Lähihoitajan näyttötutkinto kaipaa uudistusta nopeasti varsinkin aikuispuolella. Näyttötutkinnon tulokset ovat kuin veteen piirretty viiva....häilyvä.
-Lopullisessa arviointikeskustelussa, jos opiskelija on hyvä suustaan voi saada huonostakin hyvän jopa kiitettävän.
-Näytönarvioijan kanssa voi kemiat olla kohtaamatta ja arviointi menee siksi huonosti, vaikka opiskelija olisi todella hyvä.
-Opettaja voi viime kädessä jyrätä opiskelijan yli, jos naama ei miellytä.
-Arvioinnin rehellisyys ja luotettavuus on nollatasoa.
-Opiskelijan vaatimattomuus arviointikeskustelussa voi tehdä kiitettävästä jopa huonon.
-Opettaja muuttaa arviointiperustettaan muiden oppilaiden naaman mukaan eli ei ole kaikilla sama =epäoikeudenmukaista
-4viikon työssäoppimisjakson arvioinnilla ei ole mitään arvoa, vaikka siinä näkee opiskelijan todellisen työasenteet ym. pitemmältä aikaväliltä.
-Näyttötutkintotodistukseen saatava myös työssäoppimisjakson arvosanat!
-Sillä on paljon aikuisia ihmisiä, jotka todellisuudessa tekevät työtä vain suullaan ja on työnantajia harhaanjohtava.
jne jne jne
Toivoisinpa, että tämän näkisi joku lähihoitajatutkintotoimikunnassa oleva.....
Saman nähnyt
Aivan, eivät nuo numerot välttämättä kerro totuutta osaamisesta.Mikäli työpaikan arvioija ei pidä kyseisestä opiskelijasta, voi hän antaa jo tämänkin perusteella huonon numeron. Numerosta opiskelija voi tietenkin halutessaan valittaa.höpön
höö, ei muuten pidä aina aikankkan paikkansa.minä tein näytön ja jatkuvasti oltiin napit vastakkan näytön open kans ja 5 tuli.auttaako
Auttaako valittaminen? Itse koin parhaaksi tyytyä numeroon jonka sain, vaikka mielestäni olisin paremman ansainnut, mutta kun ei ilmeisesti kemiat synkanneet, niin ei. Olisi vaan pitkittynyt ja mutkistunut, joten annoin periksi!Olet oikeassa!
Itselläni on kokemusta kummaltakin puolelta. Arvioin opiskelijoitani näytössä, kun he ovat niitä työpaikassani antamassa, minuun vaikuttaa kyllä ammatilliset perusteet, mutta tiedän, ettei näin ole joka paikassa. Kolme vuotta sitten annoin itse näyttöjä aikuispuolella, kun päivitin entistä ammattiani. Meidän piti lisäksi laatia laaja raportti kirjallisena, johon piti vetää teoriat kirjoista. Siitä eivät kaikki pitäneet, mutta minä pidin. Näin pystyin yhdistämään teorian ja käytännön ja se oli myös osio, johon opettajalla oli mahdollisuus enempi vaikuttaa. Käytännössähän näyttöä vastaanottava opettaja on nykyisin täysin ulkona tästä käytännön näytöstä, kun kaikki on kiinni siitä, mitä suullisesti ihmiset saa itsestään ulos. Ainakin minulle jäi kaikista näytöistä jotain taskuihini ja joita vein palatessani työhöni. En tiedä, onko systeemiä helpotettu ja siten huononnettu juuri sitä varten, että näyttöjä tulee antamaan nyt myös nuorisopuolen opiskelijat? Tsemppiä sinulle ja valita mikäli haluat koulusi kautta eteenpäin!Tuo on niin totta...
allekirjoitan täysin tekstisi! Hiljaiselle ja ei niin puhelahjoilla loistavalle nuo arviointikeskustelut voi olla tiukka paikka, koska arviointitilanne rakentuu pitkälle keskustelun varaa. Jos vähäänkään sortuu olemaan vaatimaton kostautuu se heti numerossa. En usko hetkeäkään etteivätkö henkilökemiat ja pärstäkerroin jossain muodossa vaikuttaisi arviointiin.Myös arviointikriteerilomakkeen kohdat (pallukat) ovat monesti niin vaikeaselkoisia ja irti käytönnön työelämästä, eivätkä ne useinkaan sovellu juuri kyseiseen työssäoppimis- ja näyttöpaikkaan.
kaikki
voi näyttää, vanhus työssä, lasten kanssa, kahitys vammaisten kanssa jne...on vain itsestä kiinni että huomaat ja miten näytät ne.eipä vaan voi..
jos ole suorittamassa sairaanhoidon ja huolenpidon näyttöä esim. tk:n vuodeosastolla, et voi siellä "näyttää" esim. kotihoidon osaamistasi, minkä pallukoita kuitenkin on kriteerilomakeessa useampi. Entäs jos osastolla ei ole juuri sillä hetkellä avannepotilasta, katetroitavaa tai kuolevaa potilasta jne. Eli kaikkea ei oikeasti voi tosiaankana näyttää vaan täytyy kirjoittaa niistä näyttöportfolioon tai käydä keskustellen läpi näytönohjaajan kanssa.totta on
Tuo on kyllä aivan totta! Olen myös tullut huomaamaan, kun on kuullut opiskelijakavereitten selityksiä työssäoppimispaikoista ja niiden vaatimuksista, miten epäoikeudenmukainen koko järjestelmä on.Joku voi tosiaan saada kiitettävän tekemättä juuri mitään, sen sijaan, että joku toinen on voinut joutua hyvinkin vaativaan työssäoppimispaikkaan ja saada heikomman numeron.
Miten tuollainen ylipäänsä jaksaa motivoida ketään? Kunhan läpäisee, niinkö?
kateellinen, katkera
Luulen, ettet valittaisi, jos sinulla olisi mennyt hyvin. Eli olisi vain kehuttu kovasti...Mistä sinä tiedät, miten muitten arviointi on menny? Et ole voinut käsittääkseni olla kuin korkeintaa omissasi ja muut nyt ovat sitten arvailuja. toiset vivat kehua ihan vain aikansa kuluksi ja toiset taas ovat sellaisia, että valittavat kaikesta.
Lopeta energian kuluttaminen moiseen ltyperyyteen ja keskity hoitamaan potilaita, jos se on mahdollista.
Lähihoitajaksi näytöillä minäkin
lähihoitajan näyttötutkinto hanurista
Osuit täysin vikaan. Sain K5 =) Joten en ole kateellinen/katkera, vaan realistisesti näyttötutkintoon suhtautuva. Lähihoitajana sinun pitäisi myös tietää mitä tarkoittaa ammatillisuus ja vastuullisuus myös tässä asiassa??vastaus
Ihan samaa mieltä...näyttötutkinto voi hallita loppuelämääsi koska se antaa todistukseen numeron,ja voit saada mitä vain jos ei pärstä miellytä...lisäksi siinä vaaditaaan paljon enemmän kuin monessa muussa koulutusmuodossa.Esim. minulla eka näyttö kahden viikon päästä vaikka aloitin koulun vasta huhtikuussa..kaksi viikkoa harjoittelua töissä ja näyttö-hyvin menee.Olisi kiva tietää kuka oppii oikeassa työpaikassa kahdessa viikosaa koko systeemin ja työt...ei kukaan.Ihan syvältä koko juttu.Just noin kävi...
mulle kävi niin epäreilusti juuri tuon takia vuosia sitten, mutta edelleen ärsyttää etten myöhemmin ottanut yhteyttä opettajaan. sain neljän viikon harjottelujaksosta 4. viikon kestävästä näytöstä meinasin saada 2 koska arvioija ei tykännyt minusta, se oli aivan selvää. Näytön arvoija suorastaan valehteli opettajalle minusta ihme juttuja, ja minä lukkiudun äimistyksissäni niin etten saanut sanottua juuri muuta kun ettei tuo pidä paikkaansa... onneksi sain sen verran sanottua että numero tippui "vain" 3:seen.totta joka sana
Todellakin pärstäkerroin sanelee paljon miten tuo viikko sujuu. Ja jos työpaikalla ennestään huono henki, kaikki kaatuu opiskelijan päälle. Itse jouduin tilanteeseen, että näytönvastaanottaja "lakaisi minut maton alle", koska oli kaikelle katkera. Itsellään oli jokin pätemisentarve ja kosti sen minulle. Jopa opettaja ihmetteli jälkeenpäin hänen käytöstään ja arvosteluaan. Näytönarvioija jopa haukkui minun suunnitelman aivan huonokis ja opettaja kehui sitä, että on hänen mielestään tosi hyvä.Toivottavasti kukaan ei joudu sellaisen ihmisen kohteeksi toista kertaa.samaa mieltä
Näin on. Jatkuvat sairaslomat työpaikalla vetää ihmiset piippuun.Sama minulla yhden viikon aikana arvioija huomioi minulta puuttuvan lähihoitajan herkkyyttä mutta mutta KK ja HH sain näistä piirteistäni 5 ja ope laittoi vettä myllyyn arviointitilanteessa sanomalla minua ronskiksi jäin todellakin silmät pyöreinä ihmettelemään...että näinihan älytöntä
Näyttötutkintotilaisuus on saatu vaikuttamaan oikeuden istunnolta, jossa syytetyllä eli näytönsuorittajalla ei juurikaan ole todellista sananvaltaa omaa tulevaisuuttaan koskevissa asioissa. Miksi valmistuva lähihoitajaparka joutuu tällaiseen rääkkiin - päästäkseen alalle, jolla armahtavaa ja toisista ihmisistä (erityisesti heikommista) huolehtivaa mielenlaatua kysytään...?tosiasiaa
Kun opettaja ei tule työpaikalle katsomaan tutkintotilaisuutta miten kolmikanta on todellinen jos ei vielä koskaan nähnyt edes oppilasta koska nyt uudessa tutkintoperusteissa on oltava jäävi kanta. Luottamus on oltava hyvä ja ammattitaitoinen työpaikalla. Työntekijät ovat kovilla mutta he todellisen työn siellä tekevät mutta onko heillä aina aikaa opettaa? arvioitsija koulutus olisi käytävä perusteet ovat muuttuneet työnantajan annettava motivaatioita henkilökunnalle lisää. Näin saadaan ammattitaitoista henkilökuntaa.Olen itse juuri tälle alalle tulossa.
Täysin samaa mieltä
Minulla tuoretta kokemusta näytöistä ja hommahan riippuu aikapitkälle siitä millainen työpaikan arvioija sattuu kohdalle ja mitkä on henkilökohtaiset kemiat hänen kanssaan. Arviointi perustuu liikaa sattumankauppaan. Itse sain esim. kaikesta teoriaopiskelusta kiitettävän, mutta näytöstä tuli hyvä, kun arvioijaksi sattui sellainen, joka kaivoi "tikulla silmää".Jos jatko-opiskelemaan lähden, en missään nimessä ota alaa missä lopullinen arviointi perustuu arvioinnilta ailahtelevaan näyttöön.
Tämä käytännössä tarkoittaa siis sitä ettei hän pääse näyttöön ja koulu loppuu sitten siihen? Näin ainakin tutor-opettajan viestin perusteella?
Tiedän että koulua on käyty erittäin tunnollisesti,on ollut sairauspoissaoloja mutta lääkärintodistuksella.
Kyllä niin helvetisti harmittaa kaikkia osapuolia!!
Olen sitä mieltä, että jokaisen joka ryhtyy työpaikkaohjaajan tehtävään pitää olla itse motivoitunut omaan työhönsä. Itse en halua arvioida varsinaista näyttöä vaan pikemminkin asennetta ja mahdollisia valmiuksi suoriutua ammatin tuomista haasteista. Olen kuullut ohjaajista, jotka ovat antaneet opiskelijalle työtehtäviksi kynien teroittamista ja paperipyyhkeiden puolittamista. siinä sitä todella oppii...
tsemppiä vaan kaikille alalle aikoville ja vaatikaa sitä ohjausta ..
Ensinnäkin työpaikkaohjaajan pitää ja hänen tehtäviinsä kuuluu ohjeistaa selkeästi opiskelijaa erilaisissa tehtävissä mitä varsinkin tutkintotilaisuuksissa tehdään. Tällöin oppilaalle muodostuu objektiivinen ja selkeä kuva tutkintotilaisuudesta.
Toiseksi arvijoitsioiksi ei koskaan saisi valita huonolla itsetunnolla valittua arvijoitsijaa joka valitettavasti usein purkaa omaa epäonnistumistaan lahjakkaankin opiskelijan päälle tutkintotilaisuudessa. Ja aina pitää tutkinto tilaisuuden olla oppilaalle rakentava ja opettavainen, ei koskaan tyrmäävä ja perusteeton pannukakku.
Kolmanneksi olen samaa mieltä siitä että tutkintojen ohjaus sekä arviointi tällä naisvaltaisella alalla vaatii suurta remonttia.