Taas kerran ihmettelen, että kuinka nykyihmisten, jotka ovat parhaiten koulutettuja ja alati kasvavan tietotulvan kohteena, eivät ole vieläkään ymmärtäneet, etteivät kaikki suomalaiset vietä samanlaista joulua. Meidän kaikkien jouluun eivät kuuluu ns. perinteiset jouluruuat, -koristeet, -lahjat yms.
Meidän sukumme joulu on ollut aina upeaa aikaa perheelle ja nyt lasten lennettyä pesästä aikaa vain itsellemme. Aikaa rauhoittumiselle ilman ylimääräisiä valmisteluja ja hössötyksiä.
Meillä ei ole perheessämme uskonnolista vakaumusta, mutta tuskin kovin moni kristillinen perhekään edes hetkeksi pysähtyy jouluhysteriassaan pohtimaan uskon kysymyksiä ja sitä joulun perimmäistä kysymystä. Mielessä ovat vain joululahjahankintalistat ja kiire jonnekin.
Työelämässä minusta ovat aina ollut kiusallisia yhteistyökumppaneiden ja työtovereiden joulun toivottelut. Olenkin jo vuosia sitten päätynyt aloittamaan lomani ajoissa ennen joulua. Vetäydyn omaan kotiini ja vältän jopa kaupoissa yms. liikkumista.
Tulisiko jo sallivuuden aika, jolloin jokainen saa itse päättää omista juhlan aiheistaan ja juhlan viettotavoistaan.
Onneksi tämä on taas pian ohitse!
Kaikki eivät vietä joulua(kaan)
201
48578
Vastaukset
- utuna
Olet tervejärkinen aikuinen ihminen. Ota vastaan vilpitön kunnioitukseni vakuutus. Paras aika joulussa alkaa 27.12. Silloin sirkus suljetaan.
- repair kit
Minä en sitä vastoin vietä vappua millään lailla, kyllä on helpottunut olo 2.5 jälkeen
- uudelta maalta
joulusta aina kauhea stressi!!. pitäisi aina muistaa ostaa kaikille lahjoja, laitella kortteja yms yms.vaikka haluaisin vaan olla ja huilailla ilman turhaa hössötystä.voisi ulkoilla ja syödä rauhassa. mutta miten selität tämän tyttö ystävälleni,joka ei ole tyytyväinen ennenkuin koirakin on saanut paketin?! joka sisältää puruluun tai kaksi.nyt on kaapit täynnä ruokaa ja tavaraa joita ei ikinä keretä käyttämäään.tosin hurtta varmaankin hotkiin kaiken minkä sille kuppiin nakkaa. jos tietäisitte minkälaisen pääkivun olen tämänkin päivän aikana joutunut sietämään!!!
- Helmer
maailmaa jopa 15-20vuotta ,matkaillen,tutkien,tehden kuvauksia,kenttätutkimuksia ja ties vaikka mitä välillä! JOULU tai muu nimekeet Juhlalle,on helposti harhaanjohtava! kts.nimike Googlesta/ja hämmästy!
Ei tämä tosiaankaan ole muuta kuin leipää ja sirkushuveja,kautta aikojen totta tosiaan! Jeesuslapsellekkin tuotiin kultaa ja mirhamia,puhumattakaan pakanallisista merkityksistä,uhrijuhlan,oluen panon,ja muun yleisen epäjärjestyksen? villitessä kokonaisia kansakuntia.MASSAPSYKOOSIA KAIKKI. - Antakaa toisten nauttia JOU...
Helmer kirjoitti:
maailmaa jopa 15-20vuotta ,matkaillen,tutkien,tehden kuvauksia,kenttätutkimuksia ja ties vaikka mitä välillä! JOULU tai muu nimekeet Juhlalle,on helposti harhaanjohtava! kts.nimike Googlesta/ja hämmästy!
Ei tämä tosiaankaan ole muuta kuin leipää ja sirkushuveja,kautta aikojen totta tosiaan! Jeesuslapsellekkin tuotiin kultaa ja mirhamia,puhumattakaan pakanallisista merkityksistä,uhrijuhlan,oluen panon,ja muun yleisen epäjärjestyksen? villitessä kokonaisia kansakuntia.MASSAPSYKOOSIA KAIKKI.Ne jotka puhuvat stressistä ja kuinka inhoavat Joulua, se on ihan heidän oma murheensa. Moni tai enemmistö Suomalaisista osaa nauttia ja arvostaa JOULUN sanmomaa, sen tuomasta ilosta harmauden keskellä. Mutta ainahan on marisioita ja mököttäjiä. Iloitkoon miten tahtoavat. Kukaan ei käske ostamaan jouluruokia tai lahjoja. Juokoot sitten vaikka viinaa, tai muuten nauttikoon olostaan. Hitsiäkö aina marista, itseään vain kiusaavat. Kaiken huippu on kun inhoavat Joulutervehdystäkin, no Suomessa ollaan aika tiukkiksia näissäkin asioissa. Siis osa ihmisistä päätyökseen marisee kaikesta esim. yhteisestä juhlasta.
- Helmer
Antakaa toisten nauttia JOU... kirjoitti:
Ne jotka puhuvat stressistä ja kuinka inhoavat Joulua, se on ihan heidän oma murheensa. Moni tai enemmistö Suomalaisista osaa nauttia ja arvostaa JOULUN sanmomaa, sen tuomasta ilosta harmauden keskellä. Mutta ainahan on marisioita ja mököttäjiä. Iloitkoon miten tahtoavat. Kukaan ei käske ostamaan jouluruokia tai lahjoja. Juokoot sitten vaikka viinaa, tai muuten nauttikoon olostaan. Hitsiäkö aina marista, itseään vain kiusaavat. Kaiken huippu on kun inhoavat Joulutervehdystäkin, no Suomessa ollaan aika tiukkiksia näissäkin asioissa. Siis osa ihmisistä päätyökseen marisee kaikesta esim. yhteisestä juhlasta.
sillä näinhän se taitaa olla! Kaikesta tietty "mökötetään" ja maristaan...mutta sana on vapaa!!
Jaha,emme nyt kuitenkaan aivan niin jyrkkiä kantoja ota,mutta turhan(ehkä ei joidenkin)krääsän,jota olemme työssämme nähneet rahdattavan Scandinaavisiin(muuallekkin)
maihin,kuluttaen lento/laivakuljetuksiin suunnattomat energiamäärät öljyä.Kuka tällä kaikella tienaa,eipä muu kuin tehdaiden omistajien osakesalkut veroparatiiseissa.Suomalainen öljy-yhtiö mukana monessa,kuulema! Ja emmehän meistä kukaan sitä öljyä voi syödä,jolla maata mm alkuperäiskansojen alueilla naapurissamme Venäjällä saastutetaan ruostuneilla,vuotavilla öljyputkilla!Joten EI silläkin perusteella joululle,kerskakulutuksen huipulle,sekä maille joissa sitä vietetään mässäilemällä,juopottelemalla,baareille,joissa väliaikaiset ihmiset ryyppäävät väliaikaista viinaansa näin pakenemalla,turruttamalla omatuntoaan!KIPPIS kuitenkin ihmisyydelle,sillä ihmisiähän me kaikki kuitenkin olemme kaikkine omine puutteineen...JA hyvää jatkoa sinulle... - bambumaja
Ne jotka puhuvat stressistä ja kuinka inhoavat Joulua, se on ihan heidän oma murheensa. Moni tai enemmistö Suomalaisista osaa nauttia ja arvostaa JOULUN sanmomaa, sen tuomasta ilosta harmauden keskellä. Mutta ainahan on marisioita ja mököttäjiä. Iloitkoon miten tahtoavat. Kukaan ei käske ostamaan jouluruokia tai lahjoja. Juokoot sitten vaikka viinaa, tai muuten nauttikoon olostaan. Hitsiäkö aina marista, itseään vain kiusaavat. Kaiken huippu on kun inhoavat Joulutervehdystäkin, no Suomessa ollaan aika tiukkiksia näissäkin asioissa. Siis osa ihmisistä päätyökseen marisee kaikesta esim. yhteisestä juhlasta.
Minua ärsyttää hirvittävästi sellaiset, jotka eivät usko Jumalaan, mutta viettävät joulua ihan täysillä. Jotkut jopa ovat eronneet kirkosta ja silti koristavat talonsa tontuilla ja jouluisella hömpötyksellä.
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos ei tunnusta uskoaan Jumalaan, ei ole oikeutta viettää myöskään joulua. Vähän niinkuin minä alkaisin viettää jotain Hanukkaa! - joulu
bambumaja kirjoitti:
Minua ärsyttää hirvittävästi sellaiset, jotka eivät usko Jumalaan, mutta viettävät joulua ihan täysillä. Jotkut jopa ovat eronneet kirkosta ja silti koristavat talonsa tontuilla ja jouluisella hömpötyksellä.
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos ei tunnusta uskoaan Jumalaan, ei ole oikeutta viettää myöskään joulua. Vähän niinkuin minä alkaisin viettää jotain Hanukkaa!Hei bambumaja!
Joulu on alun alkaen ollut pakanallinen juhla, jossa ollaan juhlittu vuoden pimeimmänajan taittumista valoon päin! kaikki kristityt merkitykset on siihen liitetty jälkikäteen, Kristushan syntyi oikeasti kuukausia aiemmin, mutta joskus 1500 vuotta sitten tai enemmän, pakanallisten juhlien päälle siirrettiin kristittyjä merkityksiä, jotta kristinusko olisi helpompi omaksua ja koska ihmiset joka tapauksessa juhliaan viettivät.... - Pirkko-Sinikka
bambumaja kirjoitti:
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos ei tunnusta uskoaan Jumalaan, ei ole oikeutta viettää myöskään joulua. Vähän niinkuin minä alkaisin viettää jotain Hanukkaa!Joulu on perheen juhla uskoi tai sitten ei. Iloita voi aina muutenkin ja antaa lahjojakaikille rakkaillensa.
- äsken
oikein joulun tunnelmaisesta Itäkeskuksesta ja voi miten paljon siellä oli joulusta nauttivia ihmisiä tunnelma oli käsin kosketeltavissa. Tunnelma alkoi jo parkkipaikalla, kun siellä etsittiin autoille paikkaa. Lopulta sisätiloihin päästessä mukava joulumusiikki raikui kovaäänisistä ihmiset mennä vilistelivät kantamuksiensa kanssa ja pienemmät lapset itkivät ilmeisesti joulun tuomasta onnesta. Ruokakaupan puolella muutamat pariskunnat keskustelivat hiukan kovaäänisesti ehkä huono kuulo tiedä sitä. Jäin vaan miettimään, että eikö se joulu tulisi "monelle tai enemmistölle" vähän vähemmällä touhuamisella. Joulurauha löytyy sydämmestä. Hyvää joulu kaikille ensivuonna taas samoissa merkeissä.
- ijpojpåk
Helmer kirjoitti:
Ei tämä tosiaankaan ole muuta kuin leipää ja sirkushuveja,kautta aikojen totta tosiaan! Jeesuslapsellekkin tuotiin kultaa ja mirhamia,puhumattakaan pakanallisista merkityksistä,uhrijuhlan,oluen panon,ja muun yleisen epäjärjestyksen? villitessä kokonaisia kansakuntia.MASSAPSYKOOSIA KAIKKI.koska sen syntymäjuhlaa vietetäänkään?
- tonttuXX
bambumaja kirjoitti:
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos ei tunnusta uskoaan Jumalaan, ei ole oikeutta viettää myöskään joulua. Vähän niinkuin minä alkaisin viettää jotain Hanukkaa!Miten tontut liittyvät kristilliseen jouluun???
Oliko seimen äärellä ehkä tonttupataljoona soittamassa torviaan tähtien tuikkiessa taivaalla? - ei hitto
Helmer kirjoitti:
Ei tämä tosiaankaan ole muuta kuin leipää ja sirkushuveja,kautta aikojen totta tosiaan! Jeesuslapsellekkin tuotiin kultaa ja mirhamia,puhumattakaan pakanallisista merkityksistä,uhrijuhlan,oluen panon,ja muun yleisen epäjärjestyksen? villitessä kokonaisia kansakuntia.MASSAPSYKOOSIA KAIKKI.kyllä ihmiset on sitten ihmeellisii. ettekö nyt voi vaa viettää joulua niinku muutki ja olla valittamatta aina kaikest
- ...---...---...
tonttuXX kirjoitti:
Miten tontut liittyvät kristilliseen jouluun???
Oliko seimen äärellä ehkä tonttupataljoona soittamassa torviaan tähtien tuikkiessa taivaalla?"Minua ärsyttää hirvittävästi sellaiset, jotka eivät usko Jumalaan, mutta viettävät joulua ihan täysillä. Jotkut jopa ovat eronneet kirkosta ja silti koristavat talonsa tontuilla ja jouluisella hömpötyksellä.
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos ei tunnusta uskoaan Jumalaan, ei ole oikeutta viettää myöskään joulua. Vähän niinkuin minä alkaisin viettää jotain Hanukkaa! "-bambumaja
Eipä se joulupukkikaan liity Kristukseen mitenkään, joten turha valittaa, "bambumaja". Enkä usko että Jeesus mitään kinkkua naamariin veti, tai teki laatikkoruokia,saati haki joulukuusta.(joulukuusi on tietääkseni saksalainen tapa) Sinun itse täytyy näköjään lopettaa nuo tavat,viettääksesi oikeaa kristillistä joulua.. Älä motkota muille, jos et edes tiedä oman uskontosi historiaa ja tapoja.
Niin kuin edellä sanottiin, joulu on alunperin ollut pakanallinen juhla, joten jos ateistit viettävät sitten halutessaan sitä pakanallista juhlaa, sinulla ei ole oikeutta tuomita.
Eikö yhtä tekopyhä ole tapakristitty, joka viettää joulua, (siis ei vietä sitä Kristuksen takia) kuin ateisti joka viettää joulua. Kukin tavallaan ja keneltä se lopulta on pois jos ateisti ripustaa joulukoristeita (tai kristitty palvoo myös materiaa ;) ). Onko muuten totta, että Jeesus on syntynyt oikeasti maaliskuussa? - niin juuri
itseä hyvänä ainoana oikeena pitäviä, jos työkavereiden iloiset joulu toivotukset ärsyttää, voi kuinka ahdasmielistä. Miten kuitenkin moni haluaa olla läheisten kanssa ,viettää kauniissa joulukodissa yhteistä aikaa,ei sekään ole muuta kuin ihanaa.Kukin tavallaan , mutta toisiamme tarvitaan .
- taaplaa
ei hitto kirjoitti:
kyllä ihmiset on sitten ihmeellisii. ettekö nyt voi vaa viettää joulua niinku muutki ja olla valittamatta aina kaikest
tyylillään. Miksi muuten pitäisi viettää niin kuin muutkin enkö saisi viettää sitä ihan omalla tavallani?
- sama se mulle
taaplaa kirjoitti:
tyylillään. Miksi muuten pitäisi viettää niin kuin muutkin enkö saisi viettää sitä ihan omalla tavallani?
mutta jos et vietä ni ei tarvi marista siitä että muut viettää.
- joulun tarkoitus
bambumaja kirjoitti:
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos ei tunnusta uskoaan Jumalaan, ei ole oikeutta viettää myöskään joulua. Vähän niinkuin minä alkaisin viettää jotain Hanukkaa!Joulun tunnelman pilaavat ihmiset, jotka eivät välitä Joulun aidosta sanomasta, joka liittyy kristinuskoon. Oikean Joulutunnelman ja rauhan tuo halu uskoa Jeesukseen. Joulukirkossa on ihana Joulutunnelma. Kunnioitan myös niitä jotka hieman hössää, valmistaakseen Joulujuhlaa ja ostavat pari lahjaa lähimmäisilleen.
Hyvää Joulua! - ateistiÄiti
bambumaja kirjoitti:
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos ei tunnusta uskoaan Jumalaan, ei ole oikeutta viettää myöskään joulua. Vähän niinkuin minä alkaisin viettää jotain Hanukkaa!ole mitään tekemistä uskonnon kanssa...hööölmö
me vietämme joulua ilman uskontoa ja ihan hyvällä omallatunnolla...mitään kynttilöitä ei sytytetä adventteina (en edes tiedä milloin ne on) eikä muutakaan vastaavaa
joulukuusi on, muovinen, se koristellaan ja latvassa keikkuu lapsen tekemä hauska koriste, ei tähteä...lahjoja jaetaan ja kinkkua syödään... joulusaunassa ei käydä... - Merry Christmas
joulu kirjoitti:
Hei bambumaja!
Joulu on alun alkaen ollut pakanallinen juhla, jossa ollaan juhlittu vuoden pimeimmänajan taittumista valoon päin! kaikki kristityt merkitykset on siihen liitetty jälkikäteen, Kristushan syntyi oikeasti kuukausia aiemmin, mutta joskus 1500 vuotta sitten tai enemmän, pakanallisten juhlien päälle siirrettiin kristittyjä merkityksiä, jotta kristinusko olisi helpompi omaksua ja koska ihmiset joka tapauksessa juhliaan viettivät....Hyvä kun valistit itseäsi tuolla. Kaikki oikeat kristityt sen jo tiesikin, että Joulua vietetään nykysisin Jeesuksen syntymän juhlana. Kalenteriimme tämä Joulunaika sopiikin ihan mainiosti, kuin Jumalan tahdosta.
Et sinä nyt mitään uutta tai kovin harmillista kirjoitellut. Kristinuskoon ei ole liitetty mitään pakanallista aiemmista juhlista, pikemminkin jotan jäänteitä Joulun aikaan on jäänyt vanhemmista perinteistä. Pakanuutta ei enää juhlita. - kristinusko
tonttuXX kirjoitti:
Miten tontut liittyvät kristilliseen jouluun???
Oliko seimen äärellä ehkä tonttupataljoona soittamassa torviaan tähtien tuikkiessa taivaalla?Jeesus on salliva. Mitään pahaa ei ole tontuissa tai Joulupukissa, hehän ovat satuolentoja.
Jouluun liitetään satua lapsille ja kerrotaan myös Jeesuksen syntymästä. Joillekin Joulupukki ja tontut ovat pakanallista, mutta sehän on vain miten sen itse ottaa. Todellinen Joulunmerkitys kyllä tiedetään ja siitä se jouluntunnelma ja hartaus syntyykn. Kun sen osa oivaltaisi, niin ei ahdistaisikaan niin suuresti. - kun tuollaista väität
ateistiÄiti kirjoitti:
ole mitään tekemistä uskonnon kanssa...hööölmö
me vietämme joulua ilman uskontoa ja ihan hyvällä omallatunnolla...mitään kynttilöitä ei sytytetä adventteina (en edes tiedä milloin ne on) eikä muutakaan vastaavaa
joulukuusi on, muovinen, se koristellaan ja latvassa keikkuu lapsen tekemä hauska koriste, ei tähteä...lahjoja jaetaan ja kinkkua syödään... joulusaunassa ei käydä...Vietä vain Jouluasi.
Joulua vietetään Jeesuksen syntymän muistoksi. Muuta Joulua ei ole, vaikka sinä sitä jouluksi nimittäisitkin. Siitä sinun Joulustasi puuttuu se oleellinen ja ihmeelliseksi tekevä tunnelma.
Tahtoisinpa nähdäkin millaiseksi äiti on lihonut joulukinkkua syödessään, ettet alkaisi muistuttamaankin jo ...
Joulusaunahan on ihanaa Suomalaista perinnetta. aah! - kohta loppuu
bambumaja kirjoitti:
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos ei tunnusta uskoaan Jumalaan, ei ole oikeutta viettää myöskään joulua. Vähän niinkuin minä alkaisin viettää jotain Hanukkaa!Vietä joulua kun vielä pystyt. Kunhan muslimit pääsee valtaan,niin loppuu kinkun syönti siihen paikkaan. häh häh hääää.Hyvää joulua vaan.
- Pyörätuolista
Merry Christmas kirjoitti:
Hyvä kun valistit itseäsi tuolla. Kaikki oikeat kristityt sen jo tiesikin, että Joulua vietetään nykysisin Jeesuksen syntymän juhlana. Kalenteriimme tämä Joulunaika sopiikin ihan mainiosti, kuin Jumalan tahdosta.
Et sinä nyt mitään uutta tai kovin harmillista kirjoitellut. Kristinuskoon ei ole liitetty mitään pakanallista aiemmista juhlista, pikemminkin jotan jäänteitä Joulun aikaan on jäänyt vanhemmista perinteistä. Pakanuutta ei enää juhlita.Ei se ole muuta,kuin kappiaitten juhlaa.
Sillä sitten kerskutaan,kuinka paljon on ostettu lahjoja.
Kellä on rhaa ne mällää köyhät ei voi siitä ottaa osaa ja nauttia.
Kuinkas moni ajtellee,kun keskuudessmme on pyörätuolissa istujia,että menis edes lattian jouluksi ottamaan,ja tarjoais apua,ei kovinkaan moni.
Oma napa on lähinnä.
Nyt lähden tekemmään yhdelle liikuntarajoiteselle joulua,pesen lattian ja raivaan hiukan.
Vien juuri paistettua pullaa hänelle.
Jätän omat työni hamaa tulevaisuuteen,mutta kun saan hänelle hyvän mielen. - ihmettelen vain
Pyörätuolista kirjoitti:
Ei se ole muuta,kuin kappiaitten juhlaa.
Sillä sitten kerskutaan,kuinka paljon on ostettu lahjoja.
Kellä on rhaa ne mällää köyhät ei voi siitä ottaa osaa ja nauttia.
Kuinkas moni ajtellee,kun keskuudessmme on pyörätuolissa istujia,että menis edes lattian jouluksi ottamaan,ja tarjoais apua,ei kovinkaan moni.
Oma napa on lähinnä.
Nyt lähden tekemmään yhdelle liikuntarajoiteselle joulua,pesen lattian ja raivaan hiukan.
Vien juuri paistettua pullaa hänelle.
Jätän omat työni hamaa tulevaisuuteen,mutta kun saan hänelle hyvän mielen.Ompa kummaa jos joku kerskaa kuinka paljon on ostanut lahjoja.
Luuletko että sitten voi nauttia kun ostaa lahjoja?
Kuules kyllä moni auttaa lähimmäisiään, muttei aina sillä kerskaa toisille!
Hyvää mieltä ja Joulua myös sinulle. - madx
kristinusko kirjoitti:
Jeesus on salliva. Mitään pahaa ei ole tontuissa tai Joulupukissa, hehän ovat satuolentoja.
Jouluun liitetään satua lapsille ja kerrotaan myös Jeesuksen syntymästä. Joillekin Joulupukki ja tontut ovat pakanallista, mutta sehän on vain miten sen itse ottaa. Todellinen Joulunmerkitys kyllä tiedetään ja siitä se jouluntunnelma ja hartaus syntyykn. Kun sen osa oivaltaisi, niin ei ahdistaisikaan niin suuresti.,,,on satuolento! joulu on kauppiaden keksimä pakanajuhla vuosituhansien takaa!
- JimiMatala
madx kirjoitti:
,,,on satuolento! joulu on kauppiaden keksimä pakanajuhla vuosituhansien takaa!
Itse olen sitä mieltä että "Jeesus" oli maailman historian ensimmäinen hippi. Ajatteleppa ite, kova puhumaan, tykkää liikkua jengillä, ei oikeasti kumminkaan tehnyt mitään. Ai niin ja söikin aika usein muiden luona.... Hyvää ja rauhallista joulua!
- joulu
Merry Christmas kirjoitti:
Hyvä kun valistit itseäsi tuolla. Kaikki oikeat kristityt sen jo tiesikin, että Joulua vietetään nykysisin Jeesuksen syntymän juhlana. Kalenteriimme tämä Joulunaika sopiikin ihan mainiosti, kuin Jumalan tahdosta.
Et sinä nyt mitään uutta tai kovin harmillista kirjoitellut. Kristinuskoon ei ole liitetty mitään pakanallista aiemmista juhlista, pikemminkin jotan jäänteitä Joulun aikaan on jäänyt vanhemmista perinteistä. Pakanuutta ei enää juhlita.Pitihän sen bambumajan oloa helpottaa, kun on näreissään siitä että ateistit viettävät Joulua! =)
Varmaan tiesitkin, että Joulu on suomenkielinen versio sanasta Yule, joka taas oli ja on talvipäivänseisauksen juhla... Mitä taas tulee kommenttiisi, että pakanuutta ei enää juhlita, niin hyvin monet viettävät Joulua sen alkuperäisen merkityksen vuoksi, jolla ei ole siis mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Eli juhlivat siis pakanallista Joulua! Sitä paitsi itsestäni on käsittämätöntä, että jokin tietty uskonto voisi noin vain omia sitä paljon vanhemmat riitit ja muutta jonkin päivän merkityksen koskemaan sitä itseään ja samalla kieltää muilta oikeus niihin merkityksiin joita siihen on liitetty paljon kauemmin. Sinällään tietysti sekä kristittyjen Jeesuksen synytmä, että pakanallinen "valon syntymä" sopivat ihan hyvin yhteen. Pointti on siis, että kaikilla on oikeus juhlia, oikeastaan mitä vaan juuri niin kuin haluaa ja merkityksistä viis! Mutta oikein hyvää kristittyä Joulua sinulle ja pakanallista Joulua minulle! - Nimetön
kun tuollaista väität kirjoitti:
Vietä vain Jouluasi.
Joulua vietetään Jeesuksen syntymän muistoksi. Muuta Joulua ei ole, vaikka sinä sitä jouluksi nimittäisitkin. Siitä sinun Joulustasi puuttuu se oleellinen ja ihmeelliseksi tekevä tunnelma.
Tahtoisinpa nähdäkin millaiseksi äiti on lihonut joulukinkkua syödessään, ettet alkaisi muistuttamaankin jo ...
Joulusaunahan on ihanaa Suomalaista perinnetta. aah!Joopa joo, kyllä se niin on että joulu on lasten juhla! Heidän kanssa syntyy SE OLEELLINEN JA IHMEELLINEN joulutunnelma ilman että on millään tavalla uskonnollinen... ja me ainakin nimitämme sitä jouluksi!
- filosofi
repair kit kirjoitti:
Minä en sitä vastoin vietä vappua millään lailla, kyllä on helpottunut olo 2.5 jälkeen
Kyllä nykysuomessa on niin historian kuin tieteenkin saavutuksista tietoa saatavana.Ihmettelen noin alkukantaista ajattelua!
- nokrissimus
Olisko syytä palata alkujuurille. Viettää saturnalia juhlaa antiikin roomalaisten tavoin. Silloin juhlittiin yön taittumista ja päivän pitenemistä. Tai viikinkityyliin Jule juhlaa, joka sekin keskitalven juhla odinin possuineen. Kelttiläisiltäkin löytyy pimeimmän ajan juhla.
Kristinusko ryösti kaikki alkuperäiset juhlat ja integroi ne itseensä. Helppo tulla kristuksen syntymää juhlimaan kun oli valmiit pidot.
Samalla lailla oli bileet kesällä kun päivä oli pisimmillään. Ei pohjolassa ollut hajuakaan jostain johennes kastajasta. Ja siitä johtuvasta juhannus nimestä.
Eikun kaikille toivotukset Io Saturnalia - OLIS KIVA
kun tuollaista väität kirjoitti:
Vietä vain Jouluasi.
Joulusaunahan on ihanaa Suomalaista perinnetta. aah!mut meillä kaikilla ei ole sitä saunaa, et se siitä saunasta.
- jgyh
ateistiÄiti kirjoitti:
ole mitään tekemistä uskonnon kanssa...hööölmö
joulukuusi on, muovinen, se koristellaan ja latvassa keikkuu lapsen tekemä hauska koriste, ei tähteä...lahjoja jaetaan ja kinkkua syödään... joulusaunassa ei käydä...dont worry be happy
- pilalle mennyt joulu
halusin vaan huomauttaa, että kyllä se viinanjuonti voi hyvin liittyä myös "joulullisten" jouluun... Itse olen seurannut toisen vanhempani perusteellista juhlintaa kohta 30 v. ja kyllä täytyy sanoa, varsinkin nyt aattoiltana kun ko. perheenjäsen on tikattavana sairaalassa viinasta johtuneen tapaturman jälkeen, että joulu ei enää oikein maistu. Toivoisinkin joululahjakseni ihmisten ajattelevan enemmän läheisiään käyttäessään alkoholia pyhinä ja muulloinkin.
- Joulunsanoma
joulu kirjoitti:
Pitihän sen bambumajan oloa helpottaa, kun on näreissään siitä että ateistit viettävät Joulua! =)
Varmaan tiesitkin, että Joulu on suomenkielinen versio sanasta Yule, joka taas oli ja on talvipäivänseisauksen juhla... Mitä taas tulee kommenttiisi, että pakanuutta ei enää juhlita, niin hyvin monet viettävät Joulua sen alkuperäisen merkityksen vuoksi, jolla ei ole siis mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Eli juhlivat siis pakanallista Joulua! Sitä paitsi itsestäni on käsittämätöntä, että jokin tietty uskonto voisi noin vain omia sitä paljon vanhemmat riitit ja muutta jonkin päivän merkityksen koskemaan sitä itseään ja samalla kieltää muilta oikeus niihin merkityksiin joita siihen on liitetty paljon kauemmin. Sinällään tietysti sekä kristittyjen Jeesuksen synytmä, että pakanallinen "valon syntymä" sopivat ihan hyvin yhteen. Pointti on siis, että kaikilla on oikeus juhlia, oikeastaan mitä vaan juuri niin kuin haluaa ja merkityksistä viis! Mutta oikein hyvää kristittyä Joulua sinulle ja pakanallista Joulua minulle!Talvipäivän seisaus on ennen Joulua, tiesitkö sen?
Juhliahan pakanatkin jouluna aina saa, mutta omivat silloin Kristittyjen juhlan omiin tarkoituksiinsa.
Kristillinen Joulu ei ole ominut mitään aiempia riittejä, se taas on toinen asia jos jotkut ihmiset haluavat siihen liittää muitakin osioita, kun rauhaa, rakkautta sydämiin ja muistaa juhlien Jeesuksen syntymää, käyden joulukirkossa, syöden hyvin ym. - joulunsanoma
joulu kirjoitti:
Hei bambumaja!
Joulu on alun alkaen ollut pakanallinen juhla, jossa ollaan juhlittu vuoden pimeimmänajan taittumista valoon päin! kaikki kristityt merkitykset on siihen liitetty jälkikäteen, Kristushan syntyi oikeasti kuukausia aiemmin, mutta joskus 1500 vuotta sitten tai enemmän, pakanallisten juhlien päälle siirrettiin kristittyjä merkityksiä, jotta kristinusko olisi helpompi omaksua ja koska ihmiset joka tapauksessa juhliaan viettivät....Kaikkialla maailmassa vietetään Joulua 24.12 Jeesuksen syntymän muistoksi.
- minä seison ovella ja kolkutan
madx kirjoitti:
,,,on satuolento! joulu on kauppiaden keksimä pakanajuhla vuosituhansien takaa!
Eri aikoina ovat monet kuuluisat tiedemiehet perehtyneet Jeesuksen ylösnousemuksen todisteisiin ja vakuuttuneet siitä, että Jeesus elää.
Jeesus on voinut olla vain joko myytti, valehtelija, mielenvikainen tai sitten Herra ja Jumala. Hänen olemassaolostaan on niin paljon historiallista ja arkeologista todistusaineistoa, että jokainen arvostettu historioitsija myöntää hänen elämänsä olleen enemmän kuin myytti. Jos hän oli valehtelija, miksi hän olisi antautunut surmattavaksi, kun hän olisi voinut muutamalla sanalla helposti välttää julman kuoleman? Tai jos hän oli mielenvikainen, miten hän kykeni älykkäisiin väittelyihin vastustajiensa kanssa ja jaksoi kantaa kavaltamisensa ja ristiinnaulitsemisensa paineet ja osoittaa syvää rakkautta vastustajiaan kohtaan? Hän sanoi olevansa Herra ja Jumala. Todisteet tukevat sitä.
Johannes 14:6 "Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani."
Johannes 11:25 "Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin,"
Ylösnousemuksesta on paljon todisteita. Itse asiassa Jeesuksen ylösnousemuksesta on enemmän oikeudessa kelpaavia todisteita kuin siitä, että Napoleon voitti Waterloon taistelun. Ne jotka ovat tutkineet ylösnousemusta ovat vakuuttuneet siitä useastakin syystä.
Kaikki, jotka uskovat, että hän todella nousi kuolleista, saavat lahjaksi ikuisen elämän ja elämän hänen yhteydessään. Niille, jotka uskovat Jeesukseen ja seuraavat hänen tahtoaan, hän antaa rikkaan elämän. Heillä on elävä, henkilökohtainen yhteys Jeesukseen. Monet tavalliset ihmiset ja historian merkkihenkilöt ovat kunnioittaneet Jeesusta. - dont be worry
jgyh kirjoitti:
dont worry be happy
ei Jumala noin vain auta. On yksi vaatimus.USKO
Johannes 14:6 "Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani."
Johannes 11:25 "Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin,"
Kaikki, jotka uskovat, että hän todella nousi kuolleista, saavat lahjaksi ikuisen elämän ja elämän hänen yhteydessään. Niille, jotka uskovat Jeesukseen ja seuraavat hänen tahtoaan, hän antaa rikkaan elämän. Heillä on elävä, henkilökohtainen yhteys Jeesukseen. Monet tavalliset ihmiset ja historian merkkihenkilöt ovat kunnioittaneet Jeesusta. - Helmer
ei hitto kirjoitti:
kyllä ihmiset on sitten ihmeellisii. ettekö nyt voi vaa viettää joulua niinku muutki ja olla valittamatta aina kaikest
tietty valittaa,tosin jokaisella on(tai pitäsi olla oikeus) viettää tai olla viettämättä,mielestäni markkinavoimien,luomia keinotekoisia puitteita,Joulu mukaanlukien! COCA-kulttuuria,krääsää kaikkialla,joka maassa! Luonto ja hiljaisuus katoava luonnonvara,siitä merkit nähtävissä ilmastonmuutoksena,josta huippututkijoidenkin vahvistamana! Ok,vietään nyt kuitenkin tätäkin ns."Joulua" vaihtoehtoisesti,hiljaisesti,toivoen tuleville sukupolville parempaa,kuin mitä itse olemme pystyneet luomaan...Kiitos ja hyvää jatkoa!
- joulurauhaa
bambumaja kirjoitti:
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos ei tunnusta uskoaan Jumalaan, ei ole oikeutta viettää myöskään joulua. Vähän niinkuin minä alkaisin viettää jotain Hanukkaa!Jumalaan voi uskoa vaikka ei kuulu kirkkoon, ei siihen mitään kirkkoa tarvita. Joulun vietän hartaudella ja perinteisesti, paitsi lahjojen perässä en juokse kun en osta, joulun voi viettää ilman lahjojakin se on itsestä kiinni miten viettää tai sitten on viettämättä.
- d**
Siis sinä ahdistut hyvän joulun toivotuksista niin paljon, että joudut eristäytymään yhteiskunnasta pitkäksi aikaa keskellä talvea? Kannattaisi ehkä käydä mielenterveystoimistossa juttelemassa asiasta. Mitä se sinua liikuttaa, jos muut hössöttävät joulun takia? Koska ylivoimaisesti suurin osa tämän maan kansalaisista nyt kuitenkin sitä joulua tavalla tai toisella viettää, niin on pelkästään kohteliasta toivottaa hyvää joulua. Se ei kuitenkaan velvoita mihinkään uskonnolliseen paatokseen tai markkinahumuun.
PS. Minä olen ateisti ja joulukuusikauppias antoi eilen kaupanpäällisiksi kynmmenen minuutin helluntaiherätysesitelmän ja sen päälle vielä toivotti Herransa siunausta. Eikä ahdista yhtään.- oli...
hellari eli ns. laupeuden "enkeli", hänen olisi kuulunut antaa kuusi lahjaksi eikä ruveta saarnaamaan?
Tässä se taas nähdään. Rahat vain pois niiltä, joilla ei ole omaa metsää, mutta synti nähdään vain ostajassa ei omassa itsessä?
Sillä parannuksen tekoonhan hän ilmeisesti sinua valisti?
Hän todennäköisesti myi ylihinnoiteltuja kuusia (teki syntiä) ja sinä ostit kuusen, joka on pukkipalvonnan yksi muoto (teit syntiä).
Millä oikeudella hän sitten saarnasi? Tätä minä lakkaamatta ajattelen uskisten touhussa?
Olen ollut joskus niissä piireissä, mutta luovuin juuri siksi koska "minä" olin aina syntinen ja muut puhtaita? - d**
oli... kirjoitti:
hellari eli ns. laupeuden "enkeli", hänen olisi kuulunut antaa kuusi lahjaksi eikä ruveta saarnaamaan?
Tässä se taas nähdään. Rahat vain pois niiltä, joilla ei ole omaa metsää, mutta synti nähdään vain ostajassa ei omassa itsessä?
Hän todennäköisesti myi ylihinnoiteltuja kuusia (teki syntiä) ja sinä ostit kuusen, joka on pukkipalvonnan yksi muoto (teit syntiä).
Millä oikeudella hän sitten saarnasi? Tätä minä lakkaamatta ajattelen uskisten touhussa?
Olen ollut joskus niissä piireissä, mutta luovuin juuri siksi koska "minä" olin aina syntinen ja muut puhtaita?Viestisi kuhisee virheitä. Lahjahan se kuusi melkein olikin. 15 euron hintaan sisältyi myös kotiinkuljetus. Ilmaiseksi ei tarjottu, enkä olisi ottanut. Tietenkin omistan metsää, ja olen sieltä jo yhden kuusen hakenut. Ajattelinpa vain nyt hankkia vielä toisenkin, mutta en viitsinyt lähteä metsään. Kuusi ei ole mikään pukunpalvonnan muoto. Se on ihan vain koriste. Koristeltuja puita on harrastettu kautta aikain eri puolilla maailmaa vietetyissä keskitalven juhlissa. Eikä minua mitään parannusta vaadittu tekemään. Kunhan sain kuulla esimerkkejä Herran hyvistä teoista uskonveljilleen.
- setä12
d** kirjoitti:
Viestisi kuhisee virheitä. Lahjahan se kuusi melkein olikin. 15 euron hintaan sisältyi myös kotiinkuljetus. Ilmaiseksi ei tarjottu, enkä olisi ottanut. Tietenkin omistan metsää, ja olen sieltä jo yhden kuusen hakenut. Ajattelinpa vain nyt hankkia vielä toisenkin, mutta en viitsinyt lähteä metsään. Kuusi ei ole mikään pukunpalvonnan muoto. Se on ihan vain koriste. Koristeltuja puita on harrastettu kautta aikain eri puolilla maailmaa vietetyissä keskitalven juhlissa. Eikä minua mitään parannusta vaadittu tekemään. Kunhan sain kuulla esimerkkejä Herran hyvistä teoista uskonveljilleen.
Miten niin tietenkin omistan metsää?
- uskovaisen
oli... kirjoitti:
Olen ollut joskus niissä piireissä, mutta luovuin juuri siksi koska "minä" olin aina syntinen ja muut puhtaita?pitäisi antaa kuusi lahjaksi? Eihän Liliuskaan anna optioitaan vaikka on rikas.
Kertoa saa myös omista kokemuksistaan, kertovathan "taviksetkin" omistaan. Kuuluu jo sivistykseen olla erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä eikä heti tuomita kuten sinä teit. Ahdistat enemmän kuin uskikset. - ilmaiseksi
uskovaisen kirjoitti:
pitäisi antaa kuusi lahjaksi? Eihän Liliuskaan anna optioitaan vaikka on rikas.
Kertoa saa myös omista kokemuksistaan, kertovathan "taviksetkin" omistaan. Kuuluu jo sivistykseen olla erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä eikä heti tuomita kuten sinä teit. Ahdistat enemmän kuin uskikset.Alkuperäinen kirjoittaja kertoi viestissään, että kuusen lisäksi sain vielä helluntailaisen saarnan. No minä tulkitsin sen sanan saarna, kehotukseksi tulla uskoon.
Eihän juttelusta yleensä käytetä sanaa saarna?
Minä en tuomitse ihmisiä? Hämmästelen vain sitä uskisten ulkokultaisuutta? Jos joku asia näkyy päälle päin, joka voidaan tulkita synniksi niin siihen puututaan jatkuvasti. Esim, meikkaaminen joissain ahtaissa piireissä, kuten hellaritkin ovat.
Jollakin voi olla vaikka millainen synti tekeillä, mutta ellei siitä kukaan tiedä, on tämä uskonveli tai -sisar mitä parhain kristitty.
Jos tällä uskiksella on metsää vaikkapa pilvin pimein, eikö hänen sinun mielestäsi tulisi silloin osoittaa Laupiaan samarialaisen mieltä.
Miksi hän yleensä lähtee myymään mitään? Saadakseen rahaa? Tyytykää siihen, että teillä on elatus ja vaatteet, sanoi Vapahtajamme maanpäällä vaeltaessaan.
Siksi en ymmärrä kuusilla rahastamista, kun kyseessä on uskis.
Itse jätin nämä foorumit juuri siksi, ettei rakkautta ja armoa löytynyt, mutta lyömistä ja Raamatulla hutkimista sitäkin enemmän.
Arvostan silti edelleen kristillisyyttä, mutta elän sitä ilman paatoksellista seurakuntaa.
Aion mennä tyttärieni kanssa joulukirkkoon ja käymme myös haudoilla.
Rauhallista ja hyvää joulua kaikille! - Pelastunut syntinen
oli... kirjoitti:
Olen ollut joskus niissä piireissä, mutta luovuin juuri siksi koska "minä" olin aina syntinen ja muut puhtaita?Hei ! Se on ollut pahanlaatuista eksytystä, jos uskikset väittävät olevansa puhtaita. Minä voin vaikka kenelle sanoa olevani syntinen, mutta pelastunut syntinen. Suurin ero meillä on se, että emme suunnittele pahaa. Siunausta Jouluun kaikille ! ps. Laulussa sanotaan oispa Joulu meillä ainainen, meillä se todellakin on. Nimittäin sydämessä Rauha ja Anteeksianto vallitsee ja hallitsee.
- d**
ilmaiseksi kirjoitti:
Alkuperäinen kirjoittaja kertoi viestissään, että kuusen lisäksi sain vielä helluntailaisen saarnan. No minä tulkitsin sen sanan saarna, kehotukseksi tulla uskoon.
Minä en tuomitse ihmisiä? Hämmästelen vain sitä uskisten ulkokultaisuutta? Jos joku asia näkyy päälle päin, joka voidaan tulkita synniksi niin siihen puututaan jatkuvasti. Esim, meikkaaminen joissain ahtaissa piireissä, kuten hellaritkin ovat.
Jollakin voi olla vaikka millainen synti tekeillä, mutta ellei siitä kukaan tiedä, on tämä uskonveli tai -sisar mitä parhain kristitty.
Jos tällä uskiksella on metsää vaikkapa pilvin pimein, eikö hänen sinun mielestäsi tulisi silloin osoittaa Laupiaan samarialaisen mieltä.
Miksi hän yleensä lähtee myymään mitään? Saadakseen rahaa? Tyytykää siihen, että teillä on elatus ja vaatteet, sanoi Vapahtajamme maanpäällä vaeltaessaan.
Itse jätin nämä foorumit juuri siksi, ettei rakkautta ja armoa löytynyt, mutta lyömistä ja Raamatulla hutkimista sitäkin enemmän.
Arvostan silti edelleen kristillisyyttä, mutta elän sitä ilman paatoksellista seurakuntaa.
Rauhallista ja hyvää joulua kaikille!Luepas nyt uudelleen. Siinä mistään saarnasta puhuta.
- riita poikki ja pinoon
d** kirjoitti:
Luepas nyt uudelleen. Siinä mistään saarnasta puhuta.
Tekstissäsi on: "ja päälle piti kymmenen minuutin helluntaiherätysesitelmän ja sen päälle vielä toivotti Herran siunausta". Näin minun silmäni asian lukevat.
Eikö hellunt,esitelmä ole sama kuin saarna?
En tarkoita luterilaisten saarnaa, jonka pappi puhuu saarnastuolistaan.
Näin on näkyleivät, mutta alat vaikuttaa aika mielenkiintoiselta persoonalta.
Toivottavasti olet mies eikä nimettömässä kimalla?
Hyvää joulua siihen asti, kun taas tavataan. - kenraali.
Pelastunut syntinen kirjoitti:
Hei ! Se on ollut pahanlaatuista eksytystä, jos uskikset väittävät olevansa puhtaita. Minä voin vaikka kenelle sanoa olevani syntinen, mutta pelastunut syntinen. Suurin ero meillä on se, että emme suunnittele pahaa. Siunausta Jouluun kaikille ! ps. Laulussa sanotaan oispa Joulu meillä ainainen, meillä se todellakin on. Nimittäin sydämessä Rauha ja Anteeksianto vallitsee ja hallitsee.
Mielestäni ei voi sanoa mikä on oikea tapa viettää joulua. Kristityt palvokoon jeesusta, pakanat kunnioittakoon esi-isiään, ateistit ja tapakristityt viettäköön materiaali-joulua. Kaikki tyylillään ja tavallaan. Tässä keskitalven juhlassa on aineksia monelle uskonnolle ja filosofialle. Ymmärrän myös niitä jotka tuosta materiaalisesta hössötyksestä ja joulun "velvollisuuksista" ahdistuu. Itse en voi juuri sietää joulumusiikkia, sallittehan? Myös kokakolapukki tonttuineen voi jättää meidän kämpän väliin.
Hyvää joulua kaikille!
Kenraali - uskistenkin
oli... kirjoitti:
Olen ollut joskus niissä piireissä, mutta luovuin juuri siksi koska "minä" olin aina syntinen ja muut puhtaita?jostain leipänsä saatava. Ei uskovaiset sen kummempaa porukkaa ole kuin muutkaan. Ihmeellistä jeesustelua, ateistin(?) suusta! Ihmetyttää muutenkin tuo uskovaiset vs ateistit- vouhotus,hyvä ystäväni on ateisti ja itse olen kristitty, ihan vakaumuksellinen sellainen, eikä meillä koskaan ole ollut asiasta sen kummempaa kädenvääntöä. Asia ei ole ystävyyteemme vaikuttanut. Ehkä johtunee siitä, että itse en koe olevani mikään ns. kiihkouskovainen, eikä ystäväni ole mikään kiihkoateisti, jotka usein ovat pahempia kuin mitkään kiihkouskovaiset konsanaan! Ja mikä huvittavinta, nämä kiihkoateistit paasaavat suu vaahdossa kiihkouskovaisista... Eivätkä näe, että itse ovat aivan samanlaisia...!! :)
- Eila
ilmaiseksi kirjoitti:
Alkuperäinen kirjoittaja kertoi viestissään, että kuusen lisäksi sain vielä helluntailaisen saarnan. No minä tulkitsin sen sanan saarna, kehotukseksi tulla uskoon.
Rauhallista ja hyvää joulua kaikille!Kirjoitit: "Jos tällä uskiksella on metsää vaikkapa pilvin pimein, eikö hänen sinun mielestäsi tulisi silloin osoittaa Laupiaan samarialaisen mieltä.
Siksi en ymmärrä kuusilla rahastamista, kun kyseessä on uskis."
Entäpä jos se metsää omistava kuusien myyjä hankkisi kuusien myynnistä sitä elatusta ja vaatteita? Nimittäin pelkkä metsässä humiseva kuusi tai honka ei tuo leipää pöytään, vaan sille pitää jotakin myös tehdä. Eivätkä puunjalostuslaitokset joka vuosi tarvitse metsänomistajien puita - ainakaan samassa määrin - joten kyllä siinä välissä pitää hankkia elantonsa vaikka sitten kuusia myymällä.
Ja kaikilla ei ole niin paljoa metsää myytäväksi puunjalostuslaitoksille, että pelkällä sen tuotolla saisi ruokaa ja vaatteita, mutta joulukuusia voi hyvinkin löytyä.
Siksi toiseksi: nykypäivänä ei elatusta ja vaatteita saa ilman rahaa, olipa miten uskis hyvänsä. Se raha on tosiaan tienattava jostakin, olipa miten uskova hyvänsä.
Kuvaamaasi paatosta en minäkään hyväksy, vaikka uskis olenkin. - d**
riita poikki ja pinoon kirjoitti:
Tekstissäsi on: "ja päälle piti kymmenen minuutin helluntaiherätysesitelmän ja sen päälle vielä toivotti Herran siunausta". Näin minun silmäni asian lukevat.
Eikö hellunt,esitelmä ole sama kuin saarna?
En tarkoita luterilaisten saarnaa, jonka pappi puhuu saarnastuolistaan.
Näin on näkyleivät, mutta alat vaikuttaa aika mielenkiintoiselta persoonalta.
Toivottavasti olet mies eikä nimettömässä kimalla?
Hyvää joulua siihen asti, kun taas tavataan.No ei se minun mielestäni ollut mikään saarna. Mutta antaapi tämän aiheen olla jo. Ja nainen valitettavasti olen.
- ei kannata
ilmaiseksi kirjoitti:
Rauhallista ja hyvää joulua kaikille!tuijottaa liikaa ihmisiin... Ei me uskovat sen parempia olla kuin ketkään muutkaan, ihan yhtä vaikeaa se "kaidalla tiellä" pysyminen on kuin kaikilla muillakin, jotka ei Jumalaan usko. Uskovaisena vaan on suurennuslasin alla, jos mokaat, niin kyllä on heti joku ilkkumassa "että sekin mokoma tekopyhä, esittää niin kristillistä ja katsokaas nyt..." Toisaalta, mitäpä siitä, eihän sille mitään voi. Toivon vaan, että kukaan ei käytä edellämainittua tekosyynä, että ei halua uskoa mihinkään kun uskovatkin on niin heikkoja. Aika harva meistä uskovista taitaa olla sen samarialaisen kaltaisia ja tuskimpa itsekään olisin koskaan uskoon tullut, jos olisin ajtellut, että tarvii sellaiseksi muuttua... No joo, mutta lopetan ennen kuin joku ehtii ahdistua tästäkin "saarnasta". Siunattua ja lämpöistä joulunaikaa!
PS. Ei ne kaikki hellaritkaan niin ahdasmielisiä ole. Ei ainakaan ne joita minä tunnen :) - fasfdsfsdf
uskistenkin kirjoitti:
jostain leipänsä saatava. Ei uskovaiset sen kummempaa porukkaa ole kuin muutkaan. Ihmeellistä jeesustelua, ateistin(?) suusta! Ihmetyttää muutenkin tuo uskovaiset vs ateistit- vouhotus,hyvä ystäväni on ateisti ja itse olen kristitty, ihan vakaumuksellinen sellainen, eikä meillä koskaan ole ollut asiasta sen kummempaa kädenvääntöä. Asia ei ole ystävyyteemme vaikuttanut. Ehkä johtunee siitä, että itse en koe olevani mikään ns. kiihkouskovainen, eikä ystäväni ole mikään kiihkoateisti, jotka usein ovat pahempia kuin mitkään kiihkouskovaiset konsanaan! Ja mikä huvittavinta, nämä kiihkoateistit paasaavat suu vaahdossa kiihkouskovaisista... Eivätkä näe, että itse ovat aivan samanlaisia...!! :)
Mahdanko olla oikeassa kun arvelen, ettei ovellasi ole koskaan kertaakaan käynyt ateistia saarnaamassa? Mistä muuten ateisti voisi saarnata?
Teillä uskovaisillä on omituinen mielihalu väistellä uskontonne haittoja, kuten juuri tuota jatkuvaa raamatusta saarnaamista, syyttelemällä muita. - ei ollut
fasfdsfsdf kirjoitti:
Mahdanko olla oikeassa kun arvelen, ettei ovellasi ole koskaan kertaakaan käynyt ateistia saarnaamassa? Mistä muuten ateisti voisi saarnata?
Teillä uskovaisillä on omituinen mielihalu väistellä uskontonne haittoja, kuten juuri tuota jatkuvaa raamatusta saarnaamista, syyttelemällä muita."saarnata Raamatusta", mielestäni viestini oli ihan asiallinen (toisin kuin sinun), enkä tosiaankaan ole syyttänyt yhtään ketään,saatika vouhottanut! Toin vain esille oman positiivisenkin kokemuksen ateistin ja uskovaisen rinnakkaiselosta. Ja todellakin, satun tuntemaan erään kiihkoateistin, jolla on aina ja jatkuvasti sama laulu päällä, kaamea vimma todistella omaa oikeassa olemistaan ja haukkua uskovaisia.
No ateisti voi tietenkin saarnata ateismistaan!!
Hyvänen aika kuinka yksinkertaisia ja mustavalkoisia ihmisiä...
Nämä kiihkoateistit (joihin kenties sinäkin lukeudut?) ovat ihan yhtä naurettavia oman "uskontonsa" kanssa, kuin jotkut fundamentalistikristityt tms. uskonnon edustajat. En tiedä, liekö oman epävarmuuden peittelemstä vai mitä, mutta kumminkin. Minun uskoni seisoo niin vakaalla pohjalla, että en siitä ala kiistelemään. Jokainen uskokoon tai olkoon uskomatta.
Oikein hyvää ja rauhallista joulua sinulle! - pilkkaa
ei ollut kirjoitti:
"saarnata Raamatusta", mielestäni viestini oli ihan asiallinen (toisin kuin sinun), enkä tosiaankaan ole syyttänyt yhtään ketään,saatika vouhottanut! Toin vain esille oman positiivisenkin kokemuksen ateistin ja uskovaisen rinnakkaiselosta. Ja todellakin, satun tuntemaan erään kiihkoateistin, jolla on aina ja jatkuvasti sama laulu päällä, kaamea vimma todistella omaa oikeassa olemistaan ja haukkua uskovaisia.
No ateisti voi tietenkin saarnata ateismistaan!!
Hyvänen aika kuinka yksinkertaisia ja mustavalkoisia ihmisiä...
Nämä kiihkoateistit (joihin kenties sinäkin lukeudut?) ovat ihan yhtä naurettavia oman "uskontonsa" kanssa, kuin jotkut fundamentalistikristityt tms. uskonnon edustajat. En tiedä, liekö oman epävarmuuden peittelemstä vai mitä, mutta kumminkin. Minun uskoni seisoo niin vakaalla pohjalla, että en siitä ala kiistelemään. Jokainen uskokoon tai olkoon uskomatta.
Oikein hyvää ja rauhallista joulua sinulle!"mikä huvittavinta, nämä kiihkoateistit paasaavat suu vaahdossa kiihkouskovaisista"
Joo olipa tosi asiallinen viesti. Et syyttele etkä pilkkaa ketään. Noh, mutta teillä uskovaisillahan on ihan oma logiikka, sellainen joss kaikki uskontoa suosiva on aina oikein.
"Minun uskoni seisoo niin vakaalla pohjalla, että en siitä ala kiistelemään."
Paskat se millään vakaalla pohjalla seisoo, kunhan elostelet sillä uskollasi ja yrität peittää epävarmuuttasi. - joulunsanomaa
kenraali. kirjoitti:
Mielestäni ei voi sanoa mikä on oikea tapa viettää joulua. Kristityt palvokoon jeesusta, pakanat kunnioittakoon esi-isiään, ateistit ja tapakristityt viettäköön materiaali-joulua. Kaikki tyylillään ja tavallaan. Tässä keskitalven juhlassa on aineksia monelle uskonnolle ja filosofialle. Ymmärrän myös niitä jotka tuosta materiaalisesta hössötyksestä ja joulun "velvollisuuksista" ahdistuu. Itse en voi juuri sietää joulumusiikkia, sallittehan? Myös kokakolapukki tonttuineen voi jättää meidän kämpän väliin.
Hyvää joulua kaikille!
KenraaliEi meillekään mikään cocacola-pukki tule, vaan suomalainen joulupukki, höh!
Tontut ovat lasten ilona ja ihka Suomalaisia sellaisia. Aikuinenkin voi olla lapsenmielinen, silti luova viisas aikuinen. Monesti tosikot ja kaiken tyrmääjät ovat niitä onnettomia kaikesta marmattajia. Minä rakastan erilaista musiikkia, Jouluisista syksyisiin. Musiikki on suonissani niinkuin Joulu sydämessäni.
Hyvää Joulua kaikille! - juhlistajaloin
uskistenkin kirjoitti:
jostain leipänsä saatava. Ei uskovaiset sen kummempaa porukkaa ole kuin muutkaan. Ihmeellistä jeesustelua, ateistin(?) suusta! Ihmetyttää muutenkin tuo uskovaiset vs ateistit- vouhotus,hyvä ystäväni on ateisti ja itse olen kristitty, ihan vakaumuksellinen sellainen, eikä meillä koskaan ole ollut asiasta sen kummempaa kädenvääntöä. Asia ei ole ystävyyteemme vaikuttanut. Ehkä johtunee siitä, että itse en koe olevani mikään ns. kiihkouskovainen, eikä ystäväni ole mikään kiihkoateisti, jotka usein ovat pahempia kuin mitkään kiihkouskovaiset konsanaan! Ja mikä huvittavinta, nämä kiihkoateistit paasaavat suu vaahdossa kiihkouskovaisista... Eivätkä näe, että itse ovat aivan samanlaisia...!! :)
Minullakin on vähemmän uskovia ystäviä, enkä kaikkien ystävieni uskomusta edes tiedä, mutta ystävät ovat ystäviä. Toivoisin toki että kaikki ystäväni uskoisivat Jeesuksen, eläisimme niinkuin hän on ohjannut ja silti eläisimme ihan tavallista hyvää elämäämme, loppuun saakka. Tai sitten uuden alkuun saakka.
Hyvää Joulua kaikille!
- on tuskaa
kaikki häärää ja ostaa ostaa ostaa koko ajan.
Oma jouluni koostuu rentoutumisesta ja 2-3 lahjasta.
Mielestäni sinulla on hyvä asenne ja olet hyvää vauhtia pääsemässä pois tästä jouluisesta oravanpyörästä. Älä kuitenkaan kritisoi liikaa :=)- Hylte3
En pidä joulusta. Kasvoin köyhässä kodissa ja meillä oli joulu ja niukasti lahjoja ja ruokaa.
Jokin tänään tekee kipeää, enkä voi olla joulusta hyvilläni. Ei se ole raha ei myöskään uskonta. Pari koiraakin on (parhaat ystävät) sekä vaimo. Yritän olla pilaamatta toisen joulua.Onneksi hän ei ole kovin kova hössöttäjä niin, että eiköhän tästäkin vuodesta jotenkin selvitään. oikein hyvää Joulua kaikille Teille jotka siitä pidätte.
- joulua!
Pahoittelen jo etukäteen, jos otsikko ja nimimerkki ahdistavat sinua.
Sinun pitäisi varmastikin olla avarakatseisempi. Ahdistutko myös, jos joku toivottaa sinulle hyvää illan jatkoa, syntymäpäivää tai esimerkiksi kesää? Itse koen että hyvän joulun toivotus ei ole vain kristillisiin arvoihin liittyvä aivopesun yritys vaan myös toisesta välittämisen ilmaiseva ele.
Hössötys joulusta on käsittääkseni jokaisen oma asia enkä itse ole siitä ottanut stressiä koskaan. En ota myöskään stressiä siitä, jos tapaamani henkilöt toivottavat minulle esimerkiksi hyvää Ramadania. Itse olen kristitty.
Niin, ja "sallivuuden aika" -kuten asian ilmaiset, on jo täällä. Ja kyllä jokainen saa päättää juhlistaan ja juhlan viettotavoista.
Hyvää joulua kaikille!
Oho, sori, lipsahti taas...- Onnellinen ihminen
joulupäivänä traagisen tapahtuman, joka kuitenkin päättyi hyvin.
Kun saan joulukortteja, joissa lukee hyvää joulua, niin niillä on minulle aivan erityinen merkitys. Kiitän Jumalaa, että poikamme selvisi
kyseisestä tapahtumasta ja hyvää joulua saa minut hyvin tunneherkäksi ja annan todella suuren arvon sille, että sitä joku minulle toivottaa. - mistä
Onnellinen ihminen kirjoitti:
joulupäivänä traagisen tapahtuman, joka kuitenkin päättyi hyvin.
Kun saan joulukortteja, joissa lukee hyvää joulua, niin niillä on minulle aivan erityinen merkitys. Kiitän Jumalaa, että poikamme selvisi
kyseisestä tapahtumasta ja hyvää joulua saa minut hyvin tunneherkäksi ja annan todella suuren arvon sille, että sitä joku minulle toivottaa.kirjoitat. Minä olen itse joutunut jouluna kokemaan ikävän tapauksessa josta meni monta vuotta, että pääsin asian yli. Nyt elämä ok. Oikein Hyvää joulua sinulle ja pojallesi.
- aivan samaa mieltä!
"Tulisiko jo sallivuuden aika, jolloin jokainen saa itse päättää omista juhlan aiheistaan ja juhlan viettotavoistaan."
Meillä ei esim juosta pää kolmantena jalkana kaikkia sukulaisia läpi joulun aikaan eikä joulupöytäämme kokoonnu puolet suvusta.
Joulu on meille rauhoittumisen aikaa.- ruumu
jos SINÄ et pysty viettämään Joulua,niin muutkaan eivät saisi.
Joku jo suosittelikin mielenterveystoimistoa, yhdyn tähän puhujaan. - larva
ruumu kirjoitti:
jos SINÄ et pysty viettämään Joulua,niin muutkaan eivät saisi.
Joku jo suosittelikin mielenterveystoimistoa, yhdyn tähän puhujaan.Kusipää jota pitäs lataa daijjuun joka päivä, missähän tommosia kusipäitä pyörii.Niuvvaan tommonen joutaa.
- taas....
larva kirjoitti:
Kusipää jota pitäs lataa daijjuun joka päivä, missähän tommosia kusipäitä pyörii.Niuvvaan tommonen joutaa.
yksi joka ei osaa selvittää asioita muuten kuin daijjuun vetelemällä mihinkähän nämä tälläiset tapaukset joutaisi.
- Tonttu toljanteri
Täällä ilmeisesti synty haloo siitä että joulua ei tarvitse viettää. Itse olen oppinut siihen että ainut juhla mihin vuodessa kannattaa panostaa on joulu, rauhoitutaan syödään hyvin ja katsotaan kaikkia perheen jäseniä silmiin ja tunnetaan hyvä olo. En viitsisi tuoda tätä asiaa julki näin joulun alla, mutta suuri osa tämän päivän avioeroista johtuu siitä että ei ole aikaa muille edes "jouluna". JOTEN TOIVOTANKIN KAIKILLE OIKEIN HYVÄÄ JOULUA JA LÄMPÖISIÄ HETKIÄ NIIDEN SEURASSA JOTKA OVAT TÄLLÄ HETKELLÄ TÄRKEITÄ.
- tympääntynyt
samanlaista hössötystä aina ...ei mitään järkeä sen ymmärrän kun on lapsiperheitä, heille hyvää joulua,itse en vietä mitenkään erityisesti.yritän vain olla ajattelematta koko asiaa. hauskaa jatkoa..
- löpö..
tympääntynyt kirjoitti:
samanlaista hössötystä aina ...ei mitään järkeä sen ymmärrän kun on lapsiperheitä, heille hyvää joulua,itse en vietä mitenkään erityisesti.yritän vain olla ajattelematta koko asiaa. hauskaa jatkoa..
Niin jos et tuo mitään vastuuta lapsiperheistä, notku siellä lähiö pupissa siellä on tunnelmaa.
- hate
löpö.. kirjoitti:
Niin jos et tuo mitään vastuuta lapsiperheistä, notku siellä lähiö pupissa siellä on tunnelmaa.
ei ole tapanani notkua bubeissa eikä muuallakaan ravintoloissa joulun aikaan joten ..höpö,höpö
- sinulla ei vaan ole
tympääntynyt kirjoitti:
ehkä sinulla ei vaan ole ketään, kenen kanssa joulua jakaisit?
- hate
sinulla ei vaan ole kirjoitti:
ole onnellinen että itselläsi on? olishan noita ystäviä ,mutta ei viitsi tunkeutua toistenluo juhlapyhinä..
- ei ole
sinulla ei vaan ole kirjoitti:
ketään kenen kanssa jakaisin tämän juhlan. Itse en ole päättänyt asiaa näin vaan luoja sen järjesti minulle, ettei lapsia tullut ja mieheni nukkui pois. Onhan minulla tietysti ystäviä mutta he viettävät joulua omien lastensa tai sukulaisten kanssa joulu on aika perhekeskeinen juhla.
- ikäihminen
löpö.. kirjoitti:
kunhan vähän vanhenet ja lapsesi ovat lentäneet pois kotoa, niin ymmärrät mistä on kysymys. Nauti nyt joulusta lastesi kanssa ja iloitse siitä riemusta yhdessä heidän kanssa. Elä nyt tätä päivää ja hetkeä tulossa on toisenlaiset joulut tosin ihan mukavat ja nautittavat mutta paljon rauhallisemmat.
- tangontaitaja
Kyllä haluan viettää joulua lahjoin jahyvin ruuin.En tiennyt lapsuudessani sellaisesta ylellisyydestä mitään,meillä oli aivan tavallista ruokaa pöydässä eikä lahjoja.Olin ison perheen lapsi kymmenen lasta.Ei siinä paljpn lahjoja saa hyvä kun elää muuten.
- vapaa_ajattelija2
Niin, ei kai Suomessa mikään pakko ole joulua viettää, jos ei sitä itse halua.
Sinänsä olen kyllä kanssasi aivan samaa mieltä; joulusta on tullut vastenmielinen kaupallinen juhla josta "sanoma" ja hiljentymien ovat kaukana.
No, tai sanoma on: osta, osta parempaa ja kalliimpaa kuin naapuri.- mata
on mielestäni ihan hyvä. Olen kyllä lukenut, että joulua pitäisi viettää muuten kuin höösäämällä ja ostoksilla. Valitettavasti kuuteenkymmeneen vuoteen en tiedä muunlaisesta joulusta, höösään ja ostelen niinkuin ennenkin. Jouluaattona on ihana nukahtaa jo klo 21 rättiväsyneenä, mutta onnellisena siitä, että kaikki olivat tyytyväisiä ruokaan ja lahjoihin.
HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE - ajatuksia !!
Pitääkö sinulla sit olla aina perempaa ja kalliimpaa kuin naapurilla? Ei nähdäkseni missään mainoksessa ole edes sanottu mitään tuollaista. Nyt ekan kerran näen kun luin sinun viestin! Eikö sinulla ole varaa ostaa parempaa ja kalliimpaa kuin naapurilla? Sitten se varmaan vaivaa aika paljon.
- :O:O
Juu... tossa onkin jo pariin otteeseen tullu suositus siitä, että voisit noin ahdistuneena mennä sinne mielenterveystoimistoon. Suosittelen kans. Onhan se sun oma asias tietenkin, että haluutko viettää jouluu, mutta kun kumminkin suurin osa sitä viettää, niin kannattaako edes yrittää ahdistua pelkästä toivotuksesta. Eihän se sitä tarkota, että sun jouluu on pakko viettää. Mutta kannattaa silti ymmärtää, että ihmiset haluaa olla kumminkin kohteliaita. Itse vietän ihan sellasta perus jouluu. Olen aattona kyl kotona perheen kans, ja sit varmaan saatetaan käydä mummulla ja/tai serkuilla.
- tonttu
Onko ihmisten mielestä jotenkin vitsikästä toivottaa ihmisiä menemään mielenterveystoimistoon. Se ettei pidä joulusta ei tarkoita sitä että olisi psyykkisiä ongelmia.
t. yksi joulusta pitävä - NÄIN!
tonttu kirjoitti:
Onko ihmisten mielestä jotenkin vitsikästä toivottaa ihmisiä menemään mielenterveystoimistoon. Se ettei pidä joulusta ei tarkoita sitä että olisi psyykkisiä ongelmia.
t. yksi joulusta pitäväJo osuu ihmisillä arkaan paikkaan, kun noin rajusti reagoivat, että oikein toisen mieleltään sairaaksi julistavat! Ja kyse sentään _vaan_ yhdestä kulutusjuhlasta! Miettikäämme niitä urakalla joluaan _viettäviä_, jotka ryyppäävät läpi joulun! On siinä muilla joulumieltä! Mutta kai tuollainenkin joulunvietto on arvostelijoiden mielestä "terveempää" kuin joulunvieton väliin jättäminen..
- Pekka Hautala
muari nosteloo puuro kauhalla pukin kiveksiä
- ärtsy
Joulunvietto paljastaa, kuinka homogeeninen yhteiskunta Suomi on. Täällä on äärettömän vaikea löytää vaihtoehtoisia mielipiteitä yleensä mistään aiheesta, sillä todella harva ikinä kyseenalaistaa yhtään mitään - mennään vaan surutta massan mukana. Suurimman osan kansaa henkinen ikä lienee jotain 14 vuoden paikkeilla: murrosiässähän on sairaalloisen tärkeää, ettei poikkea massasta ja tekee kaiken niin kuin kaveritkin...Ihmiset viettävät joulua ja sitä tekopirteästi kelle tahansa toivottaa möläyttelevät, koska "kaikki muutkin niin tekevät". Mua on aina kuvottanut tollanen keskiarvoa kohti pyrkiminen ja massojen sokea ihannoiminen. Olisi kivaa, jos joku täällä ajattelisi omilla aivoillaankin välillä ja todella pohtisi, onko joulu ko. henkilölle merkityksellinen juhla ja tulisiko sitä siis viettää. Tekopirteä pakkojuhliminen ja pakkolahjojen ostaminen (ekologisesti tosi kestämätöntä vielä!) on oksettavaa.
Eivätkö jouluntoivottajat ajattele, että esim. juutalaiset ja muslimit eivät näitä juhlia vietä? Juutalaisista tuttavistani jouluaika on tuntunut varsin ahdistavalta, sillä typerät jouluntoivotukset osoittavat monen ihmisen ajattelevan maailman olevan täynnä pelkkiä valkoihoisia kristittyjä. Olen opettaja enkä ikinä toivota hyvää joulua, koska en myöskään hyvää hanukkaa tai ramadania toivota. Uskonnolliset juhlat kuuluvat jokaisen yksityiselämään. - MMMMMM
HAUSKAA JOULUA KAIKILLE..VIERAILLE TUTUILLE YMPÄRI MAAN....LAULOI IRWIN 1977-1978 VUODENVAIHTEESSA
- että tämä on
ärtsy kirjoitti:
Joulunvietto paljastaa, kuinka homogeeninen yhteiskunta Suomi on. Täällä on äärettömän vaikea löytää vaihtoehtoisia mielipiteitä yleensä mistään aiheesta, sillä todella harva ikinä kyseenalaistaa yhtään mitään - mennään vaan surutta massan mukana. Suurimman osan kansaa henkinen ikä lienee jotain 14 vuoden paikkeilla: murrosiässähän on sairaalloisen tärkeää, ettei poikkea massasta ja tekee kaiken niin kuin kaveritkin...Ihmiset viettävät joulua ja sitä tekopirteästi kelle tahansa toivottaa möläyttelevät, koska "kaikki muutkin niin tekevät". Mua on aina kuvottanut tollanen keskiarvoa kohti pyrkiminen ja massojen sokea ihannoiminen. Olisi kivaa, jos joku täällä ajattelisi omilla aivoillaankin välillä ja todella pohtisi, onko joulu ko. henkilölle merkityksellinen juhla ja tulisiko sitä siis viettää. Tekopirteä pakkojuhliminen ja pakkolahjojen ostaminen (ekologisesti tosi kestämätöntä vielä!) on oksettavaa.
Eivätkö jouluntoivottajat ajattele, että esim. juutalaiset ja muslimit eivät näitä juhlia vietä? Juutalaisista tuttavistani jouluaika on tuntunut varsin ahdistavalta, sillä typerät jouluntoivotukset osoittavat monen ihmisen ajattelevan maailman olevan täynnä pelkkiä valkoihoisia kristittyjä. Olen opettaja enkä ikinä toivota hyvää joulua, koska en myöskään hyvää hanukkaa tai ramadania toivota. Uskonnolliset juhlat kuuluvat jokaisen yksityiselämään.Se vaan, että tämä on SUOMI, eikä mikään arabia tai israel. Olit sitten mies tai nainen niin mene itse tai naisesi kanssa Saudi-Arabiaan ja kokeile miten kauan olette siellä ilman että naisella on huntu päällään.
Jos täällä joku toivottaa joulua niin se on hiukan eri asia kuin joutua kivitetyksi kun ei käytä huntua.
Meillä on hyvä ja sivistynyt kansa. Tokkopa nuo italiaanotkaan hirveesti poikkeaa tavallisesta spagettia vääntävästä futiksen töllääjästä.
Olis kiva tietää kuinka moni katolinenkin todella ymmärtää että paavi on vaan tavallinen ihminen. - ex-kristitty
ärtsy kirjoitti:
Eivätkö jouluntoivottajat ajattele, että esim. juutalaiset ja muslimit eivät näitä juhlia vietä? Juutalaisista tuttavistani jouluaika on tuntunut varsin ahdistavalta, sillä typerät jouluntoivotukset osoittavat monen ihmisen ajattelevan maailman olevan täynnä pelkkiä valkoihoisia kristittyjä. Olen opettaja enkä ikinä toivota hyvää joulua, koska en myöskään hyvää hanukkaa tai ramadania toivota. Uskonnolliset juhlat kuuluvat jokaisen yksityiselämään.Uskonto on jäänyt, ja joulunvietto jäi sekin, pois muutettuani, ja yksin asuessani. Itse asiassa minulla on niin paljon tekemistä nykyään, että joulukin menee työn merkeissä. Perinteisiä jouluruokia en laita, kun en ole mitään ruokaintoilijoita arkenakaan. Riisiä ostin riittävästi, että saan parit puurot uuniin. Se on helppo laittaa työn ohella. Muuten elän vaikka paistetuilla perunoilla tai paahtamattomalla paahtoleivällä. Kunhan vaan kahvia riittää. Mitä sillä on väliä?
Jos olisi perhe, ja varsinkin jos olisi lapsia, seurailisin luultavasti jonkin verran perinteitä, lasten takia. Omista lapsuusjouluista on jäänyt joitain kauniita(kin) muistoja.
- Aikaa
Niin makkaa kun petaa.
Hanki itelles elämä niin joulu maistuu.
Mulla ainakin oli todella kiva joulu.
Ens vuonna uusiks- Oi kuusipuu oi kuusipuu
pimeyden keskellä joulu tuo valoa ja iloa ja värikkyyttä tänne Pohjolan perukoille.
Minä ainakin nautin hauskoista joulukoristeista.
pienestä tekokuusesta kauniine koristeineen. muutmasta lahjasta ihan muodon vuoksi ja etenkin
ihanista jouluvaloista.
Jouluruoka kerran vuodessa on todellinen elämys ja panen aina jouluaattona enkelikellon pyörimään
pöydälle aterian ajaksi.
Kynttilämeri hautausmaalla ja vaikka hyasintti
lisäksi haudalle pistää muistelemaan rakkaitamme.
Hyvät kahvit ja piparit joulutorttuineen ja makoisat suklaat ja pähkinät ja parasta on rakkaitten ihmisten muistaminen joulukortein ja puhelinsoitoin. - että :)
Oi kuusipuu oi kuusipuu kirjoitti:
pimeyden keskellä joulu tuo valoa ja iloa ja värikkyyttä tänne Pohjolan perukoille.
Minä ainakin nautin hauskoista joulukoristeista.
pienestä tekokuusesta kauniine koristeineen. muutmasta lahjasta ihan muodon vuoksi ja etenkin
ihanista jouluvaloista.
Jouluruoka kerran vuodessa on todellinen elämys ja panen aina jouluaattona enkelikellon pyörimään
pöydälle aterian ajaksi.
Kynttilämeri hautausmaalla ja vaikka hyasintti
lisäksi haudalle pistää muistelemaan rakkaitamme.
Hyvät kahvit ja piparit joulutorttuineen ja makoisat suklaat ja pähkinät ja parasta on rakkaitten ihmisten muistaminen joulukortein ja puhelinsoitoin.Täytyy sanoa, että sinut on varmaan paljon mukavampaa tuntea ja pitää ystävänään kuin tämän viestiketkjun aloittajaa tai muita negatiivisia kommentoitsijoita.
Epäilempä että heillä oikein mitään ystäviä onkaan tuolla asenteella.
- hanniiiina
Kuulun itse tähän ns. tavalliseen jouluviettoon, joita valta osa suomalaisista on. Ja ei sitä tule ajatelleeksi että joku ei joulua vietä, tottakai jos joku erikseen sen mainitsee niin en sitten joulua toivota, mutta ei voi tietää ihmismassasta niitä jotka eivät joulua vietä, jolleivat he sitä erikseen mainitse. Joutuu kärsimään sen hössötyksen ja toivotukset, jollei itse asialle tee jotain. Ja maassa maan tavalla, tämä on suomen tapa ja näin täällä tehdään. Tosin kyllä itsekkin toivoisin vähän hillitympää menoa eikä kokoaikaista kiirettä..
tämä minun mielipiteeni sekavasti kirjoitettuna:) - Tonttu
Tehdäänkö sillä tavalla, että jokainen viettäköön joulut, uudetvuodet, pääsiäiset, vaput, syntymäpäivät jne. ihan sillä tavalla kuin itselle käy ja itseä huvittaa. Lakataan arvostelemasta muita ja pidetään huoli omista asioista. Itse vietän sen perheen kanssa (hampaita purren) enkä yhtään moiti sitä joka haluaa sen viettää kavereiden kanssa tai vaikkapa etelän lämmössä lepäillen. Kukin taaplaa tavallaan joka tapauksessa olin minä mitä mieltä hyvänsä!
- Nii.na
Voithan sinä itse tehdä joulustasi ei kaupallisen. Ei kukaan pakota ihmistä ostamaan kauheaa kasaa joululahjoja, sitä kalleinta joulukuusta ja kaikki parhaat herkut (ja vielä valmiiksi tehtyinä).
Tunnen perheen joka ei uskonnollisen vakaamuksensa puolesta vietä joulua. Perheen poka
on toisella luokalla. Poika osallistuu kyllä joulujuhlan viettoon koulussa, mutta heillä kotona ei vietetä joulua. Kun tänään tapasin perheen äidin kaupassa, toivotti hän minulle hyvää joulua.
Miksi aina täytyy tuijottaa naapurin puolelle? Antaa sen naapurin vaikka polttaa joulukuusia, se ei ole teidän asianne, mutta käyttäydätään muiden ihmisten parissa, niin, että he kokevat, että kunnioitamme heitä ja heidän joulunviettotapojaan.
Itse en pidä joulun kaupallisuudesta, mutta en ala sitä muille toitottamaan ja heitä "käännyttämään". Sukulaiset saavat tyytyä itsetehtyihin lahjoihin ja vilpittömään rakkauteen.
Ja sinä joka ahdistut muiden hyvän joulun toivotuksista: kyllä sinulla on herkkä mielenterveys. Suosittlen terapiaa ja lääkitystä. Ja hieman joustavuutta mielipiteillesi.
Ja muistetaan vielä niitä ihmisiä jotka haluaisivat joulua viettää, mutta oilla ei siihen ole rahaa tai muusta syystä mahdollisuutta. Ja rahan puutteella en tarkoita sataa euroa yhteen lahjaan jne. vaan perhettä jossa ruoka haetaan normaalisti leipäjonosta ja vaatteet kirpputoreilta. Jos et itse vietä joulua, harkitse mahdollisuutta, että teet säästyneellä rahalla jotain hyvää muille. Täällä Suomessa tai ulkomailla.
Hyvää joulua ja hyvää talvea niille jotka eivät joulua vietä!- pirjorii
Minä haluan paljon ruokaa ja lahjoja, kultaa ja timanttia!
- ovat..
pirjorii kirjoitti:
Minä haluan paljon ruokaa ja lahjoja, kultaa ja timanttia!
niin hauskasti kirjoitettu, että ihan joulumieli kohoaa.
Kyllä suomalaiset osaavat tämän huumorin taidon. Naurattaa vielä aattonakin, mutta se on sitä hyvää ja rentouttavaa naurua!
Hyvää JOTAKIN jokaiselle, kun joulua ei saa enää toivottaa.
- Tonttu
Olen aina inhonnut tätä jouluhössötystä, ennenvanhaan maalla se oli toista. Olisi kiva kun joulu olisi vaan joka 10 vuosi
- nami herkut odottaa..
Jos et vietä niin älä vietä, mitä täällä toitottelet. Yritätkö olla joku erikoinen, säälin sinua ja etenkin lapsiasi, kun ette voi nauttia tällaisesta Juhlasta. Onko juhlia mielestäsi liikaa, vain pitääkö aina olla sama arki. Luulempa lapsiesi jos sinulla on, niin kadehtivan muita, kun ei voi osallistua tähän riemuun. En ole mikään kovin uskova minäkään, mutta pitää mailmassa olla edes yksi päivä jolloin muistetaan muitakin, eikä tuijoteta omaan napaan. JOULU ON IHANA. PYSY SIELLÄ MAJASSASI ÄLÄKÄ PILAA TOISTEN JOULUMIELTÄ.ET ANSAITSE EDES JOULUN TOIVOTUSTA MOINEN PAKANA.
- TUORE AVIOMIES
EN TIEDÄ MUTTA MÄ AINAKIN HALUAN VIETTÄÄ MONET JOULUT TUOREENA AVIOMIEHENÄ JA MINIVOGUE EDESSÄ OLISI IHANAA AVIOITUA JOULUN ALLA JA VIELÄPÄ LAIVALLA
- Isänmaallinen
Jokaisen suomalaisen pitäisi sentään katsoa televisiosta joulusodan julistus Turusta aattona klo 11.55. Tuo nationalistis-militaristinen tilaisuus on joulun kohokohta. Laulakaamme isänmaallisesti Maammelaulu ja Porilaisten Marssi. Pipot pois päästä laulaessa!
Porilaisten marssi:
Pojat, kansan urhokkaan,
mi Petroskoin, Syvärin ja Aunuksen mailla vertaan vuoti,
viel' on Suomi voimissaan,
voi vainolaisten hurmehella peittää maan.
Pois, pois rauhan toimi jää,
jo tulta kohta kalpa lyö
ja vinkuen taas lentää luoti.
Joukkoon kaikki yhtykää,
meit' entisajan sankarhenget tervehtää.
Kauniina välkkyy muisto urhojemme,
kuolossa mekin vasta kalpenemme.
Eespäin nyt kaikki, taisto alkakaa,
saa sankareita vielä nähdä Suomenmaa! - -samma här-
Olen töissä sosiaalialalla, ja toki joulua on "valmisteltu" jo pitkän aikaa.. Itselläni ei ole mitään aikomusta "viettää" joulua, joten olen jo nämä viikot ollut kurkkuani myöten täynnä kaikkea joulutouhua! En protestoi, on vain hyväksyttävä että kaikki tuo kuuluu ammatin varjopuoliin. Mutta ne toivotukset.. Enemmän ovat piinallinen tapa => "kun ei voi olla toivottamattakaan"! Hohhoijaa! Itse olen kyllä työpaikallani tehnyt selväksi että ainut "joulu" mitä "vietän" on tuo työpaikalla tapahtuva ohjelmisto, kotona en sitten vähääkään! Että asenteeni on tiedossa, ja eipä mitään ylitsevuotavia toivotuksia ole sadellutkaan! Hyvä niin!
- olkkoon!
Ookko niitä sosiaalitanttoja, jotka varastelloo immeisten lapsia?
Jos oot, mää saunan taa. Jos et, toivottelen rattoisaa joulun aikkaa! - niitä
olkkoon! kirjoitti:
Ookko niitä sosiaalitanttoja, jotka varastelloo immeisten lapsia?
Jos oot, mää saunan taa. Jos et, toivottelen rattoisaa joulun aikkaa!en ole! Päinvastoin hoivaan muiden lapsia päivittäin, mutta mieluusti heidät vanhempiensa huomaan työpäivieni päätteeksi saatan, ja joulun ajaksi nyt ainakin! Tosin hyviä vanhempia ovatkin, ja edelleenkin hyvä niin! Tappouhkauksien yms. uhkien alla eläminen "sosiaalitanttana" olisi rankkaa, joten työni suhteen olen iloinen, joulun vieton suhteen en!
- tokkiisa
Tuntuu kun näitä lukee, ei Joulua pitäis viettää olenkaan. Niin vain lahjoja ostetaan, ja kuusikauppa käy. Hyvä näin, valittajat menkää jonnekkin piiloon pilaamasta hyvää Juhlaa.
- minäääO
EN OLE KOSKAAN MIETTINYT ASIAA..SEN SIJAAN OLISI UPEAA AVIOITUA JOSKUS JOPA JOULUAATTONA JA VIELÄ
LAIVALLA < HELSINKI-TUKHOLMA-KAPELLSKÄR... - ja paljon
Ja ostaisin enemmänkin,jos olisi rahaa, lahjoja meinaan. Käytän kaiken rahan mikä liikeneen Joulun valmisteluihin ja joululahjoihin. Toivoisin, että ensivuonna veroherra muistaa paremmin. Nyt ei tullut kuin 1000€. Näin ne rattaat pyörii, ja lapset on iloisia, eikä mitään vanhempien nihilisti-ideologiotten jatkumoita. Joululla on perinteitä.
- Yulea vietän
Minä itse olen pakanauskontoihin suuntautunut, enkä vietä ns. joulua, vaan minulla se kulkee pidennettynä Yulen viettona, joka alkaa 21. päivä. Mutta tavallisen joulun perinteet ovat minulla vahvassa, eihän se katso uskontoa välttämättä. Joulu nyt on kuitenkin alunperin pakanallinen juhla, mutta en nyt ala siitä paasaamaan, vaan siirryn itse asiaan.
Eli. Minulle toivotetaan hyvää joulua, ja minä vastaan takaisin. Niille, joiden tiedän viettävän Yulea, toivotan hyvää Yulea. Eikä minua edes ahdista se, jos uskova tulee sanomaan, että siunausta ja rukoilen puolestasi. Siinäpähän sanoo ja tekee. Ei se ole minulta pois.
Voisit vain omassa mielessäsi ajatella, että no, en juhli joulua, vaan vapaapäiviä. Ja kutsua sitten vaikka näitä joulukuun vapaita jouluksi, tai ainakin ajatella niin, kun joku toivottaa sinulle hyvää joulua. On vain kohteliasta sitten toivottaa hyvää joulua sellaiselle, joka sitä viettää, ei se ole sinulta pois.
Toivottavasti saat jouluun liittyvät ahdistuksen tunteet pois. Ja toivoisin niin kovin, että kaikki oppisivat rentoutumaan jouluna. Joulu tulee, vaikkei kaikkea ehtisikään. Kuka oikeasti haluaa viettää joulun stressinkourissa ja burn-outin partaalla?- jouluhörhö
Hip hei ja oman näköistä joulua kaikille. Mielestäni toisen halua tai haluamattomuutta viettää erinäköisiä juhlapäivä tulisi kunnioittaa. Itse olen joulu ihminen, mutta äitipuoleni ei vietä joulua, eikä tästä ole tullut koskaan riitaa. Miksi tulisi? Eihän meidän ole paikko olla yhdessä juuri jouluna, voimme juhlia suvun voimalla vaikka uutta vuotta!
Mutta saatuani oman jouluni ´valmiiksi´, auttelen sukulaisia tai ystäviäni. Esim. nyt aatonaattona kävin silittelemässä kaverilleni illalla verhoja ja pöytäliinoja. Eikä minulla ole joulustressiä... teen niin oman lapseni kuin kavereiden lasten kanssa joululeivonnaisia, piparkakkutaloja, askerteluja, ym. Minun paras lahjani on kun kaverini lapsi sanoo ensi vuonna tekevän meillä piparkakkukirkon. Se varmuus, että myös ensi vuonna hän voi tulla meille leipomaan joulua.
Tämä kait on tradition perimmäinen merkitys, luoda turvallisuutta, tuttuutta, jotain minkä voi usko toistuvan. Tässä hullussa ja alati muuttuvassa maailmassa olisi hyvä olla myös jotain pysyvää. Ja Jouluhan on ennen kaikkea lasten juhla.
Hyviä Joulun pyhiä kaikille, miten sen sitten viettääkin.
t: yksi jouluhörhö
- tyylillään
Minä olen agnostikko joten en vietä kristillistä joulua. Kaupallista joulua tavallaan vietän, ostan ja saan lahjoja ja saa samalla hyvän syyn muistaa kavereita ja perhettä. Ei joulu ole kaikille kristillinen juhla, ja pakanajuhlahan joulu alunperin oli! Kristityt vain ottivat sen itselleen!
Joulu on lapsille erityisen mukava kun saa lahjoja ja tapaa joulupukin. Kukin tavallaan. Ne jotka tahtovat muistella Jeesusta, siitä vain. Ne jotka tahtovat tavata joulupukin, siitä vain. Ne jotka eivät vietä ollenkaan, anti mennä vain. - kaijahillevi
kyllä se on juhlista ihanin. Saa lapset luokseen yhteiseen juhlalliseen ruokapöytään. En suuria hössötä juhlaa varten. Normaali siivous ja lahjat on hankittu pitkin vuotta. Ei ole tarvinnut ruuhkaisissa kaupoissa juosta. En ymmärrä tuota negatiivista asennetta Joulusta, jokainenhan voi tehdä sen just sellaiseksi kun haluaa, ilman kiirettä. Aloittakaa joululahjojen osteleminen tamikuussa ale myynneistä ja pitkin vuotta muissa alemyynti tapahtumissa. Siinä voittaa hurjasti rahaa ja säästää hermoja. Joulu ruuatkin saa jo puoli valmiina ettei siitäkään pitäis tulla hirmusta vääntöä ja jos haluaa tehdä kaiken itse niin nekin voi tehdä pikku hiljaa syksyn aikana. Mitä ihmettä sitä valitellaan.
ja kaikki muutkin tasapuolisesti sillä joululla tai ilman...
Oli kivaa huomata kuinka samanlaisia ajatuksia on sinulla kuin minullakin, joululahjat siis ne vähäiset olen todellakin hankkinut jo vuosia tammikuun ale-myynneistä alkaen ja viimeistään syyskuulla on kaikki olleet jo valmiina, mitään kaappien nuohousta ei kannata itselleen järjestää jouluviikolle sen ehtii tehdä kesälläkin kun tulee vesisadepäiviä... eikä ruuatkaan ole loppujen lopuksi sen ihmeellisempiä mitä muulloinkaan, paitsi kalliimpia, on ihan turhaa stressata niiden takia
ja se että käykö joulukirkossa/messussa/yövaelluksessa on ihan jokaisen oma ja henkilökohtainen asia,"ei kaikki usko siihen joulupukkiinkaan"...- teropetteri
piilottelet kakaroilta paketteja vuoden.. :)
- oos sä vähä...
teropetteri kirjoitti:
piilottelet kakaroilta paketteja vuoden.. :)
Ei kai niitä lahjoja heti Joulun mentyä uusia osteta. Yritä ymmärtää, vasta Joulun alla, kun on hyvät tarjoukset, ja liikkeet pullollaan tavaraa. Että täl viisiin tero poika.
- Haluton hössöttäjä
Kyllä jokaisella saa olla omanlaisensa joulu. En minäkään hössöttäisi enään, jos ei olisi tullut aikoinaan hössötettyä. Nuorimmat lapset ovat vielä kotona ja odottavat joulua innokkaasti. En henno tuottaa heille pettymystä. Kuitenkin olen pitäytynyt vain välttämättömimmissä jutuissa, enkä ole vaipunut hysteriaan. Levollisia hetkiä sulle vaan. Olet varmaan paljon virkeämpi ja innokkaampi ens arkena, kun työt alkavat.
- viisaampikusäyhteesä
nii että turha tulla ei kristittynä valittamaan.. juhla on alunperin ollu iha pakanallinen juhla ja siksi mekin sitä juhilmme!! saatanan pälli!
- OIkea Joulu on syntymäjuhla
tehän siinä eniten hössötättekin ja olette tehneet Joulusta kiusallisen hulinamarkkinan.
Oikean joulumielen omaava ei kärsi joulustressistä, eikä kärsi joulutervehdyksistä eikä mistään vaatimuksista.
Alkujaan vietettiin juhlaa, vaan ei Joulua, Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja sitä ei ole pakanallisesti juhlittu. - Realistinen
OIkea Joulu on syntymäjuhla kirjoitti:
tehän siinä eniten hössötättekin ja olette tehneet Joulusta kiusallisen hulinamarkkinan.
Oikean joulumielen omaava ei kärsi joulustressistä, eikä kärsi joulutervehdyksistä eikä mistään vaatimuksista.
Alkujaan vietettiin juhlaa, vaan ei Joulua, Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja sitä ei ole pakanallisesti juhlittu.Joulu ei ole jeesuksen juhla, vaan pakanallinen juhla jonka kristityt ovat ottaneet omakseen. Se on hyvin loogista. Talvipäivänseisaus on konkreettista, mutta kristinusko on taikauskoa.
Joulua siis vietettiin ennen kristinuskon tuloa. Olet siis väärässä. Yhtä hyvin voi sitten viettää joulua Stalinin muistoksi!! - selittäjä
OIkea Joulu on syntymäjuhla kirjoitti:
Alkujaan vietettiin juhlaa, vaan ei Joulua, Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja sitä ei ole pakanallisesti juhlittu.Nyt se on näytetty tänään telkkarissa että joulu on lähtöisin varakkaasta turkkilaisesta piispasta, joka jakoi köyhille lahjoja.
Sitten nunnat jatkoivat tapaa antamalla köyhille hedelmiä sukassa talven alussa. (Ja lopuksi jotkut uskon hörhöt keksivät yhdistää sen Lähi-idässä leviävään ns. kristinuskoon.)
- kyllästynyt
olen pienituloinen työtön,jokapäiväinen kamppailu työn saannista ja sen pätkäkausista,ei anna mahdollisuuttakaan juhlia,sen enempää jouluja kuin juhannuksiakaan.vuodet lipuu eteenpäin samanlaisina.hyvä että jaksaa aamuun herätä ja hakea työtä,jota ei saa,tai saa epämääräiseksi ajaksi.on kolmannen luokan kansalainen.ei sitä joulu miksikään toiseksi muuta.
- ihmisten olevan
Tyhmiä. Suurin osa retuuttaa lahjapaketteja, läskikasseja, syö, juo ja jakaa lahjoja. Jos se todella tuo ja suo heille iloa, se suotakoon, mutta säälittäviä ressukoita ovat.
- pitäisi
No en pitäisi heitä kovin paljon sinua säälittävämpinä...
Omituisen henkilökohtaisesti tuntuvat ihmiset ottavan viestisi. Toisaalta ei ihmekään, tunnut itsekin ottavan muiden ihmisten joulunvieton aika henkilökohtaisesti. Tunnut olevan sitä mieltä, ettei joulua voi viettää rauhallisesti, vaan että kaikki jotka viettävät joulua ovat stressaantuneita ja kiireisiä.
Perheemme (olen 19, perheeni kostuu siis vanhemmiastani, 23-vuotiaasta siskostani ja hänen poikaystävästään) on täysin ateistinen ja meidän joulumme on sitä, että rauhoitutaan perheen kanssa, saunotaan, syödään hyvin ja jaetaan lahjat. Meillä ei yleensä pahempaa joulu"rumbaa" ole, asiat hoidetaan rauhassa ja panikoimatta. Lahjojen ostaminen on mukavaa eikä mikään taakka, henkilökohtaisesti saan mielihyvää siitä, kun löydän kaupasta jotain jonka tiedän ilostuttavan lähimmäistä.
Tästä huolimatta en koskaan ole pitänyt mitenkään huonokäytöksisenä jos joku ilmoittaa etukäteen, että ei ole tänä vuonna ostamassa lahjoja eikä myöskään täten halua niitä keneltäkään.
Tämän sanottuani haluisin kuitenkin huomauttaa, että on kieltämättä hiukan kohtuutonta "ahdistua" jouluntoivotuksista, vaikka ei itse joulua vietä mitenkään. Siinä ei kuitenkaan ole kyse joulun tuputtamisesta, vaan siitä, että joku välittää antaa sinulle onnentoivotuksen. On astetta kiittämätöntä olla ottamatta sitä vastaan edes hyväntahdon eleenä. En ymmärrä miksi se on kiusallista. Jos sinä et vietä joulua, miten se estää sinua toivottamasta muille hyvää joulua? Ellet yritä kieltää sen olemassaoloa. Tai mikset voisi toivottaa hyvää uuttavuotta tai hyviä lomia, tai vaikkapa hyvää keskitalvea :)
Itse en paheksu enkä kummaksu sitä, että joku ei joulua vietä, olivat syyt sitten mitkä tahansa. En myöskään loukkaannu jos joku vastaa minun joulutervehdyksiini noilla yllämainituilla ja kertoo, ettei vietä joulua. En myöskään pidä mitenkään outona sitä, jos joku toivottaa hyvää Hanukkaa tms, vaikka en itse uskonnoista perusta.
Toivoisin sinulta samaa suvaitsevaisevuutta :)- joulun henki
Suvaitsevaisuuden odotuksellasi haet rauhaa omalle rikkumattomalle idyllille joulun tunnelmasta. Osoitus kykenemöttömyydestä eläytyä sellaisen ihmisen rooliin, jonka elämän olosuhteet eivät mahdollista joulumieltä edes itselle, eikä mahdollisuutta osoittaa sitä muodollisestikaan lahjoina edes rakkaimmille. Hyvän joulun toivotus voi olla ironiaa ja puukon kiertämistä haavassa. Onko elämä kohdellut sinua pääsääntoisesti oikeudenmukaisesti? Silloin et voi tietää.
joulun henki kirjoitti:
Suvaitsevaisuuden odotuksellasi haet rauhaa omalle rikkumattomalle idyllille joulun tunnelmasta. Osoitus kykenemöttömyydestä eläytyä sellaisen ihmisen rooliin, jonka elämän olosuhteet eivät mahdollista joulumieltä edes itselle, eikä mahdollisuutta osoittaa sitä muodollisestikaan lahjoina edes rakkaimmille. Hyvän joulun toivotus voi olla ironiaa ja puukon kiertämistä haavassa. Onko elämä kohdellut sinua pääsääntoisesti oikeudenmukaisesti? Silloin et voi tietää.
"Suvaitsevaisuuden odotuksellasi haet rauhaa omalle rikkumattomalle idyllille joulun tunnelmasta."
Öö, en? Suvaitsevaisuuden odotuksella haen sitä, ettei tarvitse kuunnella toisten dissausta siitä, kuinka joulunviettäjät ovat kaikki jotain kiireessä juoksevia stressaajia. Haen sitä, että annettaisiin ihmisten viettää tämä aika vuodesta miten haluavat, eikä tuomita muiden perinteitä. Sinulla on selkeästi paha tapa panna sanojan toisten suuhun.
"Osoitus kykenemöttömyydestä eläytyä sellaisen ihmisen rooliin, jonka elämän olosuhteet eivät mahdollista joulumieltä edes itselle, eikä mahdollisuutta osoittaa sitä muodollisestikaan lahjoina edes rakkaimmille."
Aloitusviestissä ei ollut mitään vihjausta siihen, että kyseessä olisivat sellaiset "elämän olosuhteet", että joulumieli ei olisi mahdollinen, vaan että alkuperäinen kirjoittaja on valinnut olla viettämättä joulua. SINÄ taas teit sen alentuvan oletuksen, että ketjun aloittaja olisi jotenki sellaisessa tilanteessa, ettei joulun vietto ole mahdollista.
Ja miksi väität, että olen kykenemätön eläytymään sellaisen ihmisen asemaan, joka ei halua viettää joulua ja ostella lahjoja, kun juuri sanoin, että ymmärrän jos joku ei niin halua tehdä? Kerropas eräs asia - luitko ollenkaan viestiäni? Koska esität minusta olettamuksia joita et voisi tehdä, jos olisit lukenut viestini kunnolla.
"Hyvän joulun toivotus voi olla ironiaa ja puukon kiertämistä haavassa."
Voihan se olla sitä vaikka toinen viettäisikin joulua. En minäkään ajattelisi lämpimästi kenestäkään, joka toivottaisi minulle joulua ivallisesti. Miten tämä liittyy mitenkään normaaleihin jouluntoivotuksiin?
"Onko elämä kohdellut sinua pääsääntoisesti oikeudenmukaisesti?"
Ei tietenkään. Mahdollisesti otin liian kiltin sävyn edellisessä viestissä, jos se kerran sai sinut kuvittelemaan, että olen kasvanut pumpulissa ja vailla vastoinkäymisiä. On todella alentuvaa sinulta tehdä tuollaisia oletuksia minusta tai ketjun aloittajasta, jos tosiaan oletat, että kaikki jotka eivät tahdo viettää joulua ovat elämän runtelemia ja onnettomia. Mene itseesi ja lakkaa yrittämästä haastaa riitaa...
- No Xmas ever!
Hienoa että joulua joku viettää. Itse vietän vapaata viikonloppua tai ainakin luulin niin tekeväni kunnes vaimo ilmoitti että aattona vanhempani tulevat meille joulun viettoon.
Joulupäivä on sitten varattu hänen vanhemmilleen ja systerin tenaville koirat mukaanlukien. Tapanina on tietty taas jonkun synttärit ja talo taas täynnä väkeä.
Rehellisesti sanottuna totaaliasteistina olen hiukan ongelmissa koska ajattelin viettää viikonloppua täydellisessä rauhassa mutta näyttää toisin käyvän raskaan työviikon päätteksi.
Haaveenani on joskus, edes joskus olisi jouluaika sellainen jonka itse haluan, päästä lappiin hankien keskelle rätisevän takan ääreen, rauhaan. Tätä olen saanut odotella nykyisen ja edellisen vaimon aikaan samalla selityksellä että ei ne vanhemmat ikuisesti elä. No, en elä minäkään mutta kiroan omaa tahdottomuttani. En kuitenkaan ole haaveillut tuosta reissusta niin että olisin siellä yksin vaan lähimpieni kanssa.
On muuten Stadilaiskakaralle aikamoinen unelma tuo.
Asuntoomme on muuttanut noin 57 tonttu-ukkoa, joulukuusi, sikamainen määrä materiaa pakettien muodossa jne. joulukamaa. En ole koskaan enkä vieläkään ymmärtänyt että jollekin pitää hankkia kaiken maailman tavarat ns. iloa tuottamaan.
Mainittakoot että olen äärimmäisen teknisorientoitunut ihminen niin siviilissä kuin työssänikin eli en mikään viherpiipertäjä.
En ole uskovainen, kävin huvikseni riparin kun tuleva vaimo halusi kirkkohäät. Olihan se kiva papin kanssa jutella fudiksesta ja ihmettelen vieläkin millä perusteilla ko. jäsenkirja lähti.
No, vaimo tuli iloiseksi ja riparin merkitys oli mulle pajatsoon työnnettävän rahan tasoinen asia. Ja on edelleen. Erosin kirkosta yli vuosi sitten kun kyllästyin maksamaan parin viikon etelän matkan verran ylimääristä veroa ja mitään ei tullut takaisin. Etelässä on sentään lämmintä. Uskovaiset ovat kyllä kertoneet että niin on myös helvetissä;)
Joka hemmetin jouluaika vaan menee tässä kärvistellessä ja kuunnellessa vaimoihmisen, tällä hetkellä tuntuu että tulevan ex-vaimoni, höpötyksiä ja hössötyksiä joulusta. Aina kun sanon että mä en jaksa näitä juttuja ja että älä sotke mua tohon niin saan kuulla että pilasin joulun, tämänkin. Oli muuten seitsemäs vaiko kahdeksas jo peräkkäin tämän henkilön kanssa ja kymmenen meni edellisen kanssa. Piru kun oon niin tyhmä että kauniin naisen tavatessa luulen että järkikin olisi olemassa ja toisen kunnioitus. Kun löytäis sellaisen ihmisen jolla on muiden huomiointi tallella!
Kunnioitan kaikkien vakaumusta, joulunvieton tarvetta jne juttuja ja oletan ja odotan että omaa elämäntapaani myös kunnioitetaan. Tehkää niin tekin. Oli ihminen sitten kristitty, muslimi tais ties mikä muu niin ne ovat yhtä arvokkaita universumissa kuin ateistikin tai henkilö jolla ei ole mitään uskonnollista vakaumusta mihinkään suuntaa. Kaikki eivät tunnusta olevansa edes uskonnottomia muuten.
Ja huomenna pitää lähteä ostaan jotain tavaraa että ei tule ihmisille pettymystä vaikka on luvattu pyhästi että lahjoja ei aikuiset toisilleen ostele. On aika noloa vastaanottaa ns. pakkolahjoja kun ei o itellä antaa mitään. Kokeilin sen edellisjouluna. Törkeetä materialistamista vaikka johonkin jeesukseen eli hengelliseen johtajaan uskookin. Onkohan joku kateissa nyt ihan oikeesti?
Eli säätyyn, uskontoon, sukupuoleen ja kansallisuuteen katsomatta, pitäkää kiva viikonloppu!- No Xmas forever!
Että tuli niin monta kirjoitusvirhettä!
Asteisti tietty piti olla ateisti. - utuna
Suurella mielenkiinnolla olen lukenut teidän kaikkien viestit. Monia ajatuksia pohdittavaksi. Kiitos niistä!
Pari pientä kommentia...
Joku otti esille Saudi Arabiankin. Olen viettänyt siellä yhden joulukuun. Tiedän siis mm. nämä naisten hunnutus- yms. määräykset omakohtaisesti. Meidän länsimaalaista elämäämme rajoittavammat elintavat ovat siellä kuitenkin arkipäivää. Halusin tietystí kapinoida niitä vastaan, mutta enhän voi mistään tietä, että meidän suomalaiset tapamme ovat ne ainoat oikeat.
Alkuperäisessä viestissäni oli ainakin yksi hupaisa kirjoitusvirhe, joka on monen kirjoittajan saanut tarttumaan aiheeseen - aiheetta.
" Työelämässä minusta ovat aina ollut kiusallisia yhteistyökumppaneiden ja työtovereiden joulun toivottelut. "
Viimeisen sanan piti olla voivottelut.
Tarkoitan sillä useiden kanssaihmisten joulustressin toistuvaa purkautumista sanallisessa muodossa ympäristöön.
Hyvän joulun toivotuksiin toki jo kotikasvatukseni edellyttämällä kohteliaisuudella olen aina vastannut.
LEPPOISAA LOPPUVUOTTA KAIKILLE! - ghn.sdfg
......
- fhghfg
No Xmas forever! kirjoitti:
Että tuli niin monta kirjoitusvirhettä!
Asteisti tietty piti olla ateisti.ääliö.
- nimetön............
Minun on pakko myöntää että itse en ole koskaan tykännyt siitä hössöttämisestä.En kirjoita Joulukortteja edes,vastustan kauppoihin menoa ja sitä hysteriaa mikä monella on.Saatan jonkun matkan tilata meille(reissuun lähtö voi olla vasta keväällä tai kesällä)Mielummin laitan siihen rahaa.Töissä olen mielellään nämä "suurpyhät",saahan niistä enemmän tiliäkin.Onneksi kohta saa huolaista kun ihmiset rauhoittuu.Ajattelen sen silleen et kun Uusi Vuosi on ohi niin ALKAA KESÄ !!!!Yes
- Parempi yksin
Tosiaan, parempi yksin, kuin huonon kaverin kanssa.Joulun rauhaa ei pilaa kukaan, kun viettää sen yksin.
Radiosta ja televisiosta on myös apua, sieltä tulee hyvää ohjelmaa ja musiikkia. Luonnosta saa myös virikkeitä, joka sinne pääsee kulkemaan. Ja kuitenkin niin pian se joulu on ohi. - KIKKA
Meilläkin kaupaton joulu. Osittain. Lapsenlapselle ostettu pitkin vuotta jotain. Haudoilla käymme ja perinteiset jouluruuat syömme.Eipä joulu ole ja joulun tulo stressannut. Hyvä näin.
- utuna
Kirjoitusvirhe alkuperäisessä viestissäni
"Työelämässä minusta ovat aina ollut kiusallisia yhteistyökumppaneiden ja työtovereiden joulun toivottelut.
Viimeinen sanan piti olla voivottelut, jotka johtuvat joulustressin purkautumisesta.
Pahoittelen virhettäni ja siitä aiheutunutta väärin ymmärrystä. - JohnLeeBank
ateisteina avovaimon kanssa osallistuta joulunviettoon mitenkään muuten kuin käymme syömässä vanhempien luona. Sehän joulussa on hyvää: saa syödä!! Eihän sitä tiedä koska saa taas syödä näin hyvin.
Mutta jokainenhan sen itse päättää lähteekö tähän hullutukseen mukaan; helpommalla pääsee kun jättää väliin. Ja halvemmalla! Tietenkin jos perheessä on pieniä lapsia niin eihän sitä voi niiltä kieltää, kohtuus kuitenkin kaikessa, pianhan se on ohi taas.
Rauhoittukaa ja olkaa yhdessä, se on se juttu.- Me emme ainakaan
nyt ei mene sinun ajatelmasi perille, ensin kiellät joulun mutta kuitenkin sanot;"Tietenkin jos perheessä on pieniä lapsia niin eihän sitä voi niiltä kieltää", Nyt et pysy kuitenkaan sanojesi takana, menet kuitenkin toisten mukana hössötykseen, olet luopio? ja sanot sehän joulussa on myvää saa taas syödä! Olette te joulun marttyyrit ihmeellisiä haraate kynsin hampain vastaan, mutta kuitenkin otatte osaa. MIKSI. Kysyn Miksi. Kun me vietämme juoulunjuhlaa , te voisitte viettää vaikka juhannusta tai jotain aivan muuta vaikka sitten uudenvuoden aikaan odotatte pakkasukkoa?
- gdfgd.fi
Me emme ainakaan kirjoitti:
nyt ei mene sinun ajatelmasi perille, ensin kiellät joulun mutta kuitenkin sanot;"Tietenkin jos perheessä on pieniä lapsia niin eihän sitä voi niiltä kieltää", Nyt et pysy kuitenkaan sanojesi takana, menet kuitenkin toisten mukana hössötykseen, olet luopio? ja sanot sehän joulussa on myvää saa taas syödä! Olette te joulun marttyyrit ihmeellisiä haraate kynsin hampain vastaan, mutta kuitenkin otatte osaa. MIKSI. Kysyn Miksi. Kun me vietämme juoulunjuhlaa , te voisitte viettää vaikka juhannusta tai jotain aivan muuta vaikka sitten uudenvuoden aikaan odotatte pakkasukkoa?
ateistit, teinit, yh-äidit ja muut- viettäkää joulu niinkun haluatte.
- taito
puuttuu sinulta tai sitten sinulla on lukihäiriö et ymmärrä luettua tekstiä.
- Johnny Ramone
Sinähän se varsinainen kiristäjä ole, etkä antaisi sallivasti toisten viettää joulunaikaa, niin kuin itse haluavat. Älä hössötä tämän asian kanssa, turhaa sinun on kellekään hössööttää!
Hitsi ole sinä joulunvihaajamarttyyri vain omissa oloissasi, äläkä tule muille terrorisoiman miten pitäisi juhliaan viettää.
Joulu on Jeesuksen syntymä juhlaa. Juhannusjuhlat vietetään Johanneskastajan muistoksi.
Odota sinä itse rauhassa pakkasukkoasi, kun siihen mieluiten uskot! - vitsin heitit
gdfgd.fi kirjoitti:
ateistit, teinit, yh-äidit ja muut- viettäkää joulu niinkun haluatte.
Yh-äidit? Mihin unohdit yh-isät? Mitenkäs se siviilisääty vaikuttaa juhlapyhien viettämiseen/ viettämättömyyteen? Entäs yh-äidit/isät, jotka ovat leskiä, onko heilläkin jokin tietyt rituaalit, jotka poikkeavat "valtaväestöstä"
- Vastata
Mutta saathan sinä viettää joulusi niinkuin itse haluat,mutta anna muidenkin viettää se haluamallaan tavalla.Ajattelitko kenties vaatia kaikkia muitakin lopettamaan joulun vietton. Suvaitsevuutta ystävä hyvä.PS Hyvää Joulua kaikille jotka sitä viettävät.
- Mitä Äksyin Ämmä
olen minäkin irtisanoutunut jo esikomputeriaanisena vaan jo sangen jouluhössötyksisenä aikana. Kyllästyin nimenomaan kaikkeen noihin pyhiin liittyvään imelään, pakottavaan ja mitä kaupallistuvimpaan tohinaan.
Onpas tähän ketjuun kertynyt viestejä! En ehdi niitä nyt lukemaan mutta lisäsin kommenttini - toivottavasti syyllistymättä liikaa muiden kirjoittajien sanoman toistamiseen sana sanalta... - T12V
Mielestäni joulu on hirveää rahastusta. Pitää ostaa kuusi, koristeita, kaikenmaailman ruuat ja lahjoja. Miten joulusta on voinnut paisua tällainen rahamylly? Mikä on joulun oikea tarkoitus?! olisiko se ehkä Jeesuksen syntymäpäivä??
Monikaan ei ajattele tätä asiaa. He ajattelevat vain sitä kaikkea joulukrääsää. Jouluna kuuluu hiljentyä ja rauhoittua! Ei juosta ympääriinsä lahjoja etsimässä. Miettikää ihmiset.
T: tyttö 12v- Olen Suomalainen
Minä en vietä joulua sanan varsinaisessa merkityksessä.
Aattona olen kutsunut lapseni syömään,lahjoja tai muuta joulukrääsää ei ole muuta kuin kynttilöitä koska tykkään kynttilöiden valosta.
Jeesus ei ole edes syntynyt jouluna vaan syys-lokakuun vaihteessa.
Kuka sitä "seimen lasta"sen kummemmin edes ajattelee,Jeesus ei ole enää pieni lapsi vaan hän tulee kuninkaana.
Olen tunnustava uskova mutta en kuulu mihinkään kirkkokuntaan,odotan Jeesuksen paluuta,en avuttomana seimen lapsena vaan kuninkaana ja Herranani.
Joku tietysti provosoituu tästäkin mutta minkäs teet,näin uskon ja se on minun valintani.
Joulu on täysin pakanallinen juhla siitä vaan on väännetty kristillinen traditio,sillä ei ole mitään tekemistä todellisen uskon kanssa.
Jos joku haluaa joulua juhlia pukkeineen ja tonttuineen sun muine hömpötyksineen niin se on sen ihmisen valinta. - apuvaja
Olen Suomalainen kirjoitti:
Minä en vietä joulua sanan varsinaisessa merkityksessä.
Aattona olen kutsunut lapseni syömään,lahjoja tai muuta joulukrääsää ei ole muuta kuin kynttilöitä koska tykkään kynttilöiden valosta.
Jeesus ei ole edes syntynyt jouluna vaan syys-lokakuun vaihteessa.
Kuka sitä "seimen lasta"sen kummemmin edes ajattelee,Jeesus ei ole enää pieni lapsi vaan hän tulee kuninkaana.
Olen tunnustava uskova mutta en kuulu mihinkään kirkkokuntaan,odotan Jeesuksen paluuta,en avuttomana seimen lapsena vaan kuninkaana ja Herranani.
Joku tietysti provosoituu tästäkin mutta minkäs teet,näin uskon ja se on minun valintani.
Joulu on täysin pakanallinen juhla siitä vaan on väännetty kristillinen traditio,sillä ei ole mitään tekemistä todellisen uskon kanssa.
Jos joku haluaa joulua juhlia pukkeineen ja tonttuineen sun muine hömpötyksineen niin se on sen ihmisen valinta.Mies ihmettelee rutinaasi, vietäthän itsekkin jouluna, mutta armottomalla rutinalla, olisi sinulla hyvä joulu ja joulumieltä, myös kristillistä. Viettäkäämme joulua kukin tykönään, kuinka kukin haluaa, mutta hyvällä joulumielellä siitä tulee ikimuistoinen joulu varmaan meille kaikille. Minäkin vietän joulua ja menen sisarusten ja jälkipolvien kanssa, vanhempieni tyköön, jossa olemme kokosakki, pitää sitä edes yhden kerran vuodessa olla yhdessä. Mikäs siihen sopii paremmin kuin joulu, kestää senkin hössötyksen ilosella hyvällä mielellä . Ruoka pyödässä lukee vanha isämme pätkän jouluevankeljumia. IHANAA!
- Rauha maahan
apuvaja kirjoitti:
Mies ihmettelee rutinaasi, vietäthän itsekkin jouluna, mutta armottomalla rutinalla, olisi sinulla hyvä joulu ja joulumieltä, myös kristillistä. Viettäkäämme joulua kukin tykönään, kuinka kukin haluaa, mutta hyvällä joulumielellä siitä tulee ikimuistoinen joulu varmaan meille kaikille. Minäkin vietän joulua ja menen sisarusten ja jälkipolvien kanssa, vanhempieni tyköön, jossa olemme kokosakki, pitää sitä edes yhden kerran vuodessa olla yhdessä. Mikäs siihen sopii paremmin kuin joulu, kestää senkin hössötyksen ilosella hyvällä mielellä . Ruoka pyödässä lukee vanha isämme pätkän jouluevankeljumia. IHANAA!
- sunie
Sinä kun olet vielä niin nuori ja tietämätön! Maailma ei todellakaan ole niin mustavalkoinen ja tämän ah aina niin kultaisen joulunkaan syntyperä ei ole lähtöisin siitä mitä teille lapskullille aina tuputetaan.
Scrollaa alas otsikkoon "Kristusmessut"
http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/joulu/historia.html
"Pääsyynä joulukuun 25. päivän valitsemiselle oli kuitenkin vanhojen pakanallisten juhlien korvaaminen "oikeaoppisella" juhlalla. Katolinen kirkko käytti samaa menetelmää lukuisien muidenkin juhlapäivien kohdalla (Pääsiäinen, Kynttiläpäivä, Kekri, jne.). Tämä menetelmä havaittiin tehokkaaksi käännytettäessä pakanoita kristinuskoon." - ihana joulun sanoma
Rauha maahan kirjoitti:
Ai tämänkö vuoksi:
Myös kristinusko on ottanut kuusen omakseen. Joulukuuseen on sen 400-vuotisen historian aikana vähitellen liitetty kristillisiä symboleja kuten tähti ja enkelit, paratiisin puun omenat ja niitä symboloivat pallot ja kynttilöiden pyhä valo. Myös kirkkojen koristelu joulukuusin 1800-luvulta lähtien on tehnyt kuusesta kristillisen symbolin.
- kartsu
erossa Perheestä, ensimmäistä kertaa 22 vuoteen. ei kinkkua, ei kuusta, ei Joulun tunnelmaa, ei lapsiani lähellä. on vain syvä yksinäisyys.
en toivo kellekään tällaista. toivon valoa ikkunaan, ihan meille kaikille vastavassa tilanteessa oleville.
kaipaan.- johtuu
tämä ero perheestä? Mikä estää ostamasta kinkkua ja sitä kuusta et kai ole uusavuton?
- höpsö
Minä kuulun juuri siihen ryhmään joka rakastaa joulua, kiirettä, lahjoja, tuoksuja, makuja, pieniä lapsia.
Joulu on lasten juhla pukkeineen, minä taas olen lapsenmielinen joten sopii minulle kuin nenä naamaan. En ota minkäänlaista stressiä mistään, pikkuhiljaa olen pessyt ja puunannut, lahjatkin on ostettu pikkuhiljaa. Tänään aatonaatto yönä vielä kinkku uuniin ja joulukuusen koristelu, sitten vaan ollaan ja nautitaan.
Nautitaan perheen kesken kaikesta siitä mitä edellä jo mainitsin, tuoksut, maut, jne. tällä kertaa siis joulun merkeissä, jos meillä ei olisi näitä jouluun perinteisesti kuuluvia juttuja niin silloinhan olisi vain tavallinen pidennetty viikonloppu.
Jokainen taaplaa tyylillään ja se on jokaiselle suotava mutta eihän kaikki voi tietää sitä ettei joku vietä joulua ellei siitä erikseen mainita, pahaahan kukaan ei joulun toivotuksella tarkoita.
Ihanaa tämä jouluun kuuluva pieni kiireen poikanen, siksi onkin niin ihana rauhoittua kun kaikki valmistelut on tehty.
HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE JA ALKUPERÄISELLE TOIVOTAN SITÄ OIKEIN RENTOUTTAVAA JA MUKAVAA AIKAA PERHEEN PARISSA. - tapsa mettän äijä
jouluttoman joulu on kiirastuleton.
pakanajuhla vääräuskoisten hömpötys.- Diapam
Muijalla on joulustressi
Meillä on joulu 365 pv vuodessa
- Oma jouluni
Vuosi vuodelta tuntuu joulunvietto yhä raskaammalta. Yritän myös välttää ihmispaljoutta. Tosin se ei ole onnistunut, koska kiireisimmät aloittivat jo marraskuun puolella lahjojenoston.
Kiusallista saada kortteja, jotka lähetetty muodon vuoksi. Itse lähetän vain vanhoille sukulaisilleni kortin - heitä kylläkin ajatellen. Muistan heitä kyllä ympäri vuoden.
Hyvänjouluntoivotukset ovat mukavia silloin, kun saan myös katsekontaktin toivottajaan ja hymyn.
Sukulaiseni ihmetteli sitä, miksi joulupöydän pitää olla aina samanlainen. Niin minäkin ihmettelen. Eivät perinteet romutu, jos jouluntekijä antaa tilaa luovuudelleen.
Kaupallisuus on se rasittavin juttu joulussa. En saa rauhaa missään! En missään! Kotiini en voi sulkeutua. Myönnän, että olen mukana joulupyörityksessä. Joulusta nauttivilta läheisiltäni en voi joulumieltä viedä. Stressiä en ole hankkinut; huumorimielellä olen "pakkolahjoja" paketoinut. Suurin osa paketeistani saa jouluasun vilpittömältä paketoijalta.
Ehkä eniten minua ärsyttävät joulu-uskovaiset. Mutta jos joululaulut on mukava kuunnella kirkossa, suotakoon se kaikille halukkaille. - toisten
eihän fiksu ja filmaattinen voi saada näppylöitä
toisten kekkereistä, vai miksi mariset? - Tuuli@
Minusta joulun voi viettää ihan ilman liikaa kiirettä ja hössötystä. Joulu on ilon ja valon juhla, joka katkaisee syksyn pimeyden, valoineen, koristeineen, joululauluin ja toisten ihmisten ajattelemisella. Sen ei tarvitse olla kallis lahja vaan lämmin ajatus, miten sen jokainen sitten ilmaiseekin. Siihen kuuluu kaukana asuvien sukulaisten ja ystävien muistaminen, kerran vuodessa, jouluna.
- ----
On se tosiaan niin kivaa kun muut viettää joulua ja syö jouluruokia kun itse joutuu vain istumaan sohvalla ja syömään purkkiruokaa.
- Hoitaja..isolla h;lla..
Ihanaa olla vaan yksin,,,koiran kanssa,,ei juopottelivia paskoja miehiä..eikä onneksi naisiakaan,,,,,,,ikinä en ota miestä tai miespuolista tosissaannn...
Nimimerkillä:En hoida miehiä...tosissann en koskaan!- ONNELLISET
En juoppo, en aivan raitis, aivan tavallinen, hyvä perhe, ja mikä ihaninta on JOULU, ja Juhla. Älä katkeroidu ihmis poloinen, älä miehiä syytä yksinäisyydestäsi, katso peiliin mitä näet? Loukatun tyttö raasun. Surisin kanssasi, mutta en voi, on onni olla Joulua omassa kotona leivonnaisten tuoksussa, lasten laulaessa, Joulu on taas, Joulu on taas......Hmmmmmm...Hmmmm.....
- Sairaanhoitaja,,,
Oletko koskaan elänyt lapsuuttasi?
- joulu ilo
Oikein tää ununa ei oo ikinä saanut kokea ihanaa Joulun riemua, ja nyt ois viemässä sitä muiltakin.
Voi lapsi parat, en vois ajatella etten itse olis kokenut Jouluja, ja että en niitä myös jakaisi nyt lasteni kanssa. - -lukutaitoinen-
Eli kenelle oikein yrität haistatella? =D
- joulunviettoon siis
-lukutaitoinen- kirjoitti:
Eli kenelle oikein yrität haistatella? =D
Juuri sita nununa ununa nunnukka nynny!!!
- En halua olla hoitsu
Vain hoitsu on noin typerä että haistattelee, mutta näinhän se patouma purkautuu ulos kun joutuu työssään näyttelemään herttaista kutsumustyössä olevaa hoitajatarta.
Ko. henkilö, joka ei vietä tätä nykyistä valhejoulua, luo uudenlaista kulttuuria tulevaisuuteen, ajan saatossahan tulee aina uusia juhlia ja tavat hiljalleen muuttuvat.
- mutta silti....
Kuuntele,,,tiukuja voit jo kuulla,
joulu on porraspuulla.
Sytytä kynttilä, hiljenny tovi,
avaa joululle ovi!
HYVÄÄ JOULUA! - Parka
Minusta on jokaisen oikeus viettää joulua mieleisellään tavalla, tai olla viettämättä. Mutta Hyvän Joulun toivotuksia ei ole syytä silti inhota. Minä en ole vuosiin lähetellyt ainoatakaan joulukorttia (mutta olen muulla tavoin kyllä toivotellut hyvät Joulut), enkä ole ostellut joululahjoja, kun ainoastaan pojalleni ne pari tavaraa, mitkä muutenkin olisin ostanut, oli joulu tai ei.
Olen päässyt joulustressistä. Haluan viettää kaikki Joulut kotona, nyt kun lapsi on isompi. En kaipaa Jouluna hälinää ympärilleni, vietämme sen poikani kanssa kahden kaikessa rauhassa ja saamme vietää Joulun aivan niin rauhallisessa merkeissä kun haluamme.
Tästäkin Joulusta tulee meidän näköisemme Joulu.
Alkuperäinen epäili että juhlan alkuperäinen tarkoitus olisi unohtunut useimmilta ja kaikki olisi vaan keskittynyt lahjoihin ja muuhun hössötykseen. Näin ei ainakaan meidän perheessämme ole. Jo tänä iltana loin katseeni ylös ja mietin näitä perimmäisiä asioita (vaikka en koskaan ole uskonnollinen ollutkaan - en ole niinsanotusti kirkossakävijä). Jonkinlainen usko kuitenkin kaiken tarkoitukseen on. Ja usko siihen mitä varten Joulua vietetään. Vietän sitä tarkoitukseen sopivalla hartaudella, vaikka emme virsiä laulakaan. Joulukirkkoon on tehnyt useimpina jouluöinä mieli (vaikka muuten en kirkossa käykään), mutta sekin on jäänyt aikomukseksi.
Kaikesta huolimatta - Hyvää Joulua - myös alkuperäiselle avaukselle. - vietää
Me kaksineläjää emme ole ostaneet toisillemme joululahjoja, saamme kyllä niitä läheisiltä ja itselin ostamme heille, mutta vaimo laitaa perinteiet herkut pöytään. Ei isompaa hömpää, ei kirkkoa eikä kauneinpia joululauluja.Pukkina olen monena aattona ollut, tänävuonna ei sitäkään
Joulu on lasten juhla.
Uskon hapatus ei sekoita valon juhlaa.
Kuusta emme pirtiin tuo, muutakuin klapeina kopassa. Jätkän kyntilöitä poltan ulkonaja, jälyhtyjä olen tehnyt jos on ollut pakkasia,nyt ei tarvi niitäkään kun ulkona 4 ja sataa vettä,
länsi-suomeen tuli ns mustajoulu. - tonttu
Mun mielestä joulu on ehkä enemmänki sitä,että nähdään rakkaita ja ollaan niitten kans vaan. Vittu mulla vituttaa nuo joulu lahjojen pähkäily ja kaikki muu blig bling.
Eikö joulun pitäs olla rauhallista aikaa,mut se ei sitä tänä päivänä ole vaan sellasta saatanan reissaamista joka kauppaan ja joka paikkaan,mut mie oon sellanen tyyppi,että otan ainakin yritän ottaa rauhallisesti viimeistään tapaninpäivänä!- apuvaja
ostavat ensin lahjoja sitten päivittelevät , voi kun on joulu mennyt kaupalliseksi? Siitä on tullut klichee sanoa noin, siis jonkilainen tapa! Sanoi pappi teeveessä. Hueskastelua sanon minä.Hihhuloidaan. Mutta pitää oikein ISOLLA ÄÄNELLÄ SANOA IHANAA KUN TAAS ON JOULU. Siunausta kaikille ja HYVÄÄ JOULUA. ja vielä piti sanoman iloista. Hymynaamat valloittaa maan.Tom tom kohta pukki tulee.
- tontukas
Meil on lahjojen täyttämä joulu ja kirkossakin käydään mutta stressistä ei tietoakaan. Nyt koti juhlapuvussaan, kaikilla joulumieli. Osaakin olla ihanaa! Rauhallista joulunaikaa kaikille.
- laillasi ajatteleva
Traumoja ei liity lapsuuteeni, ei aikuisuuteeni, miksi meillä ei ole sallivuutta, kysyn minäkin.
Yleisesti hyväksyttyjä asioita, tapoja on olemassa, kuitenkaan niillä ei tarvitse tuomita/saati ahdistella lähimmäistä.
Sallivuus suo jokaiselle OMAN VALINNAN. Kulttuurissamme se on kadoksissa, erilaisuus kummeksuttavaa, jopa joulun vietossa.
Vietän viimeisen joulun perinteisellä tavalla (ruokaa, sukua) seuraava onkin toisenlainen, toisenlaisella naisella, jolla mieli on toisenlainen, ajatus ja ideologia aivan oma, ei MIELISTELEVÄ.
MIELISTELY, hyssyttely kuuluu jouluun, juhlapyhiin, teennäistä hymyä, teennäistä hyvää joulua, toki se tulee sydämmestäkin, vilpittömästi, mutta kuinka usein? Tavan vuoksi - valitettavasti, liian usein.- kaikki ennallaan
Hyviä tapoja on ihmisen edes joskus hyvä noudattaa, eli toivottaa vaikka Hyvää Joulua, edes muodon vuoksi. Niin on paljon huonoa käyttäytymistä ja vähät toisista ajatteleua, että pitäisikö nyt Joulukin poistaa, että olisi eräillä hyvä olla, kun ei tarvitse Joulutervehdyksiä kestää tai toivottaa.
Aivan kummaa marinaa!
Minua ei ainakaan kukaan käske Joulua viettämään, tai ihmettele jos en Joulua viettäisikään perinteisesti. Ihmiset ovat aika sallivia, paitsi mitä nämä toisin ajattelevat, joulunvastustajat marisevat Joulun viettäjille. Eiköhän kaikki salli jokaisen viettävän just sellaista joukua kun kukin haluaa. Tuntuu vain siltä, että kun ei ole muuta valittamista niin valitetaan edes joulun viettäjistä.
Aika moni viettää omanlaisensa Joulun,ja entiset perinteet on muuntuneet nykypäivään.
Hitsi kun on tärkeämpiäkin korjaamisen aihetta, kun yksi Joulu! - sementtiä
lapsena hiekkalaatikossa hiekan sijaan. Siltä ainakin tekstit vaikuttaa.. :DD
- muori
sementtiä kirjoitti:
lapsena hiekkalaatikossa hiekan sijaan. Siltä ainakin tekstit vaikuttaa.. :DD
Se juuri on auttanut käsittämään asiat oikein päin. Jatka vain hiekkaleikkejäsi vaikkapa jouluna, nyt kun ei ollut edes lunta.
- et vietä
tai jos joulua et viettää halua, niin se sinulle sallittakoon. Hämmästelen kuitenkin kuinka kanssaihmistesi hyvän joulun TOIVOTUS voi tuntua kiusalliselta! Luulenpa että suurin osa meistä suomalaisista omasta tahdostaan haluaa viettää joulua ja hyvillä mielin ja vilpittömästi toivottaa hyvää joulua toisille. Joulun ei tarvitse olla krääsäjoulu ... se voi olla muuten vaan Hyvä Joulu.
- utuna
Valitettava kirjoitusvirhe alkuperäisessä viestissäni jatkaa vielä elämäänsä.
... toivottaa sanan piti olla VOIVOTTAA eli purkavat joulustressiään sanalliseen muotoon.
Hyvän joulun toivotukset sinullekin
- Tonttu
Niin, pari päivää saa ihmiset mahdottoman krääsä hysterian valtaan.
lahjoja on etsittävä kummin kaiman isisän serkullekkin. Hoh hoijjaa.
Eihän lahjojen antaminen tietysti paha asia ole mutta ylettömyyksiin menevä hössötys on kammottavaa.
Yritettäisi rauhoittua viettämään joulua ihan sen perimmäisen tarkoituksen vuoksi, tai vaikka muuten. - santa kulaus
Itsetyytyyväisyys ja omahyväisyys löyhkää, kun tekstarilla laitetaan pikkuropoja huono-osaisten hyväksi.
- nämä omahyväiset, juhlan ja...
Joulunkin teeskentelijät ovat omahyväisyydessään maailman napoja - tai luulevat olevansa, ainakin omassa pienen pienessä maailmassaan.
Kerronpa esimerkin töistä, ilmapiiri arjessa hyvinkin kireä, kuppikuntia, mutta mitä ihmettä teennäisyys ja joulu saakaan aikaan... pakko muistamista (hampaatirvessä) teennäistä teeskentelyä, teennäistä hymyä, muistamista, joka ei tule suoraan sydämestä, koska juuri eilen tuo työtoveri oli panettelun kohteena sekä teennäisiä joulun toivotuksia. Sanoisin, haistakaa paska - se on luettavissa heidän kasvoiltaan, mutta mutta...
Tämä ei ole edes korrektia käytöstä, vaan teeskentelyä, itsepetosta, jne. Tämä ei ole mielestäni aitoa joulumieltä, joten eikö tässä kohdin joulu ja sen toivotukset pitäisi jättää ja antaa vaihtoehdon tullla tilalle.
En ymmärrä mikä ihmisiä teennäisyydessä viehättää, mikä pitää sitä yllä ja juuri jouluna se kaksinaamaisuus paskan puhuminen korostuu.
MIKSI?
Siksi kaipaan minäkin sallivuutta, sallivuutta EI PAKKO JOULUUN. Pakko joulua ei toki ole pakko viettää, silloin olet erilainen, kummajainen - ainakin työpaikoilla. Henkilökohtaisella tasolla tarina onkin jo - oma valinta.
Täällä sairaalassa hyvän joulun pyyteettömyys toteutuu, aitona, vilpittömänä, koska täällä olemme tekemisissä inhimillisyyden kanssa. On läsnä vain elämä tai kuolema. Täällä tulee esille se pyyteetön vilpittömyys, se oikea joulu.
Tähänkö asti ihmisen pitää mennä, jotta sallivuus sallitaan, eikä heitetä lokaa, niin kuin utunan silmille keskustelun aloituksesta on tehyt. Mielestäni varsin ajankohtainen ja asiallinen aihe keskusteluun, joulun todellisesta merkityksestä.
Ystäväni toteutti joulua - töissä, vapaaehtoisena kisahallissa. Siinä joulumieltä, niin itselle kuin lähimmäisellekin. Kaikki kun ei ole OSTETTAVISSA.
Se mikä tulee suoraan sydämestä, sydämen lämmöllä, vilpittömasti lähimmäistä kohtaan on todellesta joulumieltä, mielelestäni.
Siinä ei todellakaan tarvita kulisseja, kaupallista krääsää, mikä estää muistamasta heti huomenna, miksi kaiken joulussa on kulminoiduttava jolulaattoon ja pakko muistamiseen? Kertokaa minulle?
- daadelis
Ehkäpä kaikki kristityt eivät loppujen lopuks ole uskossa...
- Hyvää Joulua!
Jumalan pelastustarjous koskee jokaista ihmistä. niin kuin hän antaa auringon nousta sekä hyville että pahoille ihmisille, niin hän on antaa syntiselle ihmiselle kyvyn vastata myönteisesti kutsuunsa. Hän kunnioittaa ihmisen tahtoa, ja antaa jokaisen tehdäitse oman päätöksensä. Pelastus on valmis, siihen ei ole mitään lisättävää, se vain tulee ottaa vastaan. Jeesuksen sovituskuolema on tarkoitettu kaikille, mutta se on voimassa vain niiden kohdalla, jotka sen ottavat vastaan. Jumala ojentaa kätensä sinulle, on sinun päätöksesi, haluatko tarttua siihen.
Miten tarttua Jumalan käteen? Jeesus kehotti ihmisiä kääntymään pois synnistä Jumalan puoleen, tekemään parannuksen ja uskomaan häneen. Tämä on ihmisen osuus pelastuksessa. Siinä ei ole mitään ansiota, sillä Jumala on hankkinut kaiken, mitä pelastukseen tarvitaan. Kun me uskomme Jeesuksen kuolleen meidän puolestamme, me vastaanotamme pelastuksen lahjan. Siinä ei katsota ansioihin, ei tekoihin -- päinvastoin. Uskomalla me vain ojennamme kätemme kuin kerjäläinen lanttia anoessaan. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen." Joh. 1:12 - pakko nöyryys
Hyvää Joulua! kirjoitti:
Jumalan pelastustarjous koskee jokaista ihmistä. niin kuin hän antaa auringon nousta sekä hyville että pahoille ihmisille, niin hän on antaa syntiselle ihmiselle kyvyn vastata myönteisesti kutsuunsa. Hän kunnioittaa ihmisen tahtoa, ja antaa jokaisen tehdäitse oman päätöksensä. Pelastus on valmis, siihen ei ole mitään lisättävää, se vain tulee ottaa vastaan. Jeesuksen sovituskuolema on tarkoitettu kaikille, mutta se on voimassa vain niiden kohdalla, jotka sen ottavat vastaan. Jumala ojentaa kätensä sinulle, on sinun päätöksesi, haluatko tarttua siihen.
Miten tarttua Jumalan käteen? Jeesus kehotti ihmisiä kääntymään pois synnistä Jumalan puoleen, tekemään parannuksen ja uskomaan häneen. Tämä on ihmisen osuus pelastuksessa. Siinä ei ole mitään ansiota, sillä Jumala on hankkinut kaiken, mitä pelastukseen tarvitaan. Kun me uskomme Jeesuksen kuolleen meidän puolestamme, me vastaanotamme pelastuksen lahjan. Siinä ei katsota ansioihin, ei tekoihin -- päinvastoin. Uskomalla me vain ojennamme kätemme kuin kerjäläinen lanttia anoessaan. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen." Joh. 1:12Eipä ole kovin paljoa mitään, Kämmenklubilta sai leipää ja joulupaketin eläke on 600€ . Kiitokset ihmisille jotka jaatte muulloinkin kun jouluna pieniä ruokakasseja. Joo anteeksi ettemme pysty niin reippaasti hyvän joulun toivotuksiinne vastaamaan.Ei tarvi olla alkoholinkuluttaja jäädäkseen vaille niin ihmeellistä jouluhössötystä. Kiitos Jaska että sain käyttää nettiäsi.
- Jäbäkkä
Voihan sitä olla aivan yksinäänkin. Siivota, laittaa ruokaa, juoda vähän punaviiniä. Ajatella kaikkia rakkaita ihmisiä ja sukulsisia. Rauhoittua ja levätä. Joulupäivänä sitten voi vuokrata sihteeriopistosta perheen, jota voi pitää hyvänä muutaman tunnin. Ja joulun jälkeen on itelläkin lahjapussi tyhjä.. Suosittelen.
- Nimetön
Kirjoitat viisaasti ... mun päätös tänä jouluna oli että joulua ei ole. Tähän mennessä tämä päivä on ollut ihan samanlainen kuin kaikki muutkin ennen. Ihan turhaa roskaamista ja tarpeettomiin asioihin törsäämistä tää lahjomishysteria.
Noh, hyvää lomaa siis joka tapauksessa :) Ja uutta vuottahan voi toivottaa vähän etukäteenkin. - Pneumatikos
Älä hei viitti yleistää ja puhua toisten suulla!
"...mutta tuskin kovin moni kristillinen perhekään edes hetkeksi pysähtyy jouluhysteriassaan pohtimaan uskon kysymyksiä ja sitä joulun perimmäistä kysymystä..."
Sitäpaitsi, kai nyt ihmisellä on oikeus toivottaa jouluntoivotukset. Pitäiskö joulun, juhannuksen, pääsiäisen yms. toivottelu kieltää lailla, koska se sattuu loukkamaan jonkun "uskonnollisia" tunteita? Hieman suvaitsevaisuutta please!
En ymmärrä näennäissuvaitsevaista kommenttiasi muiltakaan osin. Vietä tylsää joulua keskenäs miten tahdot, mutta anna myös toisten viettää joulua heidän tahtomallaan tavalla - äläkä lado tota perhanan propagandaa näillä sivuilla! - 30.v.mies.kainuu..
kyllä itsekkin ymmärrän hyvin teitä,,minuakin vähän ahistaa joulun aika ja kun työttömänä niin ei ole sitten sitä ostos rumbaa silleen ollenkaan,,ei ole yksinkertaisesti varaa,,katselen toki tavaroita ja silleen ihmisten kiireitä kaupoissa,mutta sitten haluan vetäytyä vain iso-vanhempien luokse viettelemään hyvin rauhallista ja suht koht normaalia joulua,jotain pientä jouluruoka juttua syöden.,.eli en itse ole mielestäni päässyt nauttimaan oikeasta joulusta edes pienenä,eikä minulla ole ketään ystävääkään elämässä jonka kanssa voisi joulua viettää joko kaksin tai sitten sukulaisten kanssa,.,.
Näin siis poikamiehen elämä menee ja kulkee koulu polkuja miettien,toivon siitä nähden rauhaisaa ja toivorikasta uutta vuotta sekä kaikille ihmisille toivon sitä oikeaa ihmistä rinnalleen jonka kanssa saisi ajatuksia ja aikaa viettää...([email protected]) - tyttö82
Puhut asiaa... tämä on ensimmäinen joulu kun oikeasti rupee tympäsemään, perinne ruoat , lahjat jne... meidän perheessä yritettiin järjestää joulu ostamalla lahjoja tekemällä ruoat jne.. perinteisesti. Isä juhlistaa joulua kossu pullolla joka löytyi pöytä laatikosta, loput kaadoin äsken viemäristä. meitä on kuusi muuta jotka yrittivät edes järkätä joulun mutta eräs hilluu humalassa vaikka ihan ennen joulua pyytämällä pyydettiin pitämään pullon korkki kiinni. Itse oon siis 24-vuotias tyttö vai nainen.. no kuitenkin. mies ystäväni perheseen kuuluu täydellinen joulu ja itse saa nieleskellä vaa v'''u tätä joulua. toivon tämän olevan ohi, tää on vaa tällasta väkisin vääntämistä joulu mieltä... kuka oikeesti ees pysähtyy miettimään sitä joulun oikeaa tarkotusta tämän häslingin keskellä. Ai että..
- jouluja menee...
itse olen yksin ilman kiireen kierää. Kukaan ei odota minua,enkä minä odota ketään.
Kynttilä palaa pöydällä.
- turhake
samalla tavalla muút viettävät joulua omaan tapaansa kuin teette tekin.jos on kuisallista kuunnella jouluntoivotuksia niin voihan sitä kohteliaasti mainita ettei sellainen tunnu hyvältä.teillä on oikeus viettää joulua omalla tavallanne,suo se myös muille jotka hössöttävät ja kiirehtivät.
- SAMAA MIELTÄ
HYVÄ KIRJOITUS JA SAMAA MIELTÄ. AINA ON KIIRE KIIRE JA SILTI EI KIIRETTÄ MINNEKÄÄN. JOULUT OVAT MUUTTUNEET SITTEN LAPSUUDEN, EI SE OLE ENÄÄ SAMA. RAVINTOLAT OVAT YÖTÄ PÄIVÄÄ AUKI, MIKÄÄN EI OLE ENÄÄN PYHÄÄ. MUISTAN OMASTA LAPSUUDESTANI, ETTÄ VASTA TAPANIN PÄIVÄNÄ SAI MENNÄ NAAPURIIN JA ETTÄ TIESIMME TASAN TARKKAAN MIKSI JOULUA VIETIMME, TOISTA SE ON TÄNÄ PÄIVÄNÄ,TUSKIN IHMISET MUISTAA IHAN OIKEASTI MIKSI JOULUA JUHLIMME. TOTTAKAI MIELESTÄNI JOKAINEN SAA VIETTÄÄ JOULUN NIINKUIN TAHTOO JA MINÄ AINAKIN VIETÄN SEN NIIN KUIN MINÄ TAHDON.
- ZeMo
Olen samaa miltä kanssasi, joulu ei aiheuta minullekaan mitään ylimääräisiä touhuja ja kustannuksia. Muinaisina aikona jouluruuhkissa olen jopa aistinut ajankohdan tuoman stressin, nyt olen oppinut ostamaan tarvikkeeni hyvissä ajoin ennen joulua.
Hysteria on onnistunut sanavalinta.
Kauppiaat, poloiset joutuvat myymään "pilkkahinnalla" tuotteitaan joulun jälkeen.
Terv. ZeMo- Se Suomalainen
Sioilla on hauskaa kun selvittiin tästäkin joulusta,Wautsi!
- täysin
Olen täysin samaa mieltä! En kertakaikkiaan voi muuta tehdä kuin ihmetellä miten ihmiset vuodesta toiseen jaksavat voohottaa joulua. Niin kiire kaikkialla kaiken aikaa, ja hyvin vähän -jos lainkaan- aikaa perheelle ja ystäville.
Itsekin nautin kotona olosta, rauhasta, hiljaisuudesta, perheestä kaikessa rauhassa. Ilman kiireitä, ilman voohotusta. En edes kaipaa jouluruokia. Mieluummin syön jotain muuta arkisesta parempaa, josta pidän.
jouluRAUHAA =) - CVBNB
LAPSUUDESSA 50-LUVULLA JOULUSSA OLI VIELÄ TAIKAA. EI OLLUT SELLAISTA JÄRJETÖNTÄ JUOKSEMISTA LAHJOJEN PERÄSSÄ AINAKAAN MAASEUDULLA.SAATIINHAN NIITÄ LAHJOJA ,MUTTA KOHTUULLISESTI .NYT MINÄKIN OLEN OLLUT KAUAN AIKAA KYLLÄSTYNYT KOKO JOULUUN,JOPA JPULUPUKIN NÄKEMINEN SAA VERENPAINEENI NOUSEMAAN. TUO "santa lassi" SEHÄN ON KAUPPIAIDEN KÄTYRI JA SUURI HUIJARI , RAHALLA EI VOI SAADA ONNEA EIKÄ HYVÄÄ MIELTÄ. SUO MULLE MAJA MATALA JA LASTEN JOULUPUU,SIINÄ SAATTAISI OLLA ALKUA JOULULLE JOTA VIETTÄISIN,EN TÄTÄ KAUPPIAIDEN HUIJARITOUHUA ,JOSSA ONNEA OSTETAAN LAHJOILLA.ITSE EN VIETÄ JOULUA =minulla ei ole kuusta,ei kynttilöitä eikä mitään tonnttukoristeita. TOIVON MYÖS ETTÄ PIAN JOULUN JÄLKEEN TULEVA RÄYHÄÄJIEN JA JUOPPOJEN UUSIVUOSI OLISI PIAN OHI. SAISI VÄHÄN AIKAA OLLA RAUHASSA ILMAN KAIKENLAISTA RIEHUMISTA.
- rauhallinen joulu
emme mekään papan kanssa. Olemme kaikessa rauhassa tyytyväisenä kotona ilman kuusta ja koristeita.
Hiukan annamme periksi ruokien suhteen, ne ovat vielä osittain perinteisiä, kinkkua ja lanttulaatikkoa ja joulutorttuja. Huomenna tehdään kaalilaatikkoa.
Luin tätä ketjua ihmeissäni. Miten negatiivisesti joulun "viettäjät" suhtautuvatkaan niihin, jotka ovat vapaaehtoisesti hypänneet pois oravanpyörästä!
Kauppiaitten riemujuhlahan joulu nykyään on ja se on vapaaehtoista, mihin rahansa pistää tai on pistämättä. Ei pitäisi moittia puolin eikä toisinkaan.
Hyviä pyhiä kaikille, kaikesta huolimatta. - Kuusi ja pukki liikaa
Miksi kuusi pitää sisälle rahdata ja miksi pukin pitää tulla? Joulu asuu meidän jokaisen sydämessä jokapäivä, ei siihen tarvita joulua kuusineen ja pukkeineen!
- `S'`
voivoi teitä...
Joulu on juhla muiden joukossa !
Olen ateisti ja 'vietän' joulua (tai miksi sitä nyt ikinä haluaakaan kutsua) aivan kuten olen aina viettänyt... lahjoja, kynttilöitä yms.
Itseäni ei liikuta mitenkään onko Joulu 'jeesuksen' juhla vai ei.
Joulu on Joulu ! - löytyi netistä
`S'` kirjoitti:
voivoi teitä...
Joulu on juhla muiden joukossa !
Olen ateisti ja 'vietän' joulua (tai miksi sitä nyt ikinä haluaakaan kutsua) aivan kuten olen aina viettänyt... lahjoja, kynttilöitä yms.
Itseäni ei liikuta mitenkään onko Joulu 'jeesuksen' juhla vai ei.
Joulu on Joulu !Raamattu ei opeta mitään joulusta, jota tulisi viettää joulukuun 25 päivä. Joulun historia on mielenkiintoinen:
Babyloniassa vietettiin juhlaa joulukuun 25 päivä. Babyloniassa joulukuun 25 päivä oli talvipäivänseisauksen ja auringojumalan tammuksen syntymäpäivä. Babylonian sana "yule" tarkoittaa lasta. Joulukuun 25:ttä päivää kutsuttiin yule päiväksi myös pakanallisten anglosaksien parissa. Anglosaksit olivat Brittiensaarilla asuvia asukkaita, jotka puhuivat germaanisia kieliä. Tammusta kutsuttiin Babyloniassa myös nimillä Baal-berith sekä kuusipuun herra. Egyptiläiset sekä persialaiset juhlivat jumalansa syntymäpäivää joulukuun 25 päivänä. Lapsi aurinko jumalaa tarkoittavat monet eri nimet kuten Mithra, Horus, Isvara, Bacchus, Iacchus, Adonis, Attis jne. Lapsi aurinko jumalan palvonnan alkuperä on Babyloniassa, jossa Tammus on tämä lapsi.
Eli "jumallisen" lapsen syntymäjuhlan vieton juuret joulukuun 25 päivä ovat Babyloniassa, josta se myös levisi muualle maailmaan. Joulukuun 25. päivä oli Roomassa juhlapäivä, sillä myös sinne oli tullut Tammuksen juhla joulukuun 25. päivänä. Tammuksen juhlaan Babyloniassa kuului havupuu, joka koristeltiin pyöreillä palloilla, jotka symbolisoivat aurinkoa. Babylonialaiset palvoivat aurinkoa, siksi he koristelivat kuusen "aurinkopalloilla". Samoin joulukuun 25 päivään kuului sikauhri.
137 jKr. Rooman piispa julisti, että seurakunnan tuli viettää Kristuksen syntymäjuhlaa. Rooman piispa Julius I määräsi 350 jKr., että Kristuksen virallinen syntymäpäivä oli joulukuun 25. päivä. Rooman tuli saada joulu samalle päivälle kun he olivat Roomassa tottuneet viettämään Tammuksen syntymäjuhlaa. Näin sitten vasta vuonna 137 jKr. Kristuksen syntymäjuhlan vietto tuli mukaan kuvioihin, ja vuonna 350 jKr. tämä juhla määrättiin vietettäväksi joulukuun 25 päivä. Jeesus ei asettanut kuitenkaan joulua eikä apostolit, eikä alkuseurakunta viettänyt ollenkaan joulua joulukuun 25 päivä.
Vuonna 394 jKr. joulukuun 24. ja 25. päivän välisenä yönä vietettiin Rooman katolisessa kirkossa messua Kristukselle, jossa pappi siunasi leivän ja viinin, jolloin ne "muuttuivat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi". Tästä Kristuksen messusta Mass of Christ, joka ensimmäisen suoritettiin vuonna 394 JKr. alettiin käyttää nimitystä Kristus messu. Mielenkiintoista on se, että joulu sana on englanniksi Christmas....
Pappien palvelus vuoroja laskemalla voi laskea Johannes kastajan syntymäajan, ja Jeesushan syntyi noin puoli vuotta Johanneksen jälkeen.
Pappi Sakaria, Johannes kastajan isä oli Abian osastoa, joka palveli neljännen juutalaisen kuukauden jälkimmäisellä puoliskolla, joten Elisabet tuli raskaaksi viidennen kuun alussa enkeli Gabrielin ilmoituksen mukaan "niiden päivien perästä".
Kuudentena kuukautena, joka tarkoittaa viisi täyttä kuukautta ja alkanut kuudes kuukausi Maria tapaa Elisabetin, joka tervehtii Mariaa Herransa äitinä.
Maria on siis silloin juuri tullut raskaaksi Pyhästä Hengestä, joten tuo hetki on noin kymmenennen kuukauden puoliväli. Siitä voikin jo laskea yhdeksän kuukautta eteenpäin jolloin tullaan seitsemännen kuukauden puoliväliin.
Raamattu nimittää seitsemättä kuukautta Ethanim kuukaudeksi ja se on se kuukausi, jolloin Messias syntyi. Todennäköisesti Jeesus syntyi juuri lehtimajanjuhlan aikaan, joka on seitsemännessä kuussa. lehtimajanjuhla oli sen kunniaksi kun Jumala johdatti Israelin kansan pois Egyptin orjuudesta. Jeesus syntyi tuon juhlan aikana ja uskon, että tuossa on syvällinen merkitys, sillä Jeesus tulee johdattamaan ne jotka Häneen uskovat iankaikkisiin "lehtimajoihin".
Itse en vietä joulua Kristuksen syntymäjuhlana, koska hän ei ole syntynyt joulukuun 25 päivä. Eli en näe mitään velvoitetta siihen, että minun tulisi viettää joulua siksi koska Rooman katolinen kirkko on sen määrännyt vietettäväksi joulukuun 25 päivä. Raamattu ei myöskään kehota meitä viettämään Kristuksen syntymäjuhlaa ethanim kuussa. Mutta Raamattu on asettanut kuitenkin muistohetken viettämisen Kristuksen kunniaksi, joka on ehtoollisessa eli Herran aterian aikana. Tätä muistohetkeä saamme viettää niin usein kuin haluamme, eikä sitä ole sidottu erikseen mihinkään ajankohtaan.
http://www.synty.net/keskustelu/viewtopic.php?t=2286&postdays=0&postorder=asc&start=20
- Moikkis!!!
Moi kaikki!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481230
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55561
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462