Käykäähän kaikki "hörhöt" katsomassa suorana kuinka siellä avaruudessa lennetään!
http://www.nasa.gov/55644main_NASATV_Windows.asx
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html
NASA TV lähettää joka arkipäivä iltaisin Suomen aikaa kello 18:00 - 19:00 suorana Houstonin Johnson Space Centerin lennonjohdosta tunnin ohjelman jossa kerrataan päivän tapahtumat kansainvälisellä avaruusasemalla ISS:llä!
Sukkulalentojen aikana tulee ympäri vuorokauden suoraa lähetystä
Public Affairs Offices (PAO) joka selostaa tapahtumia kanavalla, istuu itse tapahtumien keskellä lennonjohtosalin eturivissä, oikeassa kulmassa pienen väliseinän takana jotta puhe ei häiritse muita lennonohjaajia.
Sali on entinen Apollo ajan lennonjohtosali 1. FCR-1 (pronounced 'ficker-one') jonka tekniikka on modernisoitu avaruusaseman tarpeita varten.
http://www.nasa.gov/images/content/160451main_jsc2006e43863_low.jpg
http://www.nasa.gov/images/content/160447main_jsc2006e43860_low.jpg
http://www.space-travel.com/reports/New_NASA_Control_Room_Begins_Operations_999.html
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/shuttle/sts-116/med/jsc2006e54450.jpg
NASA TV suorana
63
3235
Vastaukset
- lentely
muttas kuinkas sitä ennen lenneltiin 60-luvulla kun ei ollut tekniikkaa?
- erbtaetbtaeb
Boeing 747 (Jumbo Jet) ja Concorde (ääntä nopeammin lentänyt matkustajalentokone) suunniteltiin molemmat 1960-luvulla, ja molemmat tekivät neitsytlentonsa vuonna 1969, eli samana vuonna kuin ihminen kävi ensimmäisen kerran Kuussa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_747
http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde
Joten turha höpistä hölmöjä tekniikan puutteesta silloin. - 60-luvun
erbtaetbtaeb kirjoitti:
Boeing 747 (Jumbo Jet) ja Concorde (ääntä nopeammin lentänyt matkustajalentokone) suunniteltiin molemmat 1960-luvulla, ja molemmat tekivät neitsytlentonsa vuonna 1969, eli samana vuonna kuin ihminen kävi ensimmäisen kerran Kuussa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_747
http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde
Joten turha höpistä hölmöjä tekniikan puutteesta silloin.mun 60 -luvun opelin tekniikkakin on yhtä huippua kuin nyt nykyäänkin,turha hörhöillä kun kattoo opelin pellin alle ja miettii että näillä vehkeillä mennään kuuhun.meinaatteko sanoa että 60-luvulla oli sellaista tekniikkaa että kuussa käytiin?laittakaas esim.linkki 60-luvun tietokoneesta?????
- aegaergae
60-luvun kirjoitti:
mun 60 -luvun opelin tekniikkakin on yhtä huippua kuin nyt nykyäänkin,turha hörhöillä kun kattoo opelin pellin alle ja miettii että näillä vehkeillä mennään kuuhun.meinaatteko sanoa että 60-luvulla oli sellaista tekniikkaa että kuussa käytiin?laittakaas esim.linkki 60-luvun tietokoneesta?????
NASA käytti 1960-luvulla IBM:n system/360 -keskustietokoneita:
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_360
Tietoa kuumoduulin tietokoneista ja tekniikasta löytyy tuolta:
http://www.hq.nasa.gov/alsj/alsj-LMdocs.html - nyt selvis
aegaergae kirjoitti:
NASA käytti 1960-luvulla IBM:n system/360 -keskustietokoneita:
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_360
Tietoa kuumoduulin tietokoneista ja tekniikasta löytyy tuolta:
http://www.hq.nasa.gov/alsj/alsj-LMdocs.htmlkiitoss linkistäsi,nyt selvisi jo paaljoon enemmän kuin luulinkaan.
- ...........
nyt selvis kirjoitti:
kiitoss linkistäsi,nyt selvisi jo paaljoon enemmän kuin luulinkaan.
Löysin tämän ketjun linkkien kautta hienon kuvan, jossa näkyy hyvin Apollo-lentojen valvontahuone, jossa aika mahtava määrä tekniikkaa:
http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a410/ap6-68-HC-185.jpg
Nykyajan nuorten käsitys sen ajan tekniikasta on pahasti virheellinen. Isolla rahalla sai jo silloin vaikka mitä. - Nämä linkit
aegaergae kirjoitti:
NASA käytti 1960-luvulla IBM:n system/360 -keskustietokoneita:
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_360
Tietoa kuumoduulin tietokoneista ja tekniikasta löytyy tuolta:
http://www.hq.nasa.gov/alsj/alsj-LMdocs.htmlhttp://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Guidance_Computer
http://www.klabs.org/history/apollo_11_alarms/eyles_2004/eyles_2004.htm - Folionautti
Nämä linkit kirjoitti:
http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Guidance_Computer
http://www.klabs.org/history/apollo_11_alarms/eyles_2004/eyles_2004.htmOliko 1000 gigaset nauha-asemat ja reikäkortit?
- srbsrbsrt
Folionautti kirjoitti:
Oliko 1000 gigaset nauha-asemat ja reikäkortit?
Linkit on annettu. Etkö osaa itse lukea sieltä?
- Folionautti
srbsrbsrt kirjoitti:
Linkit on annettu. Etkö osaa itse lukea sieltä?
Onnex nyt on isommat muistit, että pääsee ISS:lle. Käytettiinx folionauhoja, en saanu selvää?
- ??????
Folionautti kirjoitti:
Onnex nyt on isommat muistit, että pääsee ISS:lle. Käytettiinx folionauhoja, en saanu selvää?
Loppuiko tietämys vaiko aivokapasiteetti?
- auringonpilkkuja
........... kirjoitti:
Löysin tämän ketjun linkkien kautta hienon kuvan, jossa näkyy hyvin Apollo-lentojen valvontahuone, jossa aika mahtava määrä tekniikkaa:
http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a410/ap6-68-HC-185.jpg
Nykyajan nuorten käsitys sen ajan tekniikasta on pahasti virheellinen. Isolla rahalla sai jo silloin vaikka mitä.Mitä ihmeellistä? suorittihan Nasa todellisia maata kiertäviä avaruuslentoja, ja toki voitiin Nasan huipputekniikkaa ja huipputietokoneita käyttää muuhunkin tarkoitukseen, ja todennäköisesti käytettiin.
- Olen huomannut
?????? kirjoitti:
Loppuiko tietämys vaiko aivokapasiteetti?
Olet kai ainoa keskustelijoista, joka ei osaa keksiä jokaiseen uuteen vastaukseensa sanallista otsikkoa ja nimimerkkiä.
- segsegrserg
Olen huomannut kirjoitti:
Olet kai ainoa keskustelijoista, joka ei osaa keksiä jokaiseen uuteen vastaukseensa sanallista otsikkoa ja nimimerkkiä.
Ja monet muut jakavat viestinsä hölmösti otsikko-, nimimerkki- ja viestikenttiin.
Viestin kirjoitus käy kaikkein nopeiten, kun räpsyttelee otsikko- ja nimimerkkikenttään jotain satunnaista. Eikä systeemi herjaa ikinä, että valitsemasi nimimerkki on varattu tjmsp.
Sitä paitsi tuo "???????" on joku muu kuin minä. - ??????
segsegrserg kirjoitti:
Ja monet muut jakavat viestinsä hölmösti otsikko-, nimimerkki- ja viestikenttiin.
Viestin kirjoitus käy kaikkein nopeiten, kun räpsyttelee otsikko- ja nimimerkkikenttään jotain satunnaista. Eikä systeemi herjaa ikinä, että valitsemasi nimimerkki on varattu tjmsp.
Sitä paitsi tuo "???????" on joku muu kuin minä.Viittasin kysymyksellä tosin Apollon tietokoneeseen enkä kysyjään :-)
- Nasa mission impossible
Avaruusasema ISS kiertää Maata 355–368 kilometrin korkeudella, kun taas Kuun keskietäisyys Maasta on 384 400 km. Yli tuhatkertainen matka siis.
Kyllä Nasan tekniikka varmaankin riittää tuonne 400 kilometriin, mutta Kuu on ihmiselle aivan tajuttoman kaukana. ISS sen sijaan melkein nuolee maapallon pintaa. Karttapallo havainnollistaa asiaa.
Tarvittaisiin siis jonkun verran enemmän polttoainetta matkaan, jotta ensin päästäisiin maan vaikutuspiiristä Kuun kiertoradalle ja sieltä jarrutettaisiin erillisellä aluksella Kuun pinnalle ja sieltä vielä takaisin.- Wernher von Braun
Juuri siksi suunniteltiinkin jättimäinen Saturn V (5) jotta saataisiin riittävä nostoteho kaikelle tarvittavalle kalustolle ja polttoaineelle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saturn_V
Kuun pinnalta nouseminen taas ei vaadi kovinkaan suurta voimaa ja polttoainemäärä johtuen 1/6 osan painovoimasta maahan verrattuna. - setbsetbsetb
ISS kiertää Maata vajaan 8 km/s nopeudella. Apollo-alukset kiersivät Maata kuumatkan alussa noin samalla nopeudella. Nopeus tarvi kiihdyttää vain lukemaan 11 km/s, jotta päästiin irti Maan vetovoimasta. Kiihdytys kesti joitakin minuutteja, ja sen jälkeen rakettimoottoreita ei tarvinut käyttää matkan aikana. Kuun kiertoradalle tultaessa nopeus jarrutettiin noin lukemaan 2 km/s, ja kuumoduulilla tietenkin nollaksi Kuuhun laskeuduttaessa. Kuun painovoima on vain kuudesosa Maan painovoimasta, joten missään ei ollut mitään ihmeellistä.
Kaikki lentoon liittyvä matematiikka ja laskelmat on kenen tahansa tarkistettavissa, mutta eihän tavallisen kuuhuijaushörhön voi tietenkään olettaa siihen pystyvän. Siksi heidän kannattaisi uskoa itseään viisaampia eikä kysellä tyhmiä. Kaikki maailman tiedemiehet eivät mitenkään voi olla mukana jossain väitetyssä salaliitossa. - Nasa mission impossible
setbsetbsetb kirjoitti:
ISS kiertää Maata vajaan 8 km/s nopeudella. Apollo-alukset kiersivät Maata kuumatkan alussa noin samalla nopeudella. Nopeus tarvi kiihdyttää vain lukemaan 11 km/s, jotta päästiin irti Maan vetovoimasta. Kiihdytys kesti joitakin minuutteja, ja sen jälkeen rakettimoottoreita ei tarvinut käyttää matkan aikana. Kuun kiertoradalle tultaessa nopeus jarrutettiin noin lukemaan 2 km/s, ja kuumoduulilla tietenkin nollaksi Kuuhun laskeuduttaessa. Kuun painovoima on vain kuudesosa Maan painovoimasta, joten missään ei ollut mitään ihmeellistä.
Kaikki lentoon liittyvä matematiikka ja laskelmat on kenen tahansa tarkistettavissa, mutta eihän tavallisen kuuhuijaushörhön voi tietenkään olettaa siihen pystyvän. Siksi heidän kannattaisi uskoa itseään viisaampia eikä kysellä tyhmiä. Kaikki maailman tiedemiehet eivät mitenkään voi olla mukana jossain väitetyssä salaliitossa.Rakettiguru Wernher von Braun erehtyi laskelmissaan 1950-luvulla kuualuksen painosta vaatimattomasti yli 250-kertaisesti siihen nähden, jolla lopulta matkattiin Kuuhun. Joten ilmeisesti laskelmat eivät ole kovin yksinkertaisia.
Vertailin Saturn V -raketin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saturn_V
sekä avaruussukkulan
http://fi.wikipedia.org/wiki/Avaruussukkula
teknisiä tietoja keskenään. Eroa ei ole paljon mitään! Avaruussukkulan suurin työntövoima on jopa hieman suurempi, vaikka se on kevyempi (lentoonlähtöpaino 73% Saturn V Apollo -yhdistelmästä). Silti sen lakikorkeus on max 1000 km. - sebtsebserb
Nasa mission impossible kirjoitti:
Rakettiguru Wernher von Braun erehtyi laskelmissaan 1950-luvulla kuualuksen painosta vaatimattomasti yli 250-kertaisesti siihen nähden, jolla lopulta matkattiin Kuuhun. Joten ilmeisesti laskelmat eivät ole kovin yksinkertaisia.
Vertailin Saturn V -raketin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saturn_V
sekä avaruussukkulan
http://fi.wikipedia.org/wiki/Avaruussukkula
teknisiä tietoja keskenään. Eroa ei ole paljon mitään! Avaruussukkulan suurin työntövoima on jopa hieman suurempi, vaikka se on kevyempi (lentoonlähtöpaino 73% Saturn V Apollo -yhdistelmästä). Silti sen lakikorkeus on max 1000 km.Menisit jo nukkumaan, etkä vaivaisi päätäsi asioilla, joista et ymmärrä yhtään mitään.
Jos haluat vilpittömästi kysyä jotain mieltäsi askarruttavaa asiaa, niin miksi kysyt sitä täällä salaliittoteoriat-palstalla? Niin, jokainen ymmärtää sen, että yrität vain aivopestä itseäsi entistä syvemmälle älyttömään ja käsittämättömään salaliittoteoriaasi. Olet päättänyt periaatteessa, että mielestäsi kuulennot eivät olleet mahdollisia, etkä suostu hyväksymään minkäänlaista todistetta, joka rikkoisi itsesuggestiosi kuplan.
Vielä vastauksena kysymykseesi: Saturn V -kantoraketin ja Avaruussukkulan molempien tehtävänä oli kuljettaa tietty hyötykuorma Maan kiertoradalle. Kummankaan ei ollut tarkoitus lentää yli 1000 km korkeuteen, mutta niiden kuljettamat hyötykuormat voivat sen tehdä. Saturn V vei kiertoradalle kuulennolla tarvittavan komentomoduulin ja kuumoduulin. Avaruussukkulat ovat vieneet kiertoradalle useita satelliitteja, jotka ovat jatkaneet siitä itse matkaa 36000 km korkeudella olevalle geostationääriselle kiertoradalle, ja jotkut paljon Kuuta kauemmaksikin. Saturn V vei kiertoradalle vain hyötykuormansa ja suurin osa siitä itsestään tuhoutui matkalla. Avaruussukkula vei kiertoradalle hyötykuormansa lisäksi myös suurimman osan itsestään. Molemmat olivat muutenkin eri aikojen tekniikkaa. Siksi niiden ominaisuuksia ei voi ihan noin vaan verrata toisiinsa. Molemmat toimivat täysin fysiikan lakien ja matematiikan mukaisesti. Kukaan oikea tiedemies ei ole huomannut laskelmissa mitään epäilyttävää. - Nasa mission possible
Nasa mission impossible kirjoitti:
Rakettiguru Wernher von Braun erehtyi laskelmissaan 1950-luvulla kuualuksen painosta vaatimattomasti yli 250-kertaisesti siihen nähden, jolla lopulta matkattiin Kuuhun. Joten ilmeisesti laskelmat eivät ole kovin yksinkertaisia.
Vertailin Saturn V -raketin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saturn_V
sekä avaruussukkulan
http://fi.wikipedia.org/wiki/Avaruussukkula
teknisiä tietoja keskenään. Eroa ei ole paljon mitään! Avaruussukkulan suurin työntövoima on jopa hieman suurempi, vaikka se on kevyempi (lentoonlähtöpaino 73% Saturn V Apollo -yhdistelmästä). Silti sen lakikorkeus on max 1000 km.Saturn V
hyötykuorma Maata kiertävälle radalle 129 300 kg
hyötykuorma Kuuhun 47 000 kg
Sukkula kiertoradalle:
Suurin hyötykuorma 28 800 kg
( Sukkulan massa 109 000)
Eli kiertoradalle sukkula näköjään saa enemmän massaa, mutta koska SV on kertakäyttöinen on koko kiertoradalle saatu massa hyötykuormaa kun taas sukkula painaa yli kolme kertaa enemmän kuin sen kuskaama hyötykuorma. SV sai Kuuhun asti enemmän hyötykuormaa kuin sukkula kiertoradalle. - pidemmän matkan
Apollon komentomoduulin miehistökapseli, joka kävi Kuussa n. 400000 km:n etäisyydellä.
Vaiko:
ISS, joka taittaa jokaisella kierroksellaan yli 40 000 kilometria. - Folionautti
pidemmän matkan kirjoitti:
Apollon komentomoduulin miehistökapseli, joka kävi Kuussa n. 400000 km:n etäisyydellä.
Vaiko:
ISS, joka taittaa jokaisella kierroksellaan yli 40 000 kilometria.ISS:llä pääsee vaikka kuuhun?
- srthsrhsrth
setbsetbsetb kirjoitti:
ISS kiertää Maata vajaan 8 km/s nopeudella. Apollo-alukset kiersivät Maata kuumatkan alussa noin samalla nopeudella. Nopeus tarvi kiihdyttää vain lukemaan 11 km/s, jotta päästiin irti Maan vetovoimasta. Kiihdytys kesti joitakin minuutteja, ja sen jälkeen rakettimoottoreita ei tarvinut käyttää matkan aikana. Kuun kiertoradalle tultaessa nopeus jarrutettiin noin lukemaan 2 km/s, ja kuumoduulilla tietenkin nollaksi Kuuhun laskeuduttaessa. Kuun painovoima on vain kuudesosa Maan painovoimasta, joten missään ei ollut mitään ihmeellistä.
Kaikki lentoon liittyvä matematiikka ja laskelmat on kenen tahansa tarkistettavissa, mutta eihän tavallisen kuuhuijaushörhön voi tietenkään olettaa siihen pystyvän. Siksi heidän kannattaisi uskoa itseään viisaampia eikä kysellä tyhmiä. Kaikki maailman tiedemiehet eivät mitenkään voi olla mukana jossain väitetyssä salaliitossa.Itse asiassa korjaan vielä hieman itseäni:
Kun Apollo-alus kiihdytti Maan kiertoradalta 8 km/s nopeudesta 11 km/s nopeuteen, eli riittävään nopeuteen Maan vetovoimasta pakenemiseen, ja sammutti moottorinsa, alkoi vauhti hidastumaan Maan vetovoiman vaikutuksesta. Alkunopeus riitti juuri ja juuri sihen, että alus saavutti sen pisteen, jossa Kuun vetovoima ylittää Maan vetovoiman. Siinä pisteessä aluksen vauhti oli jo melkoisen pieni. Tämän pisteen jälkeen alus alkoi "putoamaan" kohti Kuuta ja sen kiertorataa. Kuun pakonopeus on 2,4 km/s, joten nopeus kiihtyi lähelle sitä tultaessa matalalle Kuun kiertoradalle.
Eli Apollo-aluksen ei tarvinut jarruttaa matkalla paljoakaan. Tarkkaan lasketun alkukiihdytyksen jälkeen polttoainetta tarvittiin vain pienten ratakorjausten tekemiseen.
Paluumatkalla homma toimi vastaavasti mutta päinvastoin. Ensin tarvittiin vain pieni alkukiihdytys, jolla aluksen nopeus kiihdytettiin kiertoratanopeudesta yli Kuun pakonopeuden. Kun taas saavutettiin se piste, jossa Maan vetovoima ylitti Kuun vetovoiman, alkoi putoaminen kohti Maata. Eli tässäkään vaiheessa ei tarvittu kovin suurta määrää polttoainetta.
Vain Kuuhun laskeutunut kuumoduuli joutui jarruttamaan noin 2 km/s nopeudesta nollaan, ja noustessaan kiihdyttämään takaisin noin 2 km/s nopeuteen. Mutta se oli pieni ja painovoima vain 1/6 Maan vastaavasta. - srbtsrbsrb
Folionautti kirjoitti:
ISS:llä pääsee vaikka kuuhun?
Kyllä, jos siihen kiinnitetään rakettimoottori, jolla sen nopeus saadaan kiihdytettyä nykyisestä vajaa 8 km/s lukemaan 11 km/s.
Mutta ISS:ää ei ole suunniteltu pehmeään laskeutumiseen Kuuhun, joten noin ei tietenkään tehdä. - auringonpilkkuja
Tankkilaivallinen voisi riittää ja tankkausasema Kuun kiertoradalla.
http://koti.welho.com/jwestman/quu/9_2_tietoisku.html - auringonpilkkuja
sebtsebserb kirjoitti:
Menisit jo nukkumaan, etkä vaivaisi päätäsi asioilla, joista et ymmärrä yhtään mitään.
Jos haluat vilpittömästi kysyä jotain mieltäsi askarruttavaa asiaa, niin miksi kysyt sitä täällä salaliittoteoriat-palstalla? Niin, jokainen ymmärtää sen, että yrität vain aivopestä itseäsi entistä syvemmälle älyttömään ja käsittämättömään salaliittoteoriaasi. Olet päättänyt periaatteessa, että mielestäsi kuulennot eivät olleet mahdollisia, etkä suostu hyväksymään minkäänlaista todistetta, joka rikkoisi itsesuggestiosi kuplan.
Vielä vastauksena kysymykseesi: Saturn V -kantoraketin ja Avaruussukkulan molempien tehtävänä oli kuljettaa tietty hyötykuorma Maan kiertoradalle. Kummankaan ei ollut tarkoitus lentää yli 1000 km korkeuteen, mutta niiden kuljettamat hyötykuormat voivat sen tehdä. Saturn V vei kiertoradalle kuulennolla tarvittavan komentomoduulin ja kuumoduulin. Avaruussukkulat ovat vieneet kiertoradalle useita satelliitteja, jotka ovat jatkaneet siitä itse matkaa 36000 km korkeudella olevalle geostationääriselle kiertoradalle, ja jotkut paljon Kuuta kauemmaksikin. Saturn V vei kiertoradalle vain hyötykuormansa ja suurin osa siitä itsestään tuhoutui matkalla. Avaruussukkula vei kiertoradalle hyötykuormansa lisäksi myös suurimman osan itsestään. Molemmat olivat muutenkin eri aikojen tekniikkaa. Siksi niiden ominaisuuksia ei voi ihan noin vaan verrata toisiinsa. Molemmat toimivat täysin fysiikan lakien ja matematiikan mukaisesti. Kukaan oikea tiedemies ei ole huomannut laskelmissa mitään epäilyttävää.voi kun tuli paha selitettävä seli seli, ja loppuun vielä, "kukaan tiedemies ei ole huomannut mitään ihmeellistä," onko kaikki tiedemiehet jotenkin tyhmiä vai.
- auringonpilkettäkin taivaalla
srthsrhsrth kirjoitti:
Itse asiassa korjaan vielä hieman itseäni:
Kun Apollo-alus kiihdytti Maan kiertoradalta 8 km/s nopeudesta 11 km/s nopeuteen, eli riittävään nopeuteen Maan vetovoimasta pakenemiseen, ja sammutti moottorinsa, alkoi vauhti hidastumaan Maan vetovoiman vaikutuksesta. Alkunopeus riitti juuri ja juuri sihen, että alus saavutti sen pisteen, jossa Kuun vetovoima ylittää Maan vetovoiman. Siinä pisteessä aluksen vauhti oli jo melkoisen pieni. Tämän pisteen jälkeen alus alkoi "putoamaan" kohti Kuuta ja sen kiertorataa. Kuun pakonopeus on 2,4 km/s, joten nopeus kiihtyi lähelle sitä tultaessa matalalle Kuun kiertoradalle.
Eli Apollo-aluksen ei tarvinut jarruttaa matkalla paljoakaan. Tarkkaan lasketun alkukiihdytyksen jälkeen polttoainetta tarvittiin vain pienten ratakorjausten tekemiseen.
Paluumatkalla homma toimi vastaavasti mutta päinvastoin. Ensin tarvittiin vain pieni alkukiihdytys, jolla aluksen nopeus kiihdytettiin kiertoratanopeudesta yli Kuun pakonopeuden. Kun taas saavutettiin se piste, jossa Maan vetovoima ylitti Kuun vetovoiman, alkoi putoaminen kohti Maata. Eli tässäkään vaiheessa ei tarvittu kovin suurta määrää polttoainetta.
Vain Kuuhun laskeutunut kuumoduuli joutui jarruttamaan noin 2 km/s nopeudesta nollaan, ja noustessaan kiihdyttämään takaisin noin 2 km/s nopeuteen. Mutta se oli pieni ja painovoima vain 1/6 Maan vastaavasta.Laskusi pielessä, lisäksi jos maan ja kuun välisellä matkalla tapahtuu muutamankin metrin sekuntinopeuden heitto, ei Kuuhun osuta, ja tämähän on helppoo.
http://koti.welho.com/jwestman/quu/9_2_tietoisku.html - auringonpilkkuja
srthsrhsrth kirjoitti:
Itse asiassa korjaan vielä hieman itseäni:
Kun Apollo-alus kiihdytti Maan kiertoradalta 8 km/s nopeudesta 11 km/s nopeuteen, eli riittävään nopeuteen Maan vetovoimasta pakenemiseen, ja sammutti moottorinsa, alkoi vauhti hidastumaan Maan vetovoiman vaikutuksesta. Alkunopeus riitti juuri ja juuri sihen, että alus saavutti sen pisteen, jossa Kuun vetovoima ylittää Maan vetovoiman. Siinä pisteessä aluksen vauhti oli jo melkoisen pieni. Tämän pisteen jälkeen alus alkoi "putoamaan" kohti Kuuta ja sen kiertorataa. Kuun pakonopeus on 2,4 km/s, joten nopeus kiihtyi lähelle sitä tultaessa matalalle Kuun kiertoradalle.
Eli Apollo-aluksen ei tarvinut jarruttaa matkalla paljoakaan. Tarkkaan lasketun alkukiihdytyksen jälkeen polttoainetta tarvittiin vain pienten ratakorjausten tekemiseen.
Paluumatkalla homma toimi vastaavasti mutta päinvastoin. Ensin tarvittiin vain pieni alkukiihdytys, jolla aluksen nopeus kiihdytettiin kiertoratanopeudesta yli Kuun pakonopeuden. Kun taas saavutettiin se piste, jossa Maan vetovoima ylitti Kuun vetovoiman, alkoi putoaminen kohti Maata. Eli tässäkään vaiheessa ei tarvittu kovin suurta määrää polttoainetta.
Vain Kuuhun laskeutunut kuumoduuli joutui jarruttamaan noin 2 km/s nopeudesta nollaan, ja noustessaan kiihdyttämään takaisin noin 2 km/s nopeuteen. Mutta se oli pieni ja painovoima vain 1/6 Maan vastaavasta.Kun apollo Kuulentojen teoreettiseen ajoainetarpeeseen ei saatu mahtumaan ememmän volyymia, piti kuulaskeutujan olla mahdollisimman pieni.
Oikeasti Apollo Kuulaskeutuja onkin vain yksi rakettimoottori jossa vähän foliota päällä, tällaisen yksinäisen rakettimoottorin ohjailu sen sijaan on mahdotonta.
Uudenvuoden ilotulitekin Noitapilli kaartelee laveammin.
http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a11/AS11-44-6574.jpg - Ihan soopaa
auringonpilkettäkin taivaalla kirjoitti:
Laskusi pielessä, lisäksi jos maan ja kuun välisellä matkalla tapahtuu muutamankin metrin sekuntinopeuden heitto, ei Kuuhun osuta, ja tämähän on helppoo.
http://koti.welho.com/jwestman/quu/9_2_tietoisku.htmlJa miten tuo linkki tukee väitettäsi?
- Repäiset väitteesi
auringonpilkkuja kirjoitti:
Tankkilaivallinen voisi riittää ja tankkausasema Kuun kiertoradalla.
http://koti.welho.com/jwestman/quu/9_2_tietoisku.htmlPistä sellainen linkki, jonka itsekin ymmärrät.
- tämäkin tarkoittaa
auringonpilkkuja kirjoitti:
Kun apollo Kuulentojen teoreettiseen ajoainetarpeeseen ei saatu mahtumaan ememmän volyymia, piti kuulaskeutujan olla mahdollisimman pieni.
Oikeasti Apollo Kuulaskeutuja onkin vain yksi rakettimoottori jossa vähän foliota päällä, tällaisen yksinäisen rakettimoottorin ohjailu sen sijaan on mahdotonta.
Uudenvuoden ilotulitekin Noitapilli kaartelee laveammin.
http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a11/AS11-44-6574.jpg"Kun apollo Kuulentojen teoreettiseen ajoainetarpeeseen ei saatu mahtumaan ememmän volyymia,"
mutumututmututu - aurikolaskeutuja
tämäkin tarkoittaa kirjoitti:
"Kun apollo Kuulentojen teoreettiseen ajoainetarpeeseen ei saatu mahtumaan ememmän volyymia,"
mutumututmututuSuunnilleen tälleen: Kuulaskeutujassa on järjellä ajatellen oltava useampi samansuuruinen rakettimoottori tasapainottamassa aluksen vakautta, tai sen on oltava rakenteeltaan "helikopterimainen" tietenkin ilman roottoreita, mutta sillä periaatteella että varsinainen kuualus "roikkuu" kantovoimasta, näin käytetään Kuun vetovoimaa hyväkseen tasapainoituksessa, tällisen kyytiin lähtisin minäkin , se olisi varma peli.
Usan Kuualuksen lentotaidoista ei ole yhtään todistetta, ja jos sitä kokeiltiin kelluttaa avaruudessa niin sillä ei ole mitään tekemistä Kuuhun laskeutumisen kanssa.
Tällainen oikea Kuualus olisikin väistämättä paljon painavampi ja siten ei sopinut kantoraketin kantokykyyn. - ...........
aurikolaskeutuja kirjoitti:
Suunnilleen tälleen: Kuulaskeutujassa on järjellä ajatellen oltava useampi samansuuruinen rakettimoottori tasapainottamassa aluksen vakautta, tai sen on oltava rakenteeltaan "helikopterimainen" tietenkin ilman roottoreita, mutta sillä periaatteella että varsinainen kuualus "roikkuu" kantovoimasta, näin käytetään Kuun vetovoimaa hyväkseen tasapainoituksessa, tällisen kyytiin lähtisin minäkin , se olisi varma peli.
Usan Kuualuksen lentotaidoista ei ole yhtään todistetta, ja jos sitä kokeiltiin kelluttaa avaruudessa niin sillä ei ole mitään tekemistä Kuuhun laskeutumisen kanssa.
Tällainen oikea Kuualus olisikin väistämättä paljon painavampi ja siten ei sopinut kantoraketin kantokykyyn.Kuulaskeutujan alla oli yksi rakettimoottori, jonka työntövoima oli riittävä laskeutumisen vaatimaan jarrutukseen. Kuulaskeutujan sivuilla oli suuri määrä ohjausraketteja, joilla se pidettiin vakaana. Ohjaamisen ja vakauttamisen apuna oli tietokone, jonka suorituskyky oli hyvin riittävä tehtävään.
Tätä ei jonkun tee-se-itse-ropelihattu-fyysikon mutumutumutu tällaisella huuhaapalstalla muuta miksikään. - Aurinkoarmas
........... kirjoitti:
Kuulaskeutujan alla oli yksi rakettimoottori, jonka työntövoima oli riittävä laskeutumisen vaatimaan jarrutukseen. Kuulaskeutujan sivuilla oli suuri määrä ohjausraketteja, joilla se pidettiin vakaana. Ohjaamisen ja vakauttamisen apuna oli tietokone, jonka suorituskyky oli hyvin riittävä tehtävään.
Tätä ei jonkun tee-se-itse-ropelihattu-fyysikon mutumutumutu tällaisella huuhaapalstalla muuta miksikään.>Kuulaskeutujan sivuilla oli suuri määrä ohjausraketteja, joilla se pidettiin vakaana. Ohjaamisen ja vakauttamisen apuna oli tietokone, jonka suorituskyky oli hyvin riittävä tehtävään
- ............
Aurinkoarmas kirjoitti:
>Kuulaskeutujan sivuilla oli suuri määrä ohjausraketteja, joilla se pidettiin vakaana. Ohjaamisen ja vakauttamisen apuna oli tietokone, jonka suorituskyky oli hyvin riittävä tehtävään
Kyllä me tiedämme sen, että sinun tee-se-itse-ropelihattu-fyysikon ajattelukykysi ja tietämyksesi ei ole riittävä tajuamaan sitä, että niin se homma vaan toimi.
Jos haluat sivistää itseäsi aiheen tiimoilta, mieti ja opiskele sellaisia asioita ja olosuhteita kuten ilmakehän puute (ei tuulta häiritsemässä), 1/6 painovoima ja massan hitaus. Älä mieti jotain pientä muutaman kilon painoista leikkirakettia keikkumassa lyhtypylvään nokassa, vaan mieti miten esim. massaltaan 18000 kilon alus käyttäytyy painaessaan 3000 kiloa. - Mutumutumutu
Aurinkoarmas kirjoitti:
>Kuulaskeutujan sivuilla oli suuri määrä ohjausraketteja, joilla se pidettiin vakaana. Ohjaamisen ja vakauttamisen apuna oli tietokone, jonka suorituskyky oli hyvin riittävä tehtävään
Eikö tosiaankaan löydy kuin tuollaisia musta tuntuu, musta näyttää -perusteluita väitteittesi tueksi?
Ne sinun tuntemukset kun näyttävät olevan melkolailla pielessä.
Tuohonkin löytyy vastaukset jo valmiina:
http://www.clavius.org/techlmstab.html
Sieltä paljastuu, että sinun tietämys on -20 luvulta:
"Goddard believed the rocket would stabilize itself like a pendulum "suspended" beneath the rocket's thrust.
This turned out not to be the case; it doesn't matter whether the center of thrust is above or below the center of mass."
"Early rocket scientists realized that if they could tell when the rocket was tipping and apply a correction quickly enough, they could stop the tip before it became a fatal tumble. "
Ja mitähän ehdotit aiemmin:
" Suunnilleen tälleen: Kuulaskeutujassa on järjellä ajatellen oltava useampi samansuuruinen rakettimoottori tasapainottamassa aluksen vakautta, tai sen on oltava rakenteeltaan "helikopterimainen" tietenkin ilman roottoreita, mutta sillä periaatteella että varsinainen kuualus "roikkuu" kantovoimasta, näin käytetään Kuun vetovoimaa hyväkseen tasapainoituksessa, tällisen kyytiin lähtisin minäkin , se olisi varma peli. "
Ymmärrän nyt hyvin miksi et usko Apollo lentoihin. Hankalahan sitä on agraariyhteiskunnan tietämyksen tasolla olevan henkilön ymmärtää teknologiaa. Taisit aiemmin viestissäsi ehdottaa juuri tuota Goddardin alkuperäistä ratkaisua.
Tämä on taas yksi esimerkki siitä mihin Hoax hemmojen mutupäättelyt johtavat. - auringonpurkaus
Mutumutumutu kirjoitti:
Eikö tosiaankaan löydy kuin tuollaisia musta tuntuu, musta näyttää -perusteluita väitteittesi tueksi?
Ne sinun tuntemukset kun näyttävät olevan melkolailla pielessä.
Tuohonkin löytyy vastaukset jo valmiina:
http://www.clavius.org/techlmstab.html
Sieltä paljastuu, että sinun tietämys on -20 luvulta:
"Goddard believed the rocket would stabilize itself like a pendulum "suspended" beneath the rocket's thrust.
This turned out not to be the case; it doesn't matter whether the center of thrust is above or below the center of mass."
"Early rocket scientists realized that if they could tell when the rocket was tipping and apply a correction quickly enough, they could stop the tip before it became a fatal tumble. "
Ja mitähän ehdotit aiemmin:
" Suunnilleen tälleen: Kuulaskeutujassa on järjellä ajatellen oltava useampi samansuuruinen rakettimoottori tasapainottamassa aluksen vakautta, tai sen on oltava rakenteeltaan "helikopterimainen" tietenkin ilman roottoreita, mutta sillä periaatteella että varsinainen kuualus "roikkuu" kantovoimasta, näin käytetään Kuun vetovoimaa hyväkseen tasapainoituksessa, tällisen kyytiin lähtisin minäkin , se olisi varma peli. "
Ymmärrän nyt hyvin miksi et usko Apollo lentoihin. Hankalahan sitä on agraariyhteiskunnan tietämyksen tasolla olevan henkilön ymmärtää teknologiaa. Taisit aiemmin viestissäsi ehdottaa juuri tuota Goddardin alkuperäistä ratkaisua.
Tämä on taas yksi esimerkki siitä mihin Hoax hemmojen mutupäättelyt johtavat.Jopa sattui! tosiasia on ettei ole näyttöä lentokykyisestä Apollo kuulaskeutujasta, siis teoriaa, minunkin siis teoriaa, teoriaa vastaan, ja esittämäni on mielestäni parempi teoria, uskot tietenkin mihin teoriaan haluat.
Niin ja vaikka Kuussa on painovoimasuhde eri Maahan nähden, itse painovoima on samaa, ja se käyttäytyy aivan samoin kuin Maankin painovoima.
Ajatellaan sitten Maassa hieman kevyempi rakettimoottori leijumassa ilman siipiä, ei käy,
ja tietenkin vetoat ilmakehättömyyteen, mutta eihän se ilmakehähättömyys vaikuta mitenkään vetovoiman käyttäytymiseen.
Niin nyt voidaan vielä selvittää paljonko Apollo kuualus painoi Kuussa miehistöineen, ei kuitenkaan mikään höyhen ollut sielläkään, satoja kiloja? - Aurinkopurje
............ kirjoitti:
Kyllä me tiedämme sen, että sinun tee-se-itse-ropelihattu-fyysikon ajattelukykysi ja tietämyksesi ei ole riittävä tajuamaan sitä, että niin se homma vaan toimi.
Jos haluat sivistää itseäsi aiheen tiimoilta, mieti ja opiskele sellaisia asioita ja olosuhteita kuten ilmakehän puute (ei tuulta häiritsemässä), 1/6 painovoima ja massan hitaus. Älä mieti jotain pientä muutaman kilon painoista leikkirakettia keikkumassa lyhtypylvään nokassa, vaan mieti miten esim. massaltaan 18000 kilon alus käyttäytyy painaessaan 3000 kiloa.>Älä mieti jotain pientä muutaman kilon painoista leikkirakettia keikkumassa lyhtypylvään nokassa, vaan mieti miten esim. massaltaan 18000 kilon alus käyttäytyy painaessaan 3000 kiloa.<
Mietitään vain ihan aitoa Kuualusta tyynellä säällä lytypylvään nokassa tasapainoilemassa apuraketteineen, kiloja tulisi 1/6 painollakin senverran että olisi äkkiä kyljellään.
Ihan normaalisti ne astronautit siellä kuussa roiskeläppäautolla kurvaili ja juoksi kilpaa, ettei kuun painovoima nyt ihan olematon ole. - lisaää mutua
auringonpurkaus kirjoitti:
Jopa sattui! tosiasia on ettei ole näyttöä lentokykyisestä Apollo kuulaskeutujasta, siis teoriaa, minunkin siis teoriaa, teoriaa vastaan, ja esittämäni on mielestäni parempi teoria, uskot tietenkin mihin teoriaan haluat.
Niin ja vaikka Kuussa on painovoimasuhde eri Maahan nähden, itse painovoima on samaa, ja se käyttäytyy aivan samoin kuin Maankin painovoima.
Ajatellaan sitten Maassa hieman kevyempi rakettimoottori leijumassa ilman siipiä, ei käy,
ja tietenkin vetoat ilmakehättömyyteen, mutta eihän se ilmakehähättömyys vaikuta mitenkään vetovoiman käyttäytymiseen.
Niin nyt voidaan vielä selvittää paljonko Apollo kuualus painoi Kuussa miehistöineen, ei kuitenkaan mikään höyhen ollut sielläkään, satoja kiloja?Jos et osaa laskea en voi sinua siinä auttaa.
"Ajatellaan sitten Maassa hieman kevyempi rakettimoottori leijumassa ilman siipiä, ei käy,"
Mitähän tuokin lause tarkoittaa? Ymmärtänet tietysti, että raketti sen kuorma ja polttoaine painaa kuussa vain kuudesosan siitä mitä maassa mutta aluksen työntövoima on sama.
Ilmakehättömyydellä on ongelmassa lähinnä vain se merkitys, että kuualukseen ei kohdistu tuulenpuuskia. Asennon säilyttäminen on siksi helpompaa. Lisäksi ilman ilmakehää ei voi käyttää siivekkeitä stabilointiin. - ............
auringonpurkaus kirjoitti:
Jopa sattui! tosiasia on ettei ole näyttöä lentokykyisestä Apollo kuulaskeutujasta, siis teoriaa, minunkin siis teoriaa, teoriaa vastaan, ja esittämäni on mielestäni parempi teoria, uskot tietenkin mihin teoriaan haluat.
Niin ja vaikka Kuussa on painovoimasuhde eri Maahan nähden, itse painovoima on samaa, ja se käyttäytyy aivan samoin kuin Maankin painovoima.
Ajatellaan sitten Maassa hieman kevyempi rakettimoottori leijumassa ilman siipiä, ei käy,
ja tietenkin vetoat ilmakehättömyyteen, mutta eihän se ilmakehähättömyys vaikuta mitenkään vetovoiman käyttäytymiseen.
Niin nyt voidaan vielä selvittää paljonko Apollo kuualus painoi Kuussa miehistöineen, ei kuitenkaan mikään höyhen ollut sielläkään, satoja kiloja?Tee-se-itse-ropelihattu-fyysikko uskoo vaan edelleen tietävänsä asiat paremmin kuin Nasan ja sen alihankkijoiden oikeat ammattilaiset ja tiedemiehet.
Tuolta voit aloittaa tutkimaan kuumoduulien tekniikkaa ja mittoja:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_module - .............
Aurinkopurje kirjoitti:
>Älä mieti jotain pientä muutaman kilon painoista leikkirakettia keikkumassa lyhtypylvään nokassa, vaan mieti miten esim. massaltaan 18000 kilon alus käyttäytyy painaessaan 3000 kiloa.<
Mietitään vain ihan aitoa Kuualusta tyynellä säällä lytypylvään nokassa tasapainoilemassa apuraketteineen, kiloja tulisi 1/6 painollakin senverran että olisi äkkiä kyljellään.
Ihan normaalisti ne astronautit siellä kuussa roiskeläppäautolla kurvaili ja juoksi kilpaa, ettei kuun painovoima nyt ihan olematon ole.Hohhoijaa. Sinulla ei näköjään ole mitään käsitystä siitä, mitä esim. "massan hitaus" tarkoittaa.
Taidat olla http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli - Agraariajalta
Aurinkopurje kirjoitti:
>Älä mieti jotain pientä muutaman kilon painoista leikkirakettia keikkumassa lyhtypylvään nokassa, vaan mieti miten esim. massaltaan 18000 kilon alus käyttäytyy painaessaan 3000 kiloa.<
Mietitään vain ihan aitoa Kuualusta tyynellä säällä lytypylvään nokassa tasapainoilemassa apuraketteineen, kiloja tulisi 1/6 painollakin senverran että olisi äkkiä kyljellään.
Ihan normaalisti ne astronautit siellä kuussa roiskeläppäautolla kurvaili ja juoksi kilpaa, ettei kuun painovoima nyt ihan olematon ole.Tuokin ongelma ratkaistiin jo 40 luvun vaihteessa V2 raketissa:
http://www.answers.com/topic/v-2
"The LEV-3 guidance system consisted of two free gyroscopes (a horizon and a verticant) for lateral stabilization, and a gyroscopic accelerometer connected to an electrolytic integrator (engine cut-off occurred when a thin coating of silver was electrochemically eroded off of a poorly conducting base). Some later V-2s used "guide beams" (radio signals transmitted from the ground) to navigate towards the target, but the first models used a simple analog computer that adjusted the azimuth for the rocket, and the flying distance was controlled by the moment of engine cut-off, "Brennschluss", ground controlled by a Doppler system or by different types of on-board integrating accelerometers. " - Jeemu
............ kirjoitti:
Tee-se-itse-ropelihattu-fyysikko uskoo vaan edelleen tietävänsä asiat paremmin kuin Nasan ja sen alihankkijoiden oikeat ammattilaiset ja tiedemiehet.
Tuolta voit aloittaa tutkimaan kuumoduulien tekniikkaa ja mittoja:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_moduleTäytyy kyllä nostaa hattua teille jotka jaksatte päivästä toiseen sivistää täällä tietämättömiä. Lukijamäärätkin kun ovat pisimmissä ketjuissa tuhansia. Ihmettelen vaan sitä voivatko ihmiset oikeasti olla niin tyhmiä, että luulevat tietävänsä fysiikasta enemmän kuin huippufyysikot.
- aurinkolaskeutuja
lisaää mutua kirjoitti:
Jos et osaa laskea en voi sinua siinä auttaa.
"Ajatellaan sitten Maassa hieman kevyempi rakettimoottori leijumassa ilman siipiä, ei käy,"
Mitähän tuokin lause tarkoittaa? Ymmärtänet tietysti, että raketti sen kuorma ja polttoaine painaa kuussa vain kuudesosan siitä mitä maassa mutta aluksen työntövoima on sama.
Ilmakehättömyydellä on ongelmassa lähinnä vain se merkitys, että kuualukseen ei kohdistu tuulenpuuskia. Asennon säilyttäminen on siksi helpompaa. Lisäksi ilman ilmakehää ei voi käyttää siivekkeitä stabilointiin.>Ajatellaan sitten Maassa hieman kevyempi rakettimoottori leijumassa ilman siipiä, ei käy<
Apollo kuualus oli rakettimoottori ilman siipiä.
>Mitähän tuokin lause tarkoittaa? Ymmärtänet tietysti, että raketti sen kuorma ja polttoaine painaa kuussa vain kuudesosan siitä mitä maassa mutta aluksen työntövoima on sama<
Työntövoima ei välttämättä ongelma jos ajoainetta riittää, työntövoiman kohdistaminen vain tarkaleen gravitaatiokeskipisteeseen on vaikeampaa, varsinkin kun gravitaatiota vastustava impulssi on Kuulaskeutujan ja vetävän gravitaatiovoiman "välissä".
>Ilmakehättömyydellä on ongelmassa lähinnä vain se merkitys, että kuualukseen ei kohdistu tuulenpuuskia. Asennon säilyttäminen on siksi helpompaa. Lisäksi ilman ilmakehää ei voi käyttää siivekkeitä stabilointiin. <
Miksi kuualukset ei lentänyt tyynelläkään maassa? voimasta ei voinut olla kiinni, siis vain tasapaino-ongelmia. - ...........
aurinkolaskeutuja kirjoitti:
>Ajatellaan sitten Maassa hieman kevyempi rakettimoottori leijumassa ilman siipiä, ei käy<
Apollo kuualus oli rakettimoottori ilman siipiä.
>Mitähän tuokin lause tarkoittaa? Ymmärtänet tietysti, että raketti sen kuorma ja polttoaine painaa kuussa vain kuudesosan siitä mitä maassa mutta aluksen työntövoima on sama<
Työntövoima ei välttämättä ongelma jos ajoainetta riittää, työntövoiman kohdistaminen vain tarkaleen gravitaatiokeskipisteeseen on vaikeampaa, varsinkin kun gravitaatiota vastustava impulssi on Kuulaskeutujan ja vetävän gravitaatiovoiman "välissä".
>Ilmakehättömyydellä on ongelmassa lähinnä vain se merkitys, että kuualukseen ei kohdistu tuulenpuuskia. Asennon säilyttäminen on siksi helpompaa. Lisäksi ilman ilmakehää ei voi käyttää siivekkeitä stabilointiin. <
Miksi kuualukset ei lentänyt tyynelläkään maassa? voimasta ei voinut olla kiinni, siis vain tasapaino-ongelmia."Miksi kuualukset ei lentänyt tyynelläkään maassa? voimasta ei voinut olla kiinni, siis vain tasapaino-ongelmia."
Siksi, että 15000 kiloa painava alus ei voi lentää 5000 kilon työntövoiman tuottavalla moottorilla. Mutta Kuussa se sama alus painaa vain 2500 kiloa, jolloin se voi lentää.
Joku jo mainitsi aikaisemminkin, että nämä aivan ilmeisesti juniori-ikäiset kyselijämme ja vänkääjämme eivät epäilisi kuulentoja yhtään, jos kuumoduuli olisi ollut vaikka tuon näköinen:
http://www.robot-japan.com/Articles/ToyFair05/P2196906.jpg - Auringonympäri
............. kirjoitti:
Hohhoijaa. Sinulla ei näköjään ole mitään käsitystä siitä, mitä esim. "massan hitaus" tarkoittaa.
Taidat olla http://fi.wikipedia.org/wiki/TrolliKullä nyt massan hitaudesta jotain tiedän, meikäläisen 7000 kiloinen paatti vaatii jo vähän tarkkailua laituriin tultaessa, tankkeria en ole ajanut,
Kantorakettien nousu maasta perustuu osin siihen ,ettei heti käänny olalleen, onhan rakettimoottoreissa jonkinasteinen ohjattavuus, mutta jo nopeuden kasvatessa vaikka 100km h, alkaa maan ilmakehän ohjaava voima saamaan otetta raketin runkoon.
Kuusta kaikki tämä ilmakehän ohjaileva vaikutus puuttuu, siksi on haasteita paljon enemmän, sekä nousussa että laskussa. - auringonmassaa
........... kirjoitti:
"Miksi kuualukset ei lentänyt tyynelläkään maassa? voimasta ei voinut olla kiinni, siis vain tasapaino-ongelmia."
Siksi, että 15000 kiloa painava alus ei voi lentää 5000 kilon työntövoiman tuottavalla moottorilla. Mutta Kuussa se sama alus painaa vain 2500 kiloa, jolloin se voi lentää.
Joku jo mainitsi aikaisemminkin, että nämä aivan ilmeisesti juniori-ikäiset kyselijämme ja vänkääjämme eivät epäilisi kuulentoja yhtään, jos kuumoduuli olisi ollut vaikka tuon näköinen:
http://www.robot-japan.com/Articles/ToyFair05/P2196906.jpgSivistämpä vähän itseäsi, kaikki tietää miten kävi Armstrongin vastaavalle koealukselle Maassa, niin juuri säilyi hengissä heittoistimen avulla, lähtisitkö sitten itse Armstrongin kuuhaalareissa turvalliselle kuumatkalle kuualuksella jolla ei lennetty metriäkään, kysyn vaan.
- ........
Jeemu kirjoitti:
Täytyy kyllä nostaa hattua teille jotka jaksatte päivästä toiseen sivistää täällä tietämättömiä. Lukijamäärätkin kun ovat pisimmissä ketjuissa tuhansia. Ihmettelen vaan sitä voivatko ihmiset oikeasti olla niin tyhmiä, että luulevat tietävänsä fysiikasta enemmän kuin huippufyysikot.
Kiitän hatunnostosta ja kannustuksesta itseni ja monien muidenkin puolesta.
Muistaakseni Apollo-ohjelman parissa työskenteli NASAssa ja sen alihankkijoilla parhaimmillaan täyspäiväisesti noin 300 000 ihmistä. Heistä suuri osa tiedemiehiä ja insinöörejä. Ja sitten joku maallikko luulee voivansa kumota kaikki heidän saavutuksensa jollain ihan höperöllä väitteellä. Yritämme saada heidät järkiinsä, vaikka melko mahdottomalta se välillä näyttääkin. - ..........
auringonmassaa kirjoitti:
Sivistämpä vähän itseäsi, kaikki tietää miten kävi Armstrongin vastaavalle koealukselle Maassa, niin juuri säilyi hengissä heittoistimen avulla, lähtisitkö sitten itse Armstrongin kuuhaalareissa turvalliselle kuumatkalle kuualuksella jolla ei lennetty metriäkään, kysyn vaan.
Tämä kinaaja on aivan ilmiselvästi se sama häirikkö, joka on terrorisoinut palstaa viime aikoina. Hänelle on selitetty kaikki nämä asiat jo moneen kertaan, mutta hän vaan jaksaa jankuttaa ja jankuttaa, ja täysin typerin argumentein.
Salaliittoteoriat ja niiden ratkaiseminen on mielenkiintoista, mutta tuon häirikön sekoilu vaatisi jo tiukempia toimia jonkun mielenterveystoimiston suunnalta.
Joten eiköhän anneta jo trollin olla. - auringonhymy
........ kirjoitti:
Kiitän hatunnostosta ja kannustuksesta itseni ja monien muidenkin puolesta.
Muistaakseni Apollo-ohjelman parissa työskenteli NASAssa ja sen alihankkijoilla parhaimmillaan täyspäiväisesti noin 300 000 ihmistä. Heistä suuri osa tiedemiehiä ja insinöörejä. Ja sitten joku maallikko luulee voivansa kumota kaikki heidän saavutuksensa jollain ihan höperöllä väitteellä. Yritämme saada heidät järkiinsä, vaikka melko mahdottomalta se välillä näyttääkin.Kiitos kunniasta, olette mielestäni itse osoittaneet täydellisen tietämättömyytenne fysiikasta, ette ole voineet esittää yhtään fysikaalista ristiriitaisuutta väitteissäni, olette pystyneet väittämään niitä vain epätieteelliseksi, sehän ei vielä tarkoita tieteelliseti mitään, ja vetoaminen tuhansiin Nasan insinööreihin ei auta mitään, kuuhuijaus tehtiin juuri niin hyvin kuin pystyttiin.
- auringonhymy
.......... kirjoitti:
Tämä kinaaja on aivan ilmiselvästi se sama häirikkö, joka on terrorisoinut palstaa viime aikoina. Hänelle on selitetty kaikki nämä asiat jo moneen kertaan, mutta hän vaan jaksaa jankuttaa ja jankuttaa, ja täysin typerin argumentein.
Salaliittoteoriat ja niiden ratkaiseminen on mielenkiintoista, mutta tuon häirikön sekoilu vaatisi jo tiukempia toimia jonkun mielenterveystoimiston suunnalta.
Joten eiköhän anneta jo trollin olla.Niin minäkö mielenvikainen nyt jos Armstrong joutui käyttämään heittoistuinta, rauhoitu jo mehän väittelemme SALALIITTOTEORIAPALSTALLA siitä että onko kuussa käyty, itsehän olet jaksanut osallistua keskusteluun mielenvikaisen kanssa, vai oletko ammattilainen ? toivottavasti ei sinulla ala nyt heittämään päässä.
- auringontervehdys
.......... kirjoitti:
Tämä kinaaja on aivan ilmiselvästi se sama häirikkö, joka on terrorisoinut palstaa viime aikoina. Hänelle on selitetty kaikki nämä asiat jo moneen kertaan, mutta hän vaan jaksaa jankuttaa ja jankuttaa, ja täysin typerin argumentein.
Salaliittoteoriat ja niiden ratkaiseminen on mielenkiintoista, mutta tuon häirikön sekoilu vaatisi jo tiukempia toimia jonkun mielenterveystoimiston suunnalta.
Joten eiköhän anneta jo trollin olla.Niin kiitos vielä keskustelusta ja että jaksoit osallistua, keskustelu eteni ja esille tuli mielenkiintoisia asioita.
- ...........
auringonhymy kirjoitti:
Kiitos kunniasta, olette mielestäni itse osoittaneet täydellisen tietämättömyytenne fysiikasta, ette ole voineet esittää yhtään fysikaalista ristiriitaisuutta väitteissäni, olette pystyneet väittämään niitä vain epätieteelliseksi, sehän ei vielä tarkoita tieteelliseti mitään, ja vetoaminen tuhansiin Nasan insinööreihin ei auta mitään, kuuhuijaus tehtiin juuri niin hyvin kuin pystyttiin.
Sellaiselle ihmiselle ei voi todistaa mitään, joka elää eri maailmassa ja erilaisten luonnonlakien alaisuudessa kuin me kaikki muut.
Eli annetaan siis trollin olla.
- Aviation specialist
Apollo projektia varten rakennettiin kaksi identtistä lennonjohtosalia jotka ovat vierekkäin saman käytävän varrella.
Sali 1, FCR-1 ficker-one on paikka josta johdettiin kaikki Apollo lennot joilla ei laskeuduttu kuun pinnalle. Nykyisin muunnettu kansainvälisen avaruusaseman lennonjohtosaliksi.
http://www.collectspace.com/news/news-101106a.html
Sali 2, FCR-1 ficker-two on sali josta kuuhun laskeutuneet lennot (Apollo 11-17) johdettiin ja sama sali on säilötty Apollo ajan ulkoasuun.
Kuvia salista 60 ja 70 luvuilta jolloin se oli käytössä ja nykyisin.
http://myweb.accessus.net/~090/as13/as13mocr.jpg
http://msnbcmedia2.msn.com/j/msnbc/Components/Photos/050419/050419_apollo13_bcol_1p.standard.jpg
http://www.nasa.gov/centers/johnson/images/content/114679main_gallery_mcc7_med.jpg
http://history.nasa.gov/SP-4205/images/c186b.jpg
http://coop.jsc.nasa.gov/photo/2004/springwork/ApolloLecture.jpg
http://www.honeysucklecreek.net/images/msfn_images_part/MCC-H/mccha15.jpg
http://www.jsc.nasa.gov/history/jsc40/gallery/lores/S65-42424.jpg
http://www.nasa.gov/centers/johnson/images/content/114680main_gallery_mcc8_med.jpg
http://www.randybrewer.net/images/Photos/JSC-Visit/IMG_8043.jpg
http://quest.arc.nasa.gov/people/journals/space/dempsey/dempsey17.jpg
http://web.cecs.pdx.edu/~micro-g/microg2004/resources/oldmissioncontrol.jpg
http://www.cynthia.boxerman.co.uk/images/Apollo Mission Control (the real thing)(2).JPG
http://www.cynthia.boxerman.co.uk/images/Apollo Mission Control (the real thing) (1).JPG
http://www.txlegal.com/images/Apollo_13_Mission_Control.jpg
http://www.karmatruck.com/vacation2001/Mission_Control.jpg
http://quickwired.com/kallahar/stories/2005-CrossCountry/2005Feb05e.jpg
http://www.thebernoullieffect.com/archives/images/JSC mission control700wide.jpg
http://photohome.com/pictures/texas-pictures/houston/nasa-mission-control-1a.jpg
http://kpod.co.uk/ars/texas/MissionControl_5748.jpg
http://groups.msn.com/SpaceCowboySaloon/apollotheunmannedmissions.msnw- Aviation specialist
Sali 2, FCR-1 ficker-two, pitäisi tietenkin lukea "FCR-2" eikä 1.
Sori! :)
- tulee.
Tietokoneela voi tänäpäivänä tehdä mitä vain, vaikka dinosauruksia.
Kummastuttaa, miksi nämä hörhöt nakertavat koko ajan Apollo-lentojen tekniikkaa, mutta kukaan ei kyseenalaista Voyager-luotaimia? Paljon vaikeampaa.
- Skezpikko
Kun ne säilyketölkit lähettää vitun kaukaa kuvia joita ei pysty selittämään muulla tapaa kuin sillä että siellä tosiaan on pönttö jolla ne saadaan.
:D
Voyagerithan vasta tolkuttomia himmeleitä onkin, ja osoitus siitä että avaruudessa toimii virityksetkin hyvin.
Maasta kuuhun delay komennoissa on naurettavan pieni siihen että Voyagereja taidettiin komennella vielä ainakin Jupiterin etäisyydellä, joka on kauempana kuin Aurinko. Jos en väärin muista niin komentoja kyllä ajettiin myöhemminkin sekä Saturnuksen että Uranuksen ohituksissa, nykyisin taitaa olla enää pelkkää vastaanottoa.
Ei se säteily siellä planeettainvälissä voi olla kohtuuttoman tuhoavaa kun metallipurkki laitteineen kykenee toimimaan useamman vuosikymmenen. - sisällä
alkaa tajuton surraus jos yrittävät tutkia luotaimia, kauniisti sanottuna niillä menee taatusti yli hilseen!
http://www.heavens-above.com/solar-escape.asp - Palstat siistinä kiitos
Ilmoittakaa nämä Skepzikon häriköintiviestit ylläpidolle. Kyllä ne sen saavat kuriin, sillä saivat Puustisenkin kuriin.
Suomi24 käyttäjäehdoissa lukee, että jatkuva häiriköinti voidaan ilmoittaa poliisille. - pedofiilin
Palstat siistinä kiitos kirjoitti:
Ilmoittakaa nämä Skepzikon häriköintiviestit ylläpidolle. Kyllä ne sen saavat kuriin, sillä saivat Puustisenkin kuriin.
Suomi24 käyttäjäehdoissa lukee, että jatkuva häiriköinti voidaan ilmoittaa poliisille.häiriköinnin kuriin? Millä toimenpiteellä?
- poikki!
Koska nyt on pitävä todiste siitä, että kuufoliohäkkyrää ei käytetty koskaan! Jaa että mikä se on? Siinä ei ollut varoitustarroja! Jenkeissä on lainsäädäntö sellainen, että jopa ruohonleikkureissa lukee : Älä yritä pysäyttää terää käsilläsi tai sukupuolielimelläsi. Joten kinkkufoliohäkkyrässä kai pitäisi lukea: Älä paista makkaraa koneen käydessä tjsp.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi952177En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222171- 481963
- 321517
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2131452Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361363- 301346
- 951141
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201046- 26966