atooppinen, kutiseva päänahka

Irkku__

Osaako kukaan antaa edullisia, vaikkapa ns. "kotikonstivinkkejä" kutisevaan, hilseilevään ja kuivaan päänahkaan? Kyseessä ei ole hilseongelma, vaan se, että vuosia vaivannut lievästi atooppinen iho on viime kuukausina iskenyt aika pahasti päänahkaan.
Onko jotain hyviä tuotteita tai käytännön vinkkejä? Olen mm. ennen saunaa ja suihkua rasvannut apteekin perusvoiteella päänahkaa, vaan eipä siitäkään paljon ole hyötyä ollut.

11

5817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öljyhoidot yms

      Vesiliukoisella perusvoiteella haudehoitoja. Kuureina, vaikka kuukauden ajan kerran viikossa puolen tunnin vaikutusajalla tai tiheämminkin. Mikään pikainen perusvoiteen hierominen ja huuhtelu ei vaikuta yhtään mitään.

      Öljyhoitoaineet, xz ainakin löytyy hiushoitoöljy.

      Sulfaatittomat shampoot tai pelkkä co-pesu eli pesu pelkällä silikonittomalla hoitoaineella (hiero kosteisiin hiuksiin ja päänahkaan, anna vaikuttaa vartti, emulgoi hyvin, huuhtele hyvin).

      Riittävästi hyviä rasvoja ruokavaliossa ja monipuolinen ruokavalio yleensäkin. Huono ruokailu näkyy hiuksissa todella nopeasti, rasvattomuus kuivattaa päänahan ja ihon.

      Suojaathan hiuksesi kunnolla saunoessa? Hius kuivuu yli 40 asteessa... pyyhe kuivien hiusten suojaksi ja pesu saunomisen jälkeen.

      • Irkku__

        Kiitos vastauksestasi :)
        Xz öljyhoitoa olen kokeillutkin. Ruokailutavat ovat kyllä kunnossa, tästä nyt lähinnä on syyttäminen ihotyyppiäni. Ja kyllä, suojaan hiukseni saunassa, itse hiukset ovatkin suht. hyväkuntoiset. Pitää kyllä kokeilla tuota kuuriluontoista perusvoiteen käyttöä, jospa siitä olisi apua. Ja onneksi kesä tulee, silloin ihoni on aina paremmassa kunnossa kuin talvikuukausina.


      • Herkkäpäänahkainen
        Irkku__ kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi :)
        Xz öljyhoitoa olen kokeillutkin. Ruokailutavat ovat kyllä kunnossa, tästä nyt lähinnä on syyttäminen ihotyyppiäni. Ja kyllä, suojaan hiukseni saunassa, itse hiukset ovatkin suht. hyväkuntoiset. Pitää kyllä kokeilla tuota kuuriluontoista perusvoiteen käyttöä, jospa siitä olisi apua. Ja onneksi kesä tulee, silloin ihoni on aina paremmassa kunnossa kuin talvikuukausina.

        Käytä ehdottomasti HAJUSTEETTOMIA hiustuotteita, sillä hajusteet ovat yksi suurimmista allergiareaktioiden aiheuttajia kosmetiikassa. Itselläni on myös ongelmia ollut päänahan kanssa, mutta käytän pelkästään hajusteettomia tuotteita.


    • Ymmy

      Wellan System Professional sarjan Sensitive mask ja sensitive lotion ovat herkälle päänahalle hyviä. Samoin System 4 sarjan tuotteet, etenkin shampoo 2 sekä Oil cure sopivat atooppiselle.

      • fggh

        Itsellänikin on atooppinen ihottuma ja sitö kautta kuiva päänahka, jota saattaa kirvellä, jos laitan esim. hiuslakkaa. koitin ensin erilaisia öljyhoitoja, mutta eivät tepsineet. sitten kävin lääkärillä, joka määräsi minulle kuurin ja määräsi tähän sitten hiusliuoksen. jota laitoin sitten aina suihkun jälkeen päähän ja jätin sen sinne. parano todella nopeasti ja ei ole enää kuivasta hiuspohjasta ongelmaa.
        hiuspohjan laatu voi vaihdella kaudesta riippuen. mulla talvella kuivuu normaalia enemmän päänahka


    • hilseilevään päänahkaan on ...

      Itselläni kuiva, kutiseva, hilseilevä päänahka parantui täysin kun käytin apteekista ostamaa tuotetta, On sillä tietysti hintaakin mutta todella toimii. Hoitoaineessa on menthol tuoksuista viilentävää ainetta mukana. Käytetään siis pestyihin hiuksiin hoitonaamion tavoin, n2min ja huuhdellaan huolellisesti pois. Suosittelen kaikille tätä tuotetta
      Decubal® Dry scalp treatment 150 ml 11,90 € !!

    • jattasdiary
    • näillä helpottaa

      Itselläni on myös varsinkin aina talvisin! :/ nyt oon kokeillut risiiniöljyä muutaman viikon (2- 3 kertaa viikossa) päähän niin helpottaa eikä ole niinkuin ennen!! :) ihan normi vartalo rasvakin auttaa kun sitä hieroo päänahkaan ja jos on jäljellä tyhjä PUHDAS/ pesty värjäysaine tuubi niin sillä saa hyvin juureen levitettyä :) itse oon kamppaillu tosi paljon varsinkin tänätalvena/ keväänä ton kanssa ettei tosikaan :/ näistä kahesta konstista on ollu suuri apu :) kannattaa tietenkin ostaa hajustamatonta rasvaa, erisan on hyvä & varsinkin jos on sitä paksua! yön yli vain vaikuttamaan ja aina kun on aikaa muutama tunti tehdä tämmönen. ja kannattaa tietenkin pestä hellillä shampoilla esim. herbinalla on hyviä helliä shampoita jotka ei sisällä päänahkaan kertyvää silikonia :) toivottavasti nää auttaa! kannattaa ehottomasti kokeilla.

    • oliiviöljy?

      Onko atopiasi allergiaa?

      Allergiat ovat elimistön immuunijärjestelmän ylireagointia vieraisiin aineisiin, jonka todellinen syy voi olla kelvoton ruokavalio joka pitää hälytystilaa yllä kehossa. Kun elimistön pommittaminen väärällä ravinnolla lopetetaan, myös immuunijärjestelmä rauhoittuu.

      Kannattaa perehtyä aiheeseen, sillä voit päästä kaikista allergioista eroon vain muuttamalla ruokavaliotasi.

      Kuuntele tämä:

      https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-episode23

      Kohdasta [23.18]


      Atopia on yksi monista sairauksista, joiden edessä virallinen lääketiede on aivan voimaton. Näin sairausteollisuuden toimesta atopia onkin julistettu parantumattomaksi sairaudeksi. Totuus on kuitenkin ihan jotain muuta, sillä atopia on ainakin useimmissa tapauksissa täysin parannettavissa oleva ongelma. Itse asiassa jo hyvin pienillä teoilla voi saada aikaiseksi dramaattista apua tähän ikävään vaivaan. Jos itselläni olisi atopia, niin toimisin seuraavasti:

      1. Huolehtisin riittävästä D-vitamiinin saannista. Aikuiselle tuo riittävä tarkoittaa n. 100 µg päiväannosta.

      2. Atopia voi liittyä maksan vajaatoimintaan ja entsyymien puutokseen (etenkin lipaasi). Suosisin mahdollisimman paljon kasviksia ja rasvoista erityisesti kookosöljyä ja avokadoa. Maksaa voi hoitaa myös vähentämällä myrkkyjen käyttöä, ulkoilemalla enemmän ja myös maarianohdakkeen sekä voikukanjuuren avulla.

      3. Gluteeniviljat pois! Tämän neuvon voi antaa melkein minkä sairauden kohdalla tahansa ja se toimii. Koita ja hämmästy.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      4. Prosessoitu maito pois.

      5. Ihmisille uskotellaan, ettei atopia johdu millään tapaa kivennäisaine- tai vitamiinivajareista. On kuitenkin erittäin tyypillistä, että atopiaa sairastavilla on tosi ankara vitaaliaineiden puute. Eli kannattaa harkita perusteellista tankkausta, jossa käyttää apuna esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa, laadukasta viherjauhetta, runsaasti hyvää C-vitamiinia jne…

      6. Valkoinen sokeri kokonaan pois ja tavallisen pöytäsuolan tilalle raffinoimaton merisuola.

      7. Inkivääri ja kurkuma osaksi jokapäiväistä elämää. Ovat sen verran tehokkaita tulehdusten hillitsijöitä.

      8. MSM!


      Kuuntele Paula Heinosta, joka kertoo ruokavaliosta atopian hoidossa:

      29.09.13

      Osa 1/5 (5:26)
      Osa 2/5 (4:42)
      http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

      Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle lehmänmaidolle. Ainoa koe on oma välttämiskoe, jolla saa selville, jos viljat ja/tai maito ei sovi.

      Iho on ihmisen suurin elin, joten EI ole ihan sama, mitä suuhunsa laittaa, vaikka niin kuvittelisi. Syö terveellisesti! Terveellinen ravinto on kauniin ihon salaisuus. Muutamia omia käsityksiäni miten saa terveen ihon:
      http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2014/02/07/ihmettelen-ihmiselimiston-ihmeellisyyksia-ihme-nro-2-iho/

      Kookosöljyä iholle ja sisäisesti:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/alzheimer.htm#Kookosoljy

      Myydään markettien öljyhyllyssä.

      Suoliston kunto vaikuttaa myös ihon kuntoon. Ruokavalio on tässäkin keskeisessä asemassa, jos haluaa jotain parantumista tapahtuvan. Siis jos haluaa.

    • Pöpelö

      Minulle ne antoi kokeilupakkauksen lääkärissä Revitelle-antihistamiineja. On auttanu kutinaan. Huomaa heti kun jää pilleri ottamatta että iltapäivällä kutisee ihan hirveästi.

    • vanha nainen

      Minulla kutiaa päänahka,tukka on harmaa ja kuiva.Pieniä ihonvärisiä näppylöitä kymmenkunta ympäri päälakea.XZ-öljyhoitoa kokeilin,mutta en saanut apua,Mikähän tähän sitten voisi auttaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe