Lomalle ulkomaille työttömänä, eikä menetä korvausta?

kassu,.

En löydä tietoa mistään, että voiko mennä työttömänä ollessaan lomamatkalle toiseen maahan. Onko kellään tästä tietoja? Kiitos!

14

1494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimimerkki

Voi mennä, mutta periaatteessa pitäisi ilmoittaa työkkäriin ja korvaus evätään niiltä päiviltä. Jos ei ole pitkä oleskelu niin kannattaa olla hiljaa. Tai sitten haet sairaslomaa niin silloin eivät hätyyttele.

Itse en ilmoittaisi mitään. Jos olet pitempään niin käy työkkörissä muina miehinä kysemlemässä onko töitä. Yleensä pitävät muutaman kuukauden väliä ennen uutta kutsua.

• ei menetä

Ei menetä mitään vaikka ilmoittaa, jos on kyse vaan viikon matkasta. Viikon voi työtön lomailla vuoden aikana. Itse olen pari kertaa matkustellut ja ilmoittanut työkkäriin matkani. Mitään ei ole koskaan pois otettu ja miksi olisikaan.

• että ilmoittaa
        ei menetä kirjoitti:

Ei menetä mitään vaikka ilmoittaa, jos on kyse vaan viikon matkasta. Viikon voi työtön lomailla vuoden aikana. Itse olen pari kertaa matkustellut ja ilmoittanut työkkäriin matkani. Mitään ei ole koskaan pois otettu ja miksi olisikaan.

kun itse ilmoittaa niin ei naapurin enää tarvitse.

• alempaa

"Työttömyyskorvaus EU-maassa"!
      Minusta paras vaihtoehto jos EU-alueelta löytyy mieleinen kohde.

EU-alueen ulkopuolelle voit matkustella täysin vapaasti.
      Ilmoitus työkkäriin ja kassaan on omantunnon kysymys!

• Kahdesti matkustanut

Olen kahdesti ilmoittanut työvoimatoimistoon matkastani, antanut osoitetiedot hotellin sähköpostiosoitetta myöten eikä muuta hankaluutta ole ollut kuin se, että heti matkan jälkeen täytyy käydä henkilökohtaisesti ilmoittautumassa. Päivärahan olen siis "luvallisesti" saanut myös matkapäiviltä.

Asiasta kerrottiin työvoimatoimiston alkuinfon papereissa.

• ainakaan pk-seudulla

Täh, henkilökohtaisesti ilmoittautumassa. No ei todellakaan ole pitänyt. Olen neljänä vuotena reissanut ja pelkkä ilmoitus riittää milloin lähtee,mihin ja milloin palaat. Mitään tarvii missään ilmoittautua reissun jälkeen. Kummaa toimintaa sun työkkärissä.

• Työt pätkissä
        ainakaan pk-seudulla kirjoitti:

Täh, henkilökohtaisesti ilmoittautumassa. No ei todellakaan ole pitänyt. Olen neljänä vuotena reissanut ja pelkkä ilmoitus riittää milloin lähtee,mihin ja milloin palaat. Mitään tarvii missään ilmoittautua reissun jälkeen. Kummaa toimintaa sun työkkärissä.

Kun pätkissä työskentelevä lähette ulkomaille lomalle 2 viikoksi .

1.saako hän päivärahaa eka viikolta ?

2.saako toisen viikon käyttää vuotuiseen karenssiin?

3.vai menettääkö molemmilta viikoilta oikeuden päivärahaan?

4.Saako pätkätyöntekijä määrätä itselleen viikon loman kotimaassa ja käyttää päivät "vuosiloma karensseihin?

• Niuho...
        Työt pätkissä kirjoitti:

Kun pätkissä työskentelevä lähette ulkomaille lomalle 2 viikoksi .

1.saako hän päivärahaa eka viikolta ?

2.saako toisen viikon käyttää vuotuiseen karenssiin?

3.vai menettääkö molemmilta viikoilta oikeuden päivärahaan?

4.Saako pätkätyöntekijä määrätä itselleen viikon loman kotimaassa ja käyttää päivät "vuosiloma karensseihin?

...Kun pätkissä työskentelevä lähette ulkomaille lomalle 2 viikoksi .

1.saako hän päivärahaa eka viikolta ?...

Ei saa. Jos ulkomaan matka kestää enintään 6 korvauspäivää, matkan ajalta voi saada työttömyyskorvauksen.

Jos matka kestää esim. kahdeksan päivää, ei koko matkan ajalta saa mitään. Siis se on joko tahi.

Idioottimaista, mutta tämä on sitä suomalaista byrokratiaa. Työtöntä siis estetään matkustamasta yli tuon 6 pvän, mikäli aikoo työttömyysturvaa saada matkan ajalta.

Edellä oleva varmaan antoi vastauksen myös muihin kysymyksen kohtiin.

• miksi tyytyisit

viikon matkaan , sinulla on oikeus olla 3-kuukautta työttömänä työnhakijana toisessa EU-maassa.

Hae työv.toimistostasi lomake jonka täytät ja ilmoitat toimistossasi että lähdet työnhakuun esim.Espanjaan.
      Kohdemaassa ilmoittaudut paikallisessa työv.toimistossa ja täytät taas lomakkeen .

Jos et asu Helsingissä sinulla on oikeus matka-avustukseen rajalle saakka jos olet menossa katsomaan jotain tiettyä työpaikkaa.

Ilmoittaudut siellä sitten niinkuin käskevät. Itsestäsi riippuu otatko töitä vastaan , olisihan se mielenkiintoista , ehkä ??

Päivärahallasi elät todennäköisesti vähintään yhtähyvin, ja jos löytyy kiva duuni , mikäs siinä jatkat vaan elämistäsi .

Esim.Espanja ihan kiva asumiskohde , vuokrat suht edullisia ja asunnot tilavia ja hyvinvarustettuja.

3kk jälkeen ota selvää KELAN ym. työlupa asioista pitempiaikaista oleskelua varten.

Itse lähtisin viivana , mutta perhesuhteet tällähetkellä vähän esteenä.

• esteitä

Olen ihmetellyt samaa!

Espanjassa ei mitään "työtön"-lappujen täyttöä.
        Vain alkuilmoittautuminen ja kerran kuukaudessa korvauksen nostaminen CAM:sta.

Eivät ne kuvittelleetkaan että olisin ollut tosissani työnhaussa.

Jos kuka haluaa niin seinäilmoituksista löytyy jonkinlaisia töitä.
        Toinen vaihtoehto on, jos on osaamista, erilaiset remonttihommat suomalaisille veteraaneille.
        Ainoa ikävä puoli on että hakukeikan uusiminen vaatii vähintään kuukauden työrupeaman Suomessa, ainakin paperilla!

Vuokra-asunto mahdollista saada todella halvalla sesongin ulkopuolella.
        Sijainti ja tietenkin asunnon kunto ja koko ratkaisee.

Saarista en tiedä mutta mantereella suosittelisin syys-marraskuuta ja maalis-toukokuuta.

Itse kun kokkailee niin eläminen on halpaa.
        Alkoholin kanssa kannattaa tehdä sopimus heti alkuun.

Minulla oli muija mukana vaikka hän ei mitään korvausta saanutkaan. Katsoin että minun korvauksellani voi yhden naisihmisenkin elättää.

Niin kauan kuin penskat asuivat kotona, kävin tunnollisesti töissä.
        Jäätyämme muijan kanssa kahden, laitoimme elämänarvot toiseen järjestykseen.

• ulkomailta!

Tuo 3kk työnhaku ulkomailla loppuu kun joudut työmarkkinatuen piiriin. Silloin ei ulkomailta töitä enää etsitä menettämättä työttömyysrahaansa.

• esteitä
        ulkomailta! kirjoitti:

Tuo 3kk työnhaku ulkomailla loppuu kun joudut työmarkkinatuen piiriin. Silloin ei ulkomailta töitä enää etsitä menettämättä työttömyysrahaansa.

Jos työmarkkinatuen piirissä olevalla on varaa matkusteluun niin tuskin se pieni korvaus on tarpeenkaan.

Itse jätin nostamatta ns. ansiosidonnaista kalliimpien, EU:n ulkopuolelle suuntautuvien matkojen ajalta.
        Säästyivät nekin korvauspäivät niistä 500:sta!

• Olisi...
        esteitä kirjoitti:

Jos työmarkkinatuen piirissä olevalla on varaa matkusteluun niin tuskin se pieni korvaus on tarpeenkaan.

Itse jätin nostamatta ns. ansiosidonnaista kalliimpien, EU:n ulkopuolelle suuntautuvien matkojen ajalta.
        Säästyivät nekin korvauspäivät niistä 500:sta!

Etpä olisi päivärahaa noiden matkojen ajalta saanutkaan. Työttömien ulkomaanmatka (EU-hakua lukuunottamatta) saa kestää enintään 6 päivärahapäivää ja matkan on suuntauduttava EU-alueelle.

• esteitä
        Olisi... kirjoitti:

Etpä olisi päivärahaa noiden matkojen ajalta saanutkaan. Työttömien ulkomaanmatka (EU-hakua lukuunottamatta) saa kestää enintään 6 päivärahapäivää ja matkan on suuntauduttava EU-alueelle.

Osasta sain koska "unohdin" ilmoittaa olevani estyneenä työn vastaanottamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      200
      5226
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      33
      2557
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      128
      2327
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      207
      1953
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      58
      1502
    6. Talousasiantuntija sanoo säästämisestä

" parin kuukauden tulo on sellainen, joka voi olla vaikka tilillä tai jossain korkorahastossa, eikä se ole tuottohakuine
      Sinkut
      268
      1309
    7. Lieksa tukee kuntoutumista reilusti

Lieksan sosiaalitoimi käynnistää uuden tukihankkeen – työttömille veneitä hyvinvoinnin edistämiseksi Lieksan sosiaalito
      Lieksa
      86
      1171
    8. Siinäpä jäät

Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole
      Ikävä
      79
      1019
    9. Nato on käytännössä kuollut!

Puolustusliitto Nato on toki natissut liitoksistaan ennenkin, mutta koskaan aiemmin sen vahvin maa Yhdysvallat ei ole uh
      NATO
      297
      985
    10. Nyt se on varmaa tieoa - kuntaliitos

Alavus ja Ähtäri liitetään Seinäjokeen. Näin on erään edustajan mukaan päätetty ja asia tulee julkiseksi ensi viikolla.
      Ähtäri
      41
      972
    Aihe