. Riippuu vähän. jos tosiaan tulee pentuna niiden seuraa, varmasti osaa käyttäytyä.

        Turkkia ei pestä useaan, sellaiset 2 kertaa vuodessa, jos et harkitse näyttelyitä.. Näyttelykoirasta en tiedä.. Mutta Shelteilla on kaksikerroksinen turkki, josta alempi oon villaista. Jos peset koiraa liian usein, pohjaturkki saattaa mennä pilalle!

        Pekko (kohta 14 v) pestään n.kerran viikossa.En käsitä,miten jotkut koitanomistajat pesevät koiriaan hirveän harvoin.Tämä koira ainakin tykkää pesemisen jälkeisestä olotilasta,koska hän menee aina kieriskelemään matolle suihkuttelun jälkeen.Saunominenkin maistuu. Pohjaturkki muuten ei mene pilalle normaalista pesemisestä, jos käytetään mietoja koirashampoita.Turkin hoitoaineitakin on myynnissä. Pekko on muuten sheltti...ja kova lenkkeilemään - oli sellainen jo pentuna.10 km:n lenkki sujuu hienosti vieläkin.Välillä tietysti haistellaan.


    • tuleva opiskelia

      moi voiko shetlanninlammaskoiran ottaa opiskelia kämppää vai eikö se sovi sinne? kysymys on vaa siitä et sopiiko se sinne. se sais joka päivä lenkkejä ja mentäis koirapuistoo ;)

    • sheltti tytöt

      MULL ON ITTElläni 5 shelttii ja ne on aivan ihanii ja suosittelen ottaa sheltin

    • sheltti?

      sopeutuuko sheltti kissan kanssa? esim miltä kasvattajalta saa shelttejä?

      • eläinten ystävä

        Moikka moi!
        Mulla on sheltti sekä 2 kissaa, toinen norjalainen metsä kissa. Sheltti sopeutuu hyvin kissoihin ei mitään ongelmaa


    • SekarotuinenIhanuus

      Meillä on shetlanninlammaskoiran ja pystykorvan yhdistelmä, eli siis sekarotuinen(tyttö). Näyttää ihan sheltiltä, haukkuu myös jonkin verran. Ikää on jo 6 v, asutaan kerrostalossa. Pestään koira pari kertaa vuodessa. Kiltti, tottelevainen, söpö ja fiksu koira, saatiin onneksi ilmaiseksi. Tulee toimeen rauhallisten lasten kanssa.

    • tipsuisbest

      En ottas shelttiä... meillä on niin ääniherkkä ja räksyttävä sheltti, samoin tutullamme. Ottasin toisen tipsun...maailman ihanin rotu

      • rtyuiopö.,mnh

        se on vaan kasvatuksesta kiinni, ei rodusta


    • juuh..

      Millaista sheltin karva on? Onko se helppo imuroida? Karkaako helposti ulkona jänisten perään? Pitävätkö ne uimisesta tai kannattaako sitä edes kokeilla? Onko jollain värillä enemmän sairauksia? Miten suhtautuvat vieraisiin ihmisiin?

    • shelttiä hankkimassa

      Millainen on shelttien saatavuus?!

    • Pugglefani

      En tiiä kauheesti Shelteistä mutta jonkun verran. Mun kaverilla on sheltti joka haukkuu aika paljon, varsinkin muille koirille.
      Ei sitä tarvii ihan kolmee kertaa päivässä käyä ulkoiluttamassa pitkää lenkkiä, lyhyt kyllä riittää.
      Se sopii hyvin kokonsa vuoksi rivitaloon!!

    • EI lapsille!

      Koiraa ei missään nimessä tulisi ottaa lapselle tai lapsen leluksi! Vastuu koirasta on AINA aikuisella eikä missään nimessä lapsella! Lapsella ei ole realistista käsitystä koiran tarpeista. Toivottavasti lasten vanhemmat tajuavat tämän koiraa hankkiessa!

      • jotkut on vajaita

        Mulla on ollut oma koira jo 4 vuotta, ja ongelmia ei ole. Rasistista että haukut lapsia, mä ainakin ymmärrän mun koiran tarpeista ihan tarpeeksi, ei niitä tietenkää opi tuntemaa jos ei tutustu koiraan. Luja sidehän luodaan jo pennusta asti! Et taida varmaan tietää koirista ja niiden tarpeista & hyvinvoinnista mitään

        onnea ja menestystä vaan!


    • Sheltin omistaja

      Koiralla tulee olla vain yksi määrätietoinen omistaja/kouluttaja, sillä jokaisella kouluttajalla on omat tapansa kouluttaa, jos neljä eri ihmistä kouluttaa kukin eri tavalla tulos voi olla muiden ihmisten päälle hyppivä pikkupiru :3

      Sheltitkin ovat herkkähaukkuisia, mutta se on karsittavissa ja se pitää aloittaa jo heti pentuiässä.

      - Shelttien hinnat pyörii 100-1500 euron välillä.
      - On helppohoitoisia, vaikka turkki on paksu ja pitkä se on äärimmäisen helppo hoitaa, eikä helposti likaannu turkin karkeuden ansiosta.
      - Jos oikeasti haluat perehtyä koiran hyvinvointiin ja sen hankintaan, silloin sinun pitää varata riittävästi aikaa koiralle, eikä vain käytetä koiraa korttelin ympäri silloin kun kerkeää. Koira on paljon helpompi jos se pääsee ulos purkamaan energiaansa ja väh. kerran päivässä juosta vapaana (ei pelkästään aidatulla takapihalla!)
      - Syövät niin kuin muutkin koirat, riippuu tietysti yksilöstä, liikalihomista varottava (huomaa suihkutuksen jälkeen jolloin turkki on litistynyt)
      - Sheltit ovat vilkkaita koiria mutta kunnon lenkin ja leikkien jälkeen malttaa rauhoittua. Yöllä yleensä nukkuvat, riippuu onko ulkona/sisällä häiriötekijöitö
      - Pienen kokonsa ansiosta kyllä, mutta edelleenkin ulkoilutuksesta huolehdittava!
      - Shetlanninlammaskoirahan ei ole aggersiivinen eikä hermostunut, joten miksipäei voisi ottaa shelttiä kaveriksi.

      Mutta mietippä nyt kuitenkin, oletko oikeasti perehtynyt rotuun?
      Jaksatko hoitaa koiraa sen koko elämän ajan?
      Pystytkö tarjoamaan koiralle sen koko elämän pituisen kodin, eli ei muuttaja koiraa?

      Monilla nuorilla jotka haluavat koiran kun se on pari viikkoa/kk ollut, siirtyy vastuu ja hoito vanhemmille, kun lapsi ei enää jaksa, se on epäreilua koiran kannalta.

    • Sheltin saaja

      Sheltti Maksaa hyvältä kasvattajalta 1000-1500 e. Jos väri ei oo oikee niin sit saa halvemmalaa, muute aika kallis...

    • Ihmiset vastatkaa

      Shetlanninlammaskoirista olen kiinnostunut ja nyt vähän tietoa turkista?? miten sitä pitää hoitaa??



      vastaajille suuri kiitos !! ja kokemusta on koirista !

      • minulle sheltti

        Eli mäkin kysyn että meillä.on berni, haluisin toisen koiran lähinnä leikkeilyyn ja agilityy ja tietysti niinkun rakkautta! :-) ja olen miettinyt shelttiä ja bordercollieta ja novascotiannoutajaa, no tolleri on (sukuvikainen) aika laajalti.. ja bordercollie kiva mutta vaikka en siedä pieniä koiria niin agilityyn ja tokoon sheltti oi varmaan mahtava. Minullla on 4kania, eri rakennuksessa ja vaan treenaan sisällä, meillä omakoti talo ja toosi iso piha..
        mutta sitten kysymyksiä::
        miten vaativaa turkin hoito on (riittääkö esim. 3Krt viikossa hoita?)?
        tykkääkö sheltit uida?
        Miten hyvin tulee toimeen isojen rotujen kanssa...(toki yksilö kysymys..)?
        Onko helppo koulutaa?
        Pysyykö vapaana jos koulutettu?
        Kuinka villi?
        mikä nykyinen hinta suunnilleen?
        Riittääkö esim. N. 4-7Krt ulkoilu päivässä? Aamu, päivä ja ilta lenkit pitmmät..?
        Toki lenkeissä jos tekee jotain harjoitteluja niin sitten vähempikin riittää?
        Aamu, päivä ja ilta lenkit olisivat n. 0,5-2H? Riittääkö?


      • Soopelipoika
        minulle sheltti kirjoitti:

        Eli mäkin kysyn että meillä.on berni, haluisin toisen koiran lähinnä leikkeilyyn ja agilityy ja tietysti niinkun rakkautta! :-) ja olen miettinyt shelttiä ja bordercollieta ja novascotiannoutajaa, no tolleri on (sukuvikainen) aika laajalti.. ja bordercollie kiva mutta vaikka en siedä pieniä koiria niin agilityyn ja tokoon sheltti oi varmaan mahtava. Minullla on 4kania, eri rakennuksessa ja vaan treenaan sisällä, meillä omakoti talo ja toosi iso piha..
        mutta sitten kysymyksiä::
        miten vaativaa turkin hoito on (riittääkö esim. 3Krt viikossa hoita?)?
        tykkääkö sheltit uida?
        Miten hyvin tulee toimeen isojen rotujen kanssa...(toki yksilö kysymys..)?
        Onko helppo koulutaa?
        Pysyykö vapaana jos koulutettu?
        Kuinka villi?
        mikä nykyinen hinta suunnilleen?
        Riittääkö esim. N. 4-7Krt ulkoilu päivässä? Aamu, päivä ja ilta lenkit pitmmät..?
        Toki lenkeissä jos tekee jotain harjoitteluja niin sitten vähempikin riittää?
        Aamu, päivä ja ilta lenkit olisivat n. 0,5-2H? Riittääkö?

        Hoito riippuu turkin laadusta. Itsellä on suht karkeakarvainen sheltti, jonka silkkiset korvantauskarvat pitää setviä pari kertaa viikossa, kun taas muulle kropalle riittää kerran viikossa tai kahdessa. Karvanlähtöaikana tarpeen mukaan.

        Shelttejä ei varta vasten kannata uittaa, ainakaan kesähelteillä. Märkään turkkiin syntyy lämpöä eristävä kerros, kun päälykarva kuivuu mutta alusvilla ei, joten alkuvirkistäytymisen jälkeen koiran riski saada lämpöhalvaus KASVAA. Turkki on myös aika raskas.

        Varsin hyvin, nimenomaan koulutuksesta kiinni. Pienenä rotuna voivat toki alkaa pelätä itseään suurempia koiria, jos sosiaalistusta ei hoideta kunnolla.

        Sheltti nauttii omistajan tottelemisesta ja niitä on erittäin helppo kouluttaa. Oma koira oppii simppelit temput (takajaloilla seisominen, pyörähtäminen, kuolleen esittäminen) muutamalla toistolla ja joitain temppuja voi opettaa pelkästään suullisesti kehumalla.

        Sheltti on paimenkoira, joten se pysyy mielellään omistajansa lähellä. Kouluttamaton sheltti oppii kuitenkin luottamaan siihen, että "kyllä se omistaja perässä pysyy", joten sitä pitää osata myös kouluttaa. Voi lähteä jänisten perään, mutta palaa muutaman metrin juostuaan aina takaisin.

        Villeys on yksilökohtaista ja aktivoinnin tarve vaihtelee. Oma koira on suhteellisen rauhallinen sheltti, joka alkaa kuitenkin oireilla, ellei sen kanssa tee moneen viikkoon mitään; se alkaa jahdata autoja ja metsästää varjoja ja valoja. Lisäksi lenkeillä kipitetään hirveää vauhtia ja joka ikinen ääni ilmoitetaan haukkumalla. Kun sen kanssa treenaa kolme-neljä kertaa viikossa ja virikkeistää päivittäin, ei mitään ongelmia ole. Sheltti vaatii paljon tekemistä pysyäkseen henkisesti terveenä :)

        1200-1300 euroa, väri- ja kokovirheellisiä on suhteellisen paljon, ja niiden hinta voi olla hiukan alempi. Shelttiä ostaessa pitää olla todella tarkka, koska kasvattajat ovat nykyään todella huolimattomia. Varoitan erityisesti näistä:
        - koira, jonka vanhemmalla/vanhemmilla on distichiasis. Älä osta tällaisesta pentueesta, sillä distichiasis tarkoittaa silmäripsiä silmäluomen sisäpuolella. Tiedät, miten silmiä kirvelee, jos hiekanmuru menee silmään; tällainen koira voi kärsiä samanlaisesta kivusta koko elinikänsä ja periyttää vaivaa jälkeläisilleen. Pahimmillaan distichiasis voi johtaa silmän verkkokalvon haavaumiin.
        - koira, jonka vanhempien lonkat ovat C/C, D/D tai E/E. Näitäkin on nähty. Tällaisilla kirjaimilla varustetuilla vanhemmilla on todella huonot lonkat EIKÄ NIITÄ SUOSITELLA JALOSTUKSEEN. Silti niiden pentuja löytyy. Lonkkavikainen pentu ei voi harrastaa agilitya ja se voidaan joutua leikkaamaan tai lopettamaan ennen aikojaan.
        - Koira, jonka vanhemmilla on todettu CEA. Kertoo vastuuttomasta jalostuksesta ja pennulla voi olla näköongelmia, joista pahin tarkoittaa, että koiran verkkokalvo repeytyy kokonaan irti.

        Rotu on jalostettu siihen pisteeseen, että tervettä koiraa saa etsiä aikansa - mutta sellaisia on silti olemassa! Tässä esimerkkinä hyvältä vaikuttava pentue kennelliiton pentuvälityksestä
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=737771

        1,5-2 tuntia liikuntaa virikkeistys/aktivointi päivässä riittää mainiosti.


    • mörkö

      Ei kannata hommata shelttiä, naapurissa 3 shelttiä jotka räkyttävät pihalla 24/7. Karseeta...miten joku edes jaksaa sellasta ???

    • Anonyymi

      Me puutuimme shelttiemme haukkuherkkyyteen jo pienenä. Niin se sitten meni ohi. Koulutuksella. Koulutus.

      Sheltit maksaa 600-1000 €., eli ei paljoa. Harjaus silloin tällöin, pesu, tarvittaessa. Sheltit pitää käyttää 3-4 kertaa päivässä lenkeillä. Muuten voi olla taipumusta. Ei sheltit syö paljoa. Sheltit sopeutuu kyllä omistajaperheen elämään, jos ne vaan kouluttaa hyvin.
      Sheltti käy rivitaloihin,. Kunhan sen vaan kouluttaa., mutta Mutta.,.,.,.,

    • Ne maksaa suunnilleen 1000e,
      Turkki on aika iso hoitoinen koska meillä ainakin harjataan joka päivä ja pestään säännöllisesti,
      Meillä on lonkkavikainen sheltti mutta ollaan kävelty myös yli 14km mutta yleensä käydään joka päivä 1km lenkki,
      Me annetaan 6v sheltille aina illalla 1 pussi märkäruokaa, toki pentuna vähän enemmän,
      Meillä ainakin asettuu hyvin nukkumaan ja herää kyllä aamulla jo joskus 6-8 aikaan,
      Kokemusta rivitaloista ei ole kun asutaan maalla mutta ainakin haukkuvat todeella paljon että ainakin meillä on onnistunut,
      Meidän sheltti on ainakin aika mustasukkainen ja haukkuu muille koirille että siitä en tiedä.
      Olen ainakin opettanut sille hirveästi temppuja ja sheltit oppivat toodella nopeasti uusia temppuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe