Pomeranian kerrostaloon?

olenko hullu?

Olen ensi vuoden alussa ehkä hankkimassa pommia, mutta asun kerrostalossa ja minua mietityttää että onko se viisasta?

Haukkuvatko paljon? Tietysti ne ovat todella mielyttämishaluisia joten koulutuksellahan saisi haukkumisen pois kitkettyä.

Kokemuksia kellään? En haluaisi vaihtaa koirarotua, koska olen korviani myötä rakastunut pomeranian rotuun.

91

34900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monna

      Minulla on saksanpystykorva, mutta ei pommi vaan kooltaan suurempi mittelspitz. Luonteiltaan rodut ovat melko samanlaisia ja meillä ainakin on hyvin pärjätty kerrostalossa :) Onhan toki taipumusta haukkimiseen, mutta saksanpystykorva (pommit ja spitzit) haukkuvat yleensä, kun siihen on ns. tarvetta eli joku tulee jne. Eivät räksytä kokemukseni mukaan turhaan.

      Kysele asiasta myös s.postilla joiltain pomeranian-kasvattajilta ja samalla saat tietoa tulevista pentueista.

      • aloittaja^^

        Kiitos Monna, kyllä vain Mittelspitz on myös tuttu olen käynyt läpi jokaisen rodun joka kuuluu saksanpystykorviin, ja ne kaikki vaikuttavat luonteeltan samat ja ainoa ero olisi sitten koko.

        Olenkin tässä ottamassa yhteyttä yhteen kasvattajaan lähiaikoina, mutta kun olen vähän nirso värityksen kannalta (tiedän ettei koira valita värityksen perusteella)tämä väri on black&tan eikä sitä löydy ihan heti.

        Mutta luulen että olen löytäny sopivan ksavattajan, tässä vielä teen muistiin panoja mitä kaikkea pitää kysyä ja sitten kyselemään :P

        Mutta lisää kokemuksia kaipaan vielä :P


      • aloittaja^^
        aloittaja^^ kirjoitti:

        Kiitos Monna, kyllä vain Mittelspitz on myös tuttu olen käynyt läpi jokaisen rodun joka kuuluu saksanpystykorviin, ja ne kaikki vaikuttavat luonteeltan samat ja ainoa ero olisi sitten koko.

        Olenkin tässä ottamassa yhteyttä yhteen kasvattajaan lähiaikoina, mutta kun olen vähän nirso värityksen kannalta (tiedän ettei koira valita värityksen perusteella)tämä väri on black&tan eikä sitä löydy ihan heti.

        Mutta luulen että olen löytäny sopivan ksavattajan, tässä vielä teen muistiin panoja mitä kaikkea pitää kysyä ja sitten kyselemään :P

        Mutta lisää kokemuksia kaipaan vielä :P

        Liikkuuko täällä todellakin näin vähän pommi-ihmisiä? tai ihmistä jolla on enemmän tietoa?


    • pois kitkeminen

      pitää aloittaa jo pennusta alkaen (valitettavasti itse en tehny niin, vaan erehdyin nauramaan pentuni ekoille haukuille ja vielä siten siis yllyttämään, että haukkuminen on kivaa) :(
      Sitä ei pidä tehdä kertaakaan, nyt minulla on haukkuva koira.
      Sinun tulee varata sille ainakin 3 ekaa kuukautta ihan yhteistä aikaa päivin, illoin ja öin ja joka kerta kun se haukkuu muutenkuin käsket (käsket= hau, niin saat namin, tms) ja torua sitä joka ylimääräisestä haukusta, kääntää selkäsi sille, jotta se näkee, että et hyväksy haukkumista.
      Luulen että tämä on ainoa tapa, sillä meillä ei auttanut sitruunapantakaan ja viimeks kokeilin kuonokoppaa, joka oli tietty liian suuri sille (pienin malli) ja inhoittavaa kidutusta koiralleni. :(
      heitin sen roskiin, nyt on siis haukkuva koira, koska en uskonut alunperin saamiani neuvoja.
      minulla astetta suurempi malli, kuin pommi.

      • se sama

        oon kokeillut haukkumisen kitkemiseen myös vesisuihkua suihkepullosta, ei auta enää, tai sitä pitäs olla koko ajan tekemässä sitte, ehkä sit auttas?


      • Marjuliina

        ihmeessä opetit sitä haukkumaan käskystä? Näin aiheutit itse koko ongelman.

        Sitruunapanta heikentää koiran hajuaistia, joten sitä ei saa käyttää kuin tilapäisesti.

        Ja kuonokoppa menee jo eläinrääkkäyksen puolelle! Se estää koiraa esim. juomasta, eikä kuonokoppaa saa muutenkaan käyttää, kuin hyvin lyhyitä aikoja koiralle, jonka pelkää purevan toista koiraa tai ihmistä.


      • eeeeeeeeevvvvvvvvvvv
        Marjuliina kirjoitti:

        ihmeessä opetit sitä haukkumaan käskystä? Näin aiheutit itse koko ongelman.

        Sitruunapanta heikentää koiran hajuaistia, joten sitä ei saa käyttää kuin tilapäisesti.

        Ja kuonokoppa menee jo eläinrääkkäyksen puolelle! Se estää koiraa esim. juomasta, eikä kuonokoppaa saa muutenkaan käyttää, kuin hyvin lyhyitä aikoja koiralle, jonka pelkää purevan toista koiraa tai ihmistä.

        kyllä koiran kasvatus kirjoissakin neuvotaan, että jos koiran opettaa haukkumaan käskystä, on myös helpompi opettaa se olemaan haukkumatta. Kannattaa perehtyä asiaan.


      • uteliasvainolen
        Marjuliina kirjoitti:

        ihmeessä opetit sitä haukkumaan käskystä? Näin aiheutit itse koko ongelman.

        Sitruunapanta heikentää koiran hajuaistia, joten sitä ei saa käyttää kuin tilapäisesti.

        Ja kuonokoppa menee jo eläinrääkkäyksen puolelle! Se estää koiraa esim. juomasta, eikä kuonokoppaa saa muutenkaan käyttää, kuin hyvin lyhyitä aikoja koiralle, jonka pelkää purevan toista koiraa tai ihmistä.

        Mitä mieltä olet voisiko pommilla käyttää sellaista tärinä pantaa. Eli ainakun koira haukkuisi panta tärisee. Mietin vain, että onko tärinä liian voimakas niinnpienelle.


    • Mimeli

      Itselläni on 8-vuotias kleinspitz ja 3 kk:n ikäinen pommi.Leikkiessään haukkuvat ja silloin jos joku soittaa ovikelloa.Eivät isommasti turhaa hauku.Pommilla on kimakka ääni joka kyllä kuuluu!Asun 2 kerroksisessa talossa ja meillä naapurit suhtautuneet loistavasti joskus kuuluvaan haukkuun.
      Onnea sulle pommin "metsästykseen".Saattaa olla vaikee ja pitkäaikainen homma.Itselläni meni 3 vuotta.

      • aloittaja^^

        3 vuotta? niin kauan, no jos ei löydy suomesta niin lähden ulkomaille hakemaan :D

        Kiitos vastauksista, mutta minua huolestuttaa kun posti tulee niin silloin kyllä paukku todella kovasti kun ensin posti putoaa maahan (jää kahden oven väliin) ja sitten vielä postiluukku pitää kivasti ääntä, niin jos koira alkaa haukkumaan silloin niin miten sen saa poiskitkettyä?

        Yritän kovasti saada pennun kesäksi niin minulla on mahdollisuus olla kotona niin pitkään kun haluan koska silloin minulla ei ole koulua enään ja pitäisi lähteä töihin jonnekin, niin voisin olla koton kouluttamassa pentua

        Ja sitten vielä kysymys, asun kerrostalossa ensimäisessä kerroksessa (talossa asuu vain vanhoja ihmisiä) niin onko se sanoisinko kidutusta koiralle asua yksiössä? Tilavassa yksiössä kuitenkin, suurella parvekkeella.


      • Mimeli
        aloittaja^^ kirjoitti:

        3 vuotta? niin kauan, no jos ei löydy suomesta niin lähden ulkomaille hakemaan :D

        Kiitos vastauksista, mutta minua huolestuttaa kun posti tulee niin silloin kyllä paukku todella kovasti kun ensin posti putoaa maahan (jää kahden oven väliin) ja sitten vielä postiluukku pitää kivasti ääntä, niin jos koira alkaa haukkumaan silloin niin miten sen saa poiskitkettyä?

        Yritän kovasti saada pennun kesäksi niin minulla on mahdollisuus olla kotona niin pitkään kun haluan koska silloin minulla ei ole koulua enään ja pitäisi lähteä töihin jonnekin, niin voisin olla koton kouluttamassa pentua

        Ja sitten vielä kysymys, asun kerrostalossa ensimäisessä kerroksessa (talossa asuu vain vanhoja ihmisiä) niin onko se sanoisinko kidutusta koiralle asua yksiössä? Tilavassa yksiössä kuitenkin, suurella parvekkeella.

        Pommien vaikee saatavuus johtunee siitä,että niitä syntyy kerralla yleensä 1 tai 2 pentua,ja ovat jo etukäteen varattuja.Joillakin kasvattajilla saattaa olla vuosien jonotuslista.
        En kyllä sanois että pommin pitäminen yksiössä olis rääkkäystä.Pommi on vilkas ja energinen rotu.Luulisin että normaalilla ulkoilulla hoituu päivittäinen liikunta siihen päälle leikit mitä leikkii sisällä.
        Joko sulla on kasvattaja selvillä mistä meinaat pommin hommata?Jos ei niin rupee pitämään kiirttä jos mielit pennun kesäksi tai edes tämän vuoden puolella saada :)


      • aloittaja^^
        Mimeli kirjoitti:

        Pommien vaikee saatavuus johtunee siitä,että niitä syntyy kerralla yleensä 1 tai 2 pentua,ja ovat jo etukäteen varattuja.Joillakin kasvattajilla saattaa olla vuosien jonotuslista.
        En kyllä sanois että pommin pitäminen yksiössä olis rääkkäystä.Pommi on vilkas ja energinen rotu.Luulisin että normaalilla ulkoilulla hoituu päivittäinen liikunta siihen päälle leikit mitä leikkii sisällä.
        Joko sulla on kasvattaja selvillä mistä meinaat pommin hommata?Jos ei niin rupee pitämään kiirttä jos mielit pennun kesäksi tai edes tämän vuoden puolella saada :)

        Juu kasvattajan olen jo "valinnut" saako täällä kertoa kuka (mainostaa)?

        Niin ja satuin lukemaan oliko se nyt koirat.comissa että joku kirjoitti että hän asui kerrostalossa 2 tanskandogin (todella suuria koiria) kanssa ja hän sanoin "eihän se liikunta tapahdu sisällä, ulkonahan riehutaan". Tämä oli minusta todella hienosti sanottu ja olen pitänyt sen mielessäni.


      • Meillä meni vaan kuukaus sopivan pommin löytöön :D Tosin silleen ei värillä ollut väliä, vaikka salaa himosin vaaleaa oranssia ;)

        Mut meillä tosiaan haukkuu vahtiakseen eli jos joku kulkeen pihan ohi niin haukkuu ja jos joku tulee sisälle (ei omaa väkeä). Tosin ikää vasta puol vuotta :) Lenkillä voi kyllä haukkua muille koirille kun tuo vanha lapinkoira mummo opettaa siihen :/


    • rotu kerrostaloon

      ..todella herkkähaukkuinen..mieti mieluummin volpinoa tai japanin pystykorvaa kuin pomerania tai kleinspitsiä, sillä herkkähaukkuisia nuo jälkimmäiset. :(

      • yhtä paljon

        Japaninpystykorva kirjoitetaan yhteen. Ja se riippuu ihan miten koiran kouluttaa. Eikös se muuten ole aika tylsää kun volpino ja japsit ovat valkosii?

        Vähän väriä tarvitaan, kyllä pommi sopii lerrostaloon jos sen kouluttaa hyvin pennusta asti.


      • värit on
        yhtä paljon kirjoitti:

        Japaninpystykorva kirjoitetaan yhteen. Ja se riippuu ihan miten koiran kouluttaa. Eikös se muuten ole aika tylsää kun volpino ja japsit ovat valkosii?

        Vähän väriä tarvitaan, kyllä pommi sopii lerrostaloon jos sen kouluttaa hyvin pennusta asti.

        mielestäni kyllä kauniita..mutta se on katsojan silmissä...eli suosittelen näitä tai sitten keeshondia jos väriä kaipaa ;)


      • aloittaja^^
        värit on kirjoitti:

        mielestäni kyllä kauniita..mutta se on katsojan silmissä...eli suosittelen näitä tai sitten keeshondia jos väriä kaipaa ;)

        Pomeranian on se rotu minkä haluan, tai Mittelspitz mitkään muut rodut eivät mielytä minua, vaikka kessu onkin todella komean näköinen kyllä :P

        Mutta en sitten tiedä, aloin tänään sitten miettiä että missä min ä olen 1 vuoden päästä? Ok koulu on loppu JESS ei enää koulua ikinä. Poikaystäväni opiskelee Turussa ja sinne muutto on ehkä edessä. Ja jotain töitä pitää hankkia, taihi jatkan kotisivujen tekemistä ihmisille ja saan rahaa ruokaan ja vuokraan.

        Nyt minua mietityttää koko koiran hankkimista, rahasta ei ole kyse, vaan tieto että missä olen vuoden päästä?

        Mutta lisää kommentteja vaan :P haluan kuulla teidän mielipiteet


      • !!!!!!!!!!!
        yhtä paljon kirjoitti:

        Japaninpystykorva kirjoitetaan yhteen. Ja se riippuu ihan miten koiran kouluttaa. Eikös se muuten ole aika tylsää kun volpino ja japsit ovat valkosii?

        Vähän väriä tarvitaan, kyllä pommi sopii lerrostaloon jos sen kouluttaa hyvin pennusta asti.

        "lerrostaloon"

        Kannattaako sitä aina takertua joka kirjoitusvirheeseen, kun itsekin kirjoitat väärin.


      • sen minkä
        aloittaja^^ kirjoitti:

        Pomeranian on se rotu minkä haluan, tai Mittelspitz mitkään muut rodut eivät mielytä minua, vaikka kessu onkin todella komean näköinen kyllä :P

        Mutta en sitten tiedä, aloin tänään sitten miettiä että missä min ä olen 1 vuoden päästä? Ok koulu on loppu JESS ei enää koulua ikinä. Poikaystäväni opiskelee Turussa ja sinne muutto on ehkä edessä. Ja jotain töitä pitää hankkia, taihi jatkan kotisivujen tekemistä ihmisille ja saan rahaa ruokaan ja vuokraan.

        Nyt minua mietityttää koko koiran hankkimista, rahasta ei ole kyse, vaan tieto että missä olen vuoden päästä?

        Mutta lisää kommentteja vaan :P haluan kuulla teidän mielipiteet

        haluat..olet jo päättänyt jo rodun ilmiselvästi se ei näköjään vaikuta sopiiko se sinulle ja sinun olosuhteisiin ei näköjään ole merkitystä...

        eli vielä kyllä pystykorvat on erittäin haukkuherkkiä ja vaatii koulutusta tavan karsimiseksi ja pystykorvaa aatellen se on sille luontainen tapa ja kerrostalo ei mielestäni ole kylläkään paras paikka koska sitä haukkumista joudutaan siltä karsimaan naapurien vuoksi eli sille luonnollinen tapa toteuttaa olemassaoloaan ja ilmaisua.. .


        .mitä vielä haet täältä kommenteista??


      • aloittaja^^
        sen minkä kirjoitti:

        haluat..olet jo päättänyt jo rodun ilmiselvästi se ei näköjään vaikuta sopiiko se sinulle ja sinun olosuhteisiin ei näköjään ole merkitystä...

        eli vielä kyllä pystykorvat on erittäin haukkuherkkiä ja vaatii koulutusta tavan karsimiseksi ja pystykorvaa aatellen se on sille luontainen tapa ja kerrostalo ei mielestäni ole kylläkään paras paikka koska sitä haukkumista joudutaan siltä karsimaan naapurien vuoksi eli sille luonnollinen tapa toteuttaa olemassaoloaan ja ilmaisua.. .


        .mitä vielä haet täältä kommenteista??

        Päätökseni olen tehnyt rodun suhteen. Ja jos tahtoisin rodun joka sopisi oivallisesti kerrostaloon niin ottaisin cavalierin, mutta se on varmasti tylsin rotu maailmassa. Hieno ja kaunis rotuhan sekin on mutta minusta tylsä.

        Kleinspitz on kyllä myös yksi vaihtoehto.

        Ja haluan kuulla ihmisiltä jotka asuvat kerrostalossa pommin kanssa että kuinka se on sujunut heiltä.


      • roturasistiset
        aloittaja^^ kirjoitti:

        Päätökseni olen tehnyt rodun suhteen. Ja jos tahtoisin rodun joka sopisi oivallisesti kerrostaloon niin ottaisin cavalierin, mutta se on varmasti tylsin rotu maailmassa. Hieno ja kaunis rotuhan sekin on mutta minusta tylsä.

        Kleinspitz on kyllä myös yksi vaihtoehto.

        Ja haluan kuulla ihmisiltä jotka asuvat kerrostalossa pommin kanssa että kuinka se on sujunut heiltä.

        näkökulmat sinulla ;)..itse pidän eri roduista hyvin paljon jopa haukkumistasi japanin pystykorvasta ja volpinosta eikä cavaljeerin luonteessa minusta ole mitään vikaa päinvastoin herttainen rotu.

        taidat olla itse tylsempi ja ennakkoluuloisempi kuin cavis joka iloisena hännän heiluttajana on valmis tutustumaan kaikkiin rotuun ja säätyyn katsomatta..;)


      • aloittaja^^
        roturasistiset kirjoitti:

        näkökulmat sinulla ;)..itse pidän eri roduista hyvin paljon jopa haukkumistasi japanin pystykorvasta ja volpinosta eikä cavaljeerin luonteessa minusta ole mitään vikaa päinvastoin herttainen rotu.

        taidat olla itse tylsempi ja ennakkoluuloisempi kuin cavis joka iloisena hännän heiluttajana on valmis tutustumaan kaikkiin rotuun ja säätyyn katsomatta..;)

        Mutta cavalier on tylsä, koska se on iloinen hännänheilauttaja ja pitää kaikista siinä sitten kaikki mitä se tekee ja minusta se on tylsää.

        Ei siinä, pidän kyllä paljon eri roduista mutta täällä mainitut rodud eivät juuri sovi minulle. Jos asuisin omakotitalossa keeshond olisi juuri se koira minkä hankkisin, tai japsin tai molemmat.

        Mutta kun kerrostalossa asun niin en halua ottaa vilkasta keeshondia tai japsia pieneen asuntoon. Ei siinä kyllähän pommi ja cavalierkin ovat vilkkaitta mutta mielestäni ne sopisivat paremmin kerrostaloon koonsa takia, pommihan pienein on joten se sopisi aivan mahtavasti tänne vaikka se haukkuukin mutta sen saa hyvällä koulutuksella kuriin.


      • koia10000

        Kyllä itseasiassa Volpino ja Japaninpystykorva ovat haukku herkkiä!


      • vierailija1
        yhtä paljon kirjoitti:

        Japaninpystykorva kirjoitetaan yhteen. Ja se riippuu ihan miten koiran kouluttaa. Eikös se muuten ole aika tylsää kun volpino ja japsit ovat valkosii?

        Vähän väriä tarvitaan, kyllä pommi sopii lerrostaloon jos sen kouluttaa hyvin pennusta asti.

        viesti sinulle yhtä paljon. 3.4.200716.45.

        olet kärkäs arvostelemaan toisten kirjoitusvirheitä, lueppa omasi. Sopii kerrostaloon, ei lerrostaloon! Älä enää arvostele, ei ole kanttia.


    • -henns

      Moikka!
      minulla itsellänikin on pomeranian ja ihaniahan ne ovat, mutta en suosittele kerrostaloon, sillä ne ovat järjettömiä haukkumaan!!! Kävin koirani kanssa koirakoulussa haukkumisen takia, mutta ei auttanut yhtään!! Asun rivitalossa, ja sekin oli riski! :)

    • Sarppuli

      Minäkin olen hankkimassa Pommia. Mistä sinä hankit sen? En oikein löydä luotettavia kenneleitä.. :\ Ja minäkin asun kerrostalossa..

      • aloittaja :P

        Elikkä haen ruotsista oman turrini mutta luulen että se saa odottaa vielä muutaman vuoden :(

        Kun suomesta on niin vaikeaa saada haluamani värin ja ruotsista sen saa helpommin joten sinne :P


      • :'D
        aloittaja :P kirjoitti:

        Elikkä haen ruotsista oman turrini mutta luulen että se saa odottaa vielä muutaman vuoden :(

        Kun suomesta on niin vaikeaa saada haluamani värin ja ruotsista sen saa helpommin joten sinne :P

        Minkä värisen?


      • haet?
        aloittaja :P kirjoitti:

        Elikkä haen ruotsista oman turrini mutta luulen että se saa odottaa vielä muutaman vuoden :(

        Kun suomesta on niin vaikeaa saada haluamani värin ja ruotsista sen saa helpommin joten sinne :P

        Olen itse halunnut noin 6 vuotta black and tan tai mustan väristä pommia, suomseta niitä ei tosiaankaan saa ja ruotsiin kun otin yhteyttä sieltä sanottiin että niiden hinta on siellä 2000 euron kieppeillä eikä sieltä mustia pommeja kannata hakea sillä niistä suurin osa kantaa niin sanottua black skin geeniä eli se on ihosairaus. Norjassa pommien hinnat menee jo huimasti ylemmäs aina 3000 euroon saakka.


      • pommin äiti

        Minulla on aivan ihana pommi.Ostin sen www.gapabos.net kennelista.Asun kerrostalossa.Koirani EI hauku kotona,vaan ulkona kun näkee toisia koiria.Pitäähän vaihtaa pari sanaa tai kysyä miten menee :))))
        Me rakastetaan meidän koiramme hyvin paljon.Niin ystävällinen ja hienostunut.Luimme netistä miten koira koulutetaan ja meidän koira jo oppinut tanssimaan.Onnea sinullekin koirasi kanssa.


    • Piip piip piip

      Jos, olet hankkimassa Pomeraniaa kerrostaloon, niin se on ihan järkevä ajatus, jos sinulla on koiralle aikaa. Koirat.comista löytyy todella paljon hyvää tietoa, myös Pomeraniasta. Mittel- ja Kleinspitz ovat samanlaisia, mutta isomia, kuin Pomeranian. On, kokemuksia. Ihana sylivauva, mutta se aina loukkaantui, kun putosi sylistä. Se piti todella liikkumisesta ja leikkimisestä. Ihana luonne! Kannattaa harkita. :)

    • Muulinsilmä

      Mitä jos rakastuisit vasta kun olet rotuun tutustunut. Pomeranian on vahtikoira, eli räksyttää. Eikä koulutuksella pääse haukkumisesta eroon, varsinkaan tällaisessa tapauksessa. Mutta haukkuminenhan on naapureiden ongelma.

      • joo o

        Tämä keskustelu kuulostaa siltä, ettei kukaan todellakaan tiedä pommeista yhtään mitään.

        esimerkiksi tämä: ne ovat vahtikoiria. (oletko lulenut koirakirjatta??)

        - Juu ovathan ne mutta ne ovat todella nopeita oppimaan. Kovalla työllä ne eivät hauku päättömästi.


      • ??!
        joo o kirjoitti:

        Tämä keskustelu kuulostaa siltä, ettei kukaan todellakaan tiedä pommeista yhtään mitään.

        esimerkiksi tämä: ne ovat vahtikoiria. (oletko lulenut koirakirjatta??)

        - Juu ovathan ne mutta ne ovat todella nopeita oppimaan. Kovalla työllä ne eivät hauku päättömästi.

        Vahtikoiria??!! en oli uskonut....


      • MuumiC:
        joo o kirjoitti:

        Tämä keskustelu kuulostaa siltä, ettei kukaan todellakaan tiedä pommeista yhtään mitään.

        esimerkiksi tämä: ne ovat vahtikoiria. (oletko lulenut koirakirjatta??)

        - Juu ovathan ne mutta ne ovat todella nopeita oppimaan. Kovalla työllä ne eivät hauku päättömästi.

        Pomeranian on jalostettu seurakoiriksi, vahdeiksi,


    • ja..

      ..olen kyllä näyttleyitä kiertäessäni huomannut että saksanpystykorvista vähiten haukkuu POMMI. ehkä outo juttu mutta pommit on niitä jotka rakastaa huomiota ja kun ne sitä saa ne on tyytyväisiä! Näyttelyissä ne on sylissä tai trimmauspöydässä hiljaa ja onnellisina.Kleinit on paljon haukkuvampaa sorttia. Meillä pommeja on kaksi kumpikin on opetettu ettei saa haukkua kuin syystä. Eli kun pommeilla on vahtivietti niin olen antanut luvan että jos joku tulee kotiin tai posti tuodaan siitä saa ilmoittaa mutta ei saa jäädä räkyttämään turhaan. Myöskin mielipiteet leikkiessä saa päästää ääneen. Meillä pommit on oppiut hyvin sen ettei haukuta turhasta. Ja vesipullo tai suihkepullo on siihen tosiaan paras! se on huolettomin ja aiheuttaa vähiten traumaa tai muuta haittaa. Koira tulee yllättää sumuttamalla sitä ns. puun takaa että se lopettaa sen. muuten se on vain hiljaa aina silloin kun olet suihkuppullo kädessä. (: suosittelen pommia! vitsikäs, veikeä ja onnellinen rotu!

    • jacques

      Minulla on Pomeranian pentu sinua varten. naaras yksi. hän on terveys vakuutti kaikkien hänen papereita. hän rakastaa leikkivät lapset ja muut sisä-ja ulkokäyttöön lemmikkejä. jos kiinnostaa, niin pääset takaisin minulle lisätietoja häntä ja hänen ihania kuvia. odottaa ...

      • vierailija1

        jacgues

        Sinullako on pomerian pentu, haluaisin kuvia siitä ja jos myyt mikä on hinta, miten saan yhteyden. T. Aippi Tulis muuten kerrostaloon ainoaksi koiraksi.


    • pommit

      Pidän itsekin todella paljon pommeista. Ne on tosi söpöjä ja niillä on ihana luonne.
      Haluaisin pommin itselleni, ja minäkin asun kerrostalossa. Olen lukenut kymmenet kirjat koirista ja pomeranioista.
      Pomeraniat haukkuu paljon, niin sopisiko se kerrostaloon ?
      Ja miten neuvoisitte minua kieltämään sitä?

      • Tuuteli-puuteli

        Kun koiraa kielletään sille sanotaan EI (kieltävällä äänenpainolla) ja annetaan ymmärtää että, esim. haukkuminen ei ole toivottavaa, eli kun koira tekee jotakin ei toivottua, ihminen ei anna ainakaan myönteistä huomiota koiralle vaan ennemminkin paheksuu koiran käytöstä, mutta aina kun koiraa toimii oikein, sitä pitää kiittää ja huomioida positiivisella tavalla, antamalla esim. makupala tai kiittämällä sitä rapsuttamalla ja silittämällä, niin että koira tajuaa että nyt hän teki oikein. Koirat eivät ole tyhmiä, ei pidä aliarvioida niiden henkisiä kykyjä, kyllä ainakin oman koiran kohdalla tuntuu, että se ymmärtää mitä jokin sana tarkoittaa ja kun lausuu jonkin sanan tai asian, niin koira tietää mitä sen sanan tai asian lausumisesta seuraa. Koira osaa ennakoida asioita.


    • _emäntä_

      Minulla on pommi-kleinspitz ja kleinspitz, ihanat pienet tytöt! Kleinspitz ei hauku juuri yhtään ja hänellä on matalampi ääni. Pommi-kleinspitz taas on ärhäkkä haukkumaan ja kimakka ääninen pikku neiti. Eivät kumpikaan hauku sisällä, mutta pihalla vahditaan! Onneksi asumme rauhallisella rivari-alueella, ei siis ongelmia. Kerrostaloon en kyl pientä pystykorvaa suosittele, riippuu tietty yksilöstä.

    • sCHAPENDOES

      et mun mielestä ole hullu ja kyllää niitä voi kouluttaa sillai ett ne ei hauku mäki haluisin pommin mut meil on schapendoes aika söpöjä neki mutta haluisin pienen koiran jotta voisin käyttyy sitä paremmin lenkil ja sillai mut äiti ei oikee innostu. saan yleensä pienii eläimii kuten lisko hiiri ... mut ne ei oo yhtää sama juttu ne kaipaa enemmän sitoutumis ja niihin kiintyy paremmin ni niitä myös tulee hoidettua paremmin. KYLLÄ KAIKKI KOIRAT SOPIVAT KERROSTALOON!!!!!

      • Pomeranian fan

        meillä nyt on 2 päivää tämä pommi jtn voisiko kertoa perus asioita tämä on hemmetin vilkas ja ei oo haukkunut (ainakaa vielä) nyt se vilkas pommi meni sanomalehtien kimppuun (syömään niit)


      • miuki

        allergisoikohan pomerian? veljeni on allerginen koirille, ja tahtoisin koiraa.
        että voisiko joku jolla on pommi niin vastata?

        auttakaa!!!!

        kiitos!!


      • think about it
        miuki kirjoitti:

        allergisoikohan pomerian? veljeni on allerginen koirille, ja tahtoisin koiraa.
        että voisiko joku jolla on pommi niin vastata?

        auttakaa!!!!

        kiitos!!

        so yes it does


      • MuumiC:
        miuki kirjoitti:

        allergisoikohan pomerian? veljeni on allerginen koirille, ja tahtoisin koiraa.
        että voisiko joku jolla on pommi niin vastata?

        auttakaa!!!!

        kiitos!!

        On semnmoinen koira, joka haittaa allergiaa... sen rotu on harvinainen.. tämä suber koira on australian labradoodle.. Onnea vain :)


    • miuki

      kannattaa kattoa wikipediasta.

    • Pomppu-tyttis

      Hei!

      Minulla on pommi ja asumme kerrostalossa. Pomeranian käy taloon kuin taloon, olen sitä mieltä, että pystyy opettamaan, että on haukkumatta sisällä. Ainakin itse olen onnistunut siinä, muutenkin, ovat niin viisaita koiria että oppivat vaikka mitä, kun vain viitsii opettaa. Kyllä se, postin tuloa hakkuu ja ovikellonsoittoa, silloin tällöin ja uskon, että siitäkin voisi opettaa pois jos haluaisi, mutta emme ole saaneet negatiivista palautetta koiran haukunnasta, vaikka olen kysynyt naapureilta vartavasten, että kuuluko meiltä koiran haukunta ja häiritseekö. Kuuluu sitä ääniä muistakin asunnoista ja tuskin äänetöntä kerrostaloa onkaan.

      Että, omien kokemusten perusteella voin suositella pommia myös kerrostaloon!

      • 11v Kleinin omistaja

        Itelläni on Kleinspitz jaaa no kerrostaloon vai?
        Hmm...no riippuu hieman koiran luonteesta ja missä se on tottunut asumaan.
        Haukkumista on meillä aina jos joku tulee sisään mutta kun ovesta on astuttu ja nähty kuka tuli eipä haukuta sitten ollenkaan enää.

        että riippuu vähän koiran luonteesta ja miten sen opettaa


    • Pommi-koira

      Meille tulee ehkä koira. Olen siskoni ja veljeni kanssa miettinyt mikä rotu sopisi ja ajattelimme pommia. Miten sen voi hankkia ja tiedättekö itse jotain kenneleitä, joista voisi löytyä pomeranian. -tänä vuonna! värillä ei ole merkitystä, sukupuolellakaan ei ole , mutta mielummin narttu. Mustaa pommia emme kyllä halua. (tuskin edes Suomesta löytyy :D)

      Helppii?? :)

    • pommilööv

      Ota vaan. Kyllä se pärjää siellä, oon nähny sakemanninkin kerrostalossa. Onnea koiran kanssa! :)

    • Ellu-ilona

      Asun kerrostalossa pienen pommi tyttöni kanssa, sanoisin minun koirani ei hauku sisällä
      muutoin kuin tulee postia ta ovekello soi, mutta ei jää haukku päälle.
      Ulkona sillä on iso ego, haukkuu kulman taakse valmiiksi vaikkei ketään olisikaan.

      Tosi miellyttämis haluinen ja oppivainen rotu.

      • Pommom

        Asuneet ensimmäisen puoliskon maalla, kun itse vielä asuin kotona. Sitten muutettiin keskustaan kerrostaloon ja olihan se aluksi älyttömän outoa ku keskeltä ovea tippui lehtiä milloin sattui ja välillä se ovi kilkutti. Aluksi haukuttiin, mutta kouluttamalla oppisivat. Olin jo pienestä pitäen opettanut (vaikka maalla asuinkin) ettei turhaan räksytetä. Nykyään haukahtavat ovikellosta ja postista, mut eivät jää haukkumaan. Ulkona molempien tekisi mieli haukkua vastaantulevia, mut kouluttamalla sekin hallinnassa.

        Eli sopivat kerrostaloon, vaikka maalla asumisen jälkeen, kunhan on tarpeeksi lenkkiä/aktivointia ja selkeät säännöt ja johtajuus kunnossa.

        Moni tällä palstalla hankkii ekaa koiraansa, ja ymmärrän miksi pommi viehättää. Mutta jollei mitää kokemusta koirista ole, niin voisi ekaksi koiraksi helpommanki valita. Totuus on, että ekan koiran kanssa tekee aina paljon virheitä, niin jos ottaisi vaikka toiseksi koiraksi sitten pommin niin olisi jo viisaampi.

        Ja alottajalle tsemppiä, hyvä että tajusin miettiä missä olet vuoden päästä ja sopiiko koira kuvioihin. Kannattaa myös miettiä missä olet 10v, 15v jopa 20v päästä, sillä pommit ovat pitkä ikäisiä.


      • Stupid...
        Pommom kirjoitti:

        Asuneet ensimmäisen puoliskon maalla, kun itse vielä asuin kotona. Sitten muutettiin keskustaan kerrostaloon ja olihan se aluksi älyttömän outoa ku keskeltä ovea tippui lehtiä milloin sattui ja välillä se ovi kilkutti. Aluksi haukuttiin, mutta kouluttamalla oppisivat. Olin jo pienestä pitäen opettanut (vaikka maalla asuinkin) ettei turhaan räksytetä. Nykyään haukahtavat ovikellosta ja postista, mut eivät jää haukkumaan. Ulkona molempien tekisi mieli haukkua vastaantulevia, mut kouluttamalla sekin hallinnassa.

        Eli sopivat kerrostaloon, vaikka maalla asumisen jälkeen, kunhan on tarpeeksi lenkkiä/aktivointia ja selkeät säännöt ja johtajuus kunnossa.

        Moni tällä palstalla hankkii ekaa koiraansa, ja ymmärrän miksi pommi viehättää. Mutta jollei mitää kokemusta koirista ole, niin voisi ekaksi koiraksi helpommanki valita. Totuus on, että ekan koiran kanssa tekee aina paljon virheitä, niin jos ottaisi vaikka toiseksi koiraksi sitten pommin niin olisi jo viisaampi.

        Ja alottajalle tsemppiä, hyvä että tajusin miettiä missä olet vuoden päästä ja sopiiko koira kuvioihin. Kannattaa myös miettiä missä olet 10v, 15v jopa 20v päästä, sillä pommit ovat pitkä ikäisiä.

        Mä olen täysin samaa mieltä edelläolijan kanssa siitä, että ekan koiran kanssa tekee aina jonkin virheen. meillä on suomenlapinkoira, joka haukkuu vähän liiankin paljon... Tekisin niin monta asiaa eritavalla...


    • kunnis

      Lähteekö pomeraniasta paljon karvaa?? Itselläni on havanalainen ja siitä ei lähde yhtään karvaa, joka on kyllä mukava siivouksenkin kannalta.

    • salla11

      tarvitseeko pommi trimmausta?

    • Pommin omistaja

      Pommista lähtee vaihtelevasti karvaa. Talvella ei juuri lainkaan, mutta keväällä enemmän. Ei mitenkään erityisen paljoa.

      Pommia pitäisi trimmata ainakin kahdesti vuodessa, mutta sekin riippuu aika paljon yksilöstä. Oman pommini karva ei kasva hillittömästi, enkä ole koskaan trimmauttanut sitä, ainoastaan siistynyt itse korvat ja muuta päänseutua, tassut ja takapuolen (kasvaa nopeasti sellaiset hassut helmat hännän alle).

      • salla11

        Ok... kiitos


    • Ananas187

      Pomeranianit on seurakoiria mut ne on tosi hyviä vahtikoirina, itekki haluisin pommin. :D

    • siiriiii
    • Outo tytteliini

      Moi kaikki!
      Mä oon tämmönen 10 w. tyttö, kohta 11. Elikkä: Mulla on jo kovan vinkumisen ansiosta 6 undulaattia, ja nyt tuli hinku hankkia koirakin. Mun vanhemmat on eronnut, mutta ne asuvat aika lähekkäin. Tahtoisin siis tietää, että tottuuko pommi (jos nyt saisin) nii elämään niinku kahessa talossa, mun äitillä ja isällä? Ja haukkuuko se paljon? Entä mitä se maksaa? Ja vielä, oppiiko pommi temppuja helposti?
      Kiitos jo etukäteen vinkeistä! :)

      • MuumiC:

        Pomeraniania saa odottaa 1-4 vuotta, ja se maksaa 1800-3000 euroa.. etttä aika kallis se on, ja luonteeltansa (ihana) mutta tarvitsee tiukat rajat, joten sen kanssa tarvitaan aikuisen apua ja sitoutumista. Meideän pommi maksoi 2300e.


      • 3kk pommin omistaja
        MuumiC: kirjoitti:

        Pomeraniania saa odottaa 1-4 vuotta, ja se maksaa 1800-3000 euroa.. etttä aika kallis se on, ja luonteeltansa (ihana) mutta tarvitsee tiukat rajat, joten sen kanssa tarvitaan aikuisen apua ja sitoutumista. Meideän pommi maksoi 2300e.

        Kaikille niille jotka selittävät täällä, että pommia saa odottaa 1-4 vuotta niin voin sanoa että EI pidä paikkaansa. Itse hankin pennun kolmessa viikossa, kenneliä täytyy vain ihan oikeasti etsiä ja kysellä ihmisiltä. Toiseksi meidän uros pommi ei hauku ovikelloa tai mitään muutakaan ja on todella ihana luonteeltaankin. Kaikki ovat yksilöstä kiinni, joten yleistäminen seis. Sopii ihan hyvin kerrostaloon.


      • Kititupu
        3kk pommin omistaja kirjoitti:

        Kaikille niille jotka selittävät täällä, että pommia saa odottaa 1-4 vuotta niin voin sanoa että EI pidä paikkaansa. Itse hankin pennun kolmessa viikossa, kenneliä täytyy vain ihan oikeasti etsiä ja kysellä ihmisiltä. Toiseksi meidän uros pommi ei hauku ovikelloa tai mitään muutakaan ja on todella ihana luonteeltaankin. Kaikki ovat yksilöstä kiinni, joten yleistäminen seis. Sopii ihan hyvin kerrostaloon.

        Hei, voitko kertoa kennelin nimeä sähköpostiini kitinkoto miukumauku hotmail piste com. Kiitän etukäteen! Voisit muutekin kertoa pennusta jotain hänen luonteenpiirteistään ja tavoistaan, jos viitsisit.


      • kjhgftyuio
        3kk pommin omistaja kirjoitti:

        Kaikille niille jotka selittävät täällä, että pommia saa odottaa 1-4 vuotta niin voin sanoa että EI pidä paikkaansa. Itse hankin pennun kolmessa viikossa, kenneliä täytyy vain ihan oikeasti etsiä ja kysellä ihmisiltä. Toiseksi meidän uros pommi ei hauku ovikelloa tai mitään muutakaan ja on todella ihana luonteeltaankin. Kaikki ovat yksilöstä kiinni, joten yleistäminen seis. Sopii ihan hyvin kerrostaloon.

        teillä kävi vaan tsäkä. suurin osa odottaa vuoden tai pari. itse 4kk.

        meidän pommi haukkuu lähinnä ovikelloa ja normaalista poikkeavia ääniä, mutta lopettaa muutaman haukun jälkeen. tiedän tapauksia joissa omistaja luopunut pommista kun tuli naapureilta valitusta haukkumisesta.


    • Outotytteliini

      Ja vastatkaa kiitos mahd. pian!

    • MuumiC:

      Ei ne kovin paljoa hauku, mutta kun vahdiksi jalostettu on (myös seurakoiraksi) ei niitä kovin hiljaisiksikaan saa.... Itselläkin täällä yksi pomeranian on (pentu) niin sen sanon ettei se maailman haukkuja ole, mutta eroahdistukseen se saattaa sortua..

    • NYT OIKEESTI

      "Sopiiko kerrostaloon ja haukkuuko paljon ja ja ja yhyy !!"

      ostakaa kissa tai unohtakaa koiran hankinta heti! Tottakai ne haukkuu!

      • Haukkuva

        Tosi on! Jos aikoo hankkia koiran ja heti alkuun aikoo lopettaa sen luontaisen tavan kommunikoida, on tosiaan paras hankkia kissa tai jokin muu eläin. Kaikki koirat haukkuu paitsi basenji ja sekin vinkuu hyvin häiritsevästi. Koiran kieltäminen kokonaan haukkumasta on sama kuin ihmisen kieltäisi puhumasta. Mikä ihme siinä on, ettei koira muka sais haukkua!! Itse asun kerrostalossa kahden haukkuvan kleispitzin kanssa ja kiitän niitä aina kun ne tulevat mulle kertomaan, jos jotain epäilyttävää on tapahtumassa. Vahtikoirahan on omistajansa suojelija!


    • lapinkoira

      Koira haukkuu tasan niin paljon kun sen sallii, eli omistajan "otteita" kiinni. Pienin elein on tehtävissä paljon, näille ns. haukkuherkillekin roduille.

    • Outotytteliini

      ookoo jaja kiittii noille vataneille, paitsi tolle raivoojalle :/ Ja muumiC: mulla on jo onneks tiedossa hyvä paikka mistä mä tuon koiran hankkisin halvalla :) mut silti kiitti ja kiva ku joku sentää luki. Ehkä mä hankin sen koiran vast 18 v?

    • Kuumettailmassa

      Meillä 2 vuotias pommi ja vuoden vanha kleini. Nuorempi on tosi kova haukkumaa joka ikisestä pienestäki äänestä. Vanhempi taas haukkuu tosi harvoin. On ihan erilaisia luonteeltaan muutenki. Se on tolla nuoremmalla sellasta vahtimishaukkua :) Hyvin pärjättiin kuitenki noitten kanssa vaikka asuttiin ennen kerrostalossa.

    • patlux

      pitääkö se koira hankkii "Nopeesti ja halvalla"... ja on aika ylihintaista jo kasvattajienkin mielestä joku 3000€ pommeista... pitää vähän miettiä kuitenkin järjen kanssa näitä asioita. Vaan eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa ja kun tälläiset kasvattajat sitten huomaa että ihmiset on valmiita maksamaan minkälaisia summia tahansa pennuista, olipa pentu "hyvästä suvusta" tai ihan pentutehtaasta niin tottakai ne hinnat nousee ihan älytöntä tahtia.. ostettiin ensimmäinen pommi 3.v sitten ja maksettiin siitä 1500€ ja toinen päälle vuosi sitten ja siitä 2000€ joka on jo kipurajoilla meillekin enkä enempää maksaisi, en näe syytä sille miksi se maksaisi enemmän kuin 2000€.. alunperin kun olin ostamassa pommia 11.v sitten silloin pyyntihinnat oli n. 1000-1400€ joten ihan hyvässä kurssissa hinnat nousussa joo :P

      ja en suosittelisi itse pommia kerrostaloon sillä rotu on JALOSTETTU vahdiksi, joka tarkoittaa että vahtimisgeeni on koirassa niinkuin ajokoirakin melko varmasti lähtee rusakon tai oravan perään jos sellaisen sattuu näkemään (POIKKEUKSIA toki on ja koulutuksella on suuri merkitys asiaan mutta geeneistä sitä et saa pois) ja lähinnä koirankin elämänlaadun kannalta on paljon mukavempi asua rivitalossa tai omakotitalossa jossa on piha... ja ottaen huomioon että monesti kääpiökoirilla on myös sisäsiisteysongelmia ja usein ne ovat sisäsiistejä vasta 1-2 vuoden iässä, saati sitten sitä että itse en ikimaailmassa koiraani veisi rappusiin kerrostalossa, koska (nimim. kokemusta on) koirien jalat ovat ERITTÄIN tapaturma alttiita ja helppoja murtumaan tai sijoiltaan menoihin/ristiside repeämisiin... pomeranian on myös "seurakoira" mutta vaatii aivotyötä ja fyysistä liikuntaa ( ei välttämättä siis esim. agilityä) päivittäin olipa ilma mikä tahansa ja huvittaako sinua vai ei.. joten tässäpä ajattelemisen aihetta ihmisille..

      ja ps. ostohinta vaikkapa saisitkin halvalla tai kalliilla on MURTO-OSA siitä joka koiran elämän aikana maksettavaksi tulee esim. ruoissa tai eläinlääkärikuluissa (meidän koiralla meni ensimmäisenä vuonna n. 3000-3500€ lääkärikuluihin ilman vakuutusta useiden leikkausten ja tulehdusten takia joten tiedän mistä puhun)

    • muumiC:

      On oma päätöksenne ostaako pommin vai ei, mutta sen voin sanoa, että niitä ei kovin halvalla, tai mistään kennelistä kannattaisi ostaa. Sillä se voi osottautua ongelmalliseksi, varsinkin jos esim.entinen omistaja myy koiransa yhtä äkkiä, ja halvalla. Ja kasvattajien taustatkin kannattaisi tutkia, sillä ei sitä koskaan tiedä myykö kasvattaja halvalla huonoja koiria.
      >KOIRIEMME PUOLESTA

    • muumiC:

      Pommia täytyy trimmata n. kerran kahdessa kuukaudessa, jos siitä näyttelykoiraa tehdään, mutta jos se on kotikoira, niin ei se trimmausta tarvitse. Silti pomeranian on trimmattava rotu. Oma pommini on vasta 4 kuukautta.

    • söpö ku mikäki
    • pompompom

      Itse olin myös pommia hankkimassa 5 vuotta sitten, mutta vaihdoin kleinspitziin juuri tuon haukkumisen takia. Pommeilla on kimakampi ääni ja ovat haukkuherkempiä, ei sitä koulutuksella välttämättä saa pois kitkettyä, tietysti on yksilöllisempiä eroja. Mulla on nyt kaksi kleiniä, 4,5 v ja 3,5v, kumpanenkaan ei hauku sisällä, toinen pihalla haukkuu jos näkee liikettä toinen ei hauku sitä vähääkään. Rivarissa asutaan, eikä ole naapurit valittanut, päin vastoin sanoneen että kylläpä on kiltit koirat.

    • muumiC:

      Moij Jjuu!! =D

    • muumiC:

      Äänestä mun pommia PAINAMALLA PUNASTA SYDÄNTÄ kerran, ja kerro mitä täs linkis oli, mikä tulee nyt:
      http://koira.aanestykset.fi/heart-of-golt
      muista kertoo mitä tämä linkki sisälsi, ja kerro ÄÄNESTITKÖ

    • jghsfghgh

      haukkuu paljon.

    • emy

      Meillä ollut pomarianin pentu 2viikkoa, eikä ainakaan vielä hauku tosin on aika
      villi ja vaatii paljon huomiota tykkää tosi paljon jutustelusta, nyt on menossa
      koulutus johon kuuluu ei saa purra ja istu.
      Tosi hyvä valinta meille kahdelle aikuiselle, ihana koira.

    • PommiLove

      Onko muilla kokemusta sairastavista pommeista?
      Itselläni oli aivan ihana uros Pomeranian, joka valitettavasti sairasti montaa eri sairautta ja eli alle 5-vuotiaaksi.

      Jo pikkupentuna koirallani oli toinen kives jäänyt laskeutumatta, sain tästä syystä myyntihinnasta alennusta noin 400 euroa. Kives kuitenkin laskeutui jonkin ajan kuluttua (en muista tarkkaan kauanko meni).

      Maitohampaiden lähtö ei myöskään sujunut ongelmitta, kaikki neljä kulmahammasta jouduttiin poistamaan rautahampaiden tieltä niiden työntyessä esiin maitohampaiden vielä ollessa paikallaan. Koira nukutettiin operaation ajaksi.

      Sitten parivuotiaana ilmaantui ihosairaus. Koko selkä kaljuuntui ja turkki oheni kaikkialta muualtakin huomattavasti.
      Talvella puin koirani paksuun takkiin suojaamaan paljasta ihoa pakkaselta ja kesällä rasvasin selkää aurinkovoiteella palamisen estämiseksi.
      Sain eläinlääkäriltä ohjeeksi lisätä koirille tarkoitettua öljyä ruoan joukkoon ja kastraatiota suositeltiin, saattaisi helpottaa ihon tilannetta.

      Päätin sitten että kastraatio suoritetaan, jos vaikka auttaisi, koira jälleen nukutukseen ja kauluri kaulassa kotiin parantumaan.
      Turkin tilanne parantui ajan mittaan hieman, mutta ei kokonaan. Pojan luonne muuttui vaisummaksi leikkauksen myötä.

      Viimeinen ja kaikista vakavin olikin sitten sydän. Koirani kuoli alle viisivuotiaana sydänkohtaukseen.

      Tästä on jo monta vuotta, mutta ikävä on silti edelleen kova :(
      Olenkin miettinyt, miten on mahdollista, että kaikki nämä hankaluudet pommiani vaivasivat? Tarjosin koirallani aina hyvän ruokavalion, sopivan määrän liikuntaa ja aktiviteetteja sekä loputtomasti rakkautta.
      Koirani menettäminen ja noiden sairauksien läpi käyminen oli todella rankkaa.
      Haluaisin nyt kuitenkin ottaa uuden pommin, pelottaa vain kovasti, että jokin tai kaikki näistä tapahtuu uudelleen.
      Olen päättänyt ottavani seuraavaksi nartun, niillä kun ei ainakaan tuota kivesongelmaa ole ja ihosairauskin on enemmän uroksia koskeva. Miten on onko muilla ollut jotakin näistä tai muita ongelmia pommien kanssa?

    • pomcat

      uutta pommia miettivä.. lähes kaikilta pommipennuilta joudutaan poistamaan maitohampaita, valitettavasti.. siihenkin operaatioon on kuollut useita koiria nukutuksen vuoksi. hormooniongelmat/karvaongelmat myös melko yleisiä, harvoin onneksi vaikuttaa elinikään eli on vain kosmeettinen haitta. myös sydänongelmaisia esiintyy jonkun verran. onnellisia ovat ne joiden ei ole kertaakaan tarvinnut käydä lääkärissä muuta kuin rokotuksella. itse en tunne yhtään tälläistä koiraa :/ meillä mm. kohtutulehdus, molemmilla koirilla maitohampaiden poisto, molemmilla kohdun poisto, munasarjoissa kystia, murtunut jalka, allergiaa/karvanlähtö, patella luksaatio... tutuilla mm. laskeutumaton kives/kastraatio, nisäkasvaimia, patella luksaatio, keuhkotulehdus/allergiaa, tulehtuneet anaalirauhaset, sydänvika/lääkitys,

    • koirakuumeinen

      tykkään etsiä netistä tietoa eri koira rotujen luonteenpiirteistä sun muista.. sit löysin pommin ja kauhee koira kuume iski. meillä on jo yksi koira mikä on aika ärhäkkä muita koiria kohtaan ja tykkää myös olla huomion keskipisteenä (niinkuin pommitkin) nykyinen koiramme tulee aina ''mustasukkaiseksi'' jos meillä on käymässä esim. pieniä lapsia kylässä. Miten saisin koirakuumeen lähtemään pois en kestä enään oottaa että muutan pois himasta ja saan sitten vasta pommin jos rahat enään sillä hetkellä riittää??

    • Ulritu

      Minulla on ollut kaksi Pomeranian koiraa. Mitään häiriötä kerrostalossa ne eivät
      aiheuttaneet. Uroksella oli vähemmän sanottavaa kuin nartulla. Ääni ei ole kovin kuuluva. Toinen seikka on se, että ne ovat luonteeltaan itsenäisiä ja tottuvat olemaan yksinkin. Yksin ollessa eivät hauku, vaikka joku soittaisi ovikelloa. Kun on kotona, niin silloin kyllä huomioidaan omat janaapurin ovikellot. Toista se oli kun hoidin mäyristä. Hirveän kova haukunta ja yksin jättäminen vaikeampaa.
      Pommit ovat ihania, mutta täytyy opettaa tavoille. Sen jälkeen tottelevat ulkonakin käsimerkkejä. Oppivat helposti!

    • iippe12

      Valtavan ihania koiria ovat poneraniat, herttaisia ja sopeutuvaisia =3

    • hilkka

      Pommit on syönnyt sydämmeni ! :) meille tulee noin viikon päästä musta pommi :)

    • Apu

      Eivät minun mielestä paljoa hauku, kokemusta pommeista on joten minun tapaamani pommit eivät juuri haukkuneet, aika hiljaisia yksilöitä. :)

    • pommipoika

      Meiltä löytyy pommi kerrostalosta ja hyvin on mennyt. Kuten Ulritu totesikin, yksin ollessaan ei hauku, mutta kun koko perhe ollaan kotona ja vieraita tulee, alkaa meidänkin pommipoika innostuksissaan haukkua, tosin lopettaa kun kieltää tai kun vieraat päästetään sisälle. Meidän pommi (kuten ilmeisesti muutkin) on seurakoira henkeen ja vereen - edes vessaan ei ole asiaa yksin, koko ajan on pieni kuono tökkimässä pohkeita. Meillä pomeranian on ensimmäinen koira, ja silti koulutus on sujunut helposti, voi olla että meille on vaan sattunut poikkeuksellisen helppo yksilö. Lisää kokemuksistani pommin omistajana voi lukea blogistani http://annajekaterina.blogspot.fi/2014/06/pomeranianin-matka-hugo-3v.html

    • kerros asukas

      Minäkin harkitsen pommin otta mista ja asun kerros talossa kannattaako ottaa jos äiti kielttää ja isälle se ois hyvä juttu ?

      • Koiraterroria

        Älkää hyvät ihmiset ottako pommia kerrostaloon. Asun omakotitalossa ja meillä on naapurissa kennel, jossa n. 20 pomerania.... eikä täällä voi asua. Hirveä haukunta pihalla aamusta iltamyöhään. Eikä naapurit voi mitään, tuskin edes taloa saa myytyä kun ei voi järjestää esittelyä keskellä yötä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe